I en artikel om den krisande tankrederinäringen nämner Schibsted i förbifarten, antagligen omedvetet, fenomenet peak oil exports, vilket inträffade 2005.
Nettoexport av olja från
Mellanöstern toppade 2005 |
Man konstaterar att en av anledningarna till överetableringen inom tankrederier, och med det kraschande fraktrater är att Mellanöstern och länderna runt Persiska Viken exporterar allt mindre olja. Förutom egen stagnerande oljeproduktion så ökar framför allt den inhemska konsumtionen av olja vilket leder till allt mindre export, och med det allt mer överetablering inom rederierna.
Det är viktigt att komma ihåg att det här är en kraftig och ihållande trend som pga peak oil inte kommer vändas. Beräkningar visar att exportmarknaden för olja helt upphört till runt 2030 och i princip kommer det alltså inte behövas några supertankers alls efter det datumet. Näringen som sådan kommer upphöra att existera, möjligen undantaget mindre och lokala eller regionala transporter. Men volymerna kommer vara några procent av dagens transporter.
Som investerare finns det alltså ingen framtid inom näringen. Inte ens om vi får se en rask utslagning och utradering av överetableringen så kommer näringen finnas kvar om mindre än 20 år. Eventuella välpositionerade överlevare kommer hela tiden få kämpa om att behålla marknadsandelar i en krympande och ständigt upprepat överetablerad marknad. Stay out.
Transatlantic vs OMXS30 |
Det finns inga tankrederier på Stockholmsbörsen, men rederinäringen har generellt haft svårt sedan kraschen 2008, när bulkfraktindexet Baltic Dry Index kraschade och aldrig riktigt återhämtat sig. Även bulktransporter lider av överetablering.
På Stockholmsbörsen hittar vi Rederi AB Transatlantic (OMX:RABT B), som gått sämre än börsindexet OMXS30. En bidragande orsak har förstås varit en nyemission som genomfördes under november.
Oavsett så är näringen i allra högsta grad cyklisk, allt mer i vår globaliserade värld. Konjunkturnedgångar slår direkt mot transporter.
14 kommentarer
Peak ore är icke att förglömma. Allt kommer att gå åt helvete, kommer vi att krascha rakt in i väggen och få leva i misär än större än på medeltiden?
Hur ska Sverige som knappt kunde försörja 1 miljon människor under medeltiden kunna försörja dagens befolkning.
Nåja, metaller kan återvinnas och stödja en ekonomi utan tillväxt, även om det är förluster i återvinning också. Men energi är det värre med. Och återvinning drar energi.
Åja, även de oljeproducerande länderna kommer att exportera varor för att betala sin import och all olja kommer inte att raffineras lokalt så tankerbranschen upphör inte.
Nja, Magnus. Om oljan inflationsjusterat kostar 10x det den gör idag år 2030, så behöver man förstås bara exportera 1/10 av idag för att få in samma kassaflöde som nu. I det fiktiva exemplet skulle 90% av tankernäringen slås ut. Kanske inte "upphör", men inte är det någon tillväxtbransch…
Bolag som har stor exponering mot rederier är Nordea och SEB som för ca två månader sedan förhandlade om nya lån till ett krisande rederi. Om jag minns rätt så var Nordea mest exponerat (8 mdr?) och dessa två banker borde rimligtvis lida för dessa affärer. Så det finns företag på OMXS som har relativt stor exponering mot denna branch.
Kanske dags att höja boräntemarginaler för att finansiera dåliga rederiaffärer?
Du borde kanske också nämnt Concordia, även om de inte sysslar med stortank utan har enbart produkttankfartyg. Moderna och bra båtar, skulle tro att det finns en rätt bra marknad för produkttank även när stortank nästan har försvunnit.
SvD skulle tydligen ha ett uppslag om Peak Oil på söndag. Kommer förhoppningsvis att vara läsvärt, men fårket kommer väl hellre att titta på Idol.
Gott att höra. Ämnet behöver verkligen gå MSM, och då inte på kultursidorna. Om det nu inte är vad det blir.
Meanwhile, back in Stockholm tänker man investera stora pengar i projekt för att bygga bort en trängsel på gatorna som blir klara lagom tills det behövs investeringar för att hantera baksidan av att trängseln som genom ett trollslag upphört.
Men då är de pengarna borta.
Läste nånstans att bankerna stoppat lån till rederier så att i Kina eller om det var hela Världen har det stoppats eller fördröjs kontrakt på 30-miljarder . . . av nån sorts valuta, sannolikt $.
Aha, jag börjar ana nästa kaos-kris-panik i MSM. Kan det bli peak oil? Senaste tiden har vi ju gått igenom bland annat: fågelinfluensa, svininfluensa, CO2-hotet, finanskrisen, har säkert glömt någon.
Då tar vi peak oil i några månader eller år till folk tröttnar på det och får något annat att ha ångest över. Med lite tur kanske det blir några "kraftfulla politiska åtgärder" som leder till något bra. Därmed inte sagt att det inte är något att oroa sig över men det verkar tveklöst gå i cykler "vad är säsongens panik".
Alltså MSM, det finns naturligtvis bloggare som är mer konsekventa.
Hur drar du slutsatsen att det är tillgången, och inte efterfrågan, som har minskat sedan 2005? Det senare är ju fullt tänkbart, med ökade koldioxidskatter, miljölobbying, allmän fattigdom av finanskriserna, o.s.v.
Cornu en fråga, Vart hamnar oljepriset om ingen olja finns för export? Vad kommer att hända med handeln med oljekontrakt? Varför skulle det ens finnas om ingen export finns? Ska man sälja oljan till sig själva och hur skall de oljeproducerande oljebolagen få betalt? Vad händer med dem?
Lelle: Oljeexportörerna kommer tvingas balansera mellan att försörja den inhemska befolkningen med billig olja och att försörja dem med viktiga varor från andra länder.
Tyvärr tror jag denna rävsax kommer att skapa politisk instabilitet, den genomsnittlige väljaren kommer inte förstå problematiken utan vill bara ha det som förr.
Så visst kommer det finnas en liten exportmarknad kvar men antaligen kommer priset vara väldigt högt.