Beställningar på nya lastbilar rasade 81% i USA i juli och visar nu upp de lägsta månadssiffrorna sedan 2010. Konjunkturraset sker alltså även i USA, då behovet av transporter är en mycket stark konjunkturindikator. På börsen rasar Volvo.
![]() |
Timmerbil. |
Beställningar på tunga lastbilar i amerikanska klass åtta föll med hela 81% i juli jämfört med juli 2018 rapporterar FTR Transportation Intelligence. Det är de lägsta siffrorna för en enskild månad sedan februari 2010, när ekonomin började återhämta sig från finanskrisen.
2018 var antalet beställningar 52 000 lastbilar i juli och augusti, men i år har det än så länge bara lagts order på 9 800 tunga lastbilar i USA.
Nedgången i beställningar har pågått jämfört med motsvarande månad året innan sedan i november, men juli-siffran på -81% är den värsta hittills. Svensk media rapporterar siffran -21% i sin rundgång där alla citerar alla, men avser då förändringen från juni månad, och tar alltså inte hänsyn till säsongseffekter vilket -81% gör.
Man ska komma ihåg att lastbilstillverkna fortfarande har en orderbok att leverera från efter förra årets beställningsrekord, och smällen har således inte kommit riktigt än. Däremot kan man vänta sig ett fullkomligt tvärstopp för branschen lite längre fall när orderböckerna tömts.
![]() |
Dagschart Volvo B. |
Lastbils-Volvo startar dagen starkt negativt med -2.40% i skrivande stund mot -1.64% för indexet OMXS30. Dock har ju beställningarna av lastbilar i USA varit fallande hela året, vilket ändå inte hindrat aktien från att återhämta sig från höstens ras. På tolv månader är Volvo-aktien nu ner 6%.
Traton, i vilken Scania, är -0.19% än så länge, men den aktien handlas knappt alls.
19 kommentarer
Man skall ju akta sig för att extrapolera från en månade men vi får väl följa upp om ett kvartal. Skulle det bli så här illa är det läge att bunkra ammunition, toapapper och zombiedetektorer.
Mmmm, när man rapporterar bara en månad missar man det mesta.
Var tex juli i fjol ovanligt stark? I så fall skulle en minskning på 81 % inte behöva betyda något mer än just att juli förra året var ovanligt stark.
Följande står i pressmeddelandet:
"den lägsta månadssiffran sedan februari 2010"
ATL för Volvo år 2010 var 25 februari kurs 59.20 SEK.
Stefan Östergren: "den lägsta månadssiffran sedan februari 2010"
Om man ska ha någon nytta av det måste man veta hur mycket antalet beställningar varierar, och om det varit tex varit en ökande trend i antal beställda lastbilar under perioden. Annars är det kanske bara en gnutta lägre än normalt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ja …?
Iblandekonomi: Datapunkten är sannolikt mer negativt än positiv. Tillsammans med alla andra negativa datapunkter vi ser i omvärlden idag blir helhetsbilden ganska dyster.
Jake: Det är låter mer som historieberättande än fakta. Inte för att historieberättande är oviktigt, men ändå …
Tråkigt att man inte längre kan se vilka som handlar aktien på börsen eftersom de handlar anonymt ("strecket"). Hög omsättning i alla fall och man skall ju komma ihåg att det i varje avslut finns både köpare och säljare.
När kunde man se vilka som handlar? Det enda jag sett är vilken mäklare de gömmer sig bakom (vilket väl inte säger något intressant).
I insynsregistret finns en del annars är det svårt att veta. Lite läsning, https://www.svd.se/allt-fler-handlar-aktier-anonymt
När vi pratar om orderböcker, hur långa är dom? Hur länge räcker dom orderböckerna som man har innan det börjar bli magert på produktionslinan?
Som jag förstått det ligger Scania långt före konkurrensen när det gäller kommande krav på sänkta partikelutsläpp.
Enligt konjunkturmodellen, när borde det vara läge att gå in i Traton?
Partikelkraven uppfylls redan i praktiken. Ser inte att Step D borde ge någon konkurrensfördel åt endera hållet vad gäller partiklar.
Då hoppas vi på lite deflation nu eftersom det leder till mer försäljning och fler jobb!
Möjligen lägger åkerierna inköpen på hyllan nu när Tesla Semi börjar ta form. Sedan Tesla för hela slanten
Är mer intressant om detta har att göra med färre antal transporter, dvs om transportföretagen inte vågar investera pga lägre efterfrågan?
Om jag vore speditör i USA skulle jag knappast investera då ett stort handelskrig hotar…