De som vägrar skaffa elbil av olika orsaker brukar ofta försöka hävda att det inte finns några laddstationer, men förmodligen är det ett psykologiskt alibi och beror helt enkelt på att de inte tittar efter eftersom de kör en fossilbil. Sveriges största snabbladdstation, Tesla Supercharger i Mantorp, stod exempelvis tom igår fredags vid lunch. En liten genomgång av Tesla Supercharger mellan Stockholm och Göteborg följer.
Jag är ju själv totalt ointresserad av var det finns bensinmackar, annat än hemmavid där vi tankar andrabilen några gånger om året, så det är inte särskilt konstigt om fossilbilister inte vet var det finns laddstationer.
Sedan jag blev med elbil 2018 har jag aldrig upplevt några problem, och då kör jag ändå ca 4 000 mil om året, inklusive långa sträckor i Sverige. Men infrastrukturen har bara blivit bättre och bättre. När jag började fanns det två Tesla Supercharger mellan Stockholm och Göteborg – Ödeshög och Sillekrog vid Nyköping, och dessa var låsta för andra än Tesla.
Idag finns det, med avstånd mellan dem följande, avrundat till hela km.
Tesla Supercharger Sisjön Göteborg Södra, 28 laddare, 0 km
Tesla Supercharger Ulricehamn, 20 laddare, 104 km
Tesla Supercharger Jönköping, 40 laddare, 53 km
Tesla Supercharger Ödeshög, 14 laddare, 62 km
Tesla Supercharger Mantorp, 40 laddare, 42 km
Tesla Supercharger Linköping, 12 laddare, 21 km
Tesla Supercharger Norrköping, 20 laddare, 45 km
Tesla Supercharger Sillekrog, 8 laddare, 99 km
Tesla Supercharger Stockholm Central Nacka, 12 laddare, 82 km
Numera har jag dock upp till 65 mils räckvidd på bolagets nya Tesla Model S, så laddning har blivit frivilligt när man kör till eller från Stockholm. Brukar stanna ändå för lunch, bensträckare, förarbyte eller toalettbesök. Om inte annat har mitt friskvårdsprogram i min Apple Watch att jag ska stå upp en gång i timmen, vilket kan lösas för två timmar med ett stopp runt hel timme varannan timme.
Som man ser ovan är den längsta sträckan utan en Supercharger drygt tio mil, så det räcker med ungefär 20 kWh i batteriet i teorin. Det kan rent av vara så att flera korta stopp går snabbare än ett långt stopp när kWh ska in – batterierna laddar snabbast mellan typ 20% och 70% laddning. Så man kan t ex lämna Göteborg med 40 kWh i batteriet, ladda vid 20% i Ulricehamn, och upprepa då flera korta stopp laddar snabbare än ett längre.
Just Mantorp är ju lite konstigt val av Sveriges Största Supercharger (ok, Jönköping har byggts ut till samma storlek), då det bara är fyra mil till Ödeshög (som förvisso ofta är ganska full och har äldre laddare) och två mil till Linköping, vilket kan förklara att det är så öde. Gamla vanor att stanna vid Ödeshög mitt emellan Göteborg och Stockholm sitter kanske i?
Sedan är utbudet av service kanske Tesla Superchargers bästa i Linköping två mil bort med ett flertal restauranger, City Gross för att storhandla medan man laddar och även Systembolaget, medan man här får nöja sig med förkiosken på City Gross, samt ett nudelställe. Men det finns apotek och … City Gross.
Till detta kommer förstås alla andra leverantörer som Ionity eller bilmackarnas supersnabbladdare.
Och Tesla Supercharger är ju numera öppen för alla bilmärken, även om det kan finnas begränsningar och priserna är annorlunda, samt att man måste strula med en app. Med en Tesla stoppar man bara in sladden och laddar, så löser sig betalningen automatiskt – antingen från dina Supercharger-krediter, eller från ditt betalkort.
Själva poängen är att laddar är inget problem.
Och med modern räckvidd behöver man inte ens destinationsladdare. Jag parkerade Teslan på en vanlig parkering, intill fyra lediga laddare när jag var i Stockholm nu i torsdags. I Västervik gjorde jag det samma och ställde bilen utanför hotellet.
Jag står fast vid att man klarar sig med 35 mils räckvidd på en elbil, men fördelen med överräckvidder över 50 mil är att man då ofta kan strunta i att ladda även vid övernattningar på destinationen. Och inte ens behöver ladda hemma mer än kanske en gång var eller varannan vecka. Själv laddar jag bara hemma nätter det är extra billig om jag inte ska ut på långfärd och ligger i intervallet 50 – 80% laddning när jag laddar. Batterier mår inte bra av att stå med 100% laddning.
Ska man köra långt stannar man ändå på vägen och kan passa på att ladda då. Kör man inte långt kommer man hem på samma laddning.
Ingen tvingar någon till att köpa en elbil. Men säg som det är – de flesta har helt enkelt inte råd, särskilt när kostnaden för kapitalet har ökat med 400% via räntehöjningarna och den slopade elbilsbonusen, även om fossilbilarnas malus är kvar. Fler hade haft råd om bonus hade varit kvar, men Tidölaget ville plocka poäng hos elbilshatarna bland väljarna. Det är också helt okej att fortsätta köra fossilbil bara för att du vill det, ingen tvingar dig att skaffa en elbil.
Återstår att se om någon börjar leverera billigare elbilar med 35 mils räckvidd, men fossilbilister skulle ändå inte köpa på grund av deras räckviddsångest. En ångest som enklast botas genom att helt enkelt skaffa elbil.
För övrigt har väl vartenda (nåja) P-hus i Stockholm numera elbilsladdare på varje parkeringsplats. Se Chargefinder. T ex finns det 223 elbilsladdare i P-hus David Bagare. Högalidsgaraget vid Hornstull har 211 laddare. Södra Gallerian vid Brunkebergstorg och Sergels Torg har 206 laddare. Arenagaraget under Tele 2 Arena har 786 laddplatser. Men jag ska inte tråka ut er.
I kommentarsfältet nedan kommer en massa specialfall tas upp, där man en gång om året tycker det fungerar dåligt med elbil (men hyr en fossilbil vid det tillfället då och sluta gnäll …), och förstås de fortsatta myterna om att elbilar brinner oftare än fossilbilar, vilket är en ren lögn som fossillobbyn sprider. Nio elbilar brann i Sverige förra året, mot ca 3 400 fossilbilar, och även justerat för antal bilar eller deras ålder så är det enormt mycket sannolikare att en fossilbil börjar brinna. En av de bränderna var en egenbyggd elbil under byggnation. Endast tre av dessa nio var batteribrand, och en av de tre batteribränderna var hemmabygget. En brand var exempelvis en framlykta som började brinna. Och ja, en livscykelanalys visar att elbilar släpper ut mycket mindre CO2 än en fossilbil, även utan återvinning av batterierna, vilket redan idag sker till fasta installationer och framöver kommer ske i sin helhet. Just det, jag når 240 kW i laddning även om Tesla bara har ett 400 Volt-system, men så finns det de som köper guldplätterade HDMI-kontakter också, se kommentarsfältet.
Fakta kan dock inte ändra dina känslor som fossilbilist. Du har trots allt kört fossilbil hela ditt liv.
Vill och kan du köpa (leasa) en Tesla använder du denna länk för att beställa en Tesla och får en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger. I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
218 kommentarer
Klokt att lägga in stående en gång i timmen, men tipset är att du också lägger in något som tvingar dig använda vadmusklerna ordentligt. DVT hänger som ett Damoklessvärd över oss alla som sitter vid datorn och jobbar och LE + påföljande infarkt rekommenderas inte. Så rör på dig! Du är i den åldern nu. Jepp, DEN åldern.
Jo, jag vet. Ska skriva om mina friskvårdsprogram någon dag.
Det händer oss alla…. kvittar att man har tävlat på SM nivå i konditionsidtott…. för 30 år sedan…. Håll igång och sitt inte för länge. Trist, men gäller att ta hand om kroppen.
Ja, jag laddar också i “onödan” ibland och kör mycket sällan över 80%. Jag stannar hellre en gång extra. Bra för hälsan och lite skönt. Kan man bortförklara det som laddning är det ju bra!!
“Om inte annat har mitt friskvårdsprogram i min Apple Watch att jag ska stå upp en gång i timmen, vilket kan lösas för två timmar med ett stopp runt hel timme varannan timme.”
Påminner vagt om den apokryfiska anekdoten om beväringen som studerade matte. Stående order var att vända madrassen ett halvt varv varje vecka, men han räknade ju blixtsnabbt ut att det sparar tid att vända den ett helt varv varannan vecka. 😉
Tycker att kartan täcker upp stora och onödiga delar av Sverige. Hade kunnat klippt i höjd med Uppsala. Så hade det sett bättre ut. 🙂
Vi har bekymret att vi ofta kör släpvagn med häst i och det drar ner räckvidden ordentligt (och drar upp räckviddsångesten). Pratade med en Teslaägare härom helgen som sa att räckvidden ligger runt 20 mil på sommaren med en hästkärra bakom. Uppfattade inte vilken Teslamodell han hade dock. Jag stannar gärna och sträcker på benen men det finns en gräns för hur länge man kan stanna med häst. Plugin-hybrid är vår lösning. El på korta sträckor och bensin på längre. Önskar dock längre elräckvidd, runt 10 mil för hybrider vore bra.
Rimligt. Har man specialbehov så har man.
Laddhybrid är modellen för oss också. 90-95% av körningarna är korta och vi kör på el. Men inga problem att köra runt med vagnen som väger +2500kg på sommaren eller dra till fjällstugan på vintern utan pissepaus.
2000 kg hästsläp och elbil för ett rimlig peng är en svår kombination.
Så behöver du inte regelbundet dra tinga lass är elbil ett bättre val om plånboken tillåter.
Någon borde uppfinna ett litet bensindrivet elverk som man kan hänga fast på släpvagnen/husvagnen/hästvagnen och förvandlar elbilen till hybrid vid behov.
Kan man inte ladda från ett vanligt bensin/dieseldrivet elverk?
Man kan nog gaffa dit ett vanligt elverk, min poäng var väl mest bara att optimera det för behovet och förpacka det på ett prydligt sätt som gör det smidigt att kasta av det när det inte behövs, kanske kunna starta och stoppa det inifrån kupén osv.
Mitt största problem som boendes i Stockholm i en hyresrätt utan garage till fastigheten är att jag är hänvisad till gatuparkering. Då kan jag aldrig ladda hemma.
Yes, elbilar funkar nästan bara för dem med villa i dagsläget tyvärr.
Lustigt nog har jag läsare med elbil som bor i lägenhet utan egen parkering. Vid jobbpendlingen räcker det ladda en gång varannan vecka tydligen och det löser sig alltid naturligt enligt den läsaren iaf.
Jo kanske skulle det funka, jag jobbpendlar iofs inte med bilen utan har den enbart för typ veckohandling, skjuts till barnens aktivitetet och att åka till sommarstugan. Så bilen står större delen av tiden, används typ 2-3 ggr i veckan.
Lär räcka att ladda på sommarstugan och vid veckohandlingen isf.
sen kan man ju ställa sig frågan om det är privatekonomiskt försvarbart att köpa elbil i dagsläget om man använder bilen 2-3 ggr i veckan. Man måste upp i lite volym i sitt bilkörande för att kunna räkna hem den högre kapitalkostnaden tack vare lägre driftkostnad.
Samma för mig, problemet är att det är 80 mil rakt norrut från Sth till sommarstugan, så tyvärr går elbil helt bort. Resan tar ändå över 9 timmar med några korta stopp.
Kvasthulda på vilket sätt är det faktum att din destination ligger 80 mil norrut från Stockholm en faktor här? Jag vet människor som kört elbil till norra Norge därifrån.
@kvasthulda
Jag är från Luleå men bor i Stockholm, har inga somhelst problem med att åka 90 mil med elbil. Fyra stopp totalt, lunch i önsköldsvik och längre stopp i Skellefteå för att ladda upp inför ankomsten till Luleå.
Vid samtliga stopp gör vi annat under tiden bilen laddas, det är toalettbesök, inhandlar kaffe, bulle, resegodis på macken intill. Önsköldsvik äter vi lunch i lugn och ro och i Skellefteå laddar vi upp till 80% för det saknas tesla-laddare resten av resan mot Luleå och vi vill ha laddning när vi är lokalt i byn.
Våra pauser är 10-15 min, lunchen ~30 min och stoppet i Skellefteå är 25 min (10 min längre än om vi inte åkt elbil). Jag skulle tveklöst säga vi förlorar ingen tid p.g.a. avståndet, pauser måste vi ändå ha och enda skillnaden mot förut är att de här är mer planerade att matcha var det finns laddare. Önsköldsvik och Skellefteå är “full” laddning, resten är laddning medan vi gör annat.
En fråga från en som inte ägt en bil på 20 år. Kommer att lämna Götet o flytta till ett mer lantligt läge. Har inget emot elbil o klarar mig lätt på 25 30 mil på en laddning. Men hur går det med batteriet om bilen blir ståendes 3 4 dagar i veckan?
Våran TMYP tappade 2% på 12 dagar på flygplatsparkeringen.
Bara man stänger av sentry mode så går det fint.
Ursäkta nördutrycken.
TMYP: Tesla model Y Performance.
Sentry mode: Bilens kamerasystem som övervakar bilen när den står parkerad.
Du får byta arbetsgivare till en som har laddplats på jobbet. Finns många lediga jobb hos sådanna.
Det var nog det mest krystade bortförklaringen hittils till att elbil inte funkar för alla. Varför inte bara acceptera att elbil inte funkar för alla helt enkelt?
Jag har haft elbil (TMS) sedan juni 2019 och har parkerat på gatan (Liljeholmen och Hägersten i Stockholm) och laddat på publika laddstationer. Det har gått hur bra som helst. Första åren krävdes det lite planering ibland (vill man så kan man) men sen staden har strösslats med Qwello-stolpar finns det ingen (ladd-)ursäkt kvar.
Folk som bor i lägenhet utan tillhörande laddning i fastighetsgarage kommer bli den svåraste gruppen att tillhandahålla sådan, det har du helt rätt i.
Nä, de kommer behöver installera laddplatser enligt PBF och BBR senast 2025.
De som kommer undan är de som har ouppvärmda radgarage, där gäller inte det kravet.
Å andra sidan tänker jag nog att det är rätt rejält många som det där missar. Ouppvärmd radgarage är ju långt högre standard än vad många har. Många parkerar ju bilen utomhus, inkluderas de? Många gatuparkerar dessutom, inkluderas de? Skulle inte tro det va.
Där är med andra ord nog ett och annat som behöver fixas innan elbil blir ett alternativ som funkar för (nästan) alla. Det är nog DÄR som man behöver lägga krutet ifall man vill få elektrifiering av fordonsflottan snarare än att hålla på med att locka med en symbolisk bonusslant för de som väljer elbil.
Finns redan krav på komersiella parkeringar.
Skärpningar är att vänta för alla typer av parkeringar 2025 och eftersom man redan inför retroaktiva krav så är det naivt att tro att gatuparkeringar som redan är byggda kommer slippa undan.
Problemet är dock inte att skapa regler och krav utan att bygga infrastrukturen.
Jag gissar att stolpar kommer ploppa upp som kantareller i skogen men verkligheten blir att man får styra ner effekten till nära noll.
När vi var vid en fjäll anläggning där man stoltserade med nya laddstolpar så ställde vi oss där och laddade när liftarna öppnade. Vid 16 när vi begav oss hade den laddat 3kwh…
Men de hade minsann laddstolpar!
När du säger att ouppvärmda radgarage är undantag så låter det rätt märkligt att man inte skulle undanta vanliga parkeringsrutor.
Vad gäller gatuparkering så är det nog än mindre troligt att de skulle omfattas. Vem skulle ha ansvar för att strössla med laddstolpar överallt? Kommunen?
Kort sagt, tillåt mig tvivla att laddningsproblematiken kommer vara löst inom två år för “alla”…
Premisserna är inte korrekta, det handlar inte om räckviddsskräck utan enbart om fattigdom. Jag kör idag en liten mikrobil som drar 4 liter / 100 km. Har kollat vid varje tankning. Bilen köptes i vintras för 40 tusen när jag tröttnade på min underbara familjebuss som kostade för mycket varje månad. Min nuvarande bil kostar 100 kr i månaden för halvförsäkring och 360 kr om året i skatt. All service utför jag själv, i princip är det filter och olja. Samt att jag just bytt bromsar runt omkring själv eftersom dessa var utslitna.
Jag har tillgång till kraftigt subventionerad laddning på jobbet och skulle halvera milkostnaden med en Renault Zoe. En sådan kostar 150-200 tusen i hyfsat skick med friköpt batteri vilket rekommenderas eftersom jag har 45 km till jobbet. Och man måste ha maskinskadeförsäkring vilket på högmäldare betyder märkesförsäkring vilket inte är helt billigt.
Jag har räknat på det flera gånger men det går inte att räkna hem en elbil för mig. Men laddningsproblem är inte med i kalkylen, bor i villa och kan ladda på lågpristid och har som sagt billig laddning på jobbet.
Vad har du för bil om jag får fråga? Har själv elbil men behöver en billig andrabil med dragkrok för enstaka turer där det behövs.
En gen 1 Toyota Aygo som går hysteriskt billigt. Tyvärr är Aygo/107/C1 inte godkänd för dragkrok. Men billigt går den. Och stolarna är extremt bra.
Jag tror att den något större Hyundai i10/Kia Picanto är godkänd för dragkrok.
Annars finns Mitsubishi Volt som kan förses med dragkrok.
Men kör du bara enstaka turer är väl en Volvo V50 ett bra val. Dock törstig men kör på trafik och håll nere miltalet.
Det är klart det är billigare med en sådan begbil när det för det första inte finns några höga bränslepriser, det är samma kostnader för bensin och diesel i förhållande till vad människor i Sverige har för inkomster som 1970 i princip, och för det andra är något man här jämför med att köpa en ny bil.
Förr eller senare kommer dock din nuvarande bil att inte hålla längre utan bli astronomiskt dyr i underhåll till sist, och då kommer ju successivt också vagnparken av begagnade elbilar eventuellt ha hunnit växa till sig.
En liter bensin 1970 kostade 84 öre. Motsvarar en bit över 8kr i dagens Penningvärde.
Och som jag skrev tidigare så måste du sätta detta i relation till vad realinkomsterna är nu. Du bör också ta i beaktande hur mycket bilarna drar nuförtiden när man bedömer hur mycket pengar människor lägger ut på bränsle.
En liten genomgång av detta görs t.ex. här:
https://www.expressen.se/debatt/bensinen-ar-inte–alls-sarskilt-dyr-nu/
Men är det samma kostnader för bensin och diesel i förhållande till vad människor i Sverige har för inkomster som 2017 i princip? En relevant jämförelse, som folk kan relatera till.
Jag har också bytt från familjebuss till en mindre bil. Inte direkt liten, men betydligt mindre än bussen. Övervägde elbil, men kalkylen gick inte ihop. Ligger på under halvlitern i förbrukning. Köpte den för strax över 100k, har kört 4 000 mil och månadskostnaden inklusive allt (drivmedel, försäkring, service, skatt m.m.) ligger på 2 700. 120 mils räckvidd. Ingen elbil kan matcha detta.
Har också en ”familjebuss” som kostar alldeles för mycket i skatt och ständigt pajar. Men kör den väldigt lite så funderar också på en mindre bil, men den måste ha dragkrok och orka dra en mindre båt, inte paja hela tiden, dra lite, och lite skatt.
Golf, Golf och Golf. Eller Toyota Auris. Eller Skoda Fabia Combi. Eller Volvo V50 om du kör väldigt lite.
Cikora har du tänkt köra din nuvarande bil tills den ska till skrot? Annars behöver du ju också ta med det förväntade andrahandsvärdet för bilarna i kalkylen. Eventuellt kommer det inte stå sig lika bra som för en elbil i takt med att tiden går och dessa blir mer etablerade.
I och med att jag köpte begagnat har största delen av värdeminskningen redan skett. Så även om bilen är värd 0 kr när det är dags att sälja, så har den bara minskat i värde med 100 000 (=inköpspriset). Planerar att behålla bilen i 5-10 år och jag tror inte det går att köpa en elbil med så lite värdeminskning på den tidshorisonten.
Viillav.
Du är on the nail, det är en klassfråga för tillfället. Man kan bara hoppas att priserna kommer ned. Det minst dumma för mig vore att köpa en ,3 till 5 år gammal polo eller dyligt.
Det är ju såå tröttsamt med alla elbilar. Låter som en symaskin. Steve McQueen skulle aldrig köra en sån, det måste ju lukta bensin & mullra lite !!
Vad är det för elbil som låter som en symaskin? Elbilen låter ju inte alls.
Däck ljudet försvinner inte för att det är en elektrisk drivlina.
Jo på många elbilar finns ett surr/ljud/wathever för att göra sig hörda
Du tänker på Japanen i Cannonball Run? 🤣
Våran Nissan Leaf har ett sådant ljud i låg fart, för att varna fotgängare.
På en del elbilar (porsche tror jag det var) kan man välja något mer testosteron kompenserande motorljud som t.ex v12 eller liknande.
Inga problem att få en elbil att låta som en V8, det har jag levererat i 10 år nu! evsoundsystem.com
👍🏻
Hade en lånebil från lexus för ett gäng år sedan, elhybrid med CVT-låda. Där löste de “muller”-problemet med att ljudsystemet fick mullra.
Kanske inte imponerade på de som var utanför bilen, men då är det ju penisförstorare du är ute efter och inte transportmedel 😉
Hur lång tid tar det att ladda en bil från säg 20% till 70% laddning på en supercharger samt på en ”vanlig” laddstation?
Vet ej. Numera laddar det oftast för fort, så jag hinner knappt ta en fika och uppdatera Ukrainaartikeln innan det är klart.
Vet inte riktigt vad du menar med vanlig men om du menar ac laddare typ hemma dvs 11kw så 6-7 timmar för en mer eller mindre full laddning lite beroende på batteri.
20-80% på min ev6 med 800v system tar ca 15 min om man hittar en tillräckligt snabb laddare. Men om man vill ladda så mycket vid ett tillfälle eller inte beror ju på omständigheterna. Körde tex för ett tag sedan Sälen till Göteborg. Då gjorde jag ett laddstopp på Ionity i Mellerud och ladda i 6 minuter med drygt 240kw och sen laddade jag upp bilen hemma när jag kom hem.
Min Kia EV6 laddar på 16 minuter från 15% till 80% på en för bilen bra snabbladdare (dock är det något inkompatibelt med Teslas senaste laddare då kommer den bara upp i 42 kW, en kompis har märkt samma sak med sin EV6)
Går ju rykten om att det ska vara löst sen någon vecka tillbaks så att man åtminstone ska komma upp i 100kw på Teslas v3. Testa!
Man bör hålla sig ifrån KIA. Hade en sådan förr, men maken till usel service finns inte. Aldrig någonsin KIA.
10-15 minuter, beroende på yttertemperatur och eventuell förvärmning av batteriet.
250 kW supercharger.
Runt 20-25 minuter med en Polestar 2 på laddare som ger minst150kWh. Laddar oftast på Tesla men även Ionity. Alla laddare jag provat hittills har funkat bra.
Sällan jag kör långt. Önskar att man kunde välja batteristorlek efter behov och komplettera om det behövs. Ska jag långt kan jag åka kollektivt och kanske hyra en bil om jag behöver på orten dit jag ska. Sedan är jag orolig för all elektronik i nya bilar. Kan bli knepigt med reparation när bilen åldras. Tänk om bilelektronik kunde var som i en PC dator där det är lätt att byta delar. Skruvhål och kontakter passar och det finns många leverantörer.
Man får hoppas att onlinetjänster inte är nödvändiga för att el/fossilbilen ska fungera i framtiden för orkar tillverkarna drifta gamla tjänster i 20-25 år?
Om Stigws önskan går i uppfyllelse så blir man inte lika beroende av tillverkarnas goda vilja.
För övrigt är din fråga befogad även för elbilar, om man inte räknar med att elbilarna totalavskrivs och skrotas efter 25 år.
Minns en farbror jag en gång arbetade tillsammans med. Han led förmodligen av svår elbilsfobi och projicerade sin rädsla genom att hacka på elbilar. Försökte ofta argumentera med honom om detta, men han drog alltid sitt ess till slut: ”tänk om du står ute i skogen med ett tomt batteri? Vad gör du då?” Följt av ett muntert gubbskratt. Ser inga superchargers i skogen på kartan, så han fick väl rätt till slut.
Å andra sidan, hade elbil varit en sån uppenbar no-brainer hade marknaden agerat därefter. En kvalitetsprodukt löser sig själv och med detta sagt har jag inga som helst ideologiska kedjor 🙂
Enda gången jag fått energitorsk har jag kört fossilbil. De rapporterar ju inte exakt hur många km till man har i tanken när man väl är nere på reserven.
Det är å andra sidan busenkelt att ha fem, tio liter bränsle med sig i en reservdunk.
Jag var ung.
Kanske kan det vara det som är den egentliga orsaken. Rookiemistagen tenderar man att göra när man är ung.
Vad gäller exakt hur många km man har i tanken så anger moderna bilar hur många km man har kvar oavsett bränsle. Visningen av detta är något som har ändrats med tiden från att ha en ventil som man kan koppla in reserven manuellt så man kommer fram till macken, till en liten nålvisare som visar hur mycket som är kvar, till en lampa som dessutom visar när man är nere på reserven, till en siffra som visar antal km. Det gör det ju mycket lättare i dag att undvika just det där rookiemisstaget idag än vad det var förr i tiden.
Ja, innan ventilen som man koppla in reserven med så var det väl bara så att man märkte att soppan tog slut, men å andra sidan tidigare så fanns ju inga mackar heller…
Eller så tolkar man ½-märket på mätaren som en “kris och panik”-nivå när det VERKLIGEN börjar bli dags att stanna till någonstans för att fylla på för fordonet lämplig energibärare.
För egen del så är det sällan jag låter mätaren gå under ungefär ¾ tank. Det har kommit väl till pass några gånger när jag faktiskt behövt åka en längre sträcka än vad som varit brukligt och haft bråttom; då är det skönt att slippa tänka på om man tar sig hela vägen fram och tillbaka utan att behöva stanna.
Är man någorlunda förutseende med en fossilbil (så tankar man i tid givetvis) vad gäller energireserv så kan man ju ha en reservdunk….det är mig veterligt svårare med en ”reservdunk” om man har en elbil…..eller hur Wilderäng….en neutral fråga om man befinner sig i områden av oro/krig etc….hur många elbilar finns det där.??…min gissning är typ 0-10% o det är isåfall troligen för att petroleum/diesel är smidigare att logistikmässigt handha när samhället krackelerar.
DTE funktionen i färddatorn, Distance To Empty, har funnits sedan 90-talet. När man kommer ner på reserven så brukar styrsystemet också skifta från att mäta tanknivån till att istället dra av beräknad bränsleåtgång för att ge ökad precision på kvarvarande bränsle. Normalt sett så kan man köra till DTE står på noll och sedan någon mil till.
Hamnar man i den situationen får man väl trotsa den svenska försiktigheten och helt enkelt svänga in hos någon och be om några kW mot en swishad femhundring. Det är väl inte värre än de som beställer bärgare vid soppatorsk.
Säger en som inte fått energitorsk hör jag. Man svänger inte in så mycket mer än möjligen till vägkanten när det händer. Det som gäller är ju att ta apostlahästarna och ge sig av till macken och köpa en dunk bränsle vilket knappast låter sig göras om bränslet är elladdning, men å andra sidan i ärlighetens namn så låter det väl sig knappast göras om man står mitt ute i ingenstans med en bensinbil heller.
Med andra ord det blir att ringa bärgare oavsett, och jag skulle inte förvåna mig om vägassistansen även har laddmöjlighet idag (det rör sig ju trots allt bara om att fylla på så man kommer till macken).
Den dagen Sveriges Försvarsmakt överger diesel gör även jag det. Fram tills dess känns det bra att ha ett förråd med några hundra lite soppa som omsätts regelbundet. Inte smidigt att använda elbilen efter invasionen när elproduktion/distribution saboterats.
Du tillverkar egen diesel då antar jag? Själv tillverkar jag egen el.
Har du ö-drift och batterier? Hur många kwh blir det över att tanka efter huset tagit sitt? Genuint nyfiken.
Nä, jag har inte ö-drift, men kunde haft det om jag hade lust till ett betydligt billigare pris än hela kedjan från biomassa till diesel på egen hand.
Som jag kör huset när strömmen gått gör jag av med ca 2 kWh om dagen. Mest datorer och nätverk för att jobba, lite för kyl + frys, lite för vattenpumpen, och lite för belysning. Värmer med kamin.
Men alltså ingen solel vid strömbortfall? Kör du via UPSer eller hur försörjer du kåken?
Har också filosoferat om detta. Tanken på att ha en fulltankad fossil redo att lämna city med vs en elbil med sämre teoretisk räckvidd som drivs av elektroner producerade inom landet. Två olika koncept och riskhanteringar.
Biltransportsystemet är oerhört känsligt för störningar. Istället för att bunkra diesel bör man fundera över hur man i en kris kan klara sig helt utan bil.
Japp, drivmedel tar i princip slut på mackarna dag 2. I alla fall runt större städer om det blir strömbortfall.
Problemet med att inte få ut bränsle från depåerna är inte i första hand privata transporter eller kollektivtrafik.
Det är sjukvården som får det största problemet. Att klara sig utan sjukvård är förmodligen jobbigare än att klara sog utan bil.
Jag använder bil 350 dagar per år. Sjukvård 3 timmar per 10 år…
Om Putin börjar bygga skeppsvarv i Baltikum via bulvaner som börjar producera massor av ruffade motorbåtar i 8-metersklassen kommer jag att hålla tankarna fyllda och även fylla reservdunkar. Samt kanske be att få jobba på distans från husvagnen som lämpligen parkeras nära Öresundsbron. Prepping gäller i krislägen.
E6:an genom Skåne är överbelastad redan nu. Tänk då hur det blir när halva Sverige tar bilen söderut för att åka över Öresundsbron… Räcker att någon enstaka bil får soppatorsk, sedan går det snabbare att promenera över bron. Prepping för mig är att vara förberedd på att det inte kommer vara möjligt att köra bil.
Du har i din elbil ,ed V2L en bra reserv för att kunna driva huset om det skulle knipa, sedan kan du ladda upp elbilen med solenergi. Skulle det bli Mad max så skulle jag mycket hellre ha en elbil än en fossilbil
Sunda argument! Vad finns det för risker med begagnade elbilar när det gäller batteriets status? Kan man se batterikonditionen i användarinterfacet i t.ex. en Tesla S från 2014-2016?
10 år gamla tesla bör man nog vara lite tveksam till
Är det batteriet som är problemet?
Batteri och drivenheterna, på dom första årsmodellerna.
Kör snikversionen av Tesla med det enklare järnoxidbatteriet. Ska hålla 10 000 laddningar och inte tappa märkbart med kapacitet över tid. Livslängden är såpass lång att man lär kunna sälja bilen som välfungerande utan behov av batteribyte och liknande också efter 20-30 000 mil.
Nackdelen är nästan 2x högre vikt, så det funkar inte med Volvo och kinesiska jättar som drar >25 kW/100 km. Krävs aerodynamisk bil och max de ca 60 kWh det har, annars blir det för tungt.
Det evighetslånga livslängden och att man kan ladda till 100% utan att skada batteriet, och det faktum att det där billigare att tillverka gör att de flesta icke-prestandabilar nog kommer att ha detta rätt snart. Kommer att vara topp för begmarknaden.
Allt beror ju på vilka rutter man kör och var man ska. Kör man längs de största europamotorvägarna så finns det ofta gott om laddningsstationer, men om du inte bor längs dessa och det du brukar besöka inte heller gör det så får du problem.
Man kan ju ta Kronoberg med sina 200 000+ invånare och Blekinge som exempel, ganska tomt med Teslaladdare i nuläget enligt kartan.
Kommer säker utökas i framtiden men nu är det tomt på just Teslas laddare. Bor man dessutom i största staden i området så finns kanske andra snabbladdare, men just det ger ju inte så mycket om man ändå laddar hemma.
Om man sedan ska besöka någon/något på mindre ort och bara passerar små bruksorter är det idag skralt med laddare. Har man tur finns det något 11kW-laddare, men det tar ju många timmar att ladda där och då gäller det att den är ledig.
35-milsbatterier är ofta inte 35 mil i högre hastigheter under vintertid utan kan gå ner till 20-25 mil. Då blir det struligt om du ska besöka någon 10-15 mil bort som inte bor i en av de större städerna eller längs motorvägarna, för du ska ju hem också.
10-15 mil tur + samma strecka retur är inte ovanligt för en hel del att jobbpendla eller regelbundet köra och det finns gott om vägar och orter i Sverige som inte ligger längs de mest trafikerade vägarna.
Har man råd med elbil, har jobb på samma ort, har sin släkt och vänner på samma ort, har sin ort knuten till europavägar, inte har barn som ska iväg på fotbollsmatcher helg efter helg i småhålor längre iväg, så funkar absolut små batterier, annars bör man nog leta upp en elbil med effektiv förbrukning och som har stort batteri.
Jag är också Kronobergare. Det finns visserligen bara två Tesla Superchargers med totalt 36 laddare i vårt län än, men det finns hundratals andra laddstationer, varav 15 stationer med över 100 laddare är på mellan 100-350 kW.
Lidl i Växjö hade sist jag var där gratis snabbladdare.
Tyvärr inte längre. Men det finns några gratisladdare kvar för ekonomiska smålänningar…
+1 för Lidl faktiskt, de hade en 50 kW-laddare ledig vid butiken när jag turistade i en stad utan supercharger.
Billigt var det också, men har inte sett någon som varit gratis (är ju knappast logiskt heller).
Du menar de två Tesla laddstatationerna i utkanterna i nordvästra och sydvästra Kronoberg på gränsen mot andra län då färre bor men E4:an går igenom?
Aldrig upplevt några problem med Teslaladdare när jag kört i Kronoberg-Kalmar-Blekinge.
Elbil nu i en månad, fungerar bra att pendla med, laddar fn endast via vanligt uttag hemma. Känner inte att räckvidden är ett problem 30+30 km/ dag. Det enda retliga är flera olika firmor som hör av sig och vill sälja på mig laddare för mellan 8000-20000. Jag får mkt el för de summorna, vad berättigar högre pris än 5-6000 kr, dvs arbtid installation+box? Funderar på att skaffa mig en trefashandske, dimensionerad kabel och eluttagskontakten- max 1400 kr., logiken och uppkopplingen finns ju i bilen, RCD i elcentralen.Vet någon?
Det som är fördel med laddbox är att bilen kan kommunicera med boxen.
Du har ingen spänning i kabeln tills bilen konfirmerat att anslutningen är okej och inget fel föreligger.
De flesta boxar har dessutom stöd för lastbalansering som styr ned effekten till bilen vid behov så man inte löser huvudsäkringarna för att nämna något.
Att köpa en elbil och ladda den hemma i ett vanligt 230v uttag är nästan lika dumt som att klättra upp på en tågvagn för att titta på elledningarna. Det kommer gå åt helvete, men du vet inte när eller om du överlever.
Att det inte är förbjudet och att försäkringsbolagen inte har en klausul i hemförsäkringen är en gåta.
Nja, vanligt är det inte… lite förberett med 16A avsäkring, 2,5 mm2 RCD, effektbegränsare, så för elbilen låser jag laddströmmen till 10A. Tipset med att inte ladda när det åskar hade jag missat.
Du resonerar sannerligen bakvänt. Vad är det för en RCD du har? Typ B? Tillsammans med en AFD kanske eller hur har du riskbedömt?
Har du köpt en elbil kan du nog investera i en laddare som kostar typ som en årspremie på en villaförsäkring.
Se investeringen som för pengar du fick över när du inte tankar på macken längre istället, så känns det nog bättre.
Nej, skall skaffa laddare hemma (påp något sätt), men priserna på de olika laddboxarna verkar något överprisat, jobbet är så gott som samma pris men boxarna och deras features-till viss del design skenar. Högkänslig RCD och effektbegränsare från Schneider. Vill bara förstå vad som gör någonting som borde vara trivialt så dyrt, förmodligen rövarpriser på vissa boxar. Riskbedömningen just nu är att person och sakskydd finns i den långsamma laddningen jag kör hemma, gissningsvis så skaffar jag box, men ser ingen stress över det hela-dock är @pollinering4hire inlägg lite vad jag sneglat på då jag redan har 3 fasuttag (på andra sidan tänkta väggen iofs) men ändå en lösning med kabeldiameter och avsäkring som räcker.
Vanligt uttag är mycket farligt om det inte är byggt för kontinuerligt hög belastning. Skaffa trefas eller riktigt 16A-uttag specifikt för ändamålet med rätt avsäkring och rätt kablar.
Laddare kostar väl iofs lika mycket, så …
I övrigt bör/ska man ha en mer avancerad jordfelsbrytare på elbilsladdning, och du vill nog gärna ha åskskydd också om du bor på landet. Kan bli dyrt annars.
Inget absolut krav på laddbox.
Installerade 32A uttag hemma, givetvis med egen jordfelsbrytare och liknande, och rejäla 10 mm2 kablar. Allt gick på ca 4000 kronor, dyrt för ett uttag men kvalitativt topp och inget som kan bli varmt.
Byggs ut enormt mycket. Körde upp till Norrbotten i julas. Då var det pusslande mellan övik och pite. Men nu var det ett par stationer utbyggda.
Antagligen tar man sig hela vägen på “sitt” nätverk. Men det är ju bra veta att det finns tesla/ionity/eviny/okq8 om man får laddångest.
Men det var en stor skillnad som sagt. Jag hade lugnt kunnat ladda varannan timme men nu maximerade jag ladda där jag hade 4 kr/kwh.
Jag var tveksam till att om man ska ja elbil i norrland i vintras. Men nu skulle jag säga kör. Så länge man int är i glesbygden.
Ett måste är dock en bil som har värmepump och förkonditionerar batteriet innan man anländer. Så Kia/tesla (tyska bilar och kinavolvo har väl inte löst det än?)
Men som bloggardjäveln säger. Idag är de som ogillar elbilar främst de som inte har råd.
Det är ok. Det är tuffa tider nu. Men om du gnäller i denna tråden outar du din privatekonomi 😉
Björn Ferry bor i Storuman och kör Tesla året runt utan problem.
För din info, Tesla förkonditionerar sina batterier innan 15 min innan ankomst till en Super charger.
1 timma innan, om det är kallt.
“Idag är de som ogillar elbilar främst de som inte har råd.”
Själv ogillar jag alla bilar, oavsett drivmedel 🙂
Det är ett klassiskt ekonomiskt råd bland förmögna, undvik lägga pengar på bil så mycket det går.
Jag har inte råd att köpa elbil. Punkt slut.
Tack för att du är ärlig.
Inga problem. Sedan kan ju det där med att inte “ha råd” innebära olika för olika personer. I mitt fall har jag inte råd eftersom jag hör till dem som vägrar ta lån för att köpa bil. Jag sparar ihop pengarna först. Ta moderata lån för att köpa fastigheter gör jag däremot.
Angående batterier så var det efter en elbilsartikel här som jag var nyfiken på prestandan på batteriet i mobilen då den blivit 3 år gammal nu. Det visar sig att du kan ha en app som kollar det åt dig efter ett par laddningar (jag installerade accubattery), kan vara intressant för att se just hur stor uppgradering en ny telefon kan bli.
Själv hade min Xperia 10 ll dual droppat till 88% kapacitet, från 3460mAH till 3042. Ser att nya dual modellen ligger på 5000mAh, bäst i test för batteritid och bara drygt 15% dyrare än vad jag köpte min för så kanske värd att skaffa. Man har väl råd att köpa mobil för 10k+ om man vill det men om man inte spelar med mobilen känns de högre speccsen onödigt, lagringskort kan du köpa till billigt och mobilerna ser precis likadana ut.
Finns inbyggt i Apple iOS. Min tre (?) år gamla iPhone 12 Pro har 83% kapacitet kvar.
Jag kör fossilbil av preppingskäl. Laddstolparna krånglar ju redan i fredstid (jfr. Gbg Stad) och lär inte fungera i krigstid, åtminstone inte just nu.
Om 10 år kanske det ser annorlunda ut dock.
Är iallafall glad för att välbeställda människor i villa får både solcells- och elbilsbidrag (eller är det sistnämnda avskaffat?). Miljön liksom.
Kan glädja dig med att jag har foton på Tesla i krigsdrabbade Charkiv, och det fanns mer Tesla på vägarna i Ukraina än i Polen. Har lite foton.
Men utan el funkar ju inte dieselpumparna heller.
Erfarenheter från Ukrsina visar på motsatsen. El går alltid att fixa. Svårate med fossiljiuce.
Nu går ju visserligen nödaggregaten mestadels på bensin eller diesel.
Elbilarna kommer inte slå igenom brett förrens räckvidden är avsevärt bättre.
Med 50 mil funkar det till entusiasterna som låtsas de vill ta sina pauser vid en laddstation och inte på ett mysigt fik en bit bort. Och som tycker att ligga i högerfilen i 87 km/h och brottas med lastbilarna är avslappnande och alldeles lagom fort. Jag kör 4-5000 mil motorväg årligen och gångerna man ser en elbil i vänsterfilen är extremt få.
Men visst, det beror säkert inte på räckviddsångest, säkert inte.
Men accelerationen upp till de 87 km/h är verkligen snabb, helt charmlös acceleration förvisso, men snabb.
Som bil man kan använda till allt möjligt utan att kompromissa för mycket är räckvidden alldeles för kort ännu. Med en släpvagn modell större under vintern är väl räckvidden 15-20 mil i bästa fall. Eller på autobahn om man ska hålla trafikrytmen.
I branschen bedömer man att räckvidden bör komma upp till åtminstone 80 mil för att slå igenom brett, det låter rimligt
Exakt. Jag är ingen early adapter, jag väntar tills elbilar funkar mkt bättre än bensin. Många år kvar tills dess.
Miljöaspekten då, tänker du inte på den? Och att fossila bränslen är det som finansierar Rysslands krig i Ukraina? Jag kör diesel men hade mycket hellre kört elbil. Men har inte råd.
Så resonerar alla petrolheads som uppenbarligen aldrig har kört en modern elbil. En modern elbil har räckvidd att köra flera timmar mellan laddningarna och laddar sedan på 15 min på en snabbladdare och kan köra flera timmar till. Att inte stanna 15 min var tredje timma är vansinne av andra skäl, man behöver ta de pauserna för att vara säker i trafiken.
Bilarna idag är redan tillräckligt bra. Det är inte bilarna som är problemet här.
Funderat på att krypa tillvaka till stenen du bott under de senaste årtiondet?
Att sprida lögner är osnyggt, osmakligt och troligen fettbildande. Lider du av fettma?
Köra mer än 50 mil utan att kisspaus kanske funkar bra för er som gillar vuxenblöja. 🙂
Du har förstås testat detta själv eller ventilerar du bara fördomar? Körde själv europa runt i somras med flera autobahnsträckor med fart mellan 150 och 220. Noterar dock att många elbilar kör långsamt men tror det beror på att de körs av tekniknördar och inte bilmännsikor. Det finns inget charmlöst i att accelerera från 100-200 på 5-6 sekunder eller vad det kan ta i min tredje elbil.
Precis. -10 grader, hästsläp med två ardenner i 800-kgklassen, hålla trafikrytmen på minst 180 km/h på Autobahn (hästarna blir stressade när man blir omkörd) och minst 80 mils räckvidd. Då slår vi till, givet att den kostar max 200 000?
Har min Nissan Leaf som jag privatleasar vilket jag är glad för. Mycket som händer med elbilar nu och är glad att jag om ett år kan slänga in bilen utan att behöva tänka på andrhandsvärdet pga teknikutveckling. ChDeMo kopplingen är nog inte bästa försäljningsargumentet på blocket.
Det som gjort mig vansinnig är att alla och jag menar verkligen alla laddstationer/bolag har olika betalsystem. Bloggaren skriver om hur snabbt det går att ladda men enkelt för honom som håller sig till Tesla. Vi andra får spendera 50% av tiden av att ladda ner appar, logga in och registrera dig(och då har du ju redan lyckats klura ut va fan du ska göra så kägg till 20 min för detta).
Men EU ska väl tvinga laddmafioserna att ta betalkort nu och varför det behövs ett EUbeslut på det funderar jag på de gånger jag snabbladdar.
Precis. Kan jag inte betala med kort som vanligt kan det va.
Standardisering är EU’s absolut bästa reklam (innehåller inte ett spår ironi)
Var väldigt tveksam till att ge mig in i ”elbilsträsket” men tog ändå beslutet att testa för 2 år sedan.
I början var det väldigt mycket räckviddsnojja och ett öga vilade på räckvidden i princip hela tiden.
Nu så är det väldigt sällan jag ens tänker på det.
Det ända som skapar lite problem är när sportfiskebåten hängs på och det ska ut på lite längre resor till fiskevattnen runt om i Sverige då räckvidden rasar från normalt ca 45 mil till 20 mil!. Det är ju allt som oftast på vägar och slutdestination som saknar möjlighet till laddning.
Men som helhet är jag nöjd och har lärt mig att man inte måste nå mellan punkt a- b på snabbaste tid utan en bensträckare med lite kaffe är ganska skönt medans bilen får lite laddning.
En fråga till någon som har mer studieskulder än mig! Hur kommer det sig att elbilar drar så extremt mycket mer när man hänger på saker på kroken? Mina gamla ice bilar fick har jag bara haft en ökning på ca 20 % när man hängt på båten och då hat det dessutom med högre hastighet än vad jag kör idag.
Visserligen har jag väl en del studieskulder kvar, men jag vill ändå säga att det här är en ren gissning från min sida:
Eftersom förbränningsmotorer har betydligt lägre verkningsgrad än elmotorer, märks inte den ökade förbrukningen lika mycket.
Du har nog rätt i det. Nånting för bloggaren att räkna på kanske.
Verkningsgraden hos förbränningsmotorer stiger med ökad belastning.
Det är inte elbilen som drar extremt mycket mer när du hänger på släp/ kör i kallt väder osv. Det är elbilen som drar extremt lite när du INTE har släpet bakom eller när du kör i lagom varmt väder. Förbränningsmotorn har så låg verkningsgrad att det tex alltid (nästan) finns värmeöverskott att värma kupén med. Och den är så ineffektiv att lägstaförbrukningen är relativt hög.
Jag har för övrigt dieselbil ännu. Dels är en rimligt prissatt bil med 7 säten svår att hitta öht och ännu svårare om du vill att den ska vara en elbil, dels har vi inte råd 😉
Det är en ekonomisk fråga, kör inte många mil privat.
Kanske 500 mil, då blir investeringen tusen kronor milen.
Men arbetsbilen får gärna vara batteridriven, men det bestämmer ju inte bara jag.
Tack Lars för nyanserade inlägg om elbil. Förstärker mitt redan påtagliga sug efter en Tesla. För mig som inte kör mer än 1-2 långturer över 40mil per år och inte behöver 4-hjulsdrift. Finns det nån anledning att välja en long range på M3 eller MY? Kommer man bli besviken på vintern med full packning o 10 minusgrader när det väl bär av till fjällen?
Har sagt det förr, men säger det igen. Den dag jag känner mig nödgad att köpa en egen bil, så blir det troligtvis elbil, eller vad som är bästa alternativet då. Nu hyr eller lånar jag bil de få gånger om året jag behöver det.
Kör fossilbil men har laddare till gäster. Får jag bonuspoäng?
Även jag får krypa till korset. Vår andrabil var en AMG E53:a innan och den var helt jvl…. oduglig som till och från jobbet bil och försöka ta sig fram i staden. Avyttrade den för några månader sedan och tog en E-Golf som ha något att köra medan jag byter bil. Även fast det bara är en 22milare (ärligt) så kommer vi aldrig mer skaffa en bensin/disel som andrabil i familjen. Kollar på att byta ut den mot en 40milare då det går men man är bekväm. Jag var obotlig elbilshatare innan.
LW
“Ingen tvingar någon till att köpa en elbil. Men säg som det är – de flesta har helt enkelt inte råd,”
–
För egen del finns fortfarande ingen elbil på marknaden som är prisvärd och som passar mina behov. Det är dessutom bra om man känner ett sug efter en viss elbil, men den känslan har ännu inte infunnit sig för mig.
Fint att ni älskar era elbilar. Jag gillar också vår. Men jag gillar inte att ladda den utanför hemmet.
Jag har en elbil och en riktigt grym 3 liters diesel V6:a. Men när vi ska köra långt (mer än 30 mil) vilket inte är så ofta, tar vi hellre dieseln.
Har varit med om så mkt laddstationer som ej funkar, appar och skit som inte funkar etc etc. Ja det är jättefint när det funkar, och vi har säkert haft otur. Men orka liksom.
Min bil utgör inte en del av min identitet som för vissa. Den ska bara uppfylla vissa funktioner på ett bra sätt. 🙂
Shhhhhh….
Ja Sofie, jag kan nog identifiera mig med det där också. Som småbarnsförälder med husvagn så finns saker att tänka på med stopp och “när är vi framme”. Där är det enkelt att fylla på diesel och köra vidare. Jag har förmånen att kunna ha två bilar varav den ena snart blir en hybrid. Jag känner mig inte bekväm att ta hela steget till ren elbil även om jag kan.
Det är för min del en intellektuell begränsning som jag inte kan argumentera för egentligen.
Antar att vissa gamla hundar tar längre tid att lära sig sitta, men det går så småning om… 🙂
Jag tänker och hoppas att det om några år blir bättre infrastruktur (även för andra stationer utöver Tesla, som ju verkar bra för de som har Tesla,)
Kommer nog alltid ha en diesel som andra bil dock pga flera skäl.
Söder om Dalälven känns det oproblematiskt att ladda tycker jag.
Du vet att 90% av Tesla supercharger är öppna för alla bilister?
Pratade med grannen som precis beställt en hybrid, då han skyllde på laddångest, gubbångest kallar jag det.
Jag är mycket snart pensionär och trivs bra med elbil.
Man kör miljöanpassat och nästn gratis. Vissa hävdar att det finns en relativt hög milkostnad, men om man tittar på försäljningspriset så är det bara en nästan obefintlig servicekostnad och däcksslitage utöver kostnaden för el.
Min kalkyl hittills ligger på ca. 3:- kr/ mil vilket baserar sig på att alla likadana bilar oavsett om de gått 1000 eller 7 000 mil annonseras för samma pris.
Motsvarande kalkyl för en “vanlig” bil ligger runt 30:- kr/ mil.
Det som är bäst med elbil är att det aldrig är en fråga om man ska ta bilen eller inte.
De e bar å åk.
Även elbilar har en värdeminskning som inte går att bortse ifrån. En Tesla Model S från 2013, nypris 800k, kostar i dag omkring 300k. Den har tappat en halv miljon i värde på 10 år. Motsvarar 25 kr/mil för den som kör 2000 mil per år. Begagnad diesel är fortfarande det mest ekonomiska. Tyvärr.
…fast en sådan bil bör ju jämföras med en klass S eller BMW 7-serie eller liknande, Porsche Panamera kanske. Och de har en helt horribel värdeminskning, ännu mer per år och per mil.
OK, elbilar är miljövänliga, inga tvivel räckvidd också.
För vår del faller det på kaross utbudet, saknar 4wd kombi, 2000 kg dragvikt.
Ineos ska ha något på G…
Japp. Grenadier heter den 🙂
Vi hyrde en elbil för att testa.
Det slutade med en BMW i3s.
Den gamla bilen står avställd tills vidare. Ställs på någon dag då och då när vi behöver en dragkrok.
Vi laddar mest hemma för 1:- kr/kWh, dvs. 1:20 kr/mil.
Det är ingen vinstmaskin och man behöver ett par hundratusen kronor för att köpa en bil.
Det finns ett par sätt att klara “soppatorsk”.
1) Ta med ett elverk.
2) Hoppas på bogsering, och laddbromsa maximalt.
Vår räckvidd är runt 20 – 25 mil och det funkar bra för oss som mest kör omkring i närområdet 10 – 15 mil hemifrån.
Vi har haft bilen i ett år och kört 1500 mil. Vi verkar kunna sälja bilen för lika mycket som vi köpte den.
Batteriet har samma kapacitet nu som när vi köpte den.
Priserna varierar inte så mycket beroende på körsträcka, men naturligtvis slits batterierna något. 10 000 mil verkar inte vara något problem om man tittar på prisbilden.
När det gäller laddning är vårt största problem att vi söker gratisladdare när vi inte laddar hemma. 😀
Hur är det med den ärliga räckvidden på vintern?
Som jag förstår det går den ner vid kyla.
kanske primärt inte drabbar bloggarjäveln som kör flaggskepp, men de viktiga/ billiga”instegs”elbilarna har ju lite klenare räckvidd…
Räckvidden påverkas absolut på vintern. Minns inte riktigt eftersom vi sällan begränsas av räckvidden vid vårt bilanvändande. 20 % kortare räckvidd skulle jag säga och det är bra att behålla ytterkläderna på. Det är ju utetemperaturen som begränsar, så 20 % kortare gäller väl vid runt – 5 till 0°C.
Vid – 30°C kortas nog räckvidden ganska mycket.
Ford Mach-e
På papper räckvidd LR: 600 km
Äkta räckvidd sommar: 450 km
Vintertid under noll grader: 320 km
Räckvidden på vintern påverkas mest vid korta körningar då kupen ska värmas upp upprepade ggr för att sedan stanna, kylas av och upprepa. Vid långkörning med förvärmd kupe är det inga problem.
Men hur ser världen ut om fem år?
https://www.di.se/debatt/debatt-hybrit-maste-vanta/
Mängden el som skall produceras för denna omställning på alla fronter är ju rätt ofattbar (otänkbar).
Det är ju sagor och drömmar. Noveau “Stålverk 80”.
Vad kostar 1 kWh en onsdag vid luchtid i februari 2029 om vi skall köra bilar på el och stål på el.
Jag fattar visionerna men inte matten.
Det återstår att se.
Om alla personbilar i Sverige ska gå på el behövs ett par körnkraftsblock till eller motsvarande.
Det är ju sällan man måste ladda just vid lunchtid.
Vi brukar ladda på natten.
Självklart måste elproduktionen hänga med, men elbilen kommer också att bli en del i ett framtida elsystem. Bilen kan laddas på natten eller annan tid när det finns ett överskott på el och laddas ur när det är effektivast.
Personligen tror jag mera på en framtid för syntetiska drivmedel (i befintliga motorer) som kan framställas av solen, luft och vatten. Många oljeproducerande länder bör kunna producera syntetisk diesel istället. Det finns sol, det finns luft och det finns havsvatten nära många av dem.
Just nu testar jag elbil. Har tidigare kört på bensin, diesel etanol och biogas.
…laddas ur när det är effektbrist.
skulle det stå.
Taget.
Men det finns väl inga planer på att få fram den effekten (till tex februari 2029)?
Jag är inte neg till omställningen,utan att det känns som en ologisk ättestupa.
(Fusion får mig att gilla läget!)
Jag hållit med dig, elproduktionen måste hänga med.
Fördelen med bil jämfört med stålverk är att bilen 9 ggr av 10 kan laddas när det finns ett överskott.
Fast det är inte helt sant.
Om jag inte ladda min bil så kan istället en kraftverksdam fyllas något.
Jag tror inte det är ett oöverstigligt problem för oss i Sverige. Andra länder fär det svårare. Tyskland får troligen koldrivna elbilar med stora utsläpp.
Nej det är en myt. Elbilarna kommer att förbruka ungefär lika mycket som hushållen har sparat i energiomställningen till effektivare vitvaror, led lampor och smartare uppvärmning. Dessutom kan man ladda när det finns överskott. En väl etablerad myt är det.
Har kört 1000 mil sedan i april från Narvik till Södra Sverige, senaste långkörningen på 110 mil laddade jag två gånger och hade 20% kvar när jag var framme. Jag har 4wd och dragkrok för 1600kg och en snittförbrukning på 1.7kwh per mil. Den snabbladdar fortare en man hinner på muggen och klämma en kopp kaffe. Komforten och körupplevelsen samt prestanda är helt överlägsen en fossilbil och det är bara elbilar som kan ge en match vid rödlyset. Har räknat en del på att jämföra en ny fossil med el då exvis Kona har olika drivsystem. Min slutsats är att det är billigare med el men du måste jämföra med en ny bil. Att jämföra en gammal fossil med en ny elbil så blir det som att jämföra potatis med avocado.
Det största problemet med elbil är än så länge räckvidden.
Bara för att en bil som kostar 700 000 kronor har helt okej räckvidd så gäller ju inte det för alla elbilar.
Familjen som gör en eller ett par längre resor årligen begränsas av den kortare räckvidden och tycker elbil är dåligt.
Man kan ju då hyra bil vid dessa enstaka tillfällen.
Att harva iväg 70 mil med en bil som måste laddas var 15:e mil är ju helt förståeligt ingen höjdare.
Det finns väl knappt några bilar som inte kommer längre än 15 mil? De allra flesta kommer 35-40 mil och att behöva ladda i ca 30 minuter efter 4-5h timmars bilkörning är väl knappast ett problem?
Då avser du nya bilar och räckvidd enligt någon norm misstänker jag.
Alla har inte heller nya elbilar och alla har inte heller råd att köpa en ny elbil.
De bilar som finns att köpa idag för 500 till 600 tusen kronor klarar nog nästan alltid en resa på 35-40 verkligt körda mil utom på vintern.
Har just sålt min Taycan GTS. Fin bil men ganska kort räckvidd och sen saknade den ju äkta motorljud också he he!
Nu lutar det åt nya MB E-Klass när den kommer i AMG-utförande. Vi får se…….
“Äkta” motorljud för elbilar kan du köpa av mig:) (Äkta inspelningar av Mustang, Ferrari m.fl.) Jag levererar systemet till bl.a. Rimac Nevera, världens snabbaste serieproducerade elbil, 412 km/h evsoundsystem.com
Känner att vi ofta ”överkonsumerar” bilar, det körs i mina ögon ofta onödigt stora tunga bilar med högenergiförbrukning oavsett drivmedel..
Varför är det så vet jag inte.
Batterier i flera olika storlekar olika typer klarar man sig med 350 km räckvidd då funkar det med ett billigare batteri som inte är lika energitätt.
En app för att fylla på energi. Dumheter. Diesel eller bensin. Där har det funkat med korttankning i många decennier
exakt!
Innan dess funkade kontanter i flera sekel. Betyder inte att det är rätt. Dock en enda röra att ha olika appar till varje grej men det lär lösa sig.
Ifrågasätter igen det lönsamma i att ladda på natten om man har solceller, som LW. Även om elpriset är noll öre betalar man nätavgiften, det slipper man med solelen, så om man inte får bra betalt för solel, kanske över 1 kr/kWh, så är det bättre att ladda med den.
Solelen ger ju inte så mycket på natten? Det blir nog dessutom mer ekonomiskt lönsamt att ladda med billig nätel på natten och sälja solelen under förbrukningspucklarna.
Alla har kanske heller inte bilen hemma på dagen – utan på jobbet.
“elbilsladdning billigt nattetid,” så tänkte jag också från början, men kom på att det kanske inte är smart att ladda bilen på natten, även om det är gratis el, så jag räknade på det:
Jag får betala till Göteborg Energi för el jag köper:
Elöverföringsavgift 25,50 öre/kWh + Energiskatt 49,00 öre/kWh. Summa 74,50 öre/kWh
Samt till elleverantören, för el jag köper:
Inköpskostnader, avgifter handel, balanskraft 18,92 öre/kWh + Elcertifikat och Ursprungsgarantier 9,12 öre/kWh, summa 28,04 öre/kWh.
Totalt 102,54 öre/kWh även om elpriset är 0 öre/kWh på natten.
Dessutom tar elleverantören Ersättning Spotpris 6,50 öre/kWh för elen jag säljer på soliga dagar.
Så under ett visst elpris jag får när jag säljer solel, 109,04 öre/kWh, är det bättre att använda sol-elen själv, eller hur?
Så nu laddar jag elbilen när solen skiner, kör inte så mycket så det brukar räcka, samma med tvätt och tork.
Zappi laddaren har även en inställning att välja så att bilen bara laddas om solpanelerna ger mer el än vad huset i övrigt förbrukar.
Men i morgon blir elpriset högre än så, tyvärr ser det inte ut att bli så mycket sol här i Göteborg då.
Javisst, har man inte bilen hemma på dagarna finns ju den möjligheten bara på lediga dagar, jag har som tur är kontoret hemma.
Jag har ett fel i kalkylen! Talade med Göteborg Energi på Frihamnsdagarna och blev upplyst om att jag missat skattereduktionen på 60 öre/kWh för såld solel. Så elpriset behöver bara vara 49 öre dyrare på dagen än på natten för att det skall löna sig att ladda på natten.
Det här dygnet varierar elpriset mellan 19 och 29 öre, så helt klart bättre att ladda med solen.
Hoppas att jag räknat rätt nu, korrigera mig gärna annars!
Jag bytte från en V60 T8 till Polestar 2 DM LR (gamla modellen). Jag kan konstatera att jag gör _fler_ långresor med den än med laddhybriden.
Jag har snart kört 3000 mil och är sjukt nöjd. Igår tog jag och barnen en långtur för att titta på en regnig flygshow, det slutade med 62 mil på över 8h på en hel del motorväg i mycket regn. Vi laddade en någon på hemvägen på en i princip tom Tesla-laddare vilket tog mindre än en halvtimme. Alltså: på 8h körning spenderade jag mindre än en haltimme på laddning, och det med en Polestar 2 som knappast är känd för sin räckvidd.
Jag laddar nästan uteslutande på Tesla då det alltid är gott om plats. Skulle det av någon anledning strula (vilket det inte gjort hittills) finns det alltid en massa laddare i närheten.
Många fossilbilister stirrar sig blinda på räckvidden därför att man tycker att det här med snabbladdning verkar otäckt och därför vill man kunna göra sina fjällresor i ett svep. Laddning är inte otäckt och inte ens speciellt dyrt.
Har du en long range eller standard?
Har kört Tesla Model 3 i ett års tid nu och är nöjd. Laddar hemma i garaget med tefas 16 ampere laddbox en gång i veckan. Är lite skeptisk till supercharger eftersom att jag läst att batteriet tar stryk. Räckvidden på batteriet försämras snabbt om man hela tiden laddar på det viset hela tiden. Är man rik och byter bil ofta är det säkert inget problen.
Allt beror på hur och var man kör. Om du bara använder bilen kring hemmet så är det ju inget problem att bara ladda hemma men om man som andra tar längre turer så behöver man ladda längs vägen och då är det inget alternativ att stanna i 4-5 timmar..
Samma sak med hur många procent man laddar. Om man normalt kör några mil om dagen så är det bästa att inte ladda fullt medan för en som kör taxi så laddar man såklart fullt varje dag.
Håller med om resomanget att laddning och räckvidd är uttjatat och i princip löst. Det jag blir förbluffad över är dock hur våra oändligt inkompetenta politiker hanterar frågan.
Man sätter fortfarande upp olika laddare med usel kapacitet på lite random ställen där ingen egentligen behöver dem och slösar på så vis bort både skattekronor och miljövinster bara för att kunna skryta med att ha gjort något. Det är dock kanske en fråga för en annan artikel..
Du svarar ju på frågan själv. Politiker. De ska givetvis inte hålla på med sånt.
Måste rätta här. Det är inte politiker som beslutar om sådant. Det är tjänstemän.
Politiker vare sig får eller kan ge sig in i sådana detaljdiskussioner.
Tyvärr kan jag tycka. För till skillnad från tjänstemännen så har politikerna ofta anledning att veta vad väljarna vill.
Intressant att som innehavare av hyresrätt i Stockholms innerstad läsa denna artikeln och dess kommentarar under tiden som vår på firman nyanskaffade MYLR står och laddar på lokala ICAn några kvarter härifrån.
Till att börja med är det inte helt sant att “ingen tvingar dig att köpa elbil”. Där vi bor finns det en uttalad politisk ambition att förbj*da personbilar som kan drivas med fossila bränslen och det är realistiskt att anta att den ambitionen blir verklighet om några år. Även hybridbilar skulle alltså bli förbjudna. Att skaffa en fossilbil i det läget även om den är “billig begagnad” är inte ett alternativ då vi måste göra oss av med den om ett par år igen och vi har mindsetet att om man skaffar en bil är det för 10 år. Minst.
Ergo alternativen skaffa elbil eller leva bilfritt/billöst.
Vi hade en brännbil i 17 år (Volvo V70) som tjänade oss väl men som med tiden som familjens allt-i-allo-fordon blivit rätt medfaren: vanliga resor, långresor, transport av enstaka gods, ett antal flyttar för olika personer, tömning av dödsbo inte att nämna ett antal barn och barnbarn. Maskinen ifråga stannade i början av året och vi gjorde ett överslag, gav upp och lät bilen gå till skrot.
Nu skedde detta haveri vid ett tillfälle då jag på grund av sorgliga anledningar inte ville ha en bil att tänka på (läs: befinna mig hemma och parkera om) utan befriad från bilen kunde jag fokusera på andra, viktigare saker i en annan del av landet som krävde tid och som orsakade en hel del stress inombords. Resor dit skedde med tåg (ett underbart eldrivet fordon för övrigt, från mitt perspektiv mer självkörande än den bästa Tesla) och bra så, man skall inte framföra närapå 2 ton i över 100km/h när man är för uppriven och måste ha huvudet någon annanstans.
Så under våren var vår familj bilfri. Ingen bil att parkera om. Transportbehoven för de två begravningarna som hölls på andra sidan landet löstes med lokal hyrbil och tågresor. Bilpoolen i mobilen, Aimo, fick stå för enstaka resor med VW ID3 hemmavid.
Så blev det sommar och man funderade på logistiska problem kring flyttar som skulle bli under närmaste året. Bilfriheten började övergå i billöshet. Aimo tappade jag tron på efter en resa då det tog 20 minuter (!) att stå och granska en sliten bil för att försäkra sig om att alla skador redan var registrerade och vid ett annat tillfälle ge upp när nästa försök att använda Aimo innebar en bil med typ halvårsgamla skador på en backspegel (en bil jag aldrig körde).
Två dagar innan semestern tar en arbetskamrat upp det här med att jag borde skaffa en Tesla. “Du tar den på firman. Det tar tre minuter att konfigura bilen, beräkna kostnad och beställa.” Firmabil hade aldrig jag funderat på (vi har bara köpt begagnade bilar och det är aldrig en bra idé att ha begagnade bilar på firman) så jag vart lite skeptisk. Men det visade sig att det skulle fungera bra för oss att göra så när vi hemma tittade på kalkylen.
Nu bodde vi i hyreslägenhet som vi av olika anledningar vill bo kvar i. Möjlighet att ladda hemma, dvs ladda med el vi själva betalar finns inte och kommer inte finnas. Efter lite räknande av laddstolpar som dyker upp hemma och lite funderingar kom vi fram till att det borde gå att ladda bilen utan större bekymmer ändå och det utan att bli ruinerad eller drabbas av räckviddsångest.
Nu faller det sig naturligt för mig att en Volvo V70 från 90-talet lätt blir måttstocken enligt vilken alla nya bilar jämförs. Inte bara för att vi är födda och uppvuxna i Göteborg, utan för att V70 är en väldigt praktisk bil! Lättlastad, lätt att köra många i. Den moderna marknaden erbjuder färre sådana bilar idag (vem vill åka runt i en låtsas-jeep när man kan ha kombi) och när det gäller elbilar får man kompromissa.
Vår kompromiss blev Tesla Model Y (min fru övertalade mig att vi skulle ta long range och inte RWD, jag är henne mycket tacksam för detta). Hyfsat med lastutrymme, inte lika bra som gamla V70n men ändå.
Efter lite scoutande på mer allvar i “jungeln” av laddstolpar hittade jag 5 laddstolpar vid vår ICA några kvarter bort som jag tyckte fungerade bra. Jag blippar kortet jag vill betala med, sen kan jag stå upp till 3 timmar och ladda. Väljer jag tidiga helgmorgnar är det alltid ledigt och jag slipper betala extra för parkeringen. Laddningen är 10kW och är snällt mot batteriets livslängd. Priset blir 4.50kr/kWh vilket man kan oja sig över om man jämför med “gratis laddning i villa med Tibber” men det blir ändå bra mycket mindre kostnad för bilens energi jämfört med gamla Volvon.
Så ja, vi blev lite tvingade till att skaffa bilen men det lilla vi har hunnit ha den har varit en trevlig erfarenhet. Det har redan övningskörts lite med den! Att ladda den fungerar utmärkt i vår vardagslunk. Det tar kanske upp till 3 timmar att fylla på ca 30% av batteriet, men man går och kopplar in bilen, sen går man hem och gör annat vardagsbestyr. Sen hämtar man bilen. Lite som att man fyller på tvättmaskinen och gör något annat under tiden den går.
Sen har vi inte testat alla corner-cases och där kan det finns några där vår gamla V70 kommer visa sig överlägsen. För mig som kan köra Stockholm-Göteborg i ett sträck utan att vilja ta “onödiga” pauser är det ju trevligt att per bensin “ladda” en mils resa på max 2 sekunder (jag har klockat med gamla bilen, mest av nyfikenhet). Men jag mår nog bra av att ta den där laddpausen som elbilen kräver. Eller som någon sa på jobbet “har man elbil går det åt mycket fika!”.
Sen hade V70 en enorm mängd överskottsvärme under motorhuven, en underbar kamin att värma sig med när man åkte i 20 minusgrader. Lite bortkastat på sommaren däremot och jag har inte vågat räkna om till kWh/mil för vår gamla V70, jag tror sifforna skulle göra alla mörkrädda.
Men bara att kunna sätta sig och inte behöva fundera på om mina egna avgaser skall råka komma in i kupen om jag backar eller står vid rödljus med vinden åt fel håll är fantastiskt! Samma med att slippa fundera på om andra drabbas av att jag står på tomgång och sprider osköna avgaser! Det finns inga avgaser helt enkelt!
Eller det här att jag när jag tar bilen fyra kvarter till ICAn för att ladda. Den gamla bilen hade dragit en hel del extra bensin med sin kalla motor som oförbränd hade gått genom katalysatorn (och kanske förbränts…?). Med elbilen behöver jag inte fundera på det. Korta resor är inte ett problem!
För att inte tala om hur lätt det är att koppla upp sin mobil mot Teslan. Ringa samtal via bilens kontrollpanel är enkelt och ljudet fantastiskt. Lyssna på sin spotify går i ett nafs. Allt det där man bara fantiserade om där man körde i sin gamla V70. Sen är det toppen att slippa ha hålla reda på bilnyckeln. Man har med sin mobil så vet bilen att man är där och släpper in en, redo att köra. Och att i appen på avstånd kolla hur bilen mår, se batteriets laddning och kupens temperatur är rätt trevigt.
Sen låter Teslan. Inte som vår gamla Volvo, inga vibrationer och så. Men det finns ett svagt hummande i den som man hör om man inte kör, inte pratar och inte har på musik. Men det är ett väldigt tyst ljud som säger att Teslan är vaken.
Faktum är att Teslan aldrigt riktigt stänger av sig hela vägen, den är alltid lite närvarande. Även med Sentry mode avslaget är det något som konstant är vaket och är redo. Lite som en sovande människa inte är fullständigt närvarande, men samtidigt inte heller onåbar eller helt avskuren från omvärlden.
Rowan Atkinson skrev en bra artikel i the Guardian (hinner inte länka nu, sorry) där han som gammal elektroingenjör (han är inte bara komiker och skådespelare) uttrycker entusiasm men även lite besvikelse över elbilar. Han går igenom för och nackdelar och säger mycket klokt om dem även om han har samarbete med Toyota (som fokuserar på vätgas, inte eldrift i dessa dagar). Där säger han att han upplever elbilar som lite “själlösa”. Efter att haft Teslan i drygt två veckor kan jag bara säga att den har minst lika mycket själ som vår gamla V70. Den har t.ex redan lyckats låsa in mig och min fru i baksätet när vi satt där och filosoferade, tittandes genom glastaket (jag vevade ner bakrutan, sträckte ut handen och öppnade med det yttre handtaget). Den har åsikter om hur vi kör, har “nerverna på ytan” så att säga. Säger ifrån om man kör för nära något och “skriker” åt en om man råkar byta fil för tidigt och kör över en heldragen linje 2 m innan den blir streckad”.
Kanske syftar Rowan Atkinson på att elbilarna i princip är rullande batterier, mobiltelefoner eller… rullande datorer. För mig som varit fascinerad av datorer sen jag var barn blir ju därmed elbilen bara mer besjälad, eftersom jag alltid har upplevt att datorer i sig med alla sina egenheter och quirks har en själ.
(Ja, jag arbetar med datorer och trivs hemskt bra med det…)
Så. Nu har bilen laddat ett tag, den här kommentaren är färdigskriven. Nu skall jag säga hej till familjen, göra morgonbestyr och sen om en stund hämta en färdigladdad (80% är färdigladdad om man är snäll mot batteriet) bil.
(MYLR = Model Y Long Range. Min bil är byggd i Berlin så den kanske borde kallas MÜLLER istället. Så var dagens pappaskämt avklarat.)
+1
Nu har ju i alla fall de bättre V70 AQS (Air Quality Sensor) som kopplar över till recirkulation om det kommer in avgaser. Men i alla fall, du beskriver varför Fjollträsk Central är helvetet på jorden, det är en lekplats för den smorda klassen som tar taxi till ”jobbet” och skickar räkningen till folket för att sitta av 8 timmar på jobbet.
Sedan finns det alltså enklare alternativ än Tesla. Renault Zoe är ett, eller ID3. Men visst är M3/MY mycket elbil för pengarna efter den senaste prissänkningen.
Problemet är väl att många familjer inte har råd med två styck MY men det är väl så att skall man bo i centrum får man tjäna bra. Personligen hade jag i så fall försökt ha endast en bil i familjen och så åka kollektivt så mycket det går.
Att du numera ersätter fysiskt aktivitet med att ta bilen är ju snarast en nackdel, nästan amerikanskt att inte orka gå fyra kvarter. Plus att du riskerar förlora din parkeringsplats. Om du nu inte har reserverad plats men sådana brukar kosta en förmögenhet.
Vi kan i alla fall konstatera att elbil är en ren klassfråga. En enormt stor andel av de elbilspositiva i den här tråden kör ett svindyrt lyxmärke som de flesta aldrig kommer behöva fundera över. Men jag håller med dig om att räckvidd och tillgång till laddats inte tillhör vardagsproblemen med elbilar.
Jag ersätter inte mer fysisk aktivitet med korta resor med min elbil jämfört med när jag hade bensinbilen.
De korta resorna som det handlar om är de för omparkering vid städgata och laddning/tankning och de hade skett med bil iaf. Bensinaren med kall motor förbrukar rätt mycket bensin i de fallen.
Sen blir det snarare mer att jag rör mig, det är en bit att promenera till och från ICAn när jag hämtar och lämnar bilen.
Förlorad parkeringsplats brukar lösa sig, man hittar en ny och ofta passar man på och laddar bilen någon timme just innan man skall iväg så slipper man parkera emellan. Lite planering och tidiga morgonvanor löser det för mig.
Sen är himmelriket med att bo centralt i Fjollträsk att det finns kollektivtrafik som man kan pendla effektivt med och närheten till Centralstationen gör t.ex kombinationen ihopfällbar cykel + X2000 till ett attraktivt dagpendlaralternativ som är smidigt.
Så bilen är inte införskaffad som pendlarfordon (pendla med bil är en mardröm) utan som en vardagsutility för att underlätta för oss och våra släkt i stort. Transporter, ta sig till platser med sämre kollektivtrafik på helger, roadtrips m.m.
För att inte tala om att man får lov att övningsköra privat i en bil som inte är hyrd eller bilpool.
Att hushåll i innerstaden ens behöver ha två bilar i hushållskalkylen hör nog till undantagen. Många har ingen bil ö.h.t.
Men ja, Teslan kostar men just nu verkar de ändå ligga före och ha den minst problematiska elbilen. Kan se annorlunda ut om 10 år men det vart nu vi behövde bilen.
2022 körde jag som en av de första i landet en Mercedes eActros från Södertälje till Malmö. En tung lastbil avsedd för distribution. Vi laddade på vanliga Ionotystationer (väckte en del uppmärksamhet!) men klarade oss på 2 laddningar x 1 timme o hade 14 mil kvar när vi var framme. På denna sträckan hade vi ändå varit tvungna att stanna 45 minuter enligt lag.
Och detta var alltså en bil för stadsdistribution.
Magiskt känsla att köra lastbil så tyst. Och med allt vrid ända från botten!
Ett av mina uppdrag är som PR-chef för elbilsmässan eCarExpo.
Vid vår senaste publikundersökning visade det sig att räckvidd inte längre var den stora deal-breakern. Nu är det priset som avskräcker mest, men där är ju många intressanta saker på G med billigare bilar.
Enig i att de stora problemen är betalning o abonnemang o appar.
Att alla märken har egna OS och egna system för att t ex få tillgång till Ionity.
Tänker på de som bor i lägenhet med gatuparkering. Det finns ju knappt några mackar kvar i innerstäderna längre heller.
Om en bilist som bor så har en körsträcka på 1000 mil/år så är det 20 mil/vecka. Vilket är ca 1 laddning var 14/dag. Den tar då ca 1 timme om man inte har vassaste bilen / laddstolpen.
Det bör kunna kombineras med handling/paddelspelande/jobb eller vad som helst.
Intressant.
Jag säger som Kjell-Olof Feldt en gång sa om löntagarfonder men i mitt fall sätter jag in elbil istället dvs…..”elbilar är skit men nu har vi baxat dom ända hit”…..ni kan ju förresten kolla upp vad som hände med löntagarfonder, etanol etc när begåvningsreserven i Sverige (landet som nu har sämst ekonomisk utveckling i Europa) anger vilken riktning vi ska ta😂…..ibland är potentaternas ”sanning inget annat än en halvdålig gissning som man omvandlar till guds tro för att påverka massan.
För det här med elbilar är ju ett rent svenskt påhitt? Ibland undrar jag vad vissa tänker med.
Personligen använder jag hjärnan, hur du fungerar borde vara detsamma men man vet ju inte säkert
Du verkar ju i.a.f. ha en god förmåga att blanda runt bra bland korten
Jag blandar inte men har kanske en bättre historisk horisont än dom (o du) som handlöst kastar sig in i det som potentaterna säger, dvs att ha en smula sans är till fördel. Det kommer troligen/antagligen att komma betydligt bättre energialternativ framöver såsom tex vätgas. El bedrivs opinionsmässigt vara guds gåva till mänskligheten vad gäller fordonsbränsle men om man ser på tidshorisonten där el haft en kort levnadstid utvecklingsmässigt så är det troligt att betydligt bättre och mindre beroende energier vsd gäller stora investeringar, världsläget, infrastrukturmässigt osv inverkar. Jag förstår om lobbygrupper o privata personer som investerat förhållandevis stora summor i sina elbilar gärna vill påstå att det är det bästa o då inte minst för att man riskerar stora summor när korken dras ur. En elbil är inget mer revolutionerande än vilken bil som helst bara för att man förser den med elmotor istället för diesel/bensin. Vad gäller transporter är det betydligt större frågor som borde avhandlas/investeras i innan man blir ”tvärsäker” på rätt väg att gå i framtiden. Jag har sedan länge noterat den debattmässigt aggressiva hållningen som elbilsägare har o det har till viss del förvånat mig men kanske det har med att deras investering i sin elbil varit så dyr att man därmed har en emotionell laddning till ämnet.
Haha, nej nu fattade jag att du inte vet vad begåvningsreserven egentligen betyder. Att man är gammal och spyr ur sig gamla sanningar och säger att vätgas skulle vara ett bättre energimässigt alternativ visar tyvärr att du inte tillhör begåvningsreserven.
Vi kan nog vara överens om en sak o det är att du inte tillför mycket i den här diakussionen, läs på o kom igen när du mognat på dig kunskapsmässigt….gissar att du är en av som som svalt allt med hull o hår i elbilsdiskussionerna😂
O att ett gäng andra anser Scalextric vara vägen framåt är inte detsamma som att det är naturlag…åtskilliga exempel finna även internationellt att världens begåvnibgsreserv haft fel, ett exempel är Lehman Brothers, fler exempel finns där massan trott att ett nytt påbud utgått från de smarta o dör man senare varit tvungna att backa frpn det hela….närmast i vår närtid är väl att fundera över vad kraven på etanol krävde….inte många som tankar helt ren etanol idag eller hur
Etanol har inget med el att göra. Elbilar har funnits sedan tidernas begynnelse och Henry Fords fru vägrade köra annat. Det som har saknats är ju batteriteknik och digitalisering som vi har nu.
Har du någon aning om hur vätgas ska framställas miljövänligt och hur många ggr mer el det går åt då för att köra alla bilar på vätgas istället för direkt på el.
Du vet att begåvningsreserven var ett register med ovanligt begåvade människor antar jag? 😀😀
Jo men kan också användas som synonym för de som tror sig veta/vara bättre än andra men det tror jag du förstått sedan förut😎
Är osså gammal och har sett mycket.
Jag tycker som du att man kanske rusar in fort i just en specifik teknologi, famrförallt vad gäller batterier.
Vad händer med Northvolt om nuvarande batteriteknik kraschar när/om fasta tillstånds elektrolyter tar över?
T ex:
https://www.theguardian.com/business/2023/jul/04/toyota-claims-battery-breakthrough-electric-cars
https://www.toyota.ie/company/news/2021/solid-state-batteries
Sedan finns det väl ganska mycket som talar för att el är en ganska bra energibärare, många kan producera sin el själva m h a vind o sol på många ställen.
Finns väl en del bra anpassning där?
En väldigt spridd energiproduktion är också mer robust ur beredskapssynpunkt, det är ju svårare att klippa en himla massa spridda solpaneler än att sabba två kärnkraftverk och få stor del av Sverige att stanna.
Vätgas?
Känns som en omväg att använda för fordonsdrift, och har absolut inte ngn infrastruktur utbyggd. Jag kan inte se att det skulle vara bra ekonomi skota all laddinfrastruktur för att ersätta med vätgas-dito. Vad skulle den stora fördelen vara som motiverade detta?
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_economy
Men vätgas är säkert bra för vissa specialområden.
Andra intressanta och roliga alternativ, speciellt för en kemist, är ammoniak, det man t ex köra stora dieslar på.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmech.2022.944201/full
Kan man göra vätgas bra från gröna källor kan man göra ammoniak grön också.
Pissig och agressiv attityd har jag nästan uteslutande mött från gobbar i min (vår?) generation som är väldigt känsliga för allt som antyder att deras gamla bullerbil inte är det bästa alternativet.
När folk ser mig i min dieselbil som jag en gång fick miljöbonus när jag köpte så ses jag alltså antingen som ”en som vägrar att köpa elbil” eller som en fattiglapp. Bilen används numera kanske 400mil/år och har totalt gått 9000 mil på 12 år. Nu pendlar jag på elcykel och mår bra av det. Nästa bil jag köper blir en elbil, men jag ser ingen som helst anledning att springa iväg och köpa en elbil nu när jag redan har en bil som fyller mina behov i flera år till.
Jag har precis fått min första elbil (förmånsbil via jobbet), en BMW i4 eDrive40, och känner ingen som helst rädsla kring att kunna ladda efter vägarna. Dessutom får man ju ett abonnemang gratis första året som gör att man kan ladda hos Ionity för endast 2,88 kr/kWh, vilket är snuskigt billigt jämfört med normalpriset. Med BMW Charging Card kostar det runt 5 kr/kWh hos deras samarbetspartner.
Det som jag tycker att Ionity (och många andra operatörer) gjort fel är att dom satt upp för få laddplatser på sina stationer, där Tesla verkligen gjort rätt med sin höga kapacitet per station. Det blir ju lätt kö där eftersom det inte krävs att särskilt många behöver ladda samtidigt för att det ska bli fullt. Visst, det är nog procentuellt en väldigt liten del av tiden som köbildning sker men det för ju direkt tankarna till att man inte bör planera för normalläget utan för det extrema, vilket det känns som att Tesla i någon mån har gjort.
Dessutom har jag fått uppfattningen att det är ganska vanligt att en eller två av Ionitys laddare är ur funktion, och det får ju rätt stor påverkan när dom oftast bara har sex stycken platser. Det skulle ju knappt märkas hos Tesla, som jämförelse.
Jag kan för övrigt sållas till gruppen som bor i hyresrätt med parkering utan laddare. Laddning kommer lösas till stor del genom gratis laddning i lokala gallerian, och jag har turen att ha mindre än milen till jobbet just nu. Det finns parkeringsplatser att hyra med laddare, men det känns inte värt i nuläget när jag kör så lite per dag.
jag bor i Norrland, kör MY och här är Tesla också klart bäst, t.o.m. i inlandet.
Det är för att folk köper Volkswagen/Audi eller BMW-elbilar som elbilar har dåligt rykte.
Köp en Tesla som kan det här och slipp bli kölhalad vid service (ingen service behövs) och betala överpriser vid laddstationer. Det är värt några extra tusenlappar.
En Tesla kommer det aldrig någonsin att bli för min del, men du kan ha rätt i att de biltillverkare som har fossilbränsle i blodet behöver titta över hur de tillverkar bilar.
Men Musk har gjort att 21% säljer sina bilar pga honom enligt den här artikeln. Varumärket saknar ett av benen. Bra produkt enbart räcker inte länge.
https://www.thecooldown.com/green-business/tesla-owner-survey-why-drivers-get-rid-of-cars/
Laddare finns bra på de flesta ställen, men inre och östra Småland är det ganska dåligt med ställen. Norrland börjar bli ok, men man önskar att glesbygdsstödet gick till E22-land också.
Markfrigång och flak, om bara Ford kunde skicka hit F-150 Lightning…
Har precis skaffat en ID4 i tron att det gick alldeles utmärkt att ladda på Teslas supercharger (vilket ju Tesla tillåter). Men då visar det sig att laddluckan sitter på fel sida jämfört med Tesla, så om man ska ladda på mer än hälften av platserna så tar man upp 2 st platser. Jag har inte provat att ladda på en supercharger ännu, men ni som har varit med. Hur funkar detta när det är högtrafik? Blir det inte konstigt med bilar som antingen blockerar 2 platser, alternativt gör rätt för sig och väntar in en plats som (man bakvänt) kan stå på? Blir det inte konstigt i kön?
I 99,9% av mitt behov behöver jag inte Teslas supercharger, men sportlovsveckan upp till Sälen kommer bli jobbig tänker jag…