De så kallade arbetarfackens organisation LO består endast av 13% av befolkningen och där det största fackförbundet är kommunalarbetarnas Kommunal. Färre än 3% av svenskarna är med i IF Metall och akademikerfacken TCO och SACO är 50% större än LO. Ändå uppträder LO som om de skulle representera en majoritet av svenskarna, när t ex IF Metall lika få som Liberalernas väljare.
Alla siffror avrundade till hela tusental och hela procentenheter utom pensionssiffrorna.
LO representerar med 1 389 000 medlemmar en liten minoritet om 13% av de vid halvåret 10 545 000 boende i Sverige och IF Metall med sina 302 000 medlemmar är alltså färre än 3% av svenskarna. Bland LO-förbunden är istället kommunarbetarnas Kommunal större med 503 000 medlemmar och knappt 5% av befolkningen.
För att få lite proportioner på hur få som faktiskt tillhör industriarbetarfacket IF Metall så röstade 299 000 personer på Liberalerna i riksdagsvalet 2022, och då måste man som bekant leta med både ljus, lykta och förstoringsglas för att hitta en liberal väljare som röstar på Liberalerna. För att hålla uppe medlemsantalet så ingår försvisso bilverkstadsarbetare i IF Metall, så många av medlemmarna jobbar egentligen inte inom industrin heller.
Faktum är att akademikerfacken TCO och SACO är 50% större än LO. Och den här bloggen har fler unika besökare på en vecka än IF Metall har medlemmar. Eller Liberalerna väljare.
Medlingsinstitutet skriver:
“Av de 3,9 miljoner yrkesaktiva fackliga medlemmarna i Sverige hör sex av tio till något av TCO:s eller Saco:s förbund medan fyra av tio hör till ett LO-förbund. Skillnaden i medlemsantal mellan å ena sidan LO-förbunden och å andra sidan TCO och Saco har ökat successivt sedan 2008, då de senare tillsammans för första gången hade fler yrkesaktiva medlemmar än LO:s förbund. Under 2022 fortsatte denna utveckling, i och med att LO-förbunden minskade med drygt 22 000 medlemmar medan TCO:s och Sacos förbund ökade med totalt knappt 15 000 medlemmar.”
LO och dess förbund blir en allt mer perifer faktor i Sverige. Dagens Arena anger 1.3 miljoner medlemmar i LO:s fjorton fackförbund, medan TCO-förbunden har 1.2 miljoner och SACO ca en miljon.
LO:s självbild är dock en helt annan, och liksom många andra företeelser i det svenska samhället lever man på fornstora dagar, som om vad man gjorde för 100 år sedan ska påverka hur deras övergödda fackpampar ska ses idag.
För övrigt gynnar LO höginkomsttagare och ger dessa 30% avsättning till tjänstepension, trots att 10.21% + 4.50% = 14.71% skulle räcka för att kompensera för den statliga brytgränsen och LO ökar alltså pensionsklyftorna mellan sin majoritet låginkomsttagare och minoritet höginkomsttagare. Kanske för att fackpamparna själva är höginkomsttagare?
För övrigt uppger SCB:s Partisympatiundersökning maj 2023 (PSU maj 2023) att endast 41% av LO-väljarna med partisympatier sympatiserar med Socialdemokraterna. Totalt är det endast 32% av LO-medlemmarna som röstar på Socialdemokraterna, eftersom 21% inte har några partisympatier alls.
Ändå tvingas LO-medlemmar finansiera Socialdemokraterna och LO ska ha representanter i Socialdemokraternas styrelse. Det vore kanske dags för övriga 70% av medlemmarna att säga att de inte vill betala pengar till sossarna. Å andra sidan kanske det också är därför allt färre är medlemmar i den perifera organisationen LO?
Och nej, SD är inte större bland LO-väljare enligt PSU, tvärt om skiljer det rätt mycket med 27% SD mot 41% S. Enskilda PSU har manliga LO-medlemmar varit något fler för SD än S, men inte totalen med bägge könen och inte senaste PSU alls. Socialisterna i SVMP har i opinionsundersökningarna generellt just nu större väljarstöd eller mandat vid val idag än Tidölaget plus Centerpartiet tillsammans. Den skräniga fiskmåssvansen av svärjisar (ej samma som SD-väljare, då de flesta av dem är väluppfostrade och inte tjatar om politik på nätet 24/7/365) brukar dock inte bry sig om fakta, så de kommer nog hävda att SD är störst inom LO ändå.
Utifrån medlemsantal torde akademikerfacken vara mer intressanta att lyssna på från regerings- och riksdagsperspektiv – de är både fler och på tillväxt. Sverige är inte ett arbetarsamhälle längre, vilket minoriteten LO-medlemmar tydligt visar. Och IF Metalls ledning med 3% av befolkningen kanske borde fundera på självbilden mellan fackpampmiddagarna.
I alla fall är 87% av alla som bor i Sverige inte medlemmar i LO och 97% är inte medlemmar i IF Metall.
PS Jag inser att jag gett kängor åt Tidölaget (M-L-KD-SD) och specifikt SD, Liberalerna, Socialdemokraterna och Centern, men inte sagt något elakt om V eller MP i denna artikel. Jag ber om ursäkt för detta. V, MP – ni är också dumma i huvudet och maktkåta individer som vill tvinga på andra er vilja via tvingande lagar och ytterst statens våldsmonopol. DS
162 kommentarer
Tesla drar nu in transportstyrelsen inför rätten.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tesla-stammer-svenska-staten–w6c0wx
Oavsett vad du tycker om Tesla och kollektivavtal är det ju helt rätt att stå upp emot mobbare i Staten när de försöker nekabdig grundläggande samhällstjänster, särskilt när du måste tvångsfinansiera dem genom skatt.
Postnord nästa kanske?
Ja, blockad ska inte räknas som force majeure, så Tesla borde kunna stämma även PostNord.
Now do VW, aka H-kälke.
H Ford var väl kompis med USA’s svar på Mosley. Volvo ägs av CCP. Större delen av livet har man gött koffertmördarregimen.
Ja, och glöm inte BMW vars ägarfamilj veterligen ännu inte har gjort offentlig avbön för medverkan och stöd till Förintelsen.
Nu kom även stämningen mot PostNord.
https://www.di.se/nyheter/di-avslojar-tesla-stammer-aven-postnord-systemhotande/
Tesla lär dra detta till EU-nivå om det inte går deras väg. Trots allt är det EU-lagar som stipulerar att postutdelning inte får störas.
Skönt att se, jag är själv aktiv i LO i Norge men ogillar starkt att se aktivister på offentliga myndigheter missbruka sina positioner.
När de inte ens klarar att leverera på sina kärnuppdrag är det ju bara slöseri med tid och resurser att involvera sig I saker som inte angår dem
Följer de verkligen lagar och regler? Det är väl det som är frågan.
Transportstyrelsen måste låta Tesla hämta ut sina registreringsskyltar hos tillverkaren Scandinavian Motorcenter.
Om inte myndigheten går med på det inom sju dagar måste Transportstyrelsen böta en miljon kronor.
Det beslutade Norrköpings tingsrätt på måndagseftermiddagen.
– Det stämmer att det har kommit ett beslut där de bifaller Teslas talan, säger advokat Johannes Ericsson till Aftonbladet.
Nu skyddas även strejkrätten av EU-lag vilket medger avkall på andra rättigheter.
Stora ord att kalla det “systemhotande”.
Att inte post från myndigheter kommer fram tycker jag nog är åt det systemhotande hållet.
Exakt vad är det förresten som hindrar att någon hoppar i en Tesla, susar upp till Norrköping – eller var nu skyltarna levereras till Transportstyrelsen – och plockar upp dem själv, helt utan Postnords inblandning?
TS hävdar att de bara får leverera dem via PostNord, för Kammarkollegiet har gjort en upphandling. Vilket förstås är nonsens.
Aha. Nu är jag förvisso inte ens lekman på den sortens juridik som kan vara aktuell här, men det handlar ju inte om att använda en konkurrent istället för den upphandlade leverantören. Intuitivt tycker jag ändå det borde vara en väldig skillnad mellan det och att göra jobbet själv.
I frågan om orsakerna till TS krånglande kan man ju också fundera på den där mänskliga grejen att bli passiv och fatta så få beslut som möjligt när det blir snårigt. Att förhala med motivation “men upphandlingen då!!!” innebär nog lägst personlig risk åtminstone kortsiktigt för de ansvariga.
Kammarkollegiet sitter på ramavtalet så det är de som skall klaga på leverantören (Postnord) om de inte uppfyller leveranskriterierna enligt ramavtalet. Varför har ingen frågat dem varför inte så har skett? Eller finns det ingen journalist som vet hur staten jobbar?
https://www.avropa.se/globalassets/bilagor/1.-aktuella-rao/postformedlingstjanster-2021/1.-gem.-dokument/ramavtalets-huvuddokument.pdf?v=8db30f7ecbe3180
Tesla har dock inget avtal med PostNord om utdelning av post så märkligt att de hävdar force majeure.
Postnord kan inte hävda force majeure, det är helt absurt.
Här måste man ju hålla med Tesla. Svenska myndigheter ska inte ägna sig åt att bojkotta vissa företag.
Vad blir näst ? Att polisen inte utfärdar pass till dom som kör Toyota ? Att Försäkringskassan inte betalar A-kassa till dom som har en Volvo ?
Vore lite kul om Tesla lämnade Swe i tex 3 år, och stänger av alla sina tjänster.
“Vore lite kul om Tesla lämnade Swe i tex 3 år, och stänger av alla sina tjänster” – för mig som inte orkar sätta mig in i denna konflikt också, vad skulle bli den faktiska utkomsten av detta, den någorlunda realistiska versionen och inte “Om Tesla drar från Sverige så stannar all elektrifiering av alla bilar i världen av med en gång…”
Ingen hade märkt något. Tesla är inte unika på något sätt. Donken hade samma attityd för 50 år sedan men upptäckte att det var enklare att spela med den lokala marknaden. Hade Elon inte haft en nod hade detta lösts på ett för alla parter tillfredsställande sätt.
Vet inte hur många anställda Tesla har i just Sverige, men nog hade de märkt något?
Eller underleverantörer, speditörer, lack- och däckfirmor etc. Försäkringsbolagen gnuggar säkert händerna.
“Alla parter” … utom de andra. Allsidigt betraktelsesätt.
Detta var en uppdatering av verkligheten åt det mer brutala hållet.
Fakta bryr sig inte om folkets självbild inom SAP?
Undrar vart de försöker bredda sin väljarbas nu för tiden?
Det vet du men säger man det högt är man en “svärjis”.
Det är därför S triangulerat in sig i ett migrationsrestriktivt hörn eftersom de inser att deras väljargrupp där inte accepterar mer utspädning av befintliga bidrag i systemet, det finns inte oändligt med tillgångar.
Det är bara ytterlighetspartierna V, MP, C som inte vill acceptera detta, eller snarare C bryr sig inte eftersom deras politik är bidragslös (utom för friskoleägare).
Om det är rörigt nu när regeringen försöker ta ansvar för rikets säkerhet och torpederas av landsförrädarna i SD som gör som deras bidragsgivare Ryssland säger och torpederar NATO processen så vänta till 2026…
Det som skulle varit bäst är en minoritetsregering med största partiet som får söka majoritet i riksdagen. Men det är svårt för S att acceptera att inte få styra fritt..
Då är ändå minoritetsregering med hoppande majoriteter i olika frågor normen i de flesta europeiska demokratier. Det är bara svenska bekväma och inkompetenta bortskämda politiker som inte orkar ha det så utan kan och vet bäst själva i alla frågor.
LARS WILDERÄNG: Njae jag skulle väl tvärtom vilja påstå att det är valresultaten alltsedan början 1970-talet som har inneburit de observerade tingens ordning snarare än politikernas tillkortakommanden.
Hegemony at all costs! Jävla oskick att det finns ANDRA demokratiska partier, eller hur. Varför ska dom ha rösträtt som ändå har fel?
Jag är såpass gammal att jag minns valet 1976 och hur strålande glad kompch blev den måndagen — fast han försökte hålla masken gick det bara inte. Palme grät. Enligt andrahandsuppgift.
Riktiga lantbrukare under 1% Riktiga industriarbetare runt 3%
Två yrkesgrupper som inte är kända för att dia skattepengar.
Nej, jordbruksstödet är till för att folket ska kunna köpa mat under marknadsmässigt produktionspris.
TCO/SACO betydligt fler och betydligt vanligare att de diar skattepengar.
Plus lite andra grupper som också diar skattepengar.
Det kanske inte är så konstigt samtliga partier vill ge sken av att alla kan leva på alla andra?
På vilket sätt diar saco pengar? Tjänstemännens skatteinbetalningar är väl det som får landet att snurra om något med tanke på högre löner och låg arbetslöshet.
Få saker känner jag så lite stöd för som att utländska miljardärer ska bestämma hur svensk arbetsmarknad ska fungera. Oavsett vad man tycker om dessas produkter.
Själv tycker jag och har skrivit upprepade gånger att TM Sweden AB och IF Metall får bråka bäst fan de vill, men ge er inte på fjärde part som försöker göra rätt för sig och byta till vinterdäck eller laga sin bil hos en verkstad med kollektivavtal.
Hade det inte varit för de maffiafasonerna hade jag skitit i denna arbetsmarknadskonflikt.
I och för sig något jag kan sympatisera mer med. Även om barn delvis måste dras med föräldrars problem drabbas konsumenter av producenternas problem. Som när kinesiska ZTE eller Huawei fick problem. Eller när bolag kursar.
Jag håller med. Det är tråkigt att oskyldiga drabbas, men det är maximal press på Tesla som gäller för att få tillbaka dem till förhandlingsbordet och då krävs sådana här saker.
Var går gränsen i jakten på ett “offer he can’t refuse”?
När skruvarna sitter så hårt att Tesla inte längre kan bedriva verksamhet i Sverige och lämnar landet så är gränsen nådd. Om då inte Elon tar och läser på vad kollektivavtal i Sverige handlar om (något jag inte tror att han bemödat sig att göra än). Då borde han inse att det inte är så farligt och lägga ner tramsandet.
Kollektivavtalen är frivilliga men facket försöker få företag att skriva på under hot. Om de nu är frivilliga får de väl erbjuda något vettigt som gör det attraktivt att skriva på. Mängder av människor jobbar utan kollektivavtal, som jag själv vilket för egen del bara varit fördelaktigt. Vid ett tillfälle har en arbetsgivare varit svinig men då drog jag och lyckades via ombud få en bonus de tjafsat om utbetald.
Exakt. Fånga flugor med honung, inte ättika. Ge ett sjyst bud så kanske det nappar? Agera vuxet?
LO andas desperation. Sista suckens strid, liksom.
Spännande men riktigt otäckt.
’Något vettigt’ här är = arbetsfred.
Ville företagen krossa facken ska de krama ihjäl dom.
Tills de glömmer hur man rent praktiskt beter sig i konflikt.
Har redan skett med t ex lärarnas fack.
Metalls agerande kan ses i ljuset av detta, det sista ’stridbara’ facket, tillsammans med hamnarbetarna.
Om man ska räkna procentsatser kanske det är rimligare att räkna med svenskar i arbete? Runt 5,3 miljoner alltså.
Bebisar, pensionärer och arbetslösa har ingen större anledning att vara med i fack.
Då tappar LO flera hundratusen medlemmar, som är arbetslösa.
+100
Nu har du lite svårt med matematiken Lars. 7,4% är arbetslösa, 4,1 av dessa är akademiker. Kvar är 3,3%. Skall LO tappa hundratusentals medlemmer måste medlemsantalet vara minst 100000/0,033 > 3 miljoner. Hele ditt inlägg bygger ju på att de inte är så många. 😛
Trams. Kloo har ju rätt, äg dina skarvade siffror istället för att slänga skit.
Sen har du ju 100% rätt i att det är katastrof och pinsamt från fackens håll att detta går ut över fjärdepart.
Kan även lägga till att det råder stora tveksamheter att Bilia faktiskt skulle vägra byta hjul på Tesla. Finns screenshots som visar på både det ena och det andra.
Detta var ett affärsmässigt beslut vad jag förstod, och inte för att de har tagits ut i strejk. Undrar hur många teslakunder de har oavsett…
Man kan också undra hur många kunder Bilia sympatitappar vid en bojkott av Tesla-jobb.
Vi kan väl enas om att räkna den arbetsföra delen av befolkningen så löser sig allting. Oavsett är det mer rimligt att bara räkna folk i åldrarna 16-67 eller något i den storleksordningen.
Det blir väldigt missvisande när du drar in hela befolkningen och jämför med gruppen som faktiskt arbetar. Ca 5 miljoner arbetar i Sverige. Det är få ingenjörer på kontor som är med i IF Metall så då är det bättre att jämföra mot mängden industrijobb som finns vilket är ca 800 000 stycken. Det blir extra haltande att dra in valresultat som är ännu en annan totalmängd…
Tidigare idag kommenterade jag bloggens föregående artikel om premieavsättningen till tjänstepensionerna inom LOs kollektivavtalsområde och fann texten närmast obegriplig såvitt avsikten inte var att desavouera LO och SAP tillika.
Finner efter flera genomläsningar av ovanstående artikel att jag kommer till samma slutsats även här.
Åh, nej. Du är ju 200% S-partist, och inte ens om S skulle bränna barn i koncentrationsläger skulle du säga emot. Det har vi kommit fram till tidigare.
Fast jag höll med Chiefen – och jag är inte (s)-märkt på något sätt. Det jag inte begrep var att kopplingen gjordes mellan pensionsavsättningen och marginalskatt i aktuellt löneläge, vilket är missvisande. Det relevanta är hur mycket statlig pension man tjänar in i ett visst löneläge. Och eftersom man tjänar in 0 i statlig pension över nånstans 47-49000 (har inte den exakta siffran) är det naturligt att över den gränsen måste avsättningen till tjänstepension vara större om målsättningen att pensionen ska utgöra X% av lönen ska hålla, det är enkel matematik.
Det är nästan så jag vill beslå vår käre bloggare med att ha gillrat en klassisk halmgubbe här – kanske för att i mjugg le åt hur vi river oss i huvudet 😉
Likväl, 14.71% hade gett linjär pension. Nu ger man 30%. Min tes kvarstår att LO gynnar höginkomsttagare och jag har rätt, ni har fel. Matematiken är klar och tydlig.
Det pikanta är väl att P90 är 37300 SEK på LO kollektivet så det är bara fackpamparna som avnjuter dessa tjänstemannavillkor.
Avser du då 14.71% över brytpunkten (stupstocken) för statlig pension, eller att tjänstepensionsavsättningen skulle vara 14.71% från första kronan i lön? Med helt linjär tjänstepensionsavsättning i alla lönelägen skulle man ju gynna de som tjänar mindre oerhört mycket och kanske rentav leda till att vissa i de lönelägena får mer i pension än de haft i lön.
Min (och andras) poäng är ju att eftersom man får 0 i statlig pension över en viss lön måste tjänstepensionsavsättningen över den lönen vara högre om målet att pensionen ska vara X% av lönen ska stämma i alla lönelägen. Eftersom pensionen i slutänden bestäms av värdeutvecklingen på de avsatta medlen (i alla fall för mig som har en rent sparbaserad tjänstepension, är det vad som vissa kallar “10-taggarlösning”) är det såklart ett något trubbigt instrument som räknas mot något slags standardavkastning men i alla fall…
Över stupstocken, där man nu får 30%, som är dubbelt så mycket.
Lars, dina siffror är fortfarande fel. Rätt är att för att kompensera för utebliven statlig pension behövs 17,2%. Så kompensation plus samma tjänstepensionsavsättning som ej höginkomsttagare blir 17,2 + 4,5 = 21%.
Hur var det nu det hette igår “Är ni så okunniga att ni inte kan räkna?”
Hade 14 % verkligen gett linjär intjäning?
Jag tjänade vad jag minns inte någon pension under de sex år jag drog på mig studieskulder.
Förutom sommarjobben då.
Dagens gapskratt. Spot on LW👍🤣
Blir lite fel att jämföra med hela landets befolkning i detta fallet.
Mer remligt är väl de som är i arbetsför ålder.
Amerikansk Big Tech ska givetvis inte behöva ta seden dit de kommer!
Nä, speciella egna regler ska de ha.
Vill de inte teckna kollektivavtal ska de inte behöva göra det. Att vi ens har mage att fråga om det!? Skäms på oss svenskar.
Köpa deras grejer ska vi däremot göra. Skicka pengarna till andra sidan jorden istället för att investera i Europa.
Det är ett win-win. De blir rikare och vi blir visserligen fattigare men får ju sola oss i stjärnglansen av de framgångsrika entreprenörerna.
Den urgammla svenska seden, “Gör som vi säger, annars blir det ingen post.”
Vi strejkar väldigt lite i Sverige. En tiondel så mycket som våra nordiska grannländer. Klart som fan att det blir åtgärder när de inte vill teckna en av de mest enkla grundläggande skydden som en arbetsgivare har; kollektivavtalet. Börjar vi plocka bort detta så kommer det blir mer strejkande och mer medlemskap i facken framöver. Frankrike nästa!
Man kan ju gå tillbaka till traditionerna innan vi hade fredsplikt och avtal. Då sprängde man strejkbrytare i luften med dynamit, och omfattande sabotage mot företag som inte ville förhandla var vanligt…
Japp, det var på den tiden facket fick ut nästan alla arbetare på en arbetsplats i strejk. Det går inte lika lätt längre. Därav intressant hur långt man kan gå med sympatiåtgärder.
Amalthea.
Glue, skall man tolka ditt inlägg som att Tesla borde ”assimileras”? Är inte det oerhört mörkt tankegods? Så gör vi inte här, som humanitär stormakt borde vi omfamna andras kulturer även när det kommer till arbetsmarknadskultur…eller?
Du genomskådade mig. Och jag håller med, känslan vid författandet av inlägget var att pennan(nåja)styrdes av mörkerkrafter. Att sätta samman kollektivavtal med krav för automatiskt tankarna till Weimarrepublikens sista dagar, brytningstiden mellan den sköra demokratins sista andetag och tyranniets apologeter.
Jag menar, kolla bara på inflationen.
Hög då som nu!
Say no more.
Man måste varken köpa en tesla eller arbeta för dom. Kollektivavtal är väl dessutom frivilliga, vilket inte facket verkar förstå
Jag har en känsla av att Wilderäng har startat valrörelsen.
Han vill verkligen inte ha en regering där SAP och LO är inblandad 🙂
Det vill inte jag heller.
Jag vill f.ö. inte heller ha något med Musk att göra, och jag hoppas att denna cirkus blir extremt kostsam för bägge parter.
Otvivelaktigt. Och han och vi vet ju alla vilka som i så fall kommer att vara inblandade istället.
Å andra sidan så hyser väl bloggaren ingen stor kärlek för regeringspartierna eller sd heller. Alla får sig en släng av sleven ibland
Det är ju det bästa med bloggen, här får alla utstå den skit de förtjänar.
… likväl ageras just nu valarbetare …
… och om ”actions speak louder”?
“För att hålla uppe medlemsantalet så ingår försvisso bilverkstadsarbetare i IF Metall”. Förvisso sant, men en servitör som är medlem i Unionen (TCO) är knappast en akademiker heller. Så det går kanske på ett ut.
Vad har Unionen med akademiker att göra?
Unionen organiserar alla typer av tjänstemän där inte alla skulle anses vara akademiker så lite svår att bara räkna det totala antalet medlemmar där till någon specifik grupp.
LW gör jämförelsen ovan att “akademikerfacken TCO och SACO är 50% större än LO” vilket blir lite svårt att göra då många i tjänstesektorn knappast skulle anses vara akademiker men även är med i de två övergripande organisationerna. En mer rättvisande benämning hade väl vart “tjänstemannafacken TCO och SACO” och inte svära in på akademiker specifikt.
För övrigt en lösning för Tesla. Omdefiniera alla anställda till fordonsingenjörer så blir det en fråga för Unionen istället för IF Metall.
Unionen och Sveriges Ingenjörer tvingade ju precis Klarna (som varit våldsamma motståndare till facken) att skriva på ett kollektivavtal. Jag tvivlar på att man föredrar att förhandla med dem framför IF Metall.
Det är rätt missvisande och säga att facket vill ha en “förhandling” om kollektivavtalet.
Ja det kan man ju lugnt säga.
Du är uppenbart inte så insatt i hur regleringen av tjänstemän och arbetare fungerar. Den är bara relevant där det finns kollektivavtal och är inte arbetsgivaren som avgör vem som är arbetare eller tjänsteman. Det är de avtalsbärande parterna, dvs arbetsgivarorganisationen och facket som reglerar det och det är arbetsuppgifterna som avgör. Råder tveksamhet hanteras det i Arbetsdomstolen.
Kalla mig åldrig, men här går jag och inbillar mig att servitörer organiseras av Hotell&Restaurang i LO. Unionen är väl ett tjänstemannafack? Nåja, mycket ändras genom tiderna.
Kul jämförelse, i vårt stugområde har vi en av de sista Liberalerna då det kom ett blad då och då.
Men nu var det länge sedan, kanske röd-listningen inte hjälper utan de dör ut ändå. Ingen livskraftig art….
Flärde part, vad är det? Facken i Sverige stöttar varandra när arbetsgivare nekar att avtala om arbetsvillkor. Det är för att företag inte oemotsagda ska diktera de anställdas villkor. Nu och i framtiden. De följer svensk lag.
Att ändra rutiner och avtal för att hjälpa en part i en arbetskonflikt är strejkbryteri. Tesla kan själva hur lätt som helst lösa sitt problem på den svenska arbetsmarknaden. Att slänga sig på golvet och skrika maffiametoder och vill inte kommer inte att hjälpa dem.
Fjärde part är när jag som privatperson vill byta däck på min bil eller få service hos en verkstad med kollektivavtal, men nekas. TM Sweden AB är inte inblandade alls.
Fast Bilia byter ju däck åt privatpersoner med Tesla-bilar?
Vad jag har förstått så var det bilar som ÄGDES av Tesla som inte byttes på.
Jag vet att det finns ett inlägg (med väldigt dålig grammatik och stavning) där någon säger “I och med att det råder en konflikt på arbetsmarknaden mellan IF Metall och Tesla så tar vi inte emot Tesla bilar förrns den rådande konflikten är löst” – oklart vad Therese på Bilia menar – är det Tesla-bilar eller Teslas bilar.
Antar att det är en risk man tar när man köper eller leasar ett fordon från ett företag som inte vill följa marknadens spelregler. Inte första gången Teslas kunder hamnar i kläm när Tesla gör någon dumhet.
Enligt marknadens formella regler är det valfritt för företag att teckna kollektivavtal.
Det är valfritt att vägra teckna, men det kan få oönskade konsekvenser. Strejk och blockad kan drabba den som inte vill följa de regler som har förhandlats fram av arbetsmarknadens parter. Regler som finns för att skapa ordning i arbetslivet.
Det är även valfritt att betala beskyddarpengar till maffian.
Rätt exakt analogi, LW!
Att jämföra facket med maffian är bara tramsigt. Kollektivavtal fungerar och både arbetsgivare och arbetstagare är generellt nöja med det. Om det vore så att någon part i större utsträckning var missnöjda så hade det varit en annan sak och då är jag rätt säker på att facket skulle lyssna och försöka lösa problemet. Men nu är det en liten spelare med 100 anställda i Sverige som vägrar anpassa sig till reglerna som alla andra följer och tycker på det stora hela är bra. Då får piskan vina.
När en lite grupp inte vill göra som alla andra, men tvingas, brukar det ibland kallas mobbing.
Undrar sa flundran om det här blir tillfället när facket kör Saltsjöbadsavtalet i diket för gott? Att det redan är kört med den solidariska löneprincipen behöver man bara hoppa in i närmsta taxi för att förstå. Det gick åt helvete redan när fetarslena på Norrmalmstorg accepterade stora mängder okvalificerad invandring (både asyl- och arbetskrafts). Men rent formellt finns det ju fortfarande kvar.
Norrmalmstorg?
Du verkar lite vilse i den alternativa verkligheten.
LO-borgen ligger vid Norra Bantorget. Sist jag kikade.
Eller menar du någon av bankerna?
Många är emot att lagstifta om minimilön och andra saker på arbetsmarknaden så vi kan väl i stället lagstifta om att samtliga arbetsgivare måste teckna ett frivilligt kollektivavtal med en obligatorisk kollektivavtalad pensionsförsäkring så vi får ner avgifterna.
Just pensionsförsäkringen verkar vara en viktig del. Det förstår jag för utan dylik hamnar man på fattighuset vid pensioneringen.
Och så för att reta jänkare i allmänhet och Elon i synnerhet skall VD i ett företag kallas förste kamrat.
Om inte gemene man drabbades av en strejk skulle ingen utom de närmast sörjande inblandade bry sig. Först när allmänheten påverkas blir det fart på förhandlingarna, därför är facken pigga på att sprida konflikter till områden där vi andra drabbas. LO mot Tesla är ett typiskt exempel, men varför musikerförbundet vill vara med kan jag inte begripa – det är nog närmast att likna vid en filosofstrejk: “Who will that inconvenience?”
Enligt samma princip är det så populärt att ta gisslan. Helt apropå.
Bloggaren påstår sig skita i konflikten per se, men blir arg för hen drabbas indirekt och lägger skulden på facket.
Men jag saknar fortfarande ilska mot Rövhatten, antisemiten, knarkaren etc etc epitet som har nämnts om Musk.
Och så mycket för hans begränsade inflytande om 10% som tas som vederhöftning för att hans rövhattande inte är motiverat bojkott på samma sätt som för ett svenskt chockladtillverkare som råkar ägas av ett skrupellöst moderbolag men själv inte har affärer i ryssland
Konflikten upphör i samma ögonblick som Tesla och Musk accepterar kollektivavatalet.
Det krävs som bekant två för en konflikt.
Konflikten upphör också om If Metall slutar skämma ut sig.
Farfar brukade säga: “Ett vedträ kan inte brinna, och en käring kan inte träta”
Att inte dela ut post från myndigheter borde rendera i sparken på blankt papper.
Grått! Har ska fan inte glättas! 😉
Har inte för övrigt LO en gräddfil in på S lista till Riksdagen?
Hur facket sitter ihop med den politiska makten i Sverige är i allmänhet en fråga som man kan fundera lite på varför den inte är mer under lupp än vad den är.
Läs på lite historia! Partierna är intresseorganisationer. Vad tror du M sitter ihop med? Ett tips: Sv… Nä…liv. Är det under lupp? SN har klängt på SD i åratal för att förmå dem att gå långt höger när det gäller ekonomisk politik också. Kd sitter/satt ihop med frikyrkorna. Historiskt sett är ju faktiskt SAP arbetarrörelsens politiska gren, d v s SAP är mer en del av fackföreningsrörelsen än tvärtom. Lite otäckt att läsa allt detta ohistoriska agg mot fackföreningsrörelsen, det ligger nära till hands att misstänka att folk förläst sig på något slags propaganda istället för att söka sanningen från fakta. Fackets medlemmar består i allmänhet av vanligt folk och det brukarm ur demokratiskt perspektiv, sällan vara något större fel på vanligt folk.
Kopplingen mellan Svenskt Näringsliv, Timbro, och de borgerliga partierna har väl granskats och ältats hur många gånger som helst? Inte för att jag riktigt förstår varför. SN har ju ingen som helst reell makt, till skillnad från LO.
Kanske inte formell.
Men högst reell.
Just nu lyckas de utmärkt att försvara ett världsunikt friskolesystem som ingen någonsin efterfrågat.
Berätta mer om deras reella makt. Hur exakt har de burit sig åt för att få politiker från alla läger att låta friskolesystemet vara i 30 år?
S intressegrupp minskar. Traditionella arbetare på stora arbetsplatser.
C intressegrupp minskar. Bönder.
L intressegrupp minskar. Välutbildade lärare.
KD intressegrupp minskar. Aktivt kristna.
V, Mp och Sd? Oklart.
Telys skrev: “Fackets medlemmar består i allmänhet av vanligt folk och det brukar ur demokratiskt perspektiv, sällan vara något större fel på vanligt folk”.
Jodå, det är bara att titta på valresultaten i svenska val, så inser man att du har fel. 🙂
Närå, det som är fel på riktigt ur demokratiskt perspektiv med “vanligt folk” är felanvändningen av ordet “demokratisk”. Det ordet brukar betyda ungefär “sånt som jag tycker är bra”.
Nog för att jag inte är LO-fantast, långt därifrån, men borde man inte jämföra andelen som är med i LO med de som jobbar, är arbetsföra eller liknande snarare än HELA befolkningen. En 2-åring har ju inte hunnit välja vara eller icke vara än.
Jag förstår inte riktigt fjärdepartsresonemanget. Strejker drabbar nästan alltid indirekt tredje part eftersom det finns människor som efterfrågar den produktion eller de tjänster som inte blir utförda. Ibland på betydligt mer långtgående och allvarliga vis än att svenskar som tillhör skiktet med de 3-4% högsta inkomsterna inte kan byta däck på sina lyxbilar.
Frågan man däremot kan ställa sig är om det generellt är rimligt med möjligheten att bryta mot fredsplikten genom att ta ut medlemmar i s.k. sympatistrejk. Det är en intressant fråga rent moraliskt, då det kan tillfoga skada på parter på motsatta sidan av avtalet som inte har minsta ansvar för den uppkomna situationen. Att de då kan drabba en “fjärde part” tycker jag däremot inte är allvarligare än att kunder och andra drabbas som en direkt följd av en strejk i ett avtalslöst tillstånd.
Innan man fäller domen ska man dock betänka att sympativapnet är balanserat i den meningen att även arbetsgivarsidan har rätt att använda det genom lockouter, även om det varit mycket ovanligt. Vilket för mig blir lite av pudelns kärna. Konflikter när man inte kan komma överens avgörs av parternas styrkeförhållanden. En del av styrkan sitter i vilket stöd man har från andra – ett faktum det naturligtvis inte ligger minsta orättvisa i sig självt i.
I det här fallet har vi två parter där den ena agerar till försvar för sen länge hävdvunna principer på svensk arbetsmarknad och som dessutom vår lagstiftning är anpassade efter. De får därför självklart stöd från sina kompisar genom sympatiåtgärder.
Den andra parten däremot står i princip ensam eftersom inga arbetsgivare i Sverige är intresserade av att ställa sig på deras sida och gå in i ett bråk som ytterst handlar om en autistisk, envis och märklig mans anala behov av att saker ska göras exakt på det vis han själv vill och tycker. Hade han haft fog för sin inställning hade han kunnat få stöd åtminstone i ord. Nu står han i princip ensam. Det ligger ingen orättvisa i det, som man bäddar får man ligga.
För alla parters skull och även för teslaägarnas (även om det finns många här på planeten som det är betydligt mer synd om 🙂 ) hoppas jag dock på att det här blåser över snart och att Musk ger med sig. Om det slutar med att han som ett tjurigt barn överger den svenska marknaden så är det tough luck för teslaägarna. Men knappast nån annans fel än Muskens.
MRF: Detaljen du kanske missar här är att konflikten inte “råkar” drabba utomstående, som t ex flygstrejker, utan att den stridande parten med dess “Sympatisanten” DIREKT RIKTAR SIG MOT HELT OVIDKOMMANDE PRIVATPERSONER. Som har noll inflytande på motparten.
Detta har utvecklats intill nässelallergi här på bloggens forum.
Ja, det tyska lånordet från 1970-talet är valt med viss omsorg.
Men genom att rikta sig mot ovidkommande privatpersoner sätts indirekt press på Tesla att sluta avtal, då deras kunders drabbas av deras handlande. Principen är väl fullt förståelig?
Hur ska helt ovidkommande privatpersoner göra för att konflikten ska ta slut?
Principen är f.ö. helt förståelig, men också moraliskt helt förkastlig? Det är väl helt förståeligt, det också?
MRF/
Exaktamente.
Den som vill välta maktbalansen över ändå blir svaret skyldig vad som ska träda in i stället.
Massvis av lagstiftning och ökad frekvens strejker ligger nära tillhands.
Det finns etiska argument för att korporativism inte ska förekomma i en rättsstat.
Alla problem som orsakas av strejk och sympatiåtgärder är helt och hållet Teslas fel.
Tag seden dit du kommer, så funkar det normalt alldeles utmärkt.
.
Alla är sedan nöjda och glada och Tesla kan fortsatt givetvis ge de anställd bättre villkor än vad ett kollektivavtal ger.
Så gör det företag jag arbetar på och så gör många andra.
Vill Tesla inte teckna kollektivavtal av principiella skäl så hade det väl varit ganska enkelt att teckna avtal med verkstäder som har kollektivavtal, och så kan dom utföra all service.
Då hade inte IF Metal varit i konflikt med någon arbetsgivare, Teslas kunder hade fått sin service(och reg skyltar) och Tesla slipper teckna kollektivavtal. Win-win-win… etc.
Första instans gick fort. En miljon i vite till Trafikverket om inte Tesla får hämta skyltarna inom 7 dagar hos leverantör.
Ja jäklar! Det där svider för IF Metall.
Vill man följa någon som tar reda på fakta och har lite mer koll än de flesta, är Peter Esse en sådan.
Bra på el-bilar, rent allmänt
https://www.youtube.com/watch?v=TihZnWfY0Qs
Smart av Tesla att man redan talat med leverantören. Många får huvudbry nu. Postnord som i princip bevarar stöldgods. Tansportstyrelsen ska de börja ta viten? Blir intressant att följa.
Vite spelar väl ingen roll, det är bara en dag på jobbet och tas från skattepengar.
Ingen där behöver bry sig, aktivister brukar påtala att lagar som strider mot ens uppfattning behöver man inte följa.
Surprise! En myndighet får alltså inte välja sida när två privata organisationer träter. Vem hade kunnat ana det.
Myndigheten själv tydligen.
Tack för heads-uppen! Hade sett nåt glunkas nyss.
Tesla kör fort, det visste vi. 🙂
Nu har jag hunnit kolla Peter Esses korta video också.
Informativt! Tack igen.
Den människoföraktande npf:aren med USA i ryggen har lyckats förnedra svenska arbetare. Minskar inte mitt förakt för personen, produkten och kulten runt omkring.
Som en troligen smygmiljöpartist i min omgivning kommenterade, det handlar om en anständig pension. Med kollektivavtalad pension blir förvaltningen oerhört mycket billigare och arbetarna slipper bli svindlande av Allra och andra skummisbolag. Det blir mycket extra pension efter ett arbetsliv.
Varför är det fel att köpa Marabou när det är ok att köpa Tesla? Samma mentalitet om den starkes rätt över den svsge.
Vi får hoppas att Elon får så mycket bad will att folk slutar köpa produkterna. Det finns ju som sagt alternativ och nästa år kommer nya Dacia Spring.
Många som skriver att saker och ting är si eller så, bidrag hit och dit. Jag ivf skulle uppskatta källhänvisning till var ni hittar fakta. Sedan partistöd…. De flesta tror jag redovisar öppet och ärligt var man får pengar ifrån (hinner inte källhänvisa då jag jobbar). Man kan ju undra varför inte alla partier är det? (eller var det tidigare ivf).
Men KENA, nu är det känslor som gäller.
Haha, ja och lite tyckanden . Kan dock gilla tonen som är här fast vi tycker olika. Vuxenpoäng på det 👍👍🏾
Tesla-historien känns Sovjetiskt. Tesla får alltså inte sälja bilar längre därför att den statliga byråkratin vägrar ge köparna “rätt stämpel”(nummerskyltar). Eller “de” vägrar förstås inte (det vore ju olagligt), men som en händelse vägrar deras ombud (som också råkar vara statligt ägt). Och detta ombud “måste” användas utan undantag trots om det finns hur många paketleverantörer som helst idag.
Riktigt korrupt av gammal modell.
Märkliga blogginlägg de senaste dagarna. Är det någon sjuhäradsbo som ångrar sitt bilköp? På landsbygden brukar vi byta däck själva.
Lite otäckt att läsa allt detta ohistoriska agg mot fackföreningsrörelsen, det ligger nära till hands att misstänka att folk förläst sig på något slags propaganda istället för att söka sanningen från fakta. Fackets medlemmar består i allmänhet av vanligt folk och det brukarm ur demokratiskt perspektiv, sällan vara något större fel på vanligt folk.
Att på något sätt förvilla sig att tro att företrädare för jättebolag fått för sig att stå för mer rättvisa än en fackföreningsrörelse. Hallå! Var kom ni ifrån?
Möskarn böjde sig för kommunistpartiet i Peking. Varför skulle han inte då böja sig för IF Metalls krav att hålla sig till svenska hävdvunna regler.
10 000 000
1 300 000 000?
Jag brukade byta min däck själv. Nu är det bättre att jag lägger den tiden på att jobba och istället betalar en lokal firma för att göra det åt mig. De tjänar mer pengar, jag tjänar mer pengar, lokal näringsverksamhet gynnas dubbelt.
Men vad är det för lokal firma som vägrar byta däck?
Dem skulle jag aldrig mer använda mig av.
Precis.
Om jag behöver köpa någon sorts tjänst framöver ska jag nog först fråga om firman har kollektivavtal. Svaret kan avgöra mitt val, för den kan ju drabbas av Force Majeure i så fall, och det träffar alltid tredje man värre än motpart.
Pro tip: https://www.kommunal.se/nyhet/annu-lattare-att-se-vilka-foretag-som-har-kollektivavtal-med-kommunal
Att bara fråga muntligen om firman har kollektivavtal kan leda till pinsamma situationer där ertappas med svart städhjälp i hemmet. Lex Andersson.
Tack, Kung. Nu lär det väl inte i första hand vara Kommunalorganiserade jag skulle upphandla (innan jag behöver personlig assistans), men motsvarande bör finnas i övriga organisationer. Gott att veta var man kan börja leta.
Nu kanske en mindre och enskild lokal däckbytarfirma inte har kollektivavtal och inte heller behöver det. Men större företag, med flera anställd, bör definitivt ha det, om de skall vara värda att nyttjas.
Om inte annat, så är det en garant för att de inte skall kunna fuska undan att deras anställda får en dräglig tjänstepension m.m.
OCH, de kan alltid ge mer än det avtalade, som de ju alltid påstår när de inte vill ha ett kollektivavtal.
Alltså, precis som på mitt och de flesta andra företag som redan har kollektivavtal.
Bloggaren svingar friskt med rubriker i bästa Marcus Oscarsson-stil. Är det inte redan så att regeringen lyssnar mer till tjänstemannafacken, det är ju där majoriteten av deras väljare finns?
Och varför denna exercis med siffror som inte visar något vettigt, hur skulle LO kunna motivera att en relativt sett välbetalds arbetare skulle ha lägre pensionsavsättningar än en tjänsteman med samma lön? Eller att en lågt betald tjänsteman skulle ha lägre pensionsavsättningar än en arbetare i samma löneläge?
Tjänstepensionsavtalen är heller inget facket ensidigt bestämmer över, det är parterna som hanterar det. På privata sidan är avsättningen 4,5% respektive 30% vid inkomst över 46.438 kr och i kommun, landsting och stat 6% respektive 31,5% vid lön över 46.438kr. Jag tror inte det finns något intresse hos någon av parterna att ändra på det, det skulle riskera få återverkningar på hela arbetsmarknaden.
Det är ju bara en charad som alla spelar med i. Vi vet ju att det inte handlar ett skit om att värna om de anställda hos TM Sweden AB. Det handlar om den socialdemokratiska maktapparaten där man genom maffiametoder vill utöva maximalt inflytande genom att ha valarbetare på företagen och slussa medlemsavgifter till socialdemokratin.
Att det är Tesla det handlar om nu är för att det är symboliskt och att man vill göra sitt för att straffa Musk samtidigt, i ännu ett fackligt anfall av grandios självbild. Nu är man fartblinda och berusade av uppmärksamheten och ger sig blint på såväl tredje som fjärde person eftersom man är facket, dvs samma som staten, universum och allting. Eller så är det fittmössorna som stryper syretillgången till hjärnan.
Det känns som fantomsmärtor från en svunnen tid där stat och fackföreningsrörelse var samma sak. Eller stat och folkrörelser. Då kan/kunde förstås det statliga Postverket rycka ut och straffa en olydig arbetsgivare. Nu är näringslivet internationaliserat och gränslöst. Då bör ett företag utan kollektivavtal kunna accepteras. För sådana finns väl?
Ja, om det är som de påstår så ser jag inte problemet.
De företag som vill kan teckna kollektivavtal och de som inte vill behöver inte. Då kan människor välja arbetsgivare efter det och för dem som kollektivavtalet är viktigt så väljer de att kollektiviseras hos en sådan arbetsgivare. De som inte vill väljer en annan arbetsgivare och skriver egna avtal.
Om det då är så bra för alla parter så torde ju de med kollektivavtal konkurrera ut dem utan. Man hade ju inte behövt ta till långtgående stridsåtgärder och sympatistrejker för att få såväl arbetsgivare som anställda med på det kollektiva tåget. Det man behöver tvinga på och utpressa någon för brukar sällan vara speciellt bra….
Frågan är mycket större än att byta arbetsgivare. Så länge majoriteten av arbetsgivarna har kollektivavtal som sätter normen är det inget problem, men den dag majoriteten saknar avtal riskerar sämre villkor bli ett sätt att sänka kostnader och därigenom skaffa sig konkurrensfördelar. Därför räcker det inte att ge villkor som är ”samma” som de kollektivavtalade.
Men löjligt att det är “valfritt” att stå utanför samtidigt som rena rama maffiametoder är tillåtna för att i praktiken skjuta denna s.k. valfrihet i sank.
Det vore väl mycket bättre och tydligare att antingen lagstifta att alla företag måste teckna kollektivavtal om en majoritet av alla anställda begär det, eller lagstifta att strejker och liknande konfliktåtgärder vars syfte är att förmå ett företag att teckna kollektivavtal är att betrakta som arbetsvägran och försök till otillåten påverkan.
Om man får sämre villkor som anställd skulle man givetvis gå till en arbetsgivare som ger bättre villkor.
Vet inte jag men det börjar låta som Den Solidariska Lönepolitiken på 1970-talet, som av ren omsorg slog ut flera hela branscher i Sverige. Avsiktligt, för att höja lönen i de företag som överlevde. Vilket var noll i varv och epsilon i teko. Borås och Uddevalla har väl knappt börjat hämta sig efter 50 år. Malmö och Göteborg har sina egna svårigheter.
Fast de är ju inte intresserade av några höga löner. Då tycker man ju att världens starkaste fack efter 100 år hade åstadkommit det. Om lönerna ökar och förmånerna blir bättre slutar de ju rösta S, så det är uteslutet. Det är samma mekanismer som gör att världens starkaste hyresgästförening efter 100 år bara åstadkommit höga boendekostnader och extrema köer. Syftet är att driva pengar och röster till S och öka dess makt och inflytande.
Stor humor förresten att inte ens de fackanslutna vill strejka. Så IF Metall måste dels hota dem med uteslutning och dels försöka muta dem med 130% strejkersättning för att få ut dem i strejk.
https://da.se/2023/11/if-metall-medlemmar-som-bryter-strejken-kommer-att-uteslutas/
https://da.se/2023/11/darfor-hojer-if-metall-strejkersattningen-till-130-procent-av-lonen/
LO:s ståndpunkt är att den solidariska lönepolitiken alltjämt är aktuell.
Och det stämmer tvivelsutan. Även om hela branscher inte längre slås ut (vilket på 70-talet inte hade mycket med lönepolitik att göra alls) pressar principen fortfarande ut folk ur låglöneyrken.
Vet inte om det är så många barn och pensionärer som har anledning att vara med i LO. Kanske mer begåvat att dela antal LO-medlemnar med antalet anställda i Sverige. Fast det är klar ska man bevisa något för man ju ta till alla medel man kan. Nej ,jag är inte med i facket.
Tror att majoriteten, både höger och vänster är ointresserade av att damma av den här debatten. Kollektivavtalen fungerar bra i Sverige. Känns lite som Don Quijote att ta upp den här striden från Musk sida. Tråkigt för Tesla-anställda som måste stå med mössan i hand för att inte förarga VDn.
Har lite extra svårt för Elon efter det här: https://cornucopia.se/2023/09/uppdateras-stor-lyckad-attack-mot-orlogshamnen-i-sevastopol-starlink-gick-ner-globalt-under-attacken-rok-och-skottlossning-i-moskva-medan-putin-rest-pa-mote-med-nordkorea-extrema-bakre-ryska-fo/
Det är inte Musk som tar upp nån debatt. Inte heller anställda hos TS Sweden AB. Det är IF Metall som driver på det, ingen annan.
Tycker det är intressant att veta om posten får samla in paket/brev som man inte avser leverera. Å vem bestämmer igentligen om vem som får ta emot post i Sverige.
Postlagen, 3 kap, 1§, 1st.
Den samhällsomfattande posttjänsten ska uppfylla kraven att
1. det varje arbetsdag och minst fem dagar i veckan, utom under omständigheter eller geografiska förhållanden som tillståndsmyndigheten bedömer utgör skäl för undantag, ska göras minst en insamling och minst en utdelning av postförsändelser,
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/postlag-20101045_sfs-2010-1045/
PostNord är den samhällsomfattande posttjänsten. Och det är inte Tesla som ger dem uppdraget att förmedla posten utan det är avsändaren som är kunden och har avtalet. I detta fallet Transportstyrelsen. Så skulle man skicka post till TS Sweden AB kommer PostNord vägra att utföra den tjänst de enligt lag ska utföra och agerar dessutom mot en part som inte är inblandad i konflikten.
Postlagen måtte ha upphävts eller ändrats, för här hos mig kommer utdelning två alt tre dagar i veckan (varannan vardag) och hos min bekant längst ut på en skogsväg samlas det ihop till en bunt per vecka.
Systembärande tjänster (post, järnväg, väghållning, elnät, telenät osv) behöver säkrad funktion. I alla lägen. Inget man ska sälja ut för en grynvälling. Annars kan jag tänka mig att lägga skambud på Skatteverket 😈
Men det tåget har väl gått (för att ta till en urspårad metafor) …
Räckte det inte med den förra artikeln och de förklarande kommentarer som kom efter den? Nu upprepas delvis samma saker.
I Sverige har lagstiftarna valt att låta parterna reglera en del av arbetsmarknadens villkor. Både arbetsgivare och anställda har tillgång till lagliga stridsåtgärder. Jag antar att båda då, med bloggarens terminologi, är maffia.
Fint att vi håller ihop i det här landet ändå, i dessa tider.