Börserna går ner i de asiatiska tidszonerna under julaftonsmorgonen. Euron försvagas efter att amerikansk BNP skrällt till med en årstakt på 4.3% i sin försenade statistik, där väntat var 3.3%. Vattenfalls och Industrikrafts bolag Videberg har lämnat in sin ansökan om statligt stöd för nya kärnkraftsreaktorer vid Ringhals kärnkraftverk.

Stockholmsbörsen hade halvdag och steg med +0.14% för OMXS30 och återigen gick OMXSPI bättre med +0.16%. Möjligt att det är ett trendskifte och någon expert var ute härom dagen och pratade om att 2026 skulle bli småbolagens år.
Den svenska kronan är stabil mot dollarn på 9:29 SEK, men euron försvagas till 10:81 till glädje för de av er som firar jul på Mallis, Kanarieöarna eller liknande euroställen. Guldpriset håller sig från att slå nya rekord och ligger på 1 322:- SEK i skrivande stund.

USA:s BNP-skrällde till igår med en årstakt på 4.3% under tredje kvartalet mot väntade 3.3%, upp från 3.8% andra kvartalet. Siffrorna var fördröjda på grund av frysningen av den amerikanska budgeten i höstas, men USA:s ekonomi går alltså som tåget. Konsumtion, export och trots frysningen statlig konsumtion ökade, medan takten på investeringar minskade.
De amerikanska börserna reagerade måttligt positivt trots BNP-överraskningen på grund av att detta drev upp marknadsräntorna och S&P-500 stängde på +0.46% och Nasdaq 100 på +0.50% i slutändan. Bättre ekonomi minskar chansen att styrräntan sänks och kan snarare elda på inflation och med det räntehöjningar därav reaktionerna. tittar man dock hos Trading Economics tycker jag inte det ser ut som några våldsamma reaktioner på marknadsräntorna, men eurons försvagning kan nog kopplas till högre amerikanska räntor.
Bland FANANGST gick Nvidia bäst med +3.01% medan Tesla gick sämst med -0.65%.
Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna negativtaidag och ASX 200 går -0.38% i skrivande stund, Hang Seng +0.17%, KOSPOI -0.16%, Nikkei -0.07% och Striats Times -0.06%. Inga våldsamma rörelser, men lite småsurt.

Vattenfalls och Industrikrafts bolag Videberg Kraft har lämnat in ansökan om statligt stöd för 1 500 MW reaktorer vid Ringhals skriver regeringen på sin hemsida. Det är ett första steg mot att påbörja bygget av nya reaktorer.
Man kan förmoda att det hela kommer hanteras skyndsamt för att kunna köra vidare innan Tidölaget åker ut i valet i september och att det kommer godkännas. Trots allt äger staten Vattenfall och Industrikrafts delägande i Videberg Kraft är en minoritetsandel.
Regeringen skriver:
“Nu kommer ansökan att beredas på Finansdepartementet av sekretariatet för finansiering av ny kärnkraft. Ansökan är den första och fler kan väntas inkomma framöver enligt de förberedande dialoger som genomförts med olika intressenter under hösten.
En ansökan innebär att arbetet för att regeringen ska kunna fatta beslut om stöd kan inledas. Processen omfattar förutom beredning av själva ansökan också förhandlingar mellan regeringen och bolaget om stödets villkor och omfattning. En löpande dialog med EU-kommissionens generaldirektorat för konkurrens (DG-COMP) leder sedan fram till en formell prövning av om stödet är förenligt med EU:s statsstödsregler.”
Det hela kommer inte lösa Sveriges energiproblem även om det mot all förmodan aldrig blir en regering igen med Miljöpartiet som stödparti innan nya reaktorer står klara framåt 2040. Annars kommer projekten förstås vaskas direkt när S vill bilda regering med stöd av MP någon gång innan 2040. Eller kompenseras med att man lägger ner andra reaktorer.
40 kommentarer
God morgon och God Jul!
Tror faktiskt inte att S kommer förhandla bort någon kärnkraft något mer framöver, det S som gjorde sånt finns inte längre.
Sällan har det väl funnits ett lämpligare läge för S och M att regera ihop än vad det gör nu, håller det inte alls som uteslutet att det faktiskt blir så efter valet.
Är väl sannolikare att det blir S+SD.
Har svårt att se det hända, men den som lever får se.
Nja, sannolikheter är ett roligt fenomen när man jämför olika möjligheter. Blir snarare minoritetsregering.
SD (I alla fall de närmaste 20 åren) då talar vi om nationellt nödläge vilket vi alla hoppas inte inträffar.
S+M är mitt favoritresultat; bort med alla ytterkanter, bort med ryska möjligheter att splittra och söndra.
Go jul!
Vad menar du? Jag har inte sett något skriftligt eller muntligt uttalande från S där de berättat att de ändrat sig om kärnkraften. Jag har heller inte sett dem kommunicera att de är positiva till kärnkraft. Det enda jag hört och läst relativt nyligt är att de försöker skriva om historien kring deras egna aktiva roll i tidigare reaktornedläggningar, samt att de tycker att ny kärnkraft är för dyr.
Bokstavligen en googling bort hittar man nedan som är deras officiella hållning i frågan:
Kärnkraft
En viktig del av svensk elproduktion
Höga elpriser slår mot människors plånböcker och skapar svårigheter för industrin. Vi behöver bygga ut elproduktionen för att snabbt få mer billig el och möjliggöra grön omställning och nyindustrialisering. För att lösa Sveriges energibehov ser vi behov av mer el från alla fossilfria kraftslag.
Socialdemokraterna vill
Säkra tillgången till stabil, billig fossilfri el genom att använda all säker och hållbar elproduktion vi har tillgång till.
Kärnkraften är en viktig del av svensk elproduktion och kommer att så vara under lång tid framöver. Vi ser positivt på de initiativ som nu tas för att undersöka potentialen framåt i samtliga energislag Vi har länge pekat på behovet av en ny energiöverenskommelse för Sveriges bästa, och vill därför föra energipolitiska samtal med andra partier om alla kraftslag, från vindkraft till kärnkraft.
Sveriges elförsörjning måste tryggas, det är och har alltid varit vår första prioritet inom energipolitiken. Socialdemokraterna är teknikoptimistiska och ser positivt på forskning och utveckling. Vi vill se mer fossilfri energi, energieffektivisering, energilagring och ökad flexibilitet i elsystemet.
Energi från vind, sol och biobränslen har stor potential att byggas ut under lång tid framöver. Det är också inom förnybara energikällor som investeringsviljan är som störst – till exempel för havsbaserad vindkraft. Det är grön och billig elproduktion som kan komma igång snabbt, här och nu. Men även kärnkraft utgör en viktig del av svensk elproduktion och kommer att fortsätta vara det under lång tid framöver.
För att klara industrins gröna omställning och konkurrenskraft har vi föreslagit ett nytt energipolitiskt mål om ytterligare minst 60 TWh fossilfri kraft till 2030. Vi menar att detta är något som behövs för att inte Sverige nu ska gå miste om nya investeringar och fler arbetstillfällen.
Vårt mål är att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsnation. År 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären, för att därefter uppnå negativa utsläpp.
Kärnkraften är en viktig del av svensk elproduktion nu och en lång tid framöver
Under senare år har prognoserna för den framtida elanvändningen kraftigt reviderats uppåt, i vissa fall mer än fördubblats jämfört med idag. Detta som ett resultat av den nödvändiga gröna omställningen och nyindustrialiseringen och de tusentals nya arbetstillfällen som hänger samman med denna. Vi behöver ta höjd för en fördubblad elproduktion, om vi ska klara grön omställning och kunna stärka välfärden. Detta påverkar såväl behoven av nyinvesteringar i elsystemet som möjligheterna till utfasning av befintlig kapacitet.
Kärnkraften ska användas på ett säkert och effektivt sätt. Det är viktigt att här notera att det inte finns och har funnits något stoppdatum som förbjuder eller medför nedstängning av kärnkraft. Socialdemokraterna motsätter sig inte heller att fler än tio nya reaktorer byggs i Sverige men vill att det ska ske på de platser där det idag redan finns kärnkraftverk i drift. Där finns lokal acceptans, kompetens och den infrastruktur som krävs för bl.a. anslutning till elnät och transport av bränsle och avfall
Om den där ordsalladen betyder det du tror att den betyder, varför har då S röstat emot samtliga riksdagsmotioner som berört ny kärnkraft?
Vet ej, killgissar att det har att göra med att de vill ha en långsiktig blocköverskridande uppgörelse om energipolitiken (som även näringslivet vill ha och som skulle halshugga MP i den här frågan)
Om en sådan överenskommelse görs, så tror du alltså på fullaste allvar att S skulle avstå makten om V och MP ställer ultimatum om att S måste lämna överenskommelsen för att räkna med stöd? lol
För att de säljer bort sin kärnkraftspolitik i en handvändning om de behöver stöd från MP för att bilda regering. Makten framför allt.
Som parti “måste” man först och främst tillhöra majoriteten och lämplig budget. S har via fackföreningsinflytandet en grundsyn att arbetsmarknaden är oerhört viktig. Där faller kärnkraften in.
Javisst, men nu gällde frågan kärnkraft, och där har S konsekvent röstat Nej under hela denna mandatperiod.
@Järven
Det där ser ut som en pressrelease från Orsa kompani.
Men det viktigaste, att titta på handling och inte bara på ord: Det har genomförts ett antal kärnkraftsrelaterade omröstningar i riksdagen under denna mandatperiod, och S har röstat emot samtliga. De röstade emot att tillåta byggandet av nya reaktorer, de röstade emot att möjliggöra statligt stöd, osv.
Ibland är det viktigare att som opposition rösta emot regeringen än att rösta för sakfrågor som man håller med om.
Fast troligast är nog att du har rätt.
Jag håller inte med dig. Miljöpartiet är numera ett parti för jättrebebisar och precis som med alla jättebebisar är det slå sönder som gäller. Det är det som är själva tillfredsställelsen. Så tyvärr kommer alla potentiella reaktorer att vaskas.
Såvida vi inte träder in i den Nya Demokratiska Socialistiska Eran, där S+SD blir permanent och definierar den moderna socialdemokratin med “lite folkliga inslag”, dvs SD.
För att bygga garantier krävs långa statliga garantier som inte kan vaskas, men jag ser inte hur det skulle konstrueras.
Var det där en kommentar till mig? I så fall förstår jag ingenting, jag har inte nämnt MP överhuvudtaget.
Det troliga är att S inte kommer att kunna bilda regering ensamt, utan måste få stöd av Linje 3 (även känt som Miljöpartiet).
En vänsterregering ska naturligtvis riva upp kärnkraftbeslutet. Så stora svenska infrastrukturprojekt ska förhandlas över blockgränserna enligt god svensk sed, och avvikelser bestraffad. Synd att SD dragit in en massa osvenska dumheter i Sverige som denna maktfullkomlighet.
(som t.ex. flaggviftande – en äkta svensk visar sin patriotism genom att snacka skit om Sverige, men bli sur om andra nationaliteter gör det).
P.S.
50-50 att sossarna var med på kärnkraftsbeslutet i smyg.
Kan man lite på BNP-siffrorna, Trump sparkade väl statistikchefen som presenterade siffror som inte behagade..?
Lär ge sig när kompetent folk börjar ge sig på underliggande statistik.
Tänkte precis samma tanke.
Å andra sidan, fast jag nu inte är någon statsvetare, men är inte höjda tullar = höjda priser = högre BNP.
Enligt den förenklade logiken: När ett hus byggs höjs BNP, när det brinner ner höjs BNP.
(jag hittar ut ur ekonomi-tråden själv)
Dessa BNP-siffror justeras för priserna, så högre priser ger inte högre BNP.
Tänkte precis samma sak. För bara någon vecka sedan kom den reviderade jobbstatistiken och den justerades ned med 60 000 jobb per månad de senaste tre redovisade månaderna.
Generellt kan man nog inte sätta särskilt stor tillit till de siffror som presenteras i dagsläget.
Trump-regimen tar väl efter sin stora förebild Ryssland när det gäller att presentera statistik. Det blir nog förbjudet att publicera fristående beräkningar.
Hmm. Börsen hade väl inte halvdag igår? Och dollarn står typ i 9,17?
Tyckte min ticker slutade halvdag. Möjligt att jag haft fel på dollarn dock.
Har för mig att din dollarnotering var knasig även igår. Och mina aktier handlades till 17.30 igår…
Får skärpa till mig. Är lite trött på morgonen onekligen.
Tänkte annars att det kanske är något av dina verktyg som tog julledigt lite tidigt
Kanske missade CMD-R.
Amerikanska GNP ökningen beror delvis på stora governments spendings, GNP består nästan till en fjärdedel av denna del. USA har haft stora kostnader för engångsutbetalningar kopplade till government layoffs militär satsningar och trams som militärparader, namnbyten etc. Så det har bidragit, intressant att se hur det slår framöver, tror inte riktigt den minskade kostnad för government personal kommer kompenseras av militär/rymdsatsningar det mesta är väl tänkt att gå till skattesänkning. Vore intressant att se hur exportsiffrorna ser ut om nån har oljerelaterade och inom vissa tekniksektorer går det säkert bra men livsmedel har det nog dykt om jag skulle våga mig på en gissning.
Borde inte också alla tullhöjningar bidra till kortsiktigt ökad BNP?
God Jul på er förresten. Här i Kungsbacka blir det en delvis vit jul. Inte så att vi har snö, men väl rejäl nattfrost som ger en vinterkänsla i landskapet. Får se hur länge det varar. Elpriset just nu 162 öre, toppar om en halvtimme på 174.2 öre.
Skellefteåkraft önskade God Jul med ett larm om dubblad elförbrukning igår. Jag funderade på om någon apparat stod på?
Svaret blev; julbak, griljering skinka och stekta köttbullar för tio personer och två katter. Samt det årliga julbadet. Vi har inget spa 🛀
God Jul från Stockholm. Lite snö på marken och taken från en lätt snösmocka i går natt och ett par tre minusgrader. Helt OK.
Många i USA bunkrar nu innan nyår. Flera stora kedjor har haft gamla lager och har inte behövt höja priserna till kund, men efter nyår har de flaggat för prishöjningar.
Samma inom it-hårdvara där Dustin med flera flaggat för rejäla prishöjningar efter nyår p.g.a. halvledarbrist.
Påverkar ju inte BNP för Q3 som det handlade om här.
Förvånad att inget har skrivits om silver.Priset är nu rekordhögt. 71,91 usd i New York och i Shanghai 78,49 usd. Detta är slutet för Comex som i 45 år trixat med papperssilver och JP Morgan m.fl. amerikanska storbanker för att kunna reglera kursen på silver. Har även tidigare blivit dömda för detta. Shortat stort antal kontrakt och kunder vill nu ha leverans av silver som inte finns i lager. Gissa vad som kommer hända.Enorm brist på silver vars industriella behov kommer mångfaldigas under kommande år. Samsung kommer producera batterier med silver vida överlägsna litiumbatterierna. Ingen annan metall har silvrets ledande egenskaper. Vid förra silverhaussen 1979 sålde jag mina ihopsamlade enkronor till en handlare i bloggarens hemtrakt som grund plåt för tomtköp.Denna gång ryker nog alla silverpokaler. Har inte längre svärmor som putsade silvret. Spännande tider väntar.