Som egen företagare, smågårdsbrukare och hemarbetande blir det en hel del leveranser av större eller mindre paket och pallar via våra logistikkedjor. Det är väldigt … praktiskt att ha hela världens produkter vid sina fingrar, vilket illustrerar hur Internet inte minskar resursåtgången, utan tvärt om ökar den. Men man får njuta av det så länge det varar. Oftast är logistikfirmorna väldigt professionella – DHL, Schenker, Posten med paket och företagspaket. Men det finns ett lysande undantag, och det är fd Poståkeriet, numera Posten Logistik, som man kan drabbas av vid pallleveranser.
SMS-avisering från Posten |
Moderna logistikkedjor kan vara fantastiska. Har beställt paket från England som anlänt dagen därpå här hemma i Sverige. Beställt produkter från USA som levererats på två dagar, direkt från flygplatsen med DHL, med gratis leverans (?) som ingick i priset på en rätt billig produkt.
Beställde produkter inom fårskötsel från utmärkta LG Produkter, men tyvärr handlade det om en pallleverans och då åker man dit på Posten Logistik. Som mer eller mindre utlovade leverans idag måndag 30:e april före klockan 16:00. Se nedan.
|
Detta tolkade jag som att man kan förvänta sig leverans på Valborgsmässoafton.
Men vad gjorde Posten Logistik? Jo, de registrerade att det inte gick att få tag på kunden (dvs jag), som alltid är hemma, speciellt vid tillfället 08:26 i fredags. Ej heller kontrollerade man med mig idag på den utlovade leveransdagen den 30:e april.
27 apr kl 08:26 | Borås Lb, Ankomst till distributionsterminal |
27 apr kl 08:26 | Borås Lb, Mottagaren ej anträffbar vid leverans. Försändelsen aviseras |
27 apr kl 03:09 | Borås Centrum, Sorterad |
25 apr kl 21:43 | Växjö-2, Sorterad |
25 apr kl 16:51 | Posten, SMS-avisering har levererats till mottagaren |
25 apr kl 16:46 | Posten, E-mail skickat till mottagaren |
25 apr kl 15:58 | Karlshamn Lb, Posten har tagit emot försändelsen |
25 apr kl 12:22 | Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen |
Duktigt feltryck där.
Och hur kan det ta två dagar för något att åka från Växjö till Borås? Det hade varit snabbare (och nästan billigare om man bara räknar bränslet och struntar i arbetstiden) att hakat på släpkärran och tuffat till Karlshamn i lagstadgade högsta 80 km/h och hämtat produkterna själv.
Så resultatet är att jag idag (?) skall få en avisering om att jag inte går att få tag på och sedan kanske kan få leverans på onsdag. För när jag upptäckte ovanstående (var naivt oskuldsfull och utgick från att Posten skulle klara av den 30:e april och gick inte in dagligen på leveransspårning) så hade förstås lastbilarna redan avgått och alla möjligheter till leverans enligt beräknad leveranstid hade utgått.
Hur i h-e kan Posten Logistik godtyckligt påstå att mottagare ej är anträffbara i samma sekund som en pall anländer till deras distributionsterminal?
Detta betalar man (=jag) 950:- SEK ex moms för. Tvi, tvi och tvi! Skall inte skriva något om vad jag anser om relaterad kundtjänst. Finns inga ord som inte är olämpliga i skrift för att beskriva dessa.
Alla ni som är företagare – erbjuder er leverantör bara Posten Logistik för pallleveranser, spring, spring för livet. Och är ni företagare som vill leverera till era kunder. Välj inte Posten för annat än småpaket.
Kan tilläggas att jag aldrig haft strul med pallleveranser ifrån exempelvis Schenker. De bara kommer.
Tillägg: Läsarkommentar, min fetstil.
“Detta är inget annat än ett utarbetat standardförfarande av Posten.
I Stockholm har detta hänt mig otaliga gånger och till slut lyckades jag haffa en av chaufförerna. Han berättade att de inte hinner köra ut alla leveranser så de har satt i rutin att påstå att mottagaren inte var hemma och på så sätt får mottagaren själv åka ut till närmsta postterminal och hämta ut paketet.
En rutin som visst tillämpas landet runt…
Fler läsarkommentarer:
“Har varit med om liknande med posten paket. Satt i köket en förmiddag och åt sen frukost med två sjuka barn när vi hörde hur det rasslade till i brevinkastet. Reste mig upp och gick ut i hallen, och hittade en avi, på vilken det stod att de försök leverera ett paket för en minut sedan, men att vi inte varit hemma, och alltså ombeds komma och hämta paketet på ICA. Tyvärr hade brevbäraren redan försvunnit till annat våningsplan, och jag kunde inte lämna en ettåring och en treåring obevakade vid köksbordet för att jaga fatt på hinom. Vi har en klassisk mekanisk dörrklocka som t.om ettåringen klarar av att ringa på, men uppenbarligen inte brevbäraren.
Jag antar att de tycker att det är mycket bekvämare att bara ta med sig aviblocket, och lämnar alla paketen kvar på sorteringscentralen innan de ger sig ut på sin runda…”
Fler:
“Kan intyga samma sak. Bor i Stockholms norrort och upplevt ett flertal gånger att just Posten paket inte levererar men “påstår” att de försökt, trots att jag varit på plats hela tiden.”
Här kan jag personligen inte klaga på Posten Paket, då vi har lantbrevbärare, som är mycket väl medveten om att man är hemma och i så fall alltid levererar paketen hem i första hand utan tillsägelse och om man mot förmodan inte var hemma just den minuten lämnar den på Postens utlämningsställe istället.
56 kommentarer
Trots allt
Inget ont som inte har något gott med sig!
Du fick uppslag till ett blogginägg.
Isola Regina
Är detta den blogg som oroar sig över ökande transportbehov?
DHL kör ut småpaket i stora bilar direkt till kund-det oroar mig!
Då kan du ju fundera på hur samhället kommer fungera framöver när logistikkedjorna havererar.
Logistikkedjan kanske bör ses över! Lastbil till slutkund som kanske inte är hemma blir onödig transport.
Med datorns hjälp så borde det finnas smartare sätt!
Men som sagt var kunderna kräver mer och mer-vilket kostar både miljö och pengar!
Bra för tillväxten!
Detta är inget annat än ett utarbetat standardförfarande av Posten.
I Stockholm har detta hänt mig otaliga gånger och till slut lyckades jag haffa en av chaufförerna. Han berättade att de inte hinner köra ut alla leveranser så de har satt i rutin att påstå att mottagaren inte var hemma och på så sätt får mottagaren själv åka ut till närmsta postterminal och hämta ut paketet.
En rutin som visst tillämpas landet runt…
Misstänkte det.
Jobbat dagligen med frakter de senaste 6 åren, har arbetat med massa olika speditörer. Enligt mig är Posten överlägsna vad gäller frakter, både vad gäller pris och leveranstid. Otroligt oproffsigt att häva ur sig kommentarerna som du gör för ett misstag..
Uppenbarligen är jag inte ensam, se kommentar ovan.
För övrigt, finns ett väldigt enkelt sätt att slippa sådana här "oproffsiga uthävanden". Och det är att leverera i tid.
Jag beställer mycket från Kina och då tar oftast Posten över när paketet anlänt i Sverige.
Det är lustigt hur paket tar sig från Kina till Sverige på 1 dygn. Arlanda till Ånge(Eller någon annan sortering nu när dom lagt ner Ånge) på 1 dygn. Och sen två dygn från Ånge(eller annan sortering) till Umeå.
Min favorit är nog UPS.
Mvh
Musse
Bor i Sthlm förort och där har jag inte fått paket från UPS vid flera tillfällen som privatperson , de antar att man inte är hemma och lämnar avi.
Tror chaufförerna sätter i system att inte ringa på när det gäller privatpersoner och hem under arbetsdagar mm.
Har varit med om liknande med posten paket. Satt i köket en förmiddag och åt sen frukost med två sjuka barn när vi hörde hur det rasslade till i brevinkastet. Reste mig upp och gick ut i hallen, och hittade en avi, på vilken det stod att de försök leverera ett paket för en minut sedan, men att vi inte varit hemma, och alltså ombeds komma och hämta paketet på ICA. Tyvärr hade brevbäraren redan försvunnit till annat våningsplan, och jag kunde inte lämna en ettåring och en treåring obevakade vid köksbordet för att jaga fatt på hinom. Vi har en klassisk mekanisk dörrklocka som t.om ettåringen klarar av att ringa på, men uppenbarligen inte brevbäraren.
Jag antar att de tycker att det är mycket bekvämare att bara ta med sig aviblocket, och lämnar alla paketen kvar på sorteringscentralen innan de ger sig ut på sin runda…
Du pratar gods nu, men Posten som brevbärare är mycket sämre. Saknar mängder med brev och trots upprepade telefonsamtal och påpekanden fortsätter man att slarva bort eller dela ut fel. Förutom att jag själv saknar min egen post så får jag regelmässigt post som har andra adressater. Ledningen på det lokala kontoret vägrar ändra sina rutiner, och som "kund" har jag inte chansen att byta ut leverantören heller.
Det är väl en sak om dom missar att dela ut direktreklamen, det skulle inte göra mig personligen något, men det är jobbigt att få veta flera månader i efterhand att man missat en tid för skiktröntgen – men att man inte avbokat besöket och ska betala för det, bara som ett exempel.
Har varit med om inkassobrev pga att ursprungliga fakturor OCH påminnelsefaktura tappats bort av Posten.
Samma sak har hänt mig, det där med inkastade avier om att man inte är hemma.:) Fast ibland har de istället lämnat paket som inte gått in i brevinkastet, utanför dörren i trapphuset. Det är också lite spännande, så det verkar som att de gör lite som de själva känner för när det gäller paketleveranser.
Kan intyga samma sak. Bor i Stockholms norrort och upplevt ett flertal gånger att just Posten paket inte levererar men "påstår" att de försökt, trots att jag varit på plats hela tiden.
Det synes mig (empiriskt) som att frekvensen av detta otyg är omvänt proportionellt mot vädrets trevlighetsgrad.
Posten AB är dyra och dåliga. Tyvärr finns (såvitt jag vet) inga alternativ för utrikesleveranser. UPS och liknande är ännu dyrare.
Jag ska ge ett exempel. Jag handlar mycket från EU och speciellt Tyskland. Ett paket på max. 3 kilo kostar 17 Euro dvs. ca 150 kr att skicka till Sverige. Samma paket med Posten till Tyskland kostar 355 kr dvs 40 Euro. Varför Posten AB, VARFÖR?????? Det är fan inte konstigt att ni tappar marknadsandelar.
I Sverige är tyvärr alla leverantörer för dyra i förhållande till värdet på det folk skickar. Du måste ha ganska stora volymer för att få bra avtal.
Posten har 2kg påsar som är någorlunda ok, varför man inte har dito på 3kg och 5 kg undrar jag också.
Skiljer ut mig i mängden som vanligt.
Vad gäller Poste Restante i Täby fungerar det i alla fall utmärkt
Inom Europa( Frankrike och Belgien ) till Sverige.
Kan ju vara kul att få vara positiv någon gång…
Ja, herr Lars är det ju nästan jämt!
Isola regina
Posten har även försämrat poste restante och tagit bort servicen på massor av orter så det är ren tur att det funkar i Täby. I Lidköping som har Postens Företagscenter öppet till 19 på vardagar kan man inte hämta poste restante utan är hänvisad till Trollhättan eller Skövde, resor på 10 mil. Otroligt dåligt, funderar på att anmäla detta till PTS.
Skulle jag göra!
Apropå tur
En liten korsikan, Nabulione Buonaparte, skall ha sagt
Om jag fick välja mellan en skicklig general och en med tur – då skulle jag taga den med tur.
Låter ju logiskt för mig…
Isola Regina
UPS är i alla fall inte bättre, dell envisas med att använda dom när de ska buda ut delar. Dell vill ha ett extra nummer till kollega om man inte kan nå mig, men ups ger inte sina chaförer telefon så de kommer förbi arbetsplatsen på rätt adress vilket bara är en entre om de har tur är vaktmästren där då han har sitt kontor jämte entren och tar emot paketet annars så åker de igen och försöker senare. Någon gång verkar de dessutom ha lämnat paketer till godtycklig individ på platsen (student?) som glad tog emot ett nytt grafikort antar jag. Dell verkade inte förvånade utan skickade bara ett nytt… Det märkligaste tycker jag är att Dell envisas med att skicka bud och inte paket som fungerar bättre, det har istället lett till att deras tekniker får mer att göra då de uppenbarligen får paket från dell och har telefon.
Jag beställer inte så stora saker, men jag gör det alltid som privatperson. Om jag låter firman vara beställare, gäller inte konsumentköplagen och dessutom hamnar paketet på en icke kvällsöppen terminal långt bort, istället för på min lokala ICA.
Jepp, det är jättesmart! Så gör jag också. Min revisor tycker det är helt ok också.
/ Lowrisk
Problemet är att vid en revision så kan skatteverket slå ned på detta, och ni får avslag på momsredovisningen. Dvs, för företaget blev alltså varan 25% dyrare.
Lagstiftningen är alltså ändrad, och för att få dra av ingående moms så måste kvittot stå på företaget eller orgnr.
Gäller verkligen det även vid mindre belopp? Att det gäller för stora belopp stämmer säkert, men för småsaker så gäller väl fortfarande förenklad fakturering.
Dessutom köper ju företag ibland saker över disk och då står ingenting om köparen på kvittot.
Inga negativa erfarenheter av Posten själv, företaget jag jobbar åt brukar dock svära sig röda över diverse företeelser.
DHL har dock vid upprepade tillfällen hävdat att paketet inte kunde levereras då de "saknat portkod" till min villa(!). Lustigt…
Man behöver inte ha särskilt mycket erfarenheter från utlandet för att förstå hur den svenska posten har förfallit.
Det är avsevärt billigare att skicka paket till sverige från Tyskland, än paket inom sverige. Tar man sedan en verksamhet som dessutom straffbeskattas i sverige, som CDR/DVDR/Blueray skivor, så inser man ju varför mycket av den verksamheten flyttat utomlands…
Har rätt mycket paketleveranser till mitt företag, förr fick man ju alltid avin att de varit här, (och precis som alla andra så har man ju varit med om att de skrivit "kund oanträffbar" fast man varit på plats…), men att man kunde hämta paketet samma dag efter kl. 16 på servicestället. Numera så är det påföljande vardag efter 16.00.
Dvs, företagspaket 16.00 är numera inte bättre än vanliga postpaket för många småföretagare.
Det är inte utan att man misstänker att posten satt detta i system, och låter företagare betala dyrt för företagspaketen som posten sedan ändå skickar som postpaket.
Vi slutade använda posten innan vi vi ens började. Postensäljaren sa Pacsoft Online…då sa jag: jag vill lyfta på luren, ringa ett nummer, lämna kundnummer och berätta vad som ska hämtas, vart de ska och hur stort paketet är. Det kunde inte Posten ordna…
Men vi ska kanske komma ihåg att på Posten har man mycket annat att stå i än att leverera post/paket….så vi får inte ha för höga krav.
Minns också att det enda Posten lovar i sina allmänna villkor är att de kanske inte kommer kunna utföra tjänsten du betalat för…
Försökte göra affärer med Posten Logistik, men de behövde 3 månader för att svara på ett mail (även adresserat till namngivna mottagare). Jag valde en annan partner.
Bytt från posten till Schenker för alla mina leveranser från företaget av 2 anledningar: Dels att Schenker är billigare och dels att vi upptäckte att posten ofta inte delar ut paket överhuvudtaget (ifall det finns någon som helst möjlighet att tolka att adressen som privat) utan lämnar avi istället. När man försöker ringa posten och på något sätt fixa problem finns det ingen som helst serviceorganisation i botten som kan ta hand om akuta ärenden (företagspaket som är extrabetalda för att levereras senast 09.00, men nej, de vet inte var paketet är "Det är på en bil någonstans" och kommer fram 14.47?!).
DHL suger! De undviker jag så långt det går. De lyfter inte ett finger för att leverera paketet och vill sen att man ska komma och hämta på Arlanda. Som tur är hade jag en ilsken spanjor som avsändare och som jag informerade om den usla servicen och DHL kom inte undan. Det var bara att utföra jobbet.
Har inte personligen haft några problem med postens leveranser, men däremot DHL, som alltid levererar krockskadade pallar. Vet inte om det är en cementbil DHL använder som transportfordon.
Alltid töntigt med bloggare som försöker använda sina läsare för att bedriva privata korståg mot allt som inte passar dem. Skitsamma sakfrågan, det är de privata små korstågen som är löjliga.
varför läser du då?
har också råkat ut för samma sak från posten, att de bara säger att man inte varit hemma när man varit hemma precis hela den dagen.
har även haft en dust med UPS som pajade mitt paket med två tavlor jag betalade sådär 2000kr att få skickat till mig från england, tog närmare två månader av 5-10 telefonsamtal där deras kundtjänst bevisade hur pass inkompetenta de är och sa en ny sak varje gång. först kunde jag slänga paketet, nästa gång ville de hämta paketet för att inspektera skadan och tredje gången ville de ha foton av skadan. fick till slut ersättning för tavlan som gått sönder men inte en spänn av de 2000kr jag betalat i frakt. kan ju tycka att jag inte ska betala för en frakt där de förstör mina grejer men uppenbarligen var det så. sista gången jag använde UPS :
Posten är som gamla Televerket, dvs trötta och utan inspiration. Men vissa tjänster fungerar dock bra. Vi använder Postens DPD väldigt mycket och skickar dagligen många stora paket utomlands. Denna tjänst fungerar mycket bra för oss.
Pacsoft Online fungerar mycket bra. Någon nämnde ovan att man inte kan lyfta luren till dom men det går alldeles utmärkt. Vi gör det dagligen.
Det finns tyvärr ingen som kan konkurrera prismässigt med DPD priser trots vår höga volym. Skulle gärna använda UPS etc men det är alldeles för dyra.
DHL tycker jag personligen har tio gånger sämre kundtjänst är Posten. Jag undviker dem så mycket det går.
Har råkat ut för samma sak fastän med Schenker som leverantör. Väldigt frustrerande faktiskt.
Ingen som funderat på om det kanske är chaufförerna som hellre far till paketutlämningen o lossar allt o då slipper att fara runt med 'styckegods' o hoppa ur o upp i hytten 50-11 ggr?
Är paketen skadade så är det ofta en mänsklig hand som varit framme, pallgaflarna . . . Ooops, eller porslinet kastades 5-meter, ooops.
Stockholm, Norrort. Samma visa här. Sist när jag åkte till postterminalen för företag stod det en hel rad av småföretagare före mig i kön och alla skällde ut gnällkärringen i kassan som spottade och fräste tillbaka.
Tydligen hade de inte levererat något alls den dagen.
Tyvärr är det ju inte jag som väljer fraktsättet när jag handlar. Posten logistik kan nog vara jättebilliga i och med att de struntar i att leverera korrekt.
Men det är villkoren som småföretagare. Å andra sidan kan man skratta hela vägen till banken! (Och sen skrattar banken åt dig)
/ Lowrisk
Satt och väntade i entren till ett höghus i Göteborg eftersom att jag misstänkte att paketet jag beställt skulle komma då. Postens bil ställer sig utanför och står där i några minuter för att sedan åka vidare. Går ut för att se var de tar vägen och de stannar istället utanför ett konditori (fikadags kanske?). Dagen efter kommer en avi med posten som säger att jag var oanträffbar vid leveransen.
Misstänker att de minuter de stod utanför huset var den tid det tog att fylla i något papper att jag inte var anträffbar.
Måste vara ett av de sämre sätten att få sina saker att spy galla på distrubutören innan man fått sina grejer.
Med ett litet knappt märkbar antydan tillstår han att detta med att beställa från hela världen start är över. Medan han predikar för oss andra att vi skall handla lokalt. Jag får inte ihop det med hans höga haka i allt han företar sig i.
Har aldrig haft problem med posten när jag skickat brev och småpaket till kunder. Själv tar jag emot med DB Schenker och Jetpack vilka är fenomenala på att leverera mina paket till mig. De till och med kör ut till min arbetsplats för att de vet att jag är där på dagarna istället för hemma.
Posten har faktiskt blivit bättre. För ett antal år sedan var det katastrofalt. Vi skickar mycket film, nästan allt med Bussgods. Den lilla procent som går med Posten står för i princip alla problem. För ett antal år sedan blev jag så förbannad att jag kontaktade Postens VD och tog upp saken.
Filmer försvann, halva filmen hamnade i Norrland eller filmer som på ett mystiskt sätt trillade ut ur låsta lådor. Tack och lov för DCP-diskar…
Är inte detta postens sätt att sköta sitt uppdrag att klassa som ett sätt att passa tiden?
Hade inte du, herr Lars, ett ironiskt svar på det nyss?
"Allt går igen" som din kollega Strindberg skrev.
Isola Regina
Har haft samma erfarenhet.
så stod det på postens hemsida när jag förökte följa mitt paket.
07:31 paketet ankommer postterminalen
07:32 motttagaren oanträffbar och aviseras
Det kostar c.a. 15:- att skicka ett REK brev från Lettland till Sverige.
Jag har aldrig förlorat ett REK till eller från Lettland, dock ingår det ingen som helst försäkring.
Visst kan svenska posten göra fel, även om det inte är särsilt ofta.
En gång fick äldsta dottern ut ett REK paket med barnskor i när hon hämtade ut en del andra paket åt mig med fullmakt på ett postkontor i Östergötland där hon är välkänd. När jag hämtade alla saker någon månad senare, påpekade jag att vi inte hade beställt några barnskor. Då kollade hon på paketet, och det var visst adresserat till en helt annan person i samma trappuppgång där hon bodde. Hon hade bara tagit med avin till postombudet och fått ut det tillsammans med allt annat av bara farten.
Hände mig också för ca tre veckor sedan. Jobbade från hemmet och väntade på ett paket, gick in på posten.se för att se var det var och kunde till min förvåning läsa att jag inte varit anträffbar kl 11:30 och paketet aviseras. Ringde direkt till postens kundservice och skällde. De kan inte ens ha varit i byggnaden eftersom avin kom dagen efter…
Har hänt tre gånger sista två veckorna, och så gott som alltid innan dess. Stockholm norrort. Har iofs fem min gång till ICA men det är ju principsak.
Jag jobbar själv på Posten Logistik, och kan bara djupt beklaga att det av drygt 200 000 paket och 11 000 pall per dygn händer att "bara" ca 99.9% av försändelserna anländer i tid. Men jag förstår såklart Lars och ni andra som haft problem, när man sitter där och väntar på grejer som behövs omgående så spelar det ingen roll om det är 50% eller 99.9% – man tillhör likt förbannat den andra procenten.
Grundproblemet är – som några av kommentarerna ovan satt fingret på – för hög arbetsbelastning. När man står där kl 7 på morgonen och ser ett helt berg av paket torna upp sig så är det väldigt frestande att "privatpersoner" (dvs. allt som inte absolut med 100% säkerhet är företag) hamnar längst ned på dagordningen, eller t.om. scannas in som "Aviserad, ej anträffbar" för att slippa ligga och köra, leta fram paketet, springa i trapphus, stå och vänta, enbart för att inse att personen ej är hemma och då behöva skriva en lapp. En procedur som lätt kan ta 5-10min för ett enda leveransställe. Har man då 70 stopp (vilket kanske för många låter som en hittepåsiffra, men är fullt normal i Posten Logistiks besparingsvärld) på en dag så är det en betydande tidsvinst att ens slippa köra dit. Självklart är policyn att man absolut inte ska göra såhär, och att det är den enskilde chauffören som gjort fel. Samtidigt är många turer helt felplanerade och så snäva i tiderna att det i princip är omöjligt att hinna med, vilket är arbetsgivarens fel. I slutänden handlar det om lönsamhet och konkurrens, storkunder prioriteras alltid eftersom det är de som står för största delen av lönsamheten.
Slutligen en uppmaning till alla er som haft, och kommer att få, problem med Posten (och övriga logistikföretag) – kontakta alltid kundtjänst och förklara att ni varit hemma och att chauffören helt enkelt skitit i att kontakta er. Förhoppningsvis går det då fram signaler om att belastningen är för hög och kvaliteten (de där 99.9%) inte är så bra i verkligheten som på pappret. Det är kvalitetssiffrorna som styr ALLT inom logistikbranchen, det är de som visar hur duktiga "vi" är och hur dåliga konkurrenterna är. Ser allt grönt ut på pappret finns det ingen anledning till att lägga om rutter, anställa fler chaufförer, etc.
DHL tar ändå priset – de ringde och sökte mig för att leverera ett privatpaket i Halmstad. Jag sa att jag befann mig på jobbet, men att de antingen kunde köra dit (ca 500m från min bostad) eller lämna det på deras utlämningsställe (ca 100m från min bostad). Men se det gick inte för sig – utan istället skulle paketet åka tillbaka till Landvetter (!), och jag skulle få ringa och boka ny tid för utkörning…
Förresten Lars, baserar du dina beska utlåtanden om Posten Logistik på detta enda tillfälle? Världen kretsar inte kring dig och din gård – bara för att du vid ett tillfälle råkat ut för problem med ett företag (oavsett om det är Posten, ICA eller Apple) betyder det ju inte att företag ska undvikas som pesten. Det betyder helt enkelt att alla företag någon gång gör fel, och att det finns fler än du här i världen som faktiskt enbart har positiva erfarenheter av samma företag.
Ja, så går det när man inte är förutseende och köper in grejer i god tid. Du om någon borde väl veta bättre än att just-in-time'a?
Hahaha, transportbranschen är full av inkompetens. Jag antar att det beror på att prispressen är för hård och att det är för dyrt att anställa kompetent personal.
Jag tror inte Posten är värre än någon annan. Här i Norrköping är det bara DHL som har skött sig felfritt med småpaket. Vilket förvånar mig stort med tanke på hur kassa dom var när jag bodde ute i skogen.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jag kräver av mina leverrantörer att de inte ska använda sig av PostNord (Posten) vid företagspaket numera.
Under mer än två års tid körde de inte ut mer än något enstaka paket av en herrans massa. Allt från kontorsmaterial till datorer och annat.
Bortsett från att jag betalat för att få det hemkört så sitter fanskapen till chaufförer och kundtjänst och ljuger mig rätt upp i ansiktet. Har dussintals mejl med ursäkter att det var engångsföreteelser och att det inte ska hända igen.
Alla gånger har jag dessutom fått visa bild på hur enkel firman är att hitta. Den ligger i Stockholm har egen ingång och är alltid bemannad.
Råkade precis på detta i Fredags. Ett paket skulle levereras och jag hoppades att det skulle komma fram innan helgen. Följde kollinumret och såg då att det var på väg under torsdagen och kördes ut på fredag till mig. Följde via nätet och plötsligt får jag ett meddelande om att jag tydligen inte är hemma…. De skulle ha besökt mig. Så fan de gjorde, vart så j….a förbannad