Det finns minst åtta anledningar till att vi kommer få se stigande bostadspriser i vår. Lista följer.

Bostadspriserna kommer stiga i vår och här följer fem anledningar.
- Räntesänkningar
Riksbanken väntas enligt i princip alla prognosläggare sänka sin styrränta ytterligare 0.25 procentenheter till 1.75%, vilket kommer sänka de populära rörliga räntorna ytterligare. - Lättat bolånetak
Bolånetaket kommer sänkas från 15% till 10% i april, dvs man kommer kunna för samma handpenning allt annat lika betala 50% mer för en bostad. Naturligtvis ökar det inte möjligheten att låna pengar till övriga 90% men köpare kommer givet kreditvärdighet kunna betala mer för bostäder, eller köpa större bostäder än tidigare, vilket ökar trycket på dyrare objekt. - Minskade amorteringskrav
Amorteringskraven sänks vilket minskar hur mycket pengar man behöver lägga på boendet varje månad. Skuldkvottaket om 4.5x bruttoinkomsten med medföljande en procentenhet ökad amortering tas bort. Även om amortering är sparande och inte en utgift, så ökar det hur mycket man kan betala för en bostad. - Högkonjunktur
I princip samtliga prognosmakare väntar sig att vi får högkonjunktur 2026 och det finns redan tecken på att ekonomin i Sverige stärks. Det betyder fler i jobb*, ökade lönekrav och ökad framtidstro som lösgör kapital. Lokalt och regionalt kan också arbetsmarknaden göra att inflyttande nyanställda ökar trycket på bostadsmarknaden. - Reallöneökningar
Hushållen får reallöneökningar, dvs att lönerna stiger mer än inflationen, vilket ökar utrymmet för att betala för en bostad. - Sänkta skatter
Tidölaget sänker en lång rad skatter vid årsskiftet, vilket ökar hushållens utrymme för pengar att lägga på bostaden. - Bostadsmarknaden är starkast på våren
Det finns en etablerad säsongseffekt att bostadspriserna stiger under våren och faller under hösten, vilket i sig drar upp priserna i vår. - Många som väntat med att flytta
Många hushåll har väntat med att flytta på grund av osäkerhet kring konjunkturen, Trump, kriget i Ukraina mm, och för varje månad man skjuter upp flytten desto större blir behovet, vilket gör att till slut blir en ketchupeffekt när alla strömmar in på köpsidan.
Det som talar emot att priserna stiger är att många bostadsrättsföreningar stoppat huvudet i sanden över de ökade kostnaderna för drift och underhåll, och därmed behöver höja sina avgifter, vilket påverkar priset. Det går inte att skjuta upp avgiftshöjningarna i all evighet. Sedan kan det förstås också bli fullt krig med Sverige som kinetisk deltagande eller Trumpregimen i Vita Huset drabbas av ännu större drittsirkuset än redan pågår, men de åtta listade anledningarna ovan är i princip säkra. Det finns förstås osäkra saker som kan inträffa på uppsidan, som en fungerande vapenvila i Ukraina, eller rent av ett ryskt sammanbrott.
*det är sysselsättningen som driver bostadspriserna, dvs hur många som jobbar, inte arbetslösheten som inte är inversen på sysselsättningen. Sysselsättning definieras lika i hela EU och handlar om hur många som jobbar och där är Sverige redan i toppskiktet inte bara i EU utan i världen oavsett hur mycket det klagas på arbetslösheten – vi definierar så många fler tillhörande arbetskraften eftersom vi inte har hemmafruar generellt i Sverige. Förenklat är arbetslösheten hur många som söker jobb, inte hur många som saknar jobb.
39 kommentarer
Det finns mycket uppdämd volym . Frågan är hur länge den volymen håller emot
Prisstatistiken sätts av de objekt som säljs, inte de som inte säljs.
Ja
Ändock om priset ökar bara lite så kommer massor med väntande säljare komma ut på marknaden. Det kommer hålla emot
Hoppas du får rätt. Jag kan tänka mig att sälja villan i Stockholm och flytta utomlands.
+1 Flyttar kanske inte utomlands men annars…
Tänker att man äntligen kan bygga pool, åka till Thailand och köpa ny bil.
Värdera om huset. Öka belåningen. Leva loppan. Nu jävlar ska ni få se på ökad konsumtion:)
Ang. 4,5 gångers regeln. Viktigaste anledningen till att det kommer öka priserna är att det leder till lägre KALP. Vilket gör att man kan låna mer från banken.
En bra sammanställning!
I Spanien där vi har vårt sommarställe är prisnivån den högsta sedan finanskrisen.
Senaste året har villapriserna stigit med över 20% i vårt område där.
Det är primärt utländska investerare som driver upp priserna på solkusten.
Det där med att BRF skjuter underhållskostnader på framtiden stämmer nog i många fall. Det är ett massivt tryck från inte bara styrelsen utan också medlemmarna att månadsavgiften ska vara låg och inte höjas. Orsaken är givetvis att en höjd månadsavgift sänker värdet på bostadsrätten. Har man tänkt att sälja inom säg 5 år så är man inte intresserad av att finansiera ett stambyte om 10 år.
Självklart ska avgiften vara så låg som möjligt och inte höjas i onödan. Brf är boende till självkostnadspris.
Det viktiga är att underhållsplanen är uppdaterad och att det finns ett sparande som täcker upp den.
Man kan nästan tro att regeringen vill se ökade bolån.
Självklart. Det sista makten vill är att medborgarna är skuldfria och kan göra lite som dom själva vill med sina liv.
Fast bevisligen vill ju majoriteten av svenskar satsa mer eller mindre allt på sitt boende.
Det är väl nästan inget land i Europa där så stor del av “pengarna” går till boende.
Då jag tänker sälja. Bra!
Många brf behöver höja avgifterna när det är slut med att redovisa enligt den förenklade K2 (som tillåter avskrivning av hissar m.m på 120 år) och behöver gå över till K3 från och med 2026.
Som jag fatat det kan man i en brf fortsätta ungefär som förut, bara att det ser sämre ut i bokföringen och deklarationen. Jag har inte direkt djupdykt i den frågan så jag kan ha fel.
I vår förening har vi alltid löst olika reparationer och investeringar med lån när det är dags istället för att spara pengar som ständigt sjunker i värde. Över tid blir det “rättvist” för oss boende även om det kan se illa ut i bokföringen att man inte sparar något för framtida behov och att avsmrivningstiderna är långa.
När vi flyttade in i början på 90-talet var avgiften 4500:- kr/månad och nu är den 7000:- kr/månad. Då har vi renoverat alla badrum, bytt radiatorsystem, renoverat balkonger, investerat i värmepumpar, renoverat fönster, byggt om en tvättstuga till föreningslokal och gjort stambyte och innan vi flyttade in hade man lagt om taken, byggt några nya garagelängor och asfalterade vägarna i området, som tidigare var grusvägar.
De som just för tillfället bor i föreningen har fått betala för det som just för tillfället behövt åtgärdas. Föreningen har aldrig mörkat för spekulanter vad som är på gång, men det framgår ju att föreni gen sköter underhållet och avgifterna har aldrig skenat utan stigit ganska linjärt.
Kostnaderna kan väl inte förändras särskilt mycket beroende på vilken redovisningsmetod och deklarationsblankett man använder?
Ja brf kan ju göra förlust år efter år pga av avskrivningarna, men balansräkningen kommer bli mer verklighetstrogen. Kanske kan det påverka möjligheterna för brf att få nya lån till hyfsade räntor?
Trevlig och smart förening.
Jag tror också att 2:an (85–> 90 %) innebär att många förstagångsköpare kan börja handla då det blir enklare att få ihop kontantinsatsen. Det gör att de som sitter på en 1:a kan börja köpa större lägenheter då de kan få sin 1:a såld (många banker kräver att du först ska sälja innan du får lån för att köpa större) vilket startar flytt- och försäljningskedjor.
Efter att sett på hur det påverkat Norge tidigare i år så blir det nog lättare för ensamma att köpa mindre lägenheter men svårare att köpa större lägenheter eller hus. För par och familjer blir det lättare generellt.
Efter Norge implementerade det steg bostadspriserna uppemot 4-5% i år. För de flesta objekt blev det snarare svårare att köpa ensam då det drev upp priserna och det inte var att få ihop 15% egenkapital som var tufft men att du behövde ännu mer när du nått maxbelåning. Går de flesta lägenheter på 3.000.000+ nu och du får låna max 2.5m måste du ju få ihop 500k oavsett om kravet är 10 eller 15%.
Jämför du ett par och en ensamboende som alla får låna 2.5m och vill köpa ett hus för 5m. Paret måste bara lägga 250k vardera mens den ensamma måste få ihop 10x egenkapitalet eller 2.5m. Det är där problemet ligger för egna köpare, så i Norge får en majoritet hjälp från föräldrarna nu för att köpa en första bostad.
En anledning till att bostadspriserna sjunker i vår: Evig tillväxt i en ändlig värld? = 0
Så länge penningmängden stiger så lär priserna öka även utan BNP-tillväxt.
Kontenta.
Köp nu! Sälj senare!
En sak man kan tillägga men är en mer långsiktig påverkan. Jag såg en studie i USA som visade att antalet personer per hushåll har gått från 4 till 2.5, och det har definitivt varit liknande utveckling i Sverige.
Även om befolkningsantalet och bostadsutbudet hållit sig relativt stabilt, om fler personer vill bo ensamma så är det klart att det kommer påverka efterfrågan och priserna.
Om det slår in så borde väl efterfrågan på att bygga småhus också öka? Det har varit gynnsamt att bygga nu för den mindre skaran som haft råd. Många av byggföretagen har inte kunnat höja sina priser på länge. Den luckan håller i så fall på att stängas.
Anledning 8 (av fem :-)).
Min världsbild är sådan att anledningen till att flytta är att man har bytt anställning som inte medger pendling, utan man måste flytta närmare arbetsplatsen. Då har man inte mycket val när det gäller tidpunkten för flytten.
Hur vanligt är det att folk flyttar inom sitt närområde (för lämpliga värden på närområden)?
Finns det statistik?
Flyttar 2024, oräknat barn under 20 års ålder då dessa generellt flyttar med sina föräldrar.
Totalt 1 159 676 personer oräknat barn:
Inom fastighet 45751 3.9%
Mellan fastigheter inom distrikt 328756 28.3%
Mellan distrikt inom kommun 351575 30.3%
Mellan kommuner inom län 242761 20.9%
Över länsgräns 190833 16.5%
Solklart vanligast är att flytta inom kommunen, ungefär lika fördelat mellan stadsdelar som inom samma stadsdel.
Värt separat artikel på bloggen faktiskt, med mer detaljerat data.
Efter att ha sovit på saken har jag kommit på flera anledningar till att flytta:
Man har blivit trångbodd efter att ha fått fler barn,
Ändrad ekonomi,
Omgivningen ändras på ett negativt sätt (byggen av olika slag),
En ny granne har flyttat in.
Alla dessa förändringar kan tänkas lösas med en flytt inom närområdet.
Punkt ett kan förebyggas mer preventivmedel.
mer -> med
Listan går att göra lång. Skilsmässor / samborelationer som tar slut, partners dödsfall, ålderdomskrämpor.
“Den vanliga anledningen” som mäklare brukar säga, dvs en sprucken relation, är väl det som oftast leder till flytt.
“Man har blivit trångbodd efter att ha fått fler barn”
Eller tvärtom, man bor onödigt stort (och därmed onödigt dyrt) efter att de flyttat hemifrån.
Att ta bort det helt märkliga kravet på 4.5 ggr årslönen för extra amortering är bra för alla som har inkomster eller tillgångar som inte kommer från direkt lön. Helt rimligt för en regering som för ekonomisk politik åt höger (och därmed lite förvånande för det är inte vad de tycks göra för det mesta … )
Visst, amortering är att spara åt sig själv, men om man nu kan hantera kapital kanske man har åsikter om var man får bäst utväxling för de pengarna.
Inkomster som inte kommet från lön är naturligtvis suspekta. Om polisen misstänker svarta pengar kan den ta fastigheten i beslag.
Banker vill förstås inte medverka till penningtvätt så de undviker att ge lån i sådana sammanhang.
Det som kraftigt talar emot prisökning är att både bloggaren och jag tror på en uppgång.
Fasit för tidigare prognoser talar för sig självt.
Sant.
Skönt att se att det finns lite tort krut att bränna av för regering och Riksbanken. Tycker att fölk klarat av “högre” räntor rätt bra utan total krasch. Måste väl ändå betyda att gemeneman i Sverige inte är överbelånade utan kan både spara och ta ansvar. Har ju skrivit en likande lista här på bloggen tidigare men jag har inte bara skrivit utan även köp en hus i fjällen i januari. Är man så övertygad så måste man skrida till verket. Investering i familjen och förhoppningsvis ett bra ekonomiskt beslut. Nu åker vi mot en ny topp
1. Mer sannolikt att räntor går upp. Följ inte med i ”hopium”-svärmen:)
Nästa steg för svenska bolån är runt 5-6%. Planera för detta.
Mvh Yu Wong
Perfekt om det stämmer, måste sälja fritidshuset på Gotland innan kriget i Baltikum drar igång, känns som det är lite halvbrådis att sälja