Det finns en del frågetecken kring hur en svensk återtagning av militärt försvar och civilförsvar ska finansieras. Här ges möjligheten att i enkätform ange hur ni vill lösa det hela.
SOM-institutet rapporterar om en omfattande ändring i den svenska opinionen i frågan om försvaret.
Endast 18% tycker nu att det är ett bra förslag att minska försvarsutgifterna, lite drygt (mp):s, (v):s och (fi):s väljare i riksdagsvalet. 2013 var siffran 32%. Antalet som är mycket oroliga för situationen i Ryssland trefaldigades från 13% till 39% och IS folkmord har gjort sitt för oron över terrorismen, som gått från 29% mycket oroliga 2013 till 46% mycket oroliga 2014.
Ryssland och IS är alltså sin egen bästa anti PR.
Men frågan är då hur ökade anslag till försvaret ska lösas. Samma logik gäller väl för övrigt också polis och rättsväsende, räddningstjänsten och brandbekämpning etc. Så det omfattas av enkäten ute till höger. Första valet är för alla femtekolonnare och Putins kuddbitare.
På tal om vilket, så ägnade sig Ryssland igår åt show of force längs gränsen Ukraina – Ryssland och flög upprepade gånger fram och tillbaka med stridsflyg och helikoptrar längs gränsen. Uppträdandet var inte fältmässigt, och omfattade flera olika flygplansmodeller, så det handlar om en påverkansoperation.
Vare sig Ukraina eller Ryssland vågar sätta in stridsflyg i kriget. Ukraina därför att Ryssland då kommer skrika “folkmord” och anfalla massivt och framför allt officiellt. Ryssland kan i sin tur inte sätta in det stridsflyg som behövs för ett snabbt avgörande och krossande av ukrainas armé, då de på inget sätt kan hävda att massiva flyganfall och luftstrider för att etablera luftherravälde är de ryska terroristerna, som köpt några hundra flygplan på ukrainska ICA, samt pluggat luftstrid på Youtube. Man ska också komma ihåg att logistiken kring flyg är sådan att för en pilot i luften behövs hundra personer på marken, i allt från luftstridsledning, flygledning, till underhåll, verkstäder, bas- och klargöringstjänster, ammunitions- och bränslehantering mm.
Den ryska arméns offensiv mot Ukraina fortsätter, likt innan “vapenvilan” och mer och mer område ockuperas nu av de ryska styrkorna. En av dagens nyheter är att ryssarna faktiskt inte dödades några ukrainska soldater igår, vilket är ovanligt.
Aktuell lägeskarta nedan.
Källa: Ukraine Under Attack |
Kriget Ryssland – Ukraina är alltså långt ifrån över, men “vapenvilan” var en lyckad psyopsoperation från rysk sida, då media därmed tittade åt ett annat håll. Men ukrainska soldater, lemlästas och såras fortsätter dödas under den ryska stöveln.
78 kommentarer
Det som saknas i enkäten är naturligtvis det som är den enda rätta vägen, att finansiera försvaret genom att minska det offentligas enorma utgifter på annat än kärnuppgifterna vård, skola och omsorg. T.ex. vettlös massinvandring, att försöka styra vilken kultur medborgarna konsumerar och en gigantisk onödig administration och byråkrati.
"vård, skola och omsorg" är kommunala och landstingsuppgifter.
Försvaret sköts [ska skötas] av staten.
Unknown. Hur många är en "mass"? Vänligen definiera det innan du skrivar "massinvandring". Och för övrigt är flyktingar största gruppen, inte invandrare som först beslutat att utvandra. Istället är det så att man flytt sitt hemland som man helst av allt skulle vilja leva i, inte dö på fläcken i.
@krmc: Massinvandring är det man t.ex. kan se på denna bild över invandring per capita: Länk till bilden
@krmc
Mindre än 10% har asylskäl (och då får man ändå betänka att innebörden av asylskäl sträckts bortom all rimlighet) så vad menar du med "flyktingar"?
Röstar på det utelämnade uppenbara alternativet.
Samma här..
Det man inte får tycka…..
Det är ju alltid intressant att se om intelligenta personer kan dra intelligenta slutsatser på egen hand och tänka utanför kryssrutorna.
För övrigt, genom att inte rubriksätta med Ukraina så gör bloggens nya layout att man slipper rysstrollen i kommentarsfältet, då de inte har en aning om att jag skriver om Rysslands invasion av Ukraina i detta blogginlägg.
Man kan trycka in ofantliga mängder bakom två enkla bokstäver 🙂
Förmodligen har trollen efter väl förrättat värv fått en välförtjänt semester, i östra Ukraina.
Internetoffensiven är över, nu går arbetsoffensiven igång för att reda upp Donetskrepublikens ekonomi. Internettrollen befinner sig således på botten av ett kolgruveschakt och har dålig wifitäckning.
Jag saknar avskaffat ränteavdrag. (Går förresten inte pliktalternativen att kombinera med försvarsskattalternativen))
Ang försvarsskatten:
1. blir det inte lite svåradministrerat där (Skatteverket ska köra sina register mot regementesrullorna)
2. Är det förresten så smart att ett offentligt register (Skatten) körs mot ett register som bör vara hemligt (Krigsplaceringarna)
3. Om man gör en analogi med sjukvården så även vårdanställda betalar skatt till landstingen.
4. Finns det inte en viss risk att vissa "skatteplanerar" genom att försöka skaffa sig en soft krigsplacering, som de aldrig tänker fylla och kan det inte finnas en risk att fler och fler grupper vill bli försvarsskattbefriade "för vi utför en viktig uppgift för samhället i kristid" ?
Hehe, på filmklippet ser det ut som att de tränar inför flygmässan i Farnbourough 2016
http://www.eventseye.com/fairs/f-farnborough-951-1.html
De kanske får lite stilpoäng där
Finns en hel del Cato DÄ här….
Men förövrigt tror jag på sparlinjen, finns många slantar som faktiskt inte går till vso eller infrastruktur. SVT till exempel. Företagsstöd. Regionalstöd osv.
Offentliga utgifter ökar stadigt med 50 miljarder kr om året. Hur svårt är det att styra om en bråkdel av det till Försvaret? Det är ingen "neddragning" av något annat.
50 miljarder av 4000 i BNP är väl inom felmarginalen och bra mycket mindre än man kunde vänta sig genom utomrikiska fördyringar. Men visst, det borde vara en baggis att snyta fram dessa pengar … om det inte var så att ingen riktigt verkar ha koll på vart pengarna går när alla mörkar och åderlåter verksamheterna för andra syften än avsett. Kommunerna verkar driva en maffiaverksamhet, liksom landstingen för att mörka och roffa så mycket de kan.
Nej, du förstod inte, jag talade om ÖKNINGSTAKTEN i offentliga utgifter. Den har varit rätt konstant +50 miljarder kr/år ända sedan Göran person regerade. Eftersom offentlig sektor bara tar lite mer än hälften av alla andras pengar (i kontant förskottsbetalda skatter), så betyder det 50/2000=2½% om året alla år, även det år då BNP föll med -6%.
Vore det inte rimligt att minskade sin utgiftsöknintstakt ett enda år, från +2½% till +2.0%, så att Försvarets budget kunde öka med 10 miljarder kr varje år därefter (+22% från 1.2% till 1.4% av BNP)? Nej, det är helt omöljligt för en stat att någonsin på något sätt anpassa sig till förändringar i omvärlden. Staten är ett lik, per definition.
Jag röstar för att lämna EU.
Varför? Försvara gärna med exempel ur verkligheten snarare än fantasifoster.
Mina önskade alternativ finns tyvärr inte med: Sluta sponsra EU-tramset och stänga våra hjärtan.
Jag sällar mig till de ovan som anser att alternativen "effektivare statsapparat", alternativt "minskad onödig statlig byråkrati" saknas. Ta t ex Tillväxtverket med en budget på 3 700 miljoner om året, hur mycket mindre tillväxt skulle vi få om det verket lades ner ? Arbetsförmedlingen kostar ca 70 000 miljoner om året, men varje arbetsförmedlare förmedlar bara ett ytterst litet antal jobb per år. Staten betalar varje år ut ca 70 000 miljoner i företagsstöd utan att någon någonsin har kunnat påvisa några positiva effekter av det. Suck, listan kan göras ännu längre, men slutligen: Utöver exemplen ovan tillkommer möjliga effektiviseringar "rakt av": statsbudgeten är väl på ca 800-900 miljarder per år? Om alla departement (ex Försvarsdepartementet) fick ett sparbeting på 1% så skulle det m.a.o. ge ca. 8 miljarder per år att satsa på Försvaret.
/Ulf
Håller med.
Kan illustreras med att om ett företag hade skötts och hanterats på samma sätt politiker i stat, landsting och kommun hanterar våra skattepengar hade personer i ledande ställning på dom privata företagen fått skaka galler, blivit åtalade, fått skadeståndskrav på sig.
Politiker däremot har inget ansvar, bara befogenheter och en iver att göra av med andras pengar.
Ju mer pengar det gäller desto större "reform" eller "samhällsinsats"!
Att arbetsförmedlingen bränner 70 miljarder för att OMSÄTTA några tusen arbeten per år smäller mycket högre än om ett svenskt storföretag anställer lika många.
Alltså SKAPAR jobben…Men 70 miljarder är så mycket mer än det kostar det privata företaget så staten är bättre och "godare" än det privata…
Ett problem med att motivera finansieringen av gemensamma aktiviteter är som det påpekats åtskilliga gånger här på bloggen att det ytligt ser ut som att något kostar något, men egentligen sifoneras pengarna vidare för andra ändamål. Det hade förmodligen varit lättare att ta ställning om det var helt tydligt vad alla olika delar verkligen kostar.
Jag förespråkar således att vi nu för att komma ur den här återvändsgränden inför både Glasnost och Perestrojka i byråkrati och administration.
Jag håller med. pengar borde "öronmärkas" till specifika samhällsområden och får då inte, på något vis, användas till annat.
Internhyror är inget annat än en korruption av system och ska förbjudas illa kvickt!
Enklast vore att iföra ett fullständigt moratorium på all invandring i 10 år. Frigör vips nånstans mellan 800-1000 miljarder.
Även jag röstar på det utelämnade alternativet.
Det rimliga är så klart en kombination av åtgärderna ovan. När det sedan gäller våra hudfärgshandikappade vänner som envisas med att komma hit, så vore det väl rätt och rimligt att de gjorde nån form av civilpliktig insats för sitt nya hemland av pur tacksamhet. T ex kan de göra ett par års malajtjänst för att förbilliga försvaret.
A la Auxilia (reservation för böjning (Romani ite domum)) i romerska arméen som fick medborgarskap efter fullgjord tjänst?
Romartiden?
US
http://www.uscis.gov/news/fact-sheets/naturalization-through-military-service-fact-sheet
"Français par le sang versé"
http://eudo-citizenship.eu/docs/CountryReports/France.pdf
Det verkar ju vara samma men med lite kortare tjänsgöringstider i de modernare fallen
Man får väl utvärdera behovet. Men det behövs ju alltid folk till att snickra skjutmål, söka efter blindgångare, kratta tomhylsor eller köra grejer fram och tillbaka till regementet.
Men inte väpnad strid alltså?
I den mån som vi har extra utgifter, (för placering av trupp, införskaffande av material, rekrytering etc.) för förmågor inriktade på utlandsinsatser i "långtbortistan", så skall detta belasta U-hjälpsbudgeten (som jag iofs gärna minskar/avskaffar). Försvarsbudgeten skall gå oavkortat till det som bäst behövs för försvar av landet.
I övrigt är det förstås neddragningar av övriga utgiftsområden som gäller för att kunna uppnå en försvarsbudget om 2.5% av BNP som jag finner lämplig…
Det finns ännu ett alternativ, ett som skulle skapa extremt stort mediasurr i utländsk media.
Dra igång ett Kickstarter-projekt. Folk kan skänka pengar till t.ex. Aster till Gotland eller liknande vettiga saker.
Tänk er kvällsshower i USA som "Tonight Show" och liknande. "- The Swedish armed forces (bild på svensk flagga och ett Gripen), with less aircraft than on a US aircraft carrier, have realised that the air defence they got is from the Kennedy era (bild på Hawk i USA), and the government has no money. Do they rise the taxes, do they cut welfare…. (bild på svenska killar med barnvagn) no they resorted to crowdfunding. The military has started a bunch of Kickstarter projects to buy missile systems (bild från Kickstarter på projektet), equipment for the soldiers, equipment to modify civilian trucks on the island Gotland (karta över Östersjön) to look like Somali gun trucks (bild från Somalia). So far they have raised about X dollar. What´s next? Sponsored tanks? (Filmsnutt "This missile is presented to you by NIKE, You can run but you cant hide " En Predator med Nike-logga). We will visit Gotland this summer to see if they get anything (filmsnutt på Abrams med svensk flagga och sidorna fulla med IKEA, Volvo och andra kända märken och H&M-logga på soldaterna som springer bredvid), Maybe IKEA will start at Defence line (soldater som försöker skruva ihop en M113 målad som en IKEA-låda som tappar bandet när de kör iväg). well be right back with……"
Det skulle bli jäävligt bra TV.
Holy shit, grym idé! Det är dags att ta kickstarter till nästa nivå!
Skrattade på denna "This missile is presented to you by NIKE, You can run but you cant hide", däremot borde det vara "You SHOULD run but you can't hide".
Helt ärligt så hade jag lagt en slant på ett projekt för nyare luftvärn.
Om neddragning av välfärden exemplifierats med transfereringar till hushållen kanske jag röstat på det alternativet. Tycker också alternativen är onödigt polemiska.
Jag föreslår en skatt på 5% på inkomster över runt 50.000 kr.
Givetvis är den bara tillfällig och tas bort när behovet försvinner. 🙂
Låt mig gissa: Du tjänar runt 50 000 kr?
Nej, inte ens i närheten.
Det var ett skämt med den gamla värnskatten som skulle vara temporär. När den togs bort 1999 så ersattes den av en höjning av den statliga inkomstskatten på 5% för samma belopp.
Ett bevis på att skatter som är tänkta att vara temporära oftast blir permanenta. Får staten 5% extra i skatt för något så kan du ge dig fan på att de hittat något nytt att lägga pengarna på när den första saken är avklarad.
Det gäller inte bara skatter, hyresregleringen infördes under Andra Världskriget, det skulle bara vara tillfälligt för att förhindra ockerhyror under kriget. Nu är det 70+ år senare, och hyresregleringarna finns fortfarande kvar.
Jag röstar på det bästa alternativet nämligen: Dra ner flyktingmottagandet på Finsk nivå samt använda resurserna för vård, skola och försvar, dvs minst 30 miljarder mer per år som då kan fördelas 10/10/10.
Tyvärr tror jag Migrationsverket skulle sluka mer och mer pengar även om vi införde ett totalt stopp i några år – kanske något mindre men det skulle fortfarande gå åt mer och mer pengar.
Kul att det finns fler som tänker som jag. Jag röstar också på det utelämnade alternativet.
Kul också att det finns ett alternativ för bloggare stationerade i St. Petersburg.
Jag väljer att sparka på dom som redan ligger: Sluta med assistansersättning och satsa på gruppboenden i stället! Assistansersättningen är en helt enorm budgetpost (cirka 30 miljarder per år) som gynnar en mycket liten grupp (cirka 10000 personer) och den går (förutom till ett utbrett fusk) även till sånt vansinne som att låta 20:åriga gravt förståndshandikappade få en stor egen lägenhet där de kan bo tillsammans med sina dygnet-runt-skötande assistenter. Den som inte ser effektiviseringsmöjligheter måste vara blind.
Poäng, varför ha personliga assistenter om det inte ger någon märkbar livskvalitetshöjning?
Seriöst, 30 miljarder? Det är ju nästan en hel försvarsbudget. Om det stämmer är det en jätteskandal att detta får förekomma. Vansinne är helt rätt ord.
Jag tror det skulle bli dyrare med gruppboenden.
Sambon jobbade som personlig assistent åt både psykiskt och fysiskt skadade personer. För det mesta är det ju inte heltids-assistenter utan säg 10-20 timmar i veckan.
Även när det rörde sig om heltids-assistenter (2 hela tiden, 1 med sovande jour) så var det billigare än alternativet – ständiga besök hos sjukvården (självskadebeteende ), handräckning av polisen några gånger i veckan, besök på psykakuten osv.
Man kan börja med att ta tag i bidragsfuskandet, vilket tros kosta runt 20 miljarder/år. Detta skulle kunna ske genom att man skapar en ny myndighet som sköter utbetalningen av bidrag åt alla andra myndigheter varvid denna myndighet får möjlighet att kontrollera uppgifterna mot varandra.
Skär ner på antalet genuspedagoger, klimatstrateger och hållbarhetsutvecklare, och övrig lull-lull inom förmultningen på diverse verk och myndigheter.
Resten tas från det onämnbara alternativet.
Ränteavdraget bör användas för att minska skatten på sparande.
Cornu,
kan du inte visa ett tårtdiagram eller liknande på hur kostnaderna i försvarsbudgeten fördelas på olika poster? Detta skulle höja blogginlägget, och ge oss ett bättre valunderlag.
Enligt en broschyr från DDR-Sverige, som jag har, kostade värnpliktsförmånerna 5 % av budgeten.
Kostnaden för ett värnpliktssystem ligger till största delen inte i försvarsbudgeten, utan är en "dold" kostnad som bland annat påverkar skattebasen. Ett sådant tårtdiagram skulle därför inte säga särskilt mycket.
EU-medlemskapet för de svenska skattebetalarna är en extremt dyr och idiotisk historia, och borde skyndsamt annuleras till förmån för försvaret. Bara om man är EU-apparatjik eller normalbegåvad politiker, som har belgiska utlandsresor som statusmarkör, kan tjäna på EU-medlemskapet. För 2014 kostade medlemsavgiften drygt 40 GSEK. Till råga på allt hade Sverige ett handelsnetto till EU-27 på -114,7 GSEK bortfallsjusterat, vilket drog ned vår BNP med motsvarande värde 2014. Sveriges totala handelsnetto låg på 12,3 GSEK 2014.
Jo men det verkar ju vara väldigt jobbigt för Norge att stå utanför EU
Och Schweiz har det ju också tungt nu
Nä – Sverige har ju haft en mycket bättre utveckling sedan vi gick med i EU än Norge och Schweiz som inte gick med
Och titta bara vad bra det går för Finland som är en lojal EU-medlem
Norge kan stå utanför EU för att de har oljekällor att ösa stålar ur när det blir ebb i kassan. Sverige har inte det. Schweiz kan stå utanför EU för att de delvis är ett bank/skatteparadis och kan ösa pengar därur om det skulle knipa. Sverige har inte det.
Saken är den att om vi går ur EU kommer det att straffa sig; byråkratin och med det kostnaderna med att bedriva handel med kontinenten (speciellt Tyskland, en av våra stora kommersiella partners) kommer att bli som en hård vägg mot oss, och detta kommer att slå mot vår redan nu fragila, extremt exportberoende industri, som dessutom i princip vilar på ett fåtal storföretag som bågnar under internationell konkurrans. Oavsett om vad man tycker om EU (jag gillar inte heller hur det har flippat ut) så kan vi inte backa ur nu. Konsekvenserna kommer att bli dramatiska, för att inte säga, förmodligen fatala. Det är som att försöka släcka en brand med en dunk bensin. Kommer inte att gå.
Finland är ett paradexempel på vad som händer om man låter sin välfärdsstat bygga på ett fåtal industriföretag, snarare än effekter av EU. Det är inte EU:s fel att Nokia, Outokampuu, StoraEnso & Co börjar tappa greppet, precis som alla andra gamla storföretag i den flagnande västvärlden…
Eh, tror Gruelse och Gustav att den inre marknaden är gratis? Uppstår av sig själv? Att alla är med? Ni kan ju fråga runt lite i Bern och Oslo om hur det känns att betala för EU projektet men att inte få vara med: 1) när EU produktregler arbetas fram 2) när ursprungsregler för EU produkter avgörs och 3) när EU förhandlar frihandelsavtal eller förhandlar i WTO.
Nulli secundus
@Gustav 22:58
Stor ironi. Kudos!
@Pingvin 23:42
Om Norge har olja så har Sverige paradgrenarna järnmalm och skog, apropå råvarutillgångar.
EU-byråkratin kostar 6 % av EU:s gemensamma budget. Det blir många GSEK, som icke-medlemmar slipper att betala. Sedan att hävda att EU är så viktig som exportmarknad, är ju bara nys. Sverige importerar varor och tvingas importera EU:s jordbruksprodukter som vida överstiger värdet på vår export till EU. Importen från EU var 771,3 GSEK och exporten till EU var 656,6 GSEK 2014 bortfallsjusterat.
Sverige åderlåts på vår kunskapsintensiva industri tack vare EU-medlemskapet, eftersom fosterlandskärleken ses inte med blida ögon av etablissemanget i Sverige. Det är enligt etablissemanget globalism och EU-samarbete som gäller.
T.ex. blev enligt EU-beslut, Ericsson AB tvungen att minska röststyrkan på de starka A-aktierna, vilket på sikt kommer underlätta utländskt övertagande av företaget. Scania AB:s de facto huvudkontor ligger numera i Tyskland, efter att EU:s konkurrenskommissionär stoppade samgåendet mellan Volvo Lastvagnar AB och Scania AB.
Svenska folket borde få säga huruvida Sverige ska vara med i EU i en ny folkomröstning.
Med ett EES-medlemskap har vi tillgång till EU:s inre marknad med egenproducerade produkter. Vi kan då bättre bevara arbetstillfällena i de svenska jordbruken och få producera och konsumera livsmedel närproducerat.
@EU-aparatjik 08:27
Och vad är ditt argument för att Sverige ska vara med i EU?
Produktregler!! Lappri!!
Tidigare förbjudna azofärger i livsmedel blev tillåtna i livsmedel i samband med EU-medlemskapet.
Det är under påverkan från främst tysk byggindustri, som Sverige har gått från beprövad erfarenhet, att bygga ytterväggar med luftspalt, och istället tillåta putsade enstegstätade EPS-fasader.
Tidigare hade vi förbud mot kvicksilverutsläpp. Med glödlampsdirektivet blev kvicksilverbaserade lågenergilampor tillåtna, som många gånger slängs okontrollerat i naturen. Återvinningssystemet var ju uppenbarligen ingen som hade tänkt på i EU-byråkratin i Bryssel. Enligt en limnologbekant så har också kvicksilverhalterna i insjöar och mossar som han bevakar, ökat på sista tiden.
@gruelse
Det var mycket snömos på samma gång. Först: järnmalm och skog är inte globala strategiska produkter, som olja. Således kan man inte heller värdera LKAB som oljefälten. Kort och gott: man kan inte ösa stålar på samma sätt som ett oljefält, en guldgruva eller flertalet bankkonglomerat; vilket det låga malmpriset demonstrerade: LKAB fick en käftsmäll och Northland gick i konkurs. Oljefonden puttrade vidare. Även bibliskt ineffektiva regimer som Venezuela och Nigeria klarar av att köra sina länder på olja, även med låga oljepriser. Oljan trumfar helt enkelt järnmalmen.
Jag har aldrig hävdat att EU medlemskapet är det högsta stadiet av samhällsutveckling, ej heller att EU hittar på korkade saker, dock hävdar jag att det skulle varit tusen resor värre om vi inte var medlemmar. Ett EES avtal kommer inte att ändra på det, effekten kommer enbart att bli så att vi inte längre kan påverka EU på något sätt, utan bara godta vad som Bryssel spottar ut sig. Den gemensamma markanden kommer att vara därute, och påverka svensk ekonomi, med eller utan medlemskap. Att dra för gardinerna ändrar inte på det.
Vad det gäller fosterlandskärlek och företagande så kan jag upplysa dig om att storföretag ger blanka fan i vilket land de är i för tillfället, så länge de tjänar pengar. Så har det alltid varit (även om de ger skenet av annat om det gynnar dem) och kommer alltid att vara, med eller utan EU. Genom att kortsluta den länk vi har till marknaden i EU och med det världen, kommer våra återstående storföretag att mögla upp inifrån, precis som alla andra försök med att stänga ute globalisering, teknikutveckling och dynamik leder till. Återvändsgränd.
Med andra ord så fungerade kanske ditt resonemang på sextiotalet, men nu är det inte sextiotal, senast jag kollade. Och alla som envisas att köra sitt race som om sextiotalet var där, har en benägenhet att inte klara sig i längden.
Och rörandes att EU inte är en viktig exportmarkand; gör tankeexperimentet att fantisera ihop följderna av att de där 656, 6 GSEK faller från Svensk exsportekonomi. Det går säkert smidigt, och heeelt utan konsekvenser……
Sedan att vi alla medelstora länder måste sätta press på att industriintressen inte dikterar villkor för mycket i EU håller jag med om, fallet Volvo/Scania var uppenbart orkestrerat från Russelsheim, likaså att en ny omröstning bör ske. Dock håller jag inte med om att det är fullständigt EU:s fel att det blir färre och färre storföretag med svenska ägare. Det har snarare att göra med att riskvilligt investeringskapital skattas ihjäl och entreprenörer skräms utomlands av ett alltmer företagarfientligt fack och dito socialdemokrati.
Vad det gäller jordbruket så är det också mestadels vårt eget fel: åter igen skattas bönder hårt, och regleringen vad det gäller djurhållning exempelvis är ännu hårdare. Detta för att muta in MP att bli stödhjul åt socialdemokraterna, inte EU.
Sammanfattningsvis är inte EU i närheten av att vara lika destruktiva som de åtta varianterna av vänsterpopulism orsakar själva, utan EU, som utgör de enda politiska alternativen idag.
@ Putintroll 15:38
Väldigt oklart gospodin. Jag säger produktregler och du yrar om azofärger. Jag säger frihandel och du drar ngn anekdot om glödlampor. Du skulle ju kunna pröva att bemöta argument. Antar dock att det aldrig kommer ske da din sort föredrar Euroasien framfor Tyskland, Holland, Frankrike osv.
Nulli secundus
Jag röstar på att du slutar krigs- och försvars och militärhetsa här på bloggen. Då behöver vi inte en massa pengar till försvaret. Om färre vill ha en militärmakt så kommer militärmakten minska, blir billigast så. Det är ju onekligen vad som hänt den senaste tiden då få vill vara en del av skiten frivilligt. Köerna till mönstringen har ju faktiskt minskat sedan tvånget avskaffades.
Oj då, första Putintrollet har hittat hit nu. Är er semester i Ukraina slut redan?
Nja, nu har du nog gjort lumpen för mkt. Ryssland ser jag som ett av det mest unkna länderna i vår närhet. Därför vill jag helst inte bo i ett liknande land. Att försvara sig mot Ryssland genom att bli likadant blir alldeles för mkt utav svensk partipolitik.
Ja, för det går ju inte att försvara sig mot Ryssland utan att bli lika sviniga som dem. Ungefär som att det är omöjligt för polisen att ingripa mot brottslingar utan att bli brottslingar själva. Eller?
Kickstarter lät bra. Jag kryssade i "marknaden löser allt". Men då räknar jag in icke-kommersiella insatser från civilsamhället.
Vi kommer ej i närheten av ett försvar så länge vi är världens socialkontor. Vi kan börja analysera detta när sossarna är borta, ej innan. Dagens nyhet att skicka svenskt flyg och båtar till Medelhavet är rent komiskt.
Jag valde alternativet höja skatter med "fösvarspeng" á lá 80 spänn. Helst kombinerat med pengar från nerdragen administration, byråkrati och annat. Ska vi ha ett seriöst försvar med realistiska chanser att utföra något krävs det nämligen fullständig omdaning (och det är inga billiga grejor vi behöver köpa in) av försvarsmakten som vi ser den idag. Och åter igen är det väldigt, väldigt enkelt: missilsköld eller ingen missilsköld. Utan en sådan är all diskussion om försvarsatsningar fullständigt meningslösa.
Och de som tror att SD kommer att kunna fixa försvarsbiffen kommer att bli mycket besvikna. Som de (SD) lovar runt allt till alla så kommer stålarna som de sparar in på att kasta ut Ahmed & Co att vara slut innan man hinner säga flaska…
Vill inte cornu ha ett försvar och realistiska bostadspriser?
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/rika-far-mest-av-statens-30-miljarder-i-ranteavdrag
Sätt ett tak på avdraget, 10 miljarder kan tas direkt utan att det drabbar vanligt folk.
Jag tror inte att någon av cornus läsare skulle drabbas, om någon är rik och har det gott ställt så är det rimligt att vara med och betala försvaret.
tillspetsat
Ränteavdraget är dom rikas socialbidrag, det är viktigt att dom rika förblir oerhört rika därför måste dom ha ett socialbidrag.
Den fattige får sin inkomst prövad av sos.
Den rike får sitt bidrag om hen köper en lyxbåt på kredit.
Dom rika avskaffade allmän värnplikt så deras söner slapp dö på slagfältet, bara fattiga ska slåss och dö.
Tar du inte jobbet armen erbjuder till slavlön så blir du av med a-kassan.
Nu kan dom rika inte ens betala för att fattiga ska dö för deras skull.
Jag kan acceptera flat skatt men aldrig skatt som fattiga betalar och som bara rika får del av.
Jag kan acceptera att skatten bara sänks för rika när man tar bort avdraget.
Avdraget är totalt omoraliskt man kan inte ta från fattiga och ge till dom rika.
Gör som cornu säger amortera av era skulder så blir ni av med det lilla socialbidrag ni fick.
Den rike tar bara mer lån och får ännu mer i socialbidrag.
Det bästa alternativet är väl att låta statens fortifikationsverk och FMV bli dotterbolag till Försvarsmakten. Sen tillsätts en rationell ÖB med hårda nypor och Försvarsmakten får ett undantag från LAS regler och får sparka vem man vill under ett år.Kombinera detta med ett undantag från Lagen om offentlig upphandling, och vi har säkert dubbelt så mycket pengar till försvaret.
Kan inte svara… Alternativet "neddragningar av för staten ej vitala områden" finns inte med.
Kultursfären, 10 miljarder per år, statsstöd via arbetsförmedlingen 70 miljarder (per år om jag minns rätt), u-hjälp 40 miljarder per år och det är de lägst hängande frukterna.
Staten måste prioritera sina kärnuppgifter, försvar (inre/yttre) samt framförallt skolväsendet (som inte behöver mer pengar utan mer struktur och ordning) samt de av trygghetssystemen som faktiskt i mångt och mycket är bra när de används rätt.
Obegripligt för mig att ingen vågar ta tag i de sakerna som skulle räcka till dubblad försvarsbudget, höjd budget till polisen (som nog egentligen främst behöver bättre styrning snarare än mer medel) samt samtidigt sänkt skatt.
Låt ÖB utse en ny Generaldirektör på Migrationsverket. Det skulle vara den kraftfullaste och effektivaste försvarsåtgärd ÖB kunde genomföra samtidigt som enorma resurser skulle frigöras till försvaret och övriga samhället.
Den sittande regeringen tillsammans med Migrationsverket är ett större hot mot svenska folket än Ryssland och Islamiska staten sammantaget.
"Hur ska ett förbättrat militärt försvar, civilförsvar samt krishantering, räddningstjänst och rättsväsende finansieras?"
Genom att fortsätta med samma migrationspolitik kommer det snart bara finnas ett dysfunktionellt U-land att invadera, därmed minskas incitamentet för en invasion och Sverige kan fortsätta brytas ned…
Nja hur det ska finansieras får väl bli nästa käbbel men 800 miljoner kr som regeringen utan protester skickat i fickorna på oligarkerna i Kiev är borde kunna vara ett litet bidrag till upprustningen av det svensk försvaret. Mycket av de anslagna pengarna tycks vara att blott var att förse vår försvarsmat med ammunition etc för att överhuvud taget kunna utnyttja den eventuella försvarpotential, som vi har.
Genom att legalisera bordeller och låta alla skatteinkomster därifrån gå oavkortat till försvaret så blir det så fiffigt ordnat att stora delar av pengarna kommer att komma från utländska manliga turister. Sverige har världens vackraste kvinnor. Vi skulle spöa Thailand i sexturism utan problem. Thailand är för övrigt det enda land i Asien som aldrig blivit erövrat av utländska invasionsstyrkor – tillfällighet? Med t.ex PISA i åtanke och den utvecklingsderivata vi har på skolområdet är vi snart där att vi måste legalisera sexindustri i vilket fall som helst.
…och med tanke på vår HBQT-tolerans så skulle vi kanske också kunna ta en stor del av den sektionen marknaden också? Kanske låta de mest välutrustade och vältränade soldaterna tjänstgörai bordellerna också så att resten av försvaret också kan bli välutrustat och vältränat?
@Cornu och andra MÖPar då detta verkar vara den senaste Ukrainatråden: Uppgifterna om mer potent ryskt luftvärn i folkrepublikerna, konsolidering eller föreberedelse för att skydda en genombrytning mot luftangrepp?