Från årsskiftet tas den sänkta förmånsbeskattningen på miljötjänstebilar bort, och från halvårsskiftet i sommar ska alla förmånsvärden på nya tjänstebilar chockhöjas. Motivet sägs från den verklighetsfrånvända regeringen vara att det bara är i storstaden det finns tjänstebilar. Och dessutom att det bara är storstadsbor som kör elbil. Men verkligheten är att landsbygden är tätast på företagare, elbilar säljs proportionellt mer på landsbygden, och tjänstebilarna hittas där företagare och behov av transporter finns. De bara är registrerade på leasingfirmorna i Stockholm.
Vid årsskiftet slopas rabatten om 10 000:- SEK om året på förmånsvärdet för tjänstebilar. Det innebär en de facto skattehöjning för landets företagare med bil de även använder på fritiden med 833:- SEK i månaden. Till halvårsskiftet chockhöjs sedan förmånsvärdena på alla nya tjänstebilar.
Regeringen och de verklighetsfrånvända Miljöpartiet hävdar att det ändå bara är storstadsbor som har tjänstebil (eller elbil) och att de kan ta tunnelbanan.
Verkligheten är istället en helt annan. Elbilar är vanligare på landet, justerat per såld bil. De allra flesta elbilar är på grund av priset tjänstebilar, och väldigt få privatpersoner skulle ha råd att köpa dessa privat. Bor man på landet kör man också mer, och att det är billigare att köra en elbil, inklusive värdeminskningen, räknas alltså hem snabbare för den som inte bor i stan, utan kör mer.
Sedan är det betydligt vanligare med företagare på landet. Stockholm kommer först på 109:e plats bland andel företagare, Göteborg på 220:e plats och Malmö på 205:e plats. Listan med kommunerna med störst andel företagare 2018 hittar du nedan. En del av kommunnamnen kanske du inte ens vet var de ligger.
Andel företagare per kommun (storstadskommuner i fetstil)
1Borgholm20%
2Berg18%
3Ydre16%
4Åre16%
5Simrishamn16%
6Tanum16%
7Båstad16%
8Sorsele15%
9Årjäng15%
10Värmdö14%
11Orust14%
12Sjöbo14%
13Ödeshög14%
14Hörby14%
15Valdemarsvik14%
16Danderyd14%
17Mellerud14%
18Bjurholm14%
19Åsele14%
20Vaxholm13%
21Vellinge13%
22Ekerö13%
23Lidingö13%
24Krokom13%
25Tomelilla13%
26Gotland13%
27Härjedalen13%
28Dals-Ed13%
29Sunne13%
30Malung-Sälen13%
Endast sex av top 20 är storstadskommuner, och då räknas Värmdö, Vellinge, Vaxholm och Ekerö som landet av många, så i praktiken är endast två av ovanstående kommuner storstad. Detta trots att 40% av landets befolkning bor i storstadsområdena. Dessutom hittas inga mellanstora svenska städer på listan ovan. Likt Göteborg och Malmö hittas dessa i själva verket i bottenskiktet av minst andel företagare i landet.
Uppsala hittas på plats #229, Linköping på #268, Örebro #269, Borås, #256, Umeå #288 (av 290 och därmed Sveriges tredje minst företagartäta kommun), Jönköping #270, Västerås #251, Norrköping #239, Helsingborg #193.
Och nej, folk på landet är inte bönder. Även på landet handlar de som kan försörja sig på jordbruk och skogsbruk om några procent.
På Gotland fanns det ca 1500 jordbruksföretag 2013, vilket var högst i landet. 2019 är antalet företagare ca 7 800 eller 13% av befolkningen enligt ovan, vilket innebär att även på Gotland är bönder en minoritet bland företagarna.
Så vem annars än företagarna hade MP tänkt skulle betala för de där elbilarna och leda omställningen?
Regeringens och Miljöpartiets uttalanden och landsbygdsförakt kan bara förklaras av en av två orsaker. Antingen är de inkompetenta och känner inte till de faktiska förhållandena i Sverige, vilket förklarar så mycket. Eller så ljuger de avsiktligt för att tilltala en väljarkår som bara hittas i … vänta … ni kan aldrig gissa … i storstäderna och spä på myter om landet utanför de så kallade tullarna. I endast 55 av landets 290 kommuner – främst storstadsområden och de mellanstora städerna – röstade fler än 4% på Miljöpartiet. Hade resten av landet fått bestämma hade MP aldrig suttit i riksdagen, än mindre låtit 4% diktera levnadsvillkoren för 96% av landets befolkning.
Tål att påminnas om |
Förutsättningarna att vara företagare på landet är bättre än i stan. Lokaler är betydligt billigare, oavsett om man hyr eller äger. Möjligheterna till stora billiga lokaler skiljer sig enormt. Boendena och med det de tunga fasta privata kostnaderna är också betydligt billigare och gör det enklare att gå över till företagande. Det finns också större lokal lojalitet mot lokala företagare istället för att i storstan jaga billigaste leverantören. Det finns inte heller lika många som lägger sig i störande verksamhet, om man alls har några grannar inom störande avstånd. Med högre andel företagare ökar också förståelsen för företagare generellt bland befolkningen, och man vet att dessa skapar jobb och inte är några parasiter och fuskare. För varje företagare finns det anhöriga och ofta även lokalt boende släkt. Medan man i stan ser företagare som ett problem, så ser man dem som en tillgång på landet. För här finns inga statliga verk och myndigheter och de enda som investerar i byns service, gator och torg är lokala företagare.
28 kommentarer
Det är väl mest "vita medelålders män", dessutom i glesbygd, som har tjänstebil, så det är bara att höja.
"Je suis Östling"
Stort tack Lars för många viktiga artiklar, och ett synneligen väl utfört bloggande!
MVH Småstadsbo långt från Tjockholm.
Jag skaffade elbil (Tesla Model 3) som personalbil förra året, och blir nu drabbad av att miljöbilsrabatten försvinner (10.000 kr per år dyrare).
Jag överlever, men det är lite synd att det inte finns bättre framförhållning.
Helt klart kommer dessa ändringar innebära långsammare övergång till fossilfria bilar. Var det det som MP ville?
Förmodligen, de vill inte att det ska finnas några personbilar alls i landet, förutom för vissa partifunktionärer som inte kan ta tunnelbana.
Glöm inte de som kör väldigt, väldigt tunga stenar. Det är OK om jag gör det.
Jag har ingen personlig åsikt om skatt/rabbater osv i just elbilar.
Men på punkten framförhållning, att det ska vara så svårt att sätta förutsättningar som håller lite över tid.
Skatten måste in såklart.
MP har gått vilse i miljöpannkakan. Deras käpphäst är (bl.a) bilar, bilar skall bort. Spelar ingen roll om man uppfann en bil som omvandlar CO2 till O2 och diamanter (diamanter innehåller en del C), bilar skall bort iaf.
En DEL? 🙂
Så här blir det när aktivister får direkt inflytande i en regering och den är för svag att stå emot aktivismen. Miljöpartiet är sekten där de som lider av dåligt samvete för allehanda saker hamnar. MP har ingenting med miljön att göra, det är det väl ingen som tror längre iaf?
Dessutom tycker jag att regeringen borde styra upp fusket/svinnet i välfärden innan de försöker få in mer skatt, varför skall jag acceptera höjningar vad gäller skatt, när politikerna tillåter att det fuskas i systemet, eller att de inte kan prioritera bland utgifterna?
Word! Naturligtvis skall det finnas en symmetri där det är samma straff för att slösa bort skattepengar som att undanhålla dem från beskattning.
Att förmånsvärdet ökar med 10.000 gör ju inte att kostnaden ökar med lika mycket, snarare med hälften. Eller betalar arbetsgivaren även sociala på förmånsvärdet, så att man i så fall får en ökning med skatt på 10.000 för den enskilde och cirka 3300 i sociala för företaget? Några 833 i månaden blir det i alla fall rimligen inte väl?
Detta sagt, jag skulle aldrig i livet få för mig att rösta på miljöpartiet, men jag kan ändå sympatisera med de som menar att det blir obalans när det blir så mycket billigare att köra elbil som tjänste/förmåns/personalbil än privat. Vill man uppmuntra omställning borde man hitta ett sätt som blir någorlunda kostnadsneutralt mellan privat- och företagsbilar. Sen må man tycka vad man vill om att "de flesta nya bilar köps av företag", men måste det verkligen vara så? Och måste vi verkligen i landet generellt köra större, tyngre och dyrare bilar än man i genomsnitt gör i övriga Europa? Anar jag en bias till förmån för en viss inhemsk – förlåt, kinesisk – biltillverkare här…?
De flesta företagare kör nettolöneavdrag för bilförmånen, pga 3:12-reglerna. Det visar tydligt att förmånsvärdet i praktiken minskar nettolönen med hela beloppet. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/lonevaxling.4.3dfca4f410f4fc63c86800014710.html
Räkna lite på det. Alternativet är att du både får sänkt lön med hela förmånen, plus ska beskattas för förmånen, som alltså så att säga slår två gånger. Nettolöneavdrag blir det samma, men en gång.
OK, jag räknade på standard lön och inte på 3:12 och utdelning (jag är anställd) så jag tror dig. Dvs för en anställd blir det rimligen som jag skrev, men för en företagare med möjlighet till utdelning enligt 3:12 blir den totala marginaleffekten som du beskriver det?
Min grundläggande invändning mot varför det ska vara billigare att köra företagsbil än privat kvarstår dock – och då har jag ändå möjlighet att ta ut personalbil.
Om man ligger ovanför brytpunkten alt. eller en bit under så kan man betala förmånen netto så att den blir 0 kr. Alltså öka sin lön med förmånen+avgifter, då är förmånsvärdet 0 kr och därmed arbetsgivaravgiften 0 kr och uttagsmoms undviks. Kan löna sig i vissa fall.
Raven_Matrix, då tror jag inte du har hela bilden klar för dig. Om bilens värde är mer än restskulden på leasingen vid leasingperioden slut kommer ju mellanskillnaden dig till godo – det vanliga är att man då använder dessa pengar till att (del)finansiera den första förhöjda hyran på nästa bil man tar ut.
Så någon förlust skulle det troligen inte bli på det sättet. Alternativt förhandla med leasinggivaren om en högre restskuld om de har såpass koll att de accepterar det och tror på ett högt andrahandsvärde. Alternativet är ju förstås – som alltid – att om bilens marknadsvärde understiger restskulden får man skjuta till pengar.
Hela ovanstående resonemang förstås förutsett att man har finansiell leasing.
I Kommunerna runt Stockholm verkar det inte drabba någon fattig i alla fall.
Min erfarenhet är att människor i Stockholm så gott som aldrig säger något elakt om folk på "landet", men folk på "landet" pratar ofta skit som Stockholmare. Visst är det fånigt? Dessutom, den riktiga misären hittar man i storstäderna.
När vi landsbygdsbor pratar vi med varandra nämner vi aldrig Stockholm.
https://youtu.be/LlOSdRMSG_k?t=40
@Poidel
+1!
Stämmer inte. Spenderar ganska mycket tid ute i små bonnhålor i landet för att vara stockholmare. Överhört konversationer om Stockholm mycket ofta.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Att det skall vara så svårt att ge kommentarerna på rätt ställe…
"Bara bönder" – oh yea! Ni skulle se bönderna vi har här i trakten! Eller i vilket fall dras bilar… De som är kvar i branchen är ekonomiskt mycket välmående. Spannmålsbönderna som kör gudvet hur många hundra hektar jobbar inte mycket mer än 20 dagar per år med själva jordbruket men bygger ändå förmögenhet på inkomsterna. Resterande tid jobbar de externt med allt från snöskottning till ROT-snickerier. De som är riktigt förslagna äger en skogsmaskin eller tre som de kör på vintern – helst i egen skog.
Ibland kommer det avundsjukereportage om hur rika vissa ICA-handlare är, men de stackarna sitter fast i verksamheten 24/7/365 och hinner knappast njuta av nån rikedom. Spannmålsbönderna här nere flyttar till Thailand och Spanien över vintrarna så snart ungarna gått ut grundskolan.
Jag menar tvärt om att livet på landet försvåras av bilen. Vi bodde två år i en liten by på landet. Man var alltid orolig för att barnen skulle klättra över staketet och bli påkörda. Bullerstörningar och låga fastighetspriser på grund av närheten till en stor väg. Och byns affär och konditori var naturligtvis igenbommade sedan länge pga bilens utarmande effekt på det lokala näringslivet.
Absolut, jag håller med. Det var bättre förr.. när: folk höll sig hemma på gårdsplanen istället för att drälla runt i bygden; man fick aga barn som var olydiga; drängen och pigan fick hantera skitgörat och frugan kardade garn och varvade spinnrocken hemma i stugan! 🤔😁