Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Torsdagen inleds med stigande börser i de asiatiska tidszonerna. Det socialdemokratiska styret i Stockholms kommun säger upp markavtalet med Bromma flygplats, för att framåt 2050 istället ha byggt fler bostäder åt högbelånad svensk medelklass, men uppsägningen kan bryta mot avtalet och vara ogiltlig. Kraschade bilar från Tesla får tillfälligt lagas uppger IF Metall, förmodligen då någon fackpamp, sossepamp, anhörig eller någon av deras kompisar krockat med sin bil, men sedan blir det stopp igen. Bloggaren har för övrigt nu gått från ca 80% aktier till 100% i aktiemarknaden i sparandet.
Stockholmsbörsen vände upp igår och OMXS30 steg med +0.40% och OMXSPI med +0.41%, då marknaden tydligen rätt lätt kunde skaka av sig det amerikanska inflationsbeskedet. Den svenska kronan stärket också till 11:28 SEK för EUR och 10:51 SEK för USD, bland annat på svagare amerikanska räntor. Guldet backade också till 673:- SEK per gram.
De amerikanska långa räntorna backade från 4.31% till 4.27% för 10-åringen och från 4.64% till 4.56% för 2-åringen, så inflationsfrossan verkat gått över snabbt.
Nasdaq 100 gick +1.18% och S&P-500 +0.96%. Inom FAANGST ledde Netflix på 4.47% och sämst i klassen var Apple med -0.48%. För övrigt sägs Nvidia gått om Amazon i börsvärde nu tack vare AI-hypen, så man kanske ska börja snacka om FAANNGST istället? Eller FANANGST?
Jag ställde själv om från 80% aktier till 100% i mina privata sparanden inklusive via Lysa (reklamlänk), i bolaget inklusive via Lysa (reklamlänk) och i de fem tjänstepensionerna (har egentligen sex eller sju tjänstepensioner, men de sista styr jag inte över själv, utan ligger typ hos Alecta eller ngt) samt PPM.
Sett till hur snabbt marknaderna skakade av sig de amerikanska inflationssiffrorna så var det nog också hög tid. Sedan blir det väl några år 100% i aktiemarknaden tills konjunkturen toppar, men det blir nog en långsam och långdragen återhämtning denna gången.
En del av er kommer kanske ihåg att jag faktiskt köpte en aktie för ca två månader sedan, istället för bara fonder. Det har gått bra.
Jag kommer förstås inte säga vilken aktie det är förrän jag sålt, och kanske inte ens då, då detta inte är en pump-and-dumpsajt och sådan kan vara marknadsmanipulation, plus att varenda gång man nämner en aktie så kommer någon 10+ år senare peka ut något tillfälle då det var en dålig investering om man inte sålde vid rätt tillfälle.
I de asiatiska tidszonerna är det också uppåt, undantaget Sydkorea där KOSPI går -0.25%. Annars är ASX 200 +0.77%, Hang Seng +0.52%, Nikkei 225 +1.21% och Straits Times +1.10%
Någon fackpamp, sossepamp, anhörig eller polare har kraschat sin Tesla så IF Metall ger tillfällig dispens för att reparera teslor på verkstäder som var uttagna i blockad. Det senare rapporterar IF Metall.
“Vår strejk på Tesla kommer att fortsätta och konflikten riskerar att bli långvarig. Våra konfliktåtgärder riktas mot Tesla men drabbar tyvärr även dig som äger en Tesla. Vi har förståelse för att det kan ha stor inverkan på vardagslivet. För att hjälpa er Teslaägare som har drabbats hårdast har vi därför nu en tillfällig lösning i väntan på att Tesla tecknar kollektivavtal.
[…]
Den tillfälliga lösningen innebär att verkstäder som är uttagna i blockad får dispens att utföra vissa reparationer av okörbara Teslabilar under perioden 19 februari till 30 april.
- Dispensen gäller endast verkstäder som förbundet har tagit ut i sympatiåtgärd. Dispensen gäller alltså inte TM Sweden AB, som omfattas av primärkonflikten.
- Dispensen gäller mellan den 19 februari och 30 april 2024.
- Dispensen gäller endast äldre bilar som är försäkringsjobb. Så kallade garantijobb på nyare bilar omfattas inte av dispensen.
- Dispensen gäller inte bilar som har plåtskador men ändå kan köras.“
Så har ni information om vem det är som kraschat sin Tesla och fått IF Metall att göra detta undantag, kontakta gärna bloggen. Det kan ju vara någonstans inom fackeriet, sosseriet eller kooperationen, inklusive relaterade bolag som Folksam (?), Swedbank och olika fastighetsbolag för att nämna några kandidater.
Det är en begagnad Tesla som kraschat, dvs äldre än tre år, då den inte omfattas av vagnsskadeförsäkringen och garanti. En väldigt specifik avgränsning. Således har någon i pamperiet köpt en beggad Tesla på andrahandsmarknaden och kraschat.
Stockholms Stad och de styrande socialdemokraterna säger upp avtalet med Svedavia om Bromma, och tänker till 2050 istället låta området vara överbefolkat av överbelånad medelklass då man istället vill bygga typ 22 500 bostäder på och kring platsen. Exakt hur trafiksituationen ska hantera detta lämnas som en övning för framtiden. Eller äsch. Man gör förstås hela området bilfritt utan parkeringsplatser, så löser det sig.
Eventuellt är uppsägningen ogiltlig skriver Tidningen Näringslivet.
Flygplatsen ska vara nedlagd och sanerad till 2038, varefter byggprocessen kan ta vid.
Själv vet jag inte om jag orkar bry mig längre. Som boende 20 minuter från Landvetter har jag två timmar dörr-till-dörr Sätila-Stockholm. Med fast track kan jag stå vid gate på 25 minuter efter jag låst ytterdörren och sedan tar det ca 20 minuter med taxi till önskad dörr i Stockholm, och med en timmes flyg med Braathens så är två timmar en bra avrundning.
Det finns inget som slår det dörr-till-dörr.
2038 är jag dock pensionär, så varför jag ska till Stockholm mer då är lite oklart. Till Mordor åker man ju bara för att jobba. Eller festa, men som 68-åring så orkar jag nog inte det mer.
Sossarna i Stockholm yrar något om Stockholms konkurrenskraft och att bostadsbristen gör att det är svårt att locka till sig världstalanger och kvalificerad arbetskraft. Som att det kommer lösas av 22 500 fler bostäder år 2050. Nej, Bromma är positivt för Stockholms konkurrenskraft och stadens egentliga USP, om man eliminerar att det är huvudstaden med tillhörande USP-funktioner. Ett tips till Stockholms kommun – vill ni lösa bostadsbristen, ge bort marken gratis istället för att sälja den till hutlösa priser samt släpp byggandet fritt. Det är i som har planmonopolet och all bostadsbrist är ert eget fel. Punkt.
I framtiden hade vi sett miljövänligt elflyg till flygplatsen och vem vill egentligen till Arlanda? Att ta Arlanda Express till Centralen är inget argument – det är ytterst få destinationer som är på dörravstånd från perrongen på Centralstation. Restiden som räknas är dörr till dörr och då vinner Bromma.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
197 kommentarer
Kul!
Som alltid majoriteten ska vara investerat i breda index.
Men brukar ha en liten pott som jag kan leka med. Billigare än triss eller lotto. Men ska man bli rik är det bredd och tid som räknas.
Själv tjänade jag massa pengar på Bear Guld X20 Då guld som jag trodde tappar värde speciellt i dollar.
Men ser det mer som en lott än något annat. Något som ger spänning till en kontorsnisses liv.
Nu ska jag vara brutalt ärlig. Kör du X20 investerar du inte, utan du har ett spelberoende.
Som sagt som en triss 🙂 men beroende är jag inte, kan sluta när jag vill.
Skulle förstås aldrig spendera mer än pengarna för en middag på något med sån extrem hävstång. Men jag tycker det är kul att läsa om ekonomi och istället för att sätta in 10 tusen på att jag tror att guld ska backa så kan jag slänga in 500kr.
Som sagt 90% i breda index 9.9% i aktier jag verkligen tror på 0.1 lotto. Vissa gillar triss, eller betting eller vad som jag gillar x20.
Så massa pengar var en överdrift (men det får man göra på anonyma forum) men mer än dubblat min lilla lekpott på en vecka det är kul.
Själv har jag ett litet månadssparande i Bitcoin (certifikat) som någon blandning mellan placering och lotto.
500 i månaden – upp 90% sedan köp – skulle dock gärna sett en krash i priset denna period istället så man skulle kunna köpa billigare varje månad inför nästa Bitcoin-race – dvs sitta med runt 0% avkastning nu.
Händer det något liknande som 2020 så är det helt plötsligt huslånet man kan lösa.
Spelade V75 för någon hundralapp i veckan innan men tänker att det är högre chans att bli “miljonär” med ett månadssparande på Bitcoin. 🙂
Det var länge sedan jag tittade på aritmetiken för certifikat, men vill minnas att de är ofördelaktiga att hålla någon längre tid. I alla fall om kursen på underliggande pendlar upp och ner. Detta hade, om jag minns rätt, att göra med ombalanseringar som görs vid kursförändringar. (Detta är i alla fall vad jag vill minnas.) Dessa ombalanseringar orsakar ingen skada i sig om kursen relativt monotont rör sig åt ett håll.
Själv köpte jag relativt nyligen en liten post Bull Carbon X2 (fanns ingen X1). Den har konstant gått åt fel håll så inga problem på grund av ombalanseringarna där.
“men beroende är jag inte, kan sluta när jag vill”.
Jomensåatt….
Famous last words och står egentligen fint själva utan kommentar.
“jag har inga problem med spriten – jag har problem utan den”
Det var såklart ett skämt, att jag skrev ”att jag kan sluta när jag vill”. Glömde lägga till *ironiflaggan*
Men LW har 100% rätt, tror man att certifikat, warranter, bitcoin (även rolexar kan läggas till här) är investeringar så har man fel. Det är spel med pengar. Spela med pengar bör man endast göra för att man tycker det är kul inte för att försöka tjäna pengar. Jag har min lilla pott som jag spelar med skulle den ta slut så då får jag sluta.
Jag skulle även säga att de flesta aktier är otroligt riskfyllt och ska ses som en dyr hobby inte investeringar. Köpa breda index. Varför inte testa Lysna som LW länkar till då och då (använd reklamlänken). Sen låter man pengarna ligga och rör dem inte. Studier visar att ju mer man handlar med sina aktier ju mindre pengar har man i slutet.
Det finns hjälp att söka för dem som har problem.
Stödlinjen för spelmissbruk (de hjälper även folk som spelar bort sina pengar på börsen eller krypto)
020-819100
Det finns inga sätt att bli rik snabbt. Verkar det för bra för att vara sant så är det just det. Var försiktiga där ute.
“Smart men go broke three ways – liquor, ladies and leverage.” Charlie Munger 😀
“How Did You Go Bankrupt?”
“Two Ways. Gradually and Then Suddenly.”
Det har gjorts en undersökning om visar att bostäder på Bromma flygplatsmarken är omöjliga. Hur ska dessa människor som komma att ta sig in till Stockholms centrum. Redan idag är Tranebergsbron överbelastad och vägen genom Solna helt blockerad på morgonen. För att det ska funka måste en ny tummelbanelinje dras till Bromma flygplats men då är boendeunderlaget för tunnelbanan alldeles för litet.
Hur tar man sig från Bromma flygplats nu då?
Med spårväg till Alvik och sen tunnelbana. Det går utmärkt att transportera 400 personer i timmen.
Du tar taxi.
Tvärbanan är typ 6 månader gammal. Visst nu finns den. Men för de som bor i Västerort finns det inget vettigt sätt att ta sig till Bromma med kollektivtrafik (annat än att åka först in till stan/Alvik).
Tvärbanan kommer funka bra för ett nytt bostadsområde. Men visst, att köra bol i Bromma har inte funkat i 50 år. Men det är ett medvetet val av politikerna.
Under devisen:
Varför ska riffraffet i Hässelby/Ekerö kunna köra igenom fina Bromma?
Bol = bil
Det är inte samma trafikmängd från lilla Bromma som från 22500 bostäder.
Personligen undrar jag vem som vill köpa nya bostäder 2050 om vi inte ska någon invandring och med födslotal under 1.5. Men minskande befolkning behövs inga nya stora bostadsområde och inga nya trafikleder och tunnelbanor.
Skall ju tvinga in befolkningen från landsbygden in till stan, så vi kan centralisera och effektivisera allt ännu mer!
Det är ju miljövänligt, minskar transportkostnaderna.
GMOGMO: Mycket elegant returnerat!
Ny befolkningsframskrivning kommer 22 februari från SCB. Men senaste månaden det finns statistik för är November 2023 då minskade Sveriges befolkning med 1 467 personer. Det dog fler än det föddes och fler utvandrande än invandrade.
Fortsätter det på samma sätt ett längre tag får vi problem. Men det löser väl sig självt så småningom om nu Golfströmmen ska stanna upp och det blir 10 grader kallare, för då vill ingen överhuvudtaget bo häruppe.
Frugan är f.ö. från Thailand så vi har redan ett behagligt boende därnere som reserv, men där lär det väl istället bli öken. Men i genomsnitt får vi det ändå lagom varmt så man får se det positivt!
Jo men Golfströmmens avtagande ligger flera hundra år i framtiden. Dessutom så har media vida överskattat Golfströmmens påverkan. I inga klimatmodeller så blir Sverige lika kallt som Alaska. Dessutom bor det massa folk i Alaska. https://rmets.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1256/qj.01.128
@Tigerman – säg inget dumt om kungen bara…
Öh, Bromma är inte litet. Det bor 350000 människor i närområdet.
Bromma Flygplats är ungefär som att lägga Landvetter på Avenyn.
Med bil. 😉
Flygbuss eller taxi
Tvärbanan till Alvik och sedan tunnelbanan?
Finns ingen som gör det annat än ungdomar. Alla tar taxi eller bil.
Omöjligt?
Det går redan idag spårväg i området och till 2050 kommer nog även Trafikverket bli färdig med fyrspår på Mälarbanan hela vägen in till Stockholm Central så en ny pendeltågsstation vid Solvalla kan säkert matas både med spårvägen och bussar.
Tänker man lite större så är också en naturlig förlängning på den påtänka gula linjen (planerad till 2035, tror jag) från Älvsjö till Fridhemsplan just att fortsätta ut mot Bromma.
Tvärbanan går väl till Sumpan också?
Det blir byte på tvärbanan då, men blå linje kommer få anslutning i Rissne (som också ligger i Sundbyberg, iofs…)
Och Solna. Allt går att fixa. Dessutom har du nya länken på G.
Våtmark det är värdefullt, staden behöver återställas, inget pris är för högt i klimatets gärning, tänk på att golfströmmen kommer försvinna inom kort, bostäder kräver virke och betong vilket skadar miljön
Jag är inte helt övertygad om att vissa politiker främst vill bygga bostäder, utan att den egentliga drivkraften är att de vill få bort flyget. De är ludditer, helt enkelt.
Bromma är platt mark och om flygplatsen stängs borde det rimligen återställas till jordbruksmark. Stora ytor är redan gräs så bara riv bort asfalten och så så kan vi odla mat där igen.
Bygga kan de göra på alla bergknallar i Stockholm då man ändå inte kan odla rationellt på dessa ytor.
När det pratas beredskap och bli mer självförsörjande som land borde det vara i princip totalt förbjudet att bygga på prima åkermark som Bromma en gång var. Bra odlingsklimat är där också och bättre blir det med klimatförändringarna.
Föredrar dock flygplatsen, men om den skall väck så skall det återställas till åkermark.
Konventionella jordbruk utmanas ganska rejält av modern växthusteknologi som agroponik och, för norrbor, aquaponik. Dessutom vet jag inte hur bra grödor odlade på mark som blivit besprutad av diverse flygbränslen i över hundra år är att äta.
Kanske så är fallet, vet inte hur mycket PFAS som bor i marken där… Med tanke på omvärdesläget så borde INTE jordbruksmark användas till bostadsbyggande. Att det ändå sker beror förmodligen på två saker:
– samhällen byggdes ursprungligen nära odlingsbar mark. Den marken råkar då hamna nära stadskärnor när staden växer.
och
– det är billigar att bygga på redan platt mark som generationer innan rensat från skog, sten och annat otyg…
Befintlig jordbruksmark borde ha skydd som har betydelse för totalförsvaret, och skyddas på bättre sätt.
Enligt gammalt sätt att tänka har du helt rätt. Lägger man in nymodigheter som vertikal odling, labbodlat kött och artificiell mjölk så blir ekvationen helt plötsligt på sin ända.
2035 kommer ett modernt jordbruk bara kräva 5% land av det som krävs nu, för att få billigare kött, mjölk och grödor än det som framställs idag. Välkommen till framtiden. 🙂
Arlanda – Stockholm tar väl ca 40 minuter med taxi.
Du sparar alltså ca 20 minuter på Bromma jämfört med Arlanda?
Låter ju inte så dramatiskt isf.
Och. Om någon planerade en modern stad idag. Visst tusan placerar man inte en flygplats i stan då, eller?
Tar längre att flyga till Arlanda också. Och tio minuter att ta sig ur flygplatsen. Bromma är så litet att man går bara rakt ut till väntande taxi.
Ja, det blir ju en något försämring av komforten för din del. Låt säga 30 minuter då. Några ggr per år.(?)
Men man kan ju väga det mot nyttan av att man allokerar en flygplats i stan.
Jag gissar att få invånare i Stockholm utnyttjar Bromma på ett sätt som gör att det blir stor skillnad jmf med att flyga från Arlanda.
För den stora massan i Stockholm kan nog marken användas på ett effektivare sätt.
Nu har ju jag ändå flytt stan, så jag bryr mig inte nämnvärt om den här frågan egentligen…
Flygplatser är inte primärt till för lokalboende. Tvärtom kan man säga.
Spot on!
Jamen dåså. Då blir ju argumentet ännu starkare.
Jag vill ha en flygplats på Avenyn. kan ni fixa det?
Då skulle jag spara de 20 minuter det tar från Landvetter.
Kan vi bredda Avenyn en smula så går det nog att ordna? Finns en staty som bromskloss har jag för mig.
Landvetter är för övrigt ett bra flygplatsalternativ om man bor söder om Norrköping. Billigare parkering, och tar lika lång tid att köra dit eller mindre.
Bromma är bara till för de som inte bor i Stockholm och är väldigt bekväma. Inga Stockholmare åker från Bromma längre.
London city Airport. London som varande 2000 år gammalt är varken modernt eller långsiktigt planerat. Dessutom är branta inflygningar är kul.
Bra liknelse. Ska man mellan LHR och city och inte tar Heathrow Express behöver man ha gott om tid och vara utrustad med en ängels tålamod. Samma om man kör pöbelklass till/från Stanstead. Gatwick och Luton har jag aldrig provat.
London City Airport. Kanonbra flygplats! Promenadavstånd som bakfull i London. Ibland hittar man bomber från WW2 i gyttjan runt om… Jag hade inga negativa erfarenheter därifrån. Jag har aldrig besökt Bromma, men känner mig inte sugen på Århus eller Helsinki… https://www.swedavia.se/bromma/destinationer/
Arlanda-Stockholm tar 18 min med tåg
Tänker Du, bloggaren, vara orkeslös vid 68 års ålder?
Kom igen , nu jag är äldre än så, jobbar heltid, långt, långt hemifrån, och jobbet innebär en hel del resor!
Och jag är ytterst tacksam för var dag jag vaknar, frisk och kry, Gud är god mot mig
Må solen städse skina över PerraGuld!
Utom på natten.
Det känns framför allt som om pensionsåldern bara flyttas fram ju närmare man kommer. Det var inte så länge sen det krävdes undantag för att folk skulle kunna fortsätta som chef fram till 67 år (på mitt jobb).
Tur att man inte har varit “riktig” knegare under större delen av arbetslivet. En byggare, vårdbiträde eller städare har nog jävligt svårt att fortsätta när kroppen tar slut. Vi andra (såna som har tid att kolla bloggen) kan ju alltid gå ner på deltid för att orka.
Barkarby har redan gjort det där experimentet. Visserligen inte trafikflyg men en del allmänflyg var det väl mot slutet, hembyggda lättviktsplan, modellflyg osv.
Tusentals bostäder, hundratals köplador – snålt med parkering och framför allt tillfarter. Ständig kö ut på E18. Bussarna står och stampar. (Bara ett par kilometer att gå till tunnelbanan, som öppnas vilket decennium som helst! Med sin nya Ikeasoffa eller tvättmaskin.)
Stockholm kunde kika lite i facit, men det är väl att gå för långt?
Hur ser det ut på Tullinge? Är det samma sak där?
Tullinge funkar bra. Men ja, det hade varit smartare att göra Barkarby till närflygplats.
öh, trafik vid Barkarby? :). Vilket skämt. Men som sagt, det hade varit bättre att stängt Bromma för 30 år sedan, byggt bostäder och gjort om Barkarby till närflygplats om man tycker det behövs.
Har ett par vänner som flyttade ut dit.
Det de upplevde var att många gangsters som flytt från Järvafältet bodde där. Betydligt fler skjutningar i Brakarbyn än Järvafältet ett tag.
Så samtliga av vännerna bodde ett år innan de köpte boenden på annan, lugnare plats i kommunen.
Det var speciellt inte så mysigt för ena vännen som precis var på väg ut med barnen då en Guccikeps sköts 50 meter från porten.
Öppna ditt hjärta och låt inte hatet ta över! Guccikepdsr har enligt politiker inget med kriminalitet att göra.
Jag gjorde samma erfarenheter i Göteborg och valde att flytta. Jag antar att samma gäller för Stockholm, det är byte av kommun som gäller.
Öh, och vad har det med framtiden för bostäder i Bromma att göra?
Det enkla faktum att det kanske är bättre att satsa på bostäder i lågpris kommuner om det går att ordna transporten.
I likhet med en viss bloggare föredrar många ett enklare boende på landet.
Och framför allt vill folk inte skuldsätta, sig mer. Bloggarens hård hade varit omöjlig att lösa om den låg i Bromma.
Framtiden går mot en högre andel arbeten där du inte behöver vara fysiskt närvarande varje dag. Som skyttesoldat behöver du vara på plats men en dtönarpikot kan flyga uppdragen hemifrån.
Lite förenklat, men ändå.
:). Läs igenom logiken i dina argument. De blev lite bakvänt. Samma som mina.
1. Lägger vi ned Bromma Flygplats så kommer behovet av bostäder i Stockholm att minska. Mao, kan vi bygga något annat som höjer livskvaliteten i Stockholm.
T.ex friluftsområde, idrottshallar och fotbollsplaner. Det saknas 30 fotbollsplaner i Bromma med omnejd. Minst 20 idrottshallar.
2. Som du argumenterar behövs ingen flygplats och alla köer i Bromma kommer lösas med att arbeta hemma. Jag håller med.
3. Mitt argument är att om nu Barkarby är ett gansternäste så är det inte en paralell du kan dra till Bromma flygplats.
Däremot kommer en nedläggning av Bromma Flygplats troligtvis ge mer problem i Barkarby. Speciellt när Tunnelbanan kommer dit.
Närheten till stan spelar roll.
Haha, Mordor alltså, ja tänk om bara resten av Sverige bara kunde göra allt som det görs i Lars by.
Fylke vs Mordor
Roger Akelius säger i dagens industri att 75% av kostnaden för att bygga bostäder är skatter och avgifter. Där ingår givetvis markkostnaden som en jättestor del.
Det är inget nytt, statens kreativa förmåga att beskatta är stor, av lönekostnaderna är 50% skatt, Diesel är också över 50% skatt
75%? You Gotta Pump Those Numbers Up, Those Are Rookie Numbers!
Snus och brännvin – där pratar vi procent Helge!.
Jo, det kostar att få ett lokalt monopol.
Men säg att du fick bygga och om 5 år var du tvungen att riva för då ska någon annan ha tomten?
Kostnaden HAR INGET att göra med priset i populära områden att göra. Det avgör bara hur mycket av vinsten som går till kommunen/staten och hur mycket som hamnar i den ”korrupte” byggarens fickor.
Fast om alla ska åka taxi så är ju det inte förnuftigt på något sätt? Det är väl bara pampar och kvittoklippare som gör sånt?
Taxi är billigare än Arlanda Express om man är flera. Visst, det finns pendeltåg schemalagda, om du alls kommer fram i tid. Själv är det långtidsparkeringen som gäller. Helt klart bäst i både pris och komfort.
Ja Bromma är helt oslagbart, helt klart en, om inte den bästa flygplatsen i Sverige.
Arlanda är rörig, tidskrävande och planerad med kaos som förebild (eller ja det kan man ju ibland tro iaf).
Pendlade till Gotland för en tid sen, det var mycket smidigt med flyg, också billigare än båt. Jmf. 35m mot 3h15m med båten och då ska man också ta sig till Nynäs först vilket lätt blir 2h till från Stockholm.
Är det värt 20000 kr per år för dig? Ok, vi behåller flygplatsen om alla andra betalar (De som vill ha den).
Alternativkostnad är ett verkligt begrepp, speciellt för infrastruktur som inte behövs utan bara finns för bekvämlighet.
En nedläggning av Bromma hade varit mycket tråkigt. Började som tonåring flyga regelbundet från norr till söder pga utspridd familj med mellanlandning på Bromma och har alltid gillat mellanlandingen där bättre än de gångerna jag flugit via Arlanda, kortar tid mellan flygningarna i regel och behagligare flygplats för ändamålet. Om som bloggen är inne på så tror jag att Bromma hade varit en central del om exempelvis Heart Aerospace får till vettig räckvidd och tillgänglighet på elflyg och hur de kan öppna upp flygningar från mindre orter till Stockholm och/eller Göteborg
Helt Ok om ni vill som har kvar den vill betala marknadspriset för förlorad hyra och skatteunderlag.
23 000 hushåll x 1 MSEKx30% = 7 miljarder i skatteintäkter. Säg att ringeffekterna är x3 = 21 miljarder per år.
Orättvis beräkning, men ändå kul.
Svara på fel ställe :).
Är det värt 20000 kr per år för dig? Ok, vi behåller flygplatsen om alla andra betalar (De som vill ha den).
Alternativkostnad är ett verkligt begrepp, speciellt för infrastruktur som inte behövs utan bara finns för bekvämlighet.
Ett citat från artikel i DN om Bromma flygplats:
“I september 2020 kom en rapport från statliga Swedavia, som äger och driver de flesta flygplatser i Sverige. Den slog fast att det inte längre var affärsmässigt motiverat att fortsätta driva Bromma flygplats.”
Det om något kanske indikerar lite om hur det långsiktigt kommer utveckla sig.
Statliga verk har uselt track record vad gäller att bedöma huruvida något är affärsmässigt eller ej.
Lex Vattenfall (Nuon)
Lex Vattenfall (kärnkraftens lönsamhet)
Lex Postnord, osv.
“Inte affärsmässigt motiverat” är helt klart politiskt newspeak för att lägga ned något av ideologiska skäl.
Spot on Penti.
(För övrigt väldigt varma barnaminnen som väcks upp när jag ser ditt namn <3)
Bryr mig egentligen inte om flygplatsen vara eller icke-vara. Men just den rapporten har en hund begraven för den affärsmässiga grunden hemligstämplade av dåvarande regering vilket talar för en politisk styrning från MP.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/swedavias-rapport-om-en-fortida-nedlaggning-av_h812213/
Då ska man väl lägga ner alla flygplatser utom Arlanda och Kallax? 🙂
Varför investerade dom isåfall 200 miljoner kr i flygplatsen undrar jag?
Sen blir det väl ekonomiskt motiverat om det blir tätare turer tänker jag?
-vad håller tillbaka fler avgångar från Bromma, politiken?
De boende. Det bor 300 000 människor inom en omkrets på 10 km från flygplatsen.
Sen finns det ärligt talat inget underlag. Bortsett från lokalpolitiker och framgångsrika författare är det ingen som åker/skulle ha råd att åka om de fick hela prislappen.
Men driver vi tesen om att det ska vara dörr till dörr så börja landa flygplan på avenyn. Apollo kan bli flygtorn.
Borgerliga riksdagsmän och en massa landsortspolitiker ville ha kvar flyplatsen och då krävdes investeringarna för att driva den vidare.
Men INGEN vill betala alternativkostnaden eller ens den riktiga kostnaden för att hålla Bromma uppe. Plötsligt blir alla socialister
Är inte Fjollträsk mer att likna vid Minas Morgul än Mordor 😉
Jag tror att Bromma är mer miljövänligt än Arlanda då det är betydligt kortare resväg med bil och även något kortare med flyg söderut. Finns en massa mark i Stockholm så varför just Bromma ska bebyggas är ju lite oklart…
Det finns inte en massa mark nära city.
Och av någon anledning vill folk bo nära ciry.
Mina tankar om Bromma som uppväxt i området –
-inte jättekul med inflygningen när flygplatsen trafikerades som mest, bodde då i min första hyresetta och det var högljutt.
-elflyg är väl på gång och en stadsnära flygplats med elflyg känns positivt.
-SWEDAVIA har väl storinvesterat 200mnkr eller något i flygplatsen?
-Arlanda är lång resväg hur man än vrider och vänder på det.
-kunde KLM/AF (som köpte SAS) börja trafikera Bromma vore det rätt konkurrenskraftigt.
-Ja alltid kul med bostäder och 22500st är väl nästan för få, kan man inte bygga mer?
-trafiksituationen i västerort är redan idag katastrofal – släng på det där så blir det infarkt.
-man kan lika gärna lägga ned Ulvsunda industriområde också och bebygga.
Mina tankar om flygandet som boende utanför Stockholm –
Jag misstänker att med elflyg och stadsnära flygplats så skulle flygandet säkert öka och tågpendlingen idag är lagom överbelastad. När vi skall till Stockholm så har alltid regionaltågen varit pålitliga men andra tåg ställs regelmässigt in. Sist vi skulle upp med sista tåget för flyg dagen efter var det tåget inställt och det blev viss panik.
Problemet är att när ett tåg ställs in finns det inga andra biljetter att köpa, vi köper alltid våra biljetter för veckan innan helgen eller tidig helg, sen är det fullbokat på de tider man vill åka.
Så när vi skall flyga så bokar vi dubbla biljetter och hoppas att inte bägge ställs in, och med lite tur får vi pengarna tillbaka för ena om den ställs in.
De flesta städer har stadsnära flygplatser och skulle det visa sig att elflyg blir ett billigt alternativ som “city hopper” skulle man kunna införa “flygpendling” med handbaggage utan hela kedjan, typ – på/av mycket fort och sen direkt anslutande buss eller taxi in till stan.
Det här finns ju som flyg för affärsresenärer redan och de mer välbeställda använder ju de mindre flygplatserna runt metropolerna men det skulle bli lite “medelklasspendel” av det hela och många som bor utanför Stockholm är väl uppe i huvudstaden 1-2 max 3 dagar i veckan och skulle kunna tänka sig några hundringar mer?
Jag hade “stockholmsdagen” och sen resten av veckan hemma.
Tåg är rätt dyrt tycker jag och framförallt, lätt att stå där med inställd avgång och ap-svårt att hitta biljetter.
Istället för snabbspåren kanske stadsnära flygplatser med “elflyg-bussar” kan svälja en del av resenärerna så tågnätet klarar av transporterna?
Restider är rätt intressant och ju kortare dom kan bli desto fler områden utanför storstäderna kan bli attraktiva att bo på.
Ha inte för stora förhoppningar på elflyget Johan….
Även jag är uppväxt under inflygningsstråket till Bromma, och visst bullrade det. Personligen vande jag mig vid det redan som spädbarn, och tänkte knappt på det. Som grabb brukade jag och kompisarna ibland cykla ut till Bromma för att titta på de landande och startande flygplanen, ett billigt och roligt nöje. 🙂
https://www.tn.se/naringsliv/35575/elflygtillverkare-varslar-70-medarbetare/?fbclid=IwAR1tTqn4Gq6ZpU8XZ_Bw4nNhStK9TXV9eBcw-xxpEyZlDFGk5_6GRlRbIw4
“londonkärran” växte jag upp med, stod i den där bunkern utanför flygplatsen som liten med mina syskon och min far.
Sen var det hemvärnsungdom på helgerna vilket var kul 😀
Just det, den hade jag glömt bort. Minns den nu när du nämner den. 🙂
Även jag är uppvuxen där. Mina äldre syskon brukar berätta när det var kaos på Bromma flygplats. Det var när Rolling Stones kom till Sverige för första gången och alla Västerorts skolor tömdes på skolkande ungar som stormade till Bromma flygplats för att hälsa Rolling Stones välkomna.
🤣🤣
Jag har jobbat flera år i Sthlm och dagpendlade då. Att flytta tillbaka var aldrig ett alternativ, ens om bostadsfrågan inte hade varit i Monty Python-klass. Ett antal tusen nya dyra lägenheter i Bromma kommer inte göra det mer attraktivt att jobba där, snarare är det bättre möjligheter att dagpendla (inkl. att jobba på resan) som skulle göra det. Bara för att man jobbar i Sthlm betyder det inte att familjen vill bo där.
Bromma (och andra stadsnära flygplatser) är dessutom inte bara för att kunna ta sig till/från Sthlm enkelt, utan även för att knyta ihop alla små flygplatsutrustade städer i landet, särskilt i norrland, som skulle kunna bli del av en större arbetsmarknad om elflyg får ett genombrott. Det är de kortare sträckorna som har framtidspotential. Arlanda är för internationell trafik, kompletterat med inrikes matartrafik.
Jo precis, man gör hela landet tillgängligt med elflyg och stadsnära flygplatser.
Och det kan lika väl göras i Skavsta, Västerås eller Arlanda. Västerås riskerar väl nedläggning och skulle behöva lite mer trafik.
Låt oss då ta steget fullt ut och kapa alla förbindelser till/från Sthlm, så kan ni sitta för er själva och vi andra slipper åbäka oss fram och tillbaka. Tror det finns bra många i resten av landet som skulle uppskatta det. Vi kan börja med ett pilotprojekt i form av Södermalm.
Går från klarhet till klarhet.
Pentiivarg. 🙂
Bodde som barn i Tynnered som låg under inflygning mot Torslanda flygplats. På den tiden flög SAS med Sud-Aviation Caravelle och DC-9. Där kan du snacka om bullriga flygplan.
Men man vänjer sig och det var rätt kul att titta på flygplanen för att klura ut vilken modell det var.
haha, ja minns “fokkern” och ur det luktade jetbränsle.
Kan säga att det nog är värre nu. Eftersom de köpt in mer högljudda plan (istället för tvärtom). Idag vibrerar fönstrena ca 8 km från flygplatsen när de startar och vinden är från fel håll.
Så före 22:30 är det meningslöst att lägga sig :).
Antar att flygplatsen fanns redan när du flyttade in? I så fall är det bara att gilla läget, det var fakta på bordet.
Bor själv nära ett flygfält men tänker inte särskilt mycket på det annat än när det inte flygs. Brukar ta några minuter att komma på vad det är som är konstigt.
Bor rakt under inflygningen cirka 5 km från Bromma sen ett antal år och har bott i både äldre och nyare fastigheter. Oljud kopplat till Bromma flygplats är i princip ett icke-problem och vibrerande fönster har jag inte ens hört de mest gnälliga grannarna klaga på och då har jag ändå hört det mesta efter engagemang i två stora bostadsrättsföreningar.
Att lägga ner Bromma är fullständigt vettlöst. Det är en idioti utifrån ett Stockholmsperspektiv och det är en fientlig handling mot de av landets mer betydelsefulla städer som ligger >30 mil från Stockholm. Om man driver företag som är baserade på flera orter i landet är detta en fullständig självklarhet. Stockholmspolitikerna är ett existentiellt hot mot Stockholm, deras dröm tycks vara att stan att befolkas av folk som cyklar omkring och gör ingenting. Skrämmande enfald.
Håller med, viktig aspekt av Brommas vara eller inte.
Personligen tycker jag att Stockholm kan läggas ned. Tillför inte så mycket som inte kan finnas någon annanstans.
👍😊
Jobbar visserligen inom IT, men är flygbehovet verkligen så stort idag?
I min lilla trånga värld så möts man betydligt enklare över större avstånd dagligen med andra lösningar idag.
“Men vi måste ju träffas personligen för att knyta kontakter”.
Det gäller nog att först övertyga politiker att föregå med gott exempel. Den dagen de stora klimatkonferenserna och andra politikerspektakel (hej Davos) hålls via MS Teams eller liknande kommer jag att överväga att ta dem på allvar. Fram tills dess är de bara ett mycket stort exempel på hyckleri.
Bara lokalpolitiker som vill frottera sig med elitem och författare som behöver lansera old fashion böcker som behöver flyga inrikes. Ok, det är lite jobbigt att ta bilen från Luleå. Så Kallax får vara kvar.
Öh, vem behöver Bromma flygplats? Men visst, bygg en ny flygplats på avenyn och en på Jägersro eller Slakthusområdet så blir det lika för alla.
Det är ju så såå viktigt att spara 20 minuter i sitt liv. Jag vill verkligen inte behöva landa på Landvetter om jag ska till Göteborg. Allt ska ju vara gångavstånd.
Alla som bor nära BMA har flyttat dit långt efter att flygplatsen öppnades 1936. De gjorde det med full vetskap om att flygplan bullrar. Själv bor jag i Vendelsö där planen kurvar för inflygningen från öster till väster när vinden är västlig vilket den oftast är.
Jag gillar flyg och störs inte, tänker på när jag för några år sedan var i Windsor där det strök ett plan över hustaken varje minut för landning på Heathrow. Där kan man tala om buller mitt i bland massor med bostäder.
BMA behövs och det är rejält svårt att få tillstånd och pengar att bygga nya flygplatser. Den enda nya jag kommer på är väl den i Sälen. I Stockholm har politikerna förstört både Tullinge och Barkarby, det finns en liten bana i Norrtälje men alldeles för kort. Annars är väl närmaste förutom ARN Kjula i Eskilstuna och F16 Ärna i Uppsala.
Hoppas BMA blir kvar.
Var det en investering i ett large cap-bolag?
Kan hålla med om att Bromma är en perfekt liten flygplats, snabbt och enkelt att ta sig till och från. Men borde kanske ha legat i Barkarby istället och att Barkarby borde ligga i Bromma, men men, lite väl sent nu.
Eller i Västerås?
Gärna det, men då kan vi väl passa på att lägga ned Arlanda också? Ännu mer mark friställs än på Bromma och vi i resten av landet behöver inte Arlanda, den ligger borta i en avkrok långt bort. Det finns bättre alternativ för utrikesflyg i resten av landet.
Är flygtiden kortare GOT-BMA än GOT-ARN? Trodde det var turboprop-plan enbart till Bromma och de är långsammare
1timme vs 1tim5min. Så 5 minuter längre flygtid till BMA. Men i min erfarenhet avsevärt kortare boardingtid på GOT när man skall till BMA än till ARN. Kan ju förvisso också ha att göra med SAS vs BRA….
Japp, betydligt kortare tid för byråkratin. Men det hänger nog ihop med mindre trafikmängd också. Sedan ska vi heller inte glömma att det är kortare avstånd att gå inne på en mindre flygplats – exempelvis Schiphool skulle behöva intern järnväg gate till gate.
Idag råder enorm bostadsbrist i Sthlmsområdet, 22 500 nya bostäder skulle förbättra situationen rätt rejält. Det är det positiva. Det negativa vore att hela området riskerar bli som ett nytt Tensta, Rinkeby, Kista, Rissne, Hallonbergen, Skärholmen, Alby, Botkyrka etc etc. Utanförskapsområden allihop. Vem ska stå för hyran i dessa lägenheter? Nyproducerade lägenheter är dyra. Inte alla som har råd att hosta upp med 17-18 000 i månaden som en trea säkert skulle hamna på.
Den befintliga trafikinfrastrukturen skulle bli enormt överbelastad. Redan idag är enorma köer legio i Västerort. 22 500 hushåll ytterligare skulle knappast förbättra situationen.
Utan att vara raljant så är allt annat än en våtmark på hela flygplatsen orimligt, ska Bromma läggas ner för att rädda golfströmmen är bostäder uteslutet
Lol, du får ta upp det med Naturvårdsverkets klimatchef, de har tydligen en sån. Hon blev intervjuad i 4ans nyheter för en stund sen. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. 🙂
Undrar om det funkar? Det är ju mest ”blålera” i Bromma.
Tycker det är helt Ok med våtmark eller sportanläggningar. Idag saknas ca 30 fotbollsplaner och 20 idrottshallar i närområdet pga plastbrist. Bromma flygplats borde funka bra. Då kan golfbanan vara kvar också.
En nationell anläggning för idrott kanske? Sponsrat med OS pengar :).
Alla områden du räknar upp är miljonprogramsområden. Varför inte jämföra med nybyggda områden som Hammarby sjöstad, Annedal, Ursvik, Järva eller Silverdal? Räknar du in även dessa i utanförskapsområden?
Nej. Inte de som har övervägande bostadsrättslägenheter. De andra är väl bara en tidsfråga….Hur många av de områden du räknar upp består övervägande av hyresrätter?
Byggs inga hyresrätter i Stockholm. Var har du fått det ifrån? Nyproducerat räknas som 2018.
Under 2000-talet utgjorde HR ungefär 40% av de nybyggda lägenheterna Stockholm (både kommunen och regionen) . Sedan 2018 har andelen ökat (men inte antalet. Ökningen av andel beror i princip bara på minskat BR-byggande).
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0101__BO0101A/LghReHtypUfAr/
2018-2022 byggdes det ca 12 000 HR i kommunen jämfört med 11 000 BR. (27 000 hr respektive 31 000 BR i regionen).
Så oavsett vad ledarsidorna skriver så byggs det HR (de har haft marknadshyra sedan 2006).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Presumtionshyra
Däremot är det kanske inte så kul att betala marknadshyran i nybyggen.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostads-och-hyresuppgifter/avgifter-hyror-for-nybyggda-lagenheter/pong/tabell-och-diagram/hyresratter-i-flerbostadshus-ar-2022-fordelat-efter-region-typ-av-byggherre-och-modell-for-hyressattning/
Det sågs nog som svindyrt innan ränteökningarna gjorde månadskostnaderna ännu högre i BR.
Järva/Ursvik är annars ett intressant fall eftersom det ligger vid Järvafältet. Det stora problemområdet i Stockholm. Samma sak med Annedal.
Det är fortfarande så att så länge fler flyttar in än ut så kommer priserna trycka ut problemen längre från staden.
Vid planering av bostäder i Stockholm kan det vara vettigt att kolla möjlig ökad belastning av tunnelbanan. I dag går det inte att öka belastningen på den gröna linjen och troligen inte på den röda linjen heller men den blå linjen går lätt att öka belastningen på.
Tvärbanan binder ihop grön, blå och röd linje. Infrastrukturen finns.
I Bromma flygplats då :).
“kraschade teslor får lagas tillfälligt, pamp fått skadad bil?”
Nu är väl bloggarjäveln ovanligt konspiratorisk.
Snarare är det väl facket som inser att man måste jobba med sin goodwill när det nu verkar bli långvarigt. Det knorras lite här och där, tom regeringen vill lägga sig i.
Att då tillåta att redan uttagna bilar som inte är körbara, att repareras på andra verkstäder än hos den part som är orsaken till konflikten, är väl ganska smart.
Facket har redan förlorat denna konflikt
Ja, det ser faktiskt lite illa ut just nu, men även detta är ett maraton. Tesla verkar ha funnit tillräckligt med alternativvägar för att slippa påverkas allt för mycket av konflikten. Men anar att det inom det fackliga samarbetet på internationell basis, pratas en hel del om att täppa till de hål som finns.
Min tanke är att Metall vill pinga upp det i media igen. Den historiskt långa (“längsta på 80 år” eller vad det nu var jag hörde senast någon nämnde den i nyheterna) strejken har blivit helt bortglömd på senare tid eftersom gemene man helt enkelt inte bryr sig om man inte personligen drabbas.
Dessutom, bara för att det är en konspirationsteori så betyder det ju inte att det inte kan vara sant. 😉
“pinga upp det i media igen”
Jo, det äger nog också sin riktighet.
Om man skall dra till med en konspirationsteori, då skall man kanske ha lite att komma med, inte be om ved till elden efter att konspirationen läggs fram. men det är klart, det blir lite roligare så.
Elflyg? När kommer det?
Heart verkar ha gått från kranskärlsförträngning (elflyg? nä hybrid sa vi väl..) till totalt hjärtstopp nu (varslar personalen).
Människor som förstå fysik brukar förstå att eldrift av flygplan också är mycket svårt med den teknik som finns idag eller som vi kan se komma i framtiden. Sedan finns det investerare och slipsanknytna politiker som säger andra saker men de har andra motiv än elektrifiering av flyget.
CO2 fritt flyg med prestanda, kräver H2 alternativt NH3 eller Fischer-Tropsch på skogen till gasturbinerna.
Visst.
Vätgasen kommer i dagsläget ifrån fossilgas, alltså är den att betrakta som fossil. Potential finns dock till elektrolys om man utökar en fossilfri elproduktion men det ska alltså läggas till den tredubbling av elproduktion som den gröna omställningen redan intecknat.
Skogsråvara är så trevligt så alla vill ha den, inklusive kolsänkorna. Ska man ha någon nettovinst utsläppsmässigt går det inte att dra ut hur mycket träd ur skogen heller. Potentialen till att ersätta flygbränslet är alltså lågt på grund av övertecknade resurser, tekniken finns dock som du säger.
VSV/VSB
Elflyg transcontinental, kräver lösningar som idag är SF. Om fusionen blir verklighet kan vi göra hur mycket väte vi vill, så slipper vi picofusionsagregat i vartenda elflygplan.
Går inte så många transcontintentalflygningar från Bromma.
SF – eller SP? (Steam Punk). Tycker man kunde återgå till en tid när det interkontinentala resandet var både civiliserat och framtidspositivt:
https://en.wikipedia.org/wiki/LZ_127_Graf_Zeppelin
Nja bäste herr bloggare, jag har flugit ett rätt stort antal gånger från Bromma (bor inom lokalbussavstånd) och den absolut bästa var när jag vid incheckning på frågan “vart ska ni resa” kunde svara: New York.
Förvisso var det Brussels Airlines till Bryssel och där byte till indiska Jet Airlines som hade mellanlandning och sen flög vidare till JFK. Men det var fantastiskt smidigt 😊
Enda internationella flyget idag är till Finland. Bromma flygplats är döende.
Varför flyga när det finns internet?
Går det att besikta en Tesla? Kan man få den försäkrad?
Ja, nu kanske. Men när korruptionen (Den Svenska Modellen) spridit sig under några år och personalen på bilprovningen och försäkringsbolagen får förhållningsregler från sina fackföreningar, vad händer då? Kan vi acceptera detta också?
Och vilket företag står sedan på tur att exkluderas från svenska marknader?
Trodde det mesta pekar på en ökat utflyttning från Stockholm.
Dessutom är det nys att det är bostadsbrist. Det är bara att åka runt i valfritt hyreshusområde kvällstid. Det är släckt i varannan lägenhet.
Avreglera hyresmarknaden och sänk flyttskatterna så ska det nog bli lite snurr på bostadsfördelningen. Betydligt snabbare och effektivare än att försöka bygga på gammal flygbrönsleindränkt våtmark.
Det enda positiva med att lägga ner Bromma vore väl ett luftlandsättningsfält mindre att försvara.
Du tror inte att de släckta ljusen kan bero på höga elpriser?
Nej. Kolsvart. Ingen släpper ett hyreskontrakt idag. Folk betalar hellre för en tom mindre lägenhet än släpper det. Större kanske blir för dyrt att behålla. Men det innebär att de storlekar som det är mest behov sv låses mest.
Det är sant. Jag känner till några som håller på en billig hyresrätt. Den brukas nu av den tredje generationen.
Att varannan hyres-lägenhet skulle vara obebodd i stockholm låter inte helt trovärdigt, minst sagt.
Så din kommentar får nog klassas som BS.
Vi lägger ned Bromma för att göra Stockholm lättare att försvara. Vi kör på den. Passar denna blogg.
Problemet med beslutet är ju att det löser inga problem idag utan skapar huvudvärk om 14 år. Detta beslutet är ju Stockholmsvänsterns sätt att visa handlingskraft, ingenting annat! De vill visa att dem tar tag i Stockholms verkliga problem att det saknar bostäder! Men med detta beslut så har de flyttat fokus och ger arbetslösa byggjobbare arbete om 14år och då har politikerna som fattar besluten lämnat över till andra politiker som får lösa morgondagens problem med dagens politik. Ren symbolpolitik och utan verklighetsförankring.
Det är väl, med tidigare erfarenheter som grund, inte helt omöjligt att nedläggningen är Socialdemokraternas betalning för att få majoritet av MP. Det har ju blivit deras modus operandi i flera frågor.
Jo, sallad det är en riktig fullträff. Det blir märkliga är att sossarna överger byggarbetarna i Sthlm. Det blir ännu märkligare när byggfacket skäller på regeringen. Det öppnar i högsta grad utrymme för SD som egentligen slåss om samma väljare. Men som vanligt med sossarna har de ingen egen politik, utan mantrat är makten framförallt annat. Se bara alla 280 graders vändor med Nato, kriminalpolitik mm. Listan kan göras rätt lång.
Tänk alla företag nu som motiverat de senaste 1-2 åren med läget för smidiga kommuninationer till bromma flygplats.
Vet minst ett företsg som just nu gör i ordning ett stort kontor, och byter södra sthlm mot solna pga smidiga kommunikationer med bromma…
Om det är liknande smidiga till arlanda, från solna. Inte en jävla aning.
Hahaha, vilka företag finns i Bromma?
Men visst, Bromma är bra för Solna. Bygg en flygplats i Solna då?
Byter du från södra sidan till Norra är det för närheten till Arlanda, inte till Bromma. Eller gör man mycket affärer i Umeå, Ängelholm, Ronneby, Visby, Halmstad?
Se Bromma som ett sätt för lokalpolitiker att ta en sväng till Stockholm för att festa eller för att ta sig till Visby i juli. 80% av trafiken via Bromma ska väl vidare någon annanstans?. Men det kan lika väl göra från stackars Skavsta som dör just nu?
Ett sätt att minska bostadsbristen i Stockholm måste väl vara att decentralisera staten rent fysiskt? Finns ingen anledning till att myndigheter ska stationeras i Stockholm. Inte ens alla departementen hade behövts finnas just där. Som en ren bonus kanske stockholmshatet utanför Mälardalen minskar.
Det har man gjort i flera omgångar. Den sista riktigt stora var väl när försvaret la ner på diverse orter.
Det brukar bli ett jävla liv och “vi flytt int” så fort något skall utlokaliseras. Det senaste som lät riktigt högt var väl när en massa kulturknuttar insåg att Gotland kanske inte är så kul på vintern (Riksantikvarieämbetet flyttades till hangarfartyget).
Det är så vanligt att det till och med finns en revisionsrapport
https://www.riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/2023/etablering-av-myndigheter-utanfor-stockholm—sma-regionala-bidrag-utan-aventyrad-effektivitet-pa-lang-sikt.html
https://www.riksrevisionen.se/download/18.675bdbe01864abc5a8273236/1676637787441/RiR_2023_1_rapport.pdf#page=90
“… Gotland kanske inte är så kul på vintern …” 🙂
Dagens understatement!
Jo man har ju det tack och lov. Men, som min chef säger, mer kan göras.
Fast att folk gnäller… min förra arbetsplats lade också ner sin verksamhet där jag jobbade och flyttade till en annan. Då får man, som vuxen människa, välja. Tror det finns kompetenta människor även på Gotland så att någon inte vill flytta med är inget problem mer än möjligtvis för den som drabbas. Och nya myndigheter borde oavsett utan undantag förläggas någon annanstans. Sen löser det kanske inte all bostadskris, men lite är bättre än inget.
Det kan finnas fog för att myndigheter och dylikt som kräver spetskompetens är lokaliserade till Stockholm om det är där den typen av kompetens enklast kan rekryteras, men varför myndigheter som bara skyfflar papper ska hålla till i huvudstaden har jag aldrig förstått. Mig veterligen sköter exempelvis CSN sitt uppdrag utmärkt utan att ha huvudkontoret i Stockholm.
Utmärkt vill jag inte hålla med om (tack och lov slipper jag CSN numera), men det hade i alla fall inte gjorts bättre i Sthlm. Är spetskompetens intresserad kommer rekrytering gå bra även till annan ort, kanske t.o.m. lättare i och med mindre absurd bostadssituation.
Flytta ut alla myndigheter Märsta så är problemet löst.
Skulle i o f s gärna se att f.d. RPS flyttade från Kungsholmen till, säg, Botkyrka eller Kista.
Som boende och uppväxt i Stockholm brukar jag skratta gott åt bloggarens roliga pikar mot Stockholm. Så även denna gång.
Bäst är pikarna mot vårt kaos vid varenda snöoväder. För några år sen såg jag en flottare bil i Stockholms innerstad åka på sommardäck vid årets första snöoväder.
Jag har aldrig sett en bil sladda så trots att hen krypkörde. Kön bakom den flottare bilen var ENORM och att köra om gick inte. Folk var helt enkelt vansinniga.
Jag brukar alltid tänka på bloggen när det snöar här efter detta.
Kanske inte hade så mycket med dagens inlägg att göra. En koppling kan vara framtida ökande köer på Tranebergsbron när Bromma ska få massa nya bostäder. Mycket köer lär det bli.
Tack för en bra blogg.
Mvh Grillaren
Drottningsholmsvägen och vägarna i Alvik och Bromma som grenar av från den har ju redan en trafikinfarkt varje dag under rusningstrafik. Jag bor i närheten i Sundbyberg och jag undviker i möjligaste mån att passera där då, för man kan fastna både i kollektivtrafiken och med bil. Ska man bygga 20000 nya bostäder där så kommer det nog behövas en ny tunnelbanelinje till Bromma och en sån har väl knappt börjat utredas än.
Bromma har hjärtinfarkt sedan 50 år.
Det finns två leder som går från norr till söder och tre villagator samt en led som går från väst till öst. Det ska serva 350 000 människor.
Hmmm, översätt det till Göteborg eller Malmö.
Ang strejk
Bloggaren har tidigare rapporterat om påtvingade vilotider för bla räddningstjänsten och ambulansen.
Nu är det avtalsrörelse, blir intressant ifall det varslas om strejk och sympati åtgärder. Kommunal är stora.
För den som vill grotta i haveriet finns det en hel del uppseende att läsa.
Killgissar på att aktien har viss anknytning till Trollhättan.
När det gäller Bromma så har vi varit allt för snälla. Boende i närområdet har får leva sina sömniga liv , det är dags att de vaknar!
för framtiden så föreslår jag Bromma SP!
Space Port!
först i världen, låt oss bjuda in Musk och se till att Stockholm har framtidens transportlösning idag!
:o)
Lite mer seriöst, säkerställ flygplatsen för försvaret. Låt de använda den som den första militära drönar basen-flygplatsen. Utveckling av förmåga runt drönare, strategi-taktisk utveckling av försvar av storstäder (Stockholm)
sekundärt helikopter samt normalt militärt flyg samt privat samt special flyg. Koppla även flygplatsen till kluster och bygg upp civil utveckling av drönare (Kth,Kista, västerås,..)
Ett hederligt stålverk är vad dom behöver. Transporter löses genom att gräva kanal till Mälaren.
Nej, nej, nej. Det som behövs är en vindkraftpark på Djurgården/Gärdet och en i Riddarfjärden.
Nej på Södermalm och Oxenstiernsgatan (läs SVT, Sr).
Vi sover bara efter 22:30.
Många inlägg till försvar av BMA.
Som boende i Västerort vill jag mycket hellre se och höra flygplan än att få ytterligare 50 000 presumtiva nya pendlare att konkurrera med. Nu är jag iof. pensionär, men ibland orkar man faktiskt förflytta sig även om bloggaren uttrycker viss tveksamhet.
Jag har under åren arbetat i flera olika projekt i södra Sverige mellan Strömstad och Trelleborg. Tåg/nattåg har funkat bra vid veckopendling, men flyget har absolut satt lite gulgkant på tillvaron och ibland räddat oväntade händelser i projekten.
Guldkanten var ofta att komma hem till fredagsmys med familjen på mindre än två timmar från projektdörr till hemmadörr.
Exempel på räddningsaktioner är tex. när någon plötsligt fått kalla fötter och krävt platsbesök innan de vågar påbörja arbetet och jag kunde var på plats inom två timmar eller när känslig utrustning med utseende som stickvapen behövde flygas ner.
Stickvapnet hade jag aldrig fått med mig från Arlanda, men på Bromma finns ofta en lösning även på omöjliga problem. Exakt hur lösningen såg ut vet jag inte, men troligen var det någon i kabinpersonalen som bar ombord mitt stickvapen lämnade det för avhämtning av mig på avtalat ställe.
Bromma flygplats är som den driftige snabba småföretagaren som gör allt för sina kunder och lite till medan Arlanda mera kan jämföras med en stor byråkratisk organisation (och så måste det vara på en stor flygplats) där allt sker som i sirap.
Sirap kommer fö. vara en bra beskrivning på trafikflödena i Västerort om flygplatsen bebyggs, men jag hoppas och tror att Bromma flygplats blir kvar i 100 år till.
En sak som är märklig är att det är så många som verkar bli överraskade att det finns bullrande flygplan runt en flygplats. Ingen som bor här i Västerort kan ju ha överraskats av att det finns en flygplats här, så varför flyttar folk som inte gillar flyg och flygplatser hit öht.
Jag vill påstå att alla som bor runt flygplatsen och i rullbanans förlängning flyttat hit efter 1933 när flygplatsen började byggas.
Bit i det sura äpplet eller flytta härifrån!
Det har varit flera omgångar av nedläggningsplaner, så var det tex. när vi flyttade hit. För vår del ingick flyget ändå i kalkylen eftersom flygplatsen faktiskt fanns där. Andra kanske har hoppats på att det skulle tillkomma många 10 000-tals pendlare, vi hoppades på fortsatt flyg.
Det låter som du har rätt våldsamma projekt om du måste ha med dig tvåhandssvärd 🤣🤣
Huset jag bor i byggdes faktiskt 1932. 🙂
Som boende i närheten av Bromma (2 km fågelvägen) så brukar jag höra flygplanen hela vägen in i sovrummet när jag vaknar på morgonen. Men närheten till Bromma var ju något som jag visste om när jag flyttade hit. Jag tycker det skulle vara rätt korkat av mig att börja klaga på det nu. Nu har jag inte flugit från Bromma på länge, men jag uppskattar ändå att ha möjligheten så nära. Och ska man jämföra så störs jag mer av barnen skrik när de leker på förskolan tvärs över gatan än vad jag störs av flygplanen.
Hehe, jag kan också konstatera att ljudet inte är så farligt (bortsett från att vi ligger fel och växks när sista planet lyfter). Men som nyinflyttad (bott i närheten i 20 år) så kan jag konstater att löftet var tystare plan och mer hänsyn till omgivningen, inte tvärtom. Så det argumentet faller. Tror till och med att det någon gång fanns att flygplaten skulle läggas ned innan 2030.
Däremot ser jag ingen poäng med flygplatsen eftersom Arlanda ligger så pass nära. Tar väl 30 minuter med Taxi? Ska jag åka hem med lokaltrafik från Bromma tar det ca 50 minuter under dagen :).
Skulle hellre ha ett friluftsområde och en idrottspark där. Att flytta ut allt till Arlanda skulle lätta på trycket i innerstan, speciellt om man flyttar myndigheter till Arlanda. Mao, behovet av bostäder i Bromma skulle minska.
Dessutom finns internet, vem fn behöver flyga eller åka till jobbet om 20 år annat för att lyfta saker eller snacka skit vid kaffeautomaten?
Jag har inget problem med pendlare eftersom jag inte pendlar. Jag tor dessutom att färre kommer pendla lokalt i framtiden.
Men jag kan ha fel som jag hade med det papperslösa samhället.
För mig är det obegripligt hur en tillfällig majoritet av stockholmssossar, toppridna av MP, kan få ta beslut som påverkar hela landet i många decennier. Hoppas det är ogiltigt.
Känner du likadant om t ex kommunalt veto vid etablering av vindkraft, eller borde det bara vara möjligt att köra över det lokala styret när det är vänstermajoritet i kommunen?
Måste väl avsluta min tirad.
– Bromma med närområde har 300 000- 350 000 människor och en befokningstäthet på 2500/km2 på en tåyta 3x Göteborgs innerstad (där det bor 50 000). Det är då Sveriges 4 största stad med en flygplats mitt inne i staden.
– en flygplats i Bromma idag är som att ha en flygplats på Avenyn. Jag är Ok med det, men är Göteborgare det?
– det finns gott om alternativ som omlastningsflygplats. Västerås, Arlanda Skavsta, Örebro.
– Bromma flygplats är döende och ingen vill betala den verkliga kostnaden för att driva den vidare enligt de säkehets- och miljökrav som finns samt det minskande underlaget på de som behöver flyga.
– Stänga ned Bromma Flygplats kommer minska trycket på trafiken och behovet av nya bostäder i Stockholm. Speciellt om de kombineras med utflyttning av alla myndigheter till Märsta.
– Närheten till City spelar roll för var du vill bo. Bromma flygplats är nära. Ska du bygga bostäder är det mer troligt att folk har vilja att betala i Bromma än i Barkarby.
– Det är bättre att bygga ett frilufsområde med idrottshallar och fotbollsplaner. Det saknas minst 50 anläggningar i Bromma med omnejd pga ett ohejdat byggande av bostäder. Livskvaliteten för 25 000 barn och ungdomar i närområdet skulle öka mångflat och vara bra för Sverige.
– Vi har ingen aning om hur vi arbetar om 15-30 år. Personligen tro jag att behovet av att flyga inrikes är minimalt och lokala flygplatser har spelat ut sin roll
Och som sagt, Bromma med omnejd är inte en liten håla. I Sverige är det en storstad.
Bor precis i närheten av Bromma flyg och jag störs aldrig av flygtrafiken men däremot biltrafiken längs med Ulvsundaleden. Inte en chans att det fungerar trafikmässigt med bostäder på Bromma.
Det är också extremt dyrt att bygga på blåleran då allt måste pålas mycket tätt. Det är frågan om man ens kan räkna hem flervåningshus på den marken. Senaste flervåningshusprojekt i närheten skrinlades och blev hastigt och lustigt en paviljongskola som även om den bara var tvåvånings och i trä behövde pålas med fyra meters mellanrum. Det relativt nybyggda Annedal ligger högre och på långt bättre byggmark.
Mitt främsta argument för att behålla Bromma flygplats är – backup. Tänk på vad som hände på Gatwick 19-21 december 2018. Rapporter om drönare i luften ledde till 1000 inställda flyg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gatwick_Airport_drone_incident
Om vi lägger ner Bromma kan en person störa ut Arlanda med drönare och då blir Västerås (86 kilometer) och Skavsta (89 kilometer) närmaste flygplatser.
Ska två personer störa ut Bromma och Arlanda samtidigt behöver de kommunicera. Vilket ökar kraven på förberedelser och risken för upptäckt.
Andra argument är att vi behöver sluta förstöra fungerande infrastruktur. Och att “Brommaflyget står i vägen för Stockholms utveckling och konkurrenskraft.” är bara absurt.
Jag bor nära flygplatsen – ser flygledartornet från där jag nu sitter och skriver. Men längs ena sidan så ljudet hörs knappt.
Jag tror att en del organ till behövande patienter flygs in till Bromma också. Enda förklaringen jag fått till sporadiska starter och landningar efter 22:00.
Sen är det fint att tänka på jetflygets rötter när jag ser civilia flygplan starta och landa. Snacka om svärd som smitts till plogbillar 🙂
När det gäller dispensen för Teslareparationer så har det varit fokus på det ifrån podden Bilar med sladd i näst senaste avsnittet – och hur sympatistrejken hos verkstäder drabbar först och främst tredjeperson hårt men inte Tesla speciellt mycket – med intervjuer med drabbade privatpersoner och även med facket. “Är strejkåtgärden proportionerlig mot den skada som det gör för tredjeperson?”. Tajmingmässigt så är det också nu som strejkåtgärden börjar få större effekt på tredjeperson eftersom max antalet dagar som hyrbil ingår i många försäkringar börjar gå till sitt slut om man räknar från starten av strejken. Jag kopplar dispensen till den uppmärksamheten.
https://poddtoppen.se/podcast/1148303555/bilar-med-sladd/hundratals-teslor-okorbara-ar-du-nast-pa-tur (börjar 42:30 in i podden)
Priset till lantisen med störst mindervärdeskomplex går idag till Pentiivarg.
Grattis!
Åsså finns det pompösa södermalmsbor som går runt med en chic arbetarskjorta och dricker hantverksöl.
För övrigt: kan inte försvarsmakten gå in och säga att Bromma flygplats behövs för “statens säkerhet” eller nåt?