I moderat försvarsretorik blir allt ordinarie underhåll en satsning, nu senast beskedet att svenska stridsvagnar renoveras (Schibsted/SvD). Men det är inte 120 stridsvagnar som renoveras, utan 56, varav endast 42 är förbandssatta.
Sveriges försvar har alltså 42 stridsvagnar, inte 120. Det handlar om tre stridsvagnskompanier, varav två hos P 4 Skövde och ett hos I 19 i Boden. Dessa kompanier har 14 stridsvagnar var, fördelade på plutoner om 3×4 eller 4×3 stridsvagnar, plus en vagn till kompanichefen och en vagn till ställföreträdande kompanichef, för en summa om 14×3. Eventuellt ska dessa 42 vagnar kallas strv 122 B.
De sista 14 stridsvagnarna ska förrådsställas förberedda för internationella insatser, med bla förstärkt minskydd och kanske kallas strv 122 C, men kommer alltså sakna separat personal. Tanken vid internationell instats är att det är dessa 14 vagnar som skickas ut ur landet, men personalen tas från något av de tre stridsvagnskompanierna.
Stridsvagnar i svenska armén. |
Övriga 64 stridsvagn 122 kommer ligga i malpåse i den sk förbandsreserven och inte renoveras, utan fortsätta föråldras.
Bifogar lite infografik över utvecklingen och våra moderata försvarspolitikers “satsning”.
Se även bloggrannen Skipper som också tittat på tramset från Cecilia Widegren (m) som kallar renovering och service för satsningar. Det har hon också tidigare gjort med ny asfalt på flygplatsen i Karlsborg, hon är trots allt från Skaraborg och behöver behålla sina väljare.
Även en löjtnant Daniel Vikström säger som det är i Skövde Nyheter, att Widegrens trams innebär en halvering av antalet stridsvagnar.
I övrigt har skuldkrisande Grekland råd med 1 273 stridsvagnar (står 873 i inlägget, men det är fel) på ungefär samma befolkningstorlek som Sverige, men betydligt sämre ekonomi. Kanske därför de har dålig ekonomi?
Sajten Ointresse har mycket bra information om stridsvagn 122 B och “C” (eller B+?), men om jag länkar till dessa PDF:er och presentationer så riskerar jag att likt förra månaden sänka sajten, som bara betalar för en begränsad mängd överföring per månad. Detaljer finns/fanns där och siffrorna 42 + 14 bekräftades. Dock har verkar en del dokument avlägsnats sedan sist, bl a en presentation som hölls “företagsinternt” strax innan årsskiftet och kanske inte skulle ligga ute publikt. Av respekt för denna faktafyllda sajt länkar jag dock inte denna gång, så endast närmast sörjande kommer belasta sajten.
Tillägg: Skipper har nu ytterligare ett blogginlägg i frågan om desinformationen om stridsvagnarna.
7 kommentarer
Fjantigt och onödigt, dessutom, att utrusta vagnarna för att skickas utomlands. Man behöver inte skicka en komplett jävla försvarsmakt utomlands, utan det går utmärkt att förlita sig på andra deltagarländer för att fylla diverse luckor. Och vi behöver inte alltid delta med en mekbat, liksom.
Å andra sidan kan ju regeringen kanske uppfylla sitt löfte om att skicka stridsvagnar till Bosnien nu 20 år senare. Det var en och annan som var sur över det där, minns jag.
Strv 122B är benämningen på de vagnar som redan är uppgraderade för en eventuell utlandsinsats. De har funnits i ett par år nu. Nästa modellbeteckning borde alltså blir 122C för de vagnar som nu renoveras.
Glöm heller inte att det här är åtgärder som var budgeterade långt tidigare men som stoppades av regeringen genom "genomförandegruppen" våren 2008. Nu tillbaka mindre, dyrare och avsevärt försenat.
Undrar om det finns kvar några cyklar i försvaret, om inte så finns det väl inga transportmedel alls, då får väl soldaterna gå som på Karl XII:s tid.
Man kan ju undra vad det blir av allt som vi betalar i skatt?
Vita blixten kanske finns kvar…
Skillnaden mellan Grekland och Sverige är att Grekland befinner sig i ett kallt krig. Talar förstås om den flera tusen år gamla konflikten med Turkiet som alltid finns närvarande i Grekland.
Dessutom har de köpt nya tyska ubåtar av tvivelaktig kvalitet. Undrar vad som var dyrast, 1000+ stridsvagnar eller några ubåtar?