I dagens Bonnier/DN gråter några vindkraftsbolag ut över att Försvarsmakten stoppar vindkraftsutbyggnad i citat “halva Sverige”. Eller gör de det?
Jag är positiv till vindkraft och naturligtvis är det tråkigt att vårt obefintliga försvar ska sätta käppar i hjulet till en nödvändig energiomställning. Men DN visar en karta över förbjudna områden, en karta som inte visar de hemliga förbuden för FTN:s radiolänkstråk.
Befintliga vindkraftverk
Källa: Vindlov |
Det påstås kosta vindkraftsbolagen miljarder att de inte får etablera sig var som helst. Hur nu det kan kosta pengar att inte göra något. Men tittar på Vindlovs Vindbrukskollen så visar det sig att det kryllar av befintliga kraftverk i de enligt DN “förbjudna zonerna”. T ex Västgötaslätten, eller Östgötaslätten. Faktum är att det ser ut att vara tätast i södra Sverige med vindkraftverk just där de sk Västgötabaserna (numera bara Såtenäs, Råda och Karlsborg skulle innebära totalförbud för vindkraft. Även den “förbjudna zonen” runt Linköpings två flygplatser kryllar av vindkraftverk.
Det ser i princip bara ut som området runt Sveriges ena av två krigsflygbaser, Hagshult i Småland, är någorlunda tomt. I övrigt verkar faktiskt inte försvaret stoppat någon vindkraft att tala om.
Vilket väcker dubbla frågor. Varför vill Försvarsmakten stoppa vindkraftverk när det redan finns hundratals i de förbjudna zonerna? Om vindkraftverken är en fara för flyget, varför läser vi inte om alla dödsolyckor? Eller flyger inte Flygvapnet något längre? Och varför hävdar vindkraftsbolagen att Försvarsmakten sätter stopp för vindkraft, när de uppenbarligen inte gjort detta hittills? Eller är DN:s karta fel? Naturligtvis är insändaren en partsinlaga från tre berörda bolag. Kanske är just dessa tre Vindin AB, Wallenstam Naturenergi och Gothia Energi just extra drabbade?
37 kommentarer
Därför att det är inne att ringakta Försvarsmakten. Det är hippt att plocka "tyckasyndompoäng" på bekostnad av Försvarsmakten.
Får man tro vår regering har vi ju ingen hejd på hur bra vårt försvar är. Det finns ingen hejd på hur bra vårt försvar utvecklas med de geniala försvarspolitikerna som sitter i regeringsställning.
Alltså finns det ingen anledning att inte använda Försvarsmakten som hävstång för att genomdriva sina idéer och sin politik. Det som skulle kunna hända är att Försvarsmakten tvingas taktikanpassa eller fila lite på materielinköpen. Vilket Försvarsmakten i konsekvensens namn borde ha förmåga att göra om man får tro vår regering.
J.K Nilsson
Fast problemet är väl att förbudszonerna ligger precis där det finns hög acceptans?
Jag har släkt utsprida över stora delar av Västra Götaland och har ju också sett den enorma utbredningen av vindkraftverk. Bönderna får uppenbarligen tillräcklig avkastning och problem med protester verkar inte finnas. Vem skulle gnälla, bönderna som bor på de enorma sädesfälten? Därför är det lite synd att det har blivit så här. Lösningen är ju till alla parters glädje: grön el, pengar i böndernas fickor och ingen blir störd av vindsnurrorna. Förutom försvaret då…
Gissar att det har med storleken att göra.
Bönder har sällan råd/behov att att sätta upp dom största verken. Sedan gissar jag att företagen gärna smäller upp många vindkraftverk i närheten av varandra för att göra underhållet/infrastrukturen billigare.
Gissar att det inte är så svårt att undvika/korrigera för ett vindkraftverk men lite knöligare när det är en hel skog..
Å andra sidan borde ju samma sak gälla för bekämpning, kan man bara få planen att kryssa mellan vindkraftverken så borde eventuella målsökande robotar ha det lite kämpigt att följa efter
Skulle tippa på att de flesta inte äger verken men att ha tre stora snurror per hektar är väl lönsammare än att ha 1,3 kor, särskilt om det ändå inte gick att odla på marken.
Själva problemet med denna debatten är ju att förklara för folk att det är rimligt att sveriges stolta flygförsvar däckas av ett gäng väderkvarnar.
Det må finnas rimliga skäl.
Men den som ska förklara detta står inför samma pedagogiska utmaning som den som ska förklara att kärnkraftverk är ofarliga eller att tillsatser i mat är ofarligt. Eller att dubbfria däck är bättre än dubbdäck på vintern.
I denna fråga finns väldigt mycket utrymme för grävande journalistik, tro mig. Ett grundläggande problem är att försvarsmakten tappat en hel del kompetens på området vindkraft och har hanterat frågan styvmoderligt, inte minst organisatoriskt, sedan är det förstås alltid problematiskt när olika riksntressen står mot varandra i samma geografiska område.
Det är nog mer en fråga om att flygvapnet kan anpassa sig, men vill inte. Om jag förstått rätt så har JAS och liknande äldre utrikiska plan pulsdopplerradar med "gamla" processorer och "lite" minne, som reagerar på rörliga objekt, vilket gör att de kan behöva göra begränsningar i hur nära andra plan de kan starta och flyga säkert i närheten av vindpropellrarna. Förmodligen ingen stor sak, men kanske kräver en inskränkning av beredskapskapaciteten i vissa lägen att inte kunna starta eller landa i snabb följd eller samtidigt – högst spekulativt resonemang.
Om det är ett riktigt problem borde det kunna lösas med nya processorer och/eller bättre programvara. Men där kommer väl budgetaspekter in.
Förmodligen skulle det inte vara något problem att åtgärda om man fick en order på JAS från t.ex. Danmark.
I skarpt läge är det sannolikt att vi har massiva strömavbrott och då stoppar vindkraftverken och blir ett icke-problem.
Alltså, detta är ju inget JAS-unikt problem det är ett radarproblem. Det gäller självfallet samtliga flygvapen, och jag gissar (utan att veta) att mängen vindkraftverk kring våra kommersiella flygplatser omfattas av samma restriktioner.
Är ryssen på ingång?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15394713.ab
Inte osannolikt. Fast det är ju vardag, men varför inte?
Så finns det permanenta NEJ-sägar kommuner som är emot all form av teknisk utveckling och istället har gjort det till en livsstil att kalla sig "utnyttjade" och "skövlade" i sin jakt på bidrag från sydliga kommuner.
Arvid(s)jaur kommun är ett typexempel. Nu säger de NEJ till all typ av vindkraftetablering och letar med lupp fram argument att STOPPA allt som främjar utveckling. Man använder inflygningsvinklar till flygplatsen som argument att stoppa all utbyggnad:
http://www.pitea-tidningen.se/tema/vindkraften/artikel.aspx?articleid=6336755
Men någon (kanske icke bidragstagare som vill ha jobb) har vaknat till och genomskådat det orimliga i att låta en flygplats vara orsaken till stoppet.
http://norran.se/2011/09/insandare/arvidsjaurstorreannewyork/
Ett företag vill etablera en vindkraftpark i Gullön, ca 6 mil från flygplatsen, men de politiskt topp(s)tyrda tjänstemennen samt politikerna på bygg&miljö tycker det inskränker flyget och säger som vanligt – NEJ.
http://mobil.pitea-tidningen.se/Default.aspx?id=5505338&ix=4&ixs=-1
Rätt löjeväckande faktiskt. Precis som om politikerna i Härryda skulle försöka stoppa vindkraftbyggen i Vårgårda med argumentet att det hotar verksamheten på Landvetter!
Men så är Arvidsjaur en av de mest utstuderat företagsfientliga norrlandskommunerna också.
Hela Södermanlands län verkar helt tomt på vindkraftverk.
I debattartikeln i DN nämns att Riksdagen (aka EU) vill att Sverige ska producera 30 TWh vindkraftsel.
1 Hur stor yta av Sverige kommer då att täckas av vindkraftverk?
2. Hur många vindkraftverk krävs då?
3. Kan Sverige återgå till sitt utspridda flygbassystem, som vi hade under kalla kriget, när alla vindkraftverken är på plats och i drift?
Tacksam för svar.
3. Ja. Bara att slå av strömmen, så stoppar vindkraftverken. Problemet är väl snarare att det numera är trefiligt och mitträcke på alla tidigare reservbanor.
Jag antar också att vindkraftverken kan läggas ned tämligen enkelt ifall behov skulle uppstå (de som då står i vägen).
När det gäller reservbanor som blivit trefiliga med mitträcke borde man väl också kunna plocka bort mitträcket tämligen enkelt. Frågan är dock vilka flygplan som skulle kunna tänkas använda en sådan väg. Med tanke på att banor som duger för större flygplan är betydligt bredare än motiverat för biltrafik skulle man ju kunna dra isär körfälten istället (måla lite linjer på asfalten) för att ha mitträcke.
Vad jag har sett av reklamfilmer för JAS så kan det starta på små asfalterade skogsvägar så det borde inte vara några problem att hitta reservbanor.
"Med tanke på att banor som duger för större flygplan är betydligt bredare än motiverat för biltrafik skulle man ju kunna dra isär körfälten istället (måla lite linjer på asfalten) för att ha mitträcke."
Ja, nu var ju poängen med mitträcke just att det ska vara mitträcke. För att undvika dödolyckor vid frontalkollisioner. Nollvisionen.
Men om försvaret nu kan lägga in veto mot vindsnurror, så borde dom väl kunna lägga in veto mot mitträcken också?
När det gäller 12m-vägar som skall kunna användas för landning så bör det räcka med att plocka väck mitträcket i händelse av krig – eller hitta en 12m-väg som ändå är för smal för att sätta upp mitträcke på…
När det gäller 30m-vägar så är dessa breda nog för att få plats med två körfält i vardera riktningen och hålla de olika körriktningarna separerade med ett 10m fält. Detta bör hindra folk från att komma över på fel sida.
Och det har ju visat sig att nollvisionen kan fixas genom att trixa med statistiken.
Vägar i närheten av städer brukar ha belysningsstolpar och lämpar sig inte som landningsbana. Däremot finns det gott om vägar utanför tätorterna som duger bra. Dessutom finns det redan vägar med speciella vägavsnitt som är byggda för att agera som landningsbana. Åker man på vissa vägar i obygden t.ex. i norrland kan de plötsligt bli väldigt breda och raka för att åter smalna av efter någon halv kilometer eller så. Vidare har jag noterat att vissa av dessa vägavsnitt även har avfarter till betonghangarer där flygplan kan parkera och servas.
Karl, i södra Sverige har man gjort dem till trefiliga och rivit klargöringsplatserna. Se http://cornucopia.cornubot.se/2011/04/svenska-krigsflygbaser.html
jag har skrivit en del om detta på min blogg http://staffandanielsson.blogspot.com.
Det är helt korrekt att det finns många vindkraftverk inom det som nu är av försvarsmakten proklamerade "stoppzoner". Det beror på att fram till den 1 april 2010 fanns inga stoppzoner utan försvaret har godkänt alla vindetableringar, kraftverken har byggts och flygverksamheten har fortgått, vad jag kan förstå, obehindrat.
Sedan plötsligt, den 1 april 2010, sa försvaret stopp och belägg och förbjöd vindkraft i cirklar med 4 mils radie kring militära flygplatser mm. Man ville då t o m överväga rivning av vindkraftverk inom dessa, kosta vad det kosta ville. efter något år justerades zonerna något men inte mycket, så att stoppområdena ser ut som i DN.
Jag vet inget annat land där försvaret agerat så här ryckigt eller där ca hälften av 1/3 av landet beläggs med vindkraftförbud av försvaret. Jag anser att försvarsmaktens plötsliga och mycket omfattande veto mot vindkraftverk är alldeles för omfattande och inte gagnar försvarsmaktens ställning.
Visst behövs säkerhetszoner men dessa borde vara betydligt mindre och prövningen borde ske mera flexibelt och inte genom att dra upp radier med en passare. Försvaret är ett viktigt riksintresse men det är faktiskt också den förnybara energin.
Försvaret och flygvapnet ska försvara det Sverige vi har och vill bygga, inte förhindra att det byggs!
Regeringen har visat ambitioner att bygga ut vindkraften, man har även ambitionen att ha ett starkt försvar.
Dessa mål kan i vissa fall hamna i intressekonflikt med varandra.
Områden som har intresse för försvaret är bl.a flygplatser och övningsområden.
För Flygvapnets del så behöver vi starta och landa på olika flygplatser i alla typer av vädersituationer, dager/mörker.
Vi behöver dessutom öva lågflygning enskilt och i förband. Våra fallskärmsjägare behöver öva fallskärmshopp i olika delar av landet.
Detta betyder att vi behöver hinderfria ytor att röra oss över. Sverige är stort så det borde finnas möjligheter att komma överens, bara vi har förståelse för våra olika behov.
När vi är ute och flyger lågt skall vi ta hänsyn till R- D- S- områden, kontrollerat luftrum (CTR, TIZ),
tätorter, pälsdjursfarmar, fjäderfäfarmar och andra områden (buller, rekreation).
Detta gör att det redan idag är svårt att genomföra övningar.
Vi måste vid molngenomgång för att uppsöka bättre väder och vid lågflygning mörker lägga våra minima efter högsta hinder inom ca 8 km.
Det innebär att varje nytt vindkraftverk eller annat flyghinder ytterligare begränsar oss, OM det inte placeras där det gör minst skada.
Minst skada för vår verksamhet får man om man
1. Bygger vindkraftverket intill en befintlig mast som är högre (höjer då inte våra minima).
2. Bygger vindkraftverket inom tätort där vi ändå inte flyger lågt
3. Bygger vindkraftverket inom lågflygområde 3, där vi inte flyger lågt (förrutom i FOM angivna fällplatser)
4. Bygger vindkraftverket ute till havs i begränsade vindkraftparker.
Det gör mindre skada att bygga flera verk på samma plats jämfört med att sprida ut dom över ytan.
Den bästa placeringen av stort antal vindkraftverk är runt Stockholms stad. Där vi inte flyger lågt.
Då får man även en vinst i och med att man har nära till stort antal förbrukare
och slipper långa ledningsdragningar.
Man bör naturligtvis placera vindkraftverk där det statistiskt blåser mest och oftast, t.ex. i havet och i fjällen, och med optimering på överföringsförluster.
Färre vindkraftverk = mindre subventioner som ska betalas ut, och vackrare natur = mer pengar över till de som finansierar subventionerna
win-win
Håller med, det är bara bra att så många som möjligt sätter käppar i hjulet för denna massiva industrialisering av landsbygden. Vindkraft är nog det sämsta energivalet för ett post-Peak Oil-samhälle: snacka om transportberoende när alla dessa tusentals vindsnurror ska placeras ut i obygden och underhållas och repareras kontinuerligt. Min gissning är att framtidens skogar kommer att vara fulla av rostiga, förfallna vindkraftverk. De kanske kan bli bra boplatser för örnar i och för sig :-).
"denna massiva industrialisering av landsbygden"
För på landsbygden mjölkar pigorna korna för hand för husbehov samtidigt som husmor maler säden till veckans brödbak. Det du kallar landsbygd är en produktionsanläggning redan.
Det finns industriområde och industriområde, de se olika ut beroende på vad industrin producerar.
Här på Dal har försvarsmakten sent omsider vaknat och försöker hindra de bullrande, men inte rykande, stroboskopgeneratorerna (obskyr referens från en skuggad verkligehet).
Vid tillståndsgivningen och lagstiftningen har något gått snett, som så ofta i det postsocialistiska Sverige. De som gräver i tillstånden hittar mycket fuffens och det gäller att komma först till kvarn. Då får man hela potten pengar och grannarna kan inte bygga egna vindkraftverk på grund av buller och andra normer. Lagstiftande församling borde sett till att den som påverkas av vindkraftverk också får del av ersättningen! Nu är det endast markägaren som får vinning vilket blir snett om verket hamnar nära en ägogräns.
(Nej jag har som tur är ännu ingen vindkraftverksskugga på min mark men väl bullret från grannens verk.)
Min egen gissning är att stoppet för vindkraftsetablering i en stor radie runt flygfälten beror på att de stör luftvärn som grupperas nära flygfälten. Men det är som sagt var en gissning, jag vet alldeles för lite om t.ex. Patriot för att veta hur nära horisonten radarn arbetar och om vindkraftverk ger skymda sektorer som blir skyddade inflygningsvägar för robotar.
Den lösning på problemen som jag skulle föredra är teknikutveckling av de militära radarsystemen oavsett om det är Gripen eller luftvärn som har problem. Om det luftvärn som vi troligtvis kan få hit på kort varsel ger begränsningarna borde vi skaffa eget luftvärn som arbetar med flera radaranläggningar så systemet kan se runt hinder som vindkraftverk.
Sedan borde man se vindkraftverken som en möjlig tillgång. Borde inte dessa höga och stabila torn med elförsörjning ge möjlighet att förtäta radiolänknäten med ny länkteknik utvecklad för mobilindustrin? När en vindkraftverkspark till sjöss skymmer radar som kontrollerar fartygstrafik är de samtidigt en plats för det går att sätta upp radaranläggningar. Skulle inte vindkraftbranschen kunna betala för sin störning av försvarets funktion genom att bli en del av försvarets infrastruktur?
Finns inte luftvärn att gruppera runt flygfälten längre. Det luftvärn vi har kvar räcker inte till alla flygfält, än mindre om man även ska skydda något alls annat, t ex Stockholm.
Det är väl bara att göra som i Midvintermörker. Står vindkraftverket iväg, så finns det alltid pentyl…
Precis, ett försvar som inte kan undanröja en stolpe som står i vägen har nog inget att sätta emot ett rörligt mål som dessutom skjuter tillbaks…
Det var därför jag tänkte på Patriotbatterier som Nato skulle kunna flyga in. Om vi hade eget luftvärn skulle vi ha möjlighet att anpassa det för den civila infrastrukturen men om vi tigger andras resurser kan vi bara göra fri väg för dem.
Sedan har nog inte försvaret förmåga att snabbt fälla en större mängd vindkraftverkstorn samtidigt som annat skall göras, det är mycket ont om personal. Och ja vi har i stort sett ingenting att sätta emot rörliga mål i luften som skjuter tillbaka…
Att fjärrstyrt kunna stänga av vindkraftverk borde vara lätt att rigga i fredstid och finns inte den möjligheten går det fortare att göra med våld än att fälla tornet.
22 000 hemvärnsmän. Ni får börja öva att aptera sprängladdningar i vindkraftverk. Räcker ju med 2-3 man per verk och alla ska ju inte ner.
Jag tror fortfarande att vi kan räkna med strömavbrott ganska omgående vid krig och då stängs vindkraftverken automatiskt.
Det luftvärn som vi har använder taktiska radarenheter, typ PS-90 eller PS-23. De störs inte av ett vindkraftverk… Detta luftvärn är dock väldigt brgränsat, typ "försvåra attackanfall" mot ett grupperingsområde eller en bro eller så.
Den lilla mängd HAWK vi har vet jag inte om vi ens behöver ta med i diskussionen.
Glömde nämna att det är bra att ha LuLIS under inledningen av en konflikt, för att väcka upp folket i de taktiska radarstationerna. Jag ser dock inte hur dessa större radaranläggningar skulle ha några problem med vindsnurror, men där kanske någon annan har bättre koll på vad som gäller.
Om nu vindmöllorna är så problematiska för flyget kanske försvarmakten skall investera i egna möllor. Placera ut massor med möllor längs hela ostkusten och den ryska björnen kommer att rygga tillbaka. Vinsten från energiproduktioen kan säkert plöjas ner på andra ställen inom försvarsmakten.
Det kanske är så att de kraftverk som vimlar i de förbjudna zonerna är ditplacerade av främmande makt och kanske dessutom har reservkraft;)