Efter en negativ börsmåndag i både Sverige och USA är det generellt negativa börser i de asiatiska tidszonerna. Norwegian ansökte om konkursskydd (rekonstruktion) även för det norska moderbolaget i Norge, och inte bara den beviljade rekonstruktionen för bolaget på Irland. Lite kul med siffror angående Norwegian nedan.
En allt ovanligare syn |
OMXSPI stängde svagt ner på -0.20% och S&P-500 på -0.19%. Samtidigt försvagades dollarn till sin lägsta nivå sedan 2018 och handlas nu till 8:41 USDSEK, så nedgången i USA var större för den som mäter sina tillgångar i svenska kronor.
I Asien fortsätter nedgångarna, även om Australiens ASX 200 går +0.19%. Hang Seng går -0.61%, Nikkei -0.30% och Straits Times -0.17%.
Norwegian ansöker om konkursskydd i Norge, eller rekonstruktion som det så fint heter.
Det innebär att man ska förhandla med sina fordringsägare om skuldnedskrivningar eller förändrade återbetalningsplaner. Aktiehandeln i bolaget ska dock fortsätta, liksom flygtrafiken på fåtalet inrikeslinjer i Norge.
Veckochart Norwegian Air Shuttle |
Aktien steg med +3.11% igår från förra veckans negativa börsrekord. Aktien är ner 99.80% från högstanoteringen, men handeln har inte öppnat än idag. Nedsidan är förstås fortsatt begränsad till 100% från dagens nivåer, om man inte skjuter till pengar via en nyemission och därmed kan förlora mer än man som aktieägare har kvar i bolaget idag.
Det tar dock tid för börsbolag att gå i konkurs, och även om de går i konkurs kan bolagsnamnet köpas upp och leva vidare som varumärke. För ett norskt flygbolag är det onekligen ett bra namn, men frågan är vad för värden det finns i varumärket idag.
Går man in på MarketScreener, som kanske inte är helt uppdaterad, anges 1 374 MNOK som börsvärde, dvs fortfarande över en miljard för bolaget, och otroliga 54 GNOK (54 130 MNOK) i bolagsvärde (eng enterprise value). Mellanskillnaden mellan dessa kan förenklat ses som bolagets skulder, som ju inkluderas i värderingen av ett bolag i form av börsvärdet + skulderna. Det säger i så fall en del om hur enorma skulder som finns hos bolaget, men jag har inte kontrollerat mot bolagets rapporter. Utifrån antalet aktier enligt MarketScreener så stämmer dock börsvärdet hyfsat. Om så är fallet är 1.4 GNOK en rätt saftig värdering av ett så skuldsatt och konkursmässigt bolag utan egentlig USP. Nedsidan kan onekligen fortfarande vara 100%. Att aktieägarna skulle vilja skjuta till 54 miljarder NOK för att få bort skulderna kan man iaf glömma. Frågan blir således vem som sitter på Svarte Petter här i form av obligationerna…
Konsensusestimaten för 2022, som senast uppdaterades i november är enligt Market Screener dock att bolaget ska visa ett operativt resultat på 1 443 MNOK år 2022, eller mer än hela börsvärdet idag. Fan trot. Nettoresultatet blir dock fortsatt negativt.
Guldpriset fortsätter upp trots fallande dollar och kostar nu 504:- SEK per gram.
3 kommentarer
Vore intressant om Stordalen köpte upp varumärket och kanske planen
Är inte stordalen en hasvbeen genom den här krisen?
Han visade ju sig vara en person som bara kunde växa. Hantera kriser var inte i verktygslådan
Ute i den stora världen utanför Sundbyberg är Norwegian synonymt med Norwegian Cruise Line (US).