Med Financial Times i täten försöker gammelmedia återigen damma av idéerna om att ta betalt för innehållet på nätet. DN hakar på.
Saken är den att bland annat DN föreslår en massiv mediefront för att ta betalt på nätet. En kartellbildning alltså. Karteller är som bekant olagliga, i det här fallet rör det sig om en önskad överenskommelse om att sätta ett minsta pris. Detta minsta pris måste alltså vara högre än noll. Det tolkar jag som en olaglig kartell.
Att det kan röra sig om försökt till kartellbildning kommer förstås aldrig skrivas i gammelmedia, så jag skriver det här.
DN mfl inser att det inte går att ta betalt på nätet, så länge konkurrenterna är gratis, så man vill få med alla. Varsågoda. Då väljer vi dem som kommer förbli “gratis”, dvs public service. SVT, BBC mfl bolag.
Och här finns en enorm potential för bloggare. Vem som helst kan slänga ihop ett referat av en bolagsrapport. Hade jag lagt några minuter till kunde jag gjort ett bättre referat med lite analys av Volvos kvartalsrapport idag. Det behövs inga länkar till slutet betalmedia, bolagsrapporter och pressmeddelanden finns publikt på nätet, och kommer knappast börja kosta pengar. Så inom finans går det utmärkt att säga hej då till gammelmedia, även om det kan innebära att man får prenumerera på ett antal bloggar. Om man nu inte orkar läsa pressmeddelanden i orginalform.
Och utländska nyheter kan man plocka via t ex BBC, och antagligen via t ex CNN mfl som bara lever på reklam och inte säljer nyheter skrivna med bläck på kokta döda träd. Det är ändå vad svensk gammelmedia gör, skriver egna referat och sammanställningar av utländska artiklar.
Så åtminstone jag välkomnar att gammelmedia springer in och gömmer sig bakom betalväggar. Nu när reklamintäkterna sviker i spåren av finanskrisen så tror de alltså att läsarna kommer ha de pengar som annonsörerna inte hade. Tjena.
Good bye, and good riddance.
Men det är en akademisk fråga, kartellbildning är olaglig så något lägsta pris kan de inte sätta. Alltså kommer det alltid finnas ngn landsortsblaska som kommer publicera nyheter gratis och därmed roffa åt sig jätten glufs-glufs onlineläsare.
3 kommentarer
Hej Cornu,
Nu är det väl ändå så att det som tidningarna lackar mest över är googles indexering av deras nyheter?! Denna innebär ju beroende på från vilken sida man ser det som stöld eller konsumenttjänst. Att google indexerar betyder ju att du kan läsa reklamfritt (förutom googlebanners) i din reader utan tidningarnas störande moment.
Men den digitala tidningen som affärsmodel har sina dagar räknade.
Kolla huffingtonpost eller hur nytimes har tänkt hantera sina problem så förstår man hur långt efter tidningarna i sverige är med sina affärsmodeller.
mvh
Martininho
Marininho, vet inte det. Det går utmärkt att stänga av Google via robots.txt, så slipper man indexeringen. Tvärt om så är det så att tidningarna rent av vill få så bra Google-rank som möjligt, det är t ex finessen med Twingly, eftersom alla bloggare länkhorar till tidningarnas artiklar får tidningarna hög pagerank och siterank hos Google eftersom de får så många inlänkar.
En sajt utan Google är en död sajt. Det kommer nog tidningarna upptäcka. För egen del står ca 30% av trafiken av Google-träffar, och då har jag knappast speciellt hög ranking jmf med en tidning.
Ja dom må skälla på goole osv – men den nya "tjänsten" skall ju göra indexering möjlig, men inte släppa in besökare utan att ha möjlighet att ta betalt…
Jag tror dock det är början till slutet. dagstidningar räknas ju också till mediebranschen – och den gamla modellen är på utdöende – vi lever i informationsåldern och har lämnat atomåldern bakom oss (utan att för den skull syfta på att kärnkraften är död – snarare på att den inte är ny och ovanlig) – i informationsåldern finns det nya spelregler – antingen leder man utvecklingen och skapar nya affärsmodeller som man framgångsrikt tjänra pengar på – eller så gör man som dinosaurerna -dör ut !
Man kan intt låsa in folk och "gå tillbaka". Ett exempel är gula tidningen vs blocket – vem vann den duellen ? Gula tidningen försökte hålla fast vid betalning för att läsa annonser, blocket gjorde tvärtom och körde helt gratis till att börja med, och senare mer och mer differentierad betalning för annonseringen ju fler läsare som tillkom…
Men ingen kan väl i efterhand påstå att pga internet så kan man inte tjäna pengar på privatannonser !!??
/K