Denna artikel publiceras i samarbete med Svensk Värdeförvaring. Artikeln innehåller även rabatterbjudande om 11 400:- SEK om du köper en ny Tesla.
Börserna i de asiatiska tidszonerna går blandat under fredagsmorgonen. Amerikanska räntor fortsätter stiga, försvagar kronan och skickar tillbaka guldpriset till svenska rekordnivån. I natt lanserade Tesla och Felon Muskovitj ny vaporware i form av en robottaxi, som ska komma 2026, men eftersom inga tidplaner från Muskovitj håller så blir det någon gång nästa decennium om någonsin, och förstås bara i begränsad omfattning geografiskt och juridiskt, men fanboisen och aktieägarna kommer förstås hylla det hela ändå.
Stockholmsbörsen backade igår och OMXS30 gick -0.81% medan OMXSPI gick -1.11%. Den svenska kronan fortsätter försvagas på stigande amerikanska långa räntor och kostar nu 10:40 SEK för USD medan euron är stabil på 11:37 SEK.
Guldpriset är tillbaka vid det svenska rekordpriset efter några dagars dipp och kostar i skrivande stund 884:- SEK per gram.
Kom ihåg att investeringsguld ska förvaras i säkert bankfack. Den i min erfarenhet bästa säkerheten man kan hitta i Sverige som privatperson är hos Svensk Värdeförvaring.
Vill du anmäla intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm kan du använda detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.
I USA backade börserna och S&P-500 gick -0.21% medan NAsdaq 100 gick -0.13%. Bäst inom FANANGST var Nvidia med +1.63% och sämst Facebook med -1.13%. Tesla föll -0.95% inför nattens lansering av robottaxi och en humanoid robot.
Aktiemarknadens dom över Tesla kommer dock först idag, men med ett p/e på redan idag 125x för år 2024 utifrån konsensusestimaten via Market Screener och 83x för 2025 så saknar Teslas aktiekurs redan koppling till verkligheten, och kan förstås rusa ännu mer.
Det Muskovitj gjorde var att anlända till presentationen via en tvåsitsig ny robottaxi från Tesla som körde långsamt i en kontrollerad och regisserad miljö. Bilen ska komma 2026 tänkte Musk, men inga tidplaner han presenterat tidigare har någonsin hållit, så det blir inte detta decenniet och oavsett så blir det också endast geografiskt och juridiskt avgränsat och mest som en kul grej för tekniknördar. Vanligt folk kommer föredra en mänsklig chaufför. Man lanserade också en lite större bussvariant med plats för 20 personer, men även det är alltså vaporware.
Sedan presenterades Teslas humanoida robot Optimus, som presenteras som en hushållsrobot men också att den ska transformera industriarbete. Vi kan väl alla gissa om Tesla använder den i sina egna fabriker. Nä, just det. Det gör man inte. Tesla får återkomma när man bootstrappar tillverkningen och låter roboten tillverka roboten, innan dess är det bara floskler från Musk.
Teslas vanliga personbilar är alldeles utmärkta elbilar. Det hade varit önskvärt om Tesla kunde fokusera på den verksamheten istället för att Musk ska hitta på saker omgiven av sykofanter som inte vågar säga emot. Eller splitta upp bolaget – ett bolag som tillverkar personbilar, samt en lekstuga för Musk.
Ens om Teslas robottaxi skulle bli verklighet så är det ingen större marknad och ökar inte hushållens budget för persontransporter. Man kommer inte lägga mer på taxi än man gör idag, när man får en sämre tjänst, och om man lägger mer på taxi lägger man mindre på personbil och det hela blir inte mer bilar sålda för Tesla ändå.
För att göra det ännu sämre så ska Teslas robottaxis kräva särskilda trådlösa laddare, vilket innebär att hela elbilsladdinfrastrukturen som byggts upp de senaste tio åren blir värdelös för dessa. Plus att sådana extremt starka elektromagnetiska laddare måste myndighetsgodkännas, vilket man nog kan fundera kring några gånger. Vi pratar om elektromagnetism på flera 100 kW här. Eller om man så vill motsvarande hundratals mikrovågsugnar, lite förenklat. Vad kan omöjligen gå fel? Det är inte Qi-laddare på någon enskild Watt direkt. Muskovitjs tänkte säkert att det var en bra idé på ketamindosen, men så finns verkligheten …
Men som sagt, kursen lär väl rusa på ännu mer vaporprodukter från Muskovitj. Här sågade jag Teslas robottaxi 2019.
“Det finns gott om andra elbilstillverkare framöver, och vill Tesla förpassas till historiens bakgård, så är de välkomna att satsa på förarlösa taxibilar och strunta i att sälja bilar.”
Och produkten finns fortfarande inte 2024.
Men deras vanliga elbilar är bra och fungerande personbilar med förare, även om räven alltid tycker rönnbären är sura. Fast tro inte på snacket om autonomi kan jag konstatera efter sex år som ägare av en Tesla. Det räcker inte med 99% fungerande när de där 1% inträffar för robottaxin halvvägs till destinationen. Dock är det vetenskapligt etablerat att man är mer förlåtande mot en maskin än mot en människa. Vad skulle ni tycka om en taxichaufför stannade halvvägs och sade “det ligger en omkullblåst kon på vägen, jag kan inte köra mer”?
Tesla borde lanserat en småbil för vanligt folk istället för teknikdrömmar. En annan aspekt är att bilägare har en tendens att skaffa en relation till sin bil och bilmärke och bli dess bästa marknadsförare. Uber är najs och så, men vem f-n har en relation till en taxifirma?
Om du använder denna länk när du beställer en ny Tesla får du 11 400:- SEK i rabatt (reklamlänk). Jag får i min tur en kickback på 5000:- SEK att köpa prylar eller tjänster från Tesla för. Bilarna startar på 3 336:- SEK per månad enligt hemsidan beroende på finansieringsform. Från det ska de högre kostnaderna för fossilalternativens bränsle dras vid en jämförelse. Elbilar anses dock vara dyrt sägs det.
Över till de asiatiska tidszonerna.
Börserna går blandat under morgonen. ASX 200 -0.10%, Hang Seng rusar +2.98% Hang Seng är stängt, KOSPI är oförändrad på -0.01%, Nikkei går 0+.57% och Straits Times går -0.10%.
114 kommentarer
…Och tillråga på allt skrivs att trumpeten har ett (om än litet) övertag i några vågmästarstater i USA vilket inte är goda nyheter. De massiva lögnerna går uppenbarligen hem. Folk vill bedragas.
Jag har svårt att vara optimist men ibland kan en hopplöshet göra en människa osårbar.
Varken Trump eller Harris är några charmtroll så den där fighten kan sluta precis hur som helst.
Harris har lyckats bra med hispanics men sämre med vita.
Och Obama är ute och skäller på svarta män så de går och röstar. Och sedan inte röstar på rasisten, Putinverstehern, massmordsapologeten, våldtäktsmannen, förrädaren, kuppmakaren, rövhatten, , sjukligt narcissistiske senildemente Donald Trump.
Det köps en del opinionsundersökningar just nu. Köparna är Donald Trump och “American Greatness”. Ska nog mest ignoreras.
https://projects.fivethirtyeight.com/polls/
Planen är att ha en massa opinionsundersökningar och väljargrupper som visar på massiv ledning för Trump så man kan hävda valfusk och genomföra en kupp när Trump förlorar valet.
Båda kandidaterna har för avsikt att spendera mer än de tar in i skatter. Räntan på USA:s statsskuld är på väg att överskrida en biljon årligen. Ändå försvagas USD bara mot GLD, inte mot EUR/CHF/GBP etc. Inte heller så mycket mot SLV.
Eurozonens statskulder är generellt inte så där väldigt upplyftande heller och tittar man på lite sikt är det problem framåt.
Skuldkrisen i eurozonen var för drygt tio år sedan.
Just nu lutar det åt Trumpelumpen men det är en stund kvar!
Blir en nagelbitare detta och oerhört intressant att se vad som de facto händer om han vinner valet. Det spekuleras ju mycket nu men verkligheten har oftast en tendens att vara mer komplex än en radda one-liners på Truth Social (eller vad åbäket nu heter)…
Hong Kong rusar inte utan är stängt.
Shanghai är dock öppet och är i skrivande stund ner 2.56% i väntan på helgens besked.
Fast med tanke på senaste veckorna i Shanghai så…
Men tittar man på S&P 500 så är indexet upp ca 35% på ett år,men det har varit en turbulent resa.
Men vi Globalfondsknarkare har bara fått ut ca 20% eftersom SEK/Dollar har stärkts ca 10% under samma period.
OMXSPI har stigit ungefär 20% under samma tid.
20% är fortfarande mer än vad man ska förvänta sig. Ett bra börsår helt enkelt.
Jag kom på att jag skulle skrivit det också 🙂
Dåliga år brukar följas av goda.
Snittet på OMX är runt 9% årligen.
Appropå att börsen växer i lågräntemiljö, för TINA.,,,
Ja, det handlar om TINA samt risktagande.
Sagt det förut och säger det igen. Avkastning är ett mått på ditt eget risktagande och ju högre risk desto högre avkastning i en positiv marknad.
Bitcoin som numera beter sig som börsen med hävstång är upp 128% i USD på årsbasis.
https://www.cnbc.com/quotes/BTC.CM=
Är väl nu i helgen som Kina ska presentera vilka åtgärder som ska till för att få fart på skutan igen
På lördag.
Vi får hoppas på positiva besked. Blir det inte det kommer kommer grön energi-sektorn fortsätta gå svagt.
Så det här handlar inte enbart om Kina utan är mycket större än så.
Kanske bara är jag, men vill konsumenterna verkligen ha självkörande fortfarande? Känns som marknaden har svalnat rejält när det kommer till den biten. Adaptiv farthållare gillar jag väldigt mycket då det underlättar i tät trafik eller på motorvägen. Men fan vad jag hatar när det drar i ratten, då känns det som att man inte har kontrollen själv.
Det är praktiskt och ger mer avslappnad långkörning på motorväg eller landsväg med viltstängsel och utan gång- eller cykeltrafik. Dock gör ju lagstiftningen att det i övrigt är meningslöst, då man måste hålla i ratten var femtonde sekund även på motorväg. Annars kunde man läst en bok, för surfa på mobilen är också olagligt bakom ratten.
Gissar att jag kör med autopilot runt 80-90% av sträckan, men det är mest för att det är avslappnat och jag ser det som ett stöd.
ID.7 har dock bättre autopilot då det går att ta över för undantagen utan att den stängs av som på Tesla.
* viltstängsel pga att om det inte är viltstängsel kan du inte slappna av ändå, utan måste hålla stenkoll så inga djur rusar ut
Den kanske bästa tekniken som finns för just det scenariot är GMs supercruise (Fård har en variant med)
Mappade motorvägar med få externa risker.
Man skall ICKE lita på teknik i intensiva miljöer som städer.
Eftersom KinaVolvo ligger rätt dåligt till med framtagande av dylik teknik (de har inte fått dild… förlåt LIDARen på XC90 taket att fungera ens) så kan inte svenska journalister bevaka detta området. Inte ens när så många använder det i sina Teslo, mercor eller kior (Eller AdolfWagens).
Hittar autopiloten alla motorcyklar numera, eller filtreras de fortfarande bort som brus? På tal om risker med motorcyklism då..
Tyckte alltid det var obehagligt att dra i ratten under autostyrning. Livet förändrades när jag såg en snubbe köra med apelsin i ratten…
Som LW skrev, ja om de är 100% självkörande så vill nog många ha självkörande (men kanske inte betala för). Tänk åka långt och man kan sova i bilen under resan. Ta sportlovsveckan. Då kan man ju komma upp på morgonen och få en extra skiddag.
Fast istället blir robottaxi godkänt i delar av centrum någon amerikansk stad i Kalifornien. Där det redan finns taxis i överflöd. Glöm fjällresan.
Dessutom är ju vitsen att tjäna MER pengar, dvs fjällresan blir dyrare än att ta en vanlig taxi.
Nja, ett annat sätt att tjäna mer pengar är att ha en högre vinstmarginal än dina konkurrenter.
Intressant analys som jag såg igår:
Absolut flesta taxiresorna går i komplexa miljöer. Flygplatsparkeringar. Innerstäder.
jag kanske är speciell i den frågan, men jag tycker att själva resan är en del av upplevelsen. jag gillar att köra bilen. Man kanske kan likna det med att man gillar att laga mat och inte köper färdigt.
har åkt bussresa till fjällen och det är verkligen drygt, även om man kan se på film och sova.
Har kört bil i snart 40 år. Vill jag köra kopplar jag bort autopiloten och har då ett accellerationsmonster med 0-100 på 3s.
Och du borde befinna dig på en bana. Fast där blir det ännu häftigare att lägga till en dimension. Testa motorcykel. 😎🏍️🏍️🏍️
Stigen: De flesta vill inte bli ett vårdpaket.
En fd kollega snubblade med hojjen på uppfarten. tog emot sig och fick 150 kg på tummen som krossades. Nu lever han som sjukpensionär med konstant värk.
Eller de bekanta som inte lever alls pga motorcykel.
Det är verkligen det fordon som borde säljas med farbegränsare och diverse kontrollfunktioner.
Observerar.
Generellt när man pendlar eller reser vill man ÅKA bil. Dvs man vill ha en skön och smidig upplevelse.
Sen finns det tillfällen då man vill KÖRA bil. Dvs kunna trampa till lite. Med en elbil kan det vara nog så roligt att uppleva accelerationen upp till laglig hastighetsgräns utan att behöva riskera liv och lem.
Men där är skillnaden med elbilar och brännbilar. Generellt så är de flesta elbilar idag väsentligt piggare än en Ferrari Testarossa elelr en Porsche 911.
Medan ens gammal Volvohybrid kommer kännas trött. Ack så trött.
Sebulon: Tröttsam kommentar angående motorcyklister.
Många missade poänger i dag Sebulon. Allt vi gör bör föregås av en vinst/risk-kalkyl. Är risken värd vinsten gör man det, annars låter man bli. Att låta bli att göra saker som ger livet mening reducerar ju livet till en konstant väntan på döden eller hur? Och den kommer oavsett, antagligen tidigare än du anar och vill.
Statistiken talar sitt tydliga språk, räknar man bort onyktra förare, stulna fordon, förare utan körkort och förare utan adekvat skyddsutrustning är MC inte särskilt farligt längre.
Och får man sedan bort ouppmärksamma bilförare som pillar med radion, telefonen, paddan, autopiloten eller boken istället för att titta på trafiken så skulle det vara ännu säkrare att köra motorcykel.
“Generellt så är de flesta elbilar idag väsentligt piggare än en Ferrari Testarossa elelr en Porsche 911.”
Läste för några år sedan om vad som då skulle vara ett monster till elbil som gjorde 0 – 200 på x,y s. Jag räknade om det till mer lättbegriplig enhet och vill minnas att det blev runt 4,5 g (orkar inte räkna tillbaka en fredagkväll). En typisk dragster (och upptagningen efter bombsläpp för det klassiska Ju-87 “Stuka”) ligger väl i samma härad vill jag minnas att jag läst. Med en sådan acceleration skulle jag vilja ha g-dräkt i bilen.
Den som vill ha en intressant körupplevelse tar lämpligen några varv på Nürburgring.
Konsumenter som inte vill ha självkörande bilar är irrationella. Vill de själva köra de tåg de åker med eller de flygplan de flyger med också?
Det spelar inte så stor roll om det är en AI som kör bilen eller om det är en mänsklig chaufför. Huvudsaken är att jag slipper köra själv.
Det finns dock potential att en icke-mänsklig chaufför blir billigare och därmed ekonomiskt möjlig för mig.
Elbilstillverkaren Tesla har hamnat på Råd & Röns ”svarta lista” efter att man nekat en kund garanti efter en skada på bilen.
https://www.dn.se/ekonomi/tesla-uppsatt-pa-svart-lista/
Inte förvånande. Jag var själv inne och ville ha en sak fixad som de vägrade gå med på var fabrikationsfel – trots att de hade ändrat exakt den saken till årsmodellen efteråt så det inte kunde inträffa. När jag nämnde konsumentköplagen fick jag ett hånflin och “gå du till ARN” tillbaks.
va, går Tesla ens sönder, var inte hela sell in att elbilar inte behövde varken service eller underhåll i någon form? Har aldrig fattat varför Tesla har verkstäder, till vadå?
Jag förstår ironin, men överlag är det färre rörliga delar i elbil vilket betyder mindre behov av underhåll. Saker som rör sig = saker som går sönder.
Tesla är en bil, den rör sig = saker går sönder. Sedan kan elektronik också gå i sönder, hur länge håller en telefon? Det finns någon slags övertro på att el-prylar aldrig går sönder….exempel solpaneler (som ofta hyllas här) Ingen kan lura mig till att de aldrig går i sönder eller behöver underhåll, har inte sett en enda kalkyl får solcellsbolagen som har med posten “underhåll” utan bara inköp och sedan skall det fungera för evigt…
@EBBE Inte direkt underhåll men service och inne på solcellsspåret så har vår växelriktare strulat och det var lättare sagt än gjort att få ut dem för att åtgärda det. De ville att jag själv skulle ta emot kretskortet, montera bort det befintligt som strulade och installera det nya. Det hade jag absolut kunna göra men ställde frågan om hur det påverkade garantin om jag gjorde det själv, den skulle som alla förstår påverkas negativt av detta. När jag sa att jag vill boka att de kommer ut så kunde de ge en preliminär tid 8 månader fram i tiden, vilket var väldigt lägligt planerat till två veckor efter funktionsgarantin gick ut och jag skulle enligt dem få betala för det då garantin gått ut. När jag sa att jag kommer gå via ARN med detta om det är såhär det kommer utspela sig för det känns inte rätt och riktigt så blev det annat ljud i kistan och de var där en vecka senare. Anekdotiskt men detta är trots att det är installerat av en seriös firma som varit igång sen 2015 med solcellsinstallation
Det finns massor av rörliga delar i en elbil också.
Däremot är det mindre känsliga komponenter i de rörliga delarna som är mindre beroende av hög precision.
Det vanligaste och generellt dyraste på en ICE är motorskador, därefter drivlinor och växellåda. Det senare finns även på elbilar. Kamremmen är en elak jävel. Så tar man bort motorproblem ur ekvationen ser vi såklart lägre skadefrekvens.
Elmotorn i elbilen är i grund och botten mest en fråga om lagerlivslängd och miljöeffekter som salt och fukt.
Elektroniken i drivenheterna för elmotorn är vanligen hårt belastade, men överdimensionering kostar inte så mycket och de är också väldigt driftsäkra.
Är det inte en dator i Teslan också? De går ju aldrig sönder. Och det blir aldrig fel i mjukvaran.
Gamla Teslor gick ju datorn automatiskt sönder på för att all debugginformation skrev sönder EMMC-minnet, helt förutsägbart. Teslas lösning var/är att byta till ett större minne så det inte skrivs sönder under bilens livstid.
Ja kombinationen elektronik/mjukvara är ju verkligen bullet proof….eller vänta nu.
Chassit består också av färre delar, vilket gör det svindyrt att reparera efter att ha krockat vilket sedan avspeglas i höga försäkringspremier.
In min högst vetenskapliga research så verkar elbilar vara sköra ting, 100% av bekanta & kollegers elbilar har haft någon typ av driftstopp på sin nya fina miljon bilar. Är det inte strul med laddning så är 12v batteri dött, eller andra funktioner som gör att man inte kan köra sin elbil som planerat. Acceptansen för dessa fel verkar också vara hög. Vissa av dessa individer skulle in klara 5 min utan “nätet” utan att gå berserk på sin nätleverantör. Men att bogsera in elbilen till verkstaden och behöva ställa in jobb/skola/mm de är status, ännu ett tillfälle att skryta om sin elbil och hur j*v-a bra man är.
….för att man har elbil.
Växellåda på elbil?
Varför i helsike skall man ha växellåda på en elbil? Det finns planetväxlar låsta till en specifik växel. Fart justeras med hur mycket el man skickar till motorn, mer kraft innebär acceleration i ett väldigt linjärt scenario.
Eller, annorlunda tänkt; en elbilsmotor justerar farten genom att ändra varvtalet på motorn. En förbränningsmotor har inte möjlighet att komma upp i samma varvtal på vridaxeln. Därmed behöver förbränningsmotorn kunna variera växlarna för att orka ta sig upp i de högre hastigheterna. Det är också därför du inte kan växla från 1 till 5 direkt – bilen orkar helt enkelt inte med.
Visst går det att koppla en elbilsmotor där en bensinmotor satt tidigare och behålla resten samma, men det är ju ungefär lika begåvat som att spänna fast en häst för att dra en bensinbil…
Varför har man en växellåda i em elbil?
Tesla struntade i en rekommendation från ARNs redan för två år sen.
Tesla producerar ju elbilar så det glöder om det och verkar tjäna pengar på det.
Sen visar de framtidsvisioner och vad de jobbar på för att pumpa upp aktiekursen. Aktiekursen är ju i stora delar baserat på vad marknaden tror och hoppas på i framtiden – inte hur mycket pengar som rullar in för tillfället och det är därför P/E-värdet kan vara så skevt.
Ett företag som tjänar bra med pengar men som inte visar några större framtidsutsikter = lågt P/E-värde.
Ett företag som tjänar dåligt med pengar men som visar stora framtidsutsikter och marknaden tror på detta = högt P/E-värde.
Om Tesla skulle gå ut och säga “Förra året sålde vi 1 miljon bilar och nästa år tror vi att vi kommer sälja 1,1 miljoner elbilar. Vi har kämpat mycket med marginalerna men prispress har gjort att vi bara lyckats höja rörelsemarinalen med 0,3%” så skulle aktiekursen störtdyka och P/E-talen skulle “normaliseras”.
Jag tror att Tesla värderas som ett snabbväxande IT-bolag, inte som en biltillverkare.
Som LW skriver, tycker jag också det rätta vore att dela bolaget. En del som gör bilar, och en del som håller på med AI plus annan lekstuga.
Om FSD är en tveksam teknik, så anser jag att Optimus är ännu mer tveksamt. Jag ser inte någon mening med det. Det finns bra industrirobotar idag. Det är bättre med specialiserade robotar, istället för robotar som liknar människor.
En humanoid form är något som kommit fram med evolutionen. Den löser en massa motsägande problem, som har påverkat formen. Varför ha ett huvud med två kameror framåt? Det är bättre att ha några kameror runt om. Hela idén med ett huvud är missriktad. För människor är det ett bra ställe för en hjärna som får korta signalvägar till viktiga sensorer.
Jag tror aldrig man kommer att få Optimus tillräckligt billig.
Det är ju rätt uppenbart att Optimusrobotarna i natt var helt eller delvis fjärrstyrda. Även det vaporware. Investerarna sväljer det hela förstås.
Tittar man på filmerna från partyt så är det helt uppenbart att Opimusrobotarna INTE var fjärrstyrda. De jobbade helt autonomt i baren, de pratade med gästerna fritt (och ganska roliga svar), de följde alla instruktioner som random gäster gav dem, tex att dansa, att ge high five, att svara på konstiga frågor osv.
https://x.com/cb_doge/status/1844614751281697029
funkar det att länka?
Det är officiellt att de var fjärrstyrda. Inget annat har hävdat.
Alla som frågade robotarna fick detta bekräftat.
Vi har inte ett huvud med två ögon så mycket för att det är bra för människor som för att det var bra för maskliknande havsdjur för drygt en halv miljard år sedan. Detaljerna har justerats sedan dess förstås, men grundkonstruktionen har behållits för det inte funnits något tillräckligt hårt evolutionärt tryck för att förändra den sedan dess.
En humanoid skulle ju ha enorma use case och sälja som smör.
Inte som industrirobot då kanske men det första som rika människor skaffar sig är ju hemhjälp/kock/trädgårdsmästare etc. Allt detta kan en humanoid ta över om den är billigare då förstås.
Jag har redan en robot som diskar åt mig, en som tvättar kläder och en som klipper gräset. Det finns många som också har robotar som dammsuger.
Det finns inte en chans på jorden att priset för Optimus kommer att bli lägre än för alla dessa tillsammans, och kunna göra ett lika bra jobb.
Jo, just det, det finns ett uppenbart användningsfall där jag kunde tänka mig en Optimus: Ifall Tesla misslyckas med att få till FSD till min bil, så kan jag skaffa deras robotar som kan köra istället.
Tesla producerar ju elbilar så det glöder om det och verkar tjäna pengar på det.
Sen visar de framtidsvisioner och vad de jobbar på för att pumpa upp aktiekursen. Aktiekursen är ju i stora delar baserat på vad marknaden tror och hoppas på i framtiden – inte hur mycket pengar som rullar in för tillfället och det är därför P/E-värdet kan vara så skevt.
Ett företag som tjänar bra med pengar men som inte visar några större framtidsutsikter = lågt P/E-värde.
Ett företag som tjänar dåligt med pengar men som visar stora framtidsutsikter och marknaden tror på detta = högt P/E-värde.
Om Tesla skulle gå ut och säga “Förra året sålde vi 1 miljon bilar och nästa år tror vi att vi kommer sälja 1,1 miljoner elbilar. Vi har kämpat mycket med marginalerna men prispress har gjort att vi bara lyckats höja rörelsemarinalen med 0,3%” så skulle aktiekursen störtdyka och P/E-talen skulle “normaliseras”.
Den utmärkte framtidsspanaren och författaren Cory Doctorow har för övrigt skrivit en intressant artikel om “software-based cars” generllt och företaget Fisker specifikt:
https://pluralistic.net/2024/10/10/software-based-car/
och varför investerare kastar pengar på uppenbart usla idéer.
Doctorow är alltid suverän.
Tesla må vara en bra bil och man verkar kunna få den på fin avbetalning nu meeeeen, Mr Musk är för barnslig och dum för att jag skall köpa en. Är jag barnsig och dum? Kanske. Men det står jag för.
Dåtidens raggare köpte Volvo Amazon, nutidens raggare köper Tesla.
Vem som äger bryr de sig inte om.
Sen när blev raggarna mellanchefer?
Den nya tidens raggare såg ljuset när 2012 (Model S).
Ps: Jag har inget emot varken dåtidens eller nutidens raggare.
Det är bara att nicka och hålla med om att deras bil är den bästa så brukar de vara på gott humör.
Du bor inte på landet? Dagens raggare kör fossilt. Mellanchefer är inte raggare, möjligen padelspelare.
Undrar om mellanchefer kommer försvinna lika fort som padelhallarna…
Lars, du missar poängen.
Jag pratar om den nya generationen raggare vars intresse av Tesla är lika omfattande som gamla raggares intresse var/är av fossilburet.
Tycker nog snarare du missar poängen Run DMC, raggarna dör ut i samma takt som gamla amerikanare.
Det är ungefär som att säga att punken dött ut
Den har bara tagit nya former.
Känner flera som helt plötsligt fick ragg när de bytte från Skoda till Tesla.
Nej, nu tar vi fredag och lyssnar på Punkjävlar.
Punken kan aldrig dö! Den bygger ju på ett state of mind! Tror vi har lite problem med definitionerna här. 😀
Trevlig helg!
Inga raggare med självrespekt körde Volvo. De kallades blöjraggare. Lite som Hassan som försökte komma med i Sofia Hogs med en 125:a.
Absolut, så var det, men du vet ju hur det är.
Det enda som snackas här är Volvo och Tesla, så jag ville inte bryta normen och störa fredagsmyset (som förvisso pågår alla dagar i veckan).
Alltså, störningar är ju det som gör en blogg intressant! 😏
Med 50 års erfarenhet av bilar som jag nästan alltid köpt nya får man perspektiv på vad som ställer till problem. Ja, jag vet att det är ekonomiskt vansinne att köpa en ny bil men det är kul och det är väl därför man lever.
De första bilarna av 60-tals modell hade ofta fel på drivlinan, såväl motor som växellåda kunde krångla och hade en högst begränsad livslängd, ibland bara 10 000 mil innan livslängden var nådd och dessutom en hel del service på vägen dit.
Så småningom flyttades problemen mer och mer till det stigande antalet “kringutrustningar” som bilarna försågs med. På en modern ICE-bil är det i stort sett aldrig själva drivlinan som krånglar utan allt annat som man hängt på, i synnerhet elektronik.
En elbil har ju bortsett från drivlinan det mesta gemensamt med ICE-bilar och borde därmed få samma problembild.
Det finns hjulupphängning, drivknutar spolarpumpar, backspeglar, dörrhandtag; ja vi vet att sånt där som kan krångla på en bil och det finns den allerstädes närvarande rosten. I samma omfattning oavsett drivlina. Och så har vi elektroniken, eller datorerna kanske vi ska kalla det. Ju mer och fler desto större risk för problem.
Jag brukar ha mina bilar ganska länge, 10+ år då börjar få problem som jag inte vill ta hand om själv och är således mån om att det inte skall dyka upp såna problem efter 5-6 år. (Och för er som säger att jag inte kan ha många bilar så länge; bor man på landet har man flera bilar samtidigt i familjekretsen).
Om man skall leasa en bil på 3 år så ser jag inga problem med det funktionsspäckade elbilarna på marknaden idag, det verkar kul. Men jag är tveksam till hur den fungerar efter en längre tid och de fel som ganska säkert kommer upp kan bli hur dyra som helt att fixa, det kan bli skroten.
Har just köpt en ny ICE-bil, sannolikt den sista i mitt liv, hoppas den håller i 10+ år.
Appropå Brännbilar.
Hörde att de små turboladdade motorerna som man införde för att få lägre utsläpp (men lite oomph iaf) har extremt dålig kvalitet.
Vi pratar om att de där 1-1,5 liters trecylindriga kaffekokarna rasar och kräver ordentliga reparationer efter 7-10 år. Dvs precis efter att maskinförsäkringen upphör fungera.
Nu pratas det som vanligt inte om det då Volvo med flera europeiska reklamköpande märken har god kontakt med media… Så istället ska det fokuseras på myternas om elbilarnas batterier.
Faktum är. Köper du en brännbil idag så är sannolikheten att den har betydligt kortare teknisk livslängd än en elbil.
De som har störst problem är Ford, som har en konstruktion med intern kamrem som ligger i oljebad. Remmen är förstärkt med en fiber som släpper från remmen vid kontakt med motorolja, och som sedan fastnar i silen vid oljepickupen i oljetråget vilket sedan leder till liknande problem som Saab hade vid oljesludge (stryp oljetillförsel till turbon och vevaxel som leder till lager-ras).
Stellantis har för övrigt en liknande konstruktion, men de har inte haft lika stora problem (än).
Volvo har extern torr kamrem, och har inte alls samma problem.
Kamrem är en styggelse, vad är det för fel på kedja?
Kamrem är mycket tystare, och generellt fungerar den utmärkt. Dock börjar bönräknare försöka få ner totala antalet motor-remmar, och flyttar saker till kamremmen som inte har där att göra som t.ex. vattenpump (jag tittar på er GM). Anledningen till kamrem i oljebad är dock lite mer höljt i (olje-)dimma, men den kanske blir ännu tystare då? Och kedja håller skitdåligt om man får problem med motoroljan, som t.ex. hos Saab.
Kedjor har också begränsad livslängd, och är förbrukningsvara på MC
Utom på motorcyklar med kardandrivning.
Min motorcykel med kardandrivning har kamrem. 🙂
Och de flesta kaffekokare jag har använt har varit elektriska, och inte använt intern förbränning. Men det finns säkert sådana också, kanske.
Bil med mindre motor än 2 liter är väl ingen bil?!?
Förlåt, jag förstår ärligt talat inte varför vi behöver bilar med hundratals hästar för att köra på vägar där maxhastighet är 120 km/h och de flesta resor sker i bilkö där farten är knappt märkbar.
Märkligt beslut att presentera en robotaxi med endast två sittplatser. Tänker de att målgruppen endast består av ensamma personer eller par?
Tja, medan vi väntar på att bilen eventuellt kommer ut i verkligheten så tuffar Waymo på och startar snart upp verksamhet i två nya städer.
Gissar att de gjort en undersökning och sett att 95% av alla taxiresor är 1 eller 2 pers. Räcker att få 95% av marknaden, är man fler så får man väl ta två Muxis de ska ju ändå bli så billiga
Lämnar samma kommentar här som i gårdagens ekonomitråd, för jag är genuint intresserad av resonemanget.
Hur kan man INTE koppla ihop VD och produkt/varumärke när VDn är 13% och enskilt största aktieägaren i företaget och en galjonsfigur för varumärket??? Pengarna som ni ger till företaget och som bloggaren skamlöst haussar och aktivt stödjer och gör profit av, går ju självklart till Elon Musks vidare uppbyggda förmögenhet och därigenom storhetsvansinne. Snacka om att sila mygg och svälja kameler när man propagerar för att inte köpa chokladkakor och ginflaskor för hundringar för att de pengarna går till negativa konsekvenser för världen för att samtidigt spendera i närheten av en miljon (TmS) som går till att stödja minst lika dåliga aktörer. Luktar unket, luktar greenwashing (“det går till den goda omställningen”), luktar brand-hostage. Helt oförståelig hållning av många här.
Ingen?
Kom igen “bloggarejävln”, eller är det lite för nära inkomstspenen?
Obs, jag stöttar till fullo Ukrainas kamp att kicka ut ryzzen och har gett gåvor både i form av drönare, kläder och pengar, så vill och ska inte avfärdas som en v@tnik, utan bara undrar varför man kan köra dubbla måttstockar på denna plattform som ska framstå som en sanningens ljus i mörkret.
Lazarus.
Det handlar om sales, inget annat.
Hela världen lever på att sälja reklam, sen spelar det ingen roll om de bloggar, poddar, vloggar etc.
Om du nu verkligen tror att någon av dessa yrkeskategorier (försäljare) ska stå för sanningens ljus i mörkret är det nog bättre om du vänder dig till Jesus.
Skitenkelt.
Tesla svartlistades aldrig av Ukrainas antikorruptionsmyndighet, vilket t ex Mondelez gjorde.
Jag skiter i vad du eller svenskar tycker, jag går på vad ukrainarna säger. Varken dina eller mina känslor eller hur stort jävla arschle Musk är har med saken att göra. Jag går på faktabaserade myndighetsbeslut.
Och ja, du läser denna blogg helt gratis och gnäller över att jag försörjer mig på reklam. Kommentarer överflödiga.
Marknadens dom var hård. Tesla öppnade runt -8% och i skrivande stund drygt -7%. Man genomskådade äntligen Musks vaporware och som jag skrev, vill Musk ha en lekstuga skapa ett separat bolag för det och låt Tesla koncentera sig på att leverera det folk vill ha, dvs personbilar.
Gällande problemen med självkörande bilar som ’fastnar’ på den där 1% borde det vara lätt löst genom att ’taxi bolaget’ har operatörer som kan gå in och styra bilen manuellt på distans om det uppstår dessa 1% tillfällen.
-“̵M̵o̵d̵e̵l̵ ̵S̵ ̵i̵s̵ ̵v̵a̵p̵o̵r̵w̵a̵r̵e̵”̵
̵“̵M̵o̵d̵e̵l̵ ̵X̵ ̵i̵s̵ ̵v̵a̵p̵o̵r̵w̵a̵r̵e”
̵“̵T̵e̵s̵l̵a̵ ̵i̵s̵ ̵a̵ ̵f̵r̵a̵u̵d̵”
̵“̵T̵h̵e̵ ̵c̵o̵m̵p̵e̵t̵i̵t̵i̵o̵n̵ ̵i̵s̵ ̵c̵o̵m̵i̵n̵g̵,”̵
̵“̵G̵i̵g̵a̵ ̵N̵e̵v̵a̵d̵a̵ ̵w̵i̵l̵l̵ ̵n̵e̵v̵e̵r̵ ̵h̵a̵p̵p̵e̵n̵”̵
̵“̵G̵i̵g̵a̵ ̵N̵e̵w̵ ̵Y̵o̵r̵k̵ ̵w̵i̵l̵l̵ ̵n̵e̵v̵e̵r̵ ̵h̵a̵p̵p̵e̵n̵”̵
̵“̵M̵o̵d̵e̵l̵ ̵3̵ ̵i̵s̵ ̵v̵a̵p̵o̵r̵w̵a̵r̵e̵”̵
̵“̵P̵r̵o̵f̵i̵t̵s̵ ̵w̵i̵l̵l̵ ̵n̵e̵v̵e̵r̵ ̵h̵a̵p̵p̵e̵n̵”̵
̵“̵T̵e̵s̵l̵a̵ ̵i̵s̵ ̵b̵a̵n̵k̵r̵u̵p̵t̵ ̵a̵n̵y̵ ̵d̵a̵y̵ ̵n̵o̵w̵”̵
̵“̵D̵e̵m̵a̵n̵d̵ ̵i̵s̵ ̵f̵a̵l̵l̵i̵n̵g̵”̵
̵“̵T̵e̵s̵l̵a̵ ̵i̵s̵ ̵i̵n̵ ̵t̵o̵o̵ ̵m̵u̵c̵h̵ ̵d̵e̵b̵t̵”̵
̵“̵T̵e̵s̵l̵a̵ ̵n̵e̵e̵d̵s̵ ̵s̵u̵b̵s̵i̵d̵i̵e̵s̵ ̵t̵o̵ ̵l̵i̵v̵e̵”̵
̵“̵D̵e̵m̵a̵n̵d̵ ̵i̵s̵ ̵l̵o̵w̵ ̵o̵u̵t̵s̵i̵d̵e̵ ̵t̵h̵e̵ ̵U̵S̵”̵
̵“̵O̵k̵a̵y̵ ̵d̵e̵m̵a̵n̵d̵ ̵i̵s̵ ̵l̵o̵w̵ ̵i̵n̵ ̵t̵h̵e̵ ̵N̵e̵t̵h̵e̵r̵l̵a̵n̵d̵s̵”̵
̵“̵$̵T̵S̵L̵A̵ ̵t̵o̵ ̵$̵0̵”̵
̵“̵G̵i̵g̵a̵ ̵S̵h̵a̵n̵g̵h̵a̵i̵ ̵w̵i̵l̵l̵ ̵n̵e̵v̵e̵r̵ ̵h̵a̵p̵p̵e̵n̵”̵
̵“̵M̵o̵d̵e̵l̵ ̵Y̵ ̵i̵s̵ ̵v̵a̵p̵o̵r̵w̵a̵r̵e̵”̵
̵“̵T̵e̵s̵l̵a̵ ̵w̵i̵l̵l̵ ̵g̵o̵ ̵b̵a̵c̵k̵ ̵t̵o̵ ̵l̵o̵s̵s̵e̵s̵”̵
̵“̵$̵T̵S̵L̵A̵ ̵i̵s̵ ̵a̵t̵ ̵t̵h̵e̵ ̵t̵o̵p̵”̵
̵“̵D̵e̵m̵a̵n̵d̵ ̵i̵s̵ ̵l̵o̵w̵ ̵i̵n̵ ̵C̵h̵i̵n̵a̵”̵
̵“̵G̵i̵g̵a̵ ̵B̵e̵r̵l̵i̵n̵ ̵w̵i̵l̵l̵ ̵n̵e̵v̵e̵r̵ ̵h̵a̵p̵p̵e̵n̵”̵
̵“̵T̵e̵s̵l̵a̵ ̵S̵e̵m̵i̵ ̵i̵s̵ ̵v̵a̵p̵o̵r̵w̵a̵r̵e̵”̵
̵“̵C̵y̵b̵e̵r̵t̵r̵u̵c̵k̵ ̵i̵s̵ ̵v̵a̵p̵o̵r̵w̵a̵r̵e̵”̵
̵“̵G̵i̵g̵a̵ ̵T̵e̵x̵a̵s̵ ̵w̵i̵l̵l̵ ̵n̵e̵v̵e̵r̵ ̵h̵a̵p̵p̵e̵n̵”̵
̵“̵C̵o̵m̵p̵e̵t̵i̵t̵i̵o̵n̵ ̵w̵i̵l̵l̵ ̵r̵a̵m̵p̵ ̵u̵p̵ ̵a̵n̵y̵ ̵d̵a̵y̵ ̵n̵o̵w̵”̵
̵“̵O̵k̵a̵y̵ ̵c̵o̵m̵p̵e̵t̵i̵t̵i̵o̵n̵ ̵r̵a̵m̵p̵i̵n̵g̵ ̵d̵o̵w̵n̵ ̵j̵u̵s̵t̵ ̵m̵e̵a̵n̵s̵ ̵E̵V̵s̵ ̵a̵r̵e̵n̵’̵t̵ ̵p̵o̵p̵u̵l̵a̵r̵”̵
-“Optimus is vaporware”
“Ok, but cybercab gonna be vaporware<- You are here
Lite tröttsamt om man tittar tillbaka på dessa påståenden från skeptiker att teslas presentationer av produkter i framtiden bara är vaporware (produkter som aldrig kommer i produktion), eftersom det aldrig stämmer.
Jag tycker det är ett problem att istort sätt alla politiker och företag bara planerar ett kvartal eller högst ett år framåt. Det är nästan bara Telsa som lyfter blicken och visar vad som är planen 3-5 år framåt.
Musk pratade tydligt idag om 2027 med cybercab och andra saker ännu längre fram. Många verkar inte klara av dessa längre tider utan får manik när det inte skall hända inom ett par månader eller högst ett år.
Tittar man bakåt så har alla produkter som musk presenterat på dessa visningar blivit massproducerade produkter, ofta något försenade, men ibland (tex. Starklink) har det gått fortare än planerat. Det är svårt att sia 2-5 år framåt så det är inte så märkvärdigt att man inte kan ange exakt när arbetet är färdigt.
När det gäller Optimus, så var den vid förra visningen endast en människa iförd maskeradkostym (många hånade då att det aldrig kommer att gå). Att man nästa år har 30 st robotar som kan arbeta (blanda och servera drinkar till gästerna på showen) och prata med gästerna är överraskande stort framsteg på så kort tid. Att då klaga att de idag inte kan utföra lönearbete på fabrikerna känns förhastat. Musk har inte sagt att Optimus skulle vara färdigutvecklad nu eller de närmsta åren.
Med decennier av praktisk erfarenhet inom creative tech och innovation i kombination med reklam/pr vill jag med stor övertygelse hävda att Optimus är ett klassiskt fall av a Mechanical Turk. Imponerande att den kan gå och bibehålla balans mm, men resten är varken AI eller automatiserat idag.
Men det bli bra content.
Du glömde allt som inte levererats och som folk betalat för, t ex Tesla Roadster (2017), som massa folk betalat 50 000 USD för, eller alla som betalat för FSD utan fått det världen över.
Eller de européer som lade ut pengar på Cybertruck, när det inte fanns en plan i helvete att plocka in den hit. Fast nu kan man möjligen få hit en, och man kan kanske till och med köra den om man har c-kort.
Alla som lagt “depostit” på 50 000 USD för Roadstern kan få tillbaka pengarna när de vill. De flesta har gjort detta när Tesla för flera år sedan sade att de inte prioriterar Roadster längre, en smal sportbil, utan istället prioriterar Tesla Y (som blev världens mest sålda bil!) och något år efter gick de ut att sade att de väljer Cybertruck före Roadster. Det är oklart hur många som idag inte tagit tillbaka sina pengar, men det är inte många (typ några shejker i Dubai)
Med facit i hand så är det helt rätt beslut, att satsa på två volymbilar som säljer som smör istället för att lägga resurserna på en liten nischbil till superrika. Speciellt om man har som mål att förändra världen mot ett mer miljövänligt och hållbart samhälle och påskynda elektrifieringen av transporter.
Att några superrika legat ute med 50000 ett par år drabbar ingen hårt.
Att påstå att elbilar kommer rädda oss från undergången, DET är vaporware!
Elon är väl en av väldigt få kända personer som tydligt tar avstånd från allt oseriöst prat om undergång och klimatkatastrofer. Hans ingång till energi och miljöproblemen är annorlunda är det vanliga narrativet i media. Han oroar sig mer för vår civilisation går in i en neråtgående spiral med stagnerade ekonomisk och teknisk utveckling pga. regleringar, fallande födelsetal i rika länder och totalitär politik. Det finns flera historiska exempel på detta. Den nedåtgående förmågan inom rymdteknik, med allt sämre förmåga att skjuta upp människor och material i rymden under flera decennier, är ett annat exempel.
Problem pga totalitär politik? Ja, då är nog Trump den rätte att åtgärda problemen.
Jösses vad Tesla (TSLA) dök vid börsöppningen. Undrar vad folk hade förväntat sig?
En Model 2?
Kanske det. Eller att det skulle fungera NU och inte om en massa år.
Att Musk skulle inse att han är en total moron, be om ursäkt så Tesla slipper vara ett varumärke för sina kunder att skämmas för?
Du tror att NASA och Boeing skulle be en “total moron” att rädda sina strandsatta astronauter, eftersom inga andra företag eller länder i väst klarar av att skjuta upp eller hämta astronauter i rymden längre?
Du tror att en “total moron” skulle bygga världens mest sålda bil, inplantera fungerande chip i hjärnan på folk som återger de kroppsfunktioner, att på kort tid skjuta upp 7000 (!) starlink satelliter och erbjuda höghastighetsinternet över hela jorden, att hjälpa människor i katastrofområden över hela jorden osv?
Ja, uppenbarligen.
Trådlös laddning av taxi utanför Lindholmen Science Park har varit livsfarligt i flera år – stekare varnas ! https://www.businessregiongoteborg.se/naringslivsutveckling/hallbar-utveckling/gothenburg-green-city-zone/projekt-tradlos-laddning-av-taxibilar