Nu har jag tröttnat på alliansregimen. Eller snarare deras partiledare. Speciellt Fredrik Reinfeldt.
Det är dags att släppa snuttefilten och gå vidare för alliansens partiledare. Ni får skattefinansierad statsrådspension som tack för kaffet, plus att ni kan fortsätta slösa bort skattepengar som generaldirektörer på något verk, utredare eller kanske som anställd av någon PR-byrå. Det gäller att sluta på topp innan ni blir tjatiga.
2011-2012 är hög tid att genomföra en förnyelse av partierna, så de nya partiledarna har etablerat sig till nästa val 2014. Annars är jag rädd för att vi får ett regimskifte till en majoritetsregim med socialisterna i spetsen. Skulle t ex inte förvåna mig om ett eller två av alliansregimens partier åker ur riksdagen om de inte förnyar sig. (c) och (kd) hänger lösast.
Vision för valresultatet 2014. (m) gör ett katastrofval när Reinfeldt bara blivit tröttsam i sitt papegojliknande upprepande av “jobbskatteavdrag, jobbskatteavdrag” och faller till 20%, (fp) 5%, (kd) 3%, (c) 3%, (mp) 22%, (s) 25%, (v) 8%, (sd) 12% och resten delar på 2%. Den rödgröna axelmakten återuppstår utan (v) då (mp) + (s) bildar regering med egen majoritet (kom ihåg att 8% av rösterna ovan inte kommer in i riksdagen, det räcker därmed med 46% av rösterna för egen majoritet, (s)+(mp) får 47%) . Skrämmande nog blir det Kim Jong Juholt som tar över rollen som Den Store Ledaren efter Reinfeldt, medan (mp) axlar *host* finansministerrollen…
2014 är också ett krisval. Bostadsbubblan har spruckit 2011-2012, och kraschar de svenska bankerna våren – sommaren 2014. Redan innan dess har svenska hushålls belåning slutat öka när huspriserna faller och då den ökade privata skuldsättningen är vad som genererat i princip hela Sveriges tillväxt under alliansregimens senaste år så rasar svensk BNP brutalt med allt vad det innebär. Ovanpå det har vi eventuellt en allt akutare energikris i spåren av peak oil. Oavsett så är det global lågkonjunktur eller recession från 2012-2013 och framåt, så något stöd från goda tider internationellt får vi inte heller.
Alliansregimen saknar som bekant andra visioner än ytterligare jobbskatteavdrag. I sig inget fel med det, men det räcker inte för att bli omvalda. Och att 2014 gå in i en kris styrda av Kim Jong Juholt kommer skicka Sverige tillbaka till stenåldern snabbare än nödvändigt.
Tittar vi på vad alliansregimen egentligen gjort så tog de bort fastighetsskatten och förmögenhetsskatten, vilket gav mer utrymme för storstädernas befolkning att trissa upp bostadsbubblan och låna mer pengar. Man införde jobbskatteavdrag, vilket gav mer utrymme för hela Sveriges befolkning att trissa upp bostadsbubblan och låna mer pengar. Man införde ROT-avdrag, vilket gav mer utrymme för hela Sveriges befolkning att trissa upp bostadsbubblan och låna mer pengar för att höja standarden på sina bostäder.
Hela strategin har syftat till att privatpersoner skall låna mer och mer pengar. Men vi är nu på väg rakt in i väggen.
Vad som nu behövs är en strategi för hur den privata sfären skall bli av med de där skulderna. För varaktig god ekonomi bygger man på sparande och investeringar, inte på lån och konsumtion.
Vidare så har alliansregimen ridit på utländska stimulanspaket, där vi som litet exportland alltså tjänat pengar på bl a eurozonens ökade skuldsättning. Men med starkare krona är handelsbalansen snart negativ och de enda BNP-ökningarna vi ser beror enbart på svenskarnas ökade skulder.
Vi behöver bort från det där.
För att uppnå det behöver partierna förnyas. Speciellt Gamla Nya Moderaterna, som är som en skiva som hakat upp sig (alltså en analog LP-skiva för er ungdomar som inte förstår metaforen) och bara upprepar “jobbskatteavdrag, jobbskatteavdrag”.
Det finns i princip bara ett svenskt parti med inbyggd förnyelse, på gott och ont, och det är miljöpartiet där språkrören inte får sitta för länge. För övriga så är det makten framför allt som gäller. Att (s) bytt ut sin partiledning till högst normalbegåvade Juholt/Jämtin har inte med skicklighet att göra, utan är bara ren tur. Återstår bara att se om Juholt/Jämtin sitter kvar fram till nästa val.
Hur kan Juholt vinna valet? Svaret ligger i mustaschen. Jag har kommit över en plan för hur Reinfeldt skall skicka in lite black-opsoperatörer från SOG att söva ner Juholt och raka av honom mustaschen i sömnen inför den avgörande partiledardebatten i TV 2014. Tanken är att ingen skall förstå vem det är som talar i rutan, men planen kommer slå slint och (s) kommer framstå som ett förnyat och fräscht parti när Juholt dyker upp utan mustasch. Reinfeldt är alltså sin egen största fiende och mustaschen (s) största tillgång.
Nej, regimskiften kommer och går naturligt när sittande regim blir självgoda och maktfullkomliga. Det har inget med att alternativet skulle vara bättre att göra, för alternativet vore katastrofalt. Det har med just den där självgodheten att göra.
Alliansregimens politik kan inte överleva de kriser vi drabbas av innan 2014, så det är dags att lägga om politiken. Och det kommer inte ske med nuvarande partiledare.
Så det räcker nu Fredrik, Maud, Göran och Jan. Visa ledarskap, avgå och släpp fram förnyare. Eller förlora nästa val.
38 kommentarer
Enligt kinesiska ekonomer som det berättades om i en kinesisk ekonomitidning kan man få tillväxt på många sätt. Här är ett.
( Den som är kräkmagad bör sluta att läsa här )
Två ekonomer gick gatan fram. Då sade den ene ekonomen till den andre, " Om du äter upp den där hundskiten får du 10 000 dollar av mig. Den andre ekonomen antog utmaningen och fick pengarna.
Lite längre fram på gatan utmanade den andre ekonomen den förste som antog utmaningen och fick tillbaka pengarna.
Då sade den andre ekonomen, " Då var vi tillbaka där vi började "
" Du har fel " sade den förste ekonomen, " Vi har ökat tillväxten med 20 000 dollar."
När den lånedrivna Svenska tillväxten upphör finns enligt ovan alternativ, i brist på annat…
En rejäl politisk kursändring är nödvändig om vi inte ska sugas ner i det det svarta hålet. Tyvärr kommer inget riksdagsparti göra den ändringen. Alliansen ledare kommer sitta kvar, bortsett från madame Maud som äntligen får åka hem till Västerbotten och alliansens meningslösa jobbskatteavdragspolitik kommer till sist fälla regimen. Big time. Kung Juholt kommer växla in på det gamla sossespåret och alla som tror det kommer bli som förr lär bli besvikna. Massarbetslöshet kommer råda, utan undantag, och frågan är vilka namn FAS 3 och de andra förvaringsprogrammen kommer få…
De trögtänkta sverigedemokraterna kommer fortsätta rida på rassenassevågen och växa, tyvärr. Antalet puckon med sydstatskepsar ute i landsorten kommer växa som ogräs. Massarbetslöshet och en befolkning som endast lärt sig byta tändstift på en gammal volvo kommer göra SD riktigt stora…
Lars Ohly inser, precis som alla gamla kommunister till slut tvingas göra, att hans tid är ute. Jonas Sjöstedt kommer naturligtvis få det lilla partiet att bli…lite större. Mer än så blir det inte.
Miljöpartiet blir de stora vinnarna men som alltid när makten hägrar kommer de släppa sina hjärtefrågor. Sextimmarsdag som borde vara den logiska utvecklingen för människan slopas helt och MP blir ett jobbparti som alla andra. Alla ska jobba men färre och färre jobb kan skapas under rådande system.
Den dag politiker kan, törs och förstår att kursen måste ändras kanske jag går och röstar, till dess är det bara att betrakta skådespelet och färden mot den oundvikliga kollapsen…
Ett enkelt sätt att minska arbetslösheten är att minska befolkningen. Gör det ofördelaktigt att skaffa barn och sluta ta emot nya emigranter.
Varför ger man bidrag för att folk ska skaffa fler barn än de har råd med egentligen?
Dess barn växer upp och hamnar i arbetslöshet. 25% av de unga är utan vettigt arbete idag, den siffran minskar inte.
Varför denna fix idé att öka befolkningen?
Ingen kommer frivilligt att kliva bort från maktens köttgrytor. Våra politiker är intreserade av MAKT och inget annat.
Jag tycker att alla nu skulle sätta sig ner och rannsaka sitt inre. Vill vi verkligen fortsätta med en politik där den starke har allt och den svagare slås ut alltmer.
Jag tycker att högerpolitiken står för egoismen och vänsterpolitiken står för solidaritet.
Så jag ser helst ett vänsterstyre där politikerna tar makten över bankerna. Till en början så finns det ju redan nu en sådan bank som heter SBAB. Utnyttja den banken. Det skulle kanske få de andra bankerna att skärpa sig. Helst skulle förstås hela banksystemet förstatligas. Tänk bara vilken skillnad det skulle bli om staten lånade av sin egen bank istället för en privat bank. Räntorna på lånet betalas ju då tillbaka till staten så det blir ju inget lån egentligen.
Precis som Ellen Brown förespråkar i sin video där hon pratar om North Dakotas statliga bank.
Lyssna igenom hela videon, efter 4 minuter så kommer hon in på statlig bank och innan dess så förklarar hon hur idiotiskt vårt banksystem fungerar. En mycket klok kvinna med hjärtat på rätta stället.
http://youtu.be/2qxa8RnTueg
Visst räcker pengar till oss alla om vi bara inte låter girighet och egoism genomsyra vårt tänkande och handlande. Vi måste börja lyssna till våra hjärtan och kontemplera över vad som egentligen är viktigt i livet.
Något nytt måste komma fram där inte "egenvinsten" är det viktigaste utan "helhetsvinsten" står i centrum. Alla människor, sjuka, friska, barn och äldre skall vara med på denna skuta.
Anonyms analys är tyvärr sann men jag tror att King Jong Juholt endast kan komma till makten genom en större skandal i Alliansen och vi har inte sått något stort än så jag tror han ryker innan valet. Det blir många nya partiledare innan 2014….
Sigvard
Solidaritet hit och dit, jag är sjuk, har varit så länge och kommer sannolikt att så förbli under överskådlig tid. Det var precis lika illa under föregående regim, man möttes av godtycke och arrogans i sina myndighetskontakter redan då. Redan då ville försäkringskassan ha ut cancersjuka i arbete. Jag fick förklarat för mig att jag, om jag inte klarade vad de tyckte att jag borde klara kunde söka socialbidrag, att jag bodde i bostadsrätt innebar att jag var tvungen att sälja den, annars fick jag väl klara mig utan pengar eller leva på anhöriga, det hela var mitt problem. Känns det igen? Solidaritet? Möjligen är det något värre nu men vi pratar grader i helvetet, ingen milsvid skillnad, det hela rör sig på individnivå. En del har fått det sämre, andra bättre. Sen kan Vänstern säga vad de vill, baserat på mina erfarenheter så är de bara ett gäng hycklare.
SBAB, användas till vadå? SBAB har använts i många år nu, officiellt till att pressa bostadsrätorna och öka konkurensen på marknaden men i praktiken har effekten blivit att utlåningen har ökat och bidragit till att blåsa upp bostadspriserna. SBAB har i praktiken förvandlat hela den svenska finanssektorn till sub-primebolag. Och hur bra det gick när USA genomförde samma manöver med skattepengar som uppbackning torde väl vara bekant?
Låna pengar av sig själv? Jo, det låter ju fantastiskt, du tror inte att det eventuellt möjligen skulle kunna påverka valutan? I praktiken innebär det att det trycks pengar som aldrig förr. Att hålla någon som helst budgetdiciplin skulle bli omöjligt. Zimbabwe here wo come.. Alternativet vore förstås att införa någon form av myntfot men eftersom det tar ifrån politikerna möjligheten att konfiskera pengar utan att massan förstår att de blir smygbeskattade så tror jag inte de är så villiga att gå den vägen. Oavsett politisk färg.
/J
Eftersom ingen ideologi verkar ha en framtidsvision så ser jag det som slutet av västvärldens era. Ingen har framtidstro längre, den hittas i tillväxtländerna.
Vad blir då av oss i gamla väst? Det blir väl som alla kurvor, det går uppåt, når toppen och dalar sedan nedåt. Om 50 år kommer de då levande att skaka på huvudet åt de som styrde 2011, de ville inte ta tag i problemen utan dumpade dessa på framtidens medborgare.
Alla stora civilisationer har fallit, så kommer även den sk västliga demokratin att göra. När muren föll upphörde livskraften på något konstigt vis, så länge man hade en drivkraft så hölls visionerna vid liv.
Kanske behövs det något liknande kallt krig för att hålla civilisationer livskraftiga?
Det känns mer och mer som om man lever i sorgsna tider.
De behöver en tydlig makeover.
Juholt rakar av sig håret och Reinfeldt ansar och klistrar detta under sin näsa.
De nya moderaterna måste nu bli de gamla sossarna och de nya sossarna de gamla moderaterna om politisk utveckling är linjär.
/ Z
Sigvard – du kan tycka det är hur mysigt som helst med "helhetsvinster", du kanske ser framför dig hur medborgarna är lyckliga, sjunger sånger och håller varandra i handen. Då "egoism" och "girighet" bara är ett minne. Du resonerar dock som om du vore 10 år. Det där med att låna av sig själv, herre jävlar!
Problemet med din socialistiska mys-vision är att den, precis som all socialism, är murad med tvång och stöld. Du kan inte genomföra detta utan att med våld (polis) ta ifrån människor sin egendom och förtjänst. Men det är klart, demokrati är ju massans rätt att förtrycka minoriteten. Låt minoriteten arbeta och betala (dvs skatta) för majoriteten. Det är en det goda samhället det.
Vi lever inte med socialism eller kapitalism. Kapitalism tillåter tex inte Goldman &Co, redan där är ekonomin snedvriden. De som får mest nödhjälp är ju som vi alla sett de mäktigaste och rikaste bankerna.
För de är ju livsnödvändiga helt plötsligt. Undrar hur man av de hundrtals miljarder dollar som Usa kastat åt Wallstreet som nu trissar upp inflationen i råvaror genom spekulation?
Man inser en sak, systemet kan inte rensas, det måste totalt kollapsa. En vacker dag kommer verkligheten göra det politikerna är för fega att göra.
Hej.
Instämmer verkligen i att det räcker nu. I en tid när vi behöver kraftsamla mot peak oil och klimathot är regeringens enda politik: Sänk skatten för de som jobbar och allra mest för de som redan har alldeles för mycket pengar. Vi ska alltså öka den privata konsumtionen så mycket som möjligt. Hur detta stämmer med ett effektivt klimatarbete är en gåta.
Med tanke på att skattesänkningar (och attack mot sjuka och arbetslösa) är den enda politik jag sett av De fyras gäng är jag nyfiken på en sak: Vad har de gjort för något bra som gör att du föredrar dem framför de rödgröna?
Ekologen
Jag tycker det där snacket om att man "saknar förnyelse" är något media piskat upp och nu så går alla runt och upprepar det som papegojor.
Vi har fortfarande _VÄRLDENS_ högsta skattetryck. Att sänka mera är det mest naturliga man kan göra. Att göra det lönsamt att arbeta är jättesmart. Nu skall man även göra det lönsamt för dem som går på bidrag att arbeta. Det kommer leda till att massor med människor kan så sakteliga slussas tillbaka in i den gemenskap som arbete innebär.
Och, kolla på alternativen till alliansen… 😉
/ Lowrisk
Vore härligt att bli av med alliansen !
Men ni som redan nu, 3 år innan valet, börjar oroa er för att Alliansen skulle åka ut i kylan får nog tänka om eller öka den dagliga dosen av valium.
Har ni verkligen inte fattat att väldigt lite handlar om politik och väldigt mycket om vem som kontrollerar de största agendasättande mediekanalerna.
Den som har medvinden i media har väldigt stora fördelar vilket gör att vi fortsätter att leva i en marknadsdiktatur där Almega kräver låsta löner i 10 år och liberala debattörer vill avskaffa lagstadgad semester.
Och ärligt talat, Skall vi ha RUT-avdrag så se för fan till att ha det enligt Dansk modell där handikappade och ålderspensionärer nyttjar det. Detta är ju löjeväckande hur smulor kastas till knegare och alla med mera årsinkomst berikar sig. Tyvärr är ju knegaren så uppfylld av att titta på realitysåpor och konsumera kapitalvaror på avbetalning så de märker inte ens vad som händer innan det är för sent. Som man sår får man skörda.
Reinfeldt bör ställas inför rätta som krigsförbrytare. Han har fört in Sverige i ett folkrättsvidrigt krig (Libyen) där man mördar människor genom flygbombningar, och Svenska flygvapnet understöder angreppen genom spaningsinsatser mot lämpliga mål. Nyligen mördades Khadaffis yngste son samt ett par av barnbarnen. Oavsett vad man tycker om Khadaffi, så är detta ett folkrättsbrott.
/K
K, du uppskattar alltså att folkrätten är utformad för att ge nationers ledare möjlighet att göra vfsh med befolkningen utan att någon skall lägga sig i det?
At KD forsvann ur Riksdagen vore bra då det er et parti med unkelt och gammalmodigt syn.
Alexander Fraser Tytler, Lord Woodhouselee (15 October 1747 – 5 January 1813), sade följande:
"A democracy is always temporary in nature; it simply cannot exist as a permanent form of government. A democracy will continue to exist up until the time that voters discover that they can vote themselves generous gifts from the public treasury. From that moment on, the majority always votes for the candidates who promise the most benefits from the public treasury, with the result that every democracy will finally collapse due to loose fiscal policy, which is always followed by a dictatorship. The average age of the world's greatest civilizations from the beginning of history has been about 200 years. During those 200 years, these nations always progressed through the following sequence:
* From bondage to spiritual faith;
* From spiritual faith to great courage;
* From courage to liberty;
* From liberty to abundance;
* From abundance to complacency;
* From complacency to apathy;
* From apathy to dependence;
* From dependence back into bondage."
/ Åke M
Magnus Redin
Khadaffi är EN av diktatorerna i Mena länderna. Se på vad som händer i Syrien, Jemen, Bahrein mm. Varför inrättas ingen sk "flygförbudszon" där? I Bahrein tog man in saudiska trupper och skjöt civilbefolkning. Men där var det inte aktuellt med någon flygförbudszon. Amerikanska 5.e flottan har ju sin bas i Bahrein.
Sanningen är att Khadaffi satte upp sig mot USA, och vägrade ingå i AFRICOM (USA Afrika Command). Dessutom hade Kina stora intressen i Libyen med ett 50 tal projekt och 30 000 kineser på plats. Det ligger i USA:s intresse att tränga ut Kina ur Afrika. Libyen har länge stått på USA:s agenda.
Situationen i Libyen skiljer sig dessutom från Egypten och Tunisien. I Libyen var det frågan om ett förberett väpnat uppror från en rebellstyrka och inte någon folklig proteströrelse. En suverän stat har full rätt att slå ner ett väpnat uppror. Men Psy Ops har fungerat bra från västmakternas sida,man har demonisert Khadaffi fått till det att han angriper sin civilbefolkning. Och det är klart, att det som i alla krig blir förluster bland civilbefolkningen också, av USA så kallad Collateral Damage.
Nu får ni växa upp, och sluta tro på sagorna om att angreppet mot Libyen är en humanitär insats. Tvärtom har flygangreppen ökat lidandet för befolkningen. Utan dessa hade Khadaffi regimen förmodligen snabbt kväst upproret och därmed minskat skadorna på civilbefolkningen.
Här är det storstrategiska mål som gäller, men svenskarna och deras politiker har med hull och hår svalt propagandan.
/K
Jag har tappat allt förtroende för andra människor, det går inte att förstå dumhet. Sedan 90-talet har samhället spårat ur helt, fårket låter sig hjärntvättas av marknadsförarna.
Ingen är lycklig men alla jagar lycka, de tror att man kan köpa lycka, har man inte egna pengar så lånar man pengar. 33% som utnyttjar rotavdrag renoverar för att imponera på sina vänner, om andra TROR att man är lycklig känns det lite bättre.
Vi lever i en skruvad tid där det spårar ur snabbare och snabbare, hela tiden påhejade av marknadsförare som jobbar åt den lilla krets av superförmögna. I takt med att alla blir giriga försvinner samhörigheten i samhällena, man blir konkurrenter om status och beundran av omgivningen.
Fler och fler flugor fastnar i skuldnätet, spindeln sitter och njuter av sin fångst. Den vinst man fixar investeras inte i tillväxtskapande saker utan investeras i konst, guld, jordbruksmark och andra råvaror. Den sk tillväxten drivs med staternas nödkrediter.
Effektivisering av offentliga sektorn är väl det man längtar mest efter. Om frigjord kosing används till investeringar i infrastruktur är det ändå bättre. Att visa mod och ta bort värnskatten skulle göra luften syrerikare. Så är det väl 270 milj som ska tillbaka till AP-fonderna. Avkastningsskatten på pensionssparande är omoralisk. Försvaret?! Skolan! Det finns att ta i
@Peter Madison,
Jag bor sen snart 10 år i Schweiz, där ett parti som i princip motsvarar SD, dvs. SVP, är landets största med cirka 30% av rösterna.
Kan inte du komma ner hit på ett litet snabbbesök och förklara för medborgarna i Europas i särklass mest välskötta land att de är ett gäng "puckon med sydstatskepsar"?
Sen när du är klar med det kan du ju fortsätta din resa genom övriga västeuropa där SAMTLIGA länder, utom Sverige, för en immigrationspolitik som ligger nära den SD förespråkar.
Jag har bott i flera olika länder och din kommentar är så fullkommigt fanstastiskt dumdryg att endast en inskränkt svensk som har lärt sig att upprepa de av staten påbjudna PK flosklerna likt en lomotomerad papegoja kan vräka ur sig något liknande.
Utlandssvensk
Sverige kan utan att försämra kvalitén spara 500 miljarder per år genom att effektivisera den ofantliga sektorn.
500 miljarder, skrota SIDA, skrota 200 myndigheter. Det finns enorma mängder fläsk att skära om man vill.
Sen kan man samlokalisera mer ambassader inom EU tex.
Men nedskärningar kommer alltid sist inom politiska sfären.. Annat får stryka på foten innan köttgrytorna rensas.
Sverige kastar bort pengar i soporna samtidigt som vi snålar på tex äldrevård etc. Låt icke politiker göra en utredning..hehe
Anonym 2011-05-08 13:54
Ja inte var socialdemokraterna så bra precis, men Alliansen är ju etter värre när det gäller den här utgallringen av t.ex sjuka. Jag försvarar inte på något sätt socialdemokraterna.
Det vi behöver är kloka riksdagsman som dessutom har "hjärtat på rätta stället".
Och dessa finns ju definitivt inte bland Alliansen kan jag konstatera.
Jo SBAB används på ett löjligt oansvarigt sätt nu men det måste ändras på. Och eftersom det är den enda bank som politikerna har någon makt över så måste det ju bli den.
Såklart att man inte kan "låna av sig" själv hur som helst. Jag menar skillnaden mellan att staten lånar av privata banker eller sin egen bank. Nu fungerar det ju så att om bankerna inte "gillar politiken" så skulle de kunna sluta låna ut till företag, privatpersoner och staten. Det skulle då bli penningbrist i samhället. Väldigt enkelt för bankerna att sätta käppar i hjulet för en regering. Om då politikerna har SBAB så kan ju all utlåning ske genom den istället.
Och för staten själv så måste det ju vara en självklarhet att när den lånar så skall det vara ifrån sin egen bank istället för en privat bank.
AB 2011-05-08 14:30
"Sigvard – du kan tycka det är hur mysigt som helst med "helhetsvinster", du kanske ser framför dig hur medborgarna är lyckliga, sjunger sånger och håller varandra i handen. Då "egoism" och "girighet" bara är ett minne. Du resonerar dock som om du vore 10 år. Det där med att låna av sig själv, herre jävlar!"
Nja, har svårt att se mig själv i det du beskriver. Ett par dagar kunde ju vara kul att springa runt och sjunga och hålla varandra i handen men sedan skulle jag troligen starta ett 3:e världskrig eller något för att få lite omväxling ifrån det.
"
Problemet med din socialistiska mys-vision är att den, precis som all socialism, är murad med tvång och stöld. Du kan inte genomföra detta utan att med våld (polis) ta ifrån människor sin egendom och förtjänst. Men det är klart, demokrati är ju massans rätt att förtrycka minoriteten. Låt minoriteten arbeta och betala (dvs skatta) för majoriteten. Det är en det goda samhället det."
Det är ingen socialistisk mys-version. Det gäller att skapa en en rättvisare fördelning.
Viktigast är egentligen ekonomin. En statlig bank som skapar krediter som jag nämnde är naturligtvis inte optimalt men bättre än privata banker.
Det optimala vore förstås ett system där Riksbanken skapade tillgångsbaserade pengar istället för krediter som bankerna gör nu. Och att full-reserve-banking system infördes.
AB 2011-05-08 14:30
Nja, har svårt att se mig själv i det du beskriver. Ett par dagar kunde ju vara kul att springa runt och sjunga och hålla varandra i handen men sedan skulle jag troligen starta ett 3:e världskrig eller något för att få lite omväxling ifrån det.
Det är ingen socialistisk mys-version. Det gäller att skapa en en rättvisare fördelning.
Viktigast är egentligen ekonomin. En statlig bank som skapar krediter som jag nämnde är naturligtvis inte optimalt men bättre än privata banker.
Det optimala vore förstås ett system där Riksbanken skapade tillgångsbaserade pengar istället för krediter som bankerna gör nu. Och att full-reserve-banking system infördes.
Inte för att jag är socialist men det finns orättvisor som systemet har skapat. Idag kan enskilda personer tjänar 40 miljarder kr per år.
Någonstans är det fel när vanligt folk som utbildat sig, jobbat hårt och sen får stryk i en finanskris numera får bo i tält eller husvagn, medans de som skapat krisen får 500 miljarder dollar i nödlån för att fortsätta tjänat 20 miljarder per år.
Socialism är vidrigt, men det är även kleptokapitalismen vi lever med idag.
Det är inte rent spel längre, du kan inte göra en Buffet resa från noll.
Låt detta äckliga perversa system dö. Vanligt folk kommer klara sig bättre i ett ärligt system. De som sitter på hundrtals miljarder gör ingen nytta med dessa pengar ändå och har ingen glädje av dem. Vi måste förbi dagens sjuka samhälle och se framåt igen, som man gjorde efter WW2.
Anonym 2011-05-08 17:03 : Bra inlägg !
Hela vår kapitalistiska marknadsdiktatur fungerar som ett stort pyramidspel som flyttar ekonomiska värden uppåt i pyramiden.
De sist in tar största smällen, om än kollektiviserad.
En stor del av omkostnaderna för att ett fåtal skall bli mer förmögna faller på vår miljö, miljön betalar priset för denna ständiga jakt på tillväxt.
Jag tycker du har fel, Markus likvidvänster. Alla tjänar vi på kapitalism. Miljön tror jag inte att du egentligen bryr dig om.
För en tid sedan uppmärksammade jag en tvåa om 47 kvm på ringvägen på södermalm där budgivningen stannat på 42'000 kr/kvm (2 milj). Här kan man se hur budgivningen torkade upp i google cache
Mäklaren har kört en klassisk fuling och tagit bort objektet och lagt till det igen men nu till accept pris på 47'000 kr/kvm (2.2 milj)
Hur många fler sådana här fall finns det som aldrig kommer att avspeglas i den oficiella statistiken ?
Ringvägen är inte premium läge. Men våren 2010 så hade en 2a på södermalm inte gått för under 55'000/kvm. Nu kan man inte ens pressa över 42'000/kvm. Jag tror att det vi ser nu är att standardobjekten viker först. Och efter det kommer prisfallen på premiumobjekten.
/Realisten
Realisten, ser ut som ett solklart fall av lockpris, då man inte accepterade bud som var lagda över utropspriset.
Politikerna har tagit / tar för mycket av folket !
De har alldeles för stor makt.
Med all denna makt struntar de i folket och driver sin egen agenda.
Politikersystemet har blivit en egen organism som hittar på en massa skit som folket aldrig har bett om!
Vilka har bett om denna enorma invandring ?
Jo politikerna för de får då en större body att administrera.
Fler generaldirektörer, mera status, mera pengar osv.
Och inte minst skattebefriade tjänster med jättelöner i EU !
@utlandssvensk 17.34
Verkar som om vi båda är lobotomerade då och apropå kacklandet låter du förvillande likt en papegoja . Var det inte SVP som ville förbjuda minareter? Nu vet jag inte om sydstatskeps är modet nere i alperna så antagligen bär du tyrolerhatt…
"Var det inte SVP som ville förbjuda minareter?"
Ville? Det är redan genomfört via en bindande folkomröstning.
Tja, hellre tyrolerhatt än dumstrut….
Allvarligt talat, tror du verkligen på att dagens svenska immigrationspolitik är till gagn för landet? Är analfabeter utan pass från MENA länder en "resurs"? Om du tror på detta kan jag bara konstatera:
1. Din analys skiljer sig totalt från majoriteten i samtliga västeuropeiska parlament, med undantag av Sverige.
2. Du lever i en fantasivärld.
Utlandssvensk
Sigvard
Jag är ledsen, jag kan inte ta dig på allvar. Antingen så är du totalt ovän med verkligheten eftersom du uppenbarligen inte förstår ens elementär nationalekonomi eller också är du ett troll. Oavsett tänker jag inte slösa mer tid.
http://www.youtube.com/watch?v=B5yz7TV_a9s&feature=related
Tänkte direkt på den här låten då jag såg rubriken. Fin låt är det, helt annat budskap än cornu:s inlägg.
Alliansen följer en lång tradition av splittring av det svenska samhället. Dom gynnade är bankerna och vissa storföretag. Lönerna sänks, kreditgivningen ökar, spekulationen tilltar och kriserna avlöser varanadra.
Produktiviteten har ökat men vi ska jobba allt mer och längre. Sämre arbetsförhållanden och tillväxttigern Kina är förebilden. Snart skrivs det självmords-kontrakt på svenska arbetsplatser.
Miljön utarmas resurserna slösas bort. Orimligt hög konsumtion för vissa och förnedrande fattigdom för andra.
Det räcker nu!
@ Z 2011-05-08 14:16.
🙂
Om Juholt ska raka av sig sin stora kalufs, blir det väldigt mycket hår att hänga under Reinfeldts näsa. Jag tycker att vi kan tillåta att håret får spridas över Reinfeldt kinder.
Sedan skulle man kunna tänka sig en matchande kreation, bestående av ett långt vitt tygstycke formad som en sladdvinda, på Reinfeldts hjässa.
Re Peter Madison
Jag kan bara instämma i Utlandssvensk´s analys, hur kan du sitta och gapa om inskränkta sydstatsbönder när Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Österrike, Holland, Belgien, Schweiz, Danmark och Norge har liknade politiska partier och politik som SD.
Du kanske ska läsa annat än AB och Hänt i veckan så du skaffar dig grundläggande kunskaper om europeisk politik.
Fast det kanske kräver för mycket av ditt begränsade intellekt.