Samtliga svenska storbanker har nu presenterat sina kvartalrapporter, som visade sig komma in under förväntningarna. Även om det är för tidigt att dra några slutsatser, så gör kapitaltäckningskravet det nödvändigt för bankerna med fortsatta höga vinster för att kunna fortsätta låna ut mer till bostadsbubblan. Utan vinster hos bankerna så kommer alltså inte bostadspriserna fortsätta stiga och BLT-spekulanterna är alltså beroende av att bankerna gör vinst, om de inte vill se bostadspriserna falla.
I Sverige har vi zero reserve banking. Banken kan låna ut kundernas inlåning och obligationsmarknadens upplåning utan att behålla något av detta som reserv. Någon fractional reserve banking, där man ska hålla en bit av kundernas pengar i förvar existerar inte i Sverige.
Istället har vi kapitaltäckningskrav. Det innebär att bankernas aktieägares pengar ska hållas i reserv och inte kundernas pengar. Dessa reserver består av eget kapital, vilket alltså är bankens skuld till aktieägarna. Eller om man så vill – en kombination av aktieägarnas emitterade aktiekapital och ackumulerade vinster man ej delat ut.
Om en bank gör en vinst på 500 MSEK, så kan banken välja att dela ut t ex 250 MSEK till aktieägarna. De övriga 250 MSEK tillför man bankens egna kapital, vilket gör att man kan låna ut mer pengar.
Kärnprimärkapitalkravet är 5% och riskvikten för bolån är 25%. Det betyder att 250 MSEK i sparad vinst gör att banken kan öka sin utlåning till bostadsbubblan med 250/(0.05*0.25)=20 000 MSEK eller tjugo miljarder kronor. Skulle man istället gjort en förlust på 250 MSEK skulle man på motsvarande sätt behöva minska sin utlåning till bostadsbubblan med tjugo miljarder.
Om banken inte gör någon vinst kan inte banken låna ut mer pengar och därmed inte bidra till att driva upp bostadsbubblan. Utan vinst måste istället aktieägarna tillföra kapital via nyemission, annars kan inte banken utfärda några nya lån, netto.
De som hatar att bankerna gör vinster på servicen att hatarna kan skaffa en bostad ska alltså vara medvetna om att den kära bostadsrätten inte kommer stiga i pris längre, om bankens vinster uteblir. Om banken gör förlust blir det rent av så att banken måste minska sin utlåning, eller rent av stoppa nya lån och att nya BLT fyller på pyramidspelet bostadsbubblan. Detta givet att folk inte amorterar eller aktieägarna inte tillför nytt kapital via nyemission.
Banker, som ser att de inte kommer gå med vinst framöver, bör alltså uppmuntra amorteringskrav och tvinga fram amorteringar hos kunderna. Därmed kan man åtminstone skaffa sig nya kunder via nya lån i samma takt som amorteringarna sker.
Där är vi dock inte idag. Bankerna gör fortfarande vinst, även om vinsterna är en besvikelse, och de svenska hushållens skuldbubbla fortsätter att pumpas upp. Men det finns via kapitaltäckningskraven en intim koppling mellan ökad utlåning och att bankerna gör vinster. Och bostadsbubblan är driven av just denna ökade utlåning. Som kommer ta tvärtstopp om bankerna börjar göra förluster.




