Dags för en liten söndagsenkät, och vad är mer aktuellt än en korrekt formulerad fråga om du snabbjärnvägarna? Sprid gärna enkäten, för maximalt underlag.
Säkerhetskontroll med röntgen av bagage och metalldetektorer på snabbjärnvägsstationen Madrid-Paris i Barcelona. Priserna Barcelona – Paris har gått från 70 euro för gamla nattåget till 170 euro för snabbtåget. Barcelona – Amsterdam har gått från 270 euro till 580 euro tack vare snabbtågen. En flygbiljett kostar 100 euro. Läs mer här. Siffrorna avser 2013. Flyget har blivit billigare sedan dess, tåget dyrare. Egen flyganekdot är 60 euro Wien – Barcelona. |
SJ genomförde en vinklad enkät om folk ville ha snabbjärnvägar. Man utelämnade dock mellan vilka orter järnvägarna skulle dras, och att de förstås inte kommer vara gratis. Denna enkät används sedan av kompetensutmanade politiker som moderaten Tom Hedrup (M) som argument för att svenska folket vill ha järnvägar. Lätt att vilja ha något om man tror man slipper betala.
Tanken är snarare att de ska lånefinansieras till en rund summa om cirka 300 miljarder kronor i dagens penningvärde, givet att budget och tidplaner hålles. Det handlar om 30 000 kronor per person boende i Sverige. Ett hushåll på fyra personer får alltså en skuld om 120 000 kronor via statsskulden att betala ränta och amortering på för att få dessa järnvägar, och ja det gäller även spädbarn idag, då det hela ska betalas av på 40-50 år. Sedan åker man förstås inte gratis ändå, utan biljettpriserna kommer likt andra snabbjärnvägar i Europa landa på minst det dubbla mot dagens biljettpriser.
Så vad säger ni? Svara på enkäten nedan, eller på denna länk. Sprid gärna enkäten vitt och brett, så vi får ett bättre underlag.
65 kommentarer
Västernorrland finns inte tydligen enligt bloggarjäveln….
Fixat.
Absolut inte. Rusta upp nuvarande järnväg i hela landet. Lägg extra spår på sträckor där det behövs, men för nuvarande hastigheter. Då kan lokaltåg gå utan att störa den nationella trafiken.
Rätt. De enda riktiga.
Tycker också att det ska bygga ut befintlig järnväg och göra mer av ett nät av det, så det går att köra runt problem som uppstår.
Men de där 30 000 i skuld är väl i hög grad till oss själva via pensionsfonder som lånar ut pengarna, så vi kan låta staten betala ränta till oss. Gör nog varken från eller till på det stora hela.
Borde inte "de där 30 000 i skuld" betalas av de som använder järnvägen dvs resenärerna?
Hur snabb är snabbjärnväg? +200kmh,+250kmh, +300 eller +350?
De vet nog de som bestämmer inte själva. 250 har ja hört nämnas. O så vill de ha en massa stopp. Inte mycke till snabbtåg då ☺
Svaret blir ett rungande nej efter ditt förra inlägg i frågan 🙂
Innan dess hade jag nog tänkt att om man pimpade upp tågen så skulle det bli en renässans och minskat flygande men ack så fel jag hade.
Rusta gärna upp kortdistanserna dock och kanske en och annan ihopkoppling av närliggande mindre städer med typ pendeltåg
Du bör nog lägga till "Röstade Inte" eller "Röstade Blankt" i dina enkäter också.
Svarade "annat"
Jag röstade inte i det senaste valet (av principiella skäl). Men det fanns inte som alternativ så jag valde "annat parti"
Samma här, så bloggaren får väl ADB:a inlämnade svar ^_^
Ska försöka presentera svaren per parti, per region och per kön. Att presentera snitt mellan dessa delmängder blir för många kombinationer dock.
Hell no…
Hellre några parallella spår längs nuvarande stambanor för att i första hand avlasta befintliga banor när dessa repareras/restaureras. Och därefter kan dessa användas för godstransporter, vilket dock kräver bättre hantering i ändpunkterna. Dagens omlastning sker ju i ett tempo som skulle göra en tjänsteman i Sovjet lätt besvärad.
Bara att greja till järnvägen så att godstågen inte stör snabbtågen (X2000) om man nu jkan kalla dem snabb tåg.
200km/h är helt ok och hade man kunnat ligga på den hastigheten från Gbg till Stockholm eller malmö så hade tiden det tar varit OK, behöver man komma fram snabbare så får man flyga.
Det är givetvis igen lysande idé att slösa enorma summor på mindre tidsvinster Stockholm-Göteborg.
Men ändå ett snilledrag jämfört med snabbtåg i glesbygd, där har vi ju en stark anti-Nobelpriskandidat.
Om det röstas igenom snabbtåg till mindre orter i glesbygd ska jag föreslå tunnelbana i Överkalix.
Ignobel
Off topic:
Bill Gates, Mark Zuckerberg och Jeff Besoz går in i Climeon.
Har du kvar aktierna mr Cornu?
Jodå. Har kvar. Har dock reducerat ngt pga för stor del av portföljen.
Grattis till oss alla som har Climeon.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Grattis till oss Alla för en lyckat miljötekniksuppfinning!
"Vilket juridiskt kön har du?"
SJW infektion detekterad!
Vår älskade bloggare/författare är i fara!!
Blev du kjänkt?
Genom att skriva juridiskt kön så slipper man allt trams. Tänkte jag.
Ska vi inte ta upp liberalen och finansministern Johan Gripenstedts tankar från 1860 på nytt? Det är inte första gången den här typen av diskussion dyker upp i Sverige.
Järnvägarnas uppgift var inte att vara mjölkko för staten. Järnvägarna var för att industrialisera Sverige och göra landet rikt. Så Gripenstedt gav motståndarna till järnvägarna rätt (för dyrt, för vidsträckt land, för stora räntekostnader för kommande generationer) men de invändningarna var irrelevanta sett till det övergripande målet. Läs gärna Gunnar Falkemarks bok "Politik, mobilitet och miljö" som skildrar 1800-talets järnvägsdebatt.
Och nu har vi den här diskussionen på nytt, med motståndare som tar upp ungefär samma argument som på Gripenstedts tid.
Infrastruktur är infrastruktur just för att den inte bär sig i företagsekonomiska termer. Infrastruktur är infrastruktur för att den behövs för hela samhället runtomkring. Om sen höghastighetståg eller något annat eller en kombination är rätt medel för att komma bort från massbilismen är nästa fråga och är ett politiskt resonemang om vilken typ av samhälle vi vill ha. Men statlig skuldsättning i sig för infrastruktur har aldrig varit ett problem.
Men det har hänt en hel del teknikmässigt sedan 1860. Självkörande elbilar är på väg och kanske är det bättre att bygga motorvägar eller utveckla flygplan som kan gå på vätgas.
Men för frakt motsvarar ett tåg 50 långtradare med en mer energieffektiv transportform. Se t.ex. på USA och Kanadas järnvägsnät. Väldigt omfattande för gods, även om oersontrafiken är relativt gles gör längre resor.
Men godstransporter behöver inte snabbjärnväg.
Om privata företag vill betala för godstransporter och pengarna räcker till att undehålla järnvägarna, så är det bara att köra på.
Inrikesflyg är ju inte direkt framtidsvänligt,det vet ju bloggaren väldigt väl.
Självfallet inte. Blir förvånad över att inte man blir sågad direkt av media när man använder uppenbart biased undersökningar/enkäter.
Du blir alltså förvånad över att svenska journalister är så lata/inkompetenta att de missköter sitt uppdrag? Vilken sten har du bott under. Senast journalister kritiskt granskande makten hade Darin musse pigg pyjamas och Jan Guillou saknade hängbuk
Glöm inte minusräntan som gör att staten får betalt för att låna. Så om vi gör en väldigt konservativ case och räknar med 0% i ränta och 100 års avskrivningstid blir kostnaden 300 kr per år och medborgare. Gissningsvis skulle jag nyttja järnvägen i tjänsten 50 gånger per år om den funnits idag (Stockholm-Skåne/Östergötland/Göteborg) och kanske någon gång per år privat. Nu kanske jag inte alls har samma jobb när den är klar, men hade den funnits idag hade jag flugit 1500 mil mindre/år och åkt kanske 300 mil bil mindre.
10-årsräntan på statens obligationer, är nästan 0.5%, inte minus. Ett sådant här projekt är inget man lånar upp på tremånadersränta.
Och räntan kommer stiga under de 50-60 år man avser att betala av detta.
Vadå låna? Finns ju pensionsfonder.
Hur skall man annars kunna bygga bostäder åt fattiga asylsökande och deras familjer och bygga 20000MW vindkraft för det aldrig blåser när det behövs och snabbtåg mellan tre hålor?
Då sitter vi alla i samma båt och gäller det att ro så man kommer i land någon gång.
Femåringen är på 0, sjuåringen på 0,1 och tioåringen på 0,4 just nu. Vi kan väl vara överens om att det är vansinnigt billigt för staten just nu att låna till bra investeringar. Om inte snabbjärnväg så kanske landförbindelse Helsingborg-Helsingör?
> Glöm inte minusräntan som gör att staten får betalt för att låna.
En bra illustration av problemet med onaturligt låga räntor.
Det är inte så att ekonomin får mer resurser för räntan är låg. Någon i ekonomin måste faktiskt planera järnvägen, lägga rälsen osv. Det betyder att personer inte jobbar med annat och att folk i allmänhet får mindre för sina pengar.
Onaturligt låga räntor leder till dålig resursallokering och stagnation.
Vill inte att kulturmarker skall försöras med ett forntidsdjur på järnfötter. Jag vill hellre inte att mark skall tas i beslag i hot om våld. Jag vill heller inte att frukten av mitt och mina barns arbete skall konfiskeras till ett skrytprojekt.
Rent logiskt ligger jag närmst en miljöparti. Men istället för att bli bitter så tänkte jag på sikt höja medelbegåvningen på ett fint ödmjukt kausalt sätt genom engagemang inom partiet. Som tidigare, bättre fixa befintliga spår, Sverige är nog för glesbefolkat för enklare höghastighetståg eller maglev. Herregud vänder golfströmmen så är större delen av Sverige på Grönlands breddgrader.
Ja på 1500-talet skrämde kyrkan upp folket med djävulen fastän ingen riktigt visste vem han var eller hur han såg ut. Alla var helt övertygade att han fanns. Somnade man i kyrkan så hamnade man i helvetet sa prästen.
Det är nån slags mänskligt behov att människan ska tro på undergången verkar det som. När jag växte upp skrämde min lärare upp eleverna med skogsdöden. Inom en generation skulle alla träd vara döda och vi skulle kvävas långsamt av syrebrist.
Nu är det koldioxiden som är djävulen. Undergången består men orsakerna växlar. Men jag har bestämt mej för att sova i kyrkan. Golfströmmen vänder inte. Vilket trams. Stackars människa
Du har inte noterat att engelsmännen m fl ströp till svavelutsläppen? Och att vi avskaffade freonerna för att slippa ett växande ozonhål? Miljöåtgärder ger lyckligtvis effekter. Men sådana som du sover hellre.
Nä du behöver inte tycka synd om mig, jag är högutbildad. På min utbildning läste kursare parallelt in civilekonomutbildningen i förströelse. De missade förstås en nationsdag i veckan, typ måndagar. Jag säger inte att golfströmmen kommer att vända, bara att den skulle kunna göra den. Läs om corioliskraften, så kan du titta ner i avloppet och fundera på varför vattnet cirkulerar med-/motsols beroende på var du befinner dig på jorden. Att de magnetiska polerna rör sig är fakta. Kanske inte manifesterad på en väggbonad på handelshögskolan dock. Trevlig dag!
@Kuckeli – är det jag som sover?
Nej. Vi har redan x2000 och en superjärnväg gör det bara marginellt bättre…
Vi har t o m x3000
Stör mej på att politikerna inte kan fatta beslut om det så uppenbart uppenbara
1. Bygg ut kärnkraften
2. Bygg ut fler spår inom befintligt spårområde. Billigt jämfört med att dra helt ny järnväg i ny terräng. Alla tillstånd finns där och man slipper dyra inlösenprocesser och behöver ej undersöka om okända skalbaggar mm naturvårdstrams som sinkar processerna. Så kan trafiken flyta bättre jmfr med idag till en OK penning
3. Var inte så rädd för flyget. Kan inte se att flyget är en sån "miljöbov" som de politiskt korrekta hävdar.
Jag anser att befintligt bias hos tomtarna på public service är värsta hotet mot vår konkurrenskraft och därmed välstånd
Håller med. Flyget har den fördelen med att infrastrukturen redan finns det är "bara" att byta drivmedel. I poden sanningsministeriet tog dom upp att Norrmännen redan nu tänker fasa ut all inrikesflyg som drivs på fossila bränslen och ersätta dom med elflyg .Tydligen så finns det en hel del på gång där
Snack om Elflyg är flygplansleverantörernas sätt att lägga ut dimridåer. Med dagens och den närliggande framtiden batterteknik skulle dessa plan kunna förflytta sig ca 30-50 kom innan de behöver laddas.
Kapaciteten är otillräcklig mellan Stockholm och Göteborg. Det är ett faktum.
Bygga nytt spår mellan Göteborg och söder om Stockholm blir billigare i ny sträckning jämfört med befintlig korridor. Det behövs lika mycket tillstånd att bredda som att bygga nytt någon annan stans. Tro mig, jag arbetar med planfrågor.
Vinsten blir dessutom att man då knyter ihop mellanliggande orter med Norrköping – Linköping – Jönköping – Borås – Landvetter – Mölndal.
Inrikesflyget är inte så miljövänligt, bilar tar plats och är idag betydligt mycket farligare än järnvägstrafik.
Jag lägger hellre 100 mdr i tre år på järnvägen än att samma pengar, ca 100 mdr kr per år ska slösas bort på värdelös flyktinginvandring i femtio år framöver.
"1. Bygg ut kärnkraften", är verkligen ett hål i huvudet argument. Förlåt för ordvalet där. Bättre då att inte lägga ned fungerande kärnkraftverk. Finns ingen ekonomi i att bygga ut idagsläget. Dock håller jag inte det som uteslutet i en nära framtid, för att "bränna" av gammalt avfall.
Dra upp ICE från Hamburg via Köpenhamn, Malmö och sen till Gbg/Oslo och/eller Sthlm. Det är grymt med snabbtåg.
Bodde några år i Kina och åkte snabbtåg för fullt. Mycket smidigare och tystare än flyg de flesta sträckor.
Tänk inte Sverige för snabbtåg utan tänk Europa. Europa är ungefär som Kina.
Flyg är alldeles för billigt tack vare de indirekta subventionerna (skattefritt bränsle, statsstöd till flygplatser etc.). Det kan vi sluta med om vi vill.
Läste i SvD att snabbtåg (200+ km/h) från Linköping-Nyköping-Stockholm skulle kosta 64 miljarder och ge 45 minuters pendlingstid till Stockholm. Fritt ur minnet, men ni förstår idén. Man skulle kunna pendla till ett jobb i Kgl Hufvudstaden fastän man bor 15 mil från Stockholm. Oerhört mycket intressantare IMHO än att bygga ny skryträls till Göteborg och Malmö för 230 miljarder som är färdig om 30 år.
Jag förmodar att förespråkarna ger högaktningsfullt fan i det dagliga pendlingsresandet. Det som är viktigast för vanligt folk.
Istället verkar politikerna vilja ge flyget till Göteborg och Malmö en rejäl match. Att det sedan är oerhört få i sammanhanget som flyger Sthlm-Gbg eller Sthlm-Malmö har liksom ingen betydelse för dem.
Symbolvärdet – att ge flyget en rejäl match – går före allt annat. Trots att det innebär att man måste bygga en spikrak cementmur genom Sverige som är klar först om en generation.
Du skulle kunna pendla Linköping-Jönköping på ca 30 minuter, eller från Jönköping till Göteborg på cirka en timme med ny järnväg.
Borås-Göteborg under 30 minuter, i stället för som idag, 45-50 minuter med buss.
Jag tror den sträckan skulle betyda mycket för ~150k-kommunerna i befolkningsstorlek, och bli en bra motvikt mot Stockholmsfixeringen.
@Agge: Du verkar vara inblandad i processen, är det egentligen något mer kapacitetsstarkt än vanlug jätnväg som planeras ellrr sker förbättringen i att det de facto blir fyrspår?
Vad hände med fastighetsskattenketen?
Resultat?
Ska presentera den i veckan.
Möjligtvis när vi har rustat upp det befintliga spårnätet…
Bäst måste ju rimligen vara om folk har promenadavstånd eller möjligen cykelavstånd till sin arbetsplats eller skola. Vem fan vill åka tåg 2 timmar eller mer per dag? Vad hände med tänket ABC-stad?
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4llingby_Centrum
Varje stockholmare har ju redan betalat 30.000kr var för det korrupta KS bygget. Då kan dom väl få betala 30.000kr var för ett höghastighetståg också. Stockholmarna verkar vara ganska korkade eftersom dom väljer politiker som lurar dom hela tiden. Och inte har dom vett att demonstrera heller. Ja vad ska man sãga…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/p770o/nya-karolinska-ar-47-miljarder-kronor-ni-aldrig-ser-igen
"Delar vi 47 miljarder med 1,6 miljoner så blir det i genomsnitt 29 375 kronor per skattebetalare i Stockholms län."
Göteborg – Borås
Göteborg – Borås
Göteborg – Borås
Göteborg – Borås
Göteborg – Borås
…. Börjar ni hajja? Jag är krencktt över konspirationen från ståckhålmarna mot oss Västgötar.
Detta är en av Sveriges mest skamliga sträckor och inget har gjorts på decennier
Svenska sjukan är att politikerna har problem med verklighetsuppfattningen och helt saknar sinne för proportioner. Därav projekt likt detta.
Som många berört här, men inte påpekat är gökungeeffekten. Skall man göra en mer ledande fråga skulle man ju nämna att satsningen troligen vinner att man sätter efter behövligt underhåll på befintlig järnväg.
Satsa istället pengarna på att få befintlig kollektivtrafik att fungera. Som de är nu så lyfter man lite på ögonbrynen ifall resan till eller från jobb har funkat felfritt utan förseningar.
Skulle gissa att det är långt fler resor som görs på pendelavstånd än mellan Malmö och Stockholm. Tidsbesparingar på att vara i tid skulle jag gissa överstiger de man faktiskt kan göra med snabbtåg.
Jag kan tillåta mig att vara självisk, så länge som spårreservatet inte dras om så det hamnar tvärs över hemmet blir det kanonbra för oss om Linköpings resecentrum växer till sig med snabbare förbindelser.
Men tänker jag på mer än egennyttan tror jag på nya men långsammare spår för godstrafik och regional pendling.