Som respons på det presidentledda statskuppförsöket i Washington är nu 15 000 soldater fårn det amerikanska nationalgardet inkallade och på plats med vapen kring kongressen för att skydda när nästa president Joe Biden svärs in som president. Detta som respons då högerextrema och grupper av konspirationsnötter och trumpister öppet planerar väpnat angrepp mot ceremonin. Ett urval av bilder nedan.
Den amerikanska flaggan på fastighetsmiljardären Trumps Trump Tower på Manhattan. En man av folket påstår han själv. |
Det av Trump uppmanade statskuppsförsöket syftade till att dels få tag på elektorsrösterna och förstöra dessa, så att kongressen inte kunde bekräfta valresultatet i det sjätte och sista steget av verifikationer som ingår i den amerikanska säkra valprocessen (två rösträkningar, överklagan, bekräftande av delstatsparlamentet, elektorsrösterna i Washington och kongressens bekräftande av elektorsrösterna), samt mörda vicepresident Pence och talmannen Pelosi. Därmed skulle Trump suttit kvar som president tills ett nytt val kunde arrangerats. Det handlar om en presidentledd presidentkuppförsök mot parlamentet.
Man var cirka en minut från att få tag på elektorsrösterna samt Pence, men både rösterna och vicepresidenten, liksom talmannen lyckades räddas undan från kuppmakarna.
Alla statskupper lyckas inte, t ex kuppförsöket i Spanien 1981, men är likväl kuppförsök.
En film från samordningen av några av de tusentals kuppmakarna.
🚨Stunning to see insurrectionists coordinating efforts in real time, with discussion of floor plans, police positioning and plotting to “take this building.” What jumps out at you here @AshaRangappa_ @selectedwisdom @DavidPriess @EvanMcMullin @egavactip? pic.twitter.com/jHAz3qDrPf
— John Kruzel (@johnkruzel) January 13, 2021
Just nu har 15 000 nationalgardister inkallats och grupperats i och runt kongressen och andra för presidenteden vitala byggnader och platser, då det öppet pågår planering online om ett nytt angrepp den 20:e januari. Denna gång uppmanas till tyngre beväpning, även om det finns flera foton på hur kuppmakare var beväpnade med skjutvapen även förra veckan, dock enbart hölstrade pistoler.
Några bilder på nationalgardister på plats i Kapitolium, vilket inte skett sedan det amerikanska inbördeskriget. Styrkan om 15 000 man är tre gånger så många soldater som USA har på plats i Afghanistan och Irak just nu.
National Guard in U.S. Capitol hallway this morning. Yes, it has come to this.
Photographed by @DaniellaMicaela pic.twitter.com/0ueCe2ISxj
— Michael Beschloss (@BeschlossDC) January 13, 2021
Well this is something I thought I’d never see. National Guard members getting rest in the Capitol, guns by their sides, under the busts of Lincoln and Washington. pic.twitter.com/CVDshN76eY
— Ben Riley-Smith (@benrileysmith) January 13, 2021
Hundreds of National Guard troops nap inside the U.S. Capitol Visitor Center as the House prepares to debate on an article of impeachment against President Trump.
📷 J. Scott Applewhite / AP pic.twitter.com/EnsR9waonj— NBC News (@NBCNews) January 13, 2021
Man kan notera att de sover på plats i stridsutrustning, så det här handlar om stridsberedskap. Deras personliga förplägnadsmaterial (“ryggsäckar”) är på annan plats, så detta motsvarar att ligga och sova i eldställning i väntan på anfall.
De som hävdar att det inte var ett statskuppförsök kan försöka förklara varför man för första gången på nästan 150 år kallar in trupp för att säkra kongressen om det bara handlade om en handfull begåvningsutmanade i roliga kläder. Det finns i själva verket många inte fullt så roliga foton på vad som verkar vara mycket allvarliga och målmedvetna maskerade personer under kuppförsöket, som följde president Trumps uppmaning om att tåga mot kongressen och med våld ta makten, en del beväpnade med skjutvapen.
95 kommentarer
Det är mycket möjligt att det fanns en eller annan som inbillade sig att hen skulle göra statskupp men de flesta av dessa är nog förvirrade tokstållar som bröt sig in i en byggnad. Det har uppstått en sån här aktivismkultur i USA, där man ska bryta sig in och stoppa eller störa grejer man inte håller med om. Youtube är fullt av såna här klipp. Ofta är det på högskolor där folk bryter sig in för att hindra talare. Inte helt jämförbart kanske men jag kan inte undgå att se vissa likheter ändå i själva mentaliteten och den skruvade aktivismkulten, att man inte kan acceptera att nåt händer som man inte håller med om, och bete sig inom normala ramar. Detta finns på båda sidor faktiskt, och är inte unikt för Trumpister, även om dessa Trumpister nog får sägas ha ballat ur mest i och med detta.
De brukar dock inte placera ut rörbomber…
Finns gott om apologeter som hade gått i taket om det hade varit vänsterfolk som stormat. Nu var det enligt dem okej och inte alls något kuppförsök utan bara cirka 50 000 tokstollar. Antar att toktstolle beror på att de själva dyrkar Trump och därmed vet.
Rörbomberna återfanns dock inte i Capitolium
Ser gärna en framtida bok om denna statskupp som utspelade sig i ett av världens mest vapentäta länder. Blir spännande att följa statskuppsmakarna som utan skjutvapen skulle belägra den mest skyddade och vapentäta byggnaden i landet men misslyckades genom att 1 st polis sköt 1 st pistolskott vilket ledde till att alla avbröt statskuppsförsöket och lämnade byggnaden frivilligt.
De som planerat och haft för avsikt att genomföra ett kuppförsök bör ju åtalas för det och en åklagare kan sammanställa och lägga fram de bevis som finns. Resterande kan istället åtalas för inbrott, skadegörelse, ordningsstörning m.m. Det bör ju redas ut vem som är skyldig till vad, och åtal väcks ju individuellt, inte i grupp om 50 000.
Trump såg ju till att det stiftades strängare lagar mot skadegörelse av federala byggnader efter vad som händer i bla Portland tidigare under hans ämbete, så det ska väl bli kul att se de lagarna användas.
Stoffe: Ja. De flesta Trump-supportrar lär vara upprörda över de skador som skedde på byggnaden. Vissa av dessa hävdar dock att det var antifa som stormade. Jag vågar säga att det största beviset för att det var Trump-supportrar är för att inga tavlor, kristallkronor eller statyer vandaliserades. Det startades heller inga bränder.
Statskupp av en sittande presidenten???
Ja, t ex likt statschefen Gustav III gjorde statskupp och tog makten från riksdagen.
Någon större förändring måste ske om det skall kallas statskupp om inesittande makt gör nån slags revolution, annars får man vänta tills man blivit avsatt för det skall kallas statskupp. Men att klassa detta som en stadskupp helt utan att någon vapengren av staten står bakom blir svårt. Man har väll alltid större delen av militären med sig alternativt om man har en minimal militärmakt polisen.
Det bör gå bra att kritisera alla som stormar ex. federala byggnader. Hillbillies, smartare operatörer, antifa, BLm etc. Ge upp, allihop.
Sen bör man inte välkomna stormningar som upplevs som välkomna, ex kvinnomarscher eller miljömuppar. Det kan inspirera andra typer som kan påverka hälsan akut.
Känns inte helt dumt för kuppmakarna att övergången måste bevakas av nationalgardet. Hela deras retorik går ju ut på att DEM valfuskade sig till segern och nu griper de makten flankerade av tungt beväpnad militär till skydd mot vanliga amerikanska patrioter som önskar protestera mot maktövertagandet (från deras synvinkel alltså). Bilderna som kommer ut efter detta debacklet kommer ju passa "MAGA Deathcult" utmärkt.
Även ovanstående bilder lär ju passa fint att skapa riktigt saftig desinformation på.
Att det är trupp där är troligtvis för att det blev ett något brutalt uppvaknande om hur dålig säkerheten var när en handfull begåvningsutmanade obeväpnade individer kunde storma och fylla byggnaden.
Tanken att det här istället kunde varit ett statskuppsförsök, och där 30 st ex-militärer med automatvapen gömde sig bland Trump-supportrarna ger nog vem som helst kalla kårar.
Nu räckte det dock mest att en polis avfyrade ett skott för att rundvandringen skulle avslutas och idioterna begav sig hemåt.
Ja läskigt dålig säkerhet, kunde ju varit riktiga motiverade soldater bland dem,
en folkmassa utklädda dårar i pälshatt kan ju få vakterna att slappna av och sedan slår de gömda tränade soldaterna till.
Men de som skyddade politikerna verkade i och för sig ha gjort ett bra arbete då de fick undan dem från mobben.
Lindberg: Fast det var ju riktiga soldater bland dem. En fd Navy Seal med dryga 20 år i tjänsten har ju bevisligen skrutit på internet om att han var med och bröt sig in:
https://abcnews.go.com/US/video-shows-retired-navy-seal-boasting-breaching-capitol/story?id=75206495
För oss som inte är tillräckligt engagerade för att hitta infon själv, hur har Trump uppmanat folk till kuppförsök samt när bad han folk ta till våld för att ta makten?
Trumps tal här:
https://www.rev.com/blog/transcripts/donald-trump-speech-save-america-rally-transcript-january-6
"And we fight. We fight like Hell and if you don’t fight like Hell, you’re not going to have a country anymore. […] So let’s walk down Pennsylvania Avenue. "
Här finns hela talet
https://www.youtube.com/watch?v=lBH7ql34Ex0
Trump avslutar med att be sina supportrar att gå till kapitolium där dom har fått demonstrationstillstånd för att ge sina republikanska kollegor mod att rösta för ett förslag att ägna kommande 10 dagar till att utreda valfusk. Demonstranterna som bröt sig in förstörde dock denna process.
Fight och gå till kongressen sades inom 20 sekunder från varandra.
Säkerheten i och kring kongressen är klart diskutabel.
Bara under 2018 skedde två större något fredligare protester där demonstranter tog sig in i byggnaden.
https://www.cbsnews.com/news/susan-sarandon-arrested-at-anti-trump-immigration-rally/
Susan Sarandon was one of the roughly 575 people arrested during a Capitol Hill protest of President Trump's immigration policies and family separations at the southern border on Thursday. The group, including Rep. Pramila Jayapal, a Democrat from Washington state, were charged with unlawfully demonstrating.
The protest took place in the atrium of the Hart Senate Office Building. According to U.S. Capitol Police, the individuals were processed on the scene and released.
https://theintercept.com/2018/11/13/alexandria-ocasio-cortez-sunrise-activists-nancy-pelosi/
PROTESTERS WITH THE environmental group Sunrise marched on Democratic leader Nancy Pelosi’s office on Tuesday. The group, made up of young people pushing for urgent action on climate change, planned to send a clear message to party leadership just one week after Democrats regained control of the House.
Det man ska förstå i detta är att det finns en teori om att Trump vet om att vissa av hans anhängare är lite instabila, och att de reagerar på ett viss sätt när han säger vissa kodord eller uttrycker sig på ett visst sätt. Det är som en hundvissla som han använder medvetet, samtidigt som han utåt sett kan ha händerna rena eftersom det inte sägs rakt ut, utan läggs mellan raderna lite kodat, typ som att "fight" och "walk" betyder att bryta sig in och störa arbetet i kongressen. Ibland kan jag tänka att det är lite väl mycket foliehatt över det hela, fast andra gånger lutar jag mot att det ändå kan ligga nåt i det. I nån debatt bad programledaren honom ta avstånd från Proud Boys (en högerextrem grupp), och då sa Trump till dem att "stand back", men sen la han också till "and stand by". Då tänkte jag att det ändå kan ligga nåt i den här teorin.
Kim, Trump är en psykopat, och således utmärkt på att manipulera människor. Så, ja.
… och psykopater lämnar bara aska bakom sig.
Positionerar du dig? Jag förstår att du behöver betala räkningar….
Förresten vilken diagnosmanual använder du för att diagnosticera honom med psykopati. Var det DSM 5 eller ICD 10?
Som hobbypsykolog skulle jag istället definierar Donald Trump som mer narcissist än psykopat. Jag har levt med en styvfar som var mycket psykopatisk, men vem vet vad som försiggår bakom dörrarna. Hur som helst så får en psykopat alltid sig själv att framstå mycket pålitlig och rättfärdig utåt till majoriteten och det har isåfall trump helt misslyckats med. En psykopat kommer inte kriga inför alla utan han vill att alla ska tycka gott om hen så hen spelar med så den stora massan skall tycka om hen och försökter utse syndabockar som denne baktalar
Ett av Trumps största fel är att han babblar osammanhängande och säger det åhörarna vill höra. Och njuter av den positiva respons han får. Ett annat att han är ansvarslös, hans enda ansvar är mot supportrarna. Det tal han höll är helt i linje med andra gåtfulla tal han hållit där han svingar vilt omkring sig. En vanlig person kommer inte undan med det han sagt men han har blivit president med det. Tydligen går det hem hos hälften av amerikanerna i USA. Han framstår som oberäknelig så det är bra att han får avgå. Men det har hållit andra oberäkneliga som Kim i Nordkorea på mattan så helt fel har han inte varit.
Nä, 20% röstade på Trump. Kom ihåg valdeltagandet. Och en stor del av dessa 20% är sådana som röstar republikanskt oavsett kandidat och behöver inte ens gilla honom. Ungefär som den som röstar M men inte tycker om Uffe.
Lägg till att Rudy Giuliani i sitt tal sa "…let's have a trial by combat.". Alltid är det ett gäng fårskallar som tolkar det som att "nu jävlar blir det fysiskt krig", så upphetsade som de var där. Trumps son stod ju också och hetsade i sitt tal och han det där republikanska "underbarnet" Josh Hawley bidrog ju inte heller till att lugna ner känslorna.
Men behöver inte vara meteorolog för att konstatera att himlen är blå.
Trump vill jag påstå är en väldigt utmärkande narcissist, vilket typ är en underkategori av psykopati. Kärnan i narcissism är att den ser sig själv som ofelbar. Utifrån det är Trump väldigt förutsägbar. Mest obegripliga är att folk har så förtvivlat svårt att se det och ständigt tar honom på orden när allting bara är teater.
"De som hävdar att det inte var ett statskuppförsök kan försöka förklara varför man för"
– Så klart är det en framåtblickande lösning; för att undvika stadskupp inom snar framtid man gör detta. Inte för att försöka ändra icke-kupper som redan inträffat, och säger därför inget om var föregående incident var för något.
Eller, som någon konspirationsteoretiker säger, detta var ursäkten att få in militären i Washington, nu väntar den riktiga statskuppen!
Flödar så väldigt mycket rykten nu, den ena galnare än den andra.
Själv tror jag inget mer kommer hända än att Joe Biden svärs in…
Detta överdrivna mobiliserande är bara ren teater från politiker som vill tillskriva händelserna större betydelse än de hade av politiska skäl.
Sen kommer Biden administrationen organisera en nationell lockdown, därefter, som ett försök att ena nationen, så blir det krig igen, förslagsvis ligger ryssarna pyrt till.
Det hela blev självklart väldigt traumatiserande för många demokrater att få en mobb så nära inpå. Dessa är ju annars vana att sitta säkert samtidigt som dom hejar på de våldsamma BLM-protesterna där invånarna själva får möta mobben och se deras företag och livsverk eldas upp.
Bröd och skådespel ftw. Eller chips och militärer i politisk teater :).
Den politiska strategin i större delen av världen får ut på att överdriva hot, från virus, ryssar,muslimer, judar,tyska bögar, katoliker, protestanter etcetera etc
Folk verkar finna sig i det, så då är det väl som det ska vara
All rapportering nu är färgad av för eller mot Trump. Man kan absolut inte lita på nånting allra minst i Mainstream media. Det är inte nytt men nu är det värre än nånsin. Undantaget när SD kom in i riksdagen.
Det måste vara väldigt bekvämt när man kan låtsas som att allt som går emot vad man själv tror och tycker är lögn. Tråkigt för samhället bara.
"Trying to scare/bully Congress to agree to a ten-day audit so the country can trust the election outcome is literally the opposite of an insurrection. It would be more accurate to say Congress was the insurrection and the mob tried, and failed, to force a transparent election. "
-Scott Adams
Scott Adams var kul för 25 år sen, numera är han en kalsonghatt.
Intressant hur man nu även satt upp metalldektektorer till kongressen för att säkerställa att ingen kongressmedlem bär vapen i kapitolium. Kongressledamöten Debbie Lasko vägrar dock att lämna ifrån sig sitt vapen och hänvisar till konstitutionen.
Är man numera rädda att medlemmar av kongressen skall försöka utföra en statskupp?
I sådana här lägen efter ett statskuppsförsök så bör man ju vara extra måna om att kongressmedlemmarna skall få försvara sig och inte vara helt utlämnade till poliser som öppnar dörrarna för statskuppsmakare som dom var vid stormningen.
Med tanke på att vissa kongressledamöter Twittrade live om var nyckelpersoner befann sig under inbrytningen, så kan man ju ifrågasätta var deras lojaliteter ligger:
https://twitter.com/laurenboebert/status/1346898735050199050
Det var väl också en folkvald republikan som nu har avgått efter att ha deltagit i aktionen.
Samlar ihop några utspridda tankar här, på förkommen anledning.
1. Inget som helst tvivel om att det var en allvarligt menad statskupp som närapå lyckades.
2. Vänta inte till den 20 på nya incidenter, både i detta och andra parlament i USA.
3. Tre skarpa rörbomber upphittades och oskadliggjordes inne på Capitolium-området (som förvisso omfattar mer än en byggnad) bl a vid såväl DEM- som GOP-kanslierna.
4. En tropp professionellt utrustad och maskerad milis trängde målmedvetet in och skaran av skränande våldspajasar särade villigt på sig för att släppa fram dem. Eftersom de tycks ha blivit utsläppta igen lika lättvindigt vet man nu inte vad som fanns i deras ryggsäckar, in eller ut, eller deras identitet.
5. Trump hade noggrant krattat manegen genom att sålla in och ut strategiska befattningshavare i bl a Pentagon och DHS, som gjorde sitt yttersta för att störa försvaret. Även chefer och underställda inom Capitol Police och intern säkerhet ser skyldiga ut. En av dem, sonen till Manaforts kumpan som tidigare var Sergeant-at-arms, begick självmord ett par dagar efteråt ??
6. Minst en kongressledamot, Lauren Bobbidobb (R) eller nåt liknande, meddelade i realtid inifrån kongressen var talmannen uppehöll sig. Hon ställde till rabalder i dag när hon vägrade låta sig visiteras och avväpnas vid ingången.
7. Minst tre ledamöter (D) har konstaterats ha covid efter att ha tvingats uppehålla sig instängda med kolleger (R) som vägrat bära ansiktsmask.
8. Eftersom flera personer avled som följd av eller ens i samband med att brottet begicks kan i princip samtliga som befinns skyldiga till delaktighet även dömas för mord. Ovanpå högförräderi alltså. Oavsett detta betraktas "conspiracy" som en ytterst försvårande omständighet.
9. Alla lär man aldrig få tag i, men det finns oceaner av dokumentation och rätt stora ansträngningar görs säkert för att statuera i alla fall några tydliga exempel.
10. Något som stör mig oproportionellt är när folk är för lata för att skilja mellan stat och stad. Det heter faktiskt inte stadsminister eller stadskupp, för bävelen!
11. Ap-ollon-getter vet jag inte vad det är. Och medan vi snackar stavfel känns det ändå skönt att pistolerna i dag är hölstrade, inte halstrade — för vem vet hur hett det kan gå till? 😉
12. Senaste politiska reklamen i USA: Mike Pence for President (The Lincoln Project)
twitter.com/i/status/1349181934207856642
Allt ovanstående inhämtat via nätet, jag har ingen egen fot på marken därborta.
"6. Minst en kongressledamot, Lauren Bobbidobb (R) eller nåt liknande, meddelade i realtid inifrån kongressen var talmannen uppehöll sig. Hon ställde till rabalder i dag när hon vägrade låta sig visiteras och avväpnas vid ingången."
Hon skrev ett Twitterinlägg "The speaker has been removed from the chambers". Andra reportrar och TV skrev samma sak. Detta vill demokraterna få till att hon skickade ett dolt meddelande till statskuppsmakarna och att hon därför bör avgå.
PS Möjligt att jag blandar ihop Lauren Boebert (R-CO) med Debbie Lasko. Eller så var de mer än en? Källa:
@TriTexan · 12 jan.
Did everyone know that @laurenboebert tweeted out information during the Capitol building riots that was intended to direct the mob towards Nancy Pelosi's location?
Fortunately jail is not new to her, so federal prison for treason should feel very similar.
Hon inledde dagen med att twittra 'Today is 1776'.
She knew, she was complicit, menar en sansad bedömare.
Här är alla twitter-inlägg från Lauren Boebert:
https://twitter.com/laurenboebert
Tack, men fullt så intresserad är nu inte jag av hennes samlade verk.
Hittade förresten Debbies tweet, tack för hjälpen:
Congresswoman Debbie Lesko @RepDLesko · 18h
For members of Congress to enter the floor of the U.S. House, we now have to go through intense security measures, on top of the security we already go through. These new provisions include searches and being wanded like criminals. We now live in Pelosi’s communist America!
Påminner en liten smula om den (vite) läkare som omhändertogs på en flygplats för ett par år sen och högljutt klagade: "Help! They are treating me like a black person!"
Jag kan relatera då min fru började visitera mig varje dag när jag kom hem från jobbet efter att vi hade haft inbrott. Jag klagade dock inte men det beror på andra orsaker.
Viktor, det verkar som vi bägge har rätt: Det var minst två kvinnliga politiker som vägrade att bli muddrade. Lite skönt att inte ha drömt alltihop; otäckt att det är sant!
Seth Abramson Retweetade
Manu Raju @mkraju · 19h
Boebert right now is not being allowed in by Capitol Police. She is on her phone, standing in the doorway and won’t let law enforcement see what’s in the bag
Likafullt har jag blandat ihop namn. Rätt svar på 1776 är visst Greene.
Katy Tur @KatyTurNBC · 12 jan.
“Today is the day American patriots start taking down names and kicking ass” -Mo Brooks
“1776 moment”-Marjorie Taylor Greene
Biden is “illegitimate usurper”-Paul Gosar
“call your congressman and feel free — you can lightly threaten them”-Madison Cawthorne
För historikerna:
twitter.com/SethAbramson/status/1349164555839143939
Hittade mer på Lauren Boebert:
David Weissman @davidmweissman · 13h
If I was a member of Congress, I would call for an investigation of Lauren Boebert for probable cause of aiding #Insurrectionists for their attack on #CapitolHill. #Impeachment2 #ImpeachTrump
twitter.com/davidmweissman/status/1349517797844508672
(Screenshots av hennes tweets, bl a "1776". Så de var minst två där med.)
Amy Corfu @AmyCorfu · 14h
Lauren Boebert has some nice friends… and she is right in front of them, leading them… some of the friends having problems with their hands… hmm
twitter.com/AmyCorfu/status/1349494215961681924
(Bild av Lauren framför ett dussin pers. Tre gör tecknet för Vit Makt.)
Och beträffande den andra obstruanten (verklig ironi där) :
Jessie Opoien @jessieopie · 18h
Yes, Marjorie Taylor Greene is wearing a mask that says “CENSORED” as she speaks into a microphone on the floor of the U.S. House of Representatives.
twitter.com/jessieopie/status/1349438418451886081
Tack för detta "gräv" Lessmog. Jag hade faktiskt inte en aning om att det var så illa ställt bland de folkvalda. Nog för att man vet att en del av dem är knasiga, men att de är såna här totala rövhattar kände jag inte till. Herrejösses…
Oj, tack! Ibland känner man sig ju kallad att rätta till ledet. 🙂
Mer ur flödet. Goodman var den vakt som fintade mobben att jaga efter honom i stället för att storma in i den öppna salen åt andra hållet, så att prominenserna hann undan. En verklig hjälte! Det finns glädjeämnen med. En motion om att ge honom medalj:
Jake Tapper @jaketapper · 4h
H.R.305 – To award a Congressional Gold Medal to Officer Eugene Goodman, from Rep @CharlieCrist
twitter.com/jaketapper/status/1349735904663900166
För den som behöver en 5 minuters sammanfattning av det akuta skeendet under kuppen den 6 januari står CNN till tjänst. Gene Goodmans hjältedat visas i rörliga bilder!
twitter.com/CNN/status/1349797401691889664
Ofta behövs många källor och analyser för att förstå helheten. Det tar tid.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag hörde av en amerikans youtuber att den amerikanska befolkningen är politisk okunniga när det gäller det politiska systemet vilket är en orsak till kuppförsöket.
Jag sökte efter fakta och hittade detta:
The Atlantis, 2016
"Okunnighet leder inte till välsignelse
Kanske är landets politiska stat skyldig sina utbildningssystems misslyckanden. Mycket få läroböcker lär eleverna kunskapen som är kritisk för samhällsengagemang.
Även om det säkert finns många olika orsaker till den nuvarande amerikanska politiska situationen, är en av dem den relativa okunnigheten om amerikansk grundläggande historia, vetenskaplig, teknisk kunskap, och vad vissa kallar ”samhällen” bland en stor del av vår befolkning. Det är ett vittnesbörd om att landets utbildningssystem misslyckades att en hög andel av röstningsbefolkningen helt enkelt är okunnig om grundläggande fakta – kunskap som är nödvändig för att agera rimligt och rationellt i den politiska processen."
De kanske läst lite för mycket om det Amerikanska frihetskriget och blivit inspirerade av de revolutionära handlingarna mot den lagliga brittiska överheten.
Ja det allas plikt att agera om konstitutionen hotas av inre eller yttre fiender. Problemen är ju att det finns ett väldigt mörkblått lag och ett likadant mörkrött. Nu väljer man med valfusksåsikten.
De flesta är inte så mörka utan ljuslila.
Man måste ju ändå gilla soldaters förmåga att lägga sig och sova vart som helst, hårt marmorgolv eller lerig grop. Är det rast, vila-på stället är det bara att lägga sig och sova! 😄
Saknar fortfarande den sidan ibland, att slagga med kängorna på, var som helst. Min sambo är lite avundsjuk på återstående förmågan. I den delen.
Jag minns att man ibland nästan sov gåendes under förflyttningarna mitt i natten. Hittade man något att luta sig mot föll man i djupsömn och började drömma. :/
Varning för överdriven motion! Min morfars bror hittades stendöd, stående lutad mot stavarna efter ett skidlopp. Sökpatrull när han inte kommit i mål. 100 år sen typ. Enligt legenden.
// Fantomens morbrorson
SvD`s kultursida använder situationen för att propagera för ett svenskt ”public service internet”. Staten ska alltså upprätta ett SVT/SR på nätet där ytterligare indoktrinering av ”oberoende” journalister ska uppfostra befolkningen. Jag hade varit mindre förvånad om det var Aftonbladets kultursda men nu var det alltså SvD. Får mig för övrigt att tänka på nåt som jag tror hette Torget som Posten försökte utveckla på 90-talet, kastades mycket pengar på det misslyckandet.
Vill nån bedöma sannolikheten för att en statlig public service internetsatsning kommer att bli framgångsrik……….
Samma ägare så skillnaden är nog hårfön.
Nej vad säger jag!
Jag tänker mig att tack vara riksrättsåtalet så måste frågan om valfusk nu utredas i senaten för att kunna avgöra hans skuld i att elda upp demonstranter till den grad att blev som det blev. Kan demokraterna ha skjutit sig i foten?
Jag tänker mig att tack vare riksrättsåtalet så måste frågan om valfusk nu utredas i senaten för att kunna avgöra hans skuld i att elda upp demonstranter med lögner till den grad att blev som det blev. Kan demokraterna ha skjutit sig i foten?
Frågan om valfusk har väl stötts, blötts, granskats och utretts i ganska många veckor nu så nej. De har med största sannolikhet inte skjutit sig i foten
Valresultatet kontrolleras och bekräftas i hela sex steg (jämför med Sveriges två steg), inklusive med demokratisk kontroll, dvs verifiering via de folkvalda i delstatsparlament och federalt parlament.
Dem. vill ställa Rep. på sin spets och sabba så mycket för dem som möjligt.
Just nu är det svårt att inte stötta ett riksrättsåtal. Genom att tvinga Rep. välja sida skapar man oreda för det partiet som har olika falanger.
Det är mycket valtaktik, självklart kommer Trump sitta tiden ut dvs 6 dagar till. Men det börjar likna mer och mer slutscenerna i Der Untergang…
(ja, nu fick vi till en referens till AH och uppfyller därmed Godwins lag)
Då en del av riksrättsåtalet bygger på att Trump använt lögner om valfusk för att hetsa upp folkmassor så får han även chansen att lägga fram sina bevis om valfusk som försvar i Senaten. Vilket går i linje med vad han velat hela tiden. Om han frias kan han hävda att han hade rätt om valfusket och att han därför blev friad.
Senaten har redan tagit upp frågan om valfusk så han har redan fått chansen att ta upp sina "bevis".
Wilderäng; Alla förstår att "fight" inte betyder handgripligen "slåss" i det sammanhang det blev sagt. Det var inte 50 000 som stormade Kongressen men några hundra förvirrade själar. Trump önskade självklart inte en stormning av Kongressen. Vad skulle han tjäna på det? Talet om statskupp är löjeväckande i en etablerad rättsstat som USA. Hur skulle dessa hillbillies överta våldsmonopolet tänker du? Det är faktisk möjligt att ha två tankar i huvudet samtidigt. Trump är en narcissist med många väldigt motbjudande personlighetsdrag. Trump är också en president som fått utstå en propagandakampanj som saknar motstycke i amerikansk historia, i 3 år var han köpt av ryssarna, när det visade sig vara falskt så var han en "white supremacist" i flera år.
Givet hur han har blivit behandlad och hur han har utmålats som en ny Hitler så är det inte förvånande att det förekommer många teorier om valfusk (målet helgar naturligtvis medlen om man skal stoppa orange Hitler).
Du verkar ligga lite i efterhand i den här debatten.
När det gäller Trump så är det viktigt att man läser och dömer han för det som står mellan raderna.
@ Viktor Fast nu sa han ju "fight" som båda kan betyda kämpa och slåss. Det är du som kontextualiserar och försöker förminska det han gjort och sagt genom att lägga på andra tolkningar.
Om någon skall dömas så kan man såklart inte läsa mellan raderna. Problemet i riksrättsåtalet är att allt som Trump sade i det politiska talet skyddas av första tillägget i konstitutionen.
Nu var det du som tog upp riksrättsåtalet. Känns lite som att du flyttar målposten helt plötsligt…
Håller med David om ordet fight. Att kämpa för det man tror på, ex yttrandefrihet, är helt rimligt. Fråga bara Beastie Boys.
Problemet i att anklaga Trump för vad han sade i talet är att med de ord som användes så skyddas han av första tillägget i konstitutionen.
Vad jag anklagar folk för påverkas inte på något sätt av vad som står i USA:s konstitution.
Vad vill du ha sagt?
Att den här diskussionen inte handlar om riksrätt utan handlar om hur vi vanliga dödliga betraktar Trump och hans uttalande.
Ok ja om vi inte utgår från det juridiska så är tolkningarna breda. Från högern som tolkar hans tal som att han uppmanade sina anhängare att fredfullt gå till kapitolium för att göra sina röster hörda till vänstern som tolkar hans tal att han uppmanade sina anhängare att med våld storma kapitolium.
Ja, Viktor. Och vad hände sedan? Din tolkning går uppenbarligen inte ihop med det faktiska utfallet.
Som du märkt tågade de till Kapitolium och stormade byggnaden med våld. Ändå känner du att man ska tolka Trumps "fight" som att de skulle dela ut bullar.
Anhängarna tolkade det som att slåss i bemärkelsen våld.
Nu började ju stormningen av området innan Trump hade talat färdigt och det faktiska utfallet blev att majoriteten som var på plats vid Kapitolium var fredliga.
Skall vi tolka vad Trump sade baserat på stora majoriteten eller lilla minoriteten?
Du springer för fort och vill propagera din sanning, kan bli ett program med Lars Lerin sen, kan tänka mig det blir bra, scenen där du meddelar att David ligger efter Vågen.
Trump är nixad hos bankeliten nu, det är den stora saken. Adelson som gav mycket pengar har dessutom avlidit.
Demokraterna försöker stoppa en formell comeback enligt SVT. Han har tappat makten och hans motståndare tar över.
Viktor, du jobbar hårt. 🙂
Ett sent men tungt vägande svar till Viktor 2021-01-14 13:32 ovan.
Lawrence Tribe, en högt aktad konstitutionsvetare, skrattar högt åt argumentet om Freeze Peach intervjuad av nyhetsankaret Anderson Cooper på CNN:
twitter.com/AC360/status/1350261599085408257
Anderson Cooper 360° @AC360 · 13h
There's no constitutional question that an impeachment trial can go forward in the US Senate despite the fact that President Trump's term will have concluded, says legal scholar Laurence Tribe.
Icke-länk: cnn.it/2LYL9r6
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.