Tesla-aktien fortsatte upp under gårdagens handel, som var den första efter bolagets rapport. Stockholmsbörsen fortsätter idag mot nya bottnar.
Dagschart Tesla. |
Aktien är därmed upp 20% på tre dagar och tillbaka på kursnivåer från augusti.
Även NASDAQ-börsens index steg under gårdagen, liksom Stockholmsbörsen. Men det är över nu och Stockholm visar istället upp nya bottnar.
Extra intressant är att OMXS30 och OMXSPI nu kan anses ligga vid ett stöd, där börsen vänt ett antal gånger tidigare. Knäcks det kan det gå fort nedåt.
Veckochart OMXS30. |
Och bara lite mer ner, så är OMXS30 tillbaka på nivåer vi såg 2014. Så mycket för att börsen gått starkt. Trots den svaga kronan går alltså inte storbolagen något vidare.
Veckochart OMXSPI. |
Det bredare indexet OMXSPI är också vid ett stöd där börsen vänt många gånger tidigare, men det är en bra bit kvar nedåt för att nå 2014 års nivåer.
Uppenbarligen har marknaden för tillfället ingen lust att ligga inne över helgen.
22 kommentarer
Nu väntar vi med spänning vad domedagsekonomerna kommer att säga 🙂
Ja, från idag ligger breda index på den svenska börsen på minux i år även inklusive utdelningar. Man kan väl se det som att det är på tiden efter den långa uppgången, om man vill (och ett omen som indikerar kommande krympande vinster).
Det är ju då inte särskilt unikt för Sverige, utan många börser runt om i världen ligger prisindex på tvåsiffriga minus. Det är bara USA och Norge som ligger plus (i respektive lands valuta räknat), medan Sverige klarat sig lite bättre än vissa andra länder (pga svagare valuta).
Så, nu ser vi fram mot fler inlägg från domedagsprofeterna!
Om ni gillar domedagsprofeter är det väl bara att läsa Aftonbladet/Expresssen 24/7.
Joakim: Precis! 🙂
Stefan: Nja. Gillar och gillar. Tycker det är mest kul hur 90% av de vurmar för guld och silver. Det är typ det enda de pratar om. Går börsen ner så säger de att "vad var det vi sa, köp guld så förlorar man inget".
Går börsen upp så säger de " köp guld för det kollapsar när som helst"
Jag tycker att ekonomi är roligt men går du in på tex x22repport så ser du att killen lägger upp ny video varje dag men domedagsrubriker.
Är du hillbilly från West Virginia så går du på allt vad de säger.Är du normal så är man förmodligen mer sansad 🙂
Investerarna har varit helt fel på bollen de senaste två dagarna.
I onsdags sämsta Nasdaq sen 2011. Sedan efterbörsen med Tesla och Microsoft som handlades upp.
Igår precis tvärtom, hausse i Nasdaq (pga Tesla och Microsoft). Sedan efterbörsen med Alphabet och Amazon som sänken.
Idag inledande baisse på Nasdag (pga Alphabet och Amazon).
Det blir spännande att se vad som kan komma att hända på kreditmarknaderna nu när belåningsgraden kan bli lite svettig för många. Vi får se om det börjar rulla snöbollar lite här och var nu snart.
Var det inte tal om att de skulle höga skuldkvoten i usa till 24T/$? nu är den på 21,6T/$ enligt usdebtclock.org
Bara en påminnelse till alla oss som ligger likvida – har ni sett över er fördelning mellan bankerna?
Bankerna verkar ju ladda för en ordentlig smäll med kreditförluster som kommer stiga. Dessutom tycker bankerna tydligen att det är smart att vinstmaximera med alla skumraskaffärer som avslöjas, vet inte vad de har för risk/reward-tänk, men spännande kommer det att bli.
Man får ju bara ut €100k när städpatrullen behöver rycka ut.
Men när det kraschar så kanske 100 000 EURO = 2 miljoner SEK och inte 1 miljon så då är fler än väntat safe i Sverige 😉
Fast enligt Riksgälden så är beloppet 950 000 SEK, och 100 000 EUR är ju lite mer än så för tillfället. Så lita inte för mycket på en justering av insättningsgarantin bara för att EUR/SEK blir starkare.
…och när skiten träffar fläkten kommer det bli dålig stämning oavsett.
Kan tipsa om att diversifiera genom att köpa konst. Finns mycket trevligt på de stora auktionshusen som är ett bra sätt att sprida riskerna samt pryda väggarna på sin BOL. Har de senaste 9 månaderna köpt både kända gamla konstnärer samt besökt gallerier i STHLM och GBG.
Cornu, tack för all läsning! Läste du sågningen av Teslas rapport på ZH? 2019 är året de går under… Är själv inte intresserad av Tesla som investering, men vore intressant och höra om du har några andra reflektioner? ZH har ju normalt en viss agenda…
Trevlig helg!
Har inte läst ZH sedan det blev väl uppenbart att de är foliehattar och Kreml-avlönade. Totalt ointressant vad de skriver, har ingen koppling till verkligheten alls längre. Skäms över att fram till 2012-13 ibland hänvisat till dem
I övrigt är jag inte heller investerad i Tesla. Det är dock dispruptivt bolag i en av industrins största sektorer, bilbranschen, som också väcker mycket känslor hos folk, så därav skriver jag om det.
Du har ju dock blivit något av en tesla-evangelist då du oavlönat (antar jag) ger dem väldigt mycket (positivt) utrymme.
Jag är själv ingen bilägare, och är inte speciellt intresserad av att bli, men jag har många gånger noterat att teslaägare är så att säga "ganska" så verbala kring hur nöjda de är med sin bil. Lite som veganer gärna ganska så oombett upplyser sin omgivningar om sitt val av kost.
Och det är värt något tycker jag, alltså det borde ligga NÅGOT bakom all praise tesla får från sina egna konsumenter. Jag har inte träffat en enda person som äger en tesla och som tycker det är en rätt småkass bil, dock har jag pratat med många teslaägare vars ögon tindrar på ett sätt som får mig att misstänka att alla teslas leveraras med handskfacket fullpackat av kokain eller nåt (vilket iofs skulle förklara prislappen).
Har även en bekant som även köpte en tesla till, som familjens andrabil (ja de har två teslor nu, vi pratar om en framgångsrik företagare inom lukrativ bransch i Stockholm).
De måste verkligen älska kokain i den familjen.
Ja, Tesla betalar inte för reklam. Produkten säljer sig själv och via de som äger en Tesla.
Jag har insett att jag tyvärr inte kan skaffa en annan bil, utan måste ha en Tesla igen när leasingen gått ut. Bilen är löjligt bra..
Tror dock inte Model 3-ägarna nödvändigtvis blir lika lyriska, betalar man mindre har man antagligen inte lika mycket överseende med eventuella tillkortakommanden. Även om fördelarna alltså överväger så de få anmärkningar jag har bryr jag mig inte om (t ex brist på krokar att hänga galge/kläder på i baksätet, frånvaro av förvaringsutrymmen i dörrar och på sätesryggarna).
Men körglädje, bekvämligheten, prestandan, laddnätverket och att den ständigt blir bättre via de löpande mjukvaruuppdateringarna …
Hade iofs varit rätt illa om man inte var lyrisk över en bil i miljonklassen.
T ex känslan i att man vet att man kan "ta" vilken bil som helst (utom en annan Tesla) som kör om en, eller som prompt vill gasa maximalt vid rödljus. Men man väljer att inte göra det, för man är inte omogen, utan skrockar bara lite för sig själv. Särskilt supersportbilar kan bli jäkligt provocerade när de inte kan dra ifrån en (även om jag släpper dem vid hastighetsgränsen). Kan säga att en Ferrari låter jävligt mycket när den försöker dra ifrån, även om man har högsta volym på ljudanläggningen och ligger 100 m bakom.
"Hade iofs varit rätt illa om man inte var lyrisk över en bil i miljonklassen." har jag antagit stått för en markant del av evangelismen, dvs ju dyrare något är desto mer tvingas köparen att inte bara gilla utan älska sitt köp. Annars måste ju köparen insett att hen är en idiot som lagt en mille på en skitbil som bara går 30 mil åt gången.
MEN jag har gradvis insett att det ligger genuint nöjda kunder bakom det hela.
Tesla för mig är iPhone, när den kom. Jag jobbade själv på Sony Ericsson just då och det var många där som skrockade över allt som iPhone inte kunde som var "branchstandard". Tex skicka MMS, en funktion som våra kunder faktiskt uppskattade men som inte ens fanns på iphone. Och så kostade den också, det var ingen billig telefon inte! Och den gick inte att köpa med 36 månaders bindningstid från någon svensk mobiloperatör alls utan kunden var tvungen att köpa telefonen ur egen ficka (något som gällde flera iphone-genetationer framåt för övrigt, i Sverige).
Well kunderna älskade den, alla ville ha den trots att det var en "skittelefon" eftersom att den fokuserade på core functionality – och gjorde det inte bra, utan riktigt vackert jämfört med konkurrenterna.
Ja, jag har inte heller träffat någon Tesla-ägare som inte är helnöjd på gränsen till religiös.
Liknelsen med Church of S:t Jobs är slående. Dock längre utvecklingstider på bilar än på telefoner, så vi får se om konkurrenterna verkligen fattat grejen, eller om de bara försökt göra "en elbil".
Sedan går åtminstone min Tesla 45-60 mil åt gången, men som jag skrivit om behöver man aldrig testa det pga naturliga pauser i bilkörningen för lunch, fika, toalettbesök eller förarbyte.
Tesla verkar vara ett av få bolag där jag hellre skulle köpa produkten än aktien. Tvärtom för Apple.
Här får dock teslan spö: https://youtu.be/5lRAP6oO_bc