Försvarsets Materielverk (FMV) och Saab har tecknat en tillägsbeställning på de nya A26-ubåtarna i den förmodade Blekingklassen om cirka 5 miljarder kronor för bland annat ospecificerade verkanssystem och nya torped 47. Ubåtarna försenas också till 2027 och 2028 istället för som tidigare 2024 och 2025.
Godkänt foto på Gotlandsklassens HMS Halland i hamn i Visby, Almedalsveckan 2019 |
Projektet blir alltså dyrare och i pressmeddelandet framgår det bland annat att man behöver återta förmåga och modernisera varvet vilket har lett till att det “krävts att kontraktet omförhandlas”. Man har dock även smugit in tillägsbeställningar som “kommer att ge A26 ytterligare förmågor inom bland annat verkansområdet”, dvs vapensystem, samt integrering av nya Torped 47.
Frågan blir då vad för ytterligare förmågor som avses. En möjlighet för A26 är vertikala tuber för kryssningsrobotar, VLS.
Samtidigt är detta ett underkännande av Saabs förmåga att via det från tyska Thyssén-Krupp tvångsförvärade Kockums faktiskt kunna leverera ubåtarna. Pressmeddelandet innehåller massor med formuleringar kring “bedömning av varvets skick vid övertagandet” och “arbetet att återta kompetens”, samt “inledande anstränningar” som “blir bättre allteftersom på att bygga upp kompetensen”.
Så Sverige får sina nya ubåtar med de tänkta namnen HMS Blekinge och HMS Skåne, de får utökade förmågor, men vi får dem först efter 2025 och därmed efter nästa försvarsbeslut. Och Kockums ubåtskompetens hade uppenbarligen brister, så sannolikt hade motsvarande skett även om tyskarna hade fått fortsätta äga varvet.
Frågan är också om de extra fem miljarderna genom att lägga leverans eter 2025 idag inte behöver finansieras, utan de pengarna behöver fram i nästa försvarsbeslut och är så att tagna på kortet av den socialdemokratiska regeringen, så får någon annan betala. Tobleroneförsvarspolitik.
Något vidare positivt besked kring möjligheten att sälja A26 till andra länder kan knappast beskedet om varvets skick och kompetensnivån hos de anställda tolkas som. Man har dock genomfört halvtidsmodifieringen av två av Gotlandsklassens ubåtar med gott resultat enligt texten, och pressmeddelandet avslutas med att “svensk ubåtsförmåga är den mest moderna och faktiskt, trots allt, den mest kostnadseffektiva som finns att tillgå”.
Rätt fascinerande med denna öppenhjärtlighet och erkännande av bristerna inom projektet, med formuleringar som faktiskt och trots allt. Frågan är också om man vid Säpos räd mot Kockums i samband med beslagtagandet och tvångsförvärvet lyckades säkra allt kring projektet, eller varför det gått som det gått. Kanske hoppade en del tysk personal av och tog sin kompetens med sig?
Vad gäller priset så ska Thyssén-Krupp offererat 11 miljarder när de ägde Kockums, men antagligen hade det kommit påslag även då. Vad gäller prisnivån på ubåtarna så ska man komma ihåg att hela utvecklignskostnaden ska delas på bara två individer, och utvecklingskostnaden är antagligen majoriteten av kostnaden för ubåtarna. Vid större serier blir det alltså billigare per ubåt, men för det krävs export som vi nog kan drömma om.
Saab-aktien reagerade positivt på beskedet i fredags som slutet på en uppgång under några dagar, vilket kan innebära att informationen redan fanns på marknaden. Idag utplånas dock fredagens uppgång så buy the rumor, sell the news gäller som vanligt.
Dagschart Saab |
17 kommentarer
Det sägs att marinen får singla slant om de ska skydda Stockholm eller Göteborg, då de inte kan uppträda samlat på två ställen samtidigt.
När Göteborg är sveriges navelsträng med 90% av all import, borde inte FM beställa en ubåt till när de ändå håller på?
Eller är det för dyrt med personal för en ubåt till som avskräcker?
Marinen skyddar östkusten eftersom det finns fiender österut. Det som eventuellt behövs på västkusten är ubåtsjakt. Våra ubåtar är mest lämpade för jaga överskeppningstonnage.
En klassiker
– Kapten, varför kommer fiende alltid från öster men inte väster?
– Du har rätt, de kan gå runt oss.
Sjunkbomben: Tja, om man ignorerar att världshistoriens starkaste flotta ligger väster om oss och tror att Sverige kommer anfallas utan att vara en del i en större konflikt (vi är inte så viktiga)
Vågar man gissa att en del av förseningarna beror på förlegade metoder inom mjukvaruutvecklingen, då mer och mer inom försvarsteknik handlar om mjukvara?
Låter högst rimligt
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Man kan ju fråga sig hur stor del av hela affärn som är ren industripolitik, och vad som är säkerhetspolitik, och vad som är säkerhetspolitik. Efter murens fall och Sveriges nära relation till NATO, torde huvuddelen av kostnaden kunna hänföras till industripolitikens område. De säkerhetspolitiska skälen är väl numera väldigt svaga.
Till detta kommer att man endast beställer två individer, vilket ytterligare pekar på att det ä industripolitikens som är styrande.
Vertikala tuber för kryssningsrobotar.
Nej det är inte politiskt möjligt inte en chans, inte ens i en roman skulle man kunna skriva det.
Vadå politiskt!
Hultaqvisten har ju gått ut och meddelat att Sverige kommer att skaffa fjärrbekämpningsförmåga!
Sen kan det ju behövas inom det långa landet tex från södra Östersjön till Norrland, vem vet?
Men då menade han väl den uppdaterad versionen av Robot15, det tror jag ingen tar notis om. Däremot att skuta ut robotar från en ubåt, när det kommer till eliten i Stockholms kännedom blir det liv i luckan, för mycket USA vibbar helt enkelt.
Men tyskarna ska väl kunna skjuta ut RBS98 från sina ubåtar, det blir ju en gamechanger, inte så roligt då kanske att vara helikopterpilot och jaga ubåt längre.
Var det inte ändå en vändpunkt när Sverige med Säpo i spetsen satte ner foten och sprängde dörrarna och återtog det som inte tillhörde Tysken. Va nog en och annan inom Säpo och försvarsmakten som fick sina fiskar varma av herr Reinfeldt.
"Frågan är också om man vid Säpos räd mot Kockums i samband med beslagtagandet och tvångsförvärvet lyckades säkra allt kring projektet, eller varför det gått som det gått. Kanske hoppade en del tysk personal av och tog sin kompetens med sig?"
Ja alltså Krupps poäng med att förvärva Kockums var ju att i smyg lägga ner en konkurrent. Man lät inte Kockums konkurrera med Thyssen-Krupps egna båtar på den internationella marknaden så det ledde till utebliven export, vilket ledde till att varven stod stilla, vilket ledde till uteblivet utvecklingsarbete, vilket ledde till att stor del av kompetensreserven hoppade av och sökte jobb annorstädes.
Skall jag tolka det här som att ubåtarna _inte_ är beställda till fastpris utan till löpande räkning, dvs det "kan bli hur dyrt som helst"?
Och under upprustningen 1942-1945 kunde Scania tillverka 766 stridsvagnar, SAAB licenstillverkade hundratals flygplan, vi byggde upp radio och telenät (källa: Wikipedia).
Visst, dåtidens försvar var inte lika spetsigt och bestod av värnpliktiga etc, men det måste varit helt naturligt att vi själva skulle kunna producera det materiel vi behövde och med någon form av snabbhet.
Man undrar hur många Stridsfordon eller Stridsbåt 90 eller vi skulle kunna bygga ihop under liknande omständigheter idag i ett skarpt läge med importstopp och halvledarbrist.
7 Juni 1522 räknas som Svenska flottans födelse, då G Vasa köpte fartyg från Lübeck, gissar att den första beställningen av A26 hade 2022 7 juni som ett givet datum där de skulle visas, förmodligen är dessa nu inte med i planeringen för 500-årsfesten. Lägger man till saker så brukar ju tiden åka framåt….Samtidigt vill man inte vara utan, eller onödigtvis ta in dem för modernisering kort efter klardatum.
Kompetensen på designkontoret var tillräcklig om än uttunnad. Fanns inga tyskar som kunde ta någon kompetens med sig. Produktionen var åldersstigen men man kunde fortfarande dela ubåtar och sätta in tilläggssektioner. Skall dock komma ihåg att varvet i Karlskrona inte byggt hel ubåt sedan 1980. Det är här som brister i all sannolikhet kommit in.
Kontraktet från 2014 förutsatte att FMV kunde hitta en samarbetspartner inom en viss tid. Annars hade SAAB rätt att omförhandla, vilket nu skedde. Så jag tar skrivningar som “nya förmågor” och liknanden med en liten nypa salt. Säkert en delförklaring men som sagt långt ifrån hela. SAAB har dessutom moderniserat produktionen en hel del och ser till att skattebetalarna står dessa investeringar. Förseningar beror med all sannoliket på implemenation av dessa moderniseringar kombinerat med att SAAB gått in hårt för att effektivisera Kockums, men med ett serietillverkningstänk (bara att se till vilka chefrekryteringar som gjorts). Detta tänk fungerar inte på svensk ubåtstillverkning då serierna är korta och varje båt är en individ/prototyp.
Kontraktsvärdet har på ca 10 år ökat närmre 240% för två ubåtar. Det är uppenbart att FMV ville svälta ut förre ägaren genom att håla ner prislappen så mycket som gick. När SAAB kom öppnande man stora plånboken.