Börserna backar i de asiatiska tidszonerna under morgonen. Kronan stärktes rejält på gårdagens räntebesked från Riksbanken, som också öppnar för två eller tre ytterligare styrräntesänkningar i år. Swedbank svarade med att sänka sina sparräntor men låta bolåneräntorna ligga. En motorjournalist på Carup går ut med den extrema och välkända korruptionen i biljournalistikbranschen där journalister får mutresor för sexsiffriga belopp och inte blir inbjudna igen om de skriver något negativt.
Stockholmsbörsen backade igår med -0.48% för storbolagsindex OMXS30 och -0.18% för OMXSPI. Kronan stärktes dock rejält trots svagare börs vilket brukar sänka kronan när utländsk kapital säljer av, och dollarn har nått stödnivån 10:20 SEK medan euron ligger på 11:35 SEK.
Tydligen mottogs Riksbankens räntesänkning om 0.25 procentenheter till 3.50% positivt av marknaden, trots att Riksbanken flaggade för två eller tre ytterligare räntesänkningar i år, dvs att räntan kan gå till 2.75% innan nyår, eller rent av lägre.
Någon sänkning av bolåneräntorna blev det dock inte. Bankerna har smygsänkt innan, men inte fulla 0.25 procentenheter, t ex 0.10 för Swedbank och 0.15 för SEB. Istället sänkte Swedbank sina sparräntor med 0.25 procentenheter. Nu menar väl en del att bolåneräntorna sänks inom några bankdagar, men bankerna ser förstås goda möjligheter att tjäna några extra kronor på att vara saktfärdiga. Ska man tillträda sin nya bostad i dagarna så blir det tre månader med dagens tremånaders ränta, och kanske vill bankerna därmed vänta till andra september, då de flesta har tillträde sista eller första dagen i månaden. Sedan sitter de nya kunderna med de gamla räntorna i tre månader.
Guldpriset hittas på 825:- SEK per gram.
I USA bröt börserna över en vecka av raka uppgångar och S&P-500 gick -0.20% medan Nasdaq 100 gick -0.24%. Bland FANANGST bacakde Nvidia tyngst med -2.12% och bäst gick Spotify med +0.46%.
Borta i Asien följer man taktpinnen från USA och börsindexen backar. I skrivande stund är ASX 200 -0.03%, HAng Seng -0.95%, KOSPI +0.12%, Nikkei 225 -0.29% och Straits Times -0.15%. Ingen större dramatik alltså, utan det handlar väl om försiktiga vinsthemtagningar efter rejäla uppgångar sedan Japankraschen.
En journalist på bilsajten Carup tar bladet från munnen och berättar om korruptionen och mutorna inom den så kallade motorjournalistiken. Detta är förstås redan allmänt känt, men det är uppfriskande att få det i klartext från en insider.
De så kallade journalisterna får mutresor till fina semesterorter med lyxmiddagar och lyxhotell för att testköra nya bilmodeller, och om de skriver något negativt blir de inte inbjudna igen.
Journalisten Maths Nilsson lackade nu till slut ut på att svenska Volvo bjuder journalister till ett badparadis i Kalifornien med helpension på lyxhotell värt ca 100 000:- SEK.
“När vi började ställa frågor till Volvo Cars om deras bjudresa till USA blev jag märkligt nog uppringd av chef på Volvo som ville veta om detta verkligen var på riktigt. Är du verkligen medveten om att din kollega ställer de här frågorna till oss? Ni bjuds ju själva indirekt in. Du har ju själv fått en resa av oss till Barcelona, sade Volvochefen.”
Här artikeln kring det och Journalistförbundet säger att journalister inte ska acceptera gratisresor. Institutet mot mutor (IMM) kommenterar i en separat artikel här.
I alla fall så kan man inte ta så kallad motorjournalistik på allvar pga korruptionen och mutorna. Den enda biltillverkare som inte gör så här är Tesla, som inte heller betalar tidningarna eller sajterna ett öre i reklam. En kaffe och kanske en renklämma som mat, samt möjlighet att provköra en bil är vad Tesla erbjuder. Så har ju också Tesla konstant sågats av sura motorjournalister, men köparna verkar tycka annat.
Det finns ytterligare en aspekt här. Motorpressen får även stora belopp i reklam i tidningarna när de skriver sina fejkrecensioner av bilen de åkt på mutresan för. Det är en förutsättning för hela affären och det är alltså inte bara en personlig muta, utan själva tidningen mutas också med reklam.
Nu är inte motorjournalisterna de enda som är korrumperade. Det förekommer ju också att läkare får gratis konferensresor för att informeras om hur utmärkt något läkemedelsbolags senaste läkemedel är, vilket är snarlikt. Där har vi åtminstone Socialstyrelsen och regionerna som säger vad som ska gälla, men om rätt person på myndighet eller region får åka på en gratis lyxkonferens inklusive extra allt, så kanske direktiven kring läkemedlen justeras på för läkemedelsbolaget önskat vis.
Man kan förstås läsa motorpressen som ren underhållning eller fantasylitteratur, men den går inte att ta på allvar på grund av korruptionen. Men Carup verkar ha något som kallas integritet.
“De journalister som ska testa och skriva om bilen ges inget val än att bli köpta av Volvo. Ingen redaktion har råd att lägga 100 000 kronor eller mer på en resa till USA, och tackar man nej blir man utan test. Har du skrivit för kritiskt tidigare blir du inte ens bjuden.”
Det är förstås dubbelt lustigt att Volvo ligger i Sverige och att man då inte kan få en provkörning här.
Läs journalistens krönika här.
Kommer något ändras i motorjournalistiken? Nej, naturligtvis inte. Detta har pågått i decennier och korruptionen är en institution, själva motorjournalistikens kärna.
131 kommentarer
Finns gott om mutfri motorjournalistik för den som läser lite mer än provkörningar av nya bilar. Återigen ett försök till svartmålning av yrkeskår.
Så vad du skriver är att provkörning av nya bilar alltid är mutad journalistik?
Det är ju en av de mutade som går ut och berättar hur det går till, hur är det svartmålning av en yrkeskår? På juridiska brukar man kalla detta ett erkännande…
Han skrev att han nu kommer bli avskydd av kollegorna.
Noterade också det i artikeln, min fråga var till Telys.
Det är en komplex fråga och vet att vissa tillverkare har späckade program där det i princip är 12 timmar jobb per dag.
Om du åker till Rüsselsheim kanske det inte är så mycket muta som om du provkör nere i Barcelona.
Men man kan ju fråga varför ett bolag som Volvo som marknadsför sig som “made by chinese but painted with crayons i Götebörg” har lanseringar för europajournalister i USA.
Det kanske hade varit mer motiverat att bjuda in alla till där man har både utvecklingscenter och egen testbana? Dvs Göteborg.
Ger inte mycket för testerna som är “vinanre av tre suvvar”. Där det ändå för det mesta slutar med att den som har flest annonser vinner.
Glömmer aldrig orsaken till att jag slutade läsa AMS. Man jämförde en Volvo med en Tesla. Tesla vann i princip alla delmoment. Sen kom “känsla” där man gav 10 till Volvo och 1 till Tesla så att helt plötsligt vann Volvo.
Eller alla dessa gånger man ska jämföra en Tysk bil med kvalitetsproblem med exv en Toyota/Subaru och tysken vinner “ekonomi”delen trots 3 gånger dyrare service och märkets dåliga servicebetyg och kvalitet.
Ligger i tidens anda kanske, att känslor betyder mer än fakta…
Dom stora Yachting tidskrifterna har liknande upplägg, en fullständigt hopplös benetau kan få kanonbetyg, årets båt o.s.v. Men annonserna är bread and butter och kommer så förbli under överskådlig framtid.
Haha, ja, jag minns de där Volvo vs Tesla. Det var väl särskilt innan Volvo hade elbilar. “Känsla=störst annonsör”
Det var uppfriskande med “Teslabjörn” för han var tidig i att prova elbilar på ett sätt som etablerad motorjournalistik kommit nära med först nu. Men det är uppenbart att han senaste åren varit inriktad på att vara “en glad fyr” än en opartisk testare.
Man bör tänka på att även om en del Jåtöbers är bilnördar på en bra nivå så har de inga krav på sig att vara opartiska.
De som varit opartiska har fått en hel del kritik för att de “förstörst” för märken. Primära exemplet är ju den amerikan som testade Fisker Bad Karma Ocean. Och sa det alla behövde veta. Att det var en ofärdig bil.
Se alla som testat EX30. Hur många har lyft att mjukvaran är katastrof och i princip sänre än ID3 var vid lansering?
Av de som fått en testbil av Volvo är det INGEN som lyft hur ofärdig bilen faktiskt är.
Nu gäller samma nya EX90. Det är en bil som borde släppas först om ett år. Kommer journalisterna i omdömet vara ärliga med att köparna betalar 1,2 miljoner för en bil som inte är färdig.
Korruptionen inom motorjournalistiken är känd sedan länge. Det finns åtskilliga skrönor om beteendet hos svenska motorjournalister i ärendet.
Vill man få en någorlunda ärlig test kan man leta efter fristående testare på Y-T (om man står ut med reklamavbrotten) som helt enkelt lånat eller hyrt resp. bil någonstans. Även ibland ganska bra “tear-downs” som utförs av fristående verkstäder, inte sällan med riktig proffsutrustning när inspelningarna gjorts.
Fristående märkesforum ger ibland en inblick i resp. märkes kvalitet, verkstadskapacitet och kundbemötande. Men även där huserar troll och de som kommenterar är kanske inte alltid de som är nöjda.
Hyrde Ford Mustang Mach-E här https://cornucopia.se/2022/07/elbilstest-fardas-faro-framforande-ford/
Man får nog ta artiklarna för vad de är.
Läser man en 3-sidig artikel om nya modellen med massa bilder från tillverkare X – ja då kanske man inte ska ta det som en sann utvärdering/test.
När man läser en artikel på 8 sidor där de jämför 6 olika modeller från olika tillverkare i ungefär samma prisklass och sedan rankar de i massa olika kategorier för att sedan utse en totalvinnare – då kanske man kan se det som en utvärdering.
Jag har många år läst AMS (Auto Motor Sport), Teknikens värld och Vi Bilägare och har inte haft några problem med dessa gränsdragningar.
Främst AMS har väl haft häftiga flersidiga artiklar om nya häftiga bilar som provkörs på häftiga exotiska ställen där superlativen flödar men de har även artiklar där de testar och jämför bilar mot varandra.
Saab hade liknande problem som Tesla, i det fallet påstods det bero på att de länge hade alkoholfri representation till skillnad från i stort sett alla andra.
Naturligtvis påverkar det även jämförelsetester. Det har blivit väldigt framträdande när det gäller elbilar och mjukvarubuggar, det är svårt att få ett grepp om hur buggig mjukvara olika bilar har, om man inte tittar på YT. T.ex. Björn Nyland verkar ha en helt annan integritet än etablerat media – han testar ofta bilar han fått låna av sina följare eller en firma som specialiserat sig på begagnatmarknaden.
Robert Collin har skrivit en hel del om det, här är en om däcksmärket jag bojkottar alltsedan de grundlurade Gislaveds kommun: https://www.aftonbladet.se/bil/a/Mgo4a0/mutade-av-hjultomten
Här är en mer generell artikel från Robert Collin: https://www.aftonbladet.se/bil/a/a2qwRO/collin-fusk-mutor-och-falska-testdack
(Jag kunde inte enkelt hitta någon av länkarna ovan via vanliga sökmotorer, f.ö., de kommer från mina egna sparade länkar.)
Skandia sänkte 0.25 i början av augusti.
Jag tycker personligen att Tesla vinner alldeles för många tester, särskilt då MY i förhållande till vad bilen erbjuder. Komforten är helt enkelt kass och inte värdig en bil för ca 700k.
Men de säljer bra tack vare kraftigt subventionerad ränta (0,74%). Svårt tacka nej till en ny MY LR under 5000 kr idag, med vinterhjul. Hade det inte varit för rövhatten till VD hade jag också övervägt det trots att den kräver njurbälte på norrlandsvägar.
Fast en MY kostar inte 700 000kr. Du får den för 550 000kr dvs mindre än en Snik Volvo v60. Teslan är fullutrustad. Elstolar, nyckelfritt, bra stereo. Bäst infotainmentsystem. Adaptiva strålkastare.
Finns det någon fristående site likt ratebeer för öl inom bilbranschen?
Gillar parallellen. Lite mer pengar involverat med bilar dock.
Som svar på frågan vet jag inte, själv så har jag mest tittat på utländska bilrecensioner ifrån lite olika kontinenter. Sen satt ihop mig min egen uppfattning. Autogefuhl tycker jag känns seriösa som tips, Tesla-Björn är väl lite mer tveksam. Men gillar man teknisk data så är hen bra.
Ja, det är ju en väsentlig skillnad, inga problem att testa tusentals öl, lite svårare att testa tusentals bilar som privatperson. En annan tråkig bransch likt bil är hifi med riggade recensioner.
Ja precis, HiFi. Oftast rätt mycket pengar där med och många sponsrade Youtube kanaler. Jag köpte delvis på chans och är nöjd med min Wiim Ultra och KEF LS50 Meta. Duger för mig.
Toppen att du är nöjd. Jag skulle lätt kunna leva med den anläggningen om jag bodde i lgh.
Va, inga guldplätterade kontakter för bättre ljud vid digital kommunikation?
Jag tycker personligen att Tesla vinner alldeles för många tester, särskilt då MY i förhållande till vad bilen erbj*der. Komforten är helt enkelt kass och inte värdig en bil för ca 700k.
Men de säljer bra tack vare kraftigt subventionerad ränta (0,74%). Svårt tacka nej till en ny MY LR under 5000 kr idag, med vinterhjul. Hade det inte varit för rövhatten till VD hade jag också övervägt det trots att den kräver njurbälte på norrlandsvägar.
(råkade få med ett blockat ord så lägger in detta igen med justering)
Fjädringen var stenhård före 2023. Mycket kan man göra med däcken också. Men visst finns det skönare landsvägsätare.
Jobbarkompisen köpte en alldeles nyss, den är fortfarande rejält stötig. Inte minst i baksätet.
Apropå baksätet så saknas kurvhandtag, irriterande liten smådetalj som de snålat in på.
En annan grej där det märks att Tesla satsar mer produktutveckling på pruttkuddar än själva bilen är bakluckan på M3. Helt felkonstruerad för att funka vettigt i vinterklimat.
Jag har kört M3 i 4 år i norra Dalarna. Vi har ju inga värsting vintrar som i Stockholm och Skåne men jag tycker det fungerar bra här uppe. Man sopar av rutan innan man öppnar.
BMW M3 är en riktigt fin bil! Förstår att du är nöjd!
Utvecklad och tillverkad i Europa dessutom så den för oss värdefulla europeiska bilindustrin gynnas.
+1 på den!
“Man sopar av rutan innan man öppnar”.
Eller parkerar i garage…
Man kör väl igång värmen i bilen innan man ska iväg så all snö har smält på rutorna innan man sätter sig i bilen. Har inte skrapat rutan på teslan någonsin.
Man kan också spreja nån lämplig rengöringssprej på rutan för att hjälpa smältandet på traven.
Så gjorde jag när jag inte hade garage.
Kronförstärkningen måste vara svårförklarad för alla som ropade kronslakt inför tidigare räntesänkningar.
Ja, verkligen.
SEKetas har nu stärkts dryga 7% mot USD sedan sista april (klassiskt datum för utdelningskulmen).
Som jag ser det är det framförallt geopolitiken som kan sätta stopp för SEKetas.
Blir det utökade oroligheter i världen är det som vanligt USD som gäller.
Cred till RUN DMC som hela tiden argumenterat för att kronan inte skulle försvagas.
Med ett nick som det så pekar han ut vägen och viskar till oss “walk this way…”
Varför då? Sänkningen var redan inprisad av marknaden. Snarare var det väl så att vissa pratade om en dubbelsänkning som nu inte skedde.
Såg för övrigt ett klipp på svt-appen med riksbankschefen och han ingav faktiskt förtroende då han var väldigt tydlig med att det är inkommande data som styr Riksbankens fortsatta räntepolitik.
Det handlar väldigt mycket om förtroende och hatten av för Thedéen för att han är så skarp som han är.
+1
Tongivande kommentatorer, och även bloggaren själv, har satt ett likhetstecken mellan räntesänkningar och försvagad växelkurs.
Kronslakt har det varnats för sen Thedeén drog igång med räntesänkningar i våras. Men ökad inflation som följd.
Men kronan har stärkts sedan dess. Tydligen 7% sen sista april. Och nu även på senaste sänkningen. Kronslakten uteblev.
Hypotesen verkar inte stämma. Utvecklingen svårförklarad utifrån de premisserna. Gissningvis är sambandet för växelkursen mer komplext än så.
Räntesänkning ger sämre kronkurs än utan räntesänkning med allt annat lika (baserat på historik).
Nu sänktes inte kronan av räntesänkningen eftersom den redan var inprisad. Men hade RB inte sänkt alls igår så hade kronan tagit ytterligare ett steg uppåt.
Jag tror precis tvärtom.
Hade RB inte sänkt räntan igår hade SEKetas försvagats.
Den uteblivna sänkningen hade tolkats som att Riksbanken vet något som marknaden inte vet = marknadsoro.
25 punkter var en perfekt avvägning och det enda alternativet som marknaden hade accepterat.
Sen handlar det väl att om världen förändras och alla värden inte är konstanta.
Som ekonomin och omvärldsfaktorer såg ut före sommaren hade aggressiva räntesänknignar lett till ett kronras.
Nu ser vi att räntesänkningarna sker i paritet med signaler från övriga centralbanker vilket gör att risken för en valutaförsvagning är lägre
Sen är det väl även så att det verkar som om svensk ekonomi är starkare och har färre svagheter än exv euroregionen vilket bör leda till en kronförstärkning.
Men det här är bara ponduspostuleringar.
Jag förespråkar en försiktig sänkning av styrräntan.
Som sagt. Sambanden är komplexa.
Inte alls. Kurserna bygger på förväntningar om kommande sänkningar från alla (FED, ECB, osv).
Men om vi inte hade varit så fega och höjt lika mycket som ECB förr året och inte varit före ECB att sänka i år så hade kronkursen varit betydligt bättre idag. Men visst, då hade räntan nu varit 75 punkter högre.
Med risk för att låta dryg men det där har varken du eller jag en aning om.
Självklart inte. 🙂
Men baserat på historik så kan man göra någorlunda sannolika gissningar. Och när RB haft högre ränta än ECB så har kursen EUR/SEK varit betydligt lägre än idag. Motsvarande med RB vs FED och USD/SEK.
Det är aldrig så enkelt som man tror. Norrbaggarna håller fast vid sina 4,5% och det hjälper inte NOK ett dugg.
Den formen av mutor förekommer nog på fler ställen av olika grad i Sverige.
Vårt kommunala bostadsbolag upplåter lokaler till politiska partier i samband med vall mm, gratis. Ett privat bostadsbolag som skulle göra likadant skulle absolut kunna dra fördelar av sådant agerande då kommunen och samma politiker sitter på tillsyn, bygglov, mark mm.
Det är bara olika grad men inslag av vänskapskurrumperande mutor som är svåra att sätta pengavärden på.
Accepterat då det sker helt öppet, jobbar på ett utländskt bolag och hade absolut fått nej om jag skulle fråga om jag fick upplåta något gratis med högre värde än några hundralappar i liknande fall.
Upplåter man lokaler till samtliga partier är det nog att betrakta i linje med kommunal verksamhet i samband med val.
Det anses nog som kutym att kommunala bostadsbolag bidrar till civilsamhället.
Brukar vara allt från att man erbjuder subentionerade lokaler till utbildningssamfund, partier, idrottsföreningar.
Som en del i att hålla områdena levande och mota bort “skubb”.
De verkar ju på en fullt konkurrensutsatt hyresmarknad för bostäder i ett EU land.
Då kan alltså alla fastighetsbolag på hela marknaden komma med samma erbjudanden?
Privata värdar brukar sällan vilja ge bort saker gfratis.
Men ja. Det är ju fritt för alla värdar att erbjuda lokaler gratis för att uppmuntra civilsamhällets aktiviteter.
Då kan man ju rekommendera privata värdar att smörja samhället och kommunen med lite sådana gåvor.
Det är nog en klok investering att få in en god fot hos kommunen om man behöver lite bygglovshjälp eller lite justare behandling vad gäller tillsyn av byggregler.
Kamrater på rätt ställa är aldrig fel!
Med tanke på vilken stor andel av hushållens utgifter som bilar är, så är det skam att SVT inte har ett konsumentprogram om bilar längre. När man var liten och såg Trafikmagasinet varje vecka visste man precis hur många drickabackar som gick in i varje kombi. Nu när man har unge och barnvagn har man ingen aning. SVT borde återuppliva Trafikmagasinet och testa (vanliga) bilar på löpande band.
Tja, SVT kanske inte ställde upp på mutorna. Då blir det för dyrt.
Det var väl en “mutskandal” som gjorde att programmet las ner.
När programledaren hemskt nog hade kört en lånebil privat.
Marknaden löser detta ska du se. Kanske en tabell där bagagerumsvolym omvandlas till barnvagnar/resväskor/BiB:ar/Ullaredskassar etc utifrån tillgänglig volymkonstellation.
På den tiden fanns inte miljöpartiet. Det bildades först några år efter att programmet började sändas.
C-I Perstad har en YT-kanal där han repriserar gamla avsnitt. Rätt kul att titta på så är runt 40 år senare 🙂
Tja, min bank sänkte min bolåneränta med 0,25% idag så det är inte bara elände i bankvärlden.
Jag skall väl förtydliga med att mitt bolån inte ligger hos en av de fyra storbankerna.
4,12% ränta hos min bank från och med idag för tremånaders.
SBAB?
Carup = Troll
Show me on the doll where he touched you.
Som många andra nätsiter är carup beroende av klick och man får göra en nyhetsvärdering.
Men nu när de gör en vettig granskning avfärdar du den rakt av? Låt oss gissa du blivit mutad av ett bilföretag och nu är arg för att det kanske kan nagelfaras?
En anekdot från Youtube hade en ganska liten ‘independent’ journalist som kör nån slags elbilskanal bli uppringd av ett av företagen för en avhyvling och sedemera svartlistning efter att ha diskuterat företaget negativt. Skapligt aggressivt beteende som, om man läser lite mellan raderna, många små youtubejournos nog känner igen sig i. Man biter inte den hand som föder en.
Fisker gjord det med den som recenserade Ocean.
Man ringde även och skrek på den handlare som hade lånat ut bilen.
“enbart preppade bilar får provköras!!!!”
Ja och sen visade sig skiten vara skit så den konkade.
Är det bara jag som tycker att det är fruktansvärt fult när de sätter igen grillen med en plastbit, som på bilden på Volvon i artikeln? Det är inte bara estetiskt fult och får bilen att se ut som en plastleksak utan det signalerar även klart och tydligt att elbilen är en eftertanke och en andra klassens medborgare i förhållande till fossilbilen. Varför inte optimera elbilen efter just elbilens förutsättningar och designa om fronten?
Instämmer, ser ut som en leksaksbil. Tesla däremot har ju faktiskt inte byggt så att det skall se ut som en traditionell bil. Om man tycker att det ser bra ut är ju en annan fråga och en smaksak. Vi gamlingar gillar ju att bilar ser ut som på 70-talet typ tvålkopp…
Enig
Ser inget vidare ut men i grund och botten är det en fossilbil som med minsta möjliga kostnad blivit elektrifierad.
Klart att elbilar ska se annorlunda ut. Frågan är bara om de ska designas så de ljudlöst kan köra över fotgängare eller om de ska ha en design som skyddar fotgängare och cyklister?
Frontdesignen kan utformas utifrån olika behov.
Det tar en stund att strukturera om produktionen. Ovan är en modell som finns i formaten förbrännings-, hybrid- och ren elbil varför de behöver en vanlig grill för de två förstnämnda, men ville särskilja den renodlade elbilen när den senare lanserades och därför blev det en ful napp ditklistrad i fronten. Nästkommande modeller kommer ha samma front som nya EX30 och 90.
Napp 😀 Bra ord för att beskriva styggelsen.
EX30 och EX90 ser ut som fossilbilar som fått sina munnar igenklistrade efter påhälsning av Agent Smith.
Den lodräta fronten får mig även att undra om bilarna är designade för maximalt onödigt luftmotstånd, men jag vet väldigt lite om aerodynamik ska erkännas.
Själv tycker man att fronten på de nya bilarna är något av det enda snygga med dem xD.
Hade köpt en EX30 om de inte snålat så hårt på interiören samtidigt som de prissatte bilen som en Tesla. Men folk verkar ju älska den ute i Europa, så nånting rätt blev det ju med den modellen.
Jämfört med nappen / badkarsproppen så är det helt klart viss estetisk förbättring, det kan jag hålla med om.
Fossilbilstillverkarnas formspråk måste ju följa brännbilarnas, så då måste de sätta in en plastgrej i fronten. Tesla har aldrig haft något annat formspråk och kan därmed skippa fejkgrillen.
En större, fyrhjulig variant av denna kanske är lösningen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_KR_200
Droppen är den form som, av lätt insedda skäl, har minst luftmotstånd. Dock är en viss mängd markeffekt sannolikt önskvärt.
Man vill nog ha negativ markeffekt.
Väntar fortfarande på elbil med supperleggera-kaross och analoga visare och reglage.
Och, jo, jag tänker hålla andan tills den kommer.
SBAB sänker alla sina bolåneräntor idag. Deras rörliga är ner 0.1 procentenheter och ligger på 4.12% nu.
Och till skillnad från andra banker kräver de inte att man går in i andra tjänster för att få bra ränta.
Många som kräver att man går in med pensionen i dåligt (för kunden) konstruerade lösningar för att få “rabatt”. Looking at you Skandia
När det gäller konsumentfrågor -nytta och personbilar är Gröna mobilisters tester bra.
Undertecknad tar bara del av biltester via Top Gear. The Stig som testar bilarna på Top Gears bana är alldeles säkert omutlig.
Fast det var egentligen ett tag sedan sist. Efter att Clarkson et al. blev kickade är det inte roligt längre. Kanske hade man tröttnat även på dem i längden.
Ingen har ens försökt muta mig.
🙂
Appropå att Elon blev butthurt när Clarkson hade synpunkter på första Roadster och sedan vägrade låna ut fler Tesla för test.
Audi lånade inte heller ut bilar då de alltid förklarade att de som kör Audis är “xxx” 😀
Man kan säga en hel del om Clarkson & co, men de var för det mesta ganska underhållande på ett lite Monty Python-aktigt sätt.
När det gäller läkare och konferenser så är detta hårt reglerat idag och den typ av bjudresor som det refereras till förekommer inte längre, även om det var vanligt förr.
Överhuvudtaget har i stort sett alla branscher och offentliga myndigheter stränga regler kring detta idag, liksom alla seriösa nyhetsmedia. Där det fortfarande förekommer i stor skala är ju såklart när det gäller influencers, även om de måste redovisa när de blivit bjudna på något de berättar om.
Sen finns det ju såklart folk som rundar detta på olika sätt, men det finns ju också folk som snor verktyg på jobbet.
Helt rätt och riktigt. Tydligt reglerat i läkemedelsbranschen pga av dumheter i det förgångna. Nu är inte lagstiftningen i sig helt utvecklad men Läkemedels industriföreningens Etiska regelverk är detaljerat och tydligt. Så kallad ”värdeöverföring” registreras och det är noggrant definierar vad som anses vara ”tillräckligt tråkiga” städer för konferenser, vad mat får kosta, hur en inbjudan ska utformas, att företagen inte får betala själva resan, när anlitade föreläsare får ersättas för övernattning och när de ska åka hem samma dag osv osv. Fin-fint system (allt kan så klart förbättras) – kanske bara kan kopieras rakt av till mindre reglerade områden?
Jag jobbade på en liten mekanisk verkstad där ägaren var otroligt frustrerad över at alltid behöva köpa dubbelt så många verktyg som de hade anställda.
Det är lite överdrivet, men det var åt det hållet.
Chefen för en mindre installationsfirma jag anlitade kallade in de gubbar, det var mest gubbar, som köpt ut nya “nice to have verktyg”. Det blev snabbt många 10 000-tals kronor vilket inte är kattpiss på en mindre firma med små marginaler.
I princip varje gubbe försvarade sina inköp med at det inte var fråga om så mycket pengar (fast det var ju många tusentals kronor per gubbe).
– Då så, om det inte är så mycket pengar så gör det väl inget att jag drar av kostnaden för verktygen du köpt på nästa lön, eller hur!
Sedan kan det ju bli fel åt andra hållet också.
Jag skulle informera lite bredare personalgrupper om ett pågående projekt.
Uppdragsgivaren konstaterade att
– Jag ordnar så att vi får kaffe och te.
– Då köper jag med mig lite fikabröd, sa jag.
– Nej, inget fikabröd, det räcker med kaffe och te.
Vill man inte ha med sig personalen är det en utmärkt strategi att ordna “inget extra” på ett infomöte. Fem vetelängder hader säkert gjort skillnad och idagär det billigt att köpa tillräckligt gott fikabröd på Lidl eller någon mack.
Har en bekant som jobbade som byggnadssnickare. De hade ett speciellt uttryck för att ta med sig material från arbetsplatsen. Det kallades att sjoksa (med reservation för stavning). När material lastades i bil kallades denna för sjoksbilen. I
I dessa fall handlade det alltså om byggnadsmaterial. Vilket förstås inte på något sätt hindrar att att detsamma kunde ske med verktyg.
Sommarjobbade en gång i ungdomen på ett bryggeri. Veckan med kvällsskift ansågs det normalt att förse sig med en platta starköl på fredagen, när dagarbetarna gått hem. På den tiden hade jag ännu inte fått smak för öl så jag kunde ursäkta mig med att jag inte drack det.
Harr Jan 2024-08-21 11:22 – 11:22
‘på min tid’ handlade sjoksa om att ‘ta hand om’ ‘svåranvänt material’ , typ bräder under 2 meter plank eller reglar som inte enl. idag höll C24, det gagnade inte ackordet att tvingas bära med sig en massa smårat som måste kasseras om man skulle bygga en brädform eller valv eller nått som krävde, ‘på den tiden’ vare ju ett hål i mitten på brähögen med bräder neråt 1,5-1 meter nästan oanvändbart .
Det fanns ett såghus på varenda bygge där det ‘halvfabrikiserades’ ‘gnaget’ turades om att spika ursparingar av ‘rävskinn’ , det byggdes trätrappor för åtkomst , tegel beställdes per huskropp , uppstädningen kan väl kallas ‘fortsatt anställnings-incitament’ , idag prefabriceras mycket med lite spill på arbetsplatsen vilket gör att enda ‘incitamentet’ blir lönen , idag gäller ‘betalar du inte får du apor’ enl. Grufman:s Musk-el-bilar (minns inte andra delen.
Som allt med ex.v. sjoksa så ‘ballar det ur’ det kommer nytt folk och förstör som tror att man urskillningslöst kan anse saker som mitt ,
Hade två säljare på tidigare företag.
En säljare hade metodiken, in o gapa på oss, och undra varför inte det är klart än trots att maskinen han lovat för en vecka sedan, inte lämnat fabriken än som låg i polen.
Den andra säljaren var försynt, men kom in en rast och frågade om han kunde få lite uppmärksamhet. Vilket han fick. “Jag har en maskin som kommer på fredag, men jag har klantat avtalet att den ska levereras på måndag, men jag har löst så kunden är nöjd med den på onsdag. Skulle ni kunna fixa de här grejerna innan tisdag kväll? Jag bjuder på smörgåstårta på nästa fredag om ni kan hjälpa mig?
Vi var 5 stycken som hade gjort klart jobbet innan måndagen. Han bjöd på smörgåstårta, modell stor.
Svårare än så behöver det inte vara ibland…
Exv landstinget i Sthlm har att du inte ens får bjuda på macka/fikabröd.
Personalen ska lyssna på dig för att du står på egna meriter med produkten. Inte för att du mutar dem.
Ja.
En baguette med kycklingsörja på obetald lunchrast för att lyssna på en oljad käft från läkemedelsbolaget.
Men systemet funkar hyggligt tack vare den obligatoriske ’sure överläkaren’ som ser det som en höjdpunkt i arbetstillvaron att pressa fram detaljsvar om det nya läkemedlet ’utan biverkningar’
Ett fortsatt problem är att regulatoriska myndigheterna inom läkemedelsgodkännande (PMDA, FDA, EMA, osv). Saknar egen spetskompetens och anlitar därför externa experter.
Problemet är att de alltid har sidouppdrag inom läkemedelsindustrin. De kan påverka godkännandet av läkemedel som konkurrerar med bolaget som betalar deras konsultarvode.
Vi Bilägares modell att köpa bilar och köra dem i ett eller flera år och rapportera eftersom är såväl dyrt som transparent. Då går det att skriva lite skarpare. Att sedan tidningen är lite tråkigare/mindre flärdfull än andra tidningar går då att leva med.
Ja, det är föredömligt. Likaså har tyska Motorrad liknande långtester där de efter 5000 eller 10000 mil (på MC) plockar isär hela motorcykeln och mäter slitaget. Vi Bilägare kan verka tråkiga men de är som jag ser det en av få motortidningar värd namnet just för att de faktiskt undersöker vad bilarna går för i längden.
Som 50+ uppskattar jag ViB väldigt mycket, så pass att jag blivit prenumerant. Seriösa på riktigt. Även de har förstås små provkörningar från spanska solkusten men deras tester är rätt säkert opartiska och långtidstesterna saknar motsvarighet.
Det enda man stör sig på är alla insändare från gnälliga gubbar, såna ännu äldre än jag 😉
De publicerar väl också utförliga ägarnöjdhetsdata i samarbete med andra nordeuropeiska länder/motormagasin?
Apropå mutor och resor.
Det var en stockholmskommun som skulle bygga ett nytt busstorg med någon särskild beläggning, minns inte vilken. Kommunstyrelsen eller vilka det nu var såg fram emot sin resa till Spanien där det fanns ett busstorg med samma typ av beläggning.
Tyvärr genomskådade projektledaren kommunens listiga plan och det blev en dagstur med bticklunch till en kommun inom 15 mil från Stockholm istället där det också fanns ett busstorg med sådan beläggning.
Man häpnar, antingen medveten korruption eller idioti på då hög nivå som borde diskvalificera för framtida uppdrag oavsett
När det gäller just en kommunstyrelse är diskvalificeringen enkelt ordnad vid nästa kommunalval.
Man undrar ju verkligen vad det var för information som dessa kommunpampar behövde tillgodogöra sig som endast kunde ske genom okulärbesiktning i grupp på plats?
Kanske en empiriskt studie i om sprit smakar på samma sätt i Spanien som i Sverige…
“nån kommun”.
Det cirkulerar många historier men även många myter.
Så det är bättre skriva ut kommunnamnet så man kan faktakolla än att lämna till motparten att kolla vilken av 14 kommuner det är.
Korruptionen inom motorpressen kan vidimeras. För femton år sedan eller så frilansade jag för några nischtidningar (snöskoter, MC). En av tidningarna hade en ägare som gav sig fan på att tidningen skulle göra sin journalistiska plikt och inte bara skriva menlöst utifrån det färdiga pressmaterial som tillverkarna tillhandahöll vid visningarna. Jag har själv varit med och provkört hela modellprogram på en svensk skidort med helpension och alkohol.
Alltnog, tidningen tog i en artikelserie upp de långvariga och för konsumenten dyra problem som två dominerande tillverkare (ej japanska) hade med sina produkter. Tillverkarna svarade med att 1. Dra in all annonsering (kanske 40-50% av intäkterna), 2. Bojkotta tidningen och dess medarbetare och 3. Inte svara på några som helst frågor från nämnda tidning.
Ekonomiskt blev situationen ohållbar och tidningen såldes till konkurrenten, ordningen således återställd.
När det gäller MC- och Bilpressbranschen som jag ännu pga anledningar har lite insyn i, så fungerar det precis likadant. När man öppnar en tidning så ser man ofta direkt (kanske redan på baksidan) vilket märke som köper mest annonsering och det brukar avspegla sig direkt i inställningen till nämnda märke. Provkörningar sker nästan undantagslöst i Portugal eller Spanien och det är ungefär samma omdömen i alla tidningar, vars skribenter givetvis var närvarande vid samma tillfälle.
Nästan så att man kan misstänka att de flesta har följt det manus som marknadsfolket sätter i händerna på “journalisterna” redan första dagen. Det kallas för “torrskrivning”, dvs att man skriver en provkörningsrapport utan att ha kört produkten ifråga. Mycket vanligt, det är ju svårt att köra bakfull… Texterna känns ofta igen på att de är fyllda med tekniska detaljer som xx graders skillnad på y-vinkeln, z% lättare, xy% styvare och yadda yadda. Dvs reklam-gallimatias.
Jag skulle kunna tala om vilka märken som i hög grad håller på med detta, men det är bara att öppna en tidning så ser ni.
Däremot kan jag tala om vilka som INTE sysslar med detta och det är som nämnts Tesla, japanska märken förekommer också sällan i dessa sammanhang. Tesla har också från början utsatts för en “omvänd” pressbojkott på så sätt att många konsekvent vägrat att skriva om dem, då de inte pröjsar bjudresor eller bjuder på en mängd reklammaterial. Eller, som är mer eller mindre vanligt i nischbranschen: “journalisten” får personlig utrustning av senaste modell, bara att behålla eller sälja vidare för en extra slant i fickan.
Lite intressant är det ju att Tesla många gånger framställs på ett visst sätt i pressen. Plastiga, högljudda, obekväma, etc etc etc. Likväl i det verkliga livet bland de verkliga konsumenterna är det en helt OK, för att inte säga riktigt bra, bil. När man jämför med andra på riktigt alltså.
De har varit konsekventa med att inte köpa reklam och det gör man ju inte ostraffat.
Väldigt ofta dyker det upp reklam för ett visst bilföretag med Bayerns färger och form i sitt emblem på denna blogg. Är det Google som trycker ut den? I så fall har de dålig koll på mina bilpreferenser – eller också är det det de har och tror de kan trötta ut mig.
Färg och form vet jag inte, men finns ju i namnet. B??
Men det förekommer också andra märken, bl a ett med en apa (?) som symbol.
Hur som helst, det är inte Bloggarn som beställer reklamen och han säger att han inte har något inflytande över vad som visas utan det går via nån sorts förmedling.
Väntar med spänning på dagens artikel, lät ju på radion som att ryssen får bonk, men också att det är tight för UKR på östfronten.. Heja LW!
Mer än 10 kommentarer nu LW, du kan släppa ukrainaartikeln.
Fin P1800, men föredrar de äldre med bredare list som följer karossens form.
Retro är populärt inom många områden, konstigt att det inte är någon som återskapat äldre bilmodeller och släppt nyutgåvor men med all modern teknik.
Både Chrysler, VW och Fiat gjorde det för ca 10 år sedan, kanske dags igen.
VW var väl inte utseendemässigt en direkt kopia? Vilka var de andra?
En (ö)känd variant på det temat är när det kom karosser för den krigstida tyska Kübelwagen, vilka man kunde sätta på en vanlig bubbla. Har för mig att det började med att man tog fram dem för att göra 70-talsfilmen “En bro för mycket”, om slaget om bron över Rhen i Arnhem, september 1944.
Fanns det inte liknande byggsatser i glasfiberplast? Lamborghini och Corvette tycker jag mig minas från många år sedan.
+ 1000
//
Nostalgiker
MatsExtrude 2024-08-21 10:57 – 10:57
clipper på { “konstigt att det inte är någon som återskapat äldre bilmodeller”}
Inte konstigt alls , JAG som KAN repa dessa ‘äldre bilmodeller’ ‘är ett utdöende släkte’ .
Ni 08:ttor ringer bärgning då motorlampan tänds och varnar för låg kylvätskenivå och rusar då ner i diket för intagande av skyddsställning för ev. explosionsrisk eller hur ni tänker.
Jo sant , har en son som är IT:are och hustru typ ‘sosstantchef, där gäller tydligen den som har dyraste bärgningsförsäkringen (ska eller skulle om jag varit 20-år yngre skaffat bärgningslicense för typ , corny-ister 8gick det åt helv%¤# nu ? var är dörrhandtaget)
Andra sonen (han bodde varaktig hos pappa) har alltid varit skitig stackarn och ringer ‘pappsen’ då det kärvar om programmering av nånting på nånting amerikanskt cubik 600Hk som ‘pappsen’ ‘NÄSTAN inte fattar (mjaee gubbfaen har fyllt 80 så kommer från PV-Amazon trimmat till nånting , amazon B18 me B20 topp+ varva tro 7200 (240km/h) med övervx ), men pga. otroolig kunnighet fattar , iaf. hänger med!! ) tills tantens hans ilsknar till inför nått dop eller giftermål och pressat på honom nått vitt på överkroppen , skitkula familjeträffar men vi ‘all grapps drinks lapproajt’ iaf. hon sladdbarnet är . . svårbemästrat uttahelv#¤¤%& TT
Om sanningen ska fram man frös arshelet o spec. föttera av sig bak i PV:n
På golvet i WV:n på våren töa silverlammekostymen fram , inte unnra på att de va grunt , jaja lillördan ida , ska jag låsa och kasta bort nyckeln efter mej ??
Nu tänkte jag inte på att renovera gamla bilar, utan att släppa samma modell igen med originaldesign men med allt övrigt med senaste tekniken.
Hoppas du hade en trevlig lillördag och inte lider för mycket i dag!
Att lita på en bilrecension av en mutad motorjournalist är lika begåvat som att be en råtta om råttgift.
🤔 Logiken i den jämförelsen påminner om DenGamles poetiska alster som inte alltid är helt lätt att förstå sig på.
Att göra reklam genom diverse bjudmutor är vare sig nytt eller unikt, utan förekommer på alla nivåer. Quid pro quo, helt enkelt.
Anekdotiskt drar jag mig till minnes en egen medverkan. På högskolan fanns en förening vars uppgift var att ordna studiebesök till presumtiva ingenjörsföretag inom lämpliga branscher. Vid ett tillfälle var jag med om ett besök vid Volvo data.
Vid ankomst på morgonen fick vi kaffe och macka. Inget konstigt, ungefär vad som förväntades. Därefter vidtog det vanliga reklamtugget om hur fantastiskt det var att jobba där och några (möjligen ditkommenderade) relativt nyexaminerade talade varmt om hur kul det var att jobba med Cobol i IBM:s nyaste maskiner. Några av oss tittade förfärade på varandra, C-hackare som vi ansåg att vi var. Föga anade man då att det skulle bli en viss antydan till cobolfingrar under ett kommande arbetsliv som konsult.
Så småningom blev det dags för lunch. Vi vallades till vad som visade sig vara någon form av direktionsmatsal där vi konstaterade att vid bordet bredvid satt Anders Gernandt – det var tydligen något hästevenemang i Muteborg just då – och diverse direktörer i vad som nästan liknade en “liquid lunch”. Vi fick trerätters lunch med någon plattfisk som var bland det godaste jag ätit i fiskväg och med rejäl paltkoma väntade sedan eftermiddagens föreläsningar.
Så småningom blev det dags för fika och då blev det mer eller mindre gräddtårtebuffé. Dagen skulle senare avslutas med vad som utlovades som en rejäl middag. Dock hade det blivit något misstag och med gråt i halsen tvingades någon ansvarig meddela att de tvingats improvisera en vanlig middag i en personalmatsal. Nå, ingen fattig student tackar nej till gratis mat och när vi så småningom äntrade bussen hem skickade man som kompensation för middagsdebaclet med ett antal backar öl. Det behöver väl knappast tilläggas att stämningen i bussen blev ganska uppsluppen redan efter några mils hemfärd?
I IT-branschen har ju ett företag som stoltserar med landslagströjor börjat skapa event där deras partners pröjsar allt. Samt att de även tar betalt av företagen för att de ska komma. Ett stående event är nere i Tylösand. Eftersom kommunerna och företagen betalar för att åka dit, så är det ju ingen muta. Men väl där nere, så bjuds det friskt.
Tieto kommer ju måsta muta för halva kontraktsvärdet nu när de kostat företag hundratals miljoner.
Bara Granngården led 100 miljoner i förluster pga att tieto hade gravt slarvig säkerhet
Offantliga sektorn verkar ju inte komma undan de klåparna då de är bra på ta sig in i upphandlingarna.
Men hos mina tre senaste arbetsgivare så började upphandlingen av drift med “ja och så är vi överens om att CGI och Tieto inte är för oss utan vi söker mer kompetens”
På tal om riksbankens ränta var det här ett riktigt guldkorn: https://www.reddit.com/r/PrivatEkonomi/comments/1exp4f9/h%C3%B6ginkomsttagare_men_kan_inte_spara_pengar_eller/
OP: Har 32 000 kr / månad i boendekostnad för en 2rok bostadsrätt i stockholm (43k netto inkomst).
Också OP: Varför har jag inte råd att köpa en bil??
🙂
Jag såg hans budget, det skulle nog kunna bli ett fint Lyxfällan-avsnitt där. Inte många handhjärtan från mig, direkt.
Folk har ju varit skeptiska när jag berättat om dylika historier i min omgivning.
Men det är så det ser ut.
Många stressade i Exv Nacka/Täby där priserna är ner 30% från toppen och man ändå sitter på lån på 7-9 miljoner…
Finns en dubbelmoral och inkonsekvens hos många större företag. De är väldigt generösa i sin marknadsföring men i sin code of conduct är det klart förbjudet. Om en leverantör tex firar ett jubileum och bjuder in kunder kan leverantör och personal bli hotade med uppsagda avtal. Hårda krav på uppföljning av leverantörer i flera led inom tex miljö. När leverantör som ingår i kundens koncern granskas finns inget miljösystem eller dokumenterat miljöarbete på plats.
Det skall se bra ut och signalera högsta moral men har svårt att fungera i verkligheten. Lite av en Svensk paradgren ibland😬
Kul att det finns centralbanker som går mot strömmen och håller emot räntesänkarmaffian. Turkiets centralbank behåller sin styrränta på 50% och har en prognos för inflationen i år på 38%, med en minskning till 14% i slutet av 2025.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/turkiets-centralbank-h%C3%A5ller-r%C3%A4ntan-p%C3%A5-50-under-ih%C3%A5llande-inflationsoro/ar-AA1p7VSZ
Strålande tider, härliga tider.