I de hånade och bespottade survivalistkretsarna så talar om man om EDC/GHB, every day carry eller get home bag. Det där nödvändiga man till vardags kan behöva för att överleva exceptionella situationer och bär med sig i sin man-bag.
För den som jobbpendlar längre sträckor så kanske man kan kalla den för en pendlarväska, en commuter bag, CB. Den man har den goda boken i, samt lite jobbgrejer. Med fördel så utrustas den alltså med åtminstone ett dagsbehov av kalorier, t ex två påsar jordnötter, dricksvatten, underklädsombyte, handduk och ett par extra sockar för att slippa frysa om fötterna. Och tidsfördriv för att hålla humöret uppe. Plus allt annat som survivalisterna tycker man skall ha med sig.
Sedan gäller det förstås att man tar det lugnt och inte tror på SJ när de säger att tåget skall starta om fem minuter, så man inte gör slut på förråden i förtid.
Landsfader Reinfeldt påtalar att vi har ett stort behov av transporter och att man förstås måste tillsätta en utredning. Att svaret skulle vara så enkelt som att köpa transportmedel anpassade till klimatet vore ju liksom för enkelt. Och antagligen för dyrt. Bättre med en utredning, så man visar handlingskraft med lite skattepengar tills saken är bortglömd.
Man kan nog se kaoset i transportsystemen som en bra försmak på vad som skulle kunna hända vid en plötslig politisk oljekris. Vi har strukturerat upp vårt samhälle att vara helt beroende av transporter, och svaret är inte så enkelt som att köpa klimatanpassade fordon.
Vi också går mot en allt akutare strukturell drivmedelskris så här i spåren av peak oil, och vi behöver alltså minska på transportbehovet. Inte bara vid akutsituationer, utan även till vardags.
Sårbarheten hos det moderna samhället är stor, men tack och lov finns det åtminstone vänliga själar både här och var. Vid kris visar sig både den sämsta och den bästa sidan av människan.
Vi har fullt medvetet byggt upp den här sårbarheten, för vi är ju människor, härskare över naturen.
Det är mestadels nyare byggnader som rasar. Flute har bra förklaringar kring detta.
Och survivalisten Att leva efter 2012 skäller ut de drabbade så det osar om det. Hört talas om väderleksrapporter? Ett citat: “… den som i lördags satte sig på ett tåg utan kläder, färdkost och en rejält tilltagen bok får skylla sig själv. Punkt slut.”
1 kommentar
Varannan resa man gjort med SJ genom åren har det varit någon försening, krångel med en vagn, lok el dyl.
Att då begära att de ska klara minsta störning i väderleken är nog tyvärr att begära alltför mycket.