Stockholms kommun inför en symbolisk miljözon med endast elbilar på en av de minst trafikerade områdena i centrala Stockholm, efter att ha backat från lite mer betydelsefulla planer. Moderaterna i kommunen kritiserar det hela och låtsas att det saknas laddstolpar, men på tio sekunder kan man identifiera att det finns hundratals stolpar i det berörda området och med de som ligger precis utanför över 600 laddare.
Området blir runt delar av Malmskillnadsgatan och Regeringsgatan, avbränsat i norr av Kungsgatan, i söder av Hamngatan (“NK”), i öster av Birger Jarlsgatan och i väster av Sveavägen på södra Brunkebergsåsen (?). I detta område kör i princip ingen bil på de berörda smågatorna och det finns nästan ingen genomfartstrafik annat än de som ska ner i bakvägen in i Klaratunneln från Mäster Samuelsgatan, vilket är försvinnande få.
Det hela är alltså symboliskt, så de styrande socialisterna ska kunna visa upp något för sina mer fanatiska väljare i miljörörelsen, utan att egentligen påverka något.
Moderaterna i kommunen visar sin okunskap genom att hävda att det inte finns laddplatser i området. Snarare är det så att det inte finns några parkeringsplatser där heller, så det är oavsett ett icke-problem.
“Var är alla laddstolpar på den här platsen?”
Dennis Wedin (M)
Men låt mig svara på Moderaternas fråga.
På tio sekunders surfande kan man motbevisa Moderaterna i Stockholm. I NK:s parkeringshus som ligger i det berörda området finns det 325 stycken 11 kW typ 2-laddare och hos Aimo Park i Oxtorgsgaraget finns det 22 stycken 22 kW typ 2-laddare. Varför någon annan än en masochist (eller lantis som kört fel) alls ska in i de kvarteren med bil.
Går man bara några meter utanför området finns det 223 stycken 3.7 kW typ-2 i David Bagares P-hus, fyra 3.7 kW typ-2 i P-hus Väderkvarnen, 34 st 22 kW typ 2 i P-huset Hötorget och 36 stycken 22 kW i P-hus Birger Jarlsgatan 7 för en summa om 644 laddare. Sträcker man sig till Södra Gallerian finns det ytterligare 206 laddare, men jag tror poängen framkommer.
Att Moderaternas politiker inte har råd med elbil, och således inte vet om hur många hundratals laddare det finns förändrar ju inte verkligheten. Dessutom behöver man ju inte ständigt ladda moderna elbilar, utan den som bara kör måttligt i stan kanske behöver ladda en gång varannan vecka, eller rent av bara någon gång i månaden. Varför man nu ska ha bil om man bor så centralt? Snarare är väl elbilsbilisterna bara på besök och laddar hemma någon annanstans. Tiden då elbilar bara hade 10-15 mils räckvidd och det ständigt var panik över att ladda är sedan länge borta.
Nej, det är aldrig något problem att hitta laddplats för elbil i Stockholm. Själv laddar jag knappt alls i Stockholm längre, för det behövs inte, utan handlar mest om okynnesladdning i så fall.
Sedan kan man kritisera denna nya miljözon för att det är en töntig symbolhandling utan verklig innebörd eller påverkan.
Stockholms kommuns information om miljözonen här. Moderaternas gnäll hos SVT.
Sedan kommer förstås polisen inte lyfta ett finger för att tillämpa förbudet, precis som vi alla som kört med dubbdäck i Stockholm vet att polisen inte stoppar dig om du kör där det är dubbdäcksförbud, som på Hornsgatan (eller Stampgatan i Göteborg). Möjligen att de gör några kontroller första veckan.
58 kommentarer
Här skulle jag vilja citera Thorsten Ehrenmark men kommer inte ihåg och kan googla fram den exakta ordalydelsen i någon “Årets Ehrenmark”. Kontentan var dock att han retade gallfeber på sin syster när han träffade henne första gången på ett besök i Stockholm (han var son till en skådespelarpar och hon levde med mamman i Stockholm och han med farföräldrarna i Örebro) genom att drygt påpeka att allt hon visade honom inte var så märkvärdigt då det också fanns i Örebro.
Sånne här vi hemme i stan också, sa killen från Norrköping som åkte spårvagn i Götet.
Håller med, en otroligt fånig symbolhandling.
Om man skulle premiera icke-fossildrivna-fordom, så vore införande av fri parkering eller noll i trängselskatt ett bättre alternativ. Då skulle det hända saker.
I övrigt är det ohemult dyrt med parkering i denna håla. Stockholm Parkering tillhör väl en av de mer lönsamma bolagen i landet, ständig vinstmarginal på kring 25%.
Verkar ju vara gratis i zon 3 kvällar och helger. Upplever inte det som dyrt. Men jag är ju bara besökare.
Att äga bil och ha den parkerad 24/7 i centrala Stockholm är kanske lite surt, men varför bor man centralt om man ändå ska ha bil?
Ohemult dyrt = jämförelse med andra städer.
Stor del av city är zon 2 (eller 1) och avgift dygnet runt. Zon 2 gäller även på vissa större gator i andra stadsdelar.
Min kommentar var mer i tanken att styra över bilismen till icka-fossila bränslen, inte så mycket trängsel.
Sedan, varför har man bil och bor centralt i en stor stad, ja det kan man ju fundera på.
Att äga en bil i Stockholms innerstad är surt dyrt med trängselskatt och parkering. Bor inte där men känner många som gör det. Miljötalibanerna har lyckats göra kaos.
Det stämmer att det finns massor med landningsplatser, bara det att de flesta är tomma. Vanligt folk har inte råd med en batteribil utan mer en Nissan Micra av 90-talsmodell som sannolikt är miljövänligare än en batteribil. Som bonus stödjer de inte organiserad brottslighet och barnslaveri.
Många som bor i stan behöver bil, till arbetet och för att ta sig till lantstället m.m. För att handla på bästa sätt behöver man ta sig ut ur stan, priserna på mat är lägre, byggvaruhus ligger utanför etcetera. Att äga en bil är en frihet och en nödvändighet för många.
Jag känner folk där hantverkare tackar nej till jobb pga den eländiga situationen i Stockholm.
Den enda landningsplatsen är väl Bromma?
HEASM, nu blev jag lite chockad. Att en person med ditt överlägsna intellekt inte förstod att autokorrekt ändrade landningsplats till landningsplats 😳
Klart att jag förstod det, men ibland blir det så roligt så man kan tillåta sig att skämta. Det tycker jag du kan bjuda på.
Självklart! 🤗👍
Sluta nu. Hantverkare tackar inte nej till jobb i innerstan pga trafik eller parkering. De saltar bara fakturan och skiter i p-böter.
De tackar nej när det är någon fancy sekelskiftskåk där man måste släpa massa skit i en spiraltrappa 6 våningar för hissen får plats med max en gammal pensionärstant och dennes Corgi.
Jag tänker att det behövs bil för att få iväg den lilla till ridning och agility och en själv till golf och jakt osv. För att inte nämna landställe. Men personligen är jag väl medveten om att det är att anse som en lyx. Hade förstås kunnat mätta magen efter matsäck om det behövts.
Det är mitt val att ha, och jag betalar gärna för det. Personligen hade jag gärna betalt för det bortplockade reduktionsplikten.
Med det sagt har jag full förståelse för att bilen behövs på andra orter. Och jag tycker att det är skevt att det kostar lika mycket för de i byarna i norrlands inland som för mig. I mina kvarter *kan* jag nyttja kollektivtrafik. Det är inte superlätt överallt.
Nu är det 3 år sedan jag bodde i Stockholm men då var det mycket billigare att vara med i bilpool (och hyra bil för längre perioder) än att äga bil. Efter ett år med bilpool / hyrbil så hamnade kostnaden totat sett på ca 1800 kr / månad i medel (då hade vi tex en semester-hyrbil i 3 veckor på sommaren). Sen slipper man ju mycket bök kopplat till bilägande med parkering underhåll etc, men drabbas av lite annat bök så det går jämt upp tycker jag.
Sen köpte vi bil ändå när vi fick barn nr 2 pga böket att släpa 2 stora bilbarnstolar till och från en hyrbil / poolbil. Och endast parkeringen (bodde i NDS där det inte ens finns boendeparkering på gatan) gick på 1850 kr / månad, då hade vi ändå tur som fick en relativt billig garageplats i samma hus som vi bodde i (dvs det var hiss rakt ned till egen parkeringsplats, mycket smidigt).
Så det handlar ju om prioriteringar och vad man tycker saker är värt att lägga pengar på. Men kontentan är att folk måste sluta låtsas som att de MÅSTE HA EN EGEN BIL om de bor i Stockholms Innerstad. De lever mitt i en ändlös buffé av alternativa sätt att transportera sig själv, sin familj, sitt djur, inköpta saker, saker som ska avyttras etc.
Jag uppfattar att det handlar om att få bort biltrafiken som sådan från stadsmiljön. Detta är bara ett steg i den riktningen. Man provtrycker att stänga av fler och fler gator för att få bort biltrafiken och frigöra ytor.
https://vaxer.stockholm/projekt/vasastan/bilfria-helger-pa-sveavagen/aktuella-amnen
Tycker tvärtom att ta bort P-avgift eller trängselskatt för något som tar exakt lika mycket plats i trafiken är fel och urholkar syftet med avgiften/skatten.
Jag har länge tyckt att det är för billigt att parkera i stan. När jag besöker stan medelst bil är det ofta för att jag ska transportera någon/något som inte lämpar sig för kollektivtrafik, och vill parkera enkelt och nära till destinationen. Bristen på lediga platser där jag vill stå tyder på att de är felaktigt prissatta. Jag parkerar dessutom såpass sällan i stan att den dubblering av priset inte hade varit ett problem.
Det är bara dyrt för de som inte bor i innerstan. De borde vara lika dyrt för boende som det är för gäster från förorten. Idag är det väl 1200 kr i månaden att parkera på gatan. För oss vanliga dödliga är det 630 kr per dygn i det området.
Det är Taxa 2, inte Taxa 3. Miljözon och parkeringszon är inte samma sak.
Fast nattparkering i garage går på 150 kr så det är ok.
1600:-/månad sedan februari.
Körde bil i Stockholm. Ett gytter av gator som var avstängda eller enkelriktade. Hamnade på Hornsgatan. Stig vid rött och betraktade skylten: Dubbdäck förbjudet.
Alternativet var trots eller att stanna bilen. Tillkalla polis som skulle dirigera alla bakomvarande bilar att baka så att jag skulle kunna backa därifrån.
Valde trots.
Kändes som ett dåligt förbud.
Poängen är inte att fånga varje vilsen lantis utan att få ned dubbdäcksanvändandet något och i förlängningen förbättra luftkvaliten för de som bor där så de slipper dö i förtid för att folk slentrianmässigt använder dubbdäck i onödan.
Med tanke på de ständigt återkommande nyhetsinslagen om hur det blir trafikkaos så fort det snöar i Sthlm borde man snarare under säsongen påbjuda obligatoriska dubbdäck där.
Man får låta lapplisor och trafikkameror rapportera överträdelser och bötfälla fordonsägarna. Det kanske ger lite intäkter ett tag.
Onekligen blir miljön i stan bättre om diesel/bensin-fordon försvinner men området kan i dagsläget inte innefatta Sveavägen eller Hamngatan så avgränsningen blir så här. Att börja med något större vore ju svårare. Området får utökas när det blir möjligt och fler områden får tillkomma.
Idiotin ligger ju i planen att så mycket trafik ska gå rakt igenom staden.
Stadsplanering brukar ju härröra från historisk tid och resultatet brukar vara av många små knivhugg.
Kan berätta att bara denna lilla zon får stora konsekvenser för transporter. I praktiken blir de tvingade att köpa ellastbilar för att kunna leverera i hela Stockholm.
Jo, det är eller iaf. Var bra genomfartsleder till olika delar av stan. Så det kommer att stänga av mycket privattrafik också. Ska du från söder till Universitetet så kan det jobbigt. Speciellt om de också förbjuder tunnlarna för fossil, men så är det inte ännu.
de har iaf. Förbjudit helgshoppingen på NK för oss fossilister.
Jo, det är heller iaf var) bra genomfartsleder till olika delar av stan. Så det kommer att stänga av mycket privattrafik också. Ska du från söder till Universitetet så kan det jobbigt. Speciellt om de också har med tunnlarna i zonen, men så är det inte ännu.
de har iaf. Förbjudit helgshoppingen på NK för oss fossilister.
Den 31 december 2024 införs miljözon klass 3 i ett område i City, innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.
https://trafik.stockholm/trafiksakerhet-trafikregler/miljozoner/miljozon-klass-3/
Helt okej att färdas på Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.
Från söder till Universitetet verkar onödigt krångligt med bil öht, men ännu krångligare om du nödvändigtvis envisas med att köra genom denna zon.
Laddhybrid över 3,5 ton är okej.
https://trafik.stockholm/trafiksakerhet-trafikregler/miljozoner/miljozon-klass-3/
Att det skulle vara tvingande, är ju lite av poängen med införandet av zoner. Genom politiskt tryck förmå folk och företag att skifta till el så snart som möjligt.
Lite det jag ville komma till, trots att det är ett mycket litet område kommer det ändå ha stor inverkan på olika transportföretagen. För att kunna leverera i detta område behövs en ellastbil sedan får den gå i resten av staden också.
Finns inte speciellt många fossilbilsmackar i det området i stockholm heller.
Hur många finns det alls i innerstan?
Förr fanns det en blandmack med flera soppsmaker intill Norra Bantorget, mellan Stambanan och taxihaket i “Tårtan”.
En mack i ett bostadshus på Roslagsgatan.
Sen fanns det en OK i bergrummet under Katarina, som utrymdes pga brandfara och bussterminal, som också fanns vara brandfarlig.
Ingen av dem är nog kvar.
I sen tid har jag sett en på Norr Mälarstrand och en vid utfartsrondellen västerut ovanpå Hundra knutars backe.
Vad har jag glömt? Ropsten?
Lite osäker på vad jag tycker i frågan men jag kan konstatera
att det är frivilligt att bo i innerstaden,
att livslängden är ungefär densamma inom tullarna som utanför,
att elbilar sliter lite mera på däck och vägmaterial eftersom de är tyngre,
att avsaknad av partiklar från förbränning av fossila bränslen ökar solinstrålningen och skyndar på jordens uppvärmning,
att CO2-utsläpp från fossila bränslen påskyndar jordens uppvärmning och
att politiker inte alltid gör och säger rätt saker.
Med det sagt kan jag konstatera att man alltid har ändan bak.
de (likt undertecknad) som då och då pendlar in till stan per bil kommer att få en knepig(are) väg ut, då Klaratunneln inte finns kvar som alternativ. Så någon ren symbolhandling är det inte, den lilla ytan till trots.
glömde nämna att detta gäller de som bor på södra sidan om staden
Ska Klaratunneln stängas av för biltrafik?
Svar: Nej
Det är lite klantigt att inte mynningen vid Mäster Samuelsgatan är undantagen för färd till/från Hamngatan. Det blir ju mera trafik totalt sett tack vare att den tunnelmynningen inte tillåts för annat än elbilar.
Man vill uppenbarligen försvåra för bilister snarare än att tänka på miljön för de boende.
Stockholm försämras som stad stad att leva i, tack vare alla dessa dåraktiga projekt man genomför och använder våra gemensamma skattemedel till. Till det kan läggas att svenska politiker har lyckats förstöra mycke i det här landet, infrastrukturen är bara ett av alla område man håller på att pulverisera.
Släppte av min son i helgen på Västra Trädgårdsgatan när han skulle till Kungsträdgården för Medeltidsdagarna. Han kan svårligen ta med sig ett långsvärd(160 cm långt) i kollektivtrafiken. Parkering finns i närheten för 100kr/timme men som student har han inte råd med detta. Konstaterade att vägen jag åkte är utanför den tänkta avspärrade zonen.
Har även brutit mot dubbdäcksförbudet på Kungsgatan i Uppsala när jag skulle till ett hotell och parkera i deras garage. Oops.
Mindre kul för alla elektriker, rörmokare, hissmontörer osv, osv som får särkrav på sina servicebilar.
Det blir inga särskilda krav på servicebilar.
Det är de som bor och verkar inom området det är synd om. Troligen blir det svårare och dyrare att få hantverkshjälp inom området.
Om man är på Norrmalm eller Östermalm och vill snabbt fly därifrån till Södermalm så är tunneln vid Mäster Samuelsgatan väldigt smidig. Efter regleringen kommer man behöva köra norrut på Birger Jarlsgatan tills det går att svänga vänster ner på Sveavägen och sen tillbaka söderut för att komma ner i den tunnelmynningen. Flera andra vägar är nämligen redan stängda, bland annat Kungsträdgårdsgatan och vägen förbi Åhlens. Men å andra sidan vad ska man göra på Östermalm, där finns ju också bussar, tunnelbana och en fin spårvagn. NK har man ju inga ärenden till längre, sist jag var där var det fler säkerhetsvakter än kunder. Så blir det om man vänder sig till en oändligt rik kundkrets, som inte behöver besöka varuhus.
Lite spännande dock att motorcyklar och mopeder är tillåtna. En vanlig volt-moppe släpper väl ut lika mycket på sin färd genom området som min Rav4 hybrid gör på en månad. Troligen mer.
Har aldrig upplevt att man vill fly från Norrmalm eller Östermalm till Södermalm, däremot varenda gång jag behöver dit i något ärende kan jag inte fort nog komma därifrån. NK har jag inte besökt sedan de stängde skivavdelningen för många år sedan, den var enda anledningen att överhuvud taget gå dit. Finns i o f s en välsorterad (relativt sett) filial av gröna skylten i närheten.
Moderaten Dennis Wedin är mycket bra på att gnälla, men har svårare med att kolla fakta.
När man skulle göra om bakgatan Surbrunnsgatan till att prioritera cykeltrafiken gick han ut med att detta skulle skapa stora köer. Men det är nästan ingen biltrafik på den gatan, så det är svårt att skapa köer. Komiskt nog la han ut en video på tiktok där han satt på en cykel på den gatan. Under hela hans inlägg om hur dåligt förslaget var passerade endast 2 bilar. Dessutom missar han att paralellgatan Odengatan har tung biltrafik och det är bra om man kan styra över cykeltrafiken till andra gator.
Det hade varit bättre med en rejäl zon om det nu skulle göra skillnad. Annars är vi det inge fel med signal politik i sig. Vi får se om zonen växer framöver, och om folk vänjer sig. Om problemen över tid överväger positiva resultat, lär väl hela projektet gå i stöpet.
Håller med dig, klipp till och förbjud all trafik i Stockholms Län. Det borde lära dom!!!
Ja de är ba Klipp till 😂😂😂
Vinnarna i framtidens Sverige bor på landsbygden i klanbaserade strukturer.
@Lars tyvärr så är det tyvärr en oerhört trafikerad väg Hamngatan –
@Lars tyvärr så är det tyvärr en oerhört trafikerad väg Hamngatan – Norrlandsgatan – Klaratunneln.
Så detta idiotiska förslag innebär att enbart rika som har råd med elbil enkelt kan komma från t ex Djurgården och sedan enkelt åka söderut.
Effekten blir att de som inte är överklass och har råd med elbil måste åka en riktig omväg, dvs öka på utsläppen.
Klassisk S/MP-symbolpolitik som enbart gör världen sämre.
Vad ska de som inte är överklass göra på Östermalm och Djurgården?
@Lars skansen och gröna lund för oss barnfamiljer 🙂
Kan Dennis Wedin vara Lars Beckmans okända halvbror?
https://x.com/FreudianSlipPrd/status/1788209114134253806
Gäller förbudet även för 70+ ? Tror att dom har svårare att införskaffa elbil samt hur ska dom göra om dom bor i området ?
Om det är svårt är de inte lämpliga som bilförare iaf. Att de inte har deg är en annan sak. Men det är inte svårt.
Det passerar omkring 15000 bilar dagligen via Klaratunnelns mynning på Mäster Samuelsgatan och vidare från Norrlandsgatan. Nu kommer den trafiken flyttas till Kungsgatan/Sveavägen som såklart redan idag är igenkorkad (inramande vägar ingår ej)
Man vill inte para miljözonsarbetet med att slutföra Dennispaketet och sluta cirkeln med Östralänken.
Så, vi familjer som valt att bosätta oss i lägenhet nära arbete, skola och förskola ska ändå straffas för att ge villa förorts-svensson bättre tillgänglighet? I praktiken får Tyresövilla-Teslan fri lejd in till Östermalm medan Östermalmarens laddhybrid får köa på Kungsgatan när man ska söderut.
Ska bli spännande att se hur bra luften blev för alla tre som bor i zonen.
Kanske miljözon på Djurgården hade varit lämpligare.