Artikeln innehåller sk affiliatelänkar för Tessie och Telsa.
Sedan årsskiftet har Tesla börjat skrota sina gamla hemliga API:er för fjärrstyrning av deras bilar, och istället lanserat officiella API:er. Detta gör att den gamla inofficiella integrationen för Home Assistant går allt mer sönder, men jag har gått över till fantastiska Tessie, som inte bara erbjuder Home Assistant, utan även iPhone, web för desktopdator, Apple Watch, Android och Wear OS, och man kan nu rent av låsa upp sin bil med bara Apple Watch. Jag har nu de facto sparkat ut Teslas egna app som huvudstyrning. Gratiserbjudande för Tessie mot slutet.
Icke-tekniknördar slutar läsa här och klickar lämpligen på denna länk istället.
Alla tredjepartsappar för Tesla har fram till nu byggt på att man till största delen debuggat sig fram till Teslas API:er för fjärrkontroll av bilarna, sk reverse engineering och egentligen inte stötts officiellt. Tesla har nu sedan årsskifitet ändrat på detta och infört egna officiella API:er.
Detta har bland annat gjort att integrationen i Home Assistant har gått sönder ännu mer än den gjorde när den blev utsparkad ur officiella Home Assistant sedan Tesla ändrat autentiseringsmetoden. Sannolikt kommer inga gratisintegrationer tillbaka, eftersom Tesla nu med sina officiella API:er kräver att utvecklarna håller nycklar på officiella webplatser.
Så sedan jag bytt till Home Assistant Green har jag inte haft en integration med Tesla, men nu skaffade jag Tessie, som är helt suverän, samt även snabbare än Teslas egna sega app. Plus att den erbjuder allt möjligt som inte Tesla själva erbjöd.
Det inkluderar webtjänst via desktop, så man inte bara kan få all tänkbar och otänkbar statistik, utan också fjärrkontrollera Teslan utan en smartphone. Det inkluderar komplett körloggning, vilket är extremt praktiskt inte bara för oss statistiknördar, utan också för oss som kör bil i tjänsten och nu med 100 m i precision kan få distanser för milersättningar.
Enskilda körningar loggar allt – hastigheter, energieffektivitet, höjdskillnader, batteri mm, vilket förstås kan användas för att lära sig köra energisnålare. All aktivitet loggas också, inklusive detaljer kring all laddning. Och ja, det går att välja vad som ska loggas. Samt att du äger ditt data, får ladda ner det och göra vad du vill med det.
Med appen till Apple Watch kan jag nu låsa upp och köra bilen enbart med klockan, så om jag ska ut och löpträna någon annanstans än hemifrån måste jag inte längre släpa med mig mobiltelefonen som nyckel, utan det räcker med klockan, som ju också används för loggning av löpning.
Då Tessie har en officiell Home Assistantintegration, och rent av använder HASS som argument, via Tessies eget API, så var det en barnlek att få tillbaka teslan i hemautomatiseringsträsket. Därmed kan man styra laddningen utifrån solkraften eller Nordpools pris igen, och som jag gör även styra hur mycket bilen ska laddas till utifrån elpriset, så jag till vardags kör 50-60-70-80% laddning om jag inte ska åka någonstans särskilt.
Till skillnad mot den gamla inofficiella Teslaintegrationen så svarar också teslan direkt på Home Assistant via Tessie. Så t ex kan man få teslan att tuta och blinka om någon oönskad person närmar sig huset, eller vad för annat man nu kommer på – t ex automatisk defrost innan man ska till jobbet om det är minusgrader ute eller varit frost under natten. Möjligheterna är enorma, och Tessies API:er öppnar också så många fler funktioner. Enbart på min Model S finns det via Home Assistant 27 stycken kontroller, 14 sensorer och 40 diagnosvärden, inklusive lufttrycket i vart och ett av de fyra hjulen.
Oändliga möjligheter att försvinna ner i hemautomatiseringsträsket således. Då är inte ens alla funktioner tillgängliga via Tessies egna appar eller desktoptjänst ännu tillgängliga i Home Assistant.
Tessie undviker också det tidigare problemet med sk vampire drain, och att teslan aldrig somnade om man läste data från den till Home Assistant. Och förr var det så långsamt att mina automatiseringar först skickade en uppväckning, och väntade någon minut innan de började skicka faktiska order till bilen.
Tessie har över 300 000 abonnenter och är en betaltjänst, men prissatt på 5 USD per månad, 50 USD om året eller 200 USD för livstidsabonnemang känns det inte särskilt dyrt för vad man får och kvaliteten på det som levereras. Det är utmärkta gränssnitt, sparsmakad design och snabb effektiv teknik. Man kan ha upp till fem teslor i tjänsten, om man nu skulle ha så många i hushållet. Tessie har också flottprogramvara för t ex hyrbilsfirmor eller taxibolag, och som sagt ett eget API för den person eller bolag som vill göra egna grejer.
De som gjort detta vet vad de sysslar med. Jag är mycket imponerad.
Om du använder denna länk för att ladda ner och registrera dig och dina teslor på Tessie får du en månads gratis prövoperiod (länk fixad) mot normala två veckor. Annars finns hemsidan här.
Vill och kan du köpa (leasa) en Tesla använder du denna länk för att beställa en Tesla och får en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger. I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål. Inte för att Supercharger kommer fungera framöver, men ändå …
18 kommentarer
Har använt tessie i över ett år och måste säga att det är en grym app.
Har missat den. Skyller på kriget.
Helt rätt. Vill inte veta hur mycket jag missat när jag lägger så mycket tid på kriget. Och ge Lena en bamsekram från Nafogubben i bokhandeln. Var för starstruck för att fråga där och då. Ps boken är jättebra och högläste vissa stycken till frugan igår kväll. Ser fram emot den dagen då Putin är av daga och vi har fred och ni skriver böcker tillsammans.
Kram.
Mitt teknikintresse brukar jag avsluta kl 15 på vardagar. Så jag klickade alltså på länken, men hittade varken användarnamn eller lösenord. Kommer där en uppdatering?
Sitter i bekants bil, på väg ut ur Götet
Fy fn för att behöva göra det varje dag i rusn.
Länken till prövoperioden verkar inte funka!
Häpp. Där får jag för att jag inte dubbelkollar länkar. Så vart det med den saken. Fan.
Ja och Disney+ saknar lösenord. Nu får du faktiskt steppa upp, vill se Törnrosa ikväll ju.
Hej Lars, jag har också en Tesla men känt en oro för att använda så kallade tredjepartsappar. Kort och gott lite orolig att nåt ska hända med bilen som påverkar garantin etc. Men efter att ha läst det här inlägget så kanske jag slår till och testar enligt din artikel. Som teslanörd vill jag såklart få ut maximal info om bilen, typ batteritemp, batteristatus etc. Kan man i appen se hästkrafter och vridmoment? Gick att se via fina grafer i min gamla BMW.
I3s då, inga högbegåvade människor kör idag Tesla tyvärr (åtminstone har jag inte träffat någon, så varierad sanning). Vi vet för mycket nu. Köp en Kinabil istället, bättre för Ukraina kan jag lova.
Särskilt från den av Ukraina svartlistade biltillverkaren Geely.
Ja må så vara. Kör varken Geely eller Volvo faktiskt. Men jag är lite nyfiken på hur mycket aluminium som exporteras ifrån Ryssland. Sen är ju Musk lite speciell minst sagt.
Men det är såklart komplicerat, speciellt om man har övertygelsekonklikter kanske. Själv har jag inte riktigt det problemet, utan jag kör min sista bil.🚗 Tut tut 🙂
Nu är det via Teslas officiella API:er, så det känns inte riktigt som att Tesla kan säga så mycket om garantin tänker jag.
Det finns en diagnossensor som heter power, som nog är kraften som dras från batterierna mätt i kW. 92 kW maxade jag på idag, men jag provade inte att maxa, utan körde rätt normalt. Min var -74 kW på regen antar jag.
Snyggt! Men borde inte mätarna för batteri och räckvidd vara röda i låga änden istället för i toppen..?
Har inte orkat definiera om färgerna.
Om man nu vill lämna disneyplus och lära sig mer om hur man använder API samt Home assistant, var skaffar man sig litteratur och möjlighet att öka sin kunskap?
Tack!