Veckans överraskning1. är att Förbifart Stockholm är 17 miljarder SEK dyrare än redovisat (Bonnier/DN). Totalt kommer dessa 21 km väg att kosta 45 miljarder SEK, eller 2.14 MSEK per meter.
Antar man att vägbanan är 20 meter bred, så skulle det bara innebära en ytterligare kostnad på ca 10% om man belade hela förbifarten med bladguld (givet att ett troy ounce guld kan bankas ut till en kvadratmeter bladguld och kostar 10 000:- SEK per troy ounce), eller ca 200 000:- SEK per meter vägsträcka. Det tycker jag hade blivit snyggt!
Vän av ordning påtalar dock att även om guld är kemiskt stabilt och alltså inte binder till sig en massa skräp, så kommer slitaget av bladguldsbeläggningen att bli rätt hårt. Men till år 2030 kommer förbifarten ändå gapa tom, eftersom en i princip helt upphörd exportmarknad för olja pga peak oil innebär att svensk biltrafik i bästa fall faller med 60% till år 2030, givet tekniknaivistiska prognoser om minskad förbrukning, elbilar och biobränslen.
Men varje regim vill resa ett monument över sin parantes i världshistorien. Förra gången en borgerlig regim var vid makten fick vi Öresundsbron. Den här gången får vi förbifarten. Det är klart grabben ska få lite betong!
1. Jag är född på 70-talet. Räkna ut resten.
22 kommentarer
Det är tur att det är de rika Stockholmarna som betalar och ingen annan.
/Åxå sjuttiotalist
Problemet är att alla betalar, inte bara stockholmarna.
Tittar man på Öresundsbron är det bara de som använder bron som betalar, allt för att suga ut skåningen lite till:-)
Per Hagwall bemöter beräkningarna. Verkar som att alla parter gör en hel del antaganden.
http://hagwall.wordpress.com/2013/05/14/miljopartimatematik/
Per Hagwall (M Stockholms stadsbyggnadsnämnd) eller Riksdagens Utredningstjänst. Vem har mest att tjäna på att frisera siffrorna? Det är inte Miljöpartiet som har räknat ut siffrorna som Hagwall tror, utan Riksdagen.
När det gäller stora vägar i Stockholm borde man börja med Österleden.
Troligen inte som den ser ut idag, vad jag sett.
Västerleden är däremot en nödvändighet, men hur den ska byggas och var, det är en annan fråga.
Även västerås-e-tuna bör få förstärknning, motorväg runt mälaren, motorväg till Sundsvall, motorväg j-köping-GBG, motorväg sthlm helsingborg.
Kostar förutom västerleden i sammanhanget kaffepengar.
Ja, Rv55 borde uppgraderas rejält. Resten av din lista är mestadels att fylla i luckor och tittar man så långt ut från Stockholm borde mötesfrihet på E20 komma före det mesta.
Jag är förtjust i Österleden då Essingeleden behöver en backup så en halva i taget kan totalrenoveras och det är praktiskt med en hel ringled. Kanske kan den även samordnas med tunnelbaneinvesteringar?
För Stockholms framtid är det dock ännu viktigare med cykelbanor och kollektivtrafik men har man råd är det en trevlig lyxinvestering att gräva ner trafikleder och parkeringsplatser i tätorter.
Kunde jag önska fritt skulle jag skjuta på Västerleden tills vi har sett om biltrafiken anpassar sig till tiden efter peak oil och om så sker och ekonomin trots allt blomstrar bygga ända ner till Södertälje och då dela på helt på E4 och E20. Det borde i så fall passa bra att bygga i samband med tredje och fjärde spåret på Grödingebanan.
På kort sikt borde vi prioritera investeringar som gör att vi kan göra mer på lång sikt…
Österleden är betydligt mer motiverad än den korkade Förbifarten. Man har ju redan byggt tre fjärdedelar av ringleden runt Stockholm, så det rimliga vore givetvis att fylla i luckan och börja casha in lite återbäring på de investeringar som redan gjorts.
Österleden skulle ge de bilberoende Nacka- och Lidingöborna ett sätt att ta sig förbi innerstan utan att behöva åka vare sig Essingeleden eller Centralbron/Klarastrandsleden. Den skulle också passera Norra Djurgårdsstaden, ett av Europas största stadsbyggnadsområden som gissningsvis också kommer att bli rätt bilberoende med tanke på att det för närvarande mest är bussar som trafikerar området.
Dessutom skulle den och Essingeleden i kombination fungera alldels utmärkt som förbifart, utan att bidra till "urban sprawl" och ännu mer utglesning av bebyggelsen runt Stockholm, som Förbifarten anses göra. Som grädde på moset skulle man kunna stänga Söderleden/Centralbron/Klarastrandsleden för motorvägstrafik och därmed förbättra innerstadsmiljön radikalt.
Det är lätt att se vilken nytta Österleden skulle göra. I jämförelse är Förbifarten rena vågspelet; ingen verkar riktigt veta vad den ska vara till för, bortsett från en vag föreställning om att "mer asfalt ger mer plats för bilarna och mindre trängsel". Ändå väljer politikerna denna starkt ifrågasatta lösning. Mystiskt.
Alla sådana här byggen blir dyrare än beräknat, då kalkylen görs flera år före bygget drar igång.
Det stora problemet med detta bygge är ju dock finansieringen.
Förresten undrar man ju hur skatteintäkterna som bilismen ger, ska lösas i framiden, om pessimisterna i miljörörelsen får rätt i att persontransporterna försvinner i framtiden, då skatteinkomsterna från detta läggs på allt utom denna infrastruktur.
Och alla byggen blir dyrare än beräknat eftersom ingen som räknar tjänar på att redovisa faktiska kostnader för då blir inte projektet av. Bättre med en oerhört optimistisk kalkyl som man sedan får revidera när väl tillräckligt många har committat sig och det inte går att avbryta.
Ja, byggbolagen borde få 90% av ansvaret, vissa saker kan man inte veta men många "risker" och fördyrningar är tvärtom 90% troliga att de sker… Och sen en analys om vad som KAN ske och vad det KAN kosta, så man ska hamna under.
OPM räcker alltid till lite mer tycks det….jag menar lite mindre pga kostnaderna 🙂
alltså att låna tills trängselskatterna betalar bygget.
Det korrekta är naturligtvis att klä tunneltaken med bladguld. Håller längre och kommer att bli en turistattraktion. Vem vet – då kanske kalkylen för antalet fordon till och med kommer att kunna uppnås?
Ett ypperligt förslag, Johannes!
Då kanske vi kan få riktigt vackra tunnlar…
Du kan räkna med en betydligt lägre kostnad för guldplätering misstänker jag. Verkar som om ett uns guld räcker till 14 kvadratmeter. 🙂
"At a thickness of 100 nm one square metre of gold leaf corresponds to 0.1 cubic centimetre or less than 2 grams of gold. One ounce of gold would cover at least 14 square metres." — http://www.gildedbuddha.com/aboutgilding.htm
Bygget kommer försent, det skulle skett för 20 år sen, nu tror jag att man måste funderar på just 2030-2050 och bygga efter de förutsättningar som då finns, vilket innebär att vi kommer att kunna göra det mkt mkt billigare.
Ni ska se hur det festas på tunnel-nisse.arbetsplatserna, det är bra lön, massor av övertid, risktillägg, nattjobb, väntan…ja, och ändå kostar inte manskapet många procent vs maskinerna och alla vithjälmar.
The Planning Fallacy
http://en.wikipedia.org/wiki/Planning_fallacy#
Billigt.
Gapa tomt? Nä, jag tänker åka där då. Troligen i en elhybrid.
Men Stockholm måste satsa mycket på kollektivtrafiken. Också.
Jag bor nära där tunneln ska gå ner under jorden och har funderat en del på detta vansinniga projekt. Observera att det heter Förbifart. Inte något annat. Enligt analyser är det få bilar på E4:an som ska förbi Stockholm. Har hört siffran 400 per/dag om det nu stämmer. En Förbifart skulle kunna byggas via Strängnäs-Enköping-Uppsala om det behövs. Tror att ett hemligt syfte med "Förbifarten" är att man vill exploatera (bygga villor, bostadsrätter och köpcentrum) på ny jungfrulig mark så Stockholm växer (hela tiden) och smetas ut över fler områden. Snart står väl skärgårn på tur. Vad vi skulle behöva pengarna till i Stockholm är ytterligare en tågstation. Centralen dignar under trycket från nutida resenärer och undermåliga lösningar. I söderort skulle en tvärförbindelse mellan Skärholmen och Farsta underlätta resandet avsevärt. Hur det är i norrort vet jag inte.
Moventia
Lägg ner förbifart Stockholm och bygg istället österleden som var en del i dennispaketet[1]. Det skulle avlasta Essingeleden stort då all pendlings trafik mellan norra och södra Stockholm fördelas jämt över två leder. Genomfartstrafiken kan gå via Essingen
En österled skulle gynna Stockholm som helhet med positiva effekter på kommers, affärer och regionala gods och persontransporter, vilket INTE en förbifartsled gör.
Södralänken är klar och norra länken är under konstruktion, österleden är sista pusselbiten som Stockholm behöver för att kunna fortsätta växa.
[1] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stockholmsringen_2000a.jpg