Denna artikel publiceras i samarbete med Svensk Värdeförvaring.
Börstorsdagen inleds blandat i de asiatiska tidszonerna, men guldpriset noterar återigen nya prisrekord. Skellefteå Kraft river sina vattenkraftverk i Robertsfors kommun på grund av den svenska tolkningen av EU:s vattendirektiv och samtidigt rivs tre av fyra av kommunens viktigaste broar och transportvägar, samt sänker grundvattennivån och utplånar hundratals år gamla kultur- och naturmiljöer samtidigt som det skriks efter den planerbara förnyelsebara reglerkraft som vattenkraften utgör. Oron för fallande bostadspriser är den lägsta sedan 2018 enligt Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, som kallar det för ett “trendbrott”.

Stockholmsbörsen steg stabilt med +0.62% för OMXS30 och +0.62% för OMXSPI igår onsdag. Svenska kronan stärks något till 9:47 SEK för USD och 11:04 SEK för EUR.
Guldpriset slår återigen nya rekord och 4 238 USD per troy ounce noterades för en stund sedan medan nytt svenskt rekord är 1 289:- SEK per gram och guldpriset är nu upp 38% sedan årsskiftet för oss svenskar och 60% i amerikanska dollar.
Financial Times försöker få rätsida på det hela och frågar sig hur länge guldmanin kan vara, men ger väl inte egentligen några svar i den långa artikeln med många sakkunniga som uttalar sig. Lika många förklaringar som tillfrågade finns, så man kan väl sammanfatta med nobody knows. Inflationsjusterat är nu guldpriset högre än vid spiken 1980, om det ska vara något att jämföra med, men samtidigt är världsekonomin ännu större idag och är kanske en bättre relativ jämförelse. Världekonomin ska varit 11 000 miljarder USD år 1981 men är 105 000 miljarder USD idag nominellt (=ej inflationsjusterat) och priset på guld är förstås inte inflationsjusterat utan nominellt.

Du kan nu testa ett bankfack hos Svensk Värdeförvaring gratis i tre månader via bloggen utan kostnad. Efter tre månader utgår betalning enligt ordinarie prislista om du inte väljer att avsluta tjänsten och en faktura kommer skickas ut 14 dagar innan testperioden är slut. Du kommer genomgå vanlig prövning enligt lagarna om penningtvätt och avtalsskrivande när du startar testabonnemanget, och även få uppleva de flerfaldiga lagren av säkerhet som gäller.
Vill du anmäla intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm kan du använda detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.
I USA steg också börserna och S&P-500 gick +0.40% medan tekniktunga Nasdaq 100 gick +0.68%. Bäst inom FANANGST var Google med +2.27% och sämst gick Spotify med -1.79%.
I de asiatiska tidszonerna går börserna blandat. ASX 200 +0.86%, Hang Seng -0.61%, KOSPI +2.07%, Nikkei 225 +1.24% och Straits Times -0.44%.

Skellefteå Kraft river sina vattenkraftverk i Robertsfors Kommun, vilket innebär att tre av kommunens viktigaste broar försvinner. Det hela görs på grund av den svenska illvilliga tolkningen av EU:s vattendirektiv och kommer utplåna kultur- och naturmiljöer som funnits i hundratals år, sänka grundvattnet, riskera frigöra miljögifter och ta bort planerbar CO2-fri förnyelsebar energi. Kommunalrådet i Robertsfors säger:
“Naturligtvis blir det stora konsekvenser för hela centralorten om vi förlorar tre av fyra broförbindelser.”
Hon frågar sig vidare:
“Om man gör en så ingripande åtgärd som att riva ut en bro i hjärtat av kulturhistorien, hur påverkar det de kulturhistoriska miljöerna? Det påverkar utseendet på en centralort. Det är väldigt svårt för oss att motivera för invånarna.”
Bruksforsen klassas dessutom som ett riksintresse så det är inte tillåtet att bygga en ny bro.
Ambulans, brandkår och polis kommer få problem att ta sig över och näringslivet drabbas hårt för varutransporter, plus förstås för allmänheten att ta sig till jobbet eller umgås socialt. Även snöröjningen försvåras när de inte kan korsa vattendragen utan måste köra stora omvägar
Men hobbyn sportfisket sägs ju bli glada över detta, även om fisken, kräftor och vatten helt utplånats på många andra platser i landet där man tvingats riva kraftverk och dammar.
Vi andra som inte bor i Robertsfors får nöja oss med att elpriserna stiger ytterligare lite på marginalen.
En läsare med insyn i elhandelsbranschen skriver till bloggen angående elpriserna i Nordpools handelsystem:
“Slutligen är det helt klart att elmarknadsmodellen har havererat. Men betänk att den är utvecklad för att optimera ett system i fortvarighet som baserades på sedan länge avskrivna tillgångar som enbart behövde underhåll. Så ser inte det tekniska systemet ut idag, men marknaden ser likadan ut.”
Elhandelssystemet är alltså utformat runt millennieskiftet för att hantera ett kraftsystem som bestod av i princip 50% baskraft i form av kärnkraft och 50% blixtsnabb reglerkraft i form av vattenkraft, och som var gamla avskrivna anläggningar med endast låga driftskostnader. Det är klart att det inte går att använda samma metoder för att fastställa elpris i dagens system.
Sedan finns det begreppet “vattenvärde” för den som vill försöka sig på att förstå hur vattenkraftens pris och bruk ska beräknas. Varsågoda. Förstås enklast att bara riva vattenkraften. Tydligen ska vi klara av välfärd, välstånd, vård, skola, omsorg, demokrati, frihet och trygghet utan att använda energi, vilket är grunden för allt mänskligt välstånd.
Den som vill titta på Robertsfors på kartan kan göra det här och diskutera i små grupper hur det blir när broarna rivs av en annan kommuns kraftbolag.

SvD rapporterar att oron för fallande bostadspriser hos bostadsägare är den lägsta sedan 2018 eller 18%, ner från 26% för ett år sedan enligt en Sifoundersökning som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling beställt.
Det hela kallas ett trendbrott. Mäklarbyråns VD säger:
“Köparnas övertag håller på att minska. Marknaden börjar andas optimism igen efter en lång period av tvekan och väntan.”
Särskilt ska det märkas i Stockholmsområdet med fler affärer som går i lås och minskande utbud av bostäder till salu.
Som värst var 40% av bostadsägarna oroade över fallande priser under höginflationen och normalräntorna 2022 och 2023.
110 kommentarer
Utrivningen av dammar och kulturmiljöer är som att se en krasch i slow motion, omvärlden måste skratta åt oss.
Det blir så här när myndigheter blir infiltrerade av de som har en egen agenda.
Vi är så blåögda och naiva
Men tänk på miljööööön.
En bidragande orsak är att okunniga politiker och journalister som våra medier svämmas över av likställer baskraft och reglerkraft med vindkraft . När vindkraften inte levererar så föreslår de att det skall byggas mer vindkraft , man häpnar över idiotin .
typ 100st x 0 = 0, men då måste 1000 st fungera bättre… 🙂
Nu är det ju relativt små vattenkraftverk, 10Gwh totalt per år, och antagligen inte lönt att bygga omlöp. Sen att det skulle vara förbjudet att bygga broar i N2000 område är bara fel. Viss det kanske kräver en liten extra byråkratisk sväng men är knappast omöjligt.
Jag har en master i Ekologi och har jobbat både hos myndighet och privat i 7 år. Knappast blåögd eller naiv.
Det handlar nog om att ingen vill lägga pengarna på det. Det kan säkert finnas sätt att låta bli att riva broarna också.
“Ett beslut från Mark- och miljödomstolen väntas avgöra om broarna kan bevaras eller måste rivas.”
Inte lika roligt att skriva förstås, roligare att skrika löpsedlar högt 😉
Jag tycker att älvräddarna kan ta den smällen att de får åka 2 mil omväg.
Lite “som man ligger får man bädda”
Nu har det ju inte beslutats att broar ska rivas, men är det verkligen älvräddarna som styr det beslutet?
Jag tvivlar på att de mest högljudda älvräddarna bor på platsen.
Har absolut ingenting med saken att göra. Jag lovar på heder och samvete att jag har några förutfattade meningar att Älvräddarnas bas är just Robertsfors.
https://www.vk.se/2018-10-17/alvraddarnas-bas-finns-i-robertsfors
En bild säger mer än tusen ord
*mike drop*
Dom är säkert opartiska i frågan…
Fråga när hur långt tillbaka man ska hävda att man ska återställa natur och kulturmiljöer ?
Till vilket år anser man att ska återställa ?
500 år tillbaka…1000 år tillbaka… osv…
Ska man hård-dra det så ska man väl återställa tills inlands-isen drog sig tillbaka…
Eller är det för sent 🙂
Det är en bra fråga! Personligen hade jag plockat sådana här lågt hängande frukter (lågproduktiva vattenkraftverk) för att öka möjligheterna för lax och öring att vandra vilket spiller över med positiva effekter på resten av ekosystemet.
Däremot kan man kanske göra avvägningen att inte riva enbart i detta syfte just nu, iom att ny kärnkraftsinkoppling fortfarande är 15+ år bort. Men frågan är om det är det enda syftet i detta fallet.
Jag tror nog att det är lämpligt inte enbart ta hänsyn till ekosystemet. Man bör nog även ta hänsyn till samhällssystemet.
10.000 år
https://www.sverigesradio.se/artikel/vilda-daggdjur-storda-av-boskapsskotsel-i-10-000-ar
Målbild. Jösses.
Om man är av uppfattningen att människan inte är en del av ekosystemet så är det nog än lämplig målbild, men det är enligt min mening en ganska befängd uppfattning.
Serengeti håller på att försvinna pga massajernas boskapsskötsel.
Vi ska såklart återställa inlandsisen 🙂
Är inte även det för nytt? Ska vi inte även återställa efter isens härjningar, så gå tillbaka till efter näst senaste istiden, så kan vi återställa dess härjningar och köra ett varv till.
Vattenkraft …
och det här med småskalig vattenkraft.
Jag kan ju börja med lite fakta, som är bra att ha med sig medan man tänker vidare.
Vi har ca 2000 vattenkraftverk i Sverige, och de allra flesta är småskaliga med mindre än 10MW effekt.
Det är faktiskt så att de 250 största ger 98% av årsproduktion, och jag tror att det var något runt 150 (siffran 138 dyker upp i huvudet) som stod för 90% av årsproduktionen.
Sen saknar en väldigt stor andel av denna småskaliga vattenkraft möjligheten att reglera sin produktion, då många är s.k genomströmningsverk utan vattenmagasin, eller ett väldigt litet vattenmagasin, och deras möjliga produktion styrs av tillflöden, årstider osv, många ger inget alls under tider av året med för låga flöden i det vattendrag de är i.
De är lite som solceller, man kan inte bestämma när de ska producera, utan de ger ström när de kan.
Med det sagt, så hoppas jag nu att alla fattat hur enormt liten betydelse detta har vad gäller Sveriges elproduktion och balansreglering och rotationsenergi.
Här finns det inga alls speciella skäl att inte lägga ner alla småskaliga kraftverk.
Men sen finns det massor med skäl att INTE lägga ner småskaliga vattenkraftverk.
Man kan tänka att man vill lägga ner för att återskapa en tidigare natur och kulturmiljö, men då gäller det att samtidigt inse att det nu är en nyare miljö som kanske är viktigare att bevara, det har uppstått nya naturvärden, nya arter har etablerats, en annan mänsklig kulturmiljö har uppstått osv osv.
Den är ofta bevarandevärd, och det är alltid väldigt osäkert att den gamla miljön, som det såg ut på 1800-talet skulle återetableras, utan troligen blir det bara ytterligare en ny variant på mänskligt skapad natur och kulturmiljö, lika fördärvad som något annat – om det är något slags “tillbaka till medeltiden” man egentligen ville ha.
Sen är det som bloggaren skriver, man sabbar ofta viktig lokal infrastruktur, dammar, broar, det uppstår sumpmarker och mygg, en del fastighetsägare får problem med översvämningar osv.
Sen har väl denna småskaliga vattenkraft ett visst beredskapsintresse, de kan inte på direkten ersätta utslagen el från regionnäten, men med lite micklande och ombyggnad kan de på relativt kort tid börja agera lokal reservkraft, med halvrisig frekvensreglering och annat sånt, men ändå bättre än att man ska massor med små elkraftverk ute i stugorna.
Ja det finns fler fördelar.
Sen finns det ju förstås fördelar med att en del småskalig vattenkraft rivs, det öppnar vandringsvägar för fisk, det kanske återställer bra och gynnsamma naturmiljöer på en del ställen osv.
Jag är inte alls svartvit i denna fråga, utan jag anser att en del småskalig vattenkraft bör läggas ner, och mycket sådan bör få vara kvar.
Men det bör prövas rigoröst med alla effekter i åtanke, innan man beslutar om nedläggning.
Och jag hoppas att det inte blir så stor andel som verkligen läggs ner.
Själv tycker jag att det ofta är fina miljöer runt de har gamla små verken, och jag tror inte att speciellt mycket natur skulle “återhämta sig” till hur det såg ut för 100-200 år sedan ifall de revs.
Jag skulle gärna vilja se en kalkyl på intäkter/kostnader före och efter en eventuell ombyggnation.
Inte någon kass excel-kalkyl av någon slö ekonom/ingenjör som inte kan/orkar göra sitt jobb utan en riktig kalkyl.
På de uppgifter som finns nu verkar det mest vara en massa tyckande från berörda parter.
“Inte någon kass excel-kalkyl av någon slö ekonom/ingenjör som inte kan/orkar göra sitt jobb utan en riktig kalkyl”
Fan RUN, den där tog illa… 😉
” och jag tror inte att speciellt mycket natur skulle “återhämta sig” till hur det såg ut för 100-200 år sedan ifall de revs.”
Troligtvis räcker inte 100-200 år. De små verken ligger ofta på en plats där människor utnyttjat kraften under en lång tid. Kvarnar/sågverk osv. Backar man bandet så kanske kvarnar var av underfall och skvalt-typ med mindre påverkan.
https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/vattenkvarnar-och-vattenhjul#
Men å andra sidan fanns det en massa försvars- och fiskeanläggningar som lär ha påverkat flödena ordentligt.
Sen har vi bävern…
@MickeUppsala
“Jag är inte alls svartvit i denna fråga, utan jag anser att en del småskalig vattenkraft bör läggas ner, och mycket sådan bör få vara kvar.”
I första hand är det vattenkraftverkets ägare som bör avgöra om kraftverket ska drivas vidare eller läggas ner.
Äntligen börjar det hända saker med alla de idiotiska dammar utan rimliga fiskpassager som vi har i det här landet. Fullt begripligt att de en gång byggdes, bedrövligt att vi inte gjort några åtgärder där det behövs. När det kommer till t.ex ålens vandring så dör generellt runt 90% av alla som försöker passera ett kraftverk. Det har dragit ut alldeles för länge på tiden och i vissa vatten har faunan i princip utplånats när vandringsvägar antingen inte finns eller är allt för dödliga för fiskarna.
När det kommer till de betydande vattenkraftverken, inte de små där ingen miljöanpassning går räkna hem pga de låga intäkterna, så hoppas jag det skapas rimliga biflöden (inte idiotiska trappor där en stor del av fisken dör på vägen).
Kanske kanske finns det en ljusning för ålen, havsnejonögat, öringen, malen, aspen och andra bitvis hårt utsatta arter.
Kolla gärna på “Fiskarnas rike” eller Uppdrag gransknings “Den sista ålen”: https://www.svtplay.se/video/KqWLE5w/uppdrag-granskning/den-sista-alen?video=visa
Detta handlar inte om hur roligt sportfiske vi kan ha, utan ifall våra vatten ska vara hållbara resurser eller inte. I många vatten där fisket efter mat förut varit gott är det sedan länge en nästan utplånad möjlighet och inte längre någon idé att försöka få någon mat från det.
Här är också åsikter om kraftverken:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/har-stod-en-urskog-sedan-kom-vattenkraften-till-norra-sverige-repris–2
Ja, det är inte svartvitt alls det här. Man måste bedöma hur stor nytta man har av förödelsen man skapar, så att säga. Sen blir det såklart besvärligt att den stora vattenkraften ofta har genomförts med ett kolonialt tänk.
Men även där man gjort så stora ingrepp i miljön som i länken ovan så bör det inte vara en allt för stor förlust för vattenkraften att skapa rimliga biflöden som alltid hålls öppna.
Det här ju kul och visar på hur korkade vi vuxna har blivit med åldern:
”Man klämde ihop O3an på 48 månader, till offertpriset”, säger Per Brunzell, tidigare vd för ABB Atom. ”Idag låter det som att man skulle flyga till Mars eller något sånt”, fortsätter han”
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/nar-karnkraften-lat-oss-bada-i-billig-el
Borde väl gå bygga ungefär likadant idag, om vi inte vill behöva projektera från ruta noll så att säga…
Det är ingen som har tid att bygga längre.
Intressantare att fylla och läsa sociala medier och fika trompe l’œil.
Det där är en svunnen tid RUN, då kunde vi något! Idag blir dubbelexade ingenjörer/ekonomer från Sveriges s.k. “elituniversitet” istället managementkonsulter, IB slavar och PE glidare för att ägna sin karriär och att flytta runt pengar och minimera skatt…
Det gick fortare att spränga ut hela Musköbasen än att bygga om markan där 1997…
När kriget eller krisen kommer:
– Kan vi ta det på Zoom?
Vilken samhällsnytta gör urskog?
Du är bra blåst.
(. Tack för komplimangen. .)
Om du inte kan svara på en fråga utan att förolämpa så är det bättre att låta bli att försöka svara.
Det var en enkel fråga. Svaret bör dock handla om just samhällsnytta och inte ekologisk nytta.
Bra där, släpp ålen fri så PM slipper vara kriminell!
Fri och fri. Inte ens yrkesfisket på ål har nog varit dess stora problem, med tanke på hur många som dör i kraftverken.
Det mesta fisket mår rimligtvis bra av att vara reglerat, men vi skulle kunna ha ett gott ålfiske i nästan hela landet om de hade vandringsvägar. Det är inte så länge sedan vi hade det.
Det var mer ett inlägg för att bevara PM-s oinskränkta rättigheter.
Mycket bra 😀
Äsch, han kan väl fortsätta på den inslagna banan och börja med lite massaker på skarvar också?
Det är väl inga problem? Det är väl snarare så att det är våra 300 000 naturvårdande jägare inte tycker det är kul att jaga skarvar och mårdhundar. Istället så vill de naturvårda vargar, lodjur och björnar.
“inte de små där ingen miljöanpassning går räkna hem”
Skulle gissa (för jag har inte uppgifter) på att i detta fallet, så skulle en miljöanpassning vida understiga kostnaden för rivning och byggnation av nya broar samt bortfall av fossilfri kraft.
@Stefan
När var “förut” som du refererar till i sista meningen?
Jag har tyvärr inte någon data i frågan, utan bara vad jag själv upplevt och hört från andra. I stora delar av landet var det gott om t.ex ål i sjöarna iaf fram till 60-talet. Finns i princip inte alls längre (finns inte vandringsvägar så inte konstigt). I Hälsingland, där jag är uppvuxen, var det oerhört gott om strömming, sik, abborre, lax och plattfisk längs kusten fram tills för runt 20 år sedan. Nu går det nästan inte få något alls. I år har man för första gången på väldigt länge sett en ljusning och vissa arter har verkat återkomma.
Det där sista låter ju lovande. Finns det någon trovärdig förklaring till det?
Ytterst märkligt mönster att olika EU-direktiv miljömuppstolkas om och om igen, ex. kring skogsbruk, vattenkraft, m.m.
Härligt när man lägger till ett invektiv i sin kommentar, det blir så mycket mer korrekt det man vill få sagt.
Det behövs alltid nya kandidater till nyordslistan.
Det gäller ca 1700 mindre kraftverk som står för ca 6% av Sveriges Vattenkrafts-el .
Men om man ser lite på vad som händer med elpriserna, så är det just dessa små ,på marginalen, som kan göra att el-priset blir högre än det borde vara, om man lägger ner dessa. De finns oftare i mellersta och södra Sverige, där bristen på el är som värst…
Nej, det blir ingen skillnad.
Just nu har SE4 ett elpris på 150öre/kWh.
Sverige exporterar 5800 MW (kärnkraften ger just nu 4400MW)
Tror du att 100MW mindre elproduktion i SE4 skulle påverka priset?
Priset sätts i Danmark just nu, iom att de måste elda fossilt idag, de har 1/3 av sin elproduktion från att elda saker och ting just nu.
Tyskland eldar nog också ganska mycket nu, då de just nu importerar rätt ordentligt (Tyskland är normalt sett ingen stor elimportör, under de senaste 10 åren har Tyskland varit en av Europas största elexportörer, men det har brutits de senaste åren, då de mer sällan exporterar än förr)
Ja tittar vi på ersättningen för att producera el i SE1 och2, just nu 2 öre, så blir det inga pengar till att bygga ny kraft i alla fall. Kan vara bra att behålla det som redan finns…
@johanper Varför ska företag tvingas behålla olönsamma anläggningar om de inte får betalt för det som produceras?
Iden skulle alltså vara att genom politiska beslut först subventionera vindkraft. Sedan genom ytterligare politiska beslut stänga ner kärnkraft vilket sammantaget gett volatila priser. Så tar man ytterligare beslut och stänger ner delar av vattenkraften vilket på marginalen kommer att ge ytterligare volatilitet, vid blåst kommer det fortfarande att vara låga/negativa priser. Ingen kraftproduktion är lönsam vid 2 öre, ska vi stänga ner allt?
Glenn, du har kanske avslöjat MP:s onda plan…
@PentiiVarg
“Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.” – Hanlon’s razor
Det är prismodellen det är fel på. Att gotta sig åt att elen kostar 2 öre är som att kissa på sig, det kommer senare att bli väldigt kallt.
Prismodellen gjordes när vi hade ett mer stabilt och balanserat system, nu ser sådana här avarter.
Det stora problemet är inte att det blir lite dyrare att värma upp huset, även om det svider. Nej det riktigt allvarliga i detta är den urholkade konkurrenskraften för vår industri.
På tal om elpriset. Inte nog med att vi blev av med Barsebäck, just nu exporteras ca 1.5 Barsebäck från SE4…
Så här mycket röra kan en enda damm skapa i myndighetssverige:
(SR har fler inslag och program om Järle Kvarn)
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/1692543
Kan vi inte passa på att återställa sjösänkningarna mess när vi ändå håller på?
Skulle se ut det att sätta närkeslätten under vatten igen 😀
Landhöjningen då? Ska vi låta den fortgå utan åtgärd?
Sportfiskarna – jojo sanna naturvänner, en samling svårt överviktiga rikspuckon, tatuerade upp över öronen, så mycket piercings så Arlanda säkerhetskontroll triggas om 3 av dom är i Vättern samtidigt, som står överbelånade i amerikanska fiskemaskiner med 300 hästars motorer och så mycket elektronik att man numera har NASA ingenjörer för att installera skiten i båtarna och som används för att prickskjuta exakt var fiskarna står och sedan drar man upp varenda gädda man kan mitt under leken för att man helst av allt vill få en romstinn hona som därmed väger mycket så man kan lägga ut någon jävla bild i social medier med sin “TIA”!!! Därefter slänger man i fisken igen med sönderrivna gälbågar och så har fläskbergen mage att ha som slogan “ge fan i våra vatten” när dom aldrig ägt ett vatten i hela sitt liv men däremot arrangerar s.k. sportfisketävlingar på vilka vatten dom tycker att dom vill fiska på.
Sanna naturvänner dom ja…
Tack 😉
Har inte båt, tatueringar, piercings eller har deltagit i någon gäddtävling, men är absolut sportfiskare. Vet nog inga förutom fiskare (sport-, fritids- och yrkes-) som bryr sig så mycket om att få hållbara vattenmiljöer. Men det finns skitstövlar överallt.
“men är absolut sportfiskare” oj det kunde vi inte gissa oss till 🙂
Var det mitt propagerande för hållbara vatten som avslöjade mig? Tusan.
*något raljant.
eller?
En aning, men jag står fast i sakfrågan även om då Stefan är ett undantag och jag gratulerar honom till att ha lyckats undvika fiskeinfluencertrenden med piercings och tatueringar…
Jag matfiskar, oftast mete efter abborre från min roddeka då det är både tyst och lugnt. På våren är det legioner med döda gäddor i lekvikarna. En del av säl, enkelt att se, men ett inte obetydligt antal med sönderslitna gälrevsbågar.
Att meta från en eka en tidig sommarmorgon, med spegelblank sjö och solen i nacken, är rogivande för själen.
Jag håller med, en sen kväll runt midsommar är inte fel heller när solen nästan vägrar lämna horisonten…
Alltså de flesta som fiskar leker så klart inte influencers. Det räcker att det finns ett tiotal sådana för att det ska trigga en reaktion.
Tyvärr är “skitstövlarna” betydligt fler än ett tiotal…
Ja så är det säkert, jag känner dock inga som beter sig så som du beskriver. Men de är säkert där ute på de sociala medierna. Jag tycker annars att ofta när någon postar en bild eller video där de hanterar fisken onödigt ovarsamt (förutom att de fått den att svälja en krok osv då) så blir de påhoppade av andra sportfiskare direkt.
Under ungdomsåren blev det en del fiskande om sommaren när familjen var vid sommarstugan. Inget mer avancerat än metspö, kastspö eller pimpel. Det man fick upp tog man med (om det inte var för smått, då fick det växa till sig) och på kvällen låg fångsten i stekpannan. Var den riklig behölls överskottet i sumpen till nästa dag.
Det finns en Mafaldastrip där hon betraktar en sportfiskare och (ungefär) följande replikskifte sker:
– Jag har aldrig förstått mig på folk som måste plåga fisk för att ha roligt.
– Vem har sagt att jag har roligt?
– Jag har aldrig förstått mig på folk som måste plåga fisk för att ha tråkigt.
Jag har heller aldrig förstått mig på dem som kallar sig sportfiskare.
Då är det inte läge att dra in köttindustrin kontra jakt som jämförelse kan jag tänka mig?
1. De kraftverken i Rickleån som ska rivas ut är strömkraftverk och har ingen regler- eller planerförmåga.
2. Den totala effekten på de tre kraftverken som Skellefteå kraft vill avveckla är 2,3 MW. I maj i år färdigställdes en modernisering av ett av Skellefteå krafts kraftverk som ökade dess effekt med 36 MW. 15 ggr mer effekt läggs till än vad som försvinner, så kraftbolaget ökar sin produktion här i elöverskottets norra Sverige.
3. Inte ens i närheten av att det är tre av kommunens fyra viktigaste broar. E4:an passerar genom kommunen, så rimligtvis är alla de broarna viktigare, bland annat.
4. Bolaget själv säger att de inte vill riva alla broar
Tråkigt att du kommer här och är sansad och nyanserad!
Jag ber om Burträsk för det
Sen ska man komma ihåg att energieffektivisering pågår i Sverige, men i alldeles för dålig takt mot vad vi faktiskt kan göra. Dessutom finns det ekonomi i det hela. Det lönar sig. Men där är branschorganisationer och byråkrati alldeles för insyltade och hindrar.
Sen ska man komma ihåg att energieffektivisering pågår i Sverige, men i alldeles för dålig takt mot vad vi faktiskt kan göra. Dessutom finns det ekonomi i det hela. Det lönar sig. Men där är branschorganisationer och byråkrati alldeles för insyltade och hindrar.
Angående hur länge guldmanin kan vara (jag har ej access till artikeln) så tror jag priset inte drivs av traders eftersom teknisk analys länge spått en sättning. Så det är kanske centralbanker, länder som vill gå ifrån USD och andra som köper guld av strategiska skäl snarare än som spekulation. Dvs enligt devisen “return OF investment” istället för “return ON investment”. Inte minst kan detta gälla smart money som vill bevara sina rikedomar genom det stora krig vi alla vet snart kommer.
Tittar man över senaste 5 åren så är det Kina, Ryssland, Turkiet, Polen, Indien och bl.a. Uzbekistan som köpt större mängder guld. Centralbanker som gemensamt begrepp har också köpt stora mängder ungefär 10% av guldet och sen har du lite fonder och privatpersoner som är lite större aktörer typ Ray Dalio, John Paulson och även indiska och kinesiska hushåll.
Varför länderna ovan köper är väl rätt tydligt, du skriver ju själv svaret, man vill gå ifrån beroende av USA och USD. Men Polen är lite intressanta och har verkligen tryckt gasen i botten sen ungefär 2020 på guldköpsfronten med ungefär samma motiveringar, strategisk frikoppling, diversifiering av tillgångar, georisk.
Har inte ryssen sålt av en hel del guld för att finansiera kriget?
Ja och nej. Dom har köpt varor för guld, men tror inte dom växlat över till USD och sen handlar grejer på öppna marknaden. Flyger dom en container till Kina i utbyte mot att Kina bygger upp en produktionslina för drönare så påverkar det inte världsmarknadspriset på guld. Det skulle vara ifall Kina i sin tur lägger ut guldet till försäljning.
Då tror jag, bortsett från eventuella kortare dippar, att guldpriset kommer fortsätta stiga tills dess att vi har en ny världsordning på plats (eller den gamla är återetablerad). Eller i alla fall tills USDn är så inflaterad att USA inte längre har några problems med statsskulden. Det lär tar några år till. Vill minnas att nåt liknande hände på 70-talet.
Apropå älvräddning, så kom jag tänka på vad Bolsonaro sa på en presskonferens för några år sedan. De länder som klagar på avverkningen kan plantera träd på sin egen mark. De styrande i Stockholm kan ju börja med att återställa sina egna vattenmiljöer…
Träskmarken på södermalm
Den borde man verkligen återställa
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4sket,_Stockholm
Är ju dessutom i relativ nutid. Så förstår inte varför MP i sthlm inte vill återst’älla den
Nu var min länl visserligen träsket på östermlm. men ni förstår 😀
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fatburen
Faburen var ett träsk på södermalm till 1850.
Håller helt med, finns inga anledningar att inte snabbt agera på återställandet av Södermalm från dagens träsk till sin ursprungliga träskform. Skicka omedelbart dit älvräddarna (nåt rinnande vatten ska man väl kunna hitta), MP, Naturskyddsföreningen och kan vi inte också hitta ett FN organ eller 14000 som håller på med vatten…
Har MP i Stockholm sagt att de inte vil återställa den?
Vilka f.d. sjöar/våtmarker har MP i Stockholm sig vilja återställa?
Jag trodde Södermalm redan var ett träsk som skulle dräneras? Drain-the-swamp… eller blandar jag ihop det med klägget nu?
Dags att återställa kyrksjön, sankmarken som älvsjömässan är byggd på och som Huddingevägen går över var för inte så länge sedan en sjö. Jag vill se aktivister klistrade på Huddingevägen tills ett återställandebesked fattats.
Även med den måttliga landhöjningen i Södra Sverige så händer det rätt mycket. I min gamla hemby finns det en massa områden med ö-namn, Näs-namn osv. Det räcker att kollar kartor från 17-1800 talet så var det verkligen öar, uddar och näs.
Och de märkliga stenrösena mitt i skogarna hade väl synliga strandtomter när de byggdes
Är målet att återinföra Malaria i Sverige kanske? Det är väl naturligt om något
Om “rädda våtmarkerna” jobbar på ordentligt kanske de kan få hit dengue också – den tycks redan ha kommit till Frankrike.
Den kommer i så fall av helt andra orsaker. En förnekare borde se det som naturligt eftersom allt inte är människans fel 😉
Alltid lika förvånad när västkustare kommenterar vattenfrågor på östkusten. Så länge strömmingsfisket för foder till laxodlingar i Norge fortsätter är nog de kommentarerna av ringa värde.
Däremot är ju skadorna omfattande i den naturliga närmiljön av stora kraftverk. Sen vilket värde det har i förhållande till jakten på energi är en annan sak.
Här är lite fina bilder från lule älv. Lika upphetsande som en industritomt i storstan. Ena från inlandet och den andra från kusten. Den andra kan ni nog se alla kraftverk i hela lule älv. Det ser ungefär likadant ut flera kilometer nedanför kraftverket och ovanför är det ju ”dränkt”.
https://vattenkraft.info/?bannerdisp=0&page=77
https://vekuvaku.eu/sv/alv/lule-alv/kraftverk/boden
Miljöförstörelse eller kulturmiljö? Efter att besökt alla så skulle jag nog säga förstörelse.
Det borde väl gå att bygga en jättedamm av t.ex Göta älv och dränka halva västsverige för energi? Taskig fallhöjd, men allt för energins skull. Det är ju synd om bara Trollhättan får njuta av vattenkraft. Eller är det dumt av östkustare och diskutera västkustens vatenpolitik?
Ta en liten titt på bilderna ifrån NRK : småskaliga kraftverk i norge = Kluven fisk på väg nedströms via turbinerna.
https://www.nrk.no/klima/xl/vannkraft-som-skal-redde-klima_-dreper-al-og-annen-fisk-1.15483354
Det är inte omöjligt att göra fiskvägar se tex https://tranasenergi.se/nyheter/lyckad-fiskkoll-i-forsnas/ .
eller ha vettiga vattendommar https://www.varafiskevatten.se/varenda-oring-som-vandrar-upp-raknas/#:~:text=En%20stor%20del%20av%20alla,i%20ytterligare%20n%C3%A5gra%20hundra%20meter.
1573 uppfördes den första sågen i Rickleå med tillhörande dämning.
1759 började masugn och stångjärnssmedja vid Bruksforsen i Edfastmark, nu Robertsfors, uppföras med tillhörande fördämning med än i dag med manuella damluckor i trä! och med tillhörande bro.
Ca 1700 börjades det byggas en såg i Morsgårdsforsen/Sågforsen/Fabriksforsen med fördämning och bro som uppdaterades under decennier.
Sågforsen var även stoppet/upptaget av uppströms flottat timmer till sågar och pappersbruk framtill 1964.. (Jag såg det sista!)
1795 började man även bygga en såg i Kvarnforsen idag Fredriksfors. Även den med en bro som hör ihop med fördämningen.
Vad vill jag då peka på?
Ända upp till bruksforsen Är det -gott? fiske.
https://rickleannedre.se/2020/04/karta/
https://balticsalmonfund.com/project/ricklean/
Försöka jämföra en mindre MYCKET äldre historisk bruksort utveckling beroende av etablerade vägar genom samhället,
med E4 genom kommunen och kraftverk i Luleälv och kluvna fiskar i Norge.
Det blir Fan Google Ståkhålm okunnigt!
Ja, jag är förbannad över geografisk okunnighet över skogsälvar och Städer och Samhällen i norr!
Sen som störig gubbjävel kan jag fundera över VARFÖR OREGLERADE ÄLVAR, KALIX, Torneälv, ovanför Rickleån även ser MINSKANDE Uppströmning ??
Tore uppvuxen i Robertsfors 1959-1983
@Teneretore Jag är i från Jämtland . – Ledsnar faktiskt på allt tjockholmshatet- Jag tyckte jag skrev att det går att bygga fiskvägar runt mindre kraftverk – inte riva dem.
Vet du vilken ort som har flest väljare i sametinget- Jag pratade med en av valförättarna _stockholm !
Joo, jag vet. -Tror dock int´att dessa väljare gnölar här..
Joo, har fd kollegor som knåpade ihop detta! Dessvärre brann fabriken upp tidigare i år.
https://www.piteasciencepark.se/varldsunik-fisktrappa-i-komposit-invigd/
Glömde Åbyälv, Byskeälv, Piteälv, som noterat samma..
Alla älvar som noterat minskning av vandrad stor fisk i älvar med kamera. Kanske detta är boven i botten, slut föda..?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kommuner-i-norrland-kraver-stopp-for-industrifisket-i-ostersjon
Men saker har gjorts!
https://www.mellanbygden.nu/2018-07-11/renoverar-flera-forsar-i-ricklean
Precis. Havet måste må bra och kunna reproducera
Då behövs vattendragen. Några älvar räcker inte. Sen måste det storskaliga fisket (som Sportfiskarna och många politiker slåss för i EU) kontrolleras. Där har Martin Falklind med sina serier visat på problemet pedagogiskt. Allt går att förändra till det bättre bara man vill och inte räknar pengar i vissa fickor enbart.
Som naturmupp, ja jag älskar naturen och värnar om den om må därför kategoriserar in i det numera negativa runt att vara så. Själv ser jag det bara som positivt. Fiskar gör jag också samt jobbar som ingenjör med teknik och energi och förstår elfrågan tex. Är inte kärnkraftsmoståndare heller och vill se fisken kunna vandra förbi ett fungerande kraftverk. Jag är inte en klimatförnekare heller utan förstår utsläppens påverkan, men att för den delen vilja betala för mycket för bränslet som behövs i vardagen, då jag bor på landet. Inget är som några skriver, svart eller vitt. Men vi ska passa oss för att bli som Trump och Maga. Vi måste förstå varför vi tycker olika utan att döma direkt. Denguefeber och att återställa Stockholm är precis som Trump skulle hantera frågan. För övrigt har Stockholm ett fantastiskt fiske mitt i stan och är inte Paris vad gäller kvaliteten på vattnet 😉