Det är fortfarande svårt med översättningar. Japan Airlines lämnade idag in en ansökan om rekonstruktion, dvs inte konkurs, utan konkursskydd. Precis som Saab Automobile inte har gått i konkurs, utan varit i rekonstruktion under 2009.
Utvecklingen är inte överraskande, och bolaget kommer nu rensa ut i sin verksamhet och kraftigt skära ner. Man får väl gissa att de koncentrerar verksamheten till det deras namn antyder, dvs flygningar inom och till och från Japan. Skandinaviska SAS borde som bekant göra det samma, dvs avveckla sina internationella åtaganden och koncentera sig till att agera DDR Airlines inom Norden.
Flygbolagen kommer fortsätta klämmas från två håll i spåren av peak oil, dels genom kraftigt stigande priser på den största utgiften, flygfotogen, och dels genom allt färre och snålare resenärer i spåren av den kroniska ekonomiska krisen peak oil kommer innebära.
Massflyget kommer rent av försvinna före massbilismen, och dit räknas också lågprisflyget. Det är bättre att likt JAL avveckla nu medan det fortfarande finns någon dum nog att ta över flygplansflottan och bli sittande med Svarte Petter.
Sedan är det som sagt svårt med översättningar. Reuters och Bloomberg citeras av TT eller Direkt som citeras av Affärsvärlden och i det hela förvandlas en rekonstruktion till en konkurs.
För att citera Reuters (min fetstil):
“Japan Airlines Corp’s board voted to file for bankruptcy protection on Tuesday, media reported, a move that will see it slash 15,000 jobs and replace aging planes to survive an industry beset by volatile fuel costs and fickle flyers.”
Konkursskydd är samma sak som rekonstruktion, dvs en period då långivarna snällt får vänta på sina pengar medan bolaget försöker komma på fötter igen, medan konkurs är ett förfarande där man slaktar ut resterna av bolaget för att skaka fram lite pengar till långivarna så fort som möjligt.
Bloomberg är dock lite mer otydliga, min fetstil:
“Japan Airlines Corp., Asia’s biggest carrier, has decided to file for bankruptcy, according to the government’s chief spokesman. […] The carrier, founded in 1951, will restructure following a 131 billion yen first-half loss on plunging global travel and domestic competition from All Nippon Airways Co. and bullet trains.”
Vad som egentligen sägs i JAL:s egen pressrelease vet jag inte, för deras presswebsite klarar inte av belastningen just nu. Efter att ha provat några gånger så kan jag konstatera att de inte lagt ut någon pressrelease än.
Gissar att sloganen “one world” får ändas framöver. Kanske till “one limited world”? Eller kanske “one small world”?
Nu är bara frågan vilket stora flygbolag som står på tur? Små flygbolag har gått omkull på löpande band redan.
1 kommentar
JAL är precis som SAS en kooloss med på tok för mycket statlig inblandning. Bolaget har räddars flera gånger även under bättre ekonomiska tider så man ska inte dra för stora växlar. Bolaget var helt enkelt för dåligt skött men krav från klåfingriga politiker att flyga olönsamma rutter från japanska småflygplatser. Konkurrenten ANA är i betydligt bättre skick.