Det går undan nedåt på börserna idag, och Stockholmsbörsen är i skrivande stund ner 1.82%. Förra veckans upprekyl är därmed avslutad och det är fortsatt ned till stödområdet runt 575 som gäller, i bästa fall.
Dagschart OMXSPI. |
Jag är lite upptagen idag, eftersom jag varit i Karlstad och hållit en författar- och preppingföreläsning för eleverna på Molkoms folkhögskola, som haft Stjärnklart som skönlitteratur när man läst om kris och beredskap. Så jag har spenderat förmiddagen i bil och spenderar nu eftermiddagen i bil, även om jag för stunden laddar nödvändiga 13 minuter i Gruns för att ha 10% laddning och fem mils marginal i batteriet när jag kommer hem.
Det verkar som den aktuella statistiken faktiskt ger avtryck på världens börser.
OMXSPI ner 1.82%, OMXS30 -1.84%, DAX -1.36%, CAC-40 -1 .75%, bara för att ge några exempel.
Finns andra muntra siffror, som nog är värda ett separat blogginlägg. Annars kom Hondas bilförsäljning in på -14.1% i USA, mot väntade -4.60%, bara för att ta något ur mängden.
En majoritet av de svenska industriföretagen säger nu att de kommer dra ner antalet anställda framöver, dvs inte öka utan minska. Men som sagt, det får bli ett separat inlägg ikväll.
Nu har jag laddat klart och drar vidare. Stoppar säkert för kaffe någonstans i Säffle, men utan att ladda, för det räcker en gång Sätila – Karlstad och hem igen.
48 kommentarer
Vi är väldigt nöjda med din Tesla, istället för att hålla pumphandtaget kan inlägg författas!
Oavsett om man har elbil eller fossilbil så tycker jag 10% marginal för att ta sig hem är lite väl snålt för att vara någon som pratar om prepping, hade ju önskat 25% om något skulle inträffa på vägen.
Varför då? 5 mil är rätt lång omväg, typ Göteborg-Borås, och det är sällan mer än 10km t en laddare. Bitvis bara några km mellan laddare. Och vid strömavbrott fungerar inte bensinpumpar heller. /Säffle en kopp kaffe (Här finns 13 laddplatser varav två snabbladdare, bara i tätorten och som exempel – prepping baserar sig på kunskaper och riskbedömning, men förstår om du som fossilist är okunnig i ämnet elbilsladdning)
"Och vid strömavbrott fungerar inte bensinpumpar heller." – vid strömavbrott så ligger man ju lika illa till oavsett drivmedel så det är inget försvar för någon.
Även om tillgången till laddstationer är god kan ju faktiskt en situation uppstå som är tidskritisk, vi behöver ju inte dra preppingen till domedagsnivå men en släkting som plötsligt blir kritiskt sjuk och hamnar på sjukhus till exempel. Det skapar ju då lite dålig stämning om man tvingas att stanna och ladda på vägen när ett lite längre stopp i Grums hade kunnat löst situationen.
Men om din riskbedömnng säger att du inte kan drabbas av en situation som är tidskritisk så säger jag bara grattis.
Döende nära släkting betalar jag f taxi om det behövs.
Sedan kanske alla så nära släkt och sjukhus finns inom 5 mil f hemmet…
Ska jag t Sahlgrenska f att säga farväl har jag just nu nio mils marginal.
NÄL 16 mils marginal. SÄS Borås 2 mils marginal. Kort sagt mår jag alla tidskritiska döende utan laddning. Kunskap som sagt.
Du har hemifrån dig (tog bara orten) 45 km till Sahlgrenska, 45 km till SÄS och 114 km till NÄL, det är väldigt tajt med 50 km marginal när du kommer hem om mr Murphys skulle slå till med maximalt dålig tajming. "Man måste hata slumpen" – som en viss bloggare brukar skriva.
Jag hade gått lika hårt åt om du hade åkt fossilbil, så det är inget inbyggt agg mot elbilister som är mitt problem, det är den lilla marginalen det handlar om, inte val av drivmedel/möjlighet till tankning/laddning. Hade du haft fossilbil och berättat att du bara tankade 1/4 tank så hade jag ifrågasatt dig då med.
Hade det inte varit för att jag bor i lägenhet i område med boendeparkering som omöjliggör laddning så hade elbil varit fullt reellt nästa gång jag ska byta bil. Men att flytta för att kunna skaffa elbil är att dra på sig lite väl stora kostnader, några möjligheter att ladda på jobbet finns inte heller och kommer inte att finnas förrän jag byter jobb då min arbetsplats inte ens ligger i Europa.
Jag körde förbi Näl på vägen.
Beklagar att du går runt och anpassar ditt liv till att anhöriga när som helst dör. Då är det väl värre att jag jobbar borta ibland och har fyra timmar hem oavsett. Men jag är inte rädd, vi är alla olika.
Du åker väl aldrig på semester? Tänk om något tidskritiskt händer hemma…
Jag jobbar utomlands och jag åker på semester så jag vet precis vilka risker jag tar och vad som kan hända när man är borta och har fått prova på det också. Det innebär ju inte att jag lever på marginalerna när jag är hemma för det.
Bäst å passa på när Tesla ändå borta om ett par år. Håll du din tankning på 10% så kommer det att räcka fram tills Tezzzla är borta.
https://www.svd.se/ostling-tesla-finns-inte-om-femtio-ar/i/senaste/om/naringsliv
Jag fortsätter med fossilt ett tag till.
En fråga som är helt allvarlig dock:
Hur är man prepper som skriver böcker om prepping och kör en bil som tankas med el? Fossilt kan du alltid ha på dunkar, men vad gör du med Teslan vid ett långvarigt strömavbrott?
Finns ju sådana där "hembatterier", men billigare med en generator i så fall, eller solceller som är offgrid. Går att lösa om man vill slänga pengar på det problemet, men känns inte direkt prio.
Har bloggat om det hela här
https://cornucopia.cornubot.se/2019/03/hur-laddar-du-elbilen-nar-strommen-har.html
Nu är jag ingen prepper, men ifall jag vore så är väl dieselaggregat standardutrusting o behöver knappast nämnas i sammanhanget.
Tack för svar. Nu vet jag ju att du är inbiten Tesla fantast men det är för dyrt för mig.Min sambo har dock läst en del om VW ID3 och vad det verkar på henne så blir det hennes första el-bil. Fastighetsägaren har beslutat om att sätta upp laddstioner under 2020 på de privata parkeringar vi har och den kostnaden ska ingå i hyran (till att börja med)
Då känns det ganska ok att skaffa en elbil trots att jag känner att det är 5-10 år för tidigt.
Ibland kan man inte stoppa utvecklingen.
Varför är 5-10 år för tidigt? Det är rätt lönsamt ekonomiskt just nu. Dock börjar gratisladdarna försvinna mer o mer. Idag fick jag 30mil för 0kr, imorgon kanske dessa 40kwh kostar 100kr. Jag med motsvarande fossilbil så är milkostnaden betydligt lägre i detta nu. Miljö vinsten är förstås en stor bonus o faktor för mig
Det finns flera orsaker. En av dem är att jag inte tror att batterierna idag är ens i närheten av vad de kommer att vara om säg, 5-10 år.Då tror jag vi får lätt 100mil på en laddning. Plus att priset för inköp kommer att vara lägre.
Jag tror på att köpa en billig, väldigt försiktigt, körd fossil nu och dra ut på smärtan tills man köper något dyrare.
Anledningen att vi starkt överväger el redan nu är att hyresvärden bjuder på laddningen under åtminstone 2 år framåt. då blir det ekonomiskt.
Jag tror skarpt på elbilar i framtiden men jag tycker att de är för dyra just nu och att räckvidden är för kort för det arbetet jag har just nu.
Jag kan lätt köra 4h enkel resa i sträck om det ger mig 30min extra men mina barn så jag slipper ladda.
Ett stort plus är priset.
Idag kör jag (i arbetet) volvo v90 vilket är trevlig, rymligt och ganska så lyxigt jämfört med vår privata familjebil.
Skulle jag gå över till en elbil vill jag ha samma storlek, komfort och räckvidd på den bilen som jag har med fossilt.
Innan jag allt det vill jag avstå. Men visst. Får man 2-3 års gratis laddning är saker helt klart bättre än fossilt…
Östling sa nyss precis som jag tror. Tesla har banat väg för elbilarna men om 10 år har produktionen av elbilar tagits över av de befintliga biltillverkarna och Tesla finns bara kvar som ett industrihistoriskt minne.
Det funkar nu så länge Tesla fortfarande kan ta bra betalt för en nischprodukt men elbilar blir allt mindre nischprodukt och allt mer en massproducerad produkt där allt ska produceras så billigt som möjligt men med en oklanderlig kvalitetsnivå. Och där kommer inte Tesla stå sig mot konkurrensen.
Oavsett om man har elbil eller fossilbil så tycker jag 10% marginal för att ta sig hem är lite väl snålt för att vara någon som pratar om prepping, hade ju önskat 25% om något skulle inträffa på vägen.
Kan bara instämma. Har själv aldrig sen jag tid körkort för snart 20 år sedan haft mindre än halvtank i bilen. Minst 25-35 mils räckvidd är minimum tänker min inre prepper. Kust till kust åtminstone eller till närmaste grannland(Norge i mitt fall.
Då har du ju varar halv räckvidd på bilen och måste tanka mycket oftare än man laddar en elbil. Styrkekram.
Jag tankar aldrig förrän lampan lyser.
Alltid halvtank. Minst.kan vara en yreksskada. Där ska bilarna vara fulla jämt.
På min privata bil ska det tydligen förlänga soppapumpens livslängd om man fyller vid halvtank då pumparmaturen sitter nedsänkt i soppan och kyls naturligt av bränslet runt om.
Ja, verkar onödigt m tid att tanka redan vid halv tank.
Cornu: det tar inte lika lång tid som att ladda, och det behöver inte bli mycket oftare heller…
Om man har bott i söderort har man lärt sig den hårda vägen att alltid ha lite bensin i tanken, den kan lätt försvinna annars…
Fast det verkar lite som det där gamla gardet som bröt sig in för att sno gamla bilbatterier och dylikt har varit påväg bort ett tag och att kunskapen inte har spridit sig till de yngre generationerna. Alltid något.
Ja du herr bloggare, tack för omtanken. nu är frekvent tankande inte ett problem för mig då jag bor i huvudstaden och har turen att jobba och vara bosatt söder om Centralbron/Essingeleden. Så tankar kanske max 1 gång i månaden. Då passar jag även på att göra en koll på övrig förberedelse (inför SHTF) med anknytning till mitt fordon. Kan rekommendera alla med förberedelse/plan för att ha åtminstone en liten ambition ambition gällande sitt fordon/färdmedel. möjligheten till (snabb)transport kan vara ytterst kritiskt vid en kris/samhällsstörningar. Särskilt för oss i tätort men även om man uppehåller sig ute i provinserna där avstånden är långa. Sen spelar det ingen roll om det gäller sånna där Teslor som framgångsrika människor kör, eller ex Volkswagen alltrack som vi i pöbeln kör eller trehjuling. Transport är A och O för min prepping.
Ja, jag har också svårt att se logiken i varför man kan köra elbilen mer tom på bränsle än fossilbilen.
De flesta fossilbilar har väl idag färddator som säger hur många mil man har kvar i tanken. Kombinerat med googlemaps som säger var närmaste bensinstation ligger.
Dessutom kan man ha en reservdunk med sig av valfri storlek. Och kör man ändå tomt så kan man lifta eller promenera till närmaste bensinstation och köpa sig en dunk med bränsle. Med elbil har man inte många alternativ till bärgningsbilen ifall man kör tomt.
Nej, jag tror att elbilar parkerade med tomma batterier kommer snart bli ett lika vanligt inslag i miljön som dieselbilar med frusna bränsleledningar under årets kallaste vinterdagar.
Ja intressant, kanske den riktiga handelsfrossan är här med gårdagens usla PMI och så allmän oro, plus följa-john på dagens nedgång. Spännande, och liknar ju en del av vad som hände under samma period förra året.
Mitt intryck är att amerikanska tech-branschen verkar lite svajig och orolig för ögonblicket. Misslyckade IPOs i synnerhet — som det parodiska WeWork, i sig självt ett starkt tecken på toppen av marknaden — men även andra som nu hankar sig fram. Och det finns ju många, många onoterade unicorns dessutom.
Har inte tänkt på att WeWork är level1 från iWork. De kunde lika gärna kalla det WeWorkify så vi fick bunta ihop och slå ihjäl den fyndigheten under en generation.
Får man som fan av Stjärntrilogin be om litet skvaller från eleverna i Karlstad. Vad tyckte de om boken? Ansåg de att beskrivningen av samhällets sönderfall var trovärdig och har boken förändrat deras syn på svaga punkter i samhällets infrastruktur och deras egen framförhållning map vatten och livsmedel hemmavid? Några nya preppers?
Vet inte. Jag höll en timmes föreläsning, och eleverna var kvar 20 minuter över på sin egen tid och ställde frågor, inklusive mycket initierade och bra frågor som varför jag hade ihjäl katten och hur jag väljer och skapar efternamn.
Sedan hade jag en av de bästa boksigneringarna på länge i samband med föreläsning. Sålde rejält mycket mer än normalt, så uppenbarligen var de nöjda.
Överlag mycket positiva elever, oavsett bakgrund, en mycket trevlig och glad upplevelse.
När blir det ett positivt inlägg över Sveriges ekonomi? Undrade just varför nybilsregistreringen ökat med 40% 2018 sept vs sept 2019. Kanske finns där ljusglimtar
Beror på att den dök pga bonus/malus förra året. Den är antagligen fortfarande lägre än september 2017, men det får jag kolla upp.
Och ner på helåret.
Nya malus på G,kanske orsak nog.
Ja fast bonus/malus är väl lika aktuell nu, dock höjs malus iom wltp vid årsskiftet. Kanske är allt svart ändå. Men jag sökte som sagt ljusglimtar i seketas-eländet..
F….-0,12% på portföljen idag men man kan vara glad över att ha slått index i alla fall
Gratulerar. Bra jobbat. Mina portföljer gick framåt, men så är de ju i EUR och USD och obligationer. En Avanzaportfölj är plus 9.65% sedan i våras, min andra är plus 31.65% i år, men det är som sagt cherrypicking att jämföra sedan årsskiftet. På en annan bank är en portfölj plus 8.13% sedan i våras.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Internationellt sett har du kanske inte blivit så mycket rikare men eftersom devalverad krona inte påverkar inflationen nämnvärt och man bor i Sverige är det bara att tacka Ingves för en fantastisk insats han gör för dom passiva kapitalägarna 🙂
Borde inte lågkonjunkturen vara positivt för börsen i dessa QE-tider? När ECB et alt drar igång pressarna så är det på börsen pengarna hamnar
Kanske läge att damma av bloggarens blogg , på tal om framtidsutskiter.
https://cornucopia.cornubot.se/2010/11/kuba-ar-2030-mer-utvecklat-sverige.html?m=1
Nu är det ju inte jag, utan jag refererar till vad någon annan påstår.