Trillade nästan av stolen när jag läste att riksordförande för Moderat Skolungdom, Benjamin Dousa, (förvisso en väldigt perifer del av (m)oderaterna) tycker att gymnasiet och tillhörande skolpeng inte bara ska vara förvaring, utan att gymnasieutbildningen faktiskt ska vara meningsfull.
Man behöver tydligen inte vara dogmatisk och dum i huvudet bara för att man är moderat, men man kan väl förmoda att Benjamin Dousa därmed sabbat alla möjligheter till vidare karriär i Partiet. Starkt att tacka nej till enkla pengar för att gissa sitt jobb (=politiker med riksdagsförordnande gör lite vad de har lust med) och tids nog livslång riksdagspension. Lite ryggrad finns det i ungdomen ändå.
Idag finns det bara en enda parameter för hur gymnasieskolan ser ut – vad man kan locka gymnasieeleverna att läsa. Det finns inga andra parametrar, inga kvalitetskrav utöver en lägstanivå och framför allt inget samhälleligt ansvar att det som erbjuds och betalas med skattepengar också ska efterfrågas av samhället.
Vill alla ungdomar bli radiopratare och frisörer, ja då blir det bara media och frisörsutbildningar, trots att det helt saknas efterfrågan på arbetsmarknaden efter dessa. Citat Dousa:
“Ingen annanstans i samhället accepterar vi att betalning görs utan att det kopplas till ett resultat, speciellt inte när det ska finansieras med skattemedel.”
Inte helt sant, det görs hela tiden, men när det gäller skolpengen är det rent av formellt så att det inte finns någon koppling till resultat eller behov. Allt som krävs för skolpeng är att eleven infinner sig på skolan. Sedan kan studierna vara hur meningslösa som helst. Vilket de ofta är.
Samtidigt ska man komma ihåg att skolpengen och gymnasiereformen infördes när vi hade en socialdemokratisk regim under Göran Persson. Det är bara det att med enbart nyliberaler i riksdagen (möjligen undantaget (v)) så fick reformen vara kvar när vi bytte till alliansregim. Enligt den nyliberala läran blir ju allt bättre om man tar skattepengar och ger till privata företag utan krav på motprestation.
24 kommentarer
Tyvärr är hela den teoretisk gymnasieskolan totalt inriktad på att eleverna skall läsa vidare på högskola. Det innebär att man inte lär sig något som man har nytta av i verkligheten. Det är matte, fysik och kemi som gäller. Vad eleverna skall ha det till går inte att säga. Det får de veta på högskolan säger lärarna. Snacka om att motivationen minskar…
När jag gick på 4-årig teknisk på 80-talet så lärde vi oss riktiga saker och det gick att få ett jobb efter skolan.
/Jonas
Instämmer. Fyraårig teknisk utbildning är precis lagom för att kunna göra nytta i industrin. Alternativt 3-årigt gymnasium plus två år på högskolan. Och har man väl haft ett jobb är det mer track record än utbildning som räknas när man söker nytt jobb.
Det värsta man kan göra för att förstöra framtiden för en ung människa är att:
– Fyll först den unga människan med ensidig information om att de enda yrken som räknas är typ stylist, sångare, tatuerare, frisör, kock etc. (detta fixar en svällande dumhets-TV av på ett utmärkt sätt)
– Låt sedan skolor med dessa utbildningar fritt växa och marknadsföra sig med väl genomtänkt marknadsföring mot ungdomarna så att de blir oredentligt hoppfulla och tror att de allihop kommer att få en bra framtid inom dessa yrken.
– Låt sedan de unga människorna slösa bort tre av sina bästa år lämpade för inlärning på utbildningen i fråga.
– Krossa sedan deras drömmar och självförtroende fullständigt. Efter utbildningen kan de ju nämligen välja mellan städjobb eller arbetslöshet eller möjligen kan de ta en kortare utbildnng till undersköterska inom åldringsvården.
Systemet är perfekt riggat för att helt smula sönder unga människor.
+1
på URs utmärkta serie om skolan var det från Eskilstuna. Arbetarklassens döttrar fick förmånen att gå på stylistlinjen på gymnasium. Dom satt alltså och sminkade varandra etc. Lediga jobb på arbetsförmedlingen : 1 i hela riket. Inget ont om stylister och smink etc men snacka om att dom tjejerna kommer att få problem vid 18 års ålder. Bättre att dom lär sig vad som behövs för att jobba på ICA då .
Av 5000 blogginlägg hamnar detta pa plats 5000. Dummast hittills.
Av 5000 blogginlägg hamnar detta pa plats 5000. Dummast hittills.
Dummast är nog att skriva samma kommentar två gånger, även för en potatis.
+1 😀
Karl: tror du att jag skrev kommentaren 2 ggr…?
Blogginlagget ger dock ett lite okunnigt intryck, och hanvisar till en totalt insiktslos debattartikel, sa jag vidhaller att detta ar ljusar fran den niva ekonomiinlaggen brukar ligga pa.
Håller inte med om insiktslösheten, eftersom artikeln i stort belyser saker jag skrivit om många, många gånger på bloggen.
Men jag kan erkänna att jag är djupt imponerad av Kingedward24:s omdöme. Inte ens jag vet vilket av mina 5000+ inlägg som är sämst.
Svensk utbildning totalt sett är välfungerande och haller mycket hög klass, även om nivan sjunker ju högre upp i systemet man kommer. Ett säkert sätt att försämra den vore att jobbanpassa den mer, sa att bredden blir mindre. En gammal nyliberal käpphäst är att skolan ska leverera mer genom att tidigt anpassa utbildningen efter första jobbet. Idag och sedan länge utbildar skolan för livet, den strategin har varit bra.
Grundproblemet har inte med skolpengen att göra, utan om man är villig att de bästa möjliga startpaket till alla, även de som inte vid 15 ars alder vet vad de ska göra hela livet, och vi är manga.
Struntprat! Skolorna gör allt bara för att locka eleverna till sig för att få skolpeng. Sen skiter dom om det är något som leder till jobb eller något som för samhället framåt. Hur var det nu igen på Uppdrag granskning?
600 utbildningsplatser till hudterapeut i Sverige. Tror det fanns bara en enda praktikplats och inte ett enda jobb i hela Sverige. Det kallas ansvar för behov!
Kingedward24: Vilken värld lever du i? Hoppas inte du är lärare och säger att du talar av egen erfarenhet för då ljuger du. Den svenska skolan är inte "i stort sett välfungerande" och det är svårt för oss (lärare) att hålla "hög klass" när resurserna ständigt sinar, storleken på klasserna ökar och jobbet mer och mer går ut på förvaring, uppfostring, vaktmästeri, administrering, sjukvårdskvackande, kuratorskvackande osv.
För att inte tala om jämlikheten… den finns inte, tack vare möjligheten för kommunerna att använda skolan som en budgetregulator i kommunbudgeten. De stora kommunerna (med vettiga politiker) lägger mer resurser på sin skola än de mindre med kass budget (och tomtar till kommunpolitiker). Att sen eleverna själva kan välja vilken skola de vill gå i (friskolereformen = kasta skattepengar på vinstdrivande företag som driver på betygsinflationen) gör jämlikheten än mindre.
Sen har vi den högaktuella debatten om lärarlönerna. Utan högre löner kommer väldigt få högpresterande att välja läraryrket i framtiden (vilket vi ser redan idag). Dagens lärarlöner, arbetsmiljö och avsaknad av karriärmöjligheter/utveckling för den enskilde läraren lockar inte de som även har betyg nog att utbilda sig till civilingenjör/ekonom, jurist, läkare etc. DÄR har vi ett riktigt stort problem framför oss.
So much for "välfungerande". 🙂
Mvh / lärare som undervisar år 4-9 i en mindre kommun.
Där kom lärarlönerna igen… Suck. Jag kan hålla med om att vi skulle behöva attrahera andra typer av människor till läraryrket än de som nu flockas där. Problemet är bara att om det innebär att nuvarande lärarkår får en rejäl generell löneökning tänker nog många att det hellre kan få vara…
I det fallet så är även björklunds tjat om vikten av behöriga lärare och en speciell legitimation helt värdelös, jag kan ge exempel på behöriga lärare som är totalt olämpliga att vara i närheten av barn och ungdommar överhuvudtaget, samtidigt som jag kan ge exempel på obehöriga lärare som både i utbildning och lämplighet spöar vilken behörig lärare som helst, ett anlag och lämplighetstest vore en betydligt bättre metod för att få fram bra lärare
Palle: Har inga större invändningar mot det du säger, men det handlar ju mest om lärarnas villkor. De är inte ideala, men det hindrar inte att den svenska skolmodellen har utexaminerat människor som har kunnat utnyttja sin potential mer än i manga andra länder. Det är en annan sak att lärarna känner att de har en omöjlig uppgift och en lärolan som visar en karta över inre Mongoliet när man är vilse mellan Höör och Simrishamn, alltsa ingen hjälp. Men uppenbart ge lärarna barnen en bra start i alla fall, lite motsägelsefullt:
Svensk förskola är världsledande
Svensk grundskola är, envisas jag med, mycket bra, bland de bästa
Svenskt gymnasium är bra för de motiverade eleverna, mindre bra för de andra
Svenska universitet och högskolor är… varierande. Pluspäng pa nagra ingenjörslinjer och läkarprogram, sedan spridda skurar och nagra katastrofer, dit man tyvärr far räkna en del lärarprogram, civilekonomprogram och naturvetenskapliga program utom ingenjörslinjerna.
Gymnasieskolan maste vara sa bra som möjligt för alla, och relativt bred sa att man är preparerad för ändringar av val. Att se senare att elever har bytt bana kan vara ett överbetyg för skolan; kanske har han/hon blivit intresserad av nagot annat och fatt en bättre arbetskarriär pga av en bra gymnasieperiod.
Ska man attackera nagot som kan göra stor skilnad i ekonomi och i längden livskvalité är et de högre studierna. Universiteten är fulla av personer som inte är motiverade och som studerar bara for att studera. De blir i värsta fall bara forsenade in pa arbetsmarknaden och kostar en oerhörd mängd pengar. Sätt in stöten där istället!
Nicke: Så du menar att man ska hålla lärarlönerna låga och hoppas att "olämpliga" slutar och att "lämpliga" plötsligt börjar läsa till lärare ändå? Sen förstår jag inte varför du suckar. Är inte lärarna värda högre lön med den utbildning och det ansvar de faktiskt har? Jag är närmare 40 än 30, har en Master of education med bra betyg (4,5 år på universitet), har jobbat som lärare i snart fem år, jag jobbar hårt och målmedvetet… och tjänar drygt 23000 kronor i månaden. Känner mig lite hånad varje månad när lönen kommer. Visst, jag kan byta yrke, men de hjälper inte de andra lärarna eller de som i framtiden vill jobba som lärare och det hjälper definitivt inte våra barn som ska gå i skolan framöver. Man får vad man betalar för och när det gäller ett så speciellt yrke som läraryrket kan jag lova er att det inte kommer att gå uppåt i rankingen om man inte gör något snart.
Och ja, jag är förbannad. Och ja, jag går mer än gärna ut i strejk för att visa SKL att vi inte längre tar någon skit..
"Enligt den nyliberala läran blir ju allt bättre om man tar skattepengar och ger till privata företag utan krav på motprestation."
Så sant. Gud, vad jag hatar nyliberalismen.
http://www.mises.se/2012/05/31/at-helvete-med-ny-liberalismen-2/
Det är till och med förbjudet att undersöka vad dom gör med pengarna och vad resultatet blir, Ty fria entreprenörer helst gamla sjuka och långtidsarbetslösa vänner till familjen reinfeldt kan per definition inte göra fel, och skulle dom mot förmodan ha brutit mot någon liten teknisk detalj i någon lagtext, så är det fel på lagen och bara bra att felet kommer upp till ytan så att det går att rätta till.
tänk bara på vilka fantastisk kompetenta ministrar som skulle ha tjänat riket och folket och höjt oss alla till nya oanade nivåer av välstånd om TV-licensutredningen tex kommit till skott tidigare eller om RUT avdraget för barnpassning funnits tidigare.
Du framstår som komplett förvirrad!
Nycornucopia, varför använder du alltid nyprefixet ny framför ordet liberal? ÄR det nånting med libetarianismen som har förändrats under det senaste kvarts millenniet menar du, eller? Kan du förklara dig, eller kommer du att gagga vidare i blindo med dina socialistiska propagandaglosor?
Att riksdagen skulle befolkas av "ny"liberaler må vara hänt (för vem vet var det ordet skulle kunna betyda). Men inte en enda riksdagsledamot är liberal, det står ju helt klart. Inte en enda av dem har någonsin uttalat en enda liberal idé och de regerar landet med världens allra högsta socialistiska straffskatter mot arbete, företagande och sparande och inte någon riksdagsledamot ser någon gräns för hur deras socialsitska diktat ska styra varenda individs mest intima privatliv. Jag betvivlar starkt att någon riksdagsledamot ens känner till vad liberalism är för någonting, ingen av dem har ens hört talas om fenomenet.
Men du har ju inte ens den minsta aning om vad en ekonomi är för någonting, du är ju konkretionist, så fortsätt att göra bort dig genom att rabbla dina marxistiska glosor vidare du, lycka till!
Som sagt, den nyliberala Alliansregimen tog över efter den nyliberala Personregimen hösten 2006, och har profilerat sig på följande sätt:
Arbetslöshet (15 – 24 år) [%]
2006 augusti alla 17,1
2006 augusti inrikes födda 15,6
2006 augusti utrikes födda 29,5
2012 augusti alla 21,0
2012 augusti inrikes födda 19,7
2012 augusti utrikes födda 31,2
Sysselsättningsgrad (15 – 24 år) [%]
2006 augusti alla 45,6
2006 augusti inrikes födda 46,5
2006 augusti utrikes födda 37,7
2012 augusti alla 42,7
2012 augusti inrikes födda 44,2
2012 augusti utrikes födda 32,4
Källa: SCB
Nu levererar ju de privata skolorna det som faktiskt är det viktigaste målet enligt utbildningskedjans utformande – högre betyg. Högsta betyg behövs för att komma vidare i kedjan (inte bäst förutsättningar).
Det är också märkligt att skolan tillhör få områden där man överlåter myndighetsutövning (betyg) till privata aktörer. Varför inga rop på privata bygglovsföretag (de kommunala handläggningstiderna är ju ofta väl långa)?
Det tragiska med denna tråd är att befolkningen är medvetna om situationen. Har tänkt på problemet och skriver lysande inlägg…men har ingen möjlighet att påverka utvecklingen. Vad säger inte det om vårt demokratiska system?