Lönerna i Ryssland, mätt i köpkraft kilo potatis har aldrig nått upp till de forna höjderna från innan den ryska revolutionen. Sedan Georgienkriget 2008 och det officiella avtäckandet av Putins planer att återupprätta Sovjetunionens gränser har återigen köpkraften för medelryssen börjat falla i Ryssland.
Medellön i Ryssland 1853 – 2015 |
Den första fasen av det socialistiska Sovjet ledde ryssarnas inkomster ner mot noll i samband med andra världskrigets slut. Därefter återhämtade sig inkomsterna snabbt när kriget var över och man kunde dränera det ockuperade Östeuropa. Sedan steg köpkraften i potatis mätt fram till året innan Sovjetunionens fall.
Ryska medellöner i rubel visar inflationen
och devalveringar/revalveringar av fixerad valuta. Notera logaritmisk skala. |
Den ryska ekonomiska återhämtningen från 90-talet höll sedan i sig till Georgienkriget, när en ny inkomsttopp för medelryssen nåddes, mätt i potatis, även om den fortfarande var lägre än under Sovjetunionen eller före ryska revolutionen. I rättvisans namn så fanns det förstås inte någon potatis att köpa i Sovjetunionens misär och priserna på potatis under Sovjet avspeglade inte det korrekta marknadsmässiga priset. Det kan man dock förväntat gällde innan den ryska revolutionen.
Putinregimen har via sin krigsvilja, invasion och annektering av grannländer, samt upprustningsiver återigen dömt det ryska folket till fattigdom och misär. Medan Ryssland rustar är landet fortfarande ett U-land i misär utanför S:t Petersburg och Moskva. Där det för övrigt inte ser så fint ut heller. Ryssland hyllas dock som ett föredöme i vissa kretsar, som helst vill att Sverige blir som Ryssland – dvs fattigdom, misär och en totalitär diktatur värre än Vietnam, Vitryssland eller Kuba, där yttrandefrihet inte råder.
Nu är råvarucykeln över och de miljarder Ryssland kunde använt till att bygga en modern demokrati, infrastruktur och skolväsende gick istället åt att bygga Putins arméer. Nu väntar istället 15 – 20 år av negativ råvarucykel med krossade ryska importintäkter.
Det ryska folket valde Putin (med marionetten Medvedev som stand in några år) istället för välstånd och femton års positiv råvarucykel är bortkastad av bananrepubliken Ryssland.
Källan för datat hittar ni här.
129 kommentarer
Hej Lars
Skulle vara givande om du, åtminstone då och då, kom med ett kritiskt inlägg angående "motsidan".
Men jag antar att det är för mycket begärt…USA-vän som du är (eller för att använda ditt ordbruk: "USA-nyttig idiot").
Det finns, som du säkert vet, "trailerparks" även där…och, för den delen, tältläger redan i Sverige.
God jul önskar jag dig, oavsett!
Manfred
PS Du är berikande, utan tvivel! DS
Och, du är ju hela tiden noggrann med att påtala "men USA då", vilket är en tröst för det ryska folket. Finns ju ingen anledning för mig att peka ut enskilda trailerparks i USA, när hela Ryssland, undantaget vissa mindre platser, ser ut som en trailerpark, fast värre.
Jag ser heller inte att USA övat kärnvapenanfall mot Sverige, att USA annekterat länder i Europa, att USA har svikit de internationella fördrag de skrivit på, att USA klassas som en diktatur etc.
Fast allt detta tas ut av att det existerar trailerparks i USA. Dåså.
Det existerar även trailerparks i Sverige. Meros camping i Askim (eller vad den heter), för att inte tala om alla romläger mm. Därmed har vi bevisat att vi i Sverige upplever samma misär som större delen av ryska folket, eller vad menar du?
Och God Jul, Manfred!
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Där ser man, Cornuboten har uppenbarligen fått anställning hos IPCC och börjat använda deras hockeyklubbskapande mjukvara.
Också roligt att enda länken i tramset ovan leder till ett tidigare trams publicerat av samma idiot.
Ho, ho, ho (som jänkarna säger)
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Det här är lite som den gamla sketchen med Pagrotsky och baconnaise fast tvärtom.
Hej Lars
Sorry att jag tydligen träffade en "öm nerv" så att du kände behovet att kommentera med fyra inlägg i följd.
Det var liksom inte meningen.
Men vad är du rädd för? Att tillhöra förlorarna?
Det är, eller bättre har varit, lätt att ligga på topp när man just har fått en hel kontinent att exploatera.
Och ja, misären sprider sig!!!
Lars, även om vi har delvis olika åsikter, så uppskattar verkligen ditt engagemang!
Nej, men det är ju snällt att du låtsas.
För övrigt försvarar jag ingenstans USA, det är av någon anledning ett ämne som Kap Horn mfl alltid själva drar upp. Men eftersom du vill att jag ska jämföra USA och Ryssland så återkommer jag med hårda fakta kring detta, så får vi se hur länderna står sig.
Varför står de rysk-svenska ordböckerna inlåsta på biblioteket medan spansk-svenska, tysk-svenska etc böckerna står framme på hyllorna?
Det som står inlåst brukar vara sådant som stjäls hela tiden. Av någon anledning har personer som vill lära sig ryska inte råd att köpa egna böcker eller lämnar inte tillbaka böcker de lånar.
Precis.
Eller som vill lära sig svenska, böckerna funkar ju åt två håll.
Herregud. Ni som tror att USAs ghetton är jämförbara med misären öst om Uralbergen kan aldrig ha besökt ställena.
Det är fullständig jävla misär i ghettona öst om uralbergen. Betydligt värre än kåkstäder i utkanterna av Johannesburg, Kapstaden eller Lagos. Valfri favela utanför Rio är paradiset i jämförelse. Vi pratar landskap som ser värre ut än Pripyat. Ungefär samma nivå av fungerande infrastruktur, men med massor av människor.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
On Topic: Intressant att det går att se där DEP kring åren 1936-1940.
Det går nog att kritisera underlaget en del. Framför allt datat från den sista Tsartiden där från 1853 och framåt kan vara osäker pga av att knappast alla hade lön i pengar (eller ens kunde läsa/räkna/skriva) pga livegenskapen och hur det sköttes i Tsarryssland. Men för de som hade utbildning och mottog lön i pengar kan det kanske stämma.
Ett problem med allt sådan data idag är väl att det kan vara svårt att skilja på vad som påverkats av sovjetisk propaganda förutom att redovisningen i Tsarryssland kan vara svårverifierad. Sen finns givetvis problemet med förstörda eller nedbrunna arkiv av en eller annan sort.
Detta gäller för den delen av diagrammet som rör Tsartiden. För resten av diagrammet kan det stämma så som det ser ut. Sen går det att diskutera om avsaknaden av ett hack eller platå under oljekrisen på 1970-talet är en bekräftelse på hur isolerade från pengar i vår mening den sovjetiska befolkningen var, om det är något fel där eller tvärtom att bättre oljepriser helt enkelt inte tillföll den.
@LVX: Om du läser lite mer på sidan som Cornucopia länkar till kan du se att de är knappast "USA-vänner".
Tex på förstasidan http://www.opoccuu.com/ skriver de att de är emot homosexualitet, mot tolerans, mot demokrati och mot dollarn.
@TIM Tyvärr håller jag till stor del med dig. Har du varit där?
Manfred ville jag skulle ta upp USA.
Ryssland hade BNP per capita i PPP (köpkraftsjusterat) på 24 449 USD per capita 2014 enligt IMF.
USA hade BNP per capita i PPP (köpkraftsjusterat) på 54 370 USD per capita 2014 enligt IMF.
Köpkraften för medelamerikanen är alltså dubbelt så hög som i Manfreds hyllade Ryssland, vårt heliga föredöme och mål här på jorden.
Glöm för all del inte gini-index,herr liberal.
Hmeej
Lars, jag varken hyllar Ryssland eller USA.
Och nej jag är inte heller en som har varken rysk eller amerikans foliehatt på mig.
Jag bär nämligen mössa är det är kallt!
Och vad som beträffar siffror…jag var inne på det (hade tänkt att bli mattelärare) det går att trixa med dessa siffror hyr mycket man behagar.
Se BNP i Sverige!
Så varför drar du upp "men USA då" hela tiden?
Kan nämnas att även Sverige har ungefär dubbelt så hög PPP och fyra ggr bättre BNP per capita än Ryssland. Men nu när vi ska satsa på lågkostnadsjobb kanske vi ska ta och lära av Ryssland hur man skapar riktig misär.
Blir lite fel att jämföra USA med Ryssland. USA har i princip gått som tåget sedan Reagan tog över efter Carters haveristiska experiment. Ryssland har under samma period frigjort sig från kommunismen, och efter det passerat en period som mest liknar USA i starten av industrialiseringen och kapitalansamlingarna. Parat med en negativ befolkningsutveckling och en aggressiv och inkompetent regim blir följderna inte positiva för Ryssland, milt sagt. Svårt att bygga nya sjukhus med en pank stat som inte får låna och som använder varenda öre de kommer över till de väpnade styrkorna.
Samtidigt dör ju snittryssen året inna han går i pension, grattis!, så kanske det inte behövs nya sjukhus, eller lokaler för ryska Försäkringskassan heller för den delen?
Aids, alkoholism, skithöga skilsmässotal, trafiken samt en djupt osund inställning till familjen. Finns många skäl till att ryssarna kommer att dö ut.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Apropå Carter.
Tydligen botad från långt framskridet melanom och t.o.m metastaser.
Nytt medel rekordsnabbt godkänt FDA.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
@Pixelize Workflow Softwares: Och vad är dina källor för dina påståenden? "Dessutom är de djupare religiösa"? Hur mäter man religiositet?
Intressant i sammanhanget är hur Zerohedge kan publicera något sådant här:
http://www.zerohedge.com/news/2015-12-22/trump-promises-not-assassinate-journalists-says-schlonged-hillary-clintons-bathroom-
Där man med en bild av Putin med ett gevär antyder att han mördar journalister.
Zerohedge är ju dumma putinister… eller är det så att Cornu har missat något när han kallar alla utom sig själv för putinister?
Problemet i Sovjet var väl inte några priser. Det var i stället problem med tillgången på varor.
Står också i inlägget. Potatis må varit billigt, men fanns inte att köpa.
Men bröd var billigare än ved ibland. Så folk eldade med limpor, sägs det.
Käre lille Bendover. Jag är uppvuxen med järnspis och kakelugn till 14 års ålder och att elda med annat än ved ock koks vore otänkbart även om den svenska sirapslimpan innehåller en hel del brännbart. Nu säger du inte o du tror på sagan du framför.
Tyvärr som vanligt när Cornu försöker sig på historia. Kan du inte bara erkänna att du inte kan något om historia ;). Ungefär lika lite som jag kan om programmering eller MÖP.
Eftersom jag vet att det kommer vara att hälla vatten på en gås så försöker jag inte ens "rätta till" de ofantligt enfaldiga påståendena om tiden före ryska revolutionen och om potatisens vara eller inte vara i sovjettiden.
Men alla ni som kan något om historia och ändå läser denna bloggen, ni vet vad jag menar.
Det trista är att för övrigt goda argument, att putinregimem är korrupt osv, blir förstörda av argumentation a la David Irving och CO.
Jag kan något om historia, men vet inte vad du menar. Förklara för mig, jag är ingen gås!
Ja, dumt att när man faktiskt har möjlighet att informera om sakers tillstånd bara säga "ni som vet, vet. Ni andra är inte värdiga".
Har man sagt A får man säga B..
Mer intressant är väl vem, som förser Korny med dylikt trams.
jag tycket bloggen blir väldigt obalanserad när ett inlägg med kritisk rysslandsrapportering tinte också följs upp med en kritisk granskning av Belgien. Jag tycker att Belgienälskaren Cornu ska ta ta dig en funderare på hur trovärdig han är egentligen. Inte ett inlägg så långt jag kan minnas har uttalat någon seriös kritik mot Belgien. Är det inte märkligt. Finns det verkligen inget i Belgien som är värt att kritisera? Eller vad säger ni andra?
Är det inte dags nu, Cornu, att Belgiens koloniala förflutna exponeras. Att vi talar om pedofilismen som frodas i ett land där en staty av en naken pojke med exponerat könsorgan blir en turistattraktion. Att denna ociviliserade vana av att kladda ner pommes med majonäs diskuteras.
Belgien, fyfan.. BELGIEN.. Var är det kritiska granskandet?
Lite kännsligt med Belgien för vår del.
Haft familjen där i 25 år.
Ja, man vet ju hur länder är.
Heart of darknes som en kollega till mig skrev, bl.a.
Men vad gör man när människorna är ytterst vänliga?
Kartan eller terrängen?
Belgien är bara peddon, kolonialism och dioxin. Och majonnäs på pommes, otjänligt.
Skönt att någon håller med.
Vad säger Kap Horn?
Här är ett exempel där bloggen okritiskt för fram Belgien som ett bra exempel.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/12/politikernas-varsta-mardrom-ett.html?m=1
Vi måste kunna tala om Belgien tycker jag.
Det finns en media inom bank,finans, IT och media som givetvis verkar för att framställa Belgien så bra som möjligt. Herge t ex var en illuminat. Uppenbarligen har Cornu också lurats av denna s k "operation Tintin".
Majonnäs på pommes är underskattat.
Ytterligare en zionazi-Belgien-illuminati ser jag.
Fan, kom ihåg Katanga och Rwanda för fan. Belgarna har blod på sina händer, men det gillar ni uppenbarligen eftersom ni aldrig kritiserar det. Förnekar ni förintelsen av 60 000 000 afrikaner.
Dj-la amatörer!
Det skall vara musslor till, givetvis.
Tänker alltid på vår store svensk, herr kemisten Berzelius, vid den förtäringen.
Han fann ju Selen, grundämnet, vilket skall finnas rikligt i musslor.
Det ska vara en död afrikan, en naken gosse och majonäs till pommes om du frågar en belgare.
En död afrikan tjänade man inte pengar på!
Bättre killen var vid liv och skördade(?) gummi.
Ja, Ben.
Ibland försöker jag glömma historien.
Tvungen, liksom när man är inbäddad i den där ( här ) nere under så långan tid…
Min farfar var plutonchef i Kongo. Jag glömmer ALDRIG.
Det faktum att författaren kategoriskt vägrar att kommentera just denna tråden tycker jag bekräftar att jag har rätt.
Skönt att det finns mer tänkande människor på den här bloggen. Skål och god jul på dig, Ben Dover. Glöm Aldrig Katanga!
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ytterligare en Belgienapologet.. Fyfan.. Antingen är du med oss eller emot oss!
Det är oförståbart djävligt när brukande av drogen krokodil är ett lockande livsstilsval.
Jag undrar iofs, var det så mycket bättre med Gorbatjov eller Jeltzin?
Putin må va maktgalen, men jag tror seriöst att han vill landets bästa, han har trots allt dedikerat sitt liv åt landet. Sen kan man se på Putin som på Löfven, han "vill" landets bästa men "kan" inte, dock bättre än AKB som vare sig vill eller kan något.
Det är ju rätt känt att politiker tror att viljor går att genomföra bara de vill tillräckligt mycket.
Ryssen har högre inkomster under Putin än under Jeltsin, men sedan 2008 går det nedåt.
Man hade råd med fler potatisar (som inte fanns) för lönen under Gorbatjov än under Putin.
Min uppfattning om Putin är att han drivs av att hålla tag i makten samt att upprätta en imperialistisk storhet som blir del av all framtida historieskrivning. Den ryska befolkningen är ett medel för att uppnå detta och sedan är det deras plikt att genom århundradena berätta om den storhet som uppnåddes.
I dagsläget är nog inte potatisen så relevant, utan alla "lyxprylar" a la smartphones, tv osv. Alla dollarimportvaror kostar ju det dubbla nu. Många grönsaker lär väl va dyra nu, antar dom importerar mycket från eu?
Nej nej, alla köper bars yotaphone istället.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Manfred, jag instämmer. Putin är inte helt galen, utan en helt vanlig mafioso. En helt vanlig psykopat som vilken VD som helst. Skillnaden är att Putte har en massa kärnvapen, och dessutom förblöder sin befolkning för sin militärmakt. Man kan nog se Putte som en superskurk. Den farligaste och mest avskyvärda pesonen på denna jord.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Demokrati, skolväsen etc.
Är det Sverige som beskrives?
Allt blir bara bättre!
Vilket jäla misstag av frugan och lille jag att emigrera.
Fast vi får väl se.
Törs man hälsa bloggaren och alla ni andra en God Jul?
Jag tar chansen.
Få Ryssar köper USD för lönen.
Det är väl som i Sverige -inte ser vi vår lön devalverad när kronan blir billig.
Har du lönen i RUB oxå?
Ser att lilla diagrammet passar bra!
Läser nu Gogols "Döda själar" en bok som rekommenderades av nån som tyckte jag inte förstod Ryskt kynne tillräckligt.
Handlar om Rysk landsbygd på 1800 talet och livegenskapet. Lite som våra statare. Men jag antar att Ryssen är påverkade av denna tid som övergick in i Sovjetsamhället med politruker som överklass.
Få se om den boken hjälper mig att bli lite mer avog mot Ryssland?
Tror knappast Ryssland slagit in på någon bättre väg om Putin/Medvedev inte valts. Det bloggägaren menar med demokrati och demokratisk väg har aldrig slagit rot i Ryssland.
Gissar friskt nu, men skulle tro att medelryssen tycker det är sjysst med någon som vill återupprätta storryssland och imperialism. Lillefar Alexander II, lillefar Stalien, Brezjnev eller Putin.. egalt vilken.
Vad jag tror är att Ryssen alltid haft nån över sig som de kan ogilla och som har all makt.
Alla som kritiserar Putin för oförrätter som begås i Ryssland har denna inställning.
I Russia Today så kritiseras Västlig demokrati och speciellt försöken att överföra den till MÖ.
Det finns inget system som överglänst västlig styrd kapitalism än så länge.
God Jul!
Alexander II står staty i Helsingfors.
Var det inte den grabben som avskaffade livegenskapen i Ryssland?
Den mesta potatisen i Ryssland går väl ändå åt till brännvinstillverkning. Antar att de där fattiga utsugna krakarna lever på vodka och rovor.
God Jul förresten! Till alla oavsett om ni har Putin eller Obama på väggen.
För ryssarna infaller väl julen inte riktigt än.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Potatis är en av de fantastiska växter som lyckades domesticera människan så att hon blev bofast och som bonde tvingades leva i misär och fattigdom i flera tusen år, ända till den industriella revolutionen och preventivmedel började frigöra människan.
Speciellt som potatisen infördes i Europa först på 1500-talet, när den importerades från sydamerika av spanjorerna och i Sverige först populariserades under Ahlströmer på 1700-talet.
Det låter ju lite mer som att potatisen (i Sverige) dök upp i samband med den industriella revolutionen och därmed minskade behovet av bönder, så folk kunde flytta till staden och bli rika(re) på fabriksarbete istället.
Nja Cornucopia? Ahlströmer var varken först eller den som lyckades framgångsrikt marknadsföra potatisen till bönderna.
Grevinnan Eva Ekeblad (född de la Gardie), som upptäckte att man kan göra brännvin av potatis. Grevinnan tyckte att det var synd att förstöra bra spannmål till att bränna brännvin istället för att baka bröd. Således berättas det från den 5 november 1748 från ett sammanträde vid Kungliga Vetenskapsakademien att: ”fru grevinnan Ekeblad, riksrådinnan, har under dess vistande uppå dess gård Stäket gjort åtskillige nye försök att nyttja potatis, i synnerhet till stärkelse och puder, varuppå prov insändas jämte beskrivning om sättet”. Vidare fortsätter man i protokollet ”Att bränna brännvin av potatos är även försök gjort och till kongl. Vetenskapsakademien insänt”. Akademien skickade Ekeblads rapport till J Alströmer och J Faggot för utlåtande, och de återkom med många lovord avseende Ekeblads arbete. Grevinnans arbete ansågs så viktigt att hon redan samma år invaldes i Kungliga Vetenskaps-akademien, som första kvinna. Eva Ekeblad var inte bara uppfinningsrik när det gällde att utnyttja potatisens förtjänster, hon såg även till att kunskapen spreds över landet med hjälp av Kalendern, dåtidens näst mest spridda skrift. Detta gjorde att kunskapen om potatisen spreds mycket snabbt och effektivt. Upptäckten att bränna brännvin av potatis medförde att odlingen av potatis ökade från mitten av 1700-talet och hembrännings-apparaterna puttrade överallt i landet.
Man insåg också att det faktiskt gick att äta potatisen.
När industrialismen började ta fart i Sverige lite försiktigt på 1850-talet var det med en explosiv ökning av bränsleexport för de mer lokala transporterna i Europas storstäder. De längre transporterna skedde med båt eller järnväg och drevs av vindkraft respektive ved och kol.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nja, potatisen domesticerade människor i Sydamerika långt tidigare (för tusentals år sedan), medan andra grödor (ex vete) domesticerade typ Européer, andra grödor (ris) domesticerade asiater, och andra (majs) domesticerade mellanamerikaner, etc. De enda som inte domesticerades av någon gröda och hade en hel kontinent för sig själva i 40k år var aboriginerna, men som ändå lyckades transformera större delen av Australien till sin fördel genom att elda upp skogar och utrota en massa djur. Sen finns det förstås mindre grupper som inuiter, renskötare och såna som även klarade sig från jordbrukets slaveri och misär.
Jordbruk utan maskiner och energi leder till omänskligt slit och många barn vilket ger fler munnar att mätta så att de flesta hela tiden får leva i misär och på svältgränsen. Detta har varit mänsklighetens verklighet från jordbrukets införande fram till den industriella revolutionen.
"J Faggot" var antagligen en av dina anfäder va?
Jag skrev faktiskt "en av de fantastiska växter". Och med "människan" menas förstås människor i allmänhet på alla kontinenter under hela historien. Hoppas mitt förtydligande bringade lite klarhet om vad jag menade.
Ben Dover, nu tror jag du projicerar igen.
Det var menat till Nanotec.
Linne´ uppkallade potatisen efter herr Daniel Solander.
Förste svensk i nuvarande Australien.
Fast en så bildad läsekrets som Lars W har visste ni ju det redan innan jag hasplade ur mig ovanstående…
Cook hatade karln, antagligen på goda grunder.
Källa?
Starkt tvivel!!
Men Banks som finansierade den vetenskapliga delen av expeditionen var kompis med Solander under hela tiden de kände varandra.
Tag inte ifrån mig min barnatro!
Står en del mindre smickrande saker i Cooks loggbok om jag inte minns fel.
@ Inge Njören
Du borde gå om grundskolan.
Allt i livet handlar inte om pengar. Ryssland har alltid övertrumfat USA när det gäller litteratur och schack.
Och i folkmord.
Norge är ju rätt bra i de grenarna ävenledes!
Märkligt nog inga vintergrenar som utövas utomhus.
Höll på att bli fel här…
Menade ej folkmord, givetvis.
Tja, skidskyttet är väl ett försök, om än patetiskt?
Ja du Ben, hur var det nu med USA;s ursprungsbefolkning?
Nä, allt handlar inte om pengar. Många kan säkert känna sig lyckliga i en hydda med stampat jordgolv och tre grisar som hyresgäster. Förmodligen är det en kulturfråga som bara Ryssland kan svara på.
Har dere ikke hørt om Northug, gutter? Eller Bjørgen, Johaug og Weng?
Den eventuella felkällan här är väl att inte all potatis kommer ut på potatismarknaden? Om/När odlarna väljer att tillverka vodka av potatisen så kommer ju inte potatis för ätning ut på den "öppna" marknaden. Då stiger kilopriset. Vilket gör att medborgarna får färre kilo för lönen.
Att det sedan förmodligen är kommunismen i sig som leder till den höga frekvensen av alkoholister bland ryska medborgare är ju en annan sak – det är liksom givet – ingen slump att både Lars Werner och Gudrun Schyman var kraftigt alkade under sina år som kommunistledare liksom.
Dom super fortfarande som svin trots att kommunismen är väck.
Ryssarna eller de svenska politikerna?
Werner har väl lämnat oss? Han hade en vsion om "Vänstervik" en stad i V(pk):s Sverige där "man kan se älgar gå på gatorna".
Vänsterpartiet politiskt korrekta, a.k.a V(pk).
Ha ha ha Skepparn, där fick du tyst på Ben. Fullträff.
Är inte vodka gjort på vete?
Ja Bendover där har du rätt. Ryssarna dricker mycket men skåda verkligheten om du törs och fråga dig varför man dricker mycket mer nu än under 80-talet. Innan kommunismen föll.
@ Nanotec
Apropå De la Gardie
Se mars 1610 i Moskva.
Fast då var det en grabb och, såvitt jag vet, inte potatis inblandat…
Inte så hemma på krig, men det är alltså därför ryssarna så ofta tar upp Poltava istället för Moskva. Kan också bekräfta att potatisen märktes mer i svenska händer för att inte tala om strupar något senare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Minnens Tegners ord: Fred, vaccinering och potäter som gjorde den svenska befolkningsökningen möjlig.
Och, tydligen, emigrationen till Amerika…
Verkar som om många, liksom jag, har provsmakat julölen. God Jul!
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Soros?
Vad är det för fel på Bildt, nazisterna och Bilderbergruppen? Ska de bara förtigas och förminskas? Och bankerna! BANKERNA!!
Intressant retorik att begränsa svaren till ett för ändamålet lämpligt urval.
Föreslår att hågade läsare utvecklar konceptet med valen
d)
e)
f)
etc. Ja, ni förstår nog principen. Hitta luckan i resonemanget. Själv ids jag inte. För mycket oren luft…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
En imponerande trollista på flera olika språk. Gratulerar! Din trollkarriär ser ut att gå som smort.
Jag funderar själv lite på trollkarriär då jag kan flera olika språk och är slängd på retoriska detaljer. Hur mycket tjänar du egentligen? Har du förmåner, pension och semester? Var skall jag skicka min CV? Bara undrar.
Annars finns en blogg >här< där du kan trolla med lite större möjlighet att lyckas. Verkar som att de som läser den inte har alla hästarna i stallet.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Vad jag vet så var nog aldrig potatis den fattiga majoritetens stapelföda i Ryssland/Sovjet, utan det var spannmål, och priset på bröd och vodka sattes politiskt. På samma sätt som att i Asien var potatis länge en exklusiv och dyr grönsak. Ett bättre mått vore nog t ex köttpriset.
Vill minnas att medelåldern för män faller i Ryssland, detta är unikt i den industrialiserade världen. Man måste väl vara konstant full för att stå ut? Och det anses ju vara mycket manligt att dricka stora mängder sprit.
Problemet med att jämföra inkomstnivåer mot konsumtionsvaror som mat är främst att det inte säger hur stor andel av hushållsbudgeten som går åt till matinköp. Min erfarenhet från andra östländer är att man odlade/odlar en stor del av maten i datjor/koloniträdgårdar/Schrebergarten (som sedan konserveras innan den konsumeras inom familjen). De pengar man spenderar går åt till sådana hushållsvaror man inte kan odla själv(salt, socker, mjöl etc). Pengarna sparas in till andra inköp istället eller satt inne på banken/madrassen när det inte fanns något att köpa eller kölista i fallet kapitalvaror.
Det tillverkades liksom inga tvättmaskiner någonstans 1853 jämfört med 1970. Även om sovjetmedborgare 1970 inte hade råd eller kölista nog till att köpa tvättmaskiner delade en stor andel av medborgarna på tvättstugor i hyreshusområden som i Sverige. Osv.
Med tanke på landets gigantiska yta och obefintliga befolkningstäthet (den faktorn jag ser som landets största svaghet på sikt, hur ska man kunna skapa sammanhållna marknader när folk bor fasansfullt långt bort från varandra? Det blir "company towns" och bruksorter som lever på en arbetsgivare istället när det bara finns skog och ogästvänlig natur runtom) bör potatispriset fluktuera väldigt mycket lokalt beroende på landsända, gissar jag.
Man kan förstås invända på detta och säga att om en så stor del av folkhushållets tid och energi måste gå åt till att ordna mat i koloniträdgårdar för försörjningen istället för att kunna köpa all potatis på ICA så gör samhällsekonomin enorma och mestadels omätbara förluster eftersom tid och energin hos fler än bönderna och utöver att ha odling som fritidssyssla måste försörja sig som halvproletärer (lönen täcker inte in hela uppehället). Det är ett verkligt problem i många länder inkl. Ryssland.
Öh, poängen med att jämföra med potatisar är nog lite satirisk, minst sagt. Synd att du inte fattar det. I ett land där marknaden fungerar behöver man inte tillgripa sådana retoriska grepp för att visa att det är helt kaputt. Din långa harang verkar mer handla om att övertyga dig själv än någon annan. Så, lycka till. Snart tror du själv på vad du säger.
@Inge Njören: Varför skulle potatisar vara sämre än tex Big Mac index idag?
Herbert Pagg har en poäng. Det är inte enkelt att jämföra två inkomstnivåer utan vidare, särskilt om ena området har under den tiden haft enorma samhällsomvälvningar, krig osv. Men det kan likväl göras i brist på annat.
Sen verkar det stämma även om hur stort det är kräver kanske bättre undersökningar, att många har haft kvar vanan att syssla med "hemmaodlingar". Anekdotiskt verkar det som att det var mer ett sensovjetiskt påfund att som stadsbo i princip vara helt beroende av marknaden och "ICA". Själva hemmaodlingsvanan kanske kan ses i ljuset att hur en del livegna hade det (enligt uppgift) under Tsartiden. Först jobba år sin ägare på deras gård, sen på den tiden som fanns kvar odla sin lilla jordlott. Eller om ägaren krävde att man jobbade dagarna hos hen, så fick familjen eller i värsta fall barnen sköta om det lilla jordbruk man hade.
Men samtidigt gör denna hemmaodlingsvana en rysk babushka lika hipp och bättre prepper än den hippaste stadsodlande hippien med sina vertikala hemmaodlingar.
T, även du verkar helt ha missförstått budskapet.
Vad gäller babushka. Inte så värst inspirerande, eller? Min döda mormor är faktiskt mer inspirerande.
Alltså, jag såg vid ett tillfälle en babushka sitta i sin egen avföring i en sandlåda. Ingen upplyftande syn, tro mig. Till och med djur som katter gräver ner sin egen skit.
Inge Njören: Du övertolkar mitt budskap. Inte ens den mest fungerande marknaden (- hur mäter vi nu det? är det eftersträvansvärt att superrika jag med mina behov av sadism kan köpa upp dig och ditt liv för mitt egna höga nöjes skull? är du kanske ändå inte litet kristlig av dig i så fall? osv) av år 1853 hade glödlampor. Det fanns och köptes bevisligen av sovjetiska hushåll år 1970.
Annars rekommenderar jag E.P. Thompsons "The making of the English working class". Han visar hur det går alldeles utmärkt ihop att livskvalitén sjunker trots att inkomsterna stiger när du måste börja betala för vattnet som varit gratis innan m.m.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Samtliga dina kommentarer kommer raderas, du är en judehatande antisemit och därmed ett rasistiskt svin.
Förnekar du den stora Judiska konspirationen att förskingra den en strumpan i alla tvättmaskiner!
Extremt skeptisk till Siffrorna, Sovjet fuskade med allt så det finns nog enorma fel i dom!
Priset på potatis kan vara beroende av mängden vodka som dricks i ett land som Ryssland där vodkaförbrukningen är stor. Skulle vara intressant att se data över alkoholförbrukningen under den aktuella perioden.
God fortsättning Cornu!
Ett oerhört russofobiskt inlägg. Hårda fakta är att USA förstört länderna i Mellanöstern, kört sin egen ekonomi i botten och även iscensatte regimskiftet i Ukraina, från en korrupt ryssvänlig president till en lika korrupt antirysk men västvänlig president. Ryssland försvarar ryska minoriteters liv och egendom på Krim och i Georgien. Där en majoritet av befolkningen vill vara en del av Ryssland. USA anfaller och ockuperar länder där ingen vill ha med dom att göra, de har annekterat Guantanamo på Kuba och har omringat Ryssland med sina militärbaser och i princip förstört vartenda land där man haft intressen. Jänkarnas sug efter kokain förstör latinamerika och sanktionerna mot Ryssland förstör den ryska ekonomin, detta är hårda fakta.
Som Putin sa till George Bush den yngre: Jag kan försäkra dig om att vi inte vill ha samma slags demokrati som ni införde i Irak!