Idag är det den internationella kvinnodagen och man kan konstatera att i takt med att svenskar blivit jämställdare så förändras språket allt mer för att avspegla det moderna Sverige. Det är en positiv utveckling och visar också att språk är makt.
Kommentarsfältet, ba … |
Idag är hen etablerat i det svenska språket, även om det egentligen redan fanns ord för detta, som hin. Sedan är det upp till var och en att bruka eller inte bruka ordet, som i egenskap av könsneutralt pronomen egentligen inte har med internationella kvinnodagen att göra.
Däremot är det bra att språkbruk där 1800-talsuppfattningar om vad en man eller kvinna ska eller kan göra förändras.
Man är idag inte fröken eller magister. Man är lärare. Det är ett könsneutralt ord. Dock saknas kanske ett tilltalsord, men numera fungerar det kanske med Susanne eller Bengt istället för fröken eller magistern.
Andra ord där man fördelaktigt förändrar bruket är polis istället för polisman. Soldat är redan könsneutralt, men sjöman hänger fortfarande kvar, men skulle kunna bytas ut mot matros. Med tanke på Försvarsmaktens ledande arbete inom gender, så är det överraskande att sjöman finns kvar i t ex GSS, som kanske borde ändras till GSM.
Istället för riksdagsman säger man lämpligen riksdagsledamot. Trots allt var det länge sedan kvinnor var utestängda från politiken och riksdagsman tillhör en förgången tid.
Dessvärre biter sig en del ord fortfarande kvar. Som sjuksköterska eller sjuksyrra. Eller för den delen undersköterska. Det implicerar att det bara är kvinnor som ska välja detta samhällsbärande yrke. Nu kanske inga män tar illa vid sig vid att kallas sjuksköterska, men här behövs det helt klart ett könsneutralt ord. Vad det blir återstår att se. Och om det sker.
För språket ska spegla samhället. De allra flesta sjuksköterskor är fortfarande kvinnor.
Frågan är också när nämndeman byts ut i det av kvinnor redan dominerade rättsväsendet. Ett problem här är förstås att det är en juridisk term inskriven i svensk lag. Vilket förstås är enkelt att ändra för våra riksdagsledamöter. T ex till nämndeledamot. E:et bör hänga kvar för att ge ett språkligt arv och signalera att det just handlar om ledamöter i våra domstolar.
Språk är makt, och kontrollen över språket är ett maktmedel. Kan man förändra språket för att spegla önskad riktning, så kan det mycket väl över tiden påverka attityder och faktiskt orsaka förändring.
Uppsala kommun avskaffar nu ordet tjänsteman och det ska istället heta tjänsteperson. Det är bra, och avspeglar att det ingalunda bara är män som är tjänstgörande i offentlig förvaltning, även om det tål att fundera över bättre benämningar än person.
En del konservativa rövhattar kanske tycker att förändring av språket för att avspegla samhället är något negativt och tycker att det är att sila mygg och svälja kameler att förändra språket. Men någonstans måste förändringen börja och via språket har alla en möjlighet att delta efter egen förmåga och önskemål. Förändringar av språket kostar inget och är ingen uppoffring. Språket förändras hela tiden och graden av upprördhet över detta kan ses som ett kvitto på makten språk innebär.
167 kommentarer
Visste inte att det fanns lärare kvar i Sverige.
Se PISA…
Vad gäller folk till sjöss: ni har ju mig, säg är icke det tillräckligt.
Dessutom finns ju "Katakres".
Vad säger ni om det hänger på sekunden och ni inte kan hitta ett könsneutralt uttryck för "Man över bord!"?
Nåja, det är henskligt att fela ibland.
Vadå "Katakres". Det har jag alltid uppfattat som ett specialfall av en språklig kontamination, där det dessutom uppstår en motstridande, ofta komisk, formulering. Ex "Tidens tand läcker alla sår" eller "Vattnet spred sig som en löpeld i det översvämmade Pakistan".
Man(sic) snackar ej!
Livboj med positions lyse kastas.
Man ( fan!)Trycker på knappen person (puh!) överbord på GPS apparaten.
Hissar kanske "man (!) överbord" signal flaggan.
Du ser här snackas det ej. vi handlar…
Ja ni handlar. Mest taxfree, av texten att döma.
Kalla det vad du vill. Det är när det skrivs nyhetsartiklar, krönikor och blogginlägg i ämnet som det blir löjligt och bajsnödigt.
Du känner inte att det är bajsnödigt att använda ordet bajsnödigt?
Varför är konservativa människor "rövhattar" enligt dig? Vad har Du för benämningar på andra politiska uppfattningar?
Låter mer bajsnödigt med "konservativa rövhattar" om du frågar mig.
Men visst, i det superprogressiva landet Sverige måste allt beprövat tankegods och alla traditioner kasseras så snart någon offentligfinansierad rasifierad genus-hen kacklar till i SVT eller DN.
Arma land…
Ja, tyvärr har vi fått egofixerade narcissister som tillåts "hålla i taktpinnen" genom sitt tyckande och uppförande. Sansade människor blir överkörda av "ledande" publicister och programledare (vänsterorienterade?)i såväl tidningar som TV (undantaget G-P, som har hittat en ledarredaktion som pekar på dumheterna)!
re. Cornucopia
Nej
@Qvintus "Varför är konservativa människor "rövhattar" enligt dig?"
Har han påstått det eller? Utan offerkofta så tolkar jag snarare texten som att vissa konservativa är rövhattar och att dessa då är emot förändringarna i språket.
Kränkthetsindex firar ständigt nya triumfer.
Här kan vi flika in ett litet Niezsche-citat:
Crude men who feel themselves insulted tend to assess the degree of insult as high as possible, and talk about the offense in greatly exaggerated language, only so they can revel to their heart's content in the aroused feelings of hatred and revenge.
Ressentiment i dess mest äkta och oblandade form.
Tack, herr linguisten!
Tack för att du översatte grabben till engelska.
Ja, man har mycket att tacka sina ( nåja!) medmänniskor för.
Lingvist säger vi på svenska ja.
But that's correct, I'm a cunning linguist.
Re Mattias: Om man inte accepterar alla nyord så är man en "konservativ rövhatt"?
Skribenten "kickar" på bajsenödigt men använder själv ordet rövhatt. Inte speciellt väl valt ord, eller?
http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=R%F6vhatt
Kränkt? Själv känner jag mig inte det minsta kränkt men Cornu var snabb på att byta ut introbilden för att göra sig lustig i s f att svara. Undrar vem som känner sig kränkt i sammanhanget?
Det går inte att byta ut introbilden, när inlägget inte hade en introbild.
I övrigt, googla projicering.
Som sagt – det går att lägga till en bild i efterskott. I övrigt tycker jag att denna diskussionen tog en löjlig vändning bara för att Du blev störd över att bli ifrågasatt i Ditt ordval.
Det är väl ingen nyhet!
Men varför inte låta oss imponeras av att killen kan producera inlägg i den takt han gör!
"Tål intet ont i världen men var glad åt allt gott".
Havamal ,tror jag.
-sköterska tycker jag är ett icke-problem.
Däremot sjuksyrra är ju mer tveksamt men går under slang, därmed ok.
Men det var underbart att ha till hands när man behövde dem…
Räckte för övrigt med en…
Sjuk syrra är jobbigt för båda parter 🙂
Fast enligt romarna: Amor vulnus idem sanat qui faciet…
Sjukskötare på finlandssvenska
@Anders
Faltin vs (!) Bobrikov…
Finsk hemmaseger.
Tack, Eugen S.
Ja! Sjukskötare är enkelt och bra. Bra Anders.
Dessutom har det blivit en högre andel kvinnor bland sjuksyrrorna ju mer jämställt sverige har blivit. För när "diskriminerande" faktorer tagits bort så finns bara biologiska faktorer kvar !
Skötare är en titel som ofta används inom psykiatrin.
När det gäller sjuksköterska, är det en titel och bör ej ses som ett personligt pronomen. Dessutom är titeln skyddad och kräver att du är legitimerad, för att få använda den.
@Skepparn
Bobrikov skjuten, Faltin skötaren och Eugen skjutaren. Var tvungen att googla Faltin, de andra två gamla bekanta.
Mindes Faltin utantill
Han var nämligen mycket missnöjd med sin doktorsavhandling.
Har, slarvigt nog, ej sökt den aktivt.
mycket man släpar med sig i livet…
Jo, varför S sköt?
Olycklig kärlek, givetvis.
Och förläst sig på Fänrik Ståls sägner.
Varför inte kombinera det med lite icke skrivihop som många av de som hävdar att hen är det bästa sedan skivat bröd.
Brun hårig sjuk sköterska
Jag blev så glad när jag läste att Uppsala skulle göra sig av med alla tjänstemän i kommunen, min andra tanke var att någon nytta kanske någon av dem gör i alla fall.
Sen läste jag artikeln. 😉
Men visst städerska blev ju "Lokalvårdare". Sopgubbe blev renhållningstekniker.
Jo och på Sveriges radio så har de satt rubriken "Uppsalas tjänstemän förlorar könet" vilket jag faktiskt kan tycka är lite väl drastiskt. 🙂
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6647394
Och pizzabagare blev kebabtekniker.
Vad var det för fel på Pizzare?
Alldeles för likt "pissoir", givetvis!?
Jag är misstänksam mot när politiker ska ändra vårt språkbruk, det känns lite orwellskt. Framförallt är det MP som hejar på detta, det var ju några miljöpartister som ville döpa om försvarsdepartementet till "fredsdepartementet" för några år sen. Snacka om 1984…
Språket påverkar hur vi tänker, så kontrollerar man språket kontrollerar man tanken. Precis vad Orwell skrev i sin berömda bok. Ord har också oftast också en innebörd som alla inte alltid är medvetna om, speciellt engelska ord. Government är är bra exempel vilket betyder – att styra sinnet.
Glöm inte L Wittgenstein!
"språkets gränser är världens gränser".
Nej, det här väcker inga positiva associationer alls. När politiker ska bestämma hur vi pratar så börjar jag snarare tänka på Maos kulturrevolution, eller politruker som sitter i klassrummen och noterar hur väl lärarna sprider statens propaganda. Nu kanske det känns som att jag tar i med tårna, men det har i alla fall inga positiva konnotationer.
Tyvärr verkar det som att språket förändras åt ett simplifierat håll,
vilket för tankarna till nyspråk (vilket naturligtvis är överdrivet).
En sak som förvirrar mig är att man gör språket könsneutralt samtidigt som könsfrågan är central i den offentliga debatten.
George Orwell:s 1984 pekar väl starkt på ordets makt. Ändrar man orden följer tanken efter. För vad kan man tänka om ordet inte finns att tänka det? Observera att detta inlägg inte ska tolkas som att neutraliseringen av ord är fel. Tycker det är helt rätt. Sen har du sjukskötare och underskötare? Eller kanske låter bättre i mitt huvud?
-skötare är en annan yrkesgrupp än -sköterska.
-vårdare?
-vårdare annan yrkesgrupp som du säkert vet. Typ -vårdare gruppbostad, se även lokalvårdare.
-omhuldare , -passare, -tillsynare, -behandlare, -omplåstrare?
Det heter mentalvårdare inom psykiatrin.
Det heter det verkligen inte. Du tänker på mentalskötare. Vilket det inte heller heter. Nu heter det skötare (både för män och kvinnor).
Just med ordet man så betydde det väl om jag inte minns fel människa, men detta föll bort allteftersom mansdominansen I sammhället ökade.
Etymologi: Av fornsvenska man, ackusativ av maþer (”människa, man”), av fornnordiska maðr, av urgermanska *mannaz. Ytterst antingen av protoindoeuropeiska *mánu-, "person", eller *men-, "att tänka".
Men att kalla alla sjömän för matroser vore ju som att kalla alla brandmän för röjdykare. Föreslår "nautiker" istället. Även om det traditionellt framförallt refererar till dem som arbetar ovan däck alltså inte "maskinarna" så kunde det ändå funka.
Oscar: Precis. Det finns ett antal tjänster till sjöss. Maskinister, däckspersonal (utöver matros har vi både jungman och lättmatros samt timmerman), kökspersonal samt på större kryssningsfartyg ett otal antal tjänster framför allt inom kök och servering. Nautiker är kanske ett adekvat ord.
Nautiker är däcksbefäl.
Fartygsingenjörer är maskinbefäl.
Matroser (i diverse versioner) är däcksmanskap.
Motormän (i diverse versioner) är maskinmanskap.
Steward / kock är bysspersonal och i viss mån sjukvårdspersonal.
Städare, bartenders, servitriser etc på färjor är ingenting.
Första fem är certifikatstyrda och reglerade av strikta regelverk. Ej att blandas ihop.
Sjöingenjören har helt rätt. Jag frågade en kvinnlig elev ombord vad hon tyckte om att bli kallad sjöman. Det gjorde henne inget, men hon tyckte sjöfarare var ännu bättre. Bra svar tycker jag.
Kan inte vilken passagerare som helst kalla sig sjöfarare med viss rätt?
Jo, ungefär som med sjöman. Rätt eller inte beror på vem du frågar. Som sagt, håller med Sjöingenjören om att de översta fem är sjömän (sjöfarare?). En bartender på en färja är det inte, och det är nog lite heligt för oss som har papper på att vi är till sjöss. Men om någon som seglat jorden runt kallar sig sjöman eller sjöfarare, det bekommer i alla fall inte mig.
Bartender?
Fanns det inte en serie "Rederiet" på Tv en gång i tiden.
Såg vart fjärde avsnitt ungefär hos far min.
Jokers mamma hette, ja, just det.
Vackert förnamn.
Men det var väl inte hon som namngav den där orkanen!?
Apropå bartender, så lär grogg komma från att en amiral kallad Old Grog, klädd i uniform av grogramtyg, brukade späda ut den traditionella rommen med vatten. Som man är klädd blir man hädd, kan man kanske säga om man slirar lite.
Magister – Det betyder väl ungefär mästare och skulle välinte vara fel att ha som en könsneutral titel.
Sjöman – kanske byta till sjöbjörn eller sjöbuss så slipper man ändra förkortningen 🙂
"Språk är makt, och kontrollen över språket är ett maktmedel. Kan man förändra språket för att spegla önskad riktning, så kan det mycket väl över tiden påverka attityder och faktiskt orsaka förändring."
Till viss del har du rätt,men det omvända kan nog finnas fog också dvs att verkligheten ändrar språket, t.ex. så berodde nog inte den mansdominans som kom med jordbrukets uppfinnande under stenåldern på att männen konsprirerade med nya ord. Men det är nog möjligt at den dominansen fick avtryck I språket t.ex. D Anthony spekulerar väl I att indoeuropeiskans tre grammatiska genus kom som en följd av ökad mansdomians när boskapskötsel blev allt viktigare I det samhället.
Ben Dover – Baht Dover?
Tjänsteman skall hädanefter benämnas tjänstehjon…
Eller tjänare. Har själv jobbat som tjänsteman och tycker det beskriver jobbet perfekt. Tjänstehjon är iofs lika beskrivande 🙂
Dagisfröken är bra. Använder det hela tiden.
Begränsat ordförråd?
Hodor!
Plus plus bra
@ Yngve
Ja, det är en trevlig plats däruppe ävenledes.
Men trångt vid utspisningen där när tvenne barnbarn matas.
Jepp det var dagis ungarna gick på och de hade fröknar (både kvinnor och män) som tog hand om dem.
Vägrar kalla de för förskola då de bara har daglig verksamhet precis som på 70-talet, visst på papperet finns en massa fina planer och dylikt men i verkligheten är det dagis de bedriver sedan kan ni lättkränkta tycka vad ni vill!
Fröken är vår motsvarighet till engelskans Miss.
Från Wikipedia;
"Man" som obestämt pronomen
Redigera
I svenskan förekommer också man som ett indefinit pronomen,[8] dels antingen om en ospecifierad tänkt person, eller om ett större kollektiv, dels om talaren själv då denne vill tona ner sig själv (se även pluralis modestiæ). Exempel på detta är meningar som "man kan nog säga att detta är en mycket vacker plats", "man har från regeringens sida inte velat kommentera händelsen", eller "man har väl läst ett och annat om det där". Objektsformen av "man" är en: "man blir glad när någon säger något snällt till en".[källa behövs]
Pronomenet "man" är inte i sin betydelse könsbestämt. I äldre tid har det också sin etymologiska grund i ett "man" som bland annat användes om människor oavsett kön.[9] Ordet är dock homonym till ordet för en mansperson, och har pekats ut som problematiskt ur könsneutralitetssynpunkt (som ett uttryck "som pekar på mannen som den självklara utgångspunkten för alla".)[10] Pronomenet "man" kan ofta uteslutas genom att den aktuella meningen formuleras om.[10]
En istället för man
Redigera
Vissa av dem som anser att "man" är problematiskt ur könsneutralitetssynpunkt använder istället konsekvent en som indefinit pronomen i dessa sammanhang,[10] alltså både som subjekt och objekt. I rikssvenska är "en" endast objektsform, men dialektalt förekommer att "en" även används som subjekt: "en får vara glad att en lever". [källa behövs]
Att vissa människor inte förstår att riksdagsman betyder riksdagsmänniska är ett icke-problem. Den som bryr sig om jämställdhet borde propagera för högre lön för kvinnoyrken, inte orwelliskt dravel. Det ena utesluter visserligen inte det andra men man kan prioritera.
Jag inväntar bruket av ordet ENNISKA och ENSKLIGHETEN. Idiotin känner inga gränser i det här landområdet som förr kallades Sverige.
Haha, jag tror vi har hittat en, av Cornu, s.k. "konservativ rövhatt"! 😀
Landområdet kallas Sverige nu. Förr kallades det andra saker.
JA språk är makt och svenska folket bör ta tillbaka makten från de skribenter och mediaägare som sitter och trycker ner skiten i halsen på oss.
Ställ dig upp för vad du tycker är rätt! Stå på dig! Jag är dock nyfiken på vad din plan är rent konkret?
Nejdå ingen plan alls. Jag tycker dock inte det är ok när tex journalistkåren AKTIVT går ut och ska ändra VÅRT språk.
Det är för mig sovjetfasoner och 1984.
Du håller kanske inte med???
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyspr%C3%A5k
Obra var ordet.
Läs 1984- Romanen
Obra, kom ihåg att om du inte är norrlänning så räknas det som kulturell appropriation.
Uttrycken horunge inom media/reklam och jungfrulig mark för beskriva natur är ju inte heller helt snygga
In b 4 ordet "K*lt*rmarx*ist" nämnts? Har de konservativa rövhattarna månne legat av sig så pass?
Man får lite lust att citera Slavoj Zizek: "Vi upplever frihet endast därför att vi saknar språk med vilket vi kan uttrycka vår ofrihet".
Iofs sagt av samma kille som på allvar hävdar att Lacan är lättläst…
In b 4 = In before?
K*lt*rm*rxist = Skotsk socialist?
Rätt…
och fel. Men en festlig tolkning.
Alla ord som grupperar ihop människor med avseende på någon aspekt borde förbjudas i lag och anses vara hets mot folkgrupp. Att använda dyliga ord borde leda till fängelse utan att passera gå. Det enda tillåtna ordet borde vara hen, som är helt neutralt i alla aspekter. Ord som tex invandrare, svenskar, brandman, kines, lappar, sångerska, tiggare, muslim, p-lisa, indian, gatsopare och tysk leder till olyckliga associationer om nämnda personers egenskaper, som absolut inte är önskvärda i ett modernt samhälle. Skärpning.
Håller med, det vore t ex en förolämpning mot en massa andra idioter att kalla dig idiot.
Ha ha förlåt för den men det var öppet mål, jag kunde inte låta bli.
Vi vet, Ben!
Bättre efter vårdaren (-innan?) har pysslat om dig, hoppas vi.
Visste du att Bra Bra var något slags byggklossar?
Lärorik blogg detta.
Jag tror du menar plusplus, och jajjamensan, det visste jag. Skitungarna hemma bygger egna s k "Beyblades" (googla det) av dem.
Ironi är underskattat ! Nu undrar jag vilka av följande som är ok, och varför ?
Svenskar är korkade.
Reportrar är korkade.
Invandrare är korkade.
Tjejer är korkade.
Män är korkade.
Kineser är korkade.
Negrer är korkade.
Tiggare är korkade.
Politiker är korkade.
Förakt för journalister och politiker brukar ju vara OK. Resten riskerar nog en del höjda ögonbryn runt fikabordet.
Hur fan lyckas de bygga beyblades av dem. De har ju alldeles fel densitet.
Lugna nu!
Håller på att läsa ikapp!
Varken jag eller frugan visste vad Beyblades var/är.
Kom visst 1999.
Kanske en mutation efter Enola Guy?
När jag ser ordet hen associerar jag det alltid till höna i min tröga hjärna. Borde jag sitta i fängelse då eftersom det troligen kan upplevas som nedvärderande av andra?
Jag associerar snarast till mat.
Detta trots att jag ju bevislige inte är skåning.
Kan verkligen 3 månader på Revinge ha satt dylika spår?
"Kan verkligen 3 månader på Revinge ha satt dylika spår?" Bara om du blev överkörd av en strv
Enola Gay, Skepparn, ENOLA GAY!!. Döpt efter Paul Tibbets morsa (eller låten av OMD?). (Den andra hette Bocks Car, efter den ordinarie befälhavaren, som hette Bock i efternamn.)
Fans bara överstens häst!
Han satt på den och malde på om frihet.
Sade till mig själv ( ingen annan, tack och lov): vad vet en dylik om det.
Därefter gick det några år och jag fick en "bokfilm" om svenska finlandsfrivilliga.
Visst, självklart.
Killen var med bland dem.
Ridå!
Så länge man har objektformen (hennom) så är ej heller hen neutralt då det ju delar upp mänskligheten i de som utgör subjekt, de som utgör objekt och de som äger (bortsett från de som inte alls avses).
På samma sätt bör man också avskaffa namn då de delar upp mänskligheten i de som har ett visst namn och de som har ett annat.
Det skulle bli intressant att se hur språket hade låtit då. Om man hade kunnat säga något vettigt? Ett sånt språk skulle kanske bara passa politruker.
Var det inte Von Bock som ledde tyskarnas avledningsoperation in i nederländerna 1940, Erik?
Jo.
Men Jakob de la Gardie nådde fram till Moskva 1610.
Icke så Preussaren 1940 ( eller senare)…
Vad gäller "Gay", tack för rättelsen.
Piloten i väderspaningsplanet fick, tydligen som ende deltagare i bombningarna, nervbesvär efteråt.
Kände sig skyldig till 100 000 personers död.
När man läser hen så associeras det direkt till en person som antingen är kulturmarxist eller som inte klara av att skriva könsneutralt med befintliga ord (taskigt ordförråd får antas).
Att hålla på att ändra en massa ord är bara trams, det finns betydligt fler män än kvinnor som är kärringar, ord har ju inget med kön att göra !
Dessutom; killarna blir ju överkörda nuförtiden. De sitter och spelar onlinespel under tiden som tjejerna idrottar, läser läxor och blir bra mycket tuffare både fysiskt och psykiskt.
Tänk om alla världens ledare vore kvinnor, vad mycket elände vi skulle slippa !
Om kvinnorna höll tätt därnere skulle det ju varken produceras maskuliner eller femininer!
Varför ,tror ni, publicerar inte galakillen, Lars W, sitt opus "Oscar" en dag som idag?
Och om du höll tätt däruppe så skulle kommentarsfältet vara mycket tråkigare.
Tack för ditt hån!
Det värmer i vårregnet här nere.
Säker at det inte är rödtjutet?
Hursomhelst, så även om jag aldrig sett någon som kan svamla som du så vore kommentarsfältet utan dig betydligt tråkigare.
Jo det är väl lite det där med att hålla tätt som jag har emot feminismen.
Dom tjatar alltid om att kvinnor ska hålla ihop. Jag ser ju så klart hellre att de håller isär.
Inte skämta om inkontinens!
Dessutom inte släpper till för vem som helst, väl?
Jag tyckte 'hen' var en olycklig idé även om tanken var god. Tycker som vissa ledande old school kvinnokämpar att det bara osynliggör kvinnor, för att inte tala om alla nya identiteter mm.
Detta med yrkesbeteckningar däremot är utmärkt – könsfördelningen mellan dessa yrken ser ju inte längre ut som i flickböckerna. Med litet vilja skulle det gå snabbt att hitta på nya beteckningar som sjukvårdsassistent, sjukvårdsbiträde, över- dito mm. Sedan att facket kommer att grymta om några befintliga namn ändrar innebörd mm är ju inget problem.
Personligen så är hen ganska bra då man inte vet eller inte vill definiera jmf med det lite klumpigare han/hon eller vederbörande. Dock så finns det ju alltid de som vill använda det då könet är känt eller kan ha betydelse,men sådana människor har väl alltid funnits, det är bara vad de gått igång på som ändrats
"Tycker som vissa ledande old school kvinnokämpar att det bara osynliggör kvinnor"
Fast det är ju det som är halva tanken! Andra halvan av tanken är ju att det även osynliggör män. Det är därför det kallas könsneutralt…
Men det är väl också en gammal motsättning I alla missgynnade grupper som vill upp. Ska man kämpa för att få samma status för sin grupp som den dominerande eller ska man kämpa för att skillnaderna ska försvinna dvs en assimilering?
Man kan också använda pronomen utifrån vad man ersätter för substantiv. Vet man inte vad man talar om kanske det vore bättre att hålla käft istället för att slänga in "hen" (vad gör man om man inte vet om det är reale eller neutrum? Inte känner till numerus? Det finns ganska stort utrymme att skapa pronomen för de som inte vet vad de talar om).
Magister var väl lika könsneutral som Lärare är?
Förr: Magister och Fröken (som ryktesvis kallades just så för att lärarinnor oftast var ogifta).
Nu: Lärare och Lärarinna.
Lärare är ju ett nyare ord och därför kanske många tycker att det går lika bra att kalla lärarinnor för lärare men samma sak fanns ju förr. Det FANNS kvinnliga magistrar.
"En del konservativa rövhattar"
Har för mig att bloggaren för nåt år sedan skrev ett inlägg om vikten av god ton.
Men det är klart – ett år är ju länge sedan.
Du menar att det inte finns några sådana personer?
Tänk vad han hade skrivit om han inte hållit god ton!
Han skrev ju faktiskt
"Från och med idag kommer jag stå rakryggad på det sjunkande skeppet. Och bara förlora. Så får vi se hur länge jag orkar med det. Man är ju bara människa, till skillnad mot angriparna som är övermänniskor."
Så han flaggade ju för att han kanske inte skulle orka särskilt länge och från vad jag minns höll det väl en vecka eller två innan han var tillbaka i gammla spår. Men jag är inte förvånad jag ser en trend där lite äldre män antingen startar en ny relation eller helt enkelt känner sig missnöjda med hur deras liv egentligen blev och därför bestämmer sig för att försöka återkoppla till kidsen genom att anamma nya progressiva idéer. För det är ju hippt att vara feminist och det är ju hippt att hålla på med newspeak och såvidare.
//Konservativ rövhatt (Enligt bloggaren).
Rövhatten Wilderäng – nä, snarast barnrumpan…
Att språket utvecklas är något som kommer fortsätta precis som det hittills gjort. Att språket ändras utifrån samhället är givet. Så långt fakta?
Sedan kommer några möjliga åsikter, lagoma för en enkät?
– att inte tycka om förändring av språket, men gilla förändring av samhället
– att tycka om förändring av språket, men att den bör ändras av nån annan anledning än samhällets förändring
– att tycka att förändringen av språket INTE får ske "progressivt" det vill säga ingen får använda de nya orden innan alla använder/ser dem som naturliga (just denna åsikt verkar många ha?)
– att tycka det är helt OK att några aktivt försöker påverka språket ('hen'), för att påverka samhället
– att tycka att det är helt OK om några aktivt försöker påverka språket ('bajsnödigt') om syftet inte är att påverka samhället utan bara för att det låter häftigt
Intressant debatt det här ! Gillar Zigenare att käka Negerbollar ?
Käka Singoalla kex, kanske?
Att man inte har förbjudit dylika.
Det finns mycket att ingripa ( förgripa… ) i Sverige ännu!
Jmf med Uncle Bens ris så är det väl inget
Förbjudet efter våren 1979 är det väl?
Språket är ett verktyg om ett ord fyller en funktion så tar folk det till sig, det är därför tokfeministiska ord har svårt att slå igenom då dom oftast är mindre oprecisa än det som inte längre är politiskt korrekt.
För det är det vi talar om här politiskt korrekthet, hela inlägget bygger på att det inte är något faktamässigt fel med orden som ska ersättas dessa är bara inte tillräckligt politiskt korrekta måste bytas ut till mer vänstervridra ord.
Människor tänker med språket så det är inte sårskilt oskylldigt att påtvinga människor nyord.
Hen är dock ett intressant ord då det även används för att peka ut en person som ett "könsspektakel" i icke vänstertexter där hen i vänsterns påbudade mening inte existerar 😀
https://www.youtube.com/watch?v=FtgKRpjVXSg
För att som vanligt klaga lite på dina inlägg ser vi här två problem:
1) Du skriver om kvinnodagen. Du borde då inte skriva om jämställdhet i största allmänhet, utan om kvinnor. Det är inte samma sak och har aldrig varit samma sak, även om de två kontexterna delade lite större area för hundra år sedan.
2) Såvitt jag vet är var man (ha!) tämligen fri att kommunicera bäst fan han (ha!) vill. Iden om att språket bestäms top down är helt befängt. Undantaget det du skriver om som faktiskt är statligt (tex lagar).
Vad då " dina inlägg"?
Menar du att du låter herr Lars W bestämma din dagordning?
Här seglar vi för lösa boliner…
Angående punkt 2 så gäller för myndigheter och andra aktörer att man har vad som uppfattas vara korrekt språkbruk. Precis som Lars är inne på så kan valet av ord säga mer än själva betydelsen av dem.
Du må ha friheten att använda vilka ord du vill i din kommunikation. Men en tjänsteman på en statlig myndighet som använder alternativa ord för sockerströsslade chokladbollar i sin myndighetskommunikation kan snart hamna i trubbel.
Konservativa är rövhattar.
Politiker är rövhattar.
Afganer & somalier är rövhattar.
Miljöpartister är rövhattar.
SD är hottentotter.
Tiggare är rövhattar.
Bilister är rövhattar.
Statsministern är en rövhatt.
Apropå Kvinnodagen, är det ingen som noterat att Islam är en av dom största orsakerna till Kvinnoförtryck i världen ? Varför inte ?
Varför slå in öppna dörrar?
Det är väl bättre att vi hittar på fantasier som svensk lönediskriminering. Om vi hittar på agendor kommer vi ju kanske lösa problemen, och vad ska vi göra sen när allt är löst hade du tänkt?
Varför inte bara bestämma att yrkestitlarna är könsneutrala som det är?
Sjuksyster är en man eller en kvinna
En riksdagsman är en man eller en kvinna.
Mycket enklare.. Kanske kan vi istället ändra så kvinna och man är könsneutrala och inför två nya ord för dem istället. Då behöver vi bara byta två ord istället för en uppsjö andra.
Dessutom har jag märkt att det blivit populärt att återanvända gamla, nästan utdöda ord. En del med speciella behov utövar på så sätt makt och känner sig lite bättre och duktigare än andra då.
Sveriges värsta ord?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Manh%C3%A5lslucka
Det här är inte progressivt. Jag kräver en ändring av det Svenska språket! Hur kan vi vara jämställda så länge det heter Manhålslucka? Är det inte sant att det är den ledande orsaken till varför kvinnor väljer att jobba som dagisfröknar istället för att jobba med VVS?
Men inte låter "kvinnohål" bättre?
Fast de har ju fler.
Kanske även hål i huvudet eftersom ett par ju varit ihop med mig.
@ skepparna – jag förmodar nu att du känner till den gamla lumparsången "alkohol och kvinnohål, de enda hål jag tål"?
Bäste Peter!
Är du säker vad gäller drickat?
Jag(?) blev ju plötsligt dubbel…
Engelsmän, som ju inte fattar något om Quinnor, brände ju flickan på bål ( se, det rimmar!) 1431.
Är framförallt bara en bokstav mellan bål och hål, vilket är rimlig felmarginal även pre autokorrekt.
Det är ju bara en fråga om vilket genus man tillskriver orden. Vi har i det närmaste avvecklat genus i svenska språket (långt innan genusvetenskap blev inne).
Innan var ju *-are maskulint liksom *-ska eller *-inna var feminint. Att byta ut de sistnämnda mot de förstnämnda förefaller märkligt.
Ser man till vad "sjuksköterska" betyder så är det inte inherent feminint (även om kvinnor dominerar). Sjukskötare finns också, men det är INTE en man med samma arbetsuppgifter utan är ett annat yrke (som kan innehas av kvinnor också).
Som någon skrev ovan så sitter unga killar mest framför datorn och förklenas i dag medan unga kvinnor i större utsträckning pluggar, tränar, flyttar och globaliserar sig.
Den nya mönstringen riskerar således att bli spiken i kistan för den svenska maskuliniteten – risk finns att kvinnor i genomsnitt kommer att prestera bättre på samtliga områden inklusive styrka.
Genomsnitt förresten… det kanske borde heta genussnitt numera?
Jag är sjöman men inte fan är jag matros.
Sjöman är en yrkesgrupp, matros är en tjänst inom denna.
Sjöman: Maskinbefäl, däcksbefäl, masinmanskap, däcksmanskap etc etc.
Matros : Matros.
Tyvärr har det börjat användas uttryck som "ombordanställd" på senare år men även det är ett generalfel då det inkluderar bland annat "flunkeriet" med städare och hotellpersonal på färjor. Dessa behöver inte de certifikat som behövs för att arbeta som sjöman vilka regleras i detalj av de FN-konventioner som finns.
Jämför med flyget och multiplicera med tio.
Flottister har iaf inte tidigare behövt några civila certifikat i sitt yrke även om dom väl kompletterat lite halvhjärtat på senare år på Chalmers eller Högskolan i Kalmar efter regeländringar. Manskapet har på sin höjd motsvarande OS (lättmatros) och inte AB (able seaman).
Over and out.
Sjöbjörn?
Med eller utan trikniner?
Jämför Gränna killen och ballong färd med Örnen.
Sjöbuse? Eller är sjöbuss mer neutralt?
Sjöbuss låter Waxholmsbolaget för mig!
Lite lagom otydligt pss ordet fiskarna
Nästan On Topic
Bligh ombord HMS Bounty ganska medioker.
Samme man med 18 andra ur besättningen i en 23 fots skepps "julle".3618 nm resa i 41 dagar: Lysande.
The Pilgrim, Mary Celeste, The Globe Whaler, The Golden Hind, Queen Anne's Revenge, The Casco. The Pequod ! Pitcairn.
En del nya för mig!
The Globe Whaler intressant, till exempel.
Redan 1786 insåg en akademiledamot att "Det står icke i vår makt att skapa ett annat språk, än folket i allmänhet tala".
https://sv.wikisource.org/wiki/Svenska_Akademiens_handlingar/Intr%C3%A4destal_af_H%C3%B6pken
Höpken låter som Svenska Ostindiska Kompaniet för mig
Sahlgrenska, Chalmers och fan och hans mormor…
Moderna skriftspråk håller för övrigt på att återgå till hieroglyfer – men den här gången kallas de för smileys och emojis…
Jag föreslår att ordet 'man' i fortsättningen betecknar människa, oavsett kön, och att vi inför ett nytt ord för människor av hankön. Då hane/hanne väl är reserverade för resten av djurriket så vore kanske 'manne' lämpligt? En manne, flera mannar. Klingar väl fint och påminner om kvinna/kvinnor?
Är man uppväxt med clownen Manne får man dock andra associationer.
Gubbe? Herre?
För övrigt är de som inte klarar av att hantera homonymer hopplösa fall. Om man måste tolka in samma betydelse inom homonymgrupper så har man nog större problem än bara (jag vet inte vad man skall använda här för att inte associeras med nakenhet) ordet "man".
Det är positivt att man över tid ändrar och anpassar språket till sin samtid. Om det anses vara en mer korrekt beskrivning med tjänsteperson än tjänsteman så OK. De båda utgör ju ett substantiv oavsett och har ingen direkt påverkan på grammatiken. Problemet uppstår när man börjar göra ändringar som stör den logiska uppbyggnaden i ett språk dvs grammatiken. Då är man ute på djupare vatten.
Så här på kvinnodagen och med språket som ämne kan man ju ställa sig frågan om kvinnan är ett subjekt eller ett objekt – ligger i betraktarens öga (jo, det var ett skämt – hoppas ingen blir kränkt)
Men språket ändrar sig naturligt. När man med olika grad av framgång försöker förändra språket med direktiv "från ovan" så blir jag skeptisk.
I endel fall verkar det snarare att man har den ruttna syn på folk som man påstår sig vilja stävja. Att uppfatta ord som sämre ligger ofta i deras betydelse och att då byta till ett annat ord med samma betydelse ändrar ju inget egentligen.
Sen är det så att språket även ändras genom att orden ändrar betydelse. I detta fall verkar det ofta som man vill byta ord för att man inte hängt med i dessa svängar. Notera att denna förändring i sig speglar samtiden och viljan att byta ut orden pga att man inte hängt med i svängarna blir därmed inte ett uttryck för smamtiden utan en idé sprungen ur en svunnen tid eller en person som är ur led med tiden.
Att Sverige har en så uppdelad arbetsmarknad beror knappast på triviala faktorer som yrkestitlar. Det är en direkt konsekvens av den så kallade jämlikheten, när genetiska skillnader mellan könen inte får naturligt spelrum i den dagliga samvaron i form av tydliga roller och ett spel mellan det maskulina och det feminina så kommer dessa skillnader yttra sig på perverterade sätt, i Sverige bland annat i form av arbetsroller. Att ändra språket är bara att förstöra eller utveckla språket beroende på perspektiv, kommer knappast ändra något förutom att man stryper något hårdare som redan är kvävt och utsatt, kontraproduktivt för att inte säga farligt, och dessutom förbannat korkat
Språk är makt och därför är det särskilt glädjande att den 8:e mars kunna konstatera att det inte längre går att kalla små vidriga våldtäkts"män" för offer och att låta dem gå kvar i samma skola som deras offer.
Det är ett utmärkt tecken på att samhället håller på att vakna upp och att det pågår en långsam men tydlig tillnyktring.
Kanske kan man låta språket sköta sig självt? Chafför/chaffös blev förare. Aktör/aktris = skådespelare, när det gäller sångare/sångerska blir det jobbigare och vi lär oss leva med det. Tiden ger orden betydelse.
Så som jag ser det kan ju "chaufför" även avse en kvinna även om ordet i originalspråket är maskulint, vilket även "förare" är iofs.
Att "skådespelare" och "förare" skulle vara OK, men inte "sångare" är ju inte konsekvent. Orden är ju skapade på samma sätt. Förvisso är de till ursprung maskulina, men att den stämpeln skulle kvarstå på bara vissa av dem håller jag inte med om.
Det man ser här är att tiden ger orden betydelse som du nämner, i detta ingår också att tiden också förändrar betydelsen. Ord som tidigare avsåg endast folk av visst kön har kommit att avse mer (för övrigt har ordet/ledet "man" till viss del gått i motsatt riktning, men i vissa avseenden är det på väg i motsatt riktning nu).
Alla förändringar av det svenska språket som speglar samhället är inte bra.
Det blir så djävla fel när svenska läromedelsförfattare har bytt ut det i historiska, internationella kretsar erkända begreppet ”Stormaktstiden”, som kännetecken för svensk 1600-talshistoria, mot det luddiga och urvattnade ”Östersjöriket”. Dels förringar läromedelsförfattarna Sveriges roll på den europeiska scenen på 1600-talet och tidigt 1700-tal, dels har Sverige sedan hennes tillblivelse alltid haft kust mot Östersjön, och följaktligen alltid varit ett östersjörike.
Låt oss säga att det svenska samhället fallerar och där normerna löses upp. Normlösheten blir norm. Samhället blir ett viljelöst gungfly, vars prekära situation attackeras av anglocismer, av hemmagjorda regler emanerande från diverse illerata subkulturer, av nyspråk från intelligensbefriade PK-botar ur det politiska etablissemanget et cetera. Det blir således otydligt och/eller tvetydigt vad man menar. Om de grammatiska reglerna för svenskan dessutom luckras upp så befinner sig språket på ett sluttande plan.
Svenskan kommer förlora sin status som ett fungerande och enhetligt arbetsspråk, om samma språk- och ljudregler inte är allom bekant, samt då språket inte har tillräcklig stringens. Därav följer att svenskan riskerar att drabbas av domänförlust om man inte kan dokumentera eller kommunicera processer, företeelser, tankar och dylikt med tillräcklig precision. Med domänförlust inom ett eller flera verksamhetsfält kommer, istället för svenskan, andra spåk att användas.
Men detta är kanske en utveckling som ”nyliberala fittmössor” (pendang till konservativa rövhattar) vill med Sverige, så att de kan välkomna engelskan och den amerikanska kulturen till 100 % med öppna armar?
Personligen tycker jag att det svenska språket kan förändras, bara man inte tappar kontakten med historien, minskar förståelsen och läsbarheten, samt när förändringarna inte går ut över svenskan som ett enhetligt och användbart språk i alla sammanhang. Jag är positiv till att det tas fram svenska språkregler och en normativ grammatik, inte bara deskriptiva grammatikor över det svenska språket.
Han eller hon:
Pronominet hen använder jag i pejorativt syfte. För att uttrycka respekt använder jag vederbörande. Det låter fint i mina öron med drag av gammal hederlig kanslisvenska! Som ett utslag av diverse programmeringskurser och bland gelikar, använder jag kortformen h*n.
Tjänsteperson förväxlas lätt med tjänstepension. Tjänsteman är att fördra.
Om man blir kränkt av orden tjänstman och brandman, men tycker det är helt naturligt att offentliga personer hatar alla män eller vill att gamla ska dö så har man tillbringat alltför mycket tid med den vänsterliberala maktanalysen. Språk är makt men ibland ska saker och ting inte tas på allvar eller tolkas bokstavligt, beroende på om avsändaren tillhör en utsatt grupp förstås. Till utsatta grupper räknas alla utom vita medelålders män (de där som dör på jobbet i större utsträckning än kvinnor, tar livet av sig, betalar sin skatt, älskar sina närstående, lever ca 4 år kortare, jobbar med sophämtning och nere i gruvan.)
Postmodernism bemöts t.ex. bäst postmodernare…
Jag har inga som helst problem med att varmt och leende kalla någon för "statstjänstehen". Har man rätt i sitt antagande kommer de att behöva tillbringa minst en halv dag, i sitt "säkra utrymme".