Fd finansminister Anders Borg är ute igen i media och pratar om att det behövs ännu hårdare amorteringskrav och att ränteavdragen “bör ses över”. Jag trodde att han skulle jobba åt World Economic Forum, men tydligen innebär det att man är en linslus och lobbyist i Sverige. Eller så har han fått sparken, eller så är jobbet åt WEF inte så betungande.
Wikipedia skriver följande om vad Anders Borg ska hålla på med efter sin politiska karriär:
“Den 14 november 2014 meddelade World Economic Forum (WEF) att Borg kommer att leda organisationens nya initiativ för att främja globalt samarbete med ett nytt ramverk för det globala finansiella systemet. Enligt Klaus Schwab, grundare av WEF, ska Borgs arbetsgrupp fungera som en plattform för beslutsfattare från regeringar, centralbanker, myndigheter och institutioner.”
För att leda organisationens nya initiativ verkar han vara väldigt mycket i Sverige och uttala sig om landets finanspolitik och bostadspolitik. Inte för att det existerar vare sig någon skuldbubbla eller bostadsbubbla, förstås. Ändå är det ständigt detta han verkar prata om i media.
Återigen fascinerande att han inte genomförde något av denna politik han nu pratar om under sina åtta år som finansminister. Tvärtom så ligger Borgs finanspolitik bakom både bostadsbubblan och skuldbubblan, men när fan blir gammal läser han bibeln sägs det.
Uppenbarligen saknar Borg att stå i det svenska rampljuset. Fast man måste ju beundra honom för att så många gånger på så kort tid sagt samma sak.
Senaste intervjun hittar man hos Talentum/Affärsvärlden.




