Nu när alla former av ytterlighetsrörelser i Sverige vill rida på de franska gula västarna är det intressant att titta på vad rörelsens krav är. Nedan följer en översättning av detta.
Mörka moln över franska parlamentet. |
Jag har använt Google Translate på denna text med de franska gula västarnas krav, och ändrat texten till bättre svenska och kondenserat. Kraven har röstats fram under massmöten. Ska det hela summeras så är det allt åt alla som gäller, utom åt rika, där t ex högsta tillåtna lönen ska vara 15 000 euro (förmodligen per månad). Alla ska få gå i pension vid 60, utom kroppsarbetare som ska få gå vid 55. Och så håller det på. Alla som är missnöjda idag ska få vad de vill. De rika ska betala. I grunden är kraven socialistiska. Sedan är de även nationalistiska, vilket gör att man landar i nationell socialism. Således kan både yttervänstern och ytterhögern enas och gilla gula västarna.
“Noll hemlösa: Brådskande.
Progressivare inkomstskatt
Minimilön 1300 euro efter skatt
Främja småföretag i byar och småstäder. Sluta bygga stora köpcentra runt större städer som dödar småföretag och fler gratis parkeringar i stadskärnorn.
Stor satsning på isolering av bostäder av ekologiska skäl.
Höjda skatter för storföretag som McDonalds, Google, Amazon, Carrefour och lägre skatter för små och medelstora företag.
Samma socialförsäkringssystem för alla inklusive hantverkare och egenföretagare..
Solidariskt och socialiserat pensionssystem.
Slut på höjningar av bränsleskatter.
Lägsta pension 1200 euro
Valda representanter ska ha medianlöner. Resekostnader ska övervakas och bara ersättas om de är motiverade. Rätt till matkuponger och semesterkuponger.
Alla fransmäns löner samt pensioner och bidrag ska indexeras till inflationen
Skydda den franska industrin. Förbjud utflyttningar.
Samma lön och rättigheter till utländska arbetare.
Begränsa tidsbegränsade anställningar hos stora företag.
Sluta med skattesänkningar för företag. Pengarna ska istället finansiera en fransk vätgasbilindustri, som är miljövänlig till skillnad mot elbilar.
Slut på åtstramningspolitiken. Sluta betala räntan på statsskulden, som förklaras olaglig och skulden ska betalas tillbaka utan att tas från fattiga, utan från 80 miljarder dollar i skatteflykt.
Ta upp orsakerna till ofrivillig migration.
Asylsökande ska behandlas väl. Vi är skyldiga dem bostäder, säkerhet, mat och utbildning åt barnen. Arbeta med FN för flyktingläger runt om i världen i väntan på utfallet från asylansökan.
Asylsökande med avslag ska returneras till sitt hemland.
En verklig integrationspolitik ska genomföras. Att bo i Frankrike innebär att bli fransk (franskspråkig kurs, fransk historik och medborgarutbildning med certifiering i slutet av kursen).
Högsta lön fastställs till 15 000 euro.
Skapa jobb till arbetslösa.
Höjning av stöd till funktionshindrade.
Begränsa hyrorna. Bygg fler billiga bostadshus, särskilt för studenter och folk utanför arbetsmarknaden.
Förbud mot att sälja egendom till hör Frankrike (vattenkraft, flygplatser).
Väsentliga medel till rättsväsendet, polisen, gendarmeriet och försvaret.
Alla vägtullar ska användas för underhåll av motorvägar och vägar i Frankrike, samt trafiksäkerhet.
Förstatliga el och gas, eftersom elpriserna och gaspriserna har stigit sedan avregleringen, och priserna ska sänkas till hur det var tidigare.
Stopp för nedläggningar av små järnvägar, postkontor, skolor och förlossningskliniker.
Förbud mot att tjäna pengar på äldrevård.
Högst 25 elever per klass från dagis till 12:e klass (gymnasiet).
Väsentliga resurser till psykiatri
Folkomröstningar vid förändringar i författningen.
Presidenten ska åter ha 7-årigt mandat och parlamentsval två år efter presidentvalet för att skicka en signal till presidenten om hans politik. Det skulle få folkets röst att höras.
Pension för alla vid 60 års ålder, och vid 55 år för kroppsarbetare.
Barnbidrag till 10 års ålder.
Främja godstransporter på järnväg.
Ingen samling vid källan. [Bloggens anmärkning: Jag klarar inte av att översätta till vad som menas, kanske någon form av källskatt som ska förbjudas?]
Ingen livstidspension för presidenten.
Förbud mot att ta skatt på företag när någon betalar med kreditkort.
Skatt på bunkerolja och fotogen.”
Huruvida kraven alls går att finansiera är en annan femma. Missnöjda har en tendens att överskatta mängden pengar hos “de andra”.
70 kommentarer
Gillar ju helt klart punkten "Valda representanter ska ha medianlöner." Det kanske vore något för svenska politiker istället för att bara rösta igenom sina egna lönehöjningar utan någon riktigt motpart i dom förhandlingarna.
Fast så särskilt hemskt höga löner har inte riksdagsledamöterna ändå. Som en mellanchef i industrin eller som en affärsjurist eller nåt sånt. Borde vara rimligt med tanke på att man ändå är med och stiftar lagar.
Däremot kunde vi nog gott dragit ner antalet till hälften utan att det hade gjort så mycket.
Varför inte till viss del prestationsbaserade löner till politiker och höga befattningshavare inom offentlig förvaltning? Baserade på lämpliga metrics som t.ex. arbetslöshet/egenförsörjningsgrad, BNP/capita, statlig/kommunal skuld, skattetryck, antal utflyttade jobb, uppklarning brott, kundnöjdhet inom barnomsorg och äldreomsorg, skolelevers kunskap(resultat på nationella prov/behörighet till utbildningar) m.m. m.m.
Nu är det dock inte så att de "bara röstar igenom sina egna lönehöjningar". Det har inte varit så på länge (men det finns vel de som det tar ganska lång tid att lära).
"Det har inte varit så på länge" Nähä? Hur förklarar du då detta?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lidingopolitiker-vill-hoja-egna-loner
För att bidra med fakta. Det är riksdagens arvodesnämnd som beslutar om riksdagsledamöternas "arvoden" (de har inte lön). I den nämnden sitter en ordförande och två ledamöter. Den grupp som i sin tur utser arvodesnämnden är Riksdagsstyrelsen som består av talmannen och 10 ledamöter som utses av Riksdagen.
Så nej. Riksdagen beslutar inte direkt om sitt egna arvode men indirekt kan man argumentera för att de gör det.
Källor:
http://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/riksdagens-myndigheter-och-namnder/riksdagens-arvodesnamnd/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsstyrelsen
Joakim Persson Är inte med på ditt resonemang. För att man efter instruktion från riksdagsgruppen är med och trycker på angiven knapp i Riksdagen betyder inte att man är värd 70 000 i månaden, fria resor, förmånliga pensionsvillkor m.m. Du kan normalt inte få en plats som ”mellanchef” med 70 tkr mån direkt från gatan utan någon som helst tidigare utbildning eller kompetens. Det är faktiskt möjligt som Riksdagsledamot även om det naturligtvis inte gäller alla.
Leif: Det är ett lite speciellt uppdrag, så jag tycker inte ersättningsnivån är anmärkningsvärd — det är inte så jämförbart med ett åtta-till-fem-jobb, man har ingen semester (och får ingen semesterersättning), ingen reglerad arbetstid ("alltid i tjänst") och så vidare.
Pensionerna har väl också justerats ned till något mer rimliga nivåer än förr. "Fria resor" har man väl även som anställd om man ska flytta sig mellan hemmet och något uppdrag ute i landet.
Samtidigt tycker jag antalet ledamöter är lite för många med tanke på att kommunikationen kan ske digitalt på ett annat sätt än förr med väljarna.
Absolut kan man diskutera vad som är rimlig ersättning. Mycket av arbetet görs ju i utskotten snarare än i kammaren, och kan väl ses som någon sorts högre nivås utredningsarbete / juridiskt arbete om man ska jämföra det med något. Om det är 66 900 (som idag) eller t ex 50 000 spelar mindre roll för egen del, men lägre än så känns ganska otacksamt för den sortens uppdrag.
@Leif Engström: För att backa upp ditt resonemang kanske du kan nämna en riksdagsledamot som kommit "direkt från gatan".
Sedan är det ju öppet för alla över 18 att söka jobb som riksdagsledamot. Jag är dock tveksam till om någon av kommentatorerna har vad som krävs, även om det enligt utsago här är en låg tröskel. Bättre att snyfta i kommentarsfältet, så slipper man komma med lösningar!
Antalet riksdagsplatser är begränsat, och de som tar sig dit är ungefär som de som blir kvar efter Robinson, Bonde Söker fru, eller Biggest Looser. De har helt enkelt genom en effektiv urvalsprocess förtjänat sin plats i kön, och sin lön. De bästa Sverige kan erbjuda, och det skall man inte förakta om man inte vill ställa upp själv.
Förutom kontantlön har riksdgasmännen gratis resor och bosättninsbidrag. Av moraliska skäl bör de ha ett reseräkningssystem som i imdustrin med annan som skriver på reseräkning och redovisnng av syfte och kostnader och ingen ersättning för medföljande. helt oitidsenligt system nu.
Blandekonomi.Riksdagsledamot direkt från gatan:Mp: s ledamot som tryckte fel i första omröstningen och som kampanjade med slogan "Allah och Somalier är stora" på utrikiska och Mp-logga.
Blandekonomi.Riksdagsledamot direkt från gatan:Mp: s ledamot som tryckte fel i första omröstningen och som kampanjade med slogan "Allah och Somalier är stora" på utrikiska och Mp-logga.
Sedda som separata förslag finns det något för envar och somligt som låter riktigt vettigt:
* "Valda representanter ska ha medianlöner." Mån tro det även skall gälla EU-politruker?
* "Pengarna ska istället finansiera en fransk vätgasbilindustri, som är miljövänlig till skillnad mot elbilar." Vad säger hr. Bloggaren, Teslas riddare i skinande rustning, om det? El-kraften måste ju fortfarande produceras någonstans.
* "Asylsökande med avslag ska returneras till sitt hemland."
* "Förbud mot att tjäna pengar på äldrevård."
o s v
Vätgas. Ja. Vätgas innehåller onödiga energikrävande konverteringssteg, som gör att det är mycket mindre effektivt än elbilar.
1. Skapa el
2. Skapa vätgas
3. Förbränn vätgasen (sannolikt via bränsleceller)
4. Skapa el
5. Driv motor
Varje steg innebär energiförluster.
Elbil
1. Skapa el
2. Ladda batteri
3. Driv motor
1. Skapa el
2. Skapa vätgas.
3. Kör bensinmotorn på vätgas.
Bensinmotor har i bästa fall en verkningsgrad på 35-40%. En elmotor har 90-95%. Så du bevisade bara min poäng.
För att inte tala om att vätgas har en del egenskaper som gör att det inte fungerar så bra med vanliga motorer.
Bloggaren glömmer alla utsläpp som är förknippande med att tillverka elbil, batterier etc. jämf. mot en konventionell bil.
Kolla lite på var och hur brytning och anrikning av metallerna som krävs för att tillverka en elbil utvinns så får du se.
De jämförelser som görs tittar inte på tillverkningen av fossilbilen, utan jämför tillverkningen av elbilen med fossilbilens bränsleförbrukning. Direkt bedrägeri.
All nybilstillverkning innebär utsläpp. Nynilstillverkning är dock förutsättningen för att det ska existera begagnade bilar. Vi kan i framtiden ha begagnade elbilar eller begagnade fossilbilar.
Stora fördelen med vätgas är ju att den kan skapas när der finns el över och lagras. Och vid beräkning av förluster vid eldrift bör man nog ta hänsyn till förluster i elnätet, iofs tror jag de bara 2% i genomsnitt i Sverige som ju troligen ligger högt med långa avstånd. Och ja man kan ju ladda batterier vid rätt tid också men vätgas är enklare och billigare att lagra i större mängder. Personligen så tror jag att med tanke på olika ingående material och relativ brist på dom så bör man använda flera energislag, kanske inte nödvändigtvis för just personbil dock.
Bensinbil
1. Tanka
2. Kör
Imponerande systemanalys, Kenneth.
Dan, förlusterna i elnätet är lika stora för produktionen av vätgas, som ju tillverkas mha el.
Sedan är ju inte vätgastankar särskilt täta. Världens minsta molekyl är känd för att läcka. Kan bli mycket dålig stämning eftersom H2+O2 kallas knallgas av goda anledningar.
Jag ser ingen framtid för en enda lösning. Precis lika lite som för etanolen när den hypeades. Elbil är utmärkt, i synnerhet för vanliga körsträckor under 10 mil, där förra generationens elbilar duger gott. För tunga transporter och långväga är sannolikt flytbränsle bättre, företrädelsevis biobränslen eller syntetiska bränslen från kärnkraften, t ex skrubbning av CO2 från atmosfären, och H2 från vatten för att skapa synbränslen.
Och en batteri till en elmotor tankas med el från en vindkraftverk som har verkningsgrad på 44% vid optimala förhållanden. Eller vad sägs om solceller med verkningsgrad runt 15%.
Unknown. En effektiv vätgasbil har elmotor, som en batteribil. Om du kör vätgas i en bensinmotor så kommer du förutom, som redan nämnts, inte bara få en dålig verkningsgrad utan även smutsiga avgaser. Vätgasen reagerar inte enbart med syre under förbränningen (som ger vattenånga), utan den kommer också att reagera med andra ämnen som finns i luften. Då får du väteföreningar i avgaserna av annat slag. Att lösa detta med att även tanka rent syre är ännu mer slöseri med energi och ger usel säkerhet. Vätet skall istället generar el via bränsleceller i vätgasbilar.
Själv föredrar jag dock batteribilar av flera skäl.
Ja Lars. Jag tänkte, att jag skulle hålla systemanalysen på samma djupa nivå som din, vad avsåg elbilen. 😉
Cornu, det är ungefär samma energimängd för att tillverka elbil ex batteri och fossilbränsledriven bil.
Offsetten ligger i elbilens massiva batteri som förbrukar stora mängder el och resurser.
När det är gjort förbrukar elbilen mindre el eller ger lägre utsläpp, tom om elen framställs med kolkraft då verkningsgradsskillnaden mellan förbränningsmotor och kraftverk/elnät är så stor.
Det är redan undersökt och det är däeför rena elbilar är ett miljöproblem och laddhybrider med dieselelektrisk drift på biobränslen är den mest universella lösningen.
Vätgastillverkning idag är till 95% från fossilt. Om man tillverkar vätgas från vatten krävs ganska mycket el. Men det finns lovande utveckling för att tillverka vätgas som förmodligen kommer att nyttjas som energilager, råvara för annat samt bränsle i fartyg efter konvertering till lämpligare form än vätgas.
Sedan mellan steg 2 och 3 i inlägget 10:05 krävs komprimering och transport till bensinmack. Besök på mack för vätgas vilket oftast inte behövs för elbil som oftast tankas hemma eller på jobbet.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ja ska man få mindre förluster så behöver man ju tillverka vätgas där man producerar el och sedan flytta på gasen. Är ju inte gjort utan problem men man kan nog tänka sig fall där det är lämpligt tex Island har ju relativt gott om el och du kan inte ladda din elbil med den ens med stora förluster. Solkraft kan man ju också tänka sig att anlägga långt bort och ett av problemen med att ha det i tex afrika är ju de långa avstånden. Läste på lite och man får normalt transport förluster vid transport av vätgas, såg dock en spännande idé om att kombinera pipeline med flytande vätgas med supraledare för att flytta både vätgas och el med totalt sett låga förluster.
Toyota verkar iaf fortfarande hålla en liten dörr öppen för H2, för säkerhets skull.
Vätgas behöver dessutom ett helt nytt distributionssystem med stora förluter . Om elen uppfunnits idag hade den aldrig kunnat byggas ut pga riskerna med den.
Den fantastiska Macron var visst inte så fantastisk trots allt.
Vad hade Frankrike varit utan EUs jordbruksbidrag?
Så går det när eliten skaffar sig orimliga förmåner, ägnar sig åt sina favoritprojekt istället för att se till folket och helheten samt expanderar byråkratin för att ge sina egna jobb och förmåner. Självklart kommer folket att kräva orimligheter också. Eliten har själva bäddat för det.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Bengt Hansves.
Du är bannad från bloggen, både som Bengt Hansves, Skodamannen, Johannes K, Störtebeker och alla dina andra signaturer.
Att du inte fattar så enkla saker som att du inte är välkommen hit säger en hel del om dig. Sök hjälp, och då menar jag psykiatrin. Håll dig till min hat-tråd på Flashback så länge.
Och jag betackar mig från några fler mail från dig. Försvinn.
VW Golf är också en av dina signaturer.
Ärligt, du har en patologisk störning, och detta är inte första forumet där du maniskt inte kan sluta. Lär dig av de forum du blivit utkickad från tidigare och fundera på varför du blir utkickad igen och igen och igen. Sök hjälp.
Skoda är ju inte direkt billiga längre.. En Superb med VW GTE-drivlina hade varit bra, men finns ju inte. Jag har haft Skoda och trivts med den tidigare men just nu fanns inte något vettigt hybrid- eller el-alternativ. VisionX låter bra, nästa bil kanske?
Om man nu är reklamperlare för ett parti, hur bra reklam gör nu Bengt? Iofs jobbar han i uppförsbacke, men ändå, droppen urholker stenen etc.
Vad underbart det är att se en sådan här rörelse i Frankrike. Den är till skillnad från Sverige möjlig tack vare den historiska franska traditionen av en elit(inkl champagne-socialisterna)som helt avskärmar sig i sin rikedom från folket. Svenskarna har av tradition haft en mer egalitär elit(men ändock med en del av dragen eftersom makt skapar självgodhet och som alltid korrumperar). Men vår egen politiska elit jobbar dock hårt på att kacka ner eget bo.
En mängd av kraven går förstås att tillgodoses. Se bara till att gå ur EU(art 104) och skapa de investeringar som behövs. Tyvärr har vi förlorat 35 år av inflationsnedgång som hade möjliggjort för staten att skapa de nya pengar som behövs utan att riskera inflation. Nu går vi in i en ny inflationscykel där ev extern inflation sätter ett tak vad det lider. Många förlorade år är det.
Vi får inte blanda ihop de gula västarna med den klick av unga m.fl som är ute efter att framförallt ta tillfället i akt och förstöra(få utlopp för sitt hat), de s.k "casseurs". Vi har även i Sverige liknande grupper och då inte bara fotbollsligister, Antifa och deras höger-kusiner. Men även dessa senare grupper utgör en reaktion på den förda politiken där svikna människors hat fått sin näring genom arv från drabbade föräldrar. Detta sagt finns förstås ett ansvar som inte kan släppas.
Näe, du har helt fel. Kommunisterna må vinna i Frankerriket, men aldrig i Svedala, uteslutet, vi är helt enkelt inte sådana.
Den website som citeras drivs av franska statsradion-och TV. Den är inte mera trovärdig än SR och SVT. Kanske t.o.m mindre, eftersom det finns politiska kommissarier.
Det finns ingen framröstad lista med krav. Kraven som nämns kommer dels från olika grupper som hakat på rörelsen, dels från enskilda gula västar. Ett av regeringens största problem har just varit att man inte har haft någon att förhandla med. Man har tiggt och bett om att representanter kommer till Paris för att diskutera kraven. Efter många om och men lyckades man hitta en handfull personer som skulle kunna sägas vara representativa, eftersom de har varit aktiva och synts i media. Två av dem kom till Paris. Den ena drog sig ur efter två minuter, eftersom regeringssidan vägrade direktsända förhandlingarna på TV eller via Internet, vilket var ett i förhand stipulerat krav.
Nu har som sagt i stort sett alla slags fackföreningar, jordbrukare, sjuksköterskor, studenter samt för och emot valfritt ämne gett sig in i leken. Anden är ute ur flaskan. Macron kommer att få mycket svårt att genomdriva någon politik över huvud taget under resten av sitt mandat.
Bloggaren bör undvika att analysera de Gula Västarnas uppror. Även de mest erfarna franska journalisterna och politologerna går bet. Det vore intressantare att jämföra fransmännens aktioner med svenskarnas reaktion att på sin höjd knyta nävarna i fickorna.
En lång rad lagändringar har beslutats, som var och en inte är speciellt allvarliga, men sammantaget försvårar och fördyrar livet för de som bor i vad som kallas "la France périphérique", d.v.s landet utanför storstäderna. Observera att förorternas invandrare varit helt frånvarande i konflikten. Det är motsvarigheten till medelsvensson som protesterar.
President Pompidou citeras ofta. Han sade vid ett tillfälle, när han skulle underteckna en hög stapel nya lagar, som han fått från parlamentet: " Mais arrêter donc d'emmerder les français!" Ungefär: Men sluta för fan att djävlas med fransmännen! Hela citatet lyder: " « Mais arrêtez donc d'emmerder les Français ! s’emporte-t-il. Il y a trop de lois, trop de textes, trop de règlements dans ce pays ! On en crève ! Laissez-les vivre un peu et vous verrez que tout ira mieux ! Foutez-leur la paix ! Il faut libérer ce pays ! ».
Och Ben Dover, undertecknad är inte speciellt påläst, men bor i Frankrike och följer nyheterna på samma sätt som du förmodligen gör i Sverige. Sammanlagt har jag bott här i 37 år.
Para ihop fransk traditionell elitism med den värsta av nyliberal -konservativ politik och du får fram farliga teknokrater som Macron. Människor som levt långt långt borta från verkligheten(förutom finansskärmarna). Det var inte svårt att se Macron´s syften. Precis som Trump utnyttjade han det politiska vaccum som uppstått efter mångårigt politiskt svek mot arbetarklass och krympande medelklass.
Generellt, inte bara i Frankrike, kan man klassificera champagne-socialister som den elit sprungen ur 68-vänstern men som helt anammat makten&härligheten för sig själva. De är nog som en del påstår, vänstern och i USA, Demokraterna, och inte Republikanerna, som är de verkliga svikarna. Men det finns även viss kollaboration med höger-oligarkin men på ett annat plan och främst i Europa och då mer i syfte att konservera egenmakten.
Aja baja Macan, du skulle alldrig nämna det där om en självständig europeisk arme.. Nu får rumpan bli lite röd tills busungen glömmer ordet självständig.
Denna franska kravlista är inget annat än summan av vad politiska partier och intresseorganisationer i alla länder öht har på sina agendor. Det som förenar de alla är det faktum att de tillhör mänskligheten, den enda art som inte förstår begreppet gränser och som tror sig ha löst alla sina problem genom bygget av sin industriella civilisation.
I denna gränslösa fantasivärld tror de sig kunna fortsätta leva tryggt i en rosig framtid. Naturen däremot har inget sådant på sin agenda men det var sådant den allvisa människan – Homo Sapiens – omedvetet hade i tankarna redan för flera tusen år sedan.
Hon börjar nu långsamt bli varse sin felaktiga kurs men det dröjer nog innan hon upptäcker att det sedan länge är för sent att göra något åt saken.
En upprörd befolkning från landsbygden. De bryr sig inte om höger eller vänster utan ropar sitt missnöje rakt ut om allt dåligt. De förstår säkert att allt detta inte går ihop i slutändan. Men de ger ledningen något att bita i.
Men den centrala frågan var ändå bensinskatten. Det var den Macron backade på.
Mycket som är bra på den listan och annat som är mindre realistiskt, om det är en kravlista till de rikas president som han kallas i Frankrike eller om det är förhandlingsbart återstår att se, även Sverige brottas med en problematisk kravlista.
Kravlistan kan nog abstraheras till allmänt missnöje i breda samhällsskikt.
Min uppfattning är att fransk media varit väldigt bra på att exponera både privata och statliga högre tjänstemänns löner och förmåner som oskäliga vilket har kontrasterats mot medel- och arbetarklassens mer stagnerade reallöner. Och den bilden är i stort korrekt efter "Trente Glorieuses", de trettio strålande åren, som definitivt kom till sin ända 1983. Reallönetillväxten för arbetare och medelklass har därefter i snitt legat på en procent per år medans topp 5-10 procent har haft det avsevärt bättre. Garbinti et al. (2018)
Människor är sociala varelser och jämför sig med sin omgivningen vilket leder till missnöje om de upplever sig konsekvent missgynnade. Lägg till det att den sociala mobiliteten uppåt i samhället i Frankrike är avsevärt mer begränsad än i Sverige, har du inte gått på toppuniversiteten blir du inte högre tjänsteman, och att eliten nu blivit världsmedborgare istället för fransmän. Ett recept för att pöbeln ska krascha systemet. Socialism kommer dock knappast att vara lösningen.
Rena dödsknarkarnazister alltså. Men jag saknar delen om varifrån medlen och resurserna skall tas, rätt mycket krav och inte så många skyldigheter.
Nationell socialism ? Är 30 talet här igen ?
Fundera på vad som är orsak och verkan till nationalismen. I Tyskland profiterade Hitler på bl.a de ohemula krigsskadestånden från WW1. Vilka är det som göder nationalismen? Är det populistpartierna eller är det de som sått de globala krafterna inkl finansialiseringen och lämnat generationer därhän? I USA beslutade man sig för att satsa hårt på att skapa arbete till de miljoner som blivit av med sina jordbruksfarmer m.fl under depressionen. Satsningen hette som bekant The New Deal med Roosevelt i spetsen. Idag har vi i den nyliberala andan en slow-motion depression för delar av befolkningen. Denna riskerar att växa om inget görs.
ja,nationalsocialism? hhmm var har jag hört det förut…
Medieuppföljningen av händelser i Frankrike är ganska så trist. Inga färgglada bilder och stora titlar som vi fick se 2014 från den evigt unga demokratin Ukraina.
Vi kanske också skulle äta grodor som Fransmännen. Är en resurs som vi försummat.
Hmmm nationell socialism, är det samma sak som att vara vänsterkonservativ?
Tillägg till min kommentar ovan. Det cirkulerar i franska media ett flertal kravlistor liknande den ovan, somliga med långt över 100 krav. Det är ren desinformation. Denna desinformation bör inte återges utan förklaring, som bloggaren gjort i sitt inlägg. Som sagt, det finns ingen officiel lista med krav. De fyra viktigaste klagomålen från de genuina Gula Västarna är dessa: Slopande av de planerade höjda skatterna på drivmedel, slopande av den planerade skärpta kontrollbesiktningen, återinförande av 90 km/h hastighetsbegränsningen på landsvägar från nuvarande 80 km/h och ett slut på den överdrivna hastighetsövervakningen.
Om de vore lite intelligenta skulle de ha medborgarinkomst på kravlistan, men den här rörelsen är svårt att ha förtroende för. Räkna med kaos när de gula västarna dyker upp på svenska gator. Våldsverkarna har fått en ny rörelse att ansluta sig till.
Om du vore lite intelligent skulle du inte tala om för andra människor, med andra förutsättningar, i andra länder vad de ska eller inte ska ha på sina kravlistor.
Vad de, du eller jag har på respektive kravlista är blott och enbart upp till dem, dig eller mig att besluta.
Vi lever på samma planet och går mot samma framtid. Frankrike är inte Seychellerna. Vi tillhör till och med samma kontinent och samma union. Vi befinner oss på en snarlik utvecklingsnivå. Du låter som en ultrasubjektivist. För att inte säga postmodernist.
Här en bra artikel jag just läste:
Why Technology Favors Tyranny
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2018/10/yuval-noah-harari-technology-tyranny/568330/
Socialism i ett nötskal.
elmotorn har en verkningsgrad om ca 80 %. 10 % förlust vid laddning av batteriet, 10 % förlust vid eldriften. Sedan har nordeuropa, till vilket det svenska och nordiska elsystemet är anslutet, omvandlingsförluster vid termisk elkraftproduktion om ca 55-65 % (gas, resp. kolondensproduktion)
till yttermera visso har vi då inte beaktat co2 påverkan vid tilverkningen av batterierna, vilket medför att ur ett ur ett livscykekanalysperspektiv, gör att en elbil endast får en marginellt mindre klimatpåverkan än en fossilgasbil, men å andra sidan en väsentligt högre klimatpåverkan än en biogasdriven dito
Även om 15 000 euro per månad är en väldigt hög lön. Vill vi verkligen ha en värld där även taket på löner regleras genom staten. Om något så skulle nog staten tjäna mer på att låta de höga lönerna finnas kvar, men beskatta dom hårdare.
Nej, listan ovan är klassisk vänsterpopulism och blir givetvis inte verklighet, även om fransmännen är kända för att vika sig för pöbelns våld (och därav dras med ständiga budgetunderskott och strukturella problem).
Jo, men det ville ju den som skrev listan att läsaren skulle säga.
Vem ska ha underskottet, individer? Företag?
Ingen? hmm…
A propos en undran av bloggaren i början av inlägget: "Prélèvement à la source" betyder helt enkelt källskatt.
Trams!
Gula västarna började och handlade om bränsleskatthöjningar.
Att sedan vänsterextremister ser en möjlighet att infiltrera, är en typisk västerländsk bieffekt skapad av ett gravt undermåligt debattklimat mm.
Bloggaren tramsar iväg i nationalsocialism.
Ja det är kanske dit det bär hän, om det förefaller vara enda skyddet för en population som skräms av de totalitära globalisthegemonier som kryper nära inpå. En självuppfyllande profetia, vars grund ej är svårare än att en diskuss rörande gränsdragningarna för det extrema i vänstern är ickeexisterande.