I ett besked igår meddelade de så kallade Liberalerna att de inte vill fortsätta den sk Januariöverenskommelsen efter valet, utan vill stödja en borgerlig regering, men inte en regering som söker stöd från SD eller V. Kort sagt är man villiga att fortsatt samarbeta med Miljöpartiet.
![]() |
Liberalernas stående fallossymbol |
Liberalerna skriver (PDF):
“Liberalerna kommer samtidigt inte att medverka till en regering där Sverigedemokraterna ingår. Medan både Socialdemokraterna och Miljöpartiet i olika skeden öppnat för regeringsmedverkan från Vänsterpartiet står vi fast vid att inget av Sveriges två ytterkantspartier kan bli en del av Sveriges regering och därigenom få ett direkt inflytande över utrikespolitiken, styrningen av myndigheterna och utnämningsmakten.”
Man utesluter alltså inte ett samarbete med Miljöpartiet, ett parti som Liberalerna samarbetat med sedan valet 2010, då i regeringsställning.
Så om man mot förmodan är kvar i riksdagen efter nästa val kan man antingen sitta i en MP-stödd borgerlig regering eller återigen gå in i en Januariöverenskommelse-liknande uppgörelse och stödja en S+MP-regering. Någon egen majoritet kommer inte M-KD-L-C få om ens alla partierna är kvar över fyraprocentspärren.
Hållningen är således den samma som inför valet 2018 och inget har egentligen ändrat sig annat än att man tillfälligt vill lyfta JÖK:en runt valet.
Det finns två möjliga förklaringar till beskedet. Antingen är Liberalerna dumma i huvudet eller så anser de att deras tilltänkta väljare är det. Hur de annars tänkt få tillbaka de borgerliga väljare som flytt partiet på grund av samarbetet med MP och S ter sig oklart.
En röst på L i nästa val är alltså en röst på Miljöpartiet. Eller även Socialdemokraterna. Varför ett M som allt mer fjäskar för SD ska välja i bästa fall fyra procent mandat från L som stöd för sin regering istället för i värsta fall tjugo procents mandat i stöd från SD lämnas som en övning åt L:s partiledning att förklara. Oavsett vad man tycker om det kan L bara förlora i den förhandlingen med dagens Moderaterna, som gjort det uppenbart att M:s framtid stavas samarbete med SD. Som något slags liberal lägger man lämpligen en vit röstsedel i nästa valkuvert i riksdagsvalet för några valbara alternativ finns inte som inte innebär stöd för MP eller SD. Enda kvarvarande försonande draget hos L är att de inte verkar uppträda som rövhattar i sociala medier, men det kommer väl som resultat av den egna självbilden. Oavsett, enklaste sättet att få liberaler att bråka är att sätta två av dem i samma rum. Vilket iofs även gäller kommunister.
105 kommentarer
Sveriges mest onödiga parti?
Om du är ett parti på dryga 5% och partiet består av två jämnstora falanger som förordar Löfven resp Kristersson som statsminister så är sannolikheten mycket stor att du inte når 4% i nästa val, inte minst om du svek dina borgerliga väljare i senaste valet.
Enda räddningen är nog moderata stödröster om L går bättre i opinionen.
En naturlig utveckling att småpartier försvinner. Hoppas på L, MP och V.
L försöker attrahera eliten, men de har sett gräset på andra sidan nu.
MP har en väldigt oklar bild, men gräset är nog grönare på andra sidan.
V försöker locka arbetare, tyvärr är det rätt ont om arbetare, gräset är grönare annorstädes.
V är väl alltmer ett akademikerparti? Arbetare av manligt kön röstar ju SD i första hand.
V kommer inte försvinna. Det är dit alla S väljare går, liksom MP:s väljare.
V är väl inte att anse som ett småparti som riskerar att åka ut. En röst på V är just en röst på V. M-väljare har nog mycket gemensamt med SD, relativt lågutbildade t ex.
V var förstås som jag skrev en förhoppning. Men kanske de behövs för att representera idiotin innersta väsen.
Sd plockar framförallt företagarröster och män i alla kategorier. S är fortsatt störst bland arbetare.
SD är vanligaste partiet om man tillhör ett LO-förbund, enligt Sifo.
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern-januari-2021
Eh, nej Mopongo. T ex plockar inte SD röster bland högutbildade män. Det är partiet med lägst utbildning bland sina väljare.
Om en tillämpar vänsterns logik när det gäller SD så breder alltså nynazismen och fascismen ut sig bland LO:s medlemmar.
Nåja, då är det väl lågutbildade som jag som röstar SD, känner mig lite träffad. Men tyvärr så har inte de högutmanade i SD lockat mig, alls. Förvånade och blinkande Åkesson ger ingen solid bild. En förvirrad person med personliga utmaningar.
Jag kan avslöja att jag varit trogen moderatet sedan tillblivelsen. Men det betyder inte att jag är rabiat, bara att jag röstat på det minst för tillfället dåliga genom historien.
Och det är demokrati, att välja det minst dåliga.
S-väljare och M-väljare är relativt lågutbildade, SD drar alltså dessa, vilket siffrorna också visar. Kanske en känsla av gemenskap? Aldrig för sent att utbilda sig Svinto :). På ålderns höst rekommenderas filosofi och historia för kunskap och klokhet.
Eh, nej. M har fler högutbildade än lågutbildade väljare, men är ganska väl representerade i alla grupper. Hitta inte på saker för att passa dina narrativ när facit finns här:
https://cornucopia.cornubot.se/2020/12/utbildningsniva-efter-partisympati-per.html
S och SD har de lägst utbildade väljarna däremot.
Men SD sticker i särklass ut som absolut flest väljare som inte ens gått gymnasiet eller bara gymnasiet och allra minst ögskoleutbildade.
Låg utbildning brukar korrelera med låg inkomst och begränsade valmöjligheter när det gäller tex bostadsområde. Mest troligt får man då se den stora migrationens och den misslyckade integrationens baksidor i sin vardag och på nära håll. Man kan inte som den malliga medelklassen ägna sig åt white flight och förfasa sig över SD i fikarummet.
@Cornu, menade du mig? Jag tittade på den normerade grafen. Under medel är kanske en bättre beskrivning på utbildningsnivån likt S. Annars har jag misstolkat grafen.
Min tolkning av partitillhörighet och utbildningsnivå är då;
L>MP>V>C>M>S>KD>SD. Så jag tolkade nog fel då..
B2B, du verkar lite upprörd. Du vet att man kan göra avslappningsövningar på nätet. Mina döttrar är hårt inne på bikram yoga eller nåt sånt. Kanske du skulle prova det. Jag vet från en säker källa att det funkar.
Inte alls upprörd faktiskt, engagerad bara. Vad fick du det ifrån? Höll själv på med yoga och meditation för 20 år sedan. Säkert bra för klarsynthet och stärkta nerver. Nu är det mer filosofi för min del, som jag gillar. Mig veterligen räknas inte meditation och yoga som högre utbildning, som just var sakfrågan här.
Some Body is wrong.., stämmer med mina iakttagelser.
Tur att man är medelklass i tryggt område så man kan moralisera över utsatt pöbel;)
Lite OT, men Kinas export ökade med 60,6% jämfört med förra året. En slags tsunami. En reell brytpunkt i världsekonomin etc.
Denna besatthet av utbildningsnivå hos väljare. En röst är väl inte mer eller mindre värd beroende på utbildningsnivå? Anti-SD gruppen är riktigt smaklösa när de försöker säga "men det är bara lågutbildade = korkade som röstar SD".
Själva poängen med demokrati är väl att dessa röster också ska höras? Eller vill man införa någon form av elitism där bara utbildade till en viss nivå får rösta?
Jag har träffat idioter som spenderat många år på högskolan och jag har träffat väldigt skärpta och duktiga personer som inte ens klarade gymnasiet. Hur långt man tar sig inom skolan korrelerar mer med hur studiemotiverad man är snarare än hur intelligent man är.
Mina 2 öre som högutbildad (+5 år räknat i högskolepoäng) och ickeröstare.
Tim. Gissar på att det handlar om dåligt självförtroende/svag självkänsla. Ju sämre individen mår desto mer måste den svartmåla andra grupper.
Nä, Tim, det är för att SD:are här i kommentarsfältet hela tiden vill framhäva hur högutbildade SD-väljarna är. Vilket de inte är. Tydligen anser SD-kommentatorerna att det är fint att vara högutbildad eftersom de hela tiden tjatar om det, inklusive felaktiga påståenden om att SD:s riksdagspolitiker skulle vara högst utbildade, vilket också är fel.
https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/hogst-utbildade-riksdagsledamoter-hos.html
Den dag SD-svansen slutar hålla på att ljuga så vore det bra.
Östergren, angående svartmålning – hela SD:s existens går ut på att svartmåla grupper. Säger ju en hel del om deras mående isf.
För mig är det mer ett konstaterande på icke-individnivå. Att man söker sig till sin "grupp" anser jag dock vara lite begränsande.
"Personer med högre intelligens utbildar sig längre, och umgås med andra högutbildade personer."
https://www.forskning.se/2018/04/16/hogre-iq-med-extra-skolar/
Som vanligt kan folk inte skilja på anekdoter och generellt. De tror att för att de hittat ett motexempel så gäller inte det generella. Vilket kanske i sin tur säger något om både utbildningsnivå och intelligens.
B2B. Det som är trist är att de med hög IQ och goda förutsättningar har en tendens att se ner på andra grupper med mindre goda förutsättningar.
För övrigt är en stor förklaringsmodell till SD-väljares låga utbildningsnivå att de är gamla gubbar som röstar på SD. Som alla förstår finns det idag i princip inga unga som inte ens gått gymnasiet, utan det är stödet bland de som bara gick grundskolan och numera är 70+ som styr den gruppens storlek.
Östergren, det är trist att folk ägnar sig åt antingen projicering eller halmgubbar och påstår saker om folk som bygger på deras egna fantasier.
Att påtala någons utbildningsnivå eller iq innebär inte att man ser ner på dem. För att se ner på dem behöver lägga till värdeuttryck.
Jag ser ner på SD-svansen (inte SD-väljare, de kan vara vem som helst) tack vare att de i 13 år förpestat den här bloggens kommentarsfält samt framfört en del meddelanden till mig personligen. Stockholmssyndromet eller hustrumisshandel-syndromet fungerar inte på mig, jag börjar inte älska någon som uppför sig som svin.
Jag tror också att många andras aversion mot SD stärkts av hur SD-svansen uppför sig i sociala medier. Vem f-n vill associeras med den typen av människor, liksom?
Cornu. Förstår att det tär med hatet och hoten.
Är ju bara att kolla på Sveriges största artist som nu är aktuell med nya låtar. Hatet och hoten tär.
Sociala medier har jag lagt ner för länge sen. Orkar inte med polariseringen.
Kul att du orkar hänga här ändå. Kram.
Bara Kortsikt och Cornucopia? jag läser. Kram
Turboprop
Få saker skrämmer medelklassen som att bli arbetarklass och förknippas med SD.
Vad är medelklass? Definition 75-200 procent av medianinkomst? Isf är arbetarklass ofta medelklass.
Östergren. Rimligt fråga.
Hur många klasser finns det ?
Jag som jobbar och rör mig i hela samhällets "klasser" har ju min uppfattning, men de flesta utgår från "sin" verklighet
Och byter den klass som går i pension? Hur med kapital i miljonklass ($) men ynklig årsinkomst?
För övrigt har en hel del av 70+ bara folkskola dvs 6-7 år. En klassindelning bör kunna vara bildningsnivå. En annan närande eller tärande.
Har hört rykten om klasslöst Sverige.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Intressant ansats till diskussion härovan om definition av begreppen arbetarklass och medelklass.
För egen del så definierar jag arbetarklass som den som för sin försörjning är tvingad arbeta … antingen som anställd eller som egen företagare där företagets avkastning inte räcker till att ägaren kan försörjas utan egen arbetsinsats.
chief karlsson betyder din definition att vi som inte måste arbeta för vår försörjning automatiskt är medel eller någon form av överklass? Betyder i så fall att nästan alla byter klass lite då och då. Har länge undrat om det finns någon bra definition.
Vänliga hälsningar
Nanotec
För mig är klass hur man lever och beter sig.
Gissningsvis tycker de flesta så då vi betalar/lånar miljoner för att bo bland likasinnade.
Har man nån slags koll på samhället och människorna som lever där så brukar man veta vilken klass man tillhör. Att göra en klassresa är som många vet svårt. Möjligen utgör definitionen av sig själv relativt gruppens värderingar, varav uttrycket "ängslig medelklass".
Typisk medelklass kan enligt mig t ex definieras av (hitta.se)
"Unga barnfamiljer med höga inkomster och stora lån i nybyggda villor kring de större städerna"
Nanotec: På din inledande fråga i stort sett svar Ja!
På ditt påstående därnäst blir repliken att det kan jag inte helt instämma i.
Samt naturligtvis som så att din avslutande undran besvaras med Back to Basics … d.v.s. den definition jag anvisar i min inledande kommentar.
p.s. Frågan om pensionärer ser jag i detta sammanhang som advokatyr. mvh
Jag har själv ingen egen erfarenhet av att väldigt smarta människor ser ner på mindre sådana, de brukar vara trygga i sig själva. Brukar vara runt medel eller strax däröver, som jämför sig mest och och mest missunnsamma. Sen verkar inte vissa förstå att man ofta jämför grupper (så fungerar statistik), utan att själva ta illa upp och därmed vill lyfta sina anekdoter för att de känslomässigt känner sig kränkta. Som t ex Svinto gjorde ovan, genom att tipsa om sina döttras lyft av upplyselse genom yoga t ex. Ofta helt off-toptic som här.
Nä, eller hur. Insiktsfullt skrivet av dig.
Vad menar du? Är det mindre smarta människor som hänger här? Enligt tidigare läsarundersökningar, så är det ju väldigt smarta människor som hänger här (självskattning kanske?).
Tack Cornu för att bloggen finns.
Tack Nanotec för varje kommentar du gör. Jag tänker ibland ”De gamla grekerna, å så Nanotec” Utbildning och IQ diskuteras titt som tätt.. ”Klok som en bok” är ett underskattat uttryck.
Tack Chiefen för det respektfulla, pedagogiska i din fanatism (förlåt, jag tar tillbaka det sista).
Tack Östergren för att du orkar. Men har du inte ens twitter?
Jag själv vill mest bara få gå på fotboll.
Håller med Gunanr ovan. En dag kanske jag når till deras nivå, högst tveksamt dock. Jag skulle faktiskt vilja inkludera Joakim P i detta sällskap också. Han besitter mycket kunskap också, samt är ödmjuk.
Är jag väldigt elitistisk i mitt sätt? #Cornu, Stefan, Joakim et all. Kan kanske bättra mig, är "lite" medveten om att jag är en s k lesserwisser ibland/?
Tack, väldigt uppskattat, speciellt när man själv känner sig helt ur fas.
Nej, jag har inte Twitter.
Tack alla. Blir glad åt vad ni skrivit. Många olika uppfattningar om klass men en god ton som liknar den som fanns ursprungligen på internet. När det inte finns en klar definition av ett begrepp blir samtalet ofta svårbegripligt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Somebody is wrong on the internet2021-03-06 22:45
"Låg utbildning brukar korrelera med låg inkomst och begränsade valmöjligheter när det gäller tex bostadsområde. Mest troligt får man då se den stora migrationens och den misslyckade integrationens baksidor i sin vardag och på nära håll. Man kan inte som den malliga medelklassen ägna sig åt white flight och förfasa sig över SD i fikarummet."
Exakt så! När man förstår ovanstående blir det svårt att raljera över okunskap och bristande bildning.
Svenska medelklassföräldrar ser till att välja en skola där en överväldigande majoritet har Svensk kultur eller i vart fall västeuropeiska värderingar.
Agge, och ändå är SD starkast på landsbygden, inte i ghettona.
Varför kan man inte vara liberal och SD?
Synen på vad liberalism är?
SD är ju fett anpassningsbara?
Om jag förstod Sabuni rätt vill hon inte SITTA i regering tillsammans med SD men kan acceptera en regering som tar STÖD av SD.
Jag håller med dig.
Cornu drar på lite stora växlar som nog inte Sabuni förmedlat.
Lars, skärp dig och läs vad Sabuni skrev. L är numera tillbaka i den borgerliga värmen och kommer stödja en M + KD regering
Man vill ju inte budgetförhandla med SD och det har SD lagt fram som en förutsättning för att stödja en regering. Lars har alltså rätt.
Mest fascinerande hur anda så gärna VILL bli lurade en gång till och lägga sin röst på S+MP.
Alla borde vid det här laget veta att det bara kommer att vara en tidsfråga innan "Liberalerna" knivar sina nya eventuellt borgerliga samarbetspartners i ryggen.
De två teorierna om vem som är dum i huvudet behöver inte utesluta varandra.
Precis, Bägge kan ju vara inte dumma i huvudet.
Röstar man på ”Liberalerna” 2022 så förtjänar man vara del av dom 3,9%en.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Var återfinns tusenmannamarchen politiskt? Verkar vara en salig blandning av V/MP/SD/L med slagord som krossa staten, amalgam, 5G, Bill Gates, media, Restriktioner osv.
Framför allt undrar man vem som drar i trådarna i bakgrunden då det påminner om QAnon-rörelsen. Uppkommer sådana här galenskaper när alla etablerade partier håller en extremt låg profil?
vila i frid L.
Det finns lite olika varianter men en är "Vägen till helvetet kantas av goda avsikter". Det passar väldigt bra in på MP som drömmer om att lilla men relativt rika Sverige skall rädda hela världens klimat och all världens flyktingar utan att behöva ta någon hänsyn till verkligheten och vad det i praktiken innebär för landet Sverige. Några procent av väljarna, framför allt unga akademiska kvinnor i storstaden, tycker det låter väldigt fint och röstar för det. Nu är det inte något större problem att några procent aningslösa idealister röstar för den politiken utan problemet är att övriga partier i utbyte mot en plats runt köttgrytorna låtit de naiva idealisterna utnyttja sin vägmästarroll och gett MP ett politiskt inflytande som är groteskt med tanke på partiets marginella folkliga stöd.
Det finns inte heller något som givit det olustiga SD så många röster som de stora etablerade partiers undfallenhet mot drömmarna i MP.
+1. Har en ung kvinna i bekantskapskretsen, högutbildad, bor centralt i storstad. Behöver ingen bil. Cykel och kollektivtrafik fyller hennes behov. Väljer ekologiskt och rättvisemärkt för hemnes kompisar gör det. På hennes helvita arbetsplats röstar alla mp, även hon trots att hon inte riktigt har koll på vad det partiet vill egentligen. Precis som hennes helvita umgängeskrets.
Mycket fin utbildning. Universitetet i lund.
Utbildning och faktiskt kunskap är sällan det samma nuförtiden
Jag tycker liberalernas analys är mitt i prick:
Varenda gång faller väljarkåren på
en tusenlapp extra i bidrag och lite godhetssignalering mot nya skatter, sopsortering och svågerkapitalism.
Väljare är helt enkelt korkade.
Jag tycker det är en utmärkt ide att "Liberalerna" och "Miljöpartiet" samarbetar.
UTANFÖR RIKSDAGEN. Anledningen till att jag alltid skriver dessa båda partiers namn inom citattecken är: "Liberalernas" namn är en en ren identitetskapning."Miljöpartiet" är det parti vars politik är absolut skadligast för miljön.
Är inlägget om Rushworths bok ifrån gårdagen raderat?
Japp. Vill inte ha något inlägg som kan tolkas som att Corona inte är alllvarligt, efter nötternas demo igår, även om det var en recension.
"Jag tog en eftermiddag taxi till krogen och eftersom de stänger så tidigt kom jag hem småpackad lagom till Rapport, den nya tidens klassiska kvällar i Stockholm" https://www.expressen.se/nyheter/ensamheten-kloser–som-hjartskarande–skrin-genom-hjarnan/
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/viruspass-oppnar-dorrar-i-israel
Självcensur och författare är det inte lite motsägelsefullt?
@stefan. Jo det skulle nog de flesta påstå. Men jag förstår även bloggaren här, folk är i allmänhet så känslostyrda och mest ute efter att bekräfta sin egen världsbild så inlägget/bokrecensionen feltolkas. Det kommentarerna kan dessutom leda till att bloggarens narrativ inom andra områden skadas… och det vill förmodligen bloggaren undvika.
Eh, Stefan, att vara författare är att idka självcensur och hela tiden anpassa sitt uttryck för önskad verkan och effekt. Alla som tänker efter före de skriver något idkar självcensur. Den som påstår något annat vet inte vad hen talar om, men är således antagligen inte heller någon författare.
Varför ska en minoritet tillåtas styra hur eller vad en majoritet ska leva sina liv..i en "Demokrati"?
Om att vara författare medför att ta på sig munskydd för att inte sanningen ska råka yppas, nej då är det inget jag eftersträvar
Du fattar noll, Stefan. Om jag kallar dig "jävla fitta" så har jag inte tillämpat självcensur. Men istället tar jag bara bort dig från vitlistan.
Rickard: du menar att det vore katastrof om ens "Social Score" (SS) skulle få sig en törn? Bättre att lyda mobben och foga sig i ledet alltså?
För er övriga – varje gång ni inte säger det ni tänker tillämpar ni självcensur. Men vanligt folk kallar det för uppfostran. Bara jävla idioter ser vanligt hyfs som självcensur.
Tänk om röstning visade sig vara ännu en SIFO polll för att kolla hur många som fortfarande är hjärntvättade…
..ingen kommer rädda dig, vare sig Jesus, nån politiker eller Aliens.
Det enda en sådan falsk tro uppnår är total avsaknad av ansvarskänsla och oförmåga att lösa de verkliga problemen.
-"Det är någons annans fel"
Bedömer sannolikheten att L är kvar i riksdagen efter nästa val till ca 5%.
Väsentligt högre sannolikhet hos bookies gällande L.
2 ggr stålarna över 4%
1.72 ggr under 4%
Bra, tack för tipset. Sätter en 500-hundring på under 4% då!
Om sossarna gick tillbaka till sin gamla politik och värna om svenskarna och vår kultur så skulle de få väldigt många röster. Många ogillar invandrare men är rädda för att SD inte klarar av att leda landet. Då måste nog sossarna göra sig av med de som spytt galla på SD om det ska fungera. Blir det någon kvar då?
Tippar på en jordskredsseger isf.
Ytterst tveksamt om SD,S eller något av dem andra riksdagspartierna besitter kompetens att ens leda en förskoleklass, än mindre en stat. Min subjektiva bedömning:)
Går in och tänkte slö läsa SVD. Möts av det andra "liberala " partiet vill stänga ner delar av samhället och använda skattemedel till att kompensera verksamheter som drabbas oavsett hur det tidigare gått för butikerna mitt i butiksdöden . Vill inte höra svenska poltiker ta orden liberaloch liberalism i sin mun, då de uppenbarligen inte har en aning om vad det innebär. Aynd Rand vrider sig i sin grav….
Nu är ju Anders barnläkare och det finns viktigare saker att fokusera på än politisk åskådning.
Ayn rand var väl apotekare i grunden, eller…? Anders känner jag ingen;)
Du anser alltså att det finns viktigare saker än att våra makthavare är tydliga med sina ambitioner för samhället och medborgarna samt metoder för genomföra sin "poltik"? Mycket möjligt… vill du dela med dig av exempel på vad som är viktigt för dig? Kan nog ge mig stor behållning 🙂
Viktigt är att C19 gör så lite skada som möjligt vilket är det Anders är ute efter.
Uttalar sig Anders som läkare eller företrädare för parti som påstår att dom är liberala?
Finns ingen motsättning i är vara liberal och bekämpa C19.
Kan lägga till att Anders arbetat extra inom vården nu under C19.
Intressant att du bjuder på 2 inlägg utan att svara på min fråga. Den kanske framstod som retorisk… Det var den inte.
Hursom har jag aldrig påstått att det finns någon motsättning i att att vara liberal samtidigt som man "bekämpar" spridningen av detta corona viruse, det finns sätt där man kan bekämpa pandemin utan att begränsa människors frihet och utan att godtyckligt och mrd bristfällig kontroll omfördela skattemedel till juridiska personer som drabbas och "drabbas" av begränsningarna. Märkligt att du uppfattat det så…
Det jag dock påstår är att vi har flera partier i riksdagen som påstår sig verka för liberalism överlag men på alla områden (förutom möjligtvis HBTQ-frågor och migration) är så långt ifrån detta som det vara går.
Sen kan det mycket väl vara så att du anser att detta inte är ett problem eller ens värt att uppmärksamma, där tycker vi uppenbarligen olika. Så kan det ju vara ibland. God kväll och go natt
Vi vet ju inte om C har rätt eller fel i det här fallet och jag har ingen åsikt i frågan. Gissar på att detta är Anders åsikt som privatperson samt som avgående vice ordförande för C.
Du får gärna nämna andra politiker som likt Anders har hjälpt till i sjukvården under C19. Tycker du gick på fel gubbe i det här fallet.
Det är väl ändå något ursprungligt kraftfullt över L-fallosen. En rejäl k** som manligt sträcker sig i sin fulla prakt. Det är annat än alla dessa blommor och abstrakta symboler!
JÖK har tydliggjort två saker: L saknar helt en egen politik till skillnad mot C som lyckades få igenom nästan hela sitt partiprogram. Det andra är att S inte har några som helst problem med att föra en politik som ligger väldigt långt till höger, bara man får sitta kvar vid makten.
Det kan synas närmast trivialt att upprepa Folkpartiets ledare Gunnar Heléns yttrande för ett halvsekel sedan: Att vara liberal är att vara kluven.
Själv har jag alltid haft svårt att förstå den i mitt tycke närmast schizofrena ståndpunkten att dels som socialliberal bejaka det svenska Välfärdssamhället med dess starka statliga inslag och dels som ekonomiskt ideologiska liberaler förespråka den individuella friheten från Statens primat …
Det är måhända den verkligheten som nu långt om länge hunnit ikapp det gamla Folkpartiet nuvarande Liberalerna.