Branschorganisationen Transportföretagens konjunkturindikator transportindex rasade hårt under juli månad och indikterar nu lågkonjunktur. Nedgången är statistiskt säkerställd och godsvolymen faller hårdast.
Transportindex. Bild: Transportföretagen. |
Transportindex över 50 indikterar högkonjunktur och under 50 lågkonjunktur. I juni låg index på 64.6 (eller +14.6), ner mot juni 2018 på 71.2 (eller +21.2). I juli månad rasade index till 48.9 (eller -1.1) och indikterar lågkonjunktur.
Det är dock normalt att index rasar i juli, men nivån som nåddes är lägre än juli förra året, där indexet låg på 52.4 (eller +2.4). Transportföretagen skriver i rapporten från bolaget Statisticon att nedgången är statistiskt säkerställd, då den är större än felmarginalen. Som man ser i grafen ovan är dock felmarginalens intervall dock stort. 29% av medlemsföretagen har svarat täckande in 58% av antalet anställda.
Nedgången var absolut störst i godsvolym, från 67.5 till 45.5. Nedgången för godsvolymen förra året juni – juli var från 67.5 till 58.0.
Om företag förväntar sig eller upplever försämrad konjunktur och med det färre beställningar är första steget att börja arbeta av befintliga lager. Det bör innebära att godsvolymen faller.
VD:n för Transportföretagen, Mattias Dahl, säger:
“Transportindikatorn mäter konjunkturläget i transportbranschen, vilket i sin tur är en god indikator på läget i svensk ekonomi. Den bekräftar bilden av en svag konjunkturutveckling som SCB:s BNP-statistik nyligen visade, och understryker att konjunkturutsikterna för slutet av året är osäkra.”
Tyvärr är inte transportindex säsongsjusterat, då indexet bara verkar funnits sedan i juni 2018. Det innebär att det finns tydliga säsongsmässiga effekter, som semestertider i juli – augusti och baksmällan efter julhandeln, samt årsskifteseffekter innan nya budgetar klubbats, med mycket svaga volymer på gods juli – augusti och januari. Indexet kan säkert bli mer värdefullt med åren, och ser åtminstone ut att vara matematiskt kompetent utfört, komplett med konfindensintervall.
Senaste transportindex hittas som pressmeddelande här.
Lägre efterfrågan på transporter kommer också innebära färre beställningar av nya lastbilar, vilket man redan sett i t ex USA, där beställningarna rasat med 81%. Detta kommer påverka svenska företag som Scania och Volvo Group stort. Sverige är dock knappast en marknad dessa internationella bolag står och faller med.
9 kommentarer
Juni-juli förra året föll transportindikatorn från cirka 75 till cirka 55, alltså till och med större fall än i år. Det du uppmärksammar här ser alltså ut att vara normal säsongsmässig variation. En icke-nyhet med andra ord.
Se diagram här:
https://www.transportforetagen.se/Nyheter/2019/Transportindikatorn-signalerar-avmattning-i-svensk-ekonomi-/
Hahahaha flute! Ord och inga visor 🙂
Denna indikator ser för övrigt ut att vara extremt volatil och alltså inget att bry sig om för att försöka identifiera trender. Bara brus, alltså.
Kan bara hålla med.
Skriver att det inte är säsongsmässiga justeringar. Kan bli bättre med åren, då man kan säsongsjustera själv när det börjar finnas några år med data.
Jag har varit skeptisk till föregående profetsior om lågkonjunkturen men denna gången ser jag det som högst troligt att ekonomin verkligen har stangerat eller går ner. Har en viss insikt i transportbranschen och bygg i Jönköping och här är det långt trögare än normalt efter semestern
År det inte typ tisdag, allra första veckan efter semestern? Det vill säga det är trögare än vanligt under måndagen, ungefär? 🙂
Andra veckan är det väl ändå. Styrs väl mest at förskolor numera och de öppnade som vanligt förra veckan i allafall där jag har koll i Göteborg.. Men ja man ska nog inte grunda så mycket på hur det verkar förens någon vecka in på skolåret
Tjuren är alltså döende.
Vad ska veterinären göra?
Europocalypsen kanske resettar vissa förmögenheter..