Bloggen har testkört elbilen Ford Mustang Mach-E på Gotland och Fårö och kan efter 15000 mil i en Tesla Model S konstatera att Fords elbilsuv är en kompetent elbil med schysst ljudanläggning och fejkade motorljud, men sett till priset kan man lika gärna gå direkt på Tesla Model Y istället, eller rent av nöja sig med en Polestar 2.
Detta elbilstest har gjorts ur egen ficka och utan Fords kännedom, så ingen form av klientförhållande råder kontra Ford, vilket är motsatsen till när den så kallade motorpressen testkör bilar boende på lyxhotell på Ibiza.
Bakgrunden till detta elbilstest är att vi avbokade SAS-flygbiljetterna till Almedalen på grund av strejken och alternativet med BRA var dagen innan, vilket krävde att vi bokade hotellnatt. Något billigt boende fanns inte i Visby för en natt, utan bästa ekonomin blev att sova över på Fårö inför Almedalen, till vilket behövdes hyras bil. Glädjande nog erbjöd Europcar flera elbilsalternativ och vi beslöt oss att välja den mest bloggläsarvänliga Ford Mustang Mach-E. Totalt sett blev det faktiskt billigare att flyga BRA en dag innan, hyra bil och bo en extra natt på Fårö, än att anlända på söndagen med SAS-flyget, så vi pratar vinst-vinst-vinst här. Den extra dagen på Gotland blev helt enkelt till ytterligare innehållsproduktion och bildbanksfoton. Vi stoppade även förbi koleragravarna från de allierades flotta under Krimkriget. Det allianslösa och neutrala Sverige upplät som bekant Fårösund som flottbas åt britterna och fransmännen under Krimkriget, då den svenska kungen hyste förhoppningar om att kunna återta Östsverige från Ryssland. I verkligheten har Sverige fejkat neutralitet i 200 år.
Ford Mustang Mach-E är en mellanstor SUV, mer i storleksklassen Tesla Model Y än Polestar 2 eller Volvo XC 40 Recharge elbil.
Den är vad jag kan bedöma efter cirka 15 000 mil i en Tesla Model S en kompetent elbil, med allt vad man kan vänta sig från en bil i prissegmentet.
Priset ser ut att vara från 708 000:- SEK enligt Fords hemsida, vilket gör att steget upp till Tesla Model Y:s 769 000:- SEK inte är så stort, och motsvarande Volvo XC 40 verkar kosta 669 000:- medan den betydligt attraktivare Polestar 2 kostar i sammanhanY get prisvärda 570 000:- SEK.
Nu ska jag rakt av medge att jag bara kört ett varv i grannskapet med en läsares Tesla Model Y och bara åkt med Polestar 2 som passagerare, medan jag eller Lena satt bakom ratten ett varv förbi Slite för nya bildbanksfoton på Cementa och sedan ett varv på Fårö och fått lite fler mil med Mustangen. Dock ingen motorväg, men motorvägskörning är också det som är minst intressant.
Utrymmet i bilen är gott, antagligen mer i linje med Tesla Model Y än Polestar eller Volvos lite mindre bilar.
Bagageutrymmet är mycket gott och kompromisslöst och som mellanstor SUV är utrymmet i baksätet utan anmärkning. Tyvärr envisas man med sluttande bakruta vilket förstås minskar bagageutrymmet. Ett jäkla oskick att ingen kan leverera en riktig rak kombibaklucka numera.
Förarmiljön är trevlig och en varaktig påverkan Tesla haft på konkurrenternas bildesign är den numera obligatoriska stora mittenskärmen och att förarskärmen är digital. Alla ska ha skärm i den här prisklassen numera.
Miljön är inte lika avskalad som Tesla, men ett gott försök att inte sitta kvar i en massa meningslösa och hårdkodade rattar och knappar, så det får ändå godkänt.
Allra bäst var ljudanläggningen som kom från B&O.
Detta var väl enda punkten den klådde Tesla på. Ska inte lägga ut foto på Lena bakom ratten till Rammsteins Feuer Frei på högsta volym, vilket inte gav det minsta sprakighet eller vibrationer från inredningen. Kompakt, stabilt och kompetent ljud.
Annars får man samma som alla andra. Inbyggd navigator som lämnade en del att önska, men sedan upptäckte vi att den stöder trådlös Apple Airplay och därmed kunde man välja önskad navigationsprogramvara som Google Maps.
Det finns tre olika körlägen på Mustang Mach-E (alltid refererad till som Mustangen framöver), där mittenläget och det kraftigaste läget erbjuder fejkade motorljud ur högtalarna. Tyvärr inget som vi hittade möjligheten att stänga av eller reglera ljudnivån på.
Accelerationen är kul i värsta läget, men förstås inte en Tesla. Hade helst sett att man kunde stänga av det fejkade motorljudet och få trycka fartpedalen i botten i tystnad, men man kan väl inte få allt. Kanske vill Ford dölja vägljudet, men bilen är tyst annars så det fanns inte så mycket att klaga på där.
Det finns en rudimentär autopilot och adaptiv farthållare inbyggd. Den klarade av att hålla bilen rätt på gotländska småvägar, men bröt om kurvorna blev för skarpa. Inte alls som en Tesla, och den anpassade inte heller farten till vägskyltarna, även om de bevisligen lästes korrekt. Jag ponduspostulerar att det handlar om MobileEyes programvara, som i princip är standard på allt utom Tesla, även om biltillverkarna kallar sin version för något eget unikt.
Autopiloten bör nog fungera utmärkt på raka motorvägar och i köer, men det senare saknades förstås på Gotland och kunde inte testas.
I slutändan en trevlig bil, men på tok för dyr. Tesla Model Y är mer och bättre elbil för pengarna, och är man ute efter en icke-Tesla så är Polestar 2 betydligt mer prisvärd och det alternativ jag hade valt. Sedan beror det förstås på om man är ute efter en förstabil eller andrabil. Mustangen är större än Polestar 2, men välj då Tesla Model Y om du behöver storleken.
Men en kul och kompetent elbil, det är bara det att Tesla Model Y helt enkelt är bättre och Polestar 2 billigare. Fast det sägs att vad Ford har att erbjuda är leveranstider som inte är ett halvår långa.
Räckvidden på bilen var sådan att vi inte laddade den, utan Visby-Slite-Fårö runt-Visby gick med god marginal på en laddning. En fördel med att hyra elbil är att man inte behöver tanka innan man lämnar tillbaka.
71 kommentarer
Om elbilar tillhör redaktionens område får du gärna vid tillfälle ta en provtur i en nyare Tesla (säg en 3/Y från och med Q2 2022) som kör Tesla Vision och beskriva hur du upplever en sådan).
Finns väl inte i Sverige än.
Jo, de finns i Sverige. Autopilot utan radar.
Jag tror att min Model Y inte har radar. Jag kan inte säga att den är bättre eller sämre än min Model 3 när det gäller AP, men det har ju inte varit vinter än.
Kommer vara en stor nackdel för Tesla att de valt att ta bort många funktioner och ersätta med sin “Teslavision”.
Av de som provkört verkar alla som inte är fanboys vara eniga att det är ett stort steg bakåt.
Tesla vision fungerar enormt bra i Kalifornien och Tezas där det inte snöar och är tydliga vägmarkeringar. I resten av världen. Not so much.
Nä, jag har ju många gånger raljerat över Designed for California.
Nu är just snöiga eller potentiellt halkiga situationer inget jag skulle köra autpilot på av någon typ.
Inte i december med låg höstsol eller – kameran slutar fungera på Tesla på våra breddgrader då. https://cornucopia.se/2021/12/teslas-autopilot-klarar-inte-lag/
I övrigt är taggen för elbilar här https://cornucopia.se/tag/elbilar/
Att mittdisplayen visar “Mustang Sally” med The Commitments var ju faktiskt lite kul. Pluspoäng för det! 🙂
Easter egg. Bra noterat.
Polestar 2 går t o m att få från 519 000 med 45 mil WLTP.
Står överst på min lista när de börjar komma ut på begagnat marknaden. Även om jag hoppas AWD kommer ner i vettigt pris.
kostar säkert 550’ på blocket som begagnade. klipp en idag och få 50-70’ i bonus?
Litet OT…
Det finns ett ännu tidigare tillfälle då Sverige lät annan makt husera på vårt territorium. Under det Napoleontiden var Sverige allierat med Frankrike och således en fiendemakt ~ Storbrittanien. Men Storbrittanien var en stor viktig handelspartner. Så när Engelsmännen tog sig in i Östersjön och ockuperade en ö i den södra skärgården för att där anlägga en flottbas gjorde man det med ett “tyst godkännande”. Idag finns en liten krigskyrkogård med gravar för Engelska sjömän. Om detta berättade Dick Harrison i ett inslag i SR P1 för några månader sedan.
Skriv i ett relevant inlägg istället?
Hyrde en dieselbil i Italien för några veckor sedan. Vart väldigt förvånad när de sa att vi inte behövde tanka upp den och sen tog betydligt mindre betalt för bränslet än de lokala mackarna…
There Aint No Such Thing As A Free Lunch
TANSTAAFL
Nu är jag kanske lite Tesla fanboi men Model Y har också en enormt stort bagageutrymme + frunk. Så för en stor familj är det guld. Nu slipper vi ha takbox på de flesta resor – även om det händer med.
Ja, jag rekommenderar som sagt Model Y. Antagligen den bästa elbilen på marknaden, generellt. Om man inte har udda läggningar som jag som vill ha Model S. Eller så blir Polestar 5 färdig 2024 före min S beställd 2021 levereras.
Två frågor: 1) Vem äger Polestar? 2) Vilka stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely ‘köpte’ Volvo Cars?…
Hint: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/
Skulle lätt ta en S istället för den Y jag väntar på, men känner inte att jag har ekonomin för det. Får skylla på att S inte levereras nu.
Polestar 3 ser fin ut. Men vad gör man med sin Polestar om Kina ger sig på Taiwan och det blir stopp på import av ex. Reservdelar. Eller är det otänkbart på ett annat sätt än att det var otänktbart att Ryssland anföll Ukraina…
Min familj föredrar Model Y framför Model S. De säger att den är större, bekvämare och tystare. Jag konstaterar att den är smidigare och drar mindre el… så jag föredrar Model Y framför S. Vill du ha en förar bil med riktigt bra känsla så välj Model 3.
Nä, jag behöver en bil att frakta runt en familj. inkl hobbygrejer runt till olika platser, helst med kompakta yttermått.
Miljö- och stadsutrymmesproblem oaktat skulle en Suburban fungera bra.
Akilleshälen för Model Y är att den har låg maxlast. Inga större problem att hamna på den olagliga sidan med passagerare och packning.
Just nu skulle jag säga att försäljningssiffror till stor del beror på tillgången till teknik.
.
Var runt med en kompis som ska ta ut en ny bil åt arbetsgivaren som han får låna i tre år. Det var väldigt uppenbart vilka som säljer bra. Tomt i bilhallarna på de tyska märkena och på Kinagöteborgaren.
Fullt inne hos Sydkoreanen.
.
Förklaringen verkar vara tillgången på laqddbara bilar. Europamärkena verkar inte få fram nått alls. Och det de får fram är hybrider för 800.000. Och då väljer ju vilken insatt som helst en elbil istället.
.
Du kan gå in på exv VW och få en fossilbil förleverans imorgon. Men vem köper det nu? Säljarna såg verkligen helt uppgivna och ledsna ut där de satt i sina tomma hallar.
.
Tyskmärkena hade så dålig tillgång på bilar att 60-80 % av hallarna var fyllda av det som de kallar “premium begagnat”. Tidigare var det max 4000 mil och max 3 år. Nu hittade man både bilar med 9.500 mil på mätaren och som var 5 år gamla i det segmentet.
Mustangen verkar inte vara folks förstahandsval. men de har varit aggressiva (som många andra) med bra deals på privatleasing (långtidshyrbil) och så har de tillgång till bilar.
.
Smartabilföretag erbjuder bra priser till hyrbilsföretagen. Då får fler möjlighet att prova deras bilar en längre tid.
Mach-E (och även iD4 / Eniaq) saknar tyvärr något annat som Polestar 2 & Model Y har: möjlighet att dra husvagn.
Jag väntar med elbil tills skärmhysterin gått över. Jag vill ha avskalad panel, två runda analoga kvalitetsinstrument i borstad aluminium för hastighet och räckvidd, gärna lite ädelträ, och noll kina-LCD. Betalar gärna extra för de dyrare analoga varianterna men det dröjer väl tills biltillverkare inser att premium inte är LCD utan riktiga material. (Ja jag är gammal, 70-talist)
Problemet är att då kommer du nog nte ha nån elbil heller.
De analoga instrumenten ses inte längre som premium utan som “gammelbilar”
Och LCDskärmar är relativt sett billigare nu.
Långt från Aston Martin Lagonda när det gäller besvär inom reparation och återuppbyggnad men jag kan bara hålla med.
Vår familj kör den sedan ett knappt år och Cornus analys stämmer väl överens med vår. Vi valde den för att vi snabbt behövde en elbil och den fanns med kort leveranstid.
+ Hyfsat utrymme i baksätet och bagageutrymmet.
+ Apple carplay så vi slipper använda bilens navigation.
+ pigg att köra
+ stort panoramafönster
+ ljudanläggningen
+ lite rolig detalj med att öppna och stänga bakluckan med att dra foten under bilens bakparti.
+ bra fyrhjulsdrift
– trots att vi stänger av rörelsesensorerna när någon sitter kvar i bilen så går larmet.
– räckvidden på vintern är påtagligt sämre (Stockholmsvinter)
– två återkallelser.
Som helhet är vi nöjda men det lutar åt en Tesla Model Y alternativt en Mercedes EQE nästa gång om inte alla våra sparpengar går till elpriserna i vinter.
Bilarna som avhandlas här ligger ett antal nivåer över vad jag normalt tittar på.
Vart tvungen att se på en Tesla Y. En halvkombi.
Som en stor älskare av Volvos rödblockare i kombiutförande. Saknar jag den kaross typen på de bilar som diskuteras här.
Vill inte folk köpa praktiska bilar längre?
Praktiskt med att ha allt lite högre upp när man häver in och ur barn ur bilen. Vilken Volvokombi lastar mer än en Model Y?
Har ingen koll på vad någon volvo kombi har för last volym maxlast kontra en Tesla Y. Kan bara konstatera att last volymen skulle bli större om inte bakluckan lutade så mycket. Lite som när man i början på -80 talet jämförde volvo 245 med Saab 900 combi cupe. Det vart mera volym i Volvon.
Men Volvos rödblockare och Saabs 900 turbo, är bilar som man kan minnas med lite vemod. Men inget som vi vill ha i dag.
Skulle gärna haft en elvariant av den bilen vi kör idag.
Men små genomtänkta elbilar är inget som marknaden efterfrågar.
Det enda jag har sett som skulle passa oss är en Sion från Sonomotor. Undrar om den kommer ut på marknaden?
Vart tvungen att kolla lite på last volymer. Med fällda säten har volvo 245större volym än Tesla Y. Crossover SUV är nog bra , men jag förstår inte konceptet. En uppförstorad halvkombi.
Vart tvungen att kolla lite på last volymer. Med fällda säten har volvo 245större volym än Tesla Y. Crossover SUV är nog bra , men jag förstår inte konceptet. En uppförstorad halvkombi.
Enligt car.info har en Volvo 245 1200/2150 liter bagage.
–
Samtidigt har en Volvo 745 560-992/2120-2125 liter bagage, vilket antyder att siffran 1200 liter i en 245 är när man lastar upp till taket och har noll bakåtsikt vilket inte riktigt räknas i min värld.
–
Tror en Model Y knäcker en 245 ändå. Finns dessutom plats i frunken.
Jag ifråga sätter inte Tesla Y.
Sikt bakåt har jag som boende efter en grusväg löst med ytterspeglarna.
Max last vikt på en Volvo 245 har jag hittat uppgifter på 500-600kg någon skrev att max last vikt på 300kg på Tesla Y.
Å andra sidan tror jag inte att valet står mellan en veteran Volvo och en modern elbil. Men en bil med kombiutrymme har sina fördelar när man vill frakta skrymmande prylar.
Volvo 145 började säljas 1967. Tesla Y är en betydligt modernare bil. Men jag tycker nog att Volvo på en del punkter står sig ganska bra.
Ska man lasta en 120 cm säng utan krångel är en Volvo 745/945 det säkra valet, har svårt att tänka mig att någon av dagens bilar klarar det testet.
Det handlar ju inte bara om antal liter utan även om hur formen på lastutrymmet ser ut. Och jag kan bara hålla med de som noterat den fåniga trenden med att skära av bakluckan på dagens kombibilar istället för att låta den gå rakt ner så man får ett fyrkantigt lastutrymme.
Helt rätt konstaterat, även XC70 erbjuder ett väl proportionerat och rymligt lastutrymme. Har en Tesla Model S som faktiskt är skaplig i lasthänseende, men vid större utmaningar får vår snart 10 år gamla XC70 rycka in och göra jobbet.
Model Y och säkert Mach-E och för den delen Skoda Enyaq/VW ID4 är ju praktiska bilar med superstora bagage med stora luckor till. Att de är crossover SUVar har ju inte samma betydelse då de är eldrivna och effektiva ändå.
Glöm inte att model y endast har maxlast på 300kg!! Man får knappt lasta nånting om man tänkt åka 3-4-5 pers
Stämmer bara för de första bilarna, nu är det bara att lasta på.
Har inte lyckats med att få ut något väsentligt från Teslas hemsida, förutom att den den klarar 0-100 på 3,7 sekunder. Vilka tillsatsvikter som gäller för modell Y hittar jag inte.
Kollade fordonsdata hos transport styrelsen en 2021, tillsats vikt 313kg. En från 2022 562kg tror att det är olika batteri alternativ.
Var in på blocket och kikade på ett par en 2021 den fick lasta 313kg samt en 2022 den fick lasta 562kg.
Misstänker att det kan hänga ihop med storlek på batteriet. Men låga lastvikter är absolut inget elbils fenomen.
Vi får se om Audi kan starta en trend med sin A6 Avant etron. Visserliggen lite kapad bak, men det gör ju även Volvo nu för tiden.
Att ha tvärt avslut som gammal volvokombi ger väl turbulens och mer energiåtgång. Droppformen är väl det aerodynamiska och då elbilar jagar räckvid så tror jag också tvyärr “riktig” kombi är förbi.
Skulle också nöja mig med en mellanstor riktig kombi än någon stor SUV historia.
Är väldigt frågande till påståendet ovan.
Bor i Norge, så tänkte det kan kanske vara intressant med Norsk statistik, med tanke på att de har nog kommit längst i elbilsrevolutionen. Så här ser nybilsförsäljningen ut (https: //elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/elbilsalg/ ) :
2011: 1% elbilar;
2017: 20.8% elbilar, 24.7% bensin, 23.1% diesel, 18.4% laddbar hybrid, 12.9% hybrid;
2018: 31.2% elbilar, 22.0% bensin, 17.8% diesel, 18.0% laddbar hybrid, 11.0% hybrid;
2019: 42.4% elbilar, 15.7% bensin, 16.0% diesel, 13.6% laddbar hybrid, 12.3% hybrid;
2020: 54.3% elbilar, 8.0% bensin, 8.6% diesel, 20.4% laddbar hybrid, 8.7% hybrid;
2021: 64.5% elbilar, 4.3% bensin, 4.0% diesel, 21.7% laddbar hybrid, 5.6% hybrid;
2022 Jan-Juni: 79.1% elbilar; 3.5% bensin, 3.4% diesel, 9.3% laddbar hybrid, 4.7% hybrid;
.
Dvs försäljningen av nya bensin/diesel bilar har nästan upphört.
.
Och så här ser fördelningen ut för totala antal bilar registrerade i Norge (https: //elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/elbilbestand/ ):
2016: 3.7% elbilar, 1.3% laddbar hybrid;
2017: 5.1% elbilar, 2.5% laddbar hybrid;
2018: 7.1% elbilar, 3.5% laddbar hybrid;
2019: 9.3% elbilar, 4.0% laddbar hybrid;
2020: 12.1% elbilar, 5.1% laddbar hybrid;
2021: 16.0 % elbilar, 6.2% laddbar hybrid;
2022 Jan-Juni: 18.0% elbilar, 6.4% laddbar hybrid;
.
Det här kommer ju att påverka oljemarknaden rejält, t.ex. verkar det som en del bensinstationer redan börjar läggas pga för lite kunder, men det kanske är confirmation bias.
Det är intressant att se var oljan används: World oil final consumption by sector (IEA 2018, https: //www.iea.org/data-and-statistics/charts/world-oil-final-consumption-by-sector-2018 ):
Road: 49.3%;
Aviation: 8.3%;
Shipping: 6.8%;
Rail: 0.8%;
Industry: 7.2%;
Residential: 5.4%;
Other (agriculture etc.): 5.5%;
Non-energy use (petrochemicals etc.): 16.7%;
.
Dvs, en stor del kommer att försvinna iom elektrifisering av transport + andra sektorer, och också utvekling av alternativ så som bioplaster etc.. Man kan ju hoppas att minskat beroende av olja kommer leda till mindre inflytande och betydelse av både Ryssland och mellan-östern, som i förlängningen leder till en säkrare och mer demokratisk värld.
Norge har verkligen varit ett föregångsland. Man gjorde tidigt det väldigt mycket mer förmånligt att äga och köra en elbil än en utsläppsbil.
.
I Sverige fanns det faktiskt samma tankar ungefär samtidigt som Norge hade dem. Men Muteborg lobbade till sig att att de fördelarna då skulle gälla alla bilar. Vilket såklart ledde till att det inte blev av.
.
Man ska inte underskatta hur mycket Göteborgsområdet bromsat in omställningen till laddbara fordon.
Tror att Norges elbilspolitik har varit lite av ett geni drag, medvetet eller inte. När den första Leafen kom, och sedan Tesla S, så blev det uppenbart var framtiden är. Detta har gjort det lättare, speciellt för unga, att välja utbildningar och karriär vägar som inte är inom gas & olja.
Självkörande bilar – på riktigt – kan vi få när man utvecklar FLIR (Forward Looking Infra Red), på liknande sätt som man använder tekniken militärt. FLIR är dock betydligt dyrare än den idag vanliga LIDAR (Light detection and ranging), som kan liknas vid en utvecklad variant av backsensor, som kombineras med kamerateknik och radar.
Händelsevis är ett av världens främsta företag inom FLIR etablerat här i Sverige, Teledyn FLIR i Danderyd/Täby. De har även en del proffsprodukter i något som man kan betrakta som “övre-konsument-nivå”. Tyvärr äger jag ingen sådan, men via jobbet har jag haft förmånen att testa en del av deras värmekameror. Att i skymningsljus se ut över en äng och skog, och där upptäcka kaniner som gömmer sig i gräset, är helt magiskt.
De bästa FLIR-kamerorna är så känsliga att de kan “sniffa sig till” ett värmespår genom exempelvis en skog där en person tidigare passerat. Nästan i nivå med en hunds luktsinne. Men bara nästan.
Teledyne FLIR levererar även militära produkter.
Som jägare är förstås nattoptik inget nytt.
Om ni vill uppdatera er får ni gärna se denna videon.
https://youtu.be/gtQmoexigVA
P.S.
Det går precis lika bra att jaga andra sorters skadedjur på natten.
I synnerhet Orcher.
Bör inte en FLIR ha kroniskt dålig upplösning relativt en vanlig kamera? Känns som uppförsbacke för att navigera på gator och torg. En tomahawk behöver inget finlir menar jag, skall styra ungefärligt och träffa exakt en gång vilket flexibilitet i slutbanan kan justera för. De lär ju inte dra en tomahawk runt ett hus och akta sig för fotgängare samt en katt på övergångsstället de sista 15 meterna menar jag.
Och glöm inte högerregeln samt 40-skyltningen.
Elektrisk Mustang.
Hur pass väl togs detta emot av Ford Mustang entusiasterna?
Inte alls! Ful som stryk är den också!
Konsten är att inte ta emot alls…
Smack-e’n är uppenbarligen till för manpong-shoppingrundor och verkar ha noll gemensamt med en Mustang.
När det kommer till farliga bilar är jag en japanentusiast(drifting och terrängisar), men jag hör absolut noll om denna varumärkessnedsegling i mina kretsar.
De man ser i trafiken är befolkade av helt bilointresserade fotbollsmorsor, som kanske vill vara lite “ärtiga”.
Med det sagt, tycker jag att Ford ändå gjort ett bra jobb med sin nya F150 Lightning. Jag villhöver verkligen ha en.
F150:an är absolut inte bäst i klassen bland elbilar(laddning,batteri, mm), förutom att den verkligen verkar vara användbar. Interiören är inte psykoskliniksinspirerad.
Jag fick testa en Skyline GT för ett tag sedan.
Lite jobbigt att ratten var på fel sida annars var bilen kul som f-n att köra.
Jo, en klassiskt Mustang eller GM bil är lite annat att köra.
Många som hälsar eller ger tummen upp i trafiken.
Huvud på spiken detta är ingen Mustang. Dålig fantasi av Ford att flytta Mustang hästen till en el bil. F ö gillar jag inte denna el Musse. Tycker inte bilen på något sätt är i närheten av Tesla om man nu kanske bortser från audio anläggningen. Jag provkörde bilen men kanske har för mycket tidigt 70-tals nostalgi för att uppskatta bilen för mej en redig besvikelse.
Jag provsatt bilen som var relativt basic och så var det med det. Kanske en version med andra stolar gett mersmak. Men då är de rätt dyra och ointressant med en dyr Ford.
Jag ponduspostulerar att bloggarens kamera fått smuts på sensorn (eller i/på objektivet?) eftersom det är en störande fläck på många av bilderna.
Ah, tack, bra noterat.
Visade sig vara ett dammkorn på baksidan av ett av mina objektiv. Försvann när jag blåste rent.
Skönt att det inte var värre!
Tyckte väl att jag kände igen dig på Fårö, Lars. Fick dock avstå från ett “hej” och “bra jobbat med bloggen” eftersom mina döttrar hade dött skämsdöden över att pappa spontant pratade med en främling. Du får det här istället. 🙂
Pre-teens om skämsdöden?
Yngre tonåren. Framför allt den yngsta tjejen dööööör om jag glatt pratar med folk jag inte känner.
Inne på vår andra model S båda köpta begagnade. Vad jag kan se stämmer förbrukningen(laddad el) hyggligt med milen. Ingen premiumbil direkt men helt ok.
Inne på vår andra model S båda köpta begagnade. Vad jag kan se stämmer förbrukningen(laddad el) hyggligt med milen. Ingen premiumbil direkt men helt ok.