Börserna faller i bloggens olika index i de asiatiska tidszonerna nu under fredagsmorgonen. Kronan försvagas igen, men även guldet backar trots den svagare svenska valutan. Volvo Cars har vänt den fallande trenden för sin svenska bilförsäljning och ökar under 2024 bilförsäljningen i landet för första gången på fyra år, vilket i sig kan ses som ett gott tecken för ekonomin i svenska företag eftersom det mesta av Volvos försäljning är tjänstebilar.
Stockholmsbörsen steg igår med +0.33% för OMXS30 och +0.30% för OMXSPI. Den svenska kronan försvagas dock återigen och USD hittas på 10:66 SEK och EUR på 11:54 SEK. Guldpriset backar dock och trots svagare krona går den gula metallen nu på 781:- SEK per gram. Det är fortfarande nivåer som få vågade yppa bara för en vecka sedan.
I USA backade dock börserna rejält efter svensk stängning och därmed väntas Stockholm falla idag.Nasdaq 100 gick -155% och S&P-500 -1.23%. Sämst inom FANANGST gick Nvidia med -3.44% och bäst gick Tesla med +1.62%.
Långa amerikanska räntor backade och 10-åringen går på 4.31% medan tvååringen går på 4.65%.
I de asiatiska tidszonerna ser det rött ut, undantaget Hang Seng i Hong Kong som går +0.20% i skrivande stund. Dock var den börsen stängd igår tydligen. Annars är ASX 200 -0.56%, KOSPI -0.96%, Nikkei 225 -1.96% och Straits Times -0.56%. Kanske är de senaste veckornas goda börs för stunden över.
Volvo Cars svenska försäljning under årets första kvartal vänder upp för första gången på fyra år. Då 86% av bolagets bilförsäljning i Sverige är tjänstebilar så är det ett gott tecken för ekonomin i svenska företag när tjänstebilsförsäljningen börjar ta fart, och och det ska främst ses som en konjunkturindikator. För själva Volvo Cars kvittar den marginella försäljningen i Sverige. Bolaget kan inte överleva på den svenska marknaden ändå.
Det är en trendvändning, då bolaget sedan 2020 annars mer än halverat sin bilförsäljning i Sverige under första kvartalen varje år sedan toppen 2021.
Tittar man på Bil Swedens data över nyregistreringar så registrerades nya Volvobilar under årets första tre månader som följer:
2020: 12 638 bilar
2021: 21 265 bilar
2022: 12 445 bilar
2023: 9 365 bilar
2024: 10 734 bilar
Med både pandemin över och den initiala ekonomiska smällen av Rysslands illegala fullskaliga ockupationskrig mot Ukraina så börjar nu världsekonomin återhämta sig. Igen.
Ökad bilförsäljning för tjänstebilsbolaget Volvo Cars är en sådan indikator. Möjligen kan det vara så att man börjar ha elbilar som folk vill ha som tjänstebilar och att det dragit upp försäljningen, men den mest sålda Volvon förblir brännbilen. Det är ju en speciell sorts människor som köper Volvo trots allt.
Till och med aktien har följt med börsen upp och ser för stunden ut att ha brutit sin negativa trend.
Värderingen är enligt Market Screener p/e 7.46x på årets konsensusprognos och för år 2026 4.91x. Låter förstås lågt, men det är där nere biltillverkarna värderas. Volkswagen har t ex p/e 3.81x för år 2026, Mercedes 5.77x och BMW 6.76x. Den låga värderingen av biltillverkarna finns där av en anledning, och är inte anledningar till att investera.
Volvo Cars stora majoritetsägare Geely var svartlistade av Ukrainas antikorruptionsmyndighet, för finansiering av Rysslands illegala ockupationskrig mot Ukraina. Listan har dock avpublicerats så bolag som Nestle, Philip Morris, Unilever, Pepsico (som just invigt en ny Leys-fabrik i Ryssland), svenska ESAB och Geely mfl bolag som stöder Rysslands krig, folkmord, våldtäkter, tortyr och mord i Ukraina syns inte längre.
Beskedet var att bolagen var hemskt olyckliga över att vara listade. Stackarna.
64 kommentarer
Min killgissning är att Riskbanken snart kommer hitta sig själv mellan en sten och ett hård plats.
Arbetsmarknaden kommer snart börja vika då en hel del företag inte längre kan hålla i personal- kräver räntesänkningar
Inflationen kanske planar ut och är i mångt och mycket driven av valutaförändringar- kräver räntehöjningar
Och i baksätet sitter Ingves och tjatar om att han minsann inte gjorde något fel med minusränta osv. Han fick förvisso en tillsägelse om att hålla käften om bostadspolitiken och det gjorde han och visste om att han snart lämnar skutan.
Det som kan vara ett litet ljus i tunneln är att konjukturen börjar möjligen visa tecken på bättring. Alla offentliga investeringar i vapen och ammunition mm börjar spilla över. Och lite annat.
Arbetsmarknaden kan ju stöttas av att militären måste expandera. Vi kan införa soldatplikt för de som söker a-kassa. I övrigt är det ju enligt bloggen ytterst liten arbetslöshet så de som eventuellt förlorar jobbet kan sugas upp.
Vad gäller den gudomlige, före detta Store Rorsmannen, så tror jag vi får glömma hans eskapader och gå vidare. Räntas får långsamt sänkas och vi får accepteras att kronan sjunker.
Låter som en otroligt dålig ide att tvinga arbetslösa bli spetsen på spjutet som försvarar Sverige.
Inte minst beaktat om bulken av dessa utgörs av muskelmjuka 30-45 åringar med en bakgrund som handläggare, processanalytiker, projektkoordinatorer, fullstack utvecklare (nåväl, dom kanske kan jobba med cyber) etc. Min bild är att soldatlivet är lite mer krävande än så…
De borde dock kunna fylla en roll som drönaroperatörer.
Det ska väl göras män av dom 🙂 Nä men man kanske kan ha en del lämpliga roller inom civilförsvar att utbilda för.
@Tigerman fattar galoppen. Det moderna försvaret har mer behov av hjärna och mindre behov av steroider. Bara att planera en drönarinsats kräver en hel del. Sedan vet alla som kan något om moderna krigföring att det som vinner är logistik.
Fet-Berra, 43 år med håravfall, som har kört lastbil och sedan blivit lagerförman eller transportledare och har kontakter inom åkeribranschen är en värdefull resurs för den moderna armen.
@Tigerman – en drönare blir drönaroperatör…
Speciell sorts människor? Nej, de genomsnittligaste och mest socialdemokratiska av alla människor köper Volvo. Tyvärr har inte alla insett fördelen med Volvo. Och Toyota.
Okej.
“Tyvärr”? Menar du att det vore bra att fler köper Volvo så att det kan slussas ytterligare stöd till Rysslands vidrigheter?
En sådan där kommentar som får mig att tvivla på Sveriges möjligheter. Att köpa Volvo medför att utvecklings- och produktionskompetens bibehålls i Sverige. Det var kanske inte helt optimalt att sälja Volvo Cars till Kina men ingen annan realistisk köpare fanns.
Kanske hade varit bättre att Sverige avindustrialiserats, eller? Nu råkar situationen gentemot Kina och Ryssland vara sämre än 2010 men det är bara att gilla läget. Sådana här effekter får man av globalisering. Kom ihåg att det mesta ni köper har innehåll producerat i Kina, skall vi sluta köpa allting?
Och är det inte Ukraina som fortfarande transiterar rysk gas? Ibland får man kompromissa med idealen.
Till er som har så många åsikter. Har ni funderat på häst och vagn? Sitta på höga hästar är ni ju van med.
😅
Håller med i fallet kompetensen bibehålls, kanske inte ska se mig själv som kompetent, men sitter just nu i Sverige och utvecklar Volvo-bilar i alla fall. 😁
Att sälja till Kina var säkert det minst dåliga, och givetvis är det bra att kompetens och en del av pengarna stannar i Sverige. Detta säger jag inte emot. Men som du säger, sedan 2010 har saker förvärrats och Ryssland har angripit Ukraina och därtill fått stöd av Kina. Då tycker jag plötsligt att det blir betydligt enklare att säga “nej tack” till Volvo Cars, även om det såklart även drabbar svensk industri.
Och givetvis förstår jag att det är snudd på omöjligt att undvika kinesiskt innehåll i saker jag köper, men när det kommer till större inköp (vilket en ny bil innebär för mig) så kan jag åtminstone göra ett mer medvetet val.
Men jag kan förstås vara helt fel ute i mina tankar.
@VILLAVOLVOVOVVE
Det bästa vore nog att sätta Kina i karantän. Då får kommunisterna klara sig själva med en helt egen ekonomi. Om de kommer till sans kan de släppas in världsekonomin igen.
https://www.di.se/nyheter/trots-bostadsbrist-svarare-att-hyra-ut-nyproduktion/
Underligt trots bostadsbristen ???
Detta är en av de bättre förklaringarna
Kring vad alla även i Sverige hoppas på för att få igång sedelpressarna och få folk i mer skuld
https://www.facebook.com/share/v/iNniZEtFN6T9Uckc/?mibextid=KsPBc6&startTimeMs=2000
Trevlig helg
Vilken bostadsbrist? Frånvaro av lediga försthandskontrakt med reglerade pissbilliga hyror i bästa centrala läge är inte bostadsbrist.
@LW det finns en bostadsbrist. Det är otroligt svårt för unga att komma in på marknaden, till exempel. Den ser bara väldigt olika ut på olika ställen.
Att det t ex i min mindre kommun nu finns fem lediga hyresrätter istället för ingen tyder ju i bästa fall på att den mildrats – men det beror på ett negativt flyttnetto. Och ÄNDÅ är det svårt att få tag på en lägenhet om man inte har råd att köpa en (vilket inte alla, särskilt inte ungdomar, har).
Eh, nej. Det är skitlätt att hitta en bostad. Att du inte får ett förstahandskontrakt centralt i en storstad är inte bostadsbrist. Det finns tusentals andrahandskontrakt att flytta in i i morgon för ungdomar, bara kolla Blocket. Jag lovar, jag vet. Det är trivialt att fixa en egen bostad som ungdom.
@LW eh, jo.
Att det går att hitta en bostad i en storstad betyder inte att det går lika lätt överallt.
Nu skrev jag ju också att det ser olika ut- så du har säkert rätt.
I mindre städer finns det oftast ingen marknad för andrahandskontrakt. Visst, det beror på marknadskrafter, och att tillgången är högre. Men problemet (bristen) är också relativ.
I Fjo… Stockholm är det kanske inte så besvärligt om det är svårt att hitta en lägenhet på en gång i just Bromma (eller var man nu vill bo).
Men om man bor i Klässbohult och inte hittar en hyresrätt där och får flytta till Tvetaberg kan man ge sig den på att det inte finns vare sig tunnel- eller tvärbana att tillgå.
Det finns alltså en bostadsbrist. Men den ser olika ut. Det finns också ett antal systemfel. Ett av dem är att det inte finns regelverk som gör det möjligt att få investeringar i bostäder till orter där man inte behöver sälja bilen för att ha råd med en parkeringsplats…
(Men du får såklart tycka vad du vill 😉)
Är din definition av bostadsbrist alltså “man kan inte omedelbart få en bostad exakt där man vill”?
Man skall bara vara medveten om att andrahandsmarknaden innehåller kraftiga påslag. Lägenheter som byggdes under miljonprogrammet avsågs att användas av folk som hade ett behov, inte att mellanhänder skulle tjäna pengar på dom.
Idag finns inte ens periferi oattraktiva lägenheter som förstahandskontrakt om man inte har flera år i kön. Gå in på boplats Göteborg och kolla.
En möjlig lösning på detta är trailer parks men detta motarbetas även av vänstern som hellre ser att profitörerna skor sig. I Amerika har man trailer parks för vanligt folk, inte bara som social dumpningsplats.
Skall vi få folk att flytta runt dit jobben finns måste det finnas god tillgång till logi utan krav på insats eller att man blir utsugen.
Det är verkligen inte bostadsbrist i Sverige. Snarare har vi ett överutbud och slutar vi inte bygga lägenheter väntar en ordentlig krasch. Det vi har är ett otroligt dåligt utnyttjade av de lägenheter vi har. Sveriges befolkningstillväxt är lägre än på många många år. Fortsätter barnafödandet minska och invandringen stoppas så kommer Sveriges befolkning börja minska.
Självklart är det 30 års kötid till en trea för 8000kr i månaden i centrala Stockholm. Är ju en helt jävla galet bra deal. Men det betyder inte att det är bostadsbrist för det.
Dock så saknas nog fortfarande billiga villor när storstäderna. Det kan behövas byggas.
Nej, det finns ingen bostadsbrist, det är otroligt få i sverige som är hemlösa. Det som det är brist på är tillgång på hyreslägenheter, och billiga hyreslägenheter i synnerhet – speciellt diton i centrala delar av storstäderna, eller iaf utanför utanförskapsområden.
@LW
Om man hårdrar det lite så…
Men vad är en brist?
Om du menar att brist är att det finns färre bostäder än personer som söker en bostad i landet som helhet har vi såklart ingen brist. Det finns fortfarande massor med fina villor i Norrlands inland i bästa fall köpts som som sommarbostad av en till storstaden utflyttad familj med rötter i bygden.
Men det finns fortfarande platser där bristen på tillgängliga bostäder i rimlig prisklass är ett stort tillväxthinder- och det matchar rätt väl min definition av bostadsbrist:
Om det finns så få bostäder så folk tvingas bo nån annan stans.
Och då exkluderar jag storstäder, för där finns det mycket riktigt bostäder bara nån kilometer bort.
Jo så klart finns det orter med problem. Men de är få. I de flesta fall klagas det av folk som inte på allvar söker lägenhet eller av andra skäl inte får hyra. Och jag menar att det inte är bostadsbrist om man får ett förstahands kontrakt om man aktivt söker i regionen med rimliga pendlingsavstånd till jobb/studier på 3mån, lite planering får man allt ha.. I göteborg där jag bor skulle jag tolka det som hela kommunen och kanske mölndal. Skulle bli ytterst förvånad om man inte löser boende med de förutsättningarna. Sen kand det så klart vara lite tufft att lösa 3mån och man kan hamna i problem att tacka ja till jobb innan man har boende och inte kunna få boende innan man har jobb. Har själv haft några inneboende i perioder just pga detta inga av dom har haft problem att lösa boende. Och även för studenter löser det sig typ alltid, de som hamnar svårt till där är utländksa gäststudenter inget jobb eller kreditvärdighet eller ens personnummer. så att lösa det innan man har börjat studera är i princip omöjligt utanför lite som tillhandahålls av skolan. Tyvärr hamnar en del då i tveksamma andrahands kontrakt, beror nog också lite på vad man är van vid hemifrån, alla tycker inte att det är en tveksam std att bo 6 studenter i en etta.
Nejdå Lars det vet jag sedan länge det var skrivet med en liten “glimt” i ögat 😉
“Bostads bristen är en bluff”
Något som också är intressant är denna,
Behöver man bygga mer när det redan är rekord i tomma lokaler ?
Många företag som Rizzo, och V-tab som nyligen gick i konkurs hade också massor av skulder ” uppskjutna under corona, som de snart var tvunga att betala. Därför många slänger in handuken de vet att det är kört. Finns ett stort bygg bolag utan att säga något namn som byggt ett fint torn som har samma situation. men avslöjar inte vem det är 😉
https://www.di.se/nyheter/kontorskrisen-vaxer-varre-an-under-finanskrisen/
Kontorskrisen växer – värre än under finanskrisen
Antalet outhyrda kontor i Stockholm är fler än under finanskrisen 2008 och den krisande kontorssektorn tappar i omsättning under 2023. Det visar en färsk rapport från analysföretaget Citymark.
”Utvecklingen har accelererat”, säger Tor Borg, analyschef på Citymark.
Att det finns ett överflöde i kontor är ju inte direkt ett argument emot bostadsbrist utan en naturlig konsekvens av att många fler jobbar heltid eller deltid hemma nu.
Tror det var i en del amerikanska storstäder där de har samma problem och där konverterar de många kontor till lägenheter nu.
Det beror väl lite på… på en marknad betyder ju inte “brist” att det tar slut på en vara utan snarare att priserna skjuter i höjden. Vilket ju den av bloggen länge drivna tesen om bostadsbubblan verkar visa.
I planekonomin får vi ju istället köer när det är brist. Och långa köer verkar ju onekligen vara fallet när det gäller hyresreglerade förstahandskontrakt.
Annars går det ju bra att läsa Boverkets sammanställning nedan istället för att gissa.
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/bostadsmarknadsenkaten/
Detta bygger på föråldrade beräkningar av Sveriges befolkning. Så är inte aktuell längre.
Bloggaren brukar ju ha som vana att skriva ner Volvo för att trigga oss svennebananläsare här på bloggen, men jag menar att han har fel. På gränsen till spaning så är det andra generationens invandrare som vurmar för Volvobilen. Även utländska tjänstemän tar en Volvo. Vi svennebanan tar det som företaget
rekommenderar vilket oftast blir en VW.
Så då är det alltså BMW/AUDI som gäller för invandrare, och volvo för andra generationens invandrare?
om man ska vara integrerad behöver man en volvo, vad signalerar mer att man infogat sig i det svenska ja förutom sill och nubbe till alla högtider då..
Ja så kan det vara, en annan kan vara att många av de som kom på 90talet från krigen på balkan idag är väldigt beroende av Volvo eftersom många jobbar på fabrikerna. En annan, “Såg en Volvo 740 på 80 talet och drömde om att en gång kunna äga en, nu har jag en XC90” citat från en granne.
Med utländska tjänstemän menar jag de som kommer till Sverige för att jobba på ett globalt svenskt huvudkontor ett par år för att kliva i karriären och studsa vidare ut i världen…sen blir frugan med barn=Volvo och inget mer studsande.
Oljepriset är upp 20% i år. Än så länge kan tilläggas. Snart upp mycket mer.
Olja är överallt i ekonomin så att inflationen skulle vara över tror jag inte på när vi har kraftigt ökat oljepris.
Allt snack om snart sänks räntan måste enligt min bok vara bara snack. Snart börjar de bål pumpa ut att räntan sänks lite senare men sänks ändå. Därefter så kommer de väl med att räntan bara behöver höjas lite till och bara kort tag.
Kan nog bli intressant resa de närmsta 2 åren.
Mycket snack om oljan nu när den handlas över 91.
Enligt djungeltrumman var det oljan samt Kashkari som triggade nedgången i SPX under gårdagen.
Var han inte en del av Government Sachs under finanskrisen? Kashkari alltså.
https://en.wikipedia.org/wiki/Neel_Kashkari
Tydligen var han riktigt elak igår och gjorde “alla” besvikna att det kanske inte blir några räntesänkningar i år.
Just det, han är det. En gammal go GS kille, how we love them!! Läste hans uttalande och det var väl inget kontroversiellt i sig, om inflationen kommer ner/rör sig i sidled och tillväxten/momentum i ekonomin är god finns ingen anledning att sänka räntan, vad är felet i det..?
Sjuka tider. Blir så jävla trött på att folk verkar så rädda för realränta.
Det som stör mig mest i dessa tider är dock de ökade klyftorna som denna politik skapar.
Vore underbart med en nedgång på 40% på aktiemarknaden så att folk som tycker de är så jävla duktiga höll käften i en vecka eller två.
Stämmer att det är dumheter att sänka räntan om tillväxten är hög och inflatonen inte särskilt låg än.
Fint för oss bosatta i Norge där oljefonden redan är 3 miljoner per invånare. Förra året var väldigt speciellt men då drog Norges oljeintäkter (utan oljefonden) in cirka 1350 miljarder, mer än alla inkomster till svenska staten i 2023 med nästan dubbelt så många invånare.
Svårt att spå oljepriset på sikt då tusentals faktorer spelar in men jag räknade lite på oljefondens framtida utveckling. Med oljeintäkter något under det idag, 7% tillväxt på fonden per år och 3% uttag till statsbudgetten hamnar den på 5 miljoner per invånare inom 7 år.
Hoppas som sagt att vi som arbetar får ta del av lite av det i form av lägre inkomstskatter så inte allt går till politiker och offentlig sektor. Har ingenting emot att lägga en del på militären särskilt då Norge är geografiskt mer utsatt än Sverige men militärbudgeten ligger ju redan på ganska saftiga 5%. Vill ju inte ha det som i USA där över 10% går till militären och deras lobbyister, åtminstone inte utan stora nedskärningar i offentlig sektor.
Tycker du att Norge har extra ansvar att mildra klimatförändringarnas effekter? Ärligt ställd fråga.
Jag tycker i alla fall i teorin att det är så – om vi drar ut linjerna 10-20-50 år och klimatförändringarna på allvar börjar leda till naturkatastrofer/ökenspridning/massflykt etc, vore det helt insane om smarta Norge förvaltat sina oljepengar så väl att deras lilla paradis kan kvarstå odrabbat …
Norge leder ju elbilsutvecklingen i världen samt har världens mest miljövänliga energitillverking (95% vattenkraft iirc) så att man utvinner olja väger man väl upp för redan? Jag har personligen större problem med alla miljöpartister i Europa som stänger kärnkraftsverk samtidigt som de vill ha mer vindkraft som ger noll reglerkraft.
Sen kommer ju inte folk sluta konsumera olja om Norge inte producerar, snarare så är Norge det enda landet där oljan är så stor del av landets ekonomi som också är en demokrati. Så alternativet blir att ge mer pengar till diktaturer och kvinnohatande, religiösa fundamentalister.
Sen är ju också frågan till vilken grad man vill klaga på tillverkarna än konsumentera, om man vill likt en del i USA stämma storföretag som tillagar godis för det är deras fel att man konsumerar det inte ens eget.
Så kortfattat tycker jag, inte särskilt
Har själv jobbat i bilnäringen i Norge i 10 år hos en förhandlare som ej är Tesla. Förra året sålde vi 90%+ elbilar och nu i år har man sagt att vi bara säljer elbilar nu, så ligger långt före Sverige i elektrifieringen här.
Elbilar och vattenkraft är ju jättebra. Och absolut intressanta och komplicerade frågor om tillgång och efterfrågan. Men det finns ju många icke oljeproducerande länder som gör mycket gott för klimatomställningen och miljön i allmänhet. Det jag är nyfiken på är ju om de länder som tjänat stort på oljan ska får fortsätta använda denna rikedom om resten av världen brinner? (Gäller såklart även Saudi och Venezuela, men Norge är ju extra intressant eftersom de till skillnad från många andra oljeproducerande länder förvaltat sina tillgångar väl.)
Om vi jämför med straffrätt är det ju rätt självklart att en ekonomisk brottsling inte får behålla pengarna om brottet uppdagas och hen åker dit. Klimatförändringar är inte brottsliga, vi vet inte hur stora konsekvenserna blir och framför har kunskapen om de fossila bränslenas negativa miljöeffekter inte varit kända på allvar förrän kanske de senaste 30 åren. Men principen kan ju ändå diskuteras. Om en fabrik släpper ut dioxin i en by så folk dör och byn blir obeboelig kommer vi ju garanterat vilja ha vartenda öre fabrikörn gjort i vinst för att om möjligt ersätta och återställa. Och motsatsen, att fabrikörn skulle få fortsätta leva i lyx för att han är en i övrigt schysst snubbe som planterar blommor och hjälper gamla damer över vägen håller ju inte.
Nu är det ju inte tillverkningen som skapar utsläppen (utom till väldigt liten del) utan konsumenterna som skapar det när de använder produkten så att likna det med en fabrik som spyr gift över människor i närheten som inte har något med den att göra. Blir lite som att säga som att sockertillverkare ska betala sjukhusräkningen till folk som överkonsumerar det till hjärtinfarkt, att man flyttar allt ansvar från själva konsumenten.
Sen utgår jag att du talar om oljeintäkterna och inte oljefonden? Om en majoritet av oljeländer är inkompetenta och lever i nuet mens ett är flitigt och sparar så är det ju samma som dubbelbeskattning att straffa landet som inte slösat bort sina pengar, men så är det väl dock en del kommunister som tänker.
Så undrar jag lite var egentligen gränsen går för den här typen av resonemang. Jag ska inte godhetssignalera och ljuga att jag gör det av miljöskäl men jag sålde min bil och köpte bostad nära arbetsplatsen i 2017 och inte ägt sedan dess. Reser utomlands utanför norden gör jag extremt sällan också, kanske vart femte år. Nej det är inte sura äpplen då jag sparar halva min inkomst och kan få en ny elbil om jag ville bra mycket billigare i Norge. Är det rättvist om du som jag utgår har bil ska kanske swisha mig 500kr i månaden och 1000kr i omfördelning i utsläpp för att jag har mindre klimatavtryck än dig?
Blir ju samma typ av resonemang, om vi båda lider lika mycket av klimatförändringarna med du bidrar mer till den blir du de facto skyldig mig, eller är det bilföretagen då som tvingar dig att köra bil och ska betala åt dig?
Notera att jag inte anser något av det här, jag är bara starkt emot denna typ av resonemang. Samma som folk som vill ha plastpåseskatter och straffa svensken för all plast som finns i haven när 90% av det kommer från 8 floder i asien och afrika och man aldrig har drivit ett förslag att man ska kanske sätta press på de länderna först att göra bättre ifrån sig.
Nog raljerat från mig för idag, hade gärna sagt lite om oljans roll i historien att skapa det välstånd alla har idag men blir för långt.
Sa nog raljerat men tror egentligen att det inte är ett så dumt förslag i sig att oljeländer gör investeringar för att minska utsläppen, säg 10% av intäkterna och man kan ju använda det på något ekonomiskt lönsamt också som förnybar energi.
Gör man väl redan med solkraftsparker en del i mellanöstern men jag läste för ett tag sedan att t ex saudiarabien lägger rysliga mängder av sin olja på AC för privatpersoner. Tror majoriteten av elen kommer från oljekraftverk och att det var typ 20% eller något av hela oljeproduktionen, hade de investerat 10% av sina intäkter i att bygga mer kärnkraft och solkraft hade det minskat deras koldioxidutsläpp extremt.
Bara exkludera vindkraft från ekvationen som mest bara parasiterar annan kraft när den kommer över 10% så är jag nöjd.
På landsbasis är väl Norge det landet i världen där det är bäst att bygga vindkraft då det är (byggt till liten grad) ett hyffsat komplement till vattenkraft då man kan spara i magasinen när det blåser. Men saken är den att Europa är ett ganska litet område geografiskt och när det blåser mycket i Norge och Sverige blåser det mycket i Danmark och Tyskland också som drar ner elpriserna till runt 50 öre, och då är det billigare att spara på magasinen och importera från grannländer (som Norge gör idag) än vad produktionskostnaden för vindkraft är.
Tack för dina resonemang! Håller inte med om allt, men jag har ju inte heller något färdigt åsiktspaket i den här frågan – själva diskussionen är ju det intressanta. Några synpunkter:
1. En ekonomisk brottsling kan ju antingen köpa h*ror och kokain för pengarna, eller investera dem skickligt. Detta spelar ju ingen roll i själva rättsprocessen – det som finns kvar konfiskeras. Man kan ju tycka detta är orättvist – det kan finnas situationer där människor begår brott för att de måste (typ en stackars familjefar som förskingrar för att kunna behålla villan när frun dött …?), men lagen och moralen är ju åtskilda. Så det faktum att Norge, till skillnad från många andra oljeproducerande länder, är en god kraft i världen spelar ju ingen roll OM vi anser att det är fel att oljevinst används till nationellt välstånd istället för att mildra klimatförändringarnas effekter runtom i världen.
2. Helt enig om oljans roll för välståndet i världen. De möjligheter vi har och de liv vi lever i dag har varit helt avhängiga de extremt koncentrerade och lättransporterade kilowattimmar som fossila bränslen erbjuder. Sen har jag ganska hippieflummiga åsikter om vad välstånd faktiskt är – det märkte du antagligen i trådarna om arbetstidsförkortning. (Har precis som du också hört att mer energi går åt till AC i varma delar av världen än uppvärmning i de kalla. På vissa platser är klart värmen dödlig, men tror också att AC på många håll är värsta sortens lyx för att folk inte vill få svettfläckar i sommarvärmen …) Anser hur som helst inte att det ständigt växande materiella välståndet i västvärlden de senaste 30 åren kan används som försvar för att vi i oförminskad takt fortsatt pumpa upp olja – vi i väst var trygga, välmående och förhållandevis lyckliga redan 1994, och jag kan inte se att förbättringen av materiellt välstånd sedan dess haft någon särskild positiv inverkan på människors liv i västvärlden. Men den diskussionen kan vi spara till ett annat tillfälle, lovar att ta upp det om bloggaren skriver något angränsande i en ekonomitråd.
3. Tillgång och efterfrågan är ju intressant. Ditt sockerexempel är ju bra – givetvis straffar vi inte sockerproducenterna. Men knark då – är diverse öststatslabb och kriminella organisationer moraliskt oskyldiga för knarket, bara för att det råkar finns vanliga människor som gillar att köpa amfetamin? Knappast. Och fossila bränslen hamnar väl någonstans däremellan. Otroligt viktiga för världen, omöjligt att stänga av kranen direkt, men i princip alla politiker har vetat i 30 år att vi rör oss mot avgrunden. Jag tycker nog egentligen inte att Norge gjort något fel. De började pumpa när det var okontroversiellt, hade de stängt av kranarna för 20 år sedan hade kanske priserna höjts lite, vilket hade gjort omställningen mer lönsam, men samtidigt hade västvärlden blivit mer beroende av skurkstater, så sammantaget har det nog varit bra att de fortsatt pumpa.
4. Jag håller absolut med om att den som släpper ut mest har störst ansvar i omställningen! (Därför blir jag så trött på att höra människor säga “Kina får lösa klimatfrågan, det vi i Sverige gör spelar ju ingen roll” när genomsnittssvensken ju har mycket höga utsläpp i ett världsperspektiv.) Teoretiskt sätt kanske en konsument av fossila bränslen skulle kunna hållas ansvarig, men det bygger på att hen gör ekonomisk vinst på sitt bristande ansvarstagande, tycker jag. Typ att du tar ett jävla ansvar, cyklar och tar tåget, äter vegetariskt – och blir därför fattig. Din granne kör de törstigaste bilarna, flyger till Thailand och Alperna, äter entrecote varje dag – och blir tack vare detta rik. Då tycker jag det är rimligt att din granne får betala. Nu råkar det ju vara tvärtom i nästan alla situationer – det är billigt att leva klimatsmart och dyrt att bränna fossila bränslen, så hela detta resonemang är ju akademiskt.
5. Avslutningsvis är vi tillbaka på oljefonden. Vi är nog ganska överens om att Norge inte gjort något fel. Men nu har de en enorm pengapåse i knät, som de fått på att sälja varor som kanske kommer att leda till undergången för många människor. Är det moraliskt rätt att de använder dessa pengar för att skapa ett litet inhägnat paradis för 5 miljoner människor på den skandinaviska halvön? Jag tycker inte det. Jag tycker Norge kan jämföras med någon som köpt stöldgods i god tro – tråkig situation, du har inte gjort något fel, du hade inte kunnat göra något annorlunda. Men givetvis ska bilen lämnas tillbaka till den ursprungliga ägaren!
En reflektion:
Man kan också se siffrorna som ganska katastrofala för Volvo (på den svenska marknaden).
Eftersom det såldes 21265 bilar 2021 och bara 10734 2024, dvs tre år senare, så har andelen halverats. Tjänstebilar leasas ju som bekant oftast på tre år.
Men, det är ju med statistik som med bibeln. Den går att läsa hur fan man vill 😉
Relevant inspel. Ja, treårspuckeln på tjänstebilar kan ju spela in här.
Man ska nog kolla på längre sikt än så dock – för under pandemiåren så hade ju folk rätt gott om pengar, då man inte behövde lägga sina surt skattade kronor på att ta sig till och från jobbet, och inte heller behövde lägga pengar på lunchrestaurangen.
Jag är nog en speciell sorts man för jag blir jätteglad när jag ser bilden på 164+P1800.
Utomordentlig start på fredagen.
Ja det är riktiga bilar som håller än! 👍
Kul att Volvo säljer, en reflektion är ju att det kan också finnas ett uppdämt behov av att byta leasingbilar givet försäljningspuckeln 21. Alla har säkert inte det men 3 år brukar vara någon form av normal leasingkontraktslängd. Sen har du säkert några längre avtal som fördröjdes av pandemin när bilarna stod stilla så än finns det hopp om dåliga nyheter…
Ah, va fan man ska inte gå på toa. Nu ser jag att GRG_FTW i princip skrev mitt inlägg åt mig…
@brasklapp:
Great minds… etc 😃
Haha, precis och lärdomen här för mig blev “när du har ett inspel du tycker är smart och vill bli först, kniiiiip..” 😀
Vad är det för skillnad på listan från Ukrainas antikorruptionsmyndighet (som har avpublicerats) och listan från Kiev School of Economics (KSE) som finns kvar via leave-russia.org? Där finns t.ex. Geely och Pepsi kvar.
Skillanden är att ukrainas antikorruptionsmyndighet är en del av den ukrainska staten.