I söndags ska det ha varit en större störning på de svenska mobiltelefonnäten, specifikt ska hela 3:s mobiltelefoninät varit drabbad under söndag kväll, men det ska även ha varit störningar hos både Telia, Tele 2 och Telenor.
“Just nu kan du uppleva störningar med nätet i hela landet. Detta kan påverka samtal, datatrafik och övriga tjänster.Vi jobbar så fort vi kan för att åtgärda problemet. Vi beklagar detta.”
Störningarna drabbade inte heller alla. Passande nog var 3:s störningskarta nere under hela störningsperioden.
Nu står det hos 3:
“2012-07-29: Söndagkvällens problem med röst- och datatrafik orsakades av ett mjukvarufel. Vi beklagar detta. Problemet löstes tillsammans med Ericsson under natten mot måndag.”
Går man in hos Telia så står det för många län under söndag kväll följande:
“Det förekommer störningar på talsamtal och mobila datatjänster via GSM i området.”
eller
“Det kan förekomma problem med att ringa eller nyttja mobila tjänster i området på grund av förbindelsefel.”
Jag har bara kontrollerat Skåne, Halland, Västra Götaland, Uppsala och Stockholm och tidsangivelserna varierar mellan 1900 och 2100, men samtliga dessa hade mobilstörningar under söndag kväll hos Telia. Länen i Norrland eller Småland hade inga felrapporter vid tillfället. Det är å andra sidan inte säkert att Telia lägger upp fel om ingen anmäler dem och söndag kväll är lågtrafiktid. Och utan telefoni är det som bekant rätt svårt att anmäla fel. Speciellt om man inte har ett fast alternativ, vilket allt fler lättlurade har även för mobilt “bredband” (som är ett skämt, skrivit en del om det tidigare).
Telenor rapporterar vad jag kan se inga störningar för söndag kväll, men användare av nätet har upplevt att de inte fungerar. Telia och Tele 2 Telenor delar som bekant på samma nät, men har separata växlar i övrigt.
Svenskt mobiltelefoninät är väldigt sårbart och kan helt slås ut på enstaka punkter. 3 skickar t ex sina samtal omvägen via Danmark (så ja, alla telefonsamtal till, mellan och från 3:s abbonenter kan avlyssnas av FRA då den korsar gränsen, inte osannolikt all 3:s datatrafik också) och det räcker alltså att förbindelsen till Danmark får problem så slutar hela 3:s nät att fungera i praktiken.
Nej, det intressanta är att det inte dök upp ett ord i media om detta större avbrott – om hela 3:s nät låg nere så bör t ex MSB gå ut med detta på någon av sina krisinformationssajter och informera. Däremot uppmärksammades ett enormt strömavbrott i Indien.
Nu menar 3 att det handlade om ett mjukvarufel, men användare hos Telenor hade också problem, även om det inte står något på deras sajt. Och Telia hade också problem samtidigt. Är man konspiratoriskt lagd kan man fundera på varför det var tyst om denna störning. Kanske på grund av semester och söndag kväll, så inga journalisters arbete stördes? Eller därför att det rörde sig om något annat än ett mjukvarufel och behövde tystas ner?
Angående att MSB inte informerade om att mobiltelefoni för 3:s kunder var nere i hela landet, inte ens för de närmast sörjande som följer krisinformation.se eller deras Twitter, så ligger det allvarliga i att det antingen saknas rutiner eller kompetens att informera om omfattande driftsstörningar i teletrafiken. Eller så tystades det hela ner då orsaken var något annat än ett mjukvarufel? Samtidigt har ju 3 inget intresse av att det blir rubriker om att deras mobiltelefoni inte fungerar, vilket visar på ytterligare en brist i krisinformationen.
Man kan iaf tycka att om en mobil- eller teleoperatör upplever störningar i hela landet så borde det bli rubriker, någon annanstans än på Flashback.
9 kommentarer
Tele2/Comviq delar med Telia vad gäller 3G nätet medans Tele2/Comviq och Telenor delar vad gäller 4G/LTE. I alla fall så är det så det är i den antennanläggning Tele2 ursprungligen ägde men som nu ligger i ett samägt nätbolag med Telenor.
3's facebooksida gav löpande statusuppdateringar hela natten, dom var tvugna att eskalera problemet, som var en mjukvarubugg, till Ericsson som löste det till slut.
Det där måste vara perfekt,i vårt mobiltelefonberoende samhälle, särskilt med tanke på att krafter arbetar för att man ska börja betala med mobiltelefonen i butikerna. och då har jag inte nämnt alla telefonberoende personer, Som inte kan gå någonstans utan att samtidigt pilla på telefonen framför sig som en kompass, helt uppslukade av tekniken men totalt avskärmade från omgivningen.
Personligen har jag alltid två telefoner med olika operatörer (3/comviq) med mig, då jag är beroende av mobil och internet i mitt arbete. Reservtelefonen är alltid avstängd så att det finns en fulladdad telefon när det behövs.
Var det inte någon som tyckte att detta tillförlitliga system skulle användas för att nå ut med "viktigt meddelande"? Givetvis måste man ju inse att folk kanske är beroende av mobiltelenätet för att komma åt internet – så där ryker den kanalen att kommunicera med.
Jobbar i branschen. Om folk visste vilken cirkus det är när dessa nät ska underhållas… För det första tror folk säkert att mycket är automatiskt, men det mesta sköts manuellt. Sen tror folk säkert att arméer av välorganiserade specialister arbetar tryggt och säkert. Icke så. Visst finns oerhört duktiga tekniker, men de sliter och kämpar i en illa organiserad och bristfällig organisation. Men nu gäller detta säkert i de flesta branscher, så det är inget unikt. Vem tror till exempel att allt är välorganiserat och säkert på försäkringsbolag och banker?
/Mikael
Jobbar just försäkringsbolag/bank, en av jättarna.
Ett par miljoner hit eller dit är ständigt på vifft.
Förra veckan fick vi ett par hundra miljoner inbetalt till oss av en annan jätte. Oväntat tyckte vi och kunde inte riktigt förstå till vad de var ämnade eller varför vi fått dem, så vi hörde av oss och undrade:
-"De här 560 miljonerna ni betalt till oss, vad är de för..?"
-"Nä, vi har minsann inte betalat ut nånting till er!"
-"Ok, då säger vi väl så då…"
Intressant fakta om 3:s omväg för mobiltelefonin (och var det kan innebära), det var inget jag hade haft en tanke på.
Att mobiltelefonnäten är opålitliga har jag haft i åtanke sedan nätövervakningen hos en av de största operatörerna förklarade för mig att det var "ett under att det inte är fler problem än det är" med mobiltelefoni överhuvudtaget. Men antagligen är det lika illa hos alla, så man kan inte riktigt kringgå det genom att välja en bättre leverantör heller… =(
"Ingen service" stod det på mobilen och jag trodde att det blivit fel på den. Kontaktade Tre:s support och satt där en kvart i samtal med dem och de gav mig olika råd. Men inte ett ljud om att det varit fel på nätet!
Nu är telefonen igång igen.
Märkligt!