Vinsten för AB Volvo, dvs inte personbilstillverkaren, föll med över 15 miljarder SEK jämfört med motsvarande period förra året. Förlusten blev därmed drygt 7.7 miljarder. Jag vet inte om det skall räknas som ett sk grönt skott i ekonomin, men vattenskott är ju inte heller önskvärda.
Volvo är ett finansiellt mycket starkt bolag. I kassan har man över 32 miljarder SEK, och kan alltså bränna åtta miljarder per kvartal i ytterligare fyra kvartal. Dessutom har man fortfarande möjligheter till krediter på ytterligare 32 miljarder SEK. I teorin kan alltså Volvo visa så här dåligt resultat i två år utan att behöva ta in mer pengar. Samtidigt är det egentligen kassaflödet som avgör när det gäller kassan, och trots en bokföringsmässig förlust på 7.7 miljarder så var kassaflödet positivt under andra kvartalet, plus 1.6 miljarder. Så Volvo upplever på inget sätt en likviditetskris.
Man får väl göra bedömningen att det är osannolikt dock, för förr eller senare skulle man tvingas till ytterligare rationaliseringar. Det är åtminstone positivt att det finns svenska storbolag som inte har byggt upp skuldberg under de goda åren, utan åtminstone lagt undan likvider i ladorna.
Frågan bör istället vara hur Volvo kan använda dessa likvider på bästa sätt för att komma ur krisen som ett starkare bolag med större marknadsandelar? Alternativa bränslen för sina fordon är kanske en väg, då Volvos ledning åtminstone är medvetna om peak oil sedan 2004 och Leif Johansson satt i Göran Perssons oljekommission.
Kommersiella fordon har en framtid även nu efter oljetoppen, och Volvo har åtminstone strategier för detta. Återstår att se om det blir ett smalare Volvo eller ett bredare.
8 kommentarer
Citat:"I teorin kan alltså Volvo visa så här dåligt resultat i två år utan att behöva ta in mer pengar."
Går det så långt är det konkurs för länge sedan.
Nej. Man går inte i konkurs så länge man kan betala för sig, och det kan man alltså.
Lite trist ändå att Volvo ägnade sig åt extrema extrautdelningar till aktieägarna ända fram till krisen, på uppmaning av finansmannen Gardell. Utan dessa enorma utdelningar hade det inte ens funnit anledning att nämna en eventuell nyemission för Volvo i dagens läge. Volvo hade istället kunnat ge sig ut på uppköpsrunda bland sina sargade konkurrenter och för en gångs skull köpa billigt snarare än dyrt.
Är det någon som tror att Christer Gardell är beredd att delta i en nyemission i Volvo? Han driver ju tesen att företag enbart skall ha så mkt kapital de för stunden kräver och att aktieägarna skall tillföra mer kapital när så behövs. Företagen skall alltså inte samla i ladorna, enligt herr Gardell. Detta argument använde han angående extrautdelningarna de senaste åren. Jag tvivlar dock på att Gardell skulle vara beredd att tillskjuta kapital till ett Volvo i kris. Då är han borta sen länge.
Problemet är för Volvo o Scania att dom är bra på tunga fordon.
Tunga fordon har sämre framtidsutsikter än lättare.
Större delen av världens tunga lastbilar kommer att ersättas av tåg/järnväg. Alternativa bränslen som dom pratar om är fantasi. Men vad skall dom säga.
Svergie måste satsa på lok,tåg o järnväg. Fattar inte politiker o näringsliv en sån enkel sak ??????
Kassaflödet var ju minus 2,9 miljarder…
Halvår eller kvartal? 1.6 miljarder plus avser väl Q2, inte H1?
Här i Göteborg rullar det just nu på prov runt bussar från Volvo som är hybrider. Vid stopp och start drar elmotorn igång och skall sänka bränsleförbrukning med 30% enligt reklamen. Detta gör att iallafall jag tror att Volvo någonstans är på rätt väg…
Problemet är väl framtiden. Visst kommer det säkert att fortsätta att säljas både lastbilar och bussar under många år framöver. Men den stora skillnaden blir, och detta gäller förstås även ekonomin i stort, att istället för en årlig tillväxt så kommer man troligen att få en årlig kontraktion, dvs en minskning av försäljningen. Detta kan till viss del döljas av konjunkturcyklerna, men över en längre period torde detta ändå bli tydligt. Problemet med detta är att aktiemarknadens värdering bygger på tillväxt. Skapar man inte längre tillväxt så finns det heller ingen grund för att ha höga p/e-tal…
Detta innebär med nödvändighet att börserna världen över idag är för högt värderade över lag och bolag med p/e-tal på 20-30 och därutöver är sannolikt väldigt mycket för högt värderade. Visst finns där säkert undantag inom de sektorer som kanske kan fortsätta att växa ännu en tid, men dit hör definivt inte fordonsindustrin, möjligen med undantag för järnväg och segelsjöfart…