Berättelserna om hur IKEA:s logistik havererat under coronakrisen är större än företagets sortiment, och det verkar som hela affärsverksamheten var byggd för soliga dagar. Leveransproblem, långa väntetider och enstaka komponenter som saknas och aldrig dyker upp verkar vara rutin numera, samtidigt som såväl e-handel, beställa och hämta själv, samt lagersaldon verkar vara plockade ur fantasins värld. Det verkar som att IKEA:s IT-system har vissa utmaningar.
IKEA-skylt i Polen |
IKEA verkar ha gått från en trygg leverantör till en högst slumpmässig dito. Jag har det senaste dygnet tagit del av tjogvis med berättelser om beställda IKEA-kök där delar saknats och det tagit månader att få tag på de sista delarna, om ens det.
Det verkar inte heller finnas någon konsekvens i vad som går att beställa på nätet, utan detta varierar över tiden och verkar variera från dag till dag. Det samma gäller butikerna, där det ibland inte går att beställa trots att det uppges finnas varor på lager. I andra änden av landet, och kunder har missat när de desperat kört i timmar för att få tag på någon komponent och den sedan inte funnits trots lagersaldot enligt webplatsen.
Nu är knappast IKEA det enda bolag vars logistik havererat under coronakrisen, men ett sådant jättebolag borde ha råd med kompetent IT-stöd, särskilt som hela koncernens affär bygger på fungerande logistik. Om Harrys Möbler och Tobak får problem med sina IT-system är det mer förståeligt än ett av världens största möbelföretag.
Förtroendet för IKEA som leverantör eroderar antagligen ganska fort, men kanske räddas man av prisnivån. Frågan är dock vad som händer nu när priserna höjs kraftigt.
Ingvar Kamprad är borta och kanske påverkar det på sikt kulturen och kvaliteten i affärsverksamheten. Tydligen kunde Kamprad dyka upp när som helst på IT-kontoren i Helsingborg eller Älmhult, och fråga vad någon som jobbade vid en dator hade för arbetsuppgift och varför personen behövdes. Var det en konsult som inte kunde svara direkt på frågan så var det tack och hej, och det kunde även drabba anställda sägs det. Kanske har det blivit för många som gissar sitt jobb på IKEA IT nu?
Logistik är IKEA:s kärnverksamhet och det är uppenbart att man har allvarliga problem på den fronten.
IKEA kommer naturligtvis inte att försvinna, men alla företags storhetstid tar förr eller senare slut även om de fortsätter växa tillsammans med ekonomin. IKEA verkar varit byggt för soliga dagar, men det gäller förstås många andra bolag.
Vad vi vet är att det enda som är säkert är förändring – och en kris är en utmärkt katalysator för detta. Och de fulla konsekvenserna av coronakrisen kanske vi inte sett ännu. IKEA är inte osårbart och kriser ger alltid hungrigare och mer snabbfotade bolag möjligheter att knapra marknadsandelar från de gamla dinosaurierna.
Jag var typ 1998-1999 någon gång med och deltog i offertarbetet på när IKEA skulle lägga ut sin katalog sökbar på nätet för första gången, eventuellt även med e-handel även om jag inte minns exakt. Vi fick inte uppdraget utan det kneps av Framfab, men IKEA hade redan då en del egenheter för sig på IT-sidan. Det var dock över 20+ år sedan och är antagligen överspelat för länge sedan.
48 kommentarer
Vad hjälper det att varan finns i varuhuset,den kanske måste lyftas ner med gaffeltruck och det får man inte göra när det finns kunder i affären. Bara att åka hem igen.
På företaget går istället historien om att han en gång på IT avdelningen pga att han gick fel vad det något han inte litade på så var det IT
Men rätt är att han kunde dyka upp var som helst och fråga vad man höll på med, ofta avslutades samtalet med en kram.
IKEA har väl inte gått in för SAP, Hitlers Hämnd? Då är det bara att lägga benen på ryggen.
Jag träffade aldrig honom, men vi brevväxlade en tid när jag importerade varor. Han verkade vara trevlig, och gav mig en del tips osv. Han verkade vara genuin, men jag vet ju inte hur han var annars i vardagen …
Med personlig erfarenhet av en köksrenovering under hösten (som slutade lyckligt utan större brister) kan jag bara hålla med om att IKEA har stora utmaningar på logistiksidan inklusive ett undermåligt IT-stöd vilket även bekräftats av personalen i samband med våra beställningar till köket.
Enligt uppgift från personal på IKEA var det tidigare IT-systemet som ersatts de senaste åren mer lättarbetat och flexibelt än det nuvarande systemet.
Fast att man behöver vara lite om sig och kring sig med IKEA är ingen nyhet.
Vi skulle för runt tio år sen köpa nytt möblemang till vardagsrummet i vår hyresrätt och alla möbler skulle vara från en då rätt ny och lite "premiumserie" hos IKEA.
Alla delar kom aldrig in i "vårt" varuhus och det slutade med att vi fick åka runt till flera varuhus i mellansverige för att få ihop alla möbler och på flera ställen knep vi den sista i lagret.
Så dåligt går det nog inte men IKEA är ett företag som utnyttjar alla möjligheter för skatteplanering, det ska man inte glömma.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/V95Q4p/ikea-anstallda-far-dela-pa-miljardbonus-jubel-och-applader
Att anställda får bonus är väl inget fel, eller fel länk?
Och glöm inte löntagarfonderna…
Inläggets tema är att IKEA egentligen inte är ett välmående företag. Då kanske bonus-programmen ska ges som ett resultat av mätbara mål som att uppnå 99 % kundnöjdhet, levererat 90 % av beställningarna inom 7 dagar eller vad man nu vill hitta på, annars lutar sig medarbetarna tillbaka och tänker att det går nog rätt bra och någon annan löser problemen.
Bonusprogram är ju alltid vanskligt för att få den perfekta avvägningen. Är kunderna 100% nöjda men bolaget går med förlust eller bolaget gör en bra vinst men kunderna är missnöjda…
Oavsett tror inte medarbetarna lutar sig tillbaka, det är ju inte för inte som IKEA är ett stort globalt bolag och det hade det nog inte varit om det styrts med sång och dansmusik.
@Sjunkbomben, det var väl ditt parti som drev bolaget (tillsammans med andra bolag) ur landet om jag inte minns fel?
Det enda som handlas på IKEA är garderober. Resten av deras idé av design är för mig lite främmande.
Har dock aldrig saknats delar, men under den värsta delen av covid var det ganska tomt i hyllorna. Blev en del kompromisser, men det var ju inte IKEAS fel.
Tror nog att logistikkedjorna blivit skadade och att det kommer ta ett antal år att reda ut detta.
Lägg därtill Kina och Ryssland vilja att använda brist som ett vapen.
Förmodligen högre inflation pga detta.
Vi får i ordning tacka – kina, covid, regeringar för detta.
Har inget förtroende för näthandel hos IKEA, det har varit en dyster upplevelse både före och nu under pandemin.
Detta resulterar i att jag aldrig beställer på nätet från dem utan hellre hämtar i varuhus. Detta resulterar i att det helt enkelt blir färre köp från IKEA och andra företag väljs istället.
Bytte ut hela köket till en ikea variant för 4 år sen. De få gånger man saknade något visade det sig i efterhand att man själv förlagt brädan/listen i virrvarret. Det enda jag kan klaga på är deras digitala köksplanerare som var seg som sirap online men flöt problemfritt i varuhusen. Den anställda köksplaneraren var även ett grymt bra bollplank men där beror det nog på dagsform och vem man får. För övrigt revs gamla köket och linoleumgolvet, ny parkett las, helt nytt kök monterades samt kakling av en person på en vecka. Sov/var i koma på jobbet veckorna efteråt.
IKEA verkar blivit stora på kök så här när räntan är låg och folk har råd att lyxa till det. Minns att jag pröjsade 400 k för mitt Tibrokök i solid oljad björk 2006, installerat och klart. Inget ROT heller på den tiden.
Finns det någon som köper något annat än IKEA som kök idag?
Ikeas stommar är prisvärda och det finns alla möjligheter att spara pengar och lägga på en fin keramisk skiva eller något sådant.
Wish me luck. Snart går jag in i köksträsket. Skall bara räkna ut hur fan de gjort med elen i det nuvarande, dvs hur illa är det?
400k 2006, vad är det i dagens penningvärde?
489 000?
Mätt i lägenheter på Södermalm är dina 400k 2006 nog en bit över miljonen SEK. Mätt i bitcoin troligen kring 20MSEK?
Mätt i rena ickeinflationsSEK blir det som ovan, 489k
Har Ballingslöv, känner inte att jag fått mer kvalitet än mitt tidigare IKEA kök i förra huset. Men som nybygge där jag inte villa skruva själv var det Ballingslöv som gällde. Inte orimligt dyrare än Ikea så länge man håller sig borta från stenskivor och special luckor.
Stenskivor alltså.. snyggt, men inte trevligt.
Ställ ner en tallrik eller ett glas på en stenuta, och jämför med att ställa ned på en träyta.
Eller tappa..
Har själv marmor i köket men tycker det är rent trams (inte jag som satt in det).
Ek däremot.
Trä ruttnar upp och blir sunkigt hur mycket man än behandlar det. Har haft det i 2 kök.
Man behöver ju inte välja mjuk sten såsom marmor. Gäller att välja tjockt nog.
Förvara aldrig tunga saker i överksåpen, tappar du en gryta kan en krossad tå sabba mycket.
Ett glas eller tallrik kan ju kvitta.
Helst skulle jag kört syrafast bänkskiva med något värmeisolerande under men tyvärr blir det lätt rostfläckar.
Trä ruttnar inte i kök.
Mina ekbänkskivor är inte det minsta skadade av vätska.
Badar du i vasken eller?
När vi skulle renovera köket i det nyinköpta huset med viss tidspress (innan inflyttning) var det bara IKEA som kunde leverera inom dagar/veckor. Jag gick in i en HTH-butik och kollade, det går ju inte ens att se priset och frågar man så får man undvikande och intetsägande svar av personalen, de kunde heller inte leverera inom 4 månader ens.
Så fort jag nämnde IKEA så spottade säljaren över axeln och kräktes ut ett "Gollum!". Vi kunde dock efter en stund konstatera att en hel del lösningar var exakt samma som hos IKEA (tom samma leverantör).
IKEAs planeringsverktyg funkar riktigt bra, det är lätt att lämna tillbaka överblivna delar, deras fysiska butiker är ändå än rätt bra grej som Amazon och andra aldrig kommer erbjuda och konkurrera med. Bor man nära en IKEA-butik så har man nog en annan syn på dem än om man måste köra 15 mil för att se att sängbenen man skulle köpa inte alls fanns i lager…
Körde själv ett HTH kök i förrförra lägenheten. En säljare var hemma och tog mått. Sedan beställdes det grejer vilket tog runt 6 veckor att få hem. Sedan tog det en dag för HTHs inhyrda hantverkare att riva det gamla köket, varpå jag själv målade om väggar och lade nytt parkettgolv. Därefter tog det HTHs hantverkare ytterligare två dagar att göra klart köket. Så ifrån leverans till färdigt kök så tog det en normalarbetsvecka. Totalpris 150KSEK.
Under samma period höll en nära vän på att byta kök i en ungefär lika stor lägenhet. Han valde IKEA-kök. Det tog honom drygt 6 månader att bli klar och då blev passformen sådär eftersom IKEA bara gör standardskåp av modell 1A vilket gjorde att han fick ha en del yta med onödigt stora passbitar. Men å andra sidan så kostade hans kök kanske bara halva priset jämfört med mitt.
@Rickard Ohlin,
Jag har aldrig varit med om ekskivor som blir sunkiga i ett kök.
Det låter som att du har haft en tokig lösning på installationen av vasken. Det ska absolut inte vara några problem med det (om man inte badar i vasken kanske..).
Jag har inte ens köksskåp uppe på väggarna, bara under bänken. Det jag tänkte främst på var att allt möte mellan porslin och bänk måste avvägas.
Visst, står man bara och sippar på ett glas bubbel och tittar på sitt fina kök så är väl det lugnt.
Men om man vill riva av lite Per Morberg style matlagning så blir det drygt. Man vill ju kunna ösa på lite.
Sen håller jag med om att marmor är ett exemplariskt dåligt material om man ändå ska gå på sten.
Slipad och oljad betong i så fall.
Själv köpte jag ballingslöv till hemmet. Visst, jobbar ju professionellt med att montera dylika så man har ju lite rabatt. Annars så har de aldrig problem med att få fram just det man behöver.
Och vad är väntetiden? 🙂
Har varit med om att vara som enligt saldot skulle finnas i varuhuset saknades på hyllan men fanns på återköpsavdelningen (där vänlig IKEA personal en gång gick och hämtade åt mig).
IKEA använder tyvärr totalt undermålig MDF till sina grejer så skulle rekommendera alla att inte köpa saker som ska hålla eller ta någon last därifrån.
Vi gjorde om vårat genom att plocka ett gammalt platsbyggt kök gratis på blocket sedan lämnade vi in alla delar för reparation och lackering samt köpte nya bänkskivor/tvättställ/blandare och slutligen monterade upp.
Du får betala lite mer än för ett lågpriskök men du får ett kök av högsta kvalitet.
Snyggt. Rekommenderar också detta.
Gamla gedigna kök ska inte underskattas.
Har aldrig jobbat på Ikea men är otroligt intresserad då jag när jag var expat faschinerades av hur enkelt det var att handla hos Ikea även fast jag inte kunde det lokala språket och man kunde observera att alla arbetsprocessen var otroligt lika i varuhuset även fast man var i ett annat land. Detta är en bedrift i ett så stort bolag att hålla ihop sådant över koncernen. Min killgissning är dock att det är Ikeas behovsstyrda lagerstyrning som havererat. Man går ju inte och beställer rad för rad i varuhuset utan man predikterar köpmönster och fördelar ut till butikerna just in time. Ett sådant system har svårt att hantera att först får du en sjukt dipp i efterfrågan, sedan fick du störningar i ledtider och Suez stoppad vart ytterligare ansträngning. Men förvånande att de nu under hösten inte fått styr på det ännu.
Ikea:s e-handel har faktiskt börjat fungera bättre för mig (när sakerna finns på lager). Deras Click and Collect har aldrig fallerat för mig med ett femtontal köp.
Har platsbyggt kök från 1955 som inte lär bytas ut förrän det är bortom räddning, så har ingen kökserfarenhet på ett tag.
Har slutat handla på Ikea sen dom drog in frukosten för 10kr!
Ja och korven kostar ju inte mer på Biltema.
Tror det är så att IKEA liksom andra bolag allteftersom helt enkelt fortsatt optimera mer och mer och till slut blev deras logistik för känslig när pandemin kom. Nu fortsätter logistikledjorna vara sådär, inte minst fungerar prediktion dåligt då. Man kan ju veta behovet men hela produktionskedjan kanske är osäker.
De enda som i nuläget skulle kunna konkurrera ut IKEA är väl Amazon, eventuellt i samarbete med Google?
För att inte underlätta för dessa behöver nog IKEA utveckla ett helt eget IT-system som de inte ser in i, och frågan är om IKEA själva är tillräckligt stora för att ha råd med det?
Hela Ikeas affärsmodell skaver.
Det fanns en tid då familjen hoppade in i bilen och var beredda på att köra 10-15 mil för att komma till varuhuset med det enorma utbudet. Och där man dessutom blev extra lönsam genom att man plockade på sig storpack glödlampor, batterier etc.
Spola fram till 2021 och hela världens utbud finns tillgängligt via nätet. Med varor som packas på helgen och levereras hem till dörren kvällen efter av en av alla nya budfirmor som poppat upp som svampar ur jorden.
Var står Ikea med sina platta paket i den transformationen? Dyr frakt. Lång leveranstid. ”Har inte alla grejer hemma”.
Dom lever en stund till genom att ha slagit sig in på ännu sämre fungerande marknadssegment (ex kök) men snart kommer nya spelare och äter upp deras marknadsandelar undan för undan.
Affärsmodellen funkar nog fortfarande… Omöjligt att få en parkering en lördag/SÖndag på "mitt" IKEA. Fortfarande gäller klockan 17 måndag om du vill ha parkering och inga köer.
Ifall man tror att den "moderna" modellen med snabb och billig hemleverans av nätköp är framtiden, så har man snart en del att vakna upp till.
Det kommer inte vara lika billigt länge till, och framförallt så är 1 till 1-leveranser inte miljömässigt och arbetsmiljömässigt hållbart.
Skulle du själv vilja arbeta med den typen av leveranser? vara klar ca 23:00 på kvällarna…
Moderna modellen är här för att stanna. Ingen längtar tillbaks till ett statligt postkontor som lämnar ut paket på vardagar mellan 08:00-18:00 och lördagar 10:00-13:00.
Varför skulle inte hemleveranser vara miljömässigt hållbart? Vi pratar om Ikea här. Bättre att 30 personer var och en kör till Ikea och handlar möbler eller att leveranserna körs ut av 1 budbil som lämnar paket hos 30 kunder? Hos en del budfirmor kan du se i realtid var budet befinner sig och hur många kunder han betjänar innan han (estimerat) kommit fram till dig.
Felet du gör är att du förutsätter att det du inte vill jobba med – vill ingen annan heller jobba med. Jag har personligen jobbat kvällar, helger, nätter inom servicesektorn och med kollektivavtal från Transport. Vi fick via vårt avtal extra ersättning för just kvällar (enkelt OB-tillägg) och helger (dubbelt OB-tillägg) vilket gjorde att vi inte hade några bemanningsproblem med kvälls och nattpass.
IKEA:s logistisk är suverän till dess att den inte fungerar. Det finns inget utrymme för flexibilitet eller individuella lösningar i det enskilda fallet. Den enskilda kunden får helt enkelt gå hem med oförättat ärende när det klickar. Har själv blivit utsatt för detta. Och kommer att gå tillbaka dit när det passar mig.
Hemsidan lämnar en hel del att önska..
Prediktionsproblem i all ära, men inlägget handlade om att systemet inte levererade korrekta uppgifter. Om att man i realiteten kan köpa saker som är slut. Som att iteblivna leveranser kompenserats med påhittade lagervärden. Sorry, har inget med covid eller leverantörskedjor att göra. Bara deras egna IT-system, vilket är detas core business.