I förra veckan klubbade Tidölagets regering ett beslut om hårdare miljökrav för statliga myndigheters bilar och bilresor, inklusive hyrbilar och taxi. Från 2026 får endast elbilar och fordonsgasbilar användas och från 2030 endast elbilar. Redan i juni förbjuds allt annat än miljöbilar. Frågan är hur detta ska hanteras av blåljusmyndigheterna och Försvarsmakten?
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (kd) säger:
“Beslutet ger statliga myndigheter och företag tydliga och långsiktiga förutsättningar när det gäller omställningen av den statliga fordonsflottan mot nollutsläpp.”
Det är enbart miljöbilar som gäller med start första juni i år, och de får då endast släppa ut högst 50 g CO2/km eller drivas med fordonsgas. Det gäller “personbilar och lätta lastbilar samt vid upphandling av bilhyra och taxiresor” och omfattar alla statliga myndigheter, inklusive således Polismyndihgeten, Regeringskansliet själva och Försvarsmakten.
Från första januari 2025 måste utsläppen vara 0 g/km (=elbil) eller drivas med fordonsgas och från första januari 2030 försvinner även gasbilarna. Kvar blir bara rena elbilar.
Polisen omfattas alltså också av detta, vilket är intressant, liksom Försvarsmakten. Den senare har ett antal personbilar och lätta lastbilar i bruk som arbetshästar även i fredstid.
Däremot är ambulans en fråga för regionerna och inte staten, medan räddningstjänsten tillhör kommunerna, så de omfattas inte av detta. Inte heller de privata företag som är underleverantörer till region och kommun i frågan. En del ambulanser är dessutom nog tyngre än 3.5 ton och är alltså inte lätta lastbilar, utan kräver C-körkort.
Återstår nu att se vad för elbilar polisen och försvaret kommer skaffa framöver. Tunga fordon omfattas inte.
För taxi- och hyrbilsbolag med statliga avtal blir det nu till att fixa fram miljöfordon.
Beslutet kan läsas här på regeringens hemsida.
71 kommentarer
Va? Försvaret?… Ehhhh…. Finns det kvar?
Troligen har samma jubelbegåvningar infört att mobiliseringen avstannar om ett militärt fordon har en varningslampa som lyser.
Men jag har en lösning, polisen går helt över till Galtar och Patria som är tunga fordon så går man runt problemet. Till på köpet får man vapenstation som kan vara användbar i orten.
Det var på denna bloggen man skrev att Ukraina i början av kriget använde Teslor, el fanns, det var sämre med diesel och bensin i början av invasionen, Sverige är extremt sårbara vid väpnad konflikt då det i princip inte finns några lager av vare sig livsmedel, drivmedel eller sjukvårdsmatriel, dock verkar inte ryssar bomba kärnkraftverk, kraftdammar och vindparker är dock inget de avstår från att förstöra och de lär knappast få LV skydd då de är i glesbygd eller till havs
Ah, herregud hur svårt ska det vara?
Försvaret outsourcas till Academi, polisen till G4S så är dom privata, allt enligt devisen “marknaden löser allt själv…” och vad gäller regeringskansliet så finns ingen hejd på mängden premium elbilar som kommer stå parkerade där allt på skattenotan.
Eller var det kanske mer av, tänkte inte på det men det lät ju såååå bra…
För övrigt, “långsiktiga förutsättningar” har dom inte fått utan det som delgivits är ett direktiv. Förutsättningar här stavas pengar och förmodligen en jävla massa sådana. Kan se framför mig att försvaret får prioritera att köpa elbilar framför vapen och träning men jag antar att dom dör åtminstone i en snygg, grön bil när kriget kommer. Alltid något…
Snygg militärgrönt folierad Tesla Model Y med svarta tonade rutor. Det alla vill ha och alla behöver.
Får bara sätta nya dämpare på och höja upp markfrigången lite men det är görbart…
Problemet är ju lite djupare än så. Försvinner bensin/dieselfordon försvinner ju också möjligheten till tankning, logistik och distribution som i stort är beroende av det civila idag.
Det kommer bli en mångmiljardinvestering. Men man kanske bygger om bensinmackarna till beredskapslager?
Så stötta Sveriges beredskap, kör diesel :).
Vi får nog bättre beredskap om personbilar lämnar flytande kolväten, helst stor del av samhället. Så diesel i större omfattning behöver försörja tyngre fordon. Just nu skulle flytande kolväten fort ta slut i Sverige i försämrat omvärldsläge.
Om man ska göra den här typen av omställning kommer det behövas autonoma laddstationer, dvs, punkter med ett rejält dieselaggregat (behöver inte vara just diesel, kan vara rapsolja eller vätgas osv osv.) i kombination med batteri så att man som ex. polis snabbt kan tanka sin bil utan att vara beroende av att elnätet fungerar exempelvis. Så det kommer dra med sig en del kostnader för att få till detta i sin helhet.. Men den där redundanta elförsörjningen kommer behövas även för allt annat så kostnaden kan väl delas för att öka robustheten. Men, att slippa vara beroende av importerad olja är en fördel i kris och krig, det är tveklöst så.
“snabbt kan tanka sin bil utan att vara beroende av att elnätet fungerar exempelvis.”
Det kan du inte. Om du inte har el till macken startar inte pumpen.
Sedan behöver man inte fylla på fullt. Om du måste stanna till och tanka i fem minuter kan du också stanna till och snabbladda i fem minuter. Du måste inte ha en full tank för att förflytta dig 20 km, och sannolikheten att du har en full tank ökar faktiskt med elbilar kontra bensinbilar, då du startar från garaget med full laddning (oftast), men det är inte en självklarhet med en brännbil.
Jag tror att decentraliserade microgrids med sol, vind och batterier är framtiden i mångt och mycket, med större grejer som endast är till för industrierna. Men nu pratar vi ~2040 däromkring, det händer inte imorgon. 🙂
Men sluuuuta nu . Vilken planet kommer du ifrån?
Microgrids. Hur stort batteri skall du ha för att klara dig en vecka med låg vind, relativt kallt och lite sol?
Eller två?
Ni miljöfånar är de första som skriker att samhället måste ta hand om er när er skit slutar fungera.
Det finns en jävligt god anledning till att sol och vind kallas för “oplanerbar”.
“Microgrids. Hur stort batteri skall du ha för att klara dig en vecka med låg vind, relativt kallt och lite sol?”
På hemnivå räcker väl en sisådär 25 kWh dvs ett halvt elbilsbatteri. Du kan till och med använda elbilen till detta ändamål.
På kvartersnivå vill man ta i lite, ett par MWh. Femtio elbilar borde räcka till detta ändamål.
På samhällsnivå rör det väl sig om kanske 20 MWh eller så. Fortfarande görbart men nu börjar det kännas lite i plånkan.
På kommunnivå pratar vi 200 MWh. Och på länsnivå runt 2-3 GWh.
Det roliga här är ju att om varje hus kan dra sitt strå till stacken här blir det inte alls fasligt dyrt, kanske 100 000 per hus. Inklusive länsbatterierna.
I en hel del samhällen har det här redan provats, tekniken blir allt mer heltäckande men visst finns luckor fortfarande. De täpps igen fort dock. Många bäckar små… 🙂
Wertigon, en snittvilla använder runt 20 000 kWh per år, och det blir drygt 380 kwh/vecka. Räknar du med “relativt kallt” går det åt mera, så du klarar inte ens en dag på 25 kWh. Men du tänkte kanske på en lägenhet i flerbostadshus? I en liten lägenhet kanske du klarar en vecka om du snålar och inte använder el för uppvärmning. Problemet är dock att uppvärmningen i huset är beroende av el, så det finns risk att du behöver dra igång ett elelement ändå.
Precis så, Wertigon!
Jag har säkert skrivit om en resa i New England med hyrbil då det oväntat kom två-tre fot tung snö över natten och elen slogs ut i ett stort område. Snöskottare dog av nedfallna ledningar på tomten. Dessutom var motorvägen tillbaka blockerad av att en tallodling med telefonstolpar hade skridit ner över den som ett gigantiskt plockepinn, så det vart en lång omväg. Inga mackar öppna; ingen el till pumpen. Mätarn lyste allt ilsknare rött.
Körde småvägar på ångorna fram till en mack i en liten by ovanför Hudson och hojtade till grabben som bemannade: Har ni el? Han stirrade häpet på vår Cheva, för han hade då inte märkt av något strömavbrott.
Detta torde ha varit början av oktober 1987.
Ursäkta mitt ordval, det blev inte tydligt. Jag menade inte tanka i vätskeform utan tanka el. Jag tänkte på mitt ordval efter att jag postat och mycket riktigt är det lätt att tolka det som du gjorde. My bad.
Haha, för jävla roligt – ett stort satans dieselaggregat i skogen för att driva en laddstation för försvarets “gröna” elfordon. Det säger sig ju själv att detta är hål i huvudet totalt!!! Vi brukar ju käbbla om att det inte betyder så mycket för oss vanliga att det tar 30 minuter (eller vad det nu tar) att “tanka” en elbil men för blåljus och militär så kan det betyda en hel del så jag har oerhört svårt att se hur dom får ihop det här…
Ja eller så får väl blåljusfordon vara hybrider. Eller ha räckviddsförlängare. Vad vet jag..
Gissningsvis så är det den här förordningen detta går under och där undantas blåsljus och försvar och lite annat: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2020486-om-miljo-och_sfs-2020-486/
Hela listan på undantag (lagar får återges utan begränsning av upphovsrätten):
Förordningens krav ska inte tillämpas på
1. utryckningsfordon,
2. fordon som är avsedda att användas av Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Försvarets radioanstalt, Totalförsvarets forskningsinstitut eller Fortifikationsverket,
3. fordon som är avsedda att användas av utlandsmyndigheterna,
4. fordon som är avsedda att användas av Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen i myndigheternas polisiära verksamhet,
5. fordon som är avsedda att användas av Ekobrottsmyndigheten, Tullverket eller Kustbevakningen i myndigheternas spaningsverksamhet,
6. fordon som är anpassade för personskydd,
7. fordon som är avsedda att användas vid krockprov, eller
8. fordon som är avsedda att användas i museiverksamhet.
Känns genomtänkt (spår av ironi förekommer).
Det gäller att tillfredsställa den tjattrande miljöopinionen. Sedan kan man släppa lite lagom fort och diskret på kraven innan det börjar göra för ont. Annars får man väl köra in i kaklet som vanligt.
Det är väldigt mycket dygdesignalering. Räkna med massor av övergångsregler och undantag.
Vad händer med blåljusen, tja… En Tesla som en polisbil?
https://www.topgear.com/car-news/usa/tesla-model-y-police-car-will-soon-be-silently-patrolling-streets-california
En elektrisk brandbil i Canada?
https://www.youtube.com/watch?v=8Dt4w1vEtUY
Ambulanser finns ju redan att beställa:
https://lightningemotors.com/ambulances/
https://www.was-vehicles.com/en/innovation/was-500-electric-ambulance.html
Även inom det militära börjar det hända grejer, men är ju inte riktigt på samma breddgrad som industrin ännu:
https://www.gmdefensellc.com/site/us/en/gm-defense/home/integrated-vehicles/e-isv.html
Sedan ska man också vara på det klara med, att förbudet gäller anskaffning av NYA fordon. Det är ingen som kommer skrota dieselbilarna förrens de har gått minst 100 000 mil.
Så, tycker förslaget faktiskt är alldeles utmärkt. 🙂
Inga kinesiska elbilar då antar jag då risken för kinesisk spionage är överhängande.
Ge bara politikerna lite tid, ha tålamod…
Och där ryker alla biltillverkare som ägs av t.ex. geely – volvo, lynk, polestar, osv osv.
Det måste finnas någon förklaring till att politiker envisas med dessa detaljregleringar av saker de omöjligen kan förstå sig på i stället för att bara skapa rimliga incitament och låta de direkt berörda besluta om detaljerna.
Gissningsvis finns det flera förklaringar.
Men jag säger inte mer nu.
Väntar ivrigt. Annars ger jag upp hoppet om vårt samhälle och våra politiker.
En anledning kan vara att dom på skalan:
1. Omedvetet inkompetent
2. Medvetet inkompetent
3. Medvetet kompetent
4. Omedvetet kompetent
är solitt planterade med båda fötterna på 1…
Med tanke på vilka utbildningar de flesta politiker har är det uppenbart att de har ett gediget ointresse för teknik och naturvetenskap. Att de dessutom har dåliga kunskaper inom samma ämnen ser man på deras betyg i exempelvis matematik och fysik.
Ett exempel från förra mandatperiodens partiledare är att Bolund (om någon nu minns honom) var den enda med en naturvetenskaplig utbildning. I kärnämnena matematik/fysik/kemi hade han två tvåor och en trea.
Uppenbarligen är ett medlemskap i Trögfattarföreningen starkt meriterande för politiker:
https://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw
Vilken förening tillhör man när man tror att regeringsärenden bereds av politikerna och inte kunniga tjänstemän?
Alltså jag ifrågasätter inte dig nu men om din tes ovan ska bära tyngd, är det då inte bra om politikerna (ergo beslutsfattarna) faktiskt också fattar (åtminstone på en nivå så att dom verkligen klarar att ställa och diskutera riktiga sakfrågor) vad dom verkligen tar beslut om?
Fast det krävs ju noll kunskaper i och intresse för teknik och naturvetenskap för att förstå att man själv inte har koll på exakt vilka fordonsbehov alla olika statliga myndigheter har. Det krävs bara en gnutta ödmjukhet.
Och en vilja att sätta sig in i ämnet, men ofta är det så att vill man så kan man…
finns det någon som helst mer information om detta än ett pressmedelande?
Det förefaller helt tomt under Transporter och infrastruktur på regeringen.se.
-De hoppas väl kunna rafsa ihop något efter att ha kollat runt på nätet nu. Så vi får avvakta på vilka delar som kommer undantas…
Se Pekns kommentar här ovanför.
Antar att försvaret har dieseldrivna elverk så att de kan ladda bilarna när strömmen har gått. Man kan ju utgå från att elförsörjning och alla lager med oljecisterner och raffinaderier utan skydd blir första målet att slå ut med kryssningsmissiler eller drönare i händelse av invasion. Finns väl inga beredskapslager i bergrum kvar nuförtiden. Det känns som helheten är lite eftersatt.
Jag önskar gratulera Kalle Anka Partiet på sin vinst i riksdagsvalet 2026, det var på tiden att folket fann det vettigaste alternativet och lade sin röst på det.
Något liknande hände väl i Italien för några år sedan? Kandidaten vid namn Beppe Grillo ställde upp presidentkandidat (om jag minns rätt). Hans valslogan var ”Dra åt h-e!” 😃 Han vann😄
I ett Skandinaviskt grannland har jag sett Audi E-tron och BYD Han som utryckningsbilar för läkare samt räddningstjänst.
För militärt bruk så reduceras ju värme och ljusignaturen med elfordon, så inte bara nakdelar.
Bärbart elverk blir årets julklapp 2026.
*ljudsignaturen
En seriös fråga, hur ser erfarenheterna ut ifrån kriget i Ukraina?
Borde ju finnas en hel del färska erfarenheter att dra nytta av, speciellt när det gäller försvaret.
Om jag ska killgissa så antar jag att det fortfarande är effektivare att ha tankbilar med disel att förflytta efter behov kring fronterna?
Gäller att hushållen uppgraderat med solpaneler och batterilagring så militären kan stödladda vid husen längs vägen om nu elförsörjningen skulle bli utslagen.
Det är mer komplicerat än så, tyvärr.
Ö-drift är inte helt enkelt, helt enkelt.
Växelriktarna behöver få takt från nätet.
Finns det något annat land som testat detta före Sverige?
Detta är väl förvisso bara nyköp, så gammal utrustning kan man ju rulla på ett tag till. Blåljus och försvar borde vara undantagna från detta, om de varit smarta.
Den nya förordningen verkar inte vara publicerad ännu hos Regeringskansliet men den den ersätter finns här: https://beta.rkrattsbaser.gov.se/sfs/item?bet=2020%3A486&tab=forfattningstext
Av intresse för läsare här kan kanske paragraf 2 vara. Den räknar nämligen upp undantag.
Förordningens krav ska inte tillämpas på
1. utryckningsfordon,
2. fordon som är avsedda att användas av Försvarsmakten,
Försvarets materielverk, Försvarets radioanstalt,
Totalförsvarets forskningsinstitut eller Fortifikationsverket,
3. fordon som är avsedda att användas av utlandsmyndigheterna,
4. fordon som är avsedda att användas av Polismyndigheten
eller Säkerhetspolisen i myndigheternas polisiära verksamhet,
5. fordon som är avsedda att användas av Ekobrottsmyndigheten,
Tullverket eller Kustbevakningen i myndigheternas
spaningsverksamhet,
6. fordon som är anpassade för personskydd,
7. fordon som är avsedda att användas vid krockprov, eller
8. fordon som är avsedda att användas i museiverksamhet.
Är övertygad om att den nya förordningen även den innehåller undantag och alla som arbetat upp sig i falsett kan sätta sig ned igen.
Titta, lite fakta. Tack för det.
Det är ganska kul att bloggaren lyckas få hälften av alla läsare så här upprörda.
🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
Den andra hälften av oss suckar nog mest resignerat och konstaterar att Schiller hade rätt i “Die Jungfrau von Orleans”…
Jo, men som bloggarna brukar påpeka gällande övriga media – klick säljer, och känslor driver klick 😉
Snyggt HEASM66!!!
Men VA FAN ska inte elbilar krocktestas??? [kunde inte låta bli…].
Tog mig exakt 12 sekunder att hitta samma information och jag är övertygad om att bloggaren också gjorde det men valde att “missa” den punkten. 🙂
Tog mig exakt 12 sekunder att hitta samma information och jag är övertygad om att bloggaren också gjorde det men valde att “missa” den punkten. 🙂
Hur kul är verkligheten. Folk älskar att bli upprörda över saker som inte ens har en avlägsen koppling till verkligheten. Denna tråd visar varför det MAGA fungerar i USA. Folk (medelålders bittra gubbar) älskar att vara knärkta.
Öppna donken på fler ställen så kan man tanka lite här och var, El maco.
Nästan Lindemanklass på den!
Han var ju ute och svirade på olika nattklubbar, som El Trocadéro, men när han kom till El Byrån var det stängt.
Längesedan man lyssnade på Lindeman. Måste kolla var man gör det nuförtiden 😀
Missa inte episoden där Lindeman är husägare (på deltid, andelsstuga)
Snyggt uppbyggt, och slutklämmen är episk!
😂🤣
Allt finns säkert att söka på Tuben nånstans.
Märkligt att man lägger ner så mycket tid och möda på att förbjuda brännbilar. Problemet idag är att det i praktiken bara är de som har ett eget eluttag vid sin parkering som kan ha elbil. Godnatt för elbil, vad än alla präktiga miljömuppar säger, om man bor i lägenhet. För även om kommunen smäller upp en massa laddstolpar, hur kan man lita på att de inte höjer priserna? Det finns ingen som helst anledning till att elen ur en laddstolpe skall kosta mer än elen ur eluttaget i köket. Ändå är 5-6 kr/kwh inte ovanligt.
Publik laddning kan nog bli bra med tiden, men idag är den dysfunktionell och innebär en uppsjö med appar, att stå ute i regnet och scanna qr koder osv och att det är för långt mellan laddarna. En normal människa som inte har elbil kan med rätta inte förstå “laddhelvetet”.
Elbilen är överlägsen och kommer att ta över, oavsett vad alla avgasnissar hävdar, så ett förbud är totalt meningslöst.
Kul. Vi har en enhet 65 mil bort. Jag är inte helt övertygad om tillgängligheten till vare sig laddare eller gasmackar i övre norrlands inland utan rejäla omvägar. Men ett par dagar extra hotellnätter på traktamente kan väl vara trevligt.
Kollade just. Finns inte tillräckligt med elnätskapacitet för snabbladdare därikring så det blir väl närmsta större stad, bara 12 mil bort. Nåja, spendera tre, fyra, fem timmar per dag för att ladda får väl gå. Men med bara några timmar arbete per dag blir det högtraktamente över helgen också, eller rejält ob-tillägg för kvällsarbete. Dubbelt efter 19 eller hur det nu är, har inte riktigt koll då de brukar undvika det då det kostar för mycket :p
Ja, letar man problem så hittar man det man ville.
Nu vet jag inte hur många bilar staten har, men när det inte finns tillräckligt med el i vissa landsdelar så känns det som en dålig ide att öka elanvändningen innan man byggt ut elproduktionen.
Det är så lätt att skapa känslostormar kring fossila bränslen. Vilket gör oss sårbara för påverkansoperationer. En av anledningarna att vi måste bort från beroendet.
GENGAS? Inhemskt bränsle, Klimatneutralt, Hur mycket ved drar en Leopard 2 i timmen?
*suck*
Jag som trodde vi slapp de största idioterna när Mp inte längre ingick i regeringsunderlaget.
Får hoppas att regering/riksdagsledamöter får vänta länge på ”rätt” taxi i framtiden så kanske de vaknar till.
Kräver inte NATO att man skall kunna använda deras “standard” bränsle till allt ?