Som bekant kommer det till vintern trängselskatt i Göteborg. För att säkerställa att folk inte börjar åka buss istället, så höjer förstås Västtrafik sina biljettpriser så bilpendlarna går på ett ut – köra vidare och betala trängselskatt eller betala de nya höjda taxorna till Västtrafik. Åker man flera zoner så blir det lika mycket dyrare som trängselskatten.
Men nu slår även Trafikverket till för att stoppa kollektivtrafiken som alternativ till bilen.
Hälften av de befintliga pendeltågen mellan Göteborg och Kungsbacka dras in och alla de sk insatspendlarna mellan Floda och Göteborg dras in.
Detta ska gälla under våren och sommaren 2013.
I december skulle den nya pendeltågsbanan Göteborg – Ale också invigas, men hälften av de nya tågen förbjuds att köra av Trafikverket, så det blir bara två turer i timmen istället för fyra.
Om nu någon fortfarande trodde att trängselskatten var tänkt att minska biltrafiken och öka kollektivtrafik, och inte bara var ett sätt att få in mer pengar (från svenskar – utländsk trafik får köra gratis genom vägtullarna, då det bara är norrmän som klarar av att fakturera utlandstrafik vid sina automatiska vägtullar).
Eller om någon trodde att svenska myndigheter var något annat än högst normalbegåvade och inte klarar av att samordna över huvud taget. Det är exempelvis ingen överraskning att pendeltåg skulle börja gå Göteborg – Ale, det har varit känt i flera år och det har byggts hordvis med nya pendeltågsstationer för detta ändamål. Det är ju Trafikverket själva som byggt dessa och tillhörande dubbelspår, till en mångmiljardkostad under tio års tid, men som nu blir förvånade över att det ska gå tåg där också…
Det finns de som menar att en övergång bort från bilismen efter peak oil ska gå smärtfritt. Det goda finns skäl att tvivla på det.
18 kommentarer
Tur att man rullar runt på egendriven tvåhjuling till jubbet!
Vad är INTE korrupt i Göteborg?
Och här i Skåne drar Skånetrafiken ner på både buss- och tågtrafiken till hösten… :/
VA kommer övergången INTE vara smidig?!?! Nu är du allt för negativ igen politikerna vet bäst dom vet nog nått vi inte vet…
(OBS IRONI om någon missade det)
Vill man att folk skall åka kollektivt måste kollektivtrafiken vara rejält billig och ha täta avgångar, alliansens tågkris lockar inte direkt till långväga resor med tåg, men det finns ingen anledning till att kommunerna skall vara lika intelligensbefriade. Skall man skratta eller gråta ?
Bilsweden skrattar… Vad gör vi andra ? Köper aktier i BP och blir siste man kvar på Titanic ?
"Skatta eller gråta"
Ja att skatta låter bättre. Tänk vad otroligt täta avgångar och gratis lokaltrafik vi kunde haft om vi inte sänkt skatten 😉
Hehe. Vilken travesti. Det blir mycket att återställa sen.
Då det togs upp i förra inlägget i debatten:
I Stockholm sjönk trafiken med 20% när trängselskatten infördes.
Det är ju bra för oljereserverna och för miljön samt för närmiljön med tanke på buller och cancerogena avgaser. Men varför inte sänka priset på SL-kort med 50% och se hur mycket biltrafiken skulle sjunka då. 15% till !?
Nu finns det ju fungerande infrastruktur i form av tunnelbana och då vore det vettigast om den användes av så många som möjligt så ofta som möjligt i stället för bilen.
Att jämföra stockholms lokaltrafik med den i göteborg är som att jämföra natt och dag.
Det är visserligen något billigare att åka lokalt i göteborg men politiker har ansträngt sig mycket för att krångla till det. De flesta "otekniska" som behöver åka då och då vågar inte ta lokaltrafiken. Gruppen "oteknisk" är rätt stor
En annan sak som är helt rubbad i göteborg är att de gjort det svårt att parkera tvåhjuliga motorfordon
T-bana är dessutom helt rätt. 1-0 till Stockholm. Spårvagnar har ingen speciell brådska i rusningstrafik, även om göteborg äntligen fattat att inte varenda vagn nödvändigtvis måste åka förbi Nisseplatsen.
Tjafset om att det är lera i Gbg kan man kontra med att det är lera i Amsterdam också, och dom lyckades.
Göteborg är den värsta staden jag har varit i när det gäller trafik. Att köra bil i stan är ju stört omöjligt med alla spårvagnar, enkelriktat och idiotiska vägar där man måste åka halvägs till Karlstad innan man kan vända när man åkt fel. Och de här spårvagnarna… Suck och pust. hur många sträckningar som helst, ingen naturlig plats där man kan byta mellan alla linjerna och när man gått på fel spårvagn så finns det heller inga utrop så man hör att man är på väg åt helt fel håll.
Eller så är det bara jag som är obegåvad.
För att ta upp någonting annat: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/extrema-fall-av-vanvard
Stora investeringar gör att det krävs större lönsamhet vilket gör att bönderna måste utöka verksamheten vilket kan göra att djuren blir lidande.
Håller med Gustav – spårvagnar i innerstaden är katastrof.
Fick höra att trängselavgiften var till för att finansiera byggandet av en genomgående tågcentral – stämmer det?
Bokat tre resor á 258 sek t/r till London under hösten. Det är sjukt. Men bara att passa på =)
med spårvagn eller?
Som jag förstår det handlar det också mycket om att Trafikverket inte har något som kallas framförhållning. Dessutom har en del av dubbelspåren till Malmö byggts om till enkelspår vid några stationer. Men som alltid handlar det om att lura folket på mer pengar medan politikerna pratar om "sänkt skatt".
"Ett två tre fyra fem sex sju idioter som sitter där och ljuger och fintar oss efter noter. Åtta nio tio elva tolv tretton lögner i timmen nu kan ni väll alla se att vi är alla lurade…"
Behöver du ett lån kontakta oss via: [email protected] för mer information om lånet …..