I ett pressmeddelande meddelar nu Finansinspektionen att man slopar amorteringskravet. Bostadsbubblan och skuldbubblan tillåts alltså fortsätta helt obehindrat, och statliga SBAB:s förhandsuppgifter till sina kunder var alltså korrekt.
“FI anser att det finns ett behov av ett amorteringskrav i Sverige. Det ökar hushållens motståndskraft mot störningar och minskar risken att Sveriges ekonomi påverkas negativt om något oväntat händer i Sverige eller i omvärlden.
Kammarrätten har i sitt remissyttrande gjort bedömningen att det är tveksamt om FI har stöd i lagstiftningen för att införa regler om amortering. FI har gjort en annan bedömning men delar Kammarrättens syn att det inte får finnas några tveksamheter kring regler som påverkar många hushåll under lång tid.
FI konstaterar därför att myndighetens mandat att ta fram regler på området behöver förtydligas. Tills vidare kommer FI att avvakta med det fortsatta regelarbetet. Det innebär att amorteringskravet inte kommer att vara på plats från den 1 augusti 2015.”
Avgörande exit-strategi är alltså kammarrätten i Jönköpings utlåtande, som gör att FI kan backa ur med äran i behåll. Man kan lätt misstänka att generaldirektörens tidigare utannonserade avgång har med saken att göra, men skedde i omvänd ordning för att vara lite mer diskret.
Att SBAB sagt att kravet kommer tas bort gör att man kan misstänka en hel del spel bakom kulisserna.
Så bolånefesten1. kan fortsätta.
FI har en pressträff klockan 09:30, så därefter vet vi kanske lite mer.
1. Det är nämligen fest när man tar på sig massiva skulder, man aldrig kommer betala tillbaka.




