På kort tid inför själva folkomröstningen vände brittiska folket från pro-EU till pro-Brexit. Det har nu visat sig att det hela berodde på en dold riktad reklamkampanj mot den osäkra målgruppen, utformad med lögnaktig desinformation. Efter valet och desinformationen upphört har den brittiska opinionen återgått till pro-EU och anti-Brexit.
![]() |
Foto: Luca Micheli on Unsplash. |
Fram till Brexit-omröstningens sista två veckor var den brittiska opinionen pro-EU och anti-Brexit, men detta vände mycket snabbt alldeles innan folkomröstningen.
To everyone writing about adverts, microtargeting, the law, Turkey, racists, Jo Cox today, never forget this graph. It’s absolutely key. To everyone who says “Does advertising work?” Yes. Yes, it does. pic.twitter.com/h3DQPBNL92
— Carole Cadwalladr (@carolecadwalla) July 27, 2018
I spåren av det nynazistiska mordet på politikern Jo Cox, så kom bägge sidor av kampanjen överens om att avbryta sina reklamkampanjer på slutspurten. Dock har det visat sig att Brexit-sidan bara gjorde detta med publik reklam. Istället satte man in en massiv stöt med riktad reklam i sociala medier mot de demografiska segment och individer som via utselektering hos t ex Facebook identifierades som osäkra eller möjliga att påverka.
Denna reklamkampanj var dold, och endast måltavlorna såg denna, och kampanjen fungerade. Den byggde på lögnaktig desinformation, som t ex att Turkiet skulle gå med i EU. Se nedan:
On June 19, Britain would have voted Remain. What changed Britain so directly, so dramatically, so invisibly? pic.twitter.com/DS54PP9Eae
— Carole Cadwalladr (@carolecadwalla) July 27, 2018
Och desinformationsreklamen fungerade. På bara några veckor gick britterna från pro-EU till pro-Brexit och röstade för Brexit.
När sedan desinformationens effekt upphört svängde opinionen tillbaka och drygt ett halvår senare var britterna återigen pro-EU och har förblivit detta.
Precisionsinriktad politisk desinformation i sociala medier fungerar och kan vinna val. Återstår nu att se om något eller vilka svenska politiska partier, som kommer tillämpa detta i valet.
Timing är allt. Det spelar ingen roll vem som har mest resurser, om man inte använder resurserna rätt. Genom att köra dold riktad reklam precis på slutet, hinner det dels inte upptäckas och dels inte motverkas genom korrekt information.
Idag kan man via Facebook selektera ut väldigt precisa demografier, ner på bilmärken och hobbies, och köra precisionsinriktad reklam mot dessa. Då reklamen bara syns för dessa kan man köra med rena lögner utan att egentligen konfronteras, åtminstone inte i tid.
Britterna kommer nu genomföra sin Brexit, och lämna EU under ordnade eller icke ordnade former. Sverige förlorar sin starkaste allierade i EU, och en av våra största exportmarknader åker ut ur EU. Och allt tack vare lite riktad desinformation på Facebook under två veckors tid.
145 kommentarer
"Återstår nu att se om något eller vilka svenska politiska partier, som kommer tillämpa detta i valet."
Jag har sett mkt reklam på nätet från sossarna på sistone… med nåt jag anser är "desinformation". Klickar lite till o från för att dom ska förlora pengar.
Saken är den att deras reklam är dum och öppen. Den får snarare motsatt effekt när den debunkas. De skulle köra sina lögner riktade mot sina väljargrupper istället för öppet.
… och det är för tidigt nu, eftersom den hinner motverkas av övrigas arbete.
S betalar Google för att hamna överst i resultatfältet om du googlar ex.vis Sverigedemokraterna eller Moderaterna
Inte för mig. Då hamnar SD eller M överst. Testade precis nu.
Inte här heller.
När jag googlar på "Sverigedemokraterna" kommer deras sida upp först, sen wikipedia SD, sen Aftonbladet och en massa annat trams. Googles sökalgoritm lär sig vad man är intresserad av. Har läst alla partiers partiprogram några gånger, så Google vet vad jag letar efter. Söker jag på moderaterna får jag deras sida först, och likadant med de andra partierna.
På jobbet använder jag google för helt andra ändamål, och från den browsern ved google exakt vad jag letar efter. Helt suveränt. Produktiviteten har gått upp enormt sedan Google. Google är ett av mina huvudverktyg för att producera kod i alla möjliga programspråk, nästan helt utan ansträngning. Helt enkel ett genombrott av monumentala mått.
Jag får faktiskt en sosseannons när jag söker på moderaterna, även moderatena triggar detta. Dock inte sverigedemokraterna. Testade på både telefon ( 4g) och fast dator (fiber) dvs olika ip nr.
Intressant.
När man gör kampanjer i Adwords kan man ställa in i vilka geografiska områden annonsen ska visas, samt vad det ska stå i annonserna beroende på var den visas m.m.
Allt för många har inte ens fattat att dom första raderna på google ofast är annonser och inte sökresultat, såvida man inte använder nån form av adblocker. Öppna ögonen lite så ser ni en "annons" ruta framför URL.
Se på fan. https://www.dropbox.com/s/2225ybkrs6op4md/se_pa_fan.png?dl=0
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Elk Brew: Se upp med Google. Allt du mailar med gmail blir deras. Och dom läser av allt du har på datorn och checkar vad du gjort. Dvs industrispionage bigtime. Se till att du har privata grejer på andra datorer.
Kollade precis nu (via telefonen) och mycket riktigt kommer SD upp först när man söker på dem.
Dock har jag sett själv hur S-annonsen kommer upp när man söker på SD eller M.
Och visst. Det är en annons, inte ett äkta sökresultat, men som Troll säger här ovan så kan det ju lura dem som inte kollar så noga.
Min poäng var dock att betald fulannonsering finns även i Sverige.
Sluta gooooogla, använd https://duckduckgo.com/ istället.
Lite långsökt men…
Man kan ju undra vart alla specialister och informationsofficerare från f.d Stasi i DR tog vägen med sina kunskaper om desinformation, etc.
Jag tycker detta är att misskreditera väljarna i Storbrittanien. Opinionsmätningarna visade konsekvent fel inför Brexit, precis som de alltid visar för lågt stöd för SD jämför riktiga val. När ska Remain-sidan sluta vara dåliga förlorare? Folket har röstat och gjort sitt val. Istället för att skylla på hemliga reklamkampanjer så kanske man helt enkelt ska inse att Brexit van eftersom en majoritet av folket i Storbrittanien tycker att EU lägger sig i för mycket och fattar massa dumma beslut. Vill man ha kvar länder i EU bör man jobba på att förbättra EU istället för att skylla på hemliga reklamkampanjer. Men eftersom sjukdomsinsikten är noll hos EU-förespråkarna så kommer vi nog tids nog att få se fler länder lämna unionen.
Hade varit kul om det blev så att EU föll samman. Jag tyckte ändå det var rätt trevligt på den tiden när man fick trevliga stämplar i passen och då länder hade egna valutor i dom europeiska länderna. Det var charmigt med bilköer vid gränskontrollerna dessutom. Då kunde man gå ut, ta en promenad och prata Tyska med köande bilister.
Håller med – det känns inte roligt att läsa de gånger Lars börjar låta som en prussiluskan-sosse och speglar den rödgröna vonobenattityden att folk är för dumma för att tänka själva så därför måste vi politiker med korrekta åsikter förbjuda reklam med olämpliga tankar.
Begränsad yttrandefrihet är ingen yttrandefrihet alls, eller som de säger på engelska (det låter bättre så); freedom defined is freedom denied.
Bra skrivet, alltid lika jobbigt med dåliga förlorare.
+1
Antingen tar man bort rösträtten för de otvättade och inför diktatur eller så får man leva med valresultatet. Att grina efteråt och komma med kassa förklaringar (eller noveller…) känns lite … vad skall jag säga … billigt.
T.I.R-skyltar på långtradarna från "Hungarocamion", "Deutrans" och "Sovtransavto"…
Svartväxling, valutabutiker, valutahotell, tvångsväxling, transitvisum, Interhotel, Intershop, Intertank, Papieren bitte , Passkontrolle …
Öststatsbilar som inte startar i köerna utan som får knuffas åt sidan manuellt mm.
Bitte passieren u herzlich wilkommen in der DDR!
Minns ändå hur trevligt det var att ha b-slungan föll av slovenska tolar, italienska lire och jugoslaviska dinarer. Man fick dock ge ifrån sig rätt många sedlar för att köpa den där goda glassen vid strandbaren. Tur att vi bor i Sverige och att vår Riksbank vill ta oss tillbaka till dessa trevliga tider.
+1
Ja det var mysigt på något sätt då, du fick betala en svensk hundring för fyra tjeckiska hundringar på växlingskontoret eller så växlade du svart och fick en femhundring.
Idag får du 2,48 tjeckiska hundringar för en svensk hundring.
Som en kollega en gång sade "Det var bättre förr och så har det alltid varit".
Fast den som säger så vill inte gärna ha tillbaka till exempel de låga tjänstemannalönerna och de höga skatterna vi hade på 80- och början av 90-talen, eller hur?
@D.L.: "Det var bättre förr och så har det alltid varit". Ja för dom som sparade och växlade och reste utomlands var det bättre förr men idag är det ju ännu bättre om man har rätt mindset. Man kan ju äga hus, bil, båt och resa på lån som man aldrig behöver oroa sig över att man måste betala tillbaka helt då värderingarna av tillgångarna stiger snabbare än vad man amorterar.
Ganska lustigt att ingen verkar förstå att han travesterar den gamla ordalydelsen "det var bättre förr" genom att säga att folk genom alla år alltid har menat att det var bättre förr.
@D.L.: Torr årstid.
@Toni:
Nej, Jugoslaviska dinarer i form av "sladdriga" sedlar med många nollor på.. Upplindade som på en liten "rulle" med gummiband om…
Och så gärna några gröna och blå DM-sedlar för de lite större inköpen…
Idag har man ju i f.d "Jugoslavien" sitt eget lands valuta, närmaste grannland och € i pluskan…
Intressant är ju dock att det i de områden i GB som ju skulle varit "SD-vänliga" – enligt den gängse bilden av vad en SD-sympatisör bor och lever – så fick Brexit minoritet medan det i de "finare" mer "välutbildade" mer liberala och "rikare" delarna av GB så fick brexit majoritet…
Euron var det största misstaget. Ingen seriös ekonom anser euron är bra, tvärt om. Den är en distabiliserande faktor. Grekland hade inte haft sina problem tex. De politiska ledarna hoppades på en tätare politisk union som en följd av Eurons införande, men som aldrig blev av. De flesta förespråkarna anser att det är bättre att vissa länder lämnar Euron, tex Italien som ligger otroligt dåligt till idag. Även Frankrike har problem. Fortsättning följer.
Euron är bra för de stora Tyska företagen eftersom en D mark skulle vara mycket högre värderad.
Vissa länder som idag är med i €-samarbetet borde definitivt INTE vara detta !
TYVÄRR ser ju de flesta svenska politiker att den svenska kronan inte är vare sig värdesäker eller stabil…
Till vems nytta frågar jag mig ?
Härligt att se att vi redan nu har en förklaring till att valresultatet inte kommer bli som de smorda tänkt – den otvättade pöbeln gick på riktad reklam från Svärjevännerna när de satt och slösurfade på FB och Insta och sedan la sin röst på SD eller värre.
Måtte grundlagen ändras till 2026 så att enbart de som alla förståsigpåare klassar som Bra Människor(TM) har rösträtt.
Och nej – jag anser inte att jag själv är en av dessa förståsigpåare. Enbart en simpel (netto)-skattebetalare som skulle önska att slöseriet våra politiker håller på med skulle sluta. "Vad fan får jag för pengarna" är en så relevant fråga i dessa tider!
"Vad fan får jag?" Fråga Joakim Ruist…. han vet, han blev dock enligt Aftonbladet och SVT sågad av "ekonomen"?! Sandro Scocco. Dom hittade tydligen ingen bättre.
Sist jag såg Joakim i TV stod han bara och undrade om han skulle lacka ur på SVT-tanten… 🙂
Du menar som Karla Bilt (Carl Bildt) ?
Tur han inte är en våldsam typ… jag läste hans kommentar på hans blogg, han sa att det inte är ovanligt att få en dum fråga, problemet var att det var den åttonde dumma frågan på raken….
Nu var det ju inte den "otvättade pöbeln" som röstade att GB skulle träda ut ur EU utan snarare "eliten" med "stiff upper lipp" och som kanske ännu inte kommit över att "The Kingdom" inte längre regerar över ett välde där solen aldrig går ner…
Man är helt enkelt "sur" för att några ur den "otvättade pöbeln" av grodätare och Lederhosen är de som bestämmer i Bryssel och inte några ur den brittiska aristokratin av lorder…
Hela valkampanjen inför EU omröstningen var full desinformation, men den kom från våra folkvalda och statsmedia. Hela valet byggde på skräck propaganda om allt hemskt som skulle drabba oss om vi inte anslöt oss till EU. Men var är debatten om detta?
Antar att du ska vara tacksam som faktiskt fortfarande FÅR ställa en sådan fråga utan konsekvenser. Dom var så jäkla angelägna om att vi skulle gå med så man fattade lätt att det där inte är bra för oss. Och det var det verkligen inte, nu finns vårt land snart inte mer, gränserna upplöses och vi smälter sakta ihop med resten av Europa..
+2
Den absoluta majoriteten av fake news under Brexit-omröstningen kom från Remain-sidan.
Gör det något om vi smälter ihop med resten av Europa?
Det vet jag inte det jag vet är att vi inte har någon makt i EU. Svenskar kan fortfarande påverka Sveriges framtid, i EU är vår möjlighet noll. Vill vi kunna bestämma om vår framtid själva? Titta på det här med brandskydd, vi har lagt frågan om brandflyg hos EU då får vi acceptera att planen flyger dit de anser viktigast. Våra skattepengar förvaltas allt längre från tex Ljusdal. Om vi tänker oss en global beslutsordning skulle naturligtvis alla skatter spenderas i Afrika där behoven är störst. Det bästa för Ljusdals borna vore naturligt vis att besluten fattades i Ljusdal.Chansen att deras synpunkt beaktas är mindre ju längre från bränderna besluten tas. Det här gäller såklart alla frågor.
Hur det gick när svenska skattemedel från SIDA etc spenderades och fortfarande spenderas i just Afrika vet vi hur det har gått…
Angola, Mozambique och Zimbabwe med en viss Mugabe som tydliga skräckexempel…
@Ulfino
Vi var bättre än de andra länderna inom många områden innan vi gick med, nu är vi lika dåliga eller t.o.m sämre. Vill du inte att vi ska ha makten över vad som händer i vårt land?
@ulfino
Enligt mig är centraliseringen av makt ett problem då det gör att organisationer med mycket pengar har mycket lättare att påverka ett fåtal personer.
Även att vi är nettobetalare till EU är något jag ogillar.
Gillar dock att kunna åka till tyskland och handla alkohol men det borde vi kunna lösa utan EU, borde räcka med frihandelsavtal.
Dags för Lars att skaffa en foliehatt?
Måste vara bekvämt för alla etablerade politiker att ha något att skylla på: "egentligen är vår politik bäst för folket, och egentligen tycker en majoritet av folket att vår politik är bäst, men tyvärr förlorade vi eftersom illasinnade mörkerkrafter gjorde en dold reklamkampanj för människor som inte förstod bättre".
Facebook är väl inget mot Aftonbladet, SVT, DN och TV4… i Sverige iaf.
Nja, några hjälp från gamla Stasi-operatörer, som Bengt föreslog, behövdes knappast . brittiskt underättelsetjänst har lång erfarenhet av att manipulera val i andra länder och via SCL Group så fanns kompetensen också på plats i Brexit. Läs den fulla historien på http://www.theguardian.com/technology/2017/may/07/the-great-british-brexit-robbery-hijacked-democracy
Det är ju också känt att betydligt mer kampanjpengar än vad en Brittiska vallagen tillät spenderades samordnat av Leave-organistationerna, som också vägrat samarbeta i den juridiska processen efteråt utan, att det fått någon konsekvens.
Men den hela är mycket underhållande tycker jag. I synnerhet nu när det börjar talas livsmedelslager som måste byggas upp innan utträdet för att hålla svälten borta tills båtlasterna med klorerad kyckling från USA lägger till vid kaj.
Så att tillskriva hela valresultatet black ad's de sista veckorna upplever jag som en allt för grov förenkling.
Brexit…jag är emot den allmänna masspsykosen som kallas mångkultur och massinvandring, men kan samtidigt se logiken i att storbritannien kommer skadas kraftigt av brexit.
Brexit kommer ge vänsteridioten Corbyn fritt spelrum att förstöra storbritannien med fortsatt massinvandring och högre skatter. Liknande kommer nog ske efter en swexit. Eller tror ni folk röstar höger när de blir fattigare?
Utan EU kommer svenska politiker skatta sönder medborgarna och hindra oss från att lämna den sista sovjetstaten. Sossarna och mp/v kommer bara gå framåt då man importerar
många tusen nya väljare varje år.
Vi blir sönderskattade med eller utan EU. Hegemonien i svensk politik är på väg att brytas frågan är om det sker detta val eller nästa. 2022 kan vara försent.
Det kan ju vara värt att läsa Dominic Cummings respons på samma gång, inklusive svar till Caroline Cadwr … Cadawada … Cawdallra … Jag menar The Grauniad.
https://dominiccummings.com/2018/07/27/on-referendum-24l-fake-news-from-the-fake-news-committee-carole-and-a-rematch-against-the-public/
https://dominiccummings.com/2018/07/28/on-the-referendum-24m-carole-asks-me-questions-i-answer-can-mps-handle-the-truth/
(Det finns en hel del mer på samma plats för den som är intresserad av t.ex. Brexit från insidan.)
Remainsidan låter som dåliga förlorare. Britterna har gjort sitt val.
Och nu är det dags för Swexit.
Ja, vi behöver gå ur EU vi också.
Nej, det behöver vi inte alls. Vi ska vara kvar i EU.
Ja vi måste stanna i EU. Går vi ur blir det mer stormar, vulkaner, jordbävningar och klimatet blir jätte varmt.
Fjant. Vi behöver vara med i EU eftersom det är ett fredsprojekt som syftar till att knyta Europas länder närmare varandra istället för att fjärma oss från våra grannar. Allt är inte bra med EU (t.ex. Euron), men det är bra mycket bättre att försöka ändra det som är dåligt istället för att skrika sig hes om att vi måste ur till varje pris.
Fjant eller ej var det denna typ av argument som fick oss att rösta ja till EU. EU måste försvagas och bli en handelsunion av nationalstater.
Hegels idéer om nationalstater ledde fram till två världskrig samt otaliga folkmord. Nationalstaternas misslyckande borde därför vara en varning för de som är emot EU.
Det finns naturligtvis mycket att kritisera EU för men alla alternativ är sämre. Särskilt då ett Europa präglat av nationalstater.
@Lillstrumpa: du har gått på propagandan. EU är ett makt-projekt. En ljusskygg elit av "nyadel" kan använda freds-floskeln som ursäkt för att sko sig och leva i sus och dus på folkens bekostnad. I princip har de lyckats med det som Hitler försökte och misslyckades med: ett kuvat Europa under Tyskt ledarskap, med gemensam valuta, som expanderar österut. Tycker ni om Nazityskland också, ni EU-vurmare? För de står för ungefär samma sak.
The Engineer anser att EU och Nazityskland står för "ungefär samma sak". Det är ju ett groteskt påstående!!
Olle Historien är inte slut hur EU utvecklas vet vi inte bara att vi Svenskar har mycket lite att säga till om. Därför vill jag se ett svagare EU.
@The Engineer:
Så självständiga kulturländer som Polen och Frankrike skulle medvetet "kuva" sig själva ?
Du har naturligtvis helt rätt Redstarstillbright när du konstaterar att vi inte vet hur EU kommer att utvecklas. Däremot så vet vi hur nationalstater fungerar eller rättare sagt inte fungerar. Den första halvan av 1900-talet är fylld med skrämmande exempel på vilka mörka krafter som nationalstater skapar och göder.
@Olle:
Organisationer längst ute på avgrundsvänsterns kant med en minst sagt underlig syn på demokrati om den inte gynnar specifikt deras egna syften som AFA, Revolutionära Fronten etc. förespråkar ju "No Border – No Nations" etc.
Du vill väl att EU ska bli en union typ USA? Det verkar inte vara en garanti mot krig, EU har väl genom NATO medverkat i krigandet. Jag tycker inte stora länder verkar fredligare än små. Däremot tror jag på att demokrati närmare vanliga människor kan, vanligt folk vill sällan kriga.hjälpa
Olle, just Polen är ju ett av de länder som har problem med att EU försöker kuva dem genom att lägga sig i hur de hanterar sina domstolar och invandringspolitik.
"Det finns naturligtvis mycket att kritisera EU för men alla alternativ är sämre. Särskilt då ett Europa präglat av nationalstater."
Ännu något från Churchill! (Om än felciterat.)
Att EU ingriper mot länder som Polen och Ungern är naturligtvis enbart positivt. Utan EU så hade dessa länder antagligen varit ännu ofriare än nu och definitivt mycket fattigare,
När den radikala vänstern tar makten i ett land så brukar resultatet bli stängda gränser. Varken människor eller varor/tjänster släpps in eller ut.
Kommunismens fall i Östeuropa 1989 öppnade gränser som varit stängda sedan 1914. Kommunister talar gärna om öppna gränser men deras ekonomiska och politiska system fungerar inte utan isolering från omvärlden.
Jag märker O A väljer att inte svara på vissa saker utan hellre mässar sitt inövade evangelium.
Sverige krigar bara här o var tack vara politiker och militära intressen.
Inte kan jag se att neutrala små nationalstater med en homogen befolkning skulle kriga?
Vietnam kanske? Oroande att det lilla landet drar in flera imperium i krig…
Schweiz är det enda landet i Europa med sann demokrati och dom håller sig utanför konflikter.
Jag tror Brexit bara handlade om den överstora invandringen till Storbritannien. Den tänks alltid bort ur ekvationen. Samma där som här och i övriga europeiska länder med överstor invandring. Den kommer att knäcka hela Europa. EU till rakning nästa år vid valen till parlamentet. Jag ser fram mot den dag då bloggarjäveln också medger invandringens betydelse. Men han är ju ekonomiskt aktiv alltjämt och måste vara taktisk åsiktsmässigt.
Niall Ferguson hade en intressant reflektion på detta (vid 57:15, bra intervju i övrigt): https://www.youtube.com/watch?v=VKkNIOkGtnQ&feature=youtu.be&t=57m15s
Britterna var alltid EU-skeptiska, men det var inte Eurozonens problem eller unionens byråkrati som drev lämna-sidan. Immigrationen är Europas stora problem, och det är något som Putin utnyttjar framgångsrikt, och konflikten kring detta är fortfarande i sin linda. Utan massinvandring hade det inte funnits någon direkt stoff för Rysslands försök att driva isär Europa.
Nä, en viss Vladde har ju uttalat att ryska armén kommer bli INBJUDEN till väst för att fixa till..
De demografiska utmaningar som Europa står inför kan bara lösa genom massiv invandring från Afrika och MENA. Att sedan det finns ett stort folkligt motstånd mot invandring är ett faktum men i längden så kommer det motståndet att nötas ner.
Det finns helt enkelt inte tillräckligt många infödda européer kvar för att bemanna fabriker, sjukhus och andra för samhället livsviktiga funktioner.
Även om hela Europas befolkning bara var 10 miljoner är det lättare för dessa att ta hand om varandra än om de också måste försörja 90 miljoner Afrikaner. Att ta in flyktingar skapar bara ändå större problem, då de inte har kompetensen att fylla tomrummet efter de utdöende.
@Olle !
Ditt förslag kanske hade fungerat om invandringen bestått av människor med likvärdig kultur, religion, språk, utvecklings- och utbildningsnivå.
Så är dock ICKE fallet…
Så länge som RFSU etc. uppmanar människor att göra abort och att inte se till att få barn etc. – de sprider inte sin propaganda bland invandrargrupper – så länge kommer de svenska födelsetalen bland etniska svenska kvinnor att vara fortsatt låga.
Enligt CIA Factbook är medelantalet barn bland somaliska kvinnor 7-8 och så länge "kamelerna ger mjölk" (pengar från det svenska socialförsäkringssystemet) så kommer de att se till att få så många som möjligt!
"…Med ett exempel från nomadlivets Somalia belyser han det svenska bidragsystemet passiviserande inverkan:
– När det regnar och är grönt och kamelerna ger mjölk behöver nomaderna inte anstränga sig. De diskuterar och snackar och på nätterna spelar man spel…."
En mer än 10 år gammal artikel med ändå oerhört aktuell !
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/28-10-07-g%C3%B6teborgs-somalier-ett-folk-i-kris-1.1179853
Med tanke på hur mycket rikare och säkrare Sverige blivit de senaste decennierna i takt med att gruppen svenskar med rötter i länder utanför Europa stadigt ökat så verka inte skillnaderna mellan ursvenskar och nysvenskar i kultur, religon och annat vara något större problem.
Att sedan inte människor från särskilt MENA inte delar de etniska svenskarnas syn på superi, krogslagsmål, stöld coh våld mot kvinnor och barn ser jag som enbart positivt.
Om vi blivit rikare beror det knappast på flyktingar, men arbetskraft invandring kan vara bra. Vad gäller tryggheten vill jag inte att den skall baseras på att folk måste stanna inne efter mörkrets inbrott.
@Olle:
Hört talas om omskärelser, månggifte, balkongfall etc.? Högre och mer "utvecklade" former av kultur.. Eller hur det nu var Mona uttryckte sig
Rikare och säkrare ?
I vilket universum eller "bubbla" lever du i ?
Ifrågasätt inte Olle. Han baserar sina sina påståenden på att "alla nationalekonomer är eniga". Och icke minst Henrik Schyffert som enligt Olle är trovärdig och kunnig.
Dock är jag konfunderad över Olles preferenser efter hans uttalande: "Men man skall aldrig säga aldrig, omskuret är som bekant bäst. :-)".
Alltså, har vi en fabrik för att ytisar ska jobba där? Hur osmart är inte det att ta på sig alla sociala kostnader för en stunds arbete? Vad är det för sjukhuspersonal?
Jag vill inte bli omvårdad av mö-män.
Om syftet med massinvandringen är att motverka att försörjningskvoten ökar framöver, säger det sig självt att det endast kommer fungera om den invandrade befolkningen lyckas bli arbetsföra. Annars kommer invandringen att kortsiktigt och långsiktigt öka trycket på försörjningskvoten – dvs ha helt motsatt effekt mot det som är tänkt.
Integrationspolitiken har varit misslyckad i Sverige, och jag är inte optimistisk över hur/om den går att lösa på ett sätt som gör det ekonomiskt försvarbart. Den empiri vi har är parallella samhällen och permanent utanförskap, och det är uppenbart att detta snarare försämrar försörjningskvoten än förbättrar den.
Vi ser redan nu hur sjukvård, lag & ordning, etc, går på knäna. Så hur ska det gå ihop med en ännu högre icke-arbetande befolkningsökning? Politiker kan debattera över huruvida vi behöver mer socialism eller liberalism för att lösa problemen, men jag tror Frankrike är en fingervisning om hur det kommer se ut i praktiken i Sverige. Jag tror inte det är utilitaristiskt försvarbart, och ur ett individuellt perspektiv är det definitivt inte försvarbart för dem som genom ökad brottslighet får sina liv förstörda. Helt enkelt så kostar det mer än det smakar.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Befolkning/Befolkningsstruktur.
Vidare så pratas det ju så mycket om att automatisering kommer reducera mängden jobb som finns idag. Om diverse byråkratjobb i framtiden försvinner och det istället behövs fler sjukvårdare, så kommer en fri marknad förhoppningsvis att lösa de problemen genom att erbjuda högre löner inom dessa yrken och göra dem mer attraktiva. Att skapa en ny underklass för att hjälpa äldre att gå på toaletten låter inte smart enligt mig. Fler ingenjörer behövs också. Även fast det är möjligt att gå från analfabet till civilingenjör på två generationer, är jag skeptisk till den samhälleliga nettoeffekten.
Antalet minderåriga offer för dödligt våld har halverats sedan 1990 och antalet kvinnliga offer för dödliga våldet i nära relationer har minskat något under samma period. Faktum är alltså att i takt med att helsvenska familjer blir allt färre så minskar även det dödliga familjevåldet.
När det gäller miljön på gator och torg så har den dramatiskt förbättras sedan 80-talet. De grupper av utslagna missbrukare som dominerade svenska gator och torg för trettio år sedan har nu försvunnit.
Att kvinnor som omskurits i sina hemländer kommer till Sverige är något som hör ihop med invandringen från länder där. Omskärelse av flickor i Sverige är extremt sällsynt.
Att kasta ut supkompisar alternativt fruar och flickvänner från balkonger är en gammal svensk tradition och har överhuvudtaget inget med invandring att göra.
Du kan vara helt lugn Fjordor när det gäller invandrarnas integration på arbetsmarknaden. Invandrarna är helt enkelt en förutsättning för ett fungerande näringsliv. Sverige har lägre statsskuld och arbetslöshet än Finland trots att Sverige tagit emot mycket fler invandrare än Finland. Att avstå från invandring är helt enkelt väldigt dyrt för länder med samma demografi som Sverige och Finland!
Om lönenivån höjs i Sverige som du föreslår så kommer det att drabba exportindustrin. Svenska varor blir helt enkelt för dyra.
Automatisering har aldrig minskat efterfrågan på arbetskraft. Det svenska jordbruket som sysselsatte majoriteten av svenskar i slutet av 1800-talet är nu helt mekaniserat. Men det betyder som bekant inte att majoriteten av dagens svenskar är arbetslös. Nya jobb skapas i ungefär samma takt som gamla försvinner, Så har det varit i 200 år.
Olle Andersson tycker tydligen att allt blir bra bara Svenskar och Svenska värderingar försvinner det betyder att vi tycker helt olika.Sedan måste du skilja på arbetskraft invandring och flykting dito. Sedan går det säkert att hitta en och annan brotts form som minskat men totalt ökar brottsligheten.Jag tror du är ett troll.
Om meningen är arbete, arbete arbete, sure.
Var det dyrt att köpa arbetskraft när pesten härjade? Vilket reallöneök. Och folk jobbade inte mer då de inte hade leksaker.
Bagdad Olle ångar på, på ett sätt är det bra, för det är så överdrivet fel att alla förstår att du trollar.
Kalle7 påstår att allt jag skriver är fel utan att ge några exempel. Onekligen en oblyg exponering av den egna okunskapen hos Kalle7.
Finns just nu ingen anledning att öda tid på att motsäga dig när du är så tydligt fel ute. Förutom att du är helt faktaresistent och absolut inte tar in det som ändå bevisar att du har helt fel i nästan allt du påstår.
Jag tror jag gör nåt annat med min tid än att leta fram källor som motbevisar all den dynga du försöker sprida, de allra flesta vet ändå vad du håller på med och är en del av, nämligen det som länken nedan sammanfattar och beskriver så bra:
katerinamagasin.se/den-rodgrona-regeringen-har-sjosatt-en-egen-paverkanskampanj-infor-valet
Att tro på det som Katerina skriver är ungefär samma sak som att tro på tomten. 🙂
Tror Olle är ett hopplöst fall. Den dagen han flyttar till nåt starkt asylinvandrardominerat område kanske han ändrar sin syn.
Huvudproblemet är förstås att det flesta väljare är helt bakom flötet, "clueless", så det är inte så svårt att dupera denna majoritet. Inför test för att få rösta så skulle det hela lösa sig. För att få rösta måste man plugga alla större partiers program och göra en test. Passerar man den får man rösta. Svårare än så är det inte.
Om sju av åtta bevisat sin oduglighet och den åttonde inte passar… är man antidemokrat då?
Har du tittat på graferna?
"Leave" gick från 41 till 46% samtidigt som "Remain" gick från 45% till 43%.
Det räcker alltså att påverka 3-4% av det mest lättlurade och naiva rösterna för att påverka ett val.
Detta är ju inget nytt – riktade budskap har använts länge men nutidens teknik och data har gjort det otroligt lätt att hitta rätt grupp.
Kom ihåg – de flesta som röstade för brexit hade/har förmodligen vettiga anledningar för att föra det. Det var de där sista 3-4% som spelade roll.
Finns det någon möjlighet att ställa krav på att detta program ska betyda ngt?
Jag röstar isf på V. Hur det ska gå vet jag inte, men de fixar ju! Väl?
Det enklaste är väl att gå tillbaka till rösträtt efter hur mycket du bidragit med.
Fast det var ju inte vad opinionsundersökningarna visade. De visade Bremain-seger in i det sista. Många var förstummade dagen efter när det stod klart att Brexit hade vunnit. Vilka var det som manipulerade folk egentligen? Ni kanske minns en viss Östergren här i kommentarsfältet på bloggen, som dagarna innan var helt säker på Bremain-seger eftersom även vadslagnings-företagen hade Bremain som segrare, och dessa betting-företag har enligt vad Östergren då sa, aldrig fel. Även bettingföretag kan manipuleras om man har pengar.
Demokrati kräver informerade väljare var det någon som sade i begynnelsen. Även andra har noterat det…
“The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.” – Winston Churchill
Hehe, så sant.
Alla behöver inte kunna allt. Du har olika departement och sakkunniga inom olika områden. Däremot kan du/ledarna/väljarna visa riktningen. En VD på ett företag kan inte allt i detalj. Istället för att ha en konstant politisk elit, som över tid blir korrumperad av mäktiga särintressen, kan man utse en slumpvald grupp av människor som styr över en period. Aten hade så. Fungerade utmärkt.
Churchill var ju inte så djävla snäll och klok som man kan tro. Han fick gå om flera klasser i skolan. Det var han som drog in de allierade i Gallipoli total härdsmälta och förlust. Han gjorde också upp med Stalin om Europa, "The Noughty document". Invaderade Grekland efter ww2 och störtbombade Aten. Men orkade inte hålla grekland, dumpade allt till USA som införde diktatur?
WC försökte också hålla alla kolonier efter kriget, men då fick Roosevelt nog.
Tydligen var han så full att en standin fick ta över flera gånger. Sen var han också krigsförbrytare då han var ansvarig för terrorbombning av försvarslösa civila barn, kvinnor och gamlingar, samt etnisk rensning(5 miljoner mördade)/deportering av Tyskar från Preussen, Schleissen och Pommern efter kriget. Men charisma hade han ju onekligen.
Med demokrati kommer du alltid att få ett socialistiskt samhälle eftersom de fattiga alltid kommer att rösta för att ta pengar från de som har.
Demokrati har i årtusenden varit att de som haft resurserna röstat om hur de gemensamt skulle förvalta dem. Det är bara de senaste drygt sextio åren även de utan resurser fått rösta i Sverige om de andras resurser.
Lagen ändrades så att även de med varaktigt socialbidrag fick rösträtt. Innan krävdes att man ärvde(och inte försnillade) eller förvärvade sin rösträtt. Sedan blev det som du säger.
Ja, jag hade en dröm, om 1900 blankt, new sverike öppnas, medborgarskap handlas med, var människa har rätt till en avkomma med fulla rättigheter, får de ingen av förekommen anledning, kan man sälja den till annan medborgare.
Fånigt med socialbidragsregeln, de flesta utsatta lever väl inte varaktigt två val på socialbidrag? Men det går nog ditåt igen.
En tysk invandrare nedför vägen fick följande med sig av sin mor innan flytten, fritt översatt: "var hellre grus i världens maskineri – än ofrivillig smörja"
Minns en del av annonserna när de togs upp då på sociala medier av andra som undrade över dem. Då ha rman läst sig vart de dök upp från iaf.
Vilket tramsinlägg. Opinionsbildning man ej sympatiserar med = desinformation. ”Dold riktad reklam ” … vilken kompetent marknadsförare/ kommunikatör kör med övertydlig öppen slumpmässigt spridd kommunikation? Kom igen nu Lars.. Jag menar tänk om dolda riktade budskap sprids även i Sverige ? Hujedamig … avgå alla!
Du måste skämta? Visst jag tror att folk i allmänhet är ganska korkade men denna idioti att Ryssland vann valet för Trump är ju skrattretande, du säger att du inte gillar publik service men ände är du en megafon för deras konstigheter.
Bevis 1 om Hillary hade vunnit så hade vi inte hört en enda ord om rysk påverkan, det är bara en ursäkt till att hon förlorade. Det kan ju inte vara så att hon är en total idiot och totalt sket i viktiga stater. Och ja jag har träffat henne personligen. Hon är guldmärket av en person i etablissemanget.
Bevis 2 Trump vinner på alla fronter, lägre skatter, högre BNP, allierade betalar mer för NATO, han fixar EU, Canada och Kina till lägre tullar. Lägsta behovet av food stamps på 50 år osv osv.
Det är ett dåligt skämt att folk inte fattar att när Trump kräver 4% av bnp till nato av tyskland i stället för 1.3 så är hans mål 2% men han börjar med 4% för att kunna gå ner till 2%
Trump vinner hela tiden, America first, det är ju för fan hans jobb, att se till att Amerikanska skattebetalare får valuta för pengarna. Jag önskar vi hade en Svensk Trump som sa jag skiter i EU från och med nu är det Sverige FÖRST
Trump är en av USA:s bästa presidenter någonsin. Antagligen för att han inte är politiker utan framgångsrik affärsman och därför fattar hur saker funkar i verkligheten. Jag önskar också att vi hade en svensk Trump.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det stämmer den person som får förtroendet att förhandla med Trump är EUs högsta tjänste man. Demokratin i EU är borttagen.
Sverige kom med i EU pga massiv kampanjande av Svenskt Näringsliv i slutskedet. Hoppas Sverige följer Storbritannien och lämnar EU.
Då kan vi slopa alla tullar som EU tvingar på Sverige. En Tesla Model S t.ex kommer man kunna köpa minst 75 000:- billigare. Ingen EU-avgift på 50 miljarder behöver vi heller betala.
Och VEM tjänar på att en Tesla blir 75 papp billigare ?
Och VEM har tjänat på att kunnat importera en bättre begagnad bil från ett EU-land utan strul ?
Går vi ut EU kommer tullen på importbilar höjas massivt för att rädda Volvo Cars kvar i landet. Allt utom Volvo blir dyrare.
Ja, min far fick på 70-talet (1976/1977) veta att han minsann var en "svikare" och som "tog brödet ur munnen på hederliga svenska arbetare" eftersom han körde VW och inte Volvo eller SAAB…
Sverige på 70-talet var på många sätt ett vidrigt mini-DDR
Den gamla "folkan" från 67 fick hänga med till just 76/77 innan det åter blev dags för en ny VW. Givetvis vit, givetvis enklaste utrustningsnivån och klenaste motorn!
En liten intressant men OT aspekt av saken är att på den tiden – 70-talet – så fick inte bilhandlare av generalagenten sälja bilar till andra än inom "deras" inmutade område.
Det gick alltså inte för en Göteborgare att köpa en bil i vare sig Alingsås, Borås eller Varberg utan göteborgaren var tvungen att vända sig till handlare som hade "ensamrätt" på att sälja inom Göteborg med nära omnejd.
Konkurrensen var alltså obefintlig och allt var faktiskt INTE bättre förr..!
Om tullarna höjs eller sänks vid ett EU-utträde beror förstås på vilka partier som sitter vid makten
> Går vi ut EU kommer tullen på importbilar höjas massivt för att
> rädda Volvo Cars kvar i landet. Allt utom Volvo blir dyrare.
Tror jag inte alls på. Sverige är ett frihandelsvänligt land och vi hade mindre tullar innan vi gick med i EU.
Volvo kan i en kris få stöd, tänk polisen betalar i förväg för polisbilar de närmsta tio åren eller staten stötar med arbetsträning för de anställda som riskerar få sparken, men jag tror inte på tullar.
Statliga stöd kan komma till oavsett om vi är med i EU eller ej.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Var är diskussionen och medvetenheten om varför Brexit överhuvudtaget kom på tapeten? Hade inte Tyskland och i ännu högre grad Sverige agerat så oansvarigt i flykting/migrant krisen 2015-2016 hade UK stannat kvar i unionen. Tacka tusan för att de vill kunna kontrollera sina egna gränser.
Lutherska Merkel uppfostrad i en synd-, skuld- och skamkultur, i ett strikt DDR med Preussiska rötter och som dessutom vill göra bot och bättring för VK2
Nik har missuppfattat det som skedde 2015-16. Det var Tyskland och Sverige som reagerade ansvarigt under flyktingkrisen. Europa behöver ett massivt tillskott av unga arbetsföra människor vilket precis vad som erbjöds 2015-16. Oansvariga politiska ledare valde att ignorera detta faktum i syfte att göra kortsiktiga vinster.
Jag tror att Europa behöver mer jobb och inte fler arbetslösa
Olle, det finns fullt av folk. Dessutom kan vi knyta band med Ukraina, Vitryssland och Ryssland, inte med regimerna primärt utan med folket. Massor av unga drar från hemlandet i hela Europa, att några inte alls funderar över devisen som Cornu framför överst på sidan.
Fast…Tillväxten är ju närmast oändlig om datorerna gör allt. Fast mat, transport boende är ju sådant vanligt folk bryr sig om. Och lustigt nog träffade jag en granne som är halvitalienare som påpekade att vården här var usel, funderade på en tripp till kaoslandet för vård.
Vad säger man till Europeiska länder med en ungdomsarbetslöshet på 20-40%, med låg kreditrating och höga räntor som gör det omöjligt att starta upp någon verksamhet med lånat kapital och där folk redan nu emigrerar p.g.a. brist på jobb. Ta ansvar och ta emot invandrare som kommer jobba? LOL. Pratade med mina släktingar om det. Dom sa att om Sverige betala bidraget så kan vi ta emot 80 miljoner invandrare. Inga problem alls.
Invandringen är en förutsättning för en fortsatt bra ekonomisk utveckling i Europa. Om man som Finland väljer att ignorera den demografiska krisen så blir resultatet högre arbetslöshet och en sämre ekonomisk utveckling än i länder som Sverige och Tyskland där invandringen lindrar de negativa följdverkningar som låga födelsetal och åldrande befolkning innebär.
När människorna i de länder som du beskriver Toni väljer bort invandringen så väljer de också bort sina möjligheter till en bättre framtid. Onekligen tragiskt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Eriksson föreslår att vi borde ta emot mer människor från Östeuropa. Det är en mycket bra idé men det finns en hake. Östeuropa sitter i samma prekära demografiska sits som Västeuropa. Just nu så flyr människor fattigdomen och ofriheten i länder som Ukraina, Ryssland och Vitryssland men förhoppningsvis så kommer de länderna att så småningom fungera bättre.
När så sker lär de inte bli någon större invandring från de regionerna och då återstår bara MENA och Afrika som källa till nya européer.
Jag vet att många svenskar är rasister Toni eftersom jag vuxit i Sverige. Jag har haft vänner och ovänner som varit uttalade rasister. Jag har och har haft invandrade vänner och partners som berättat hur de blir behandlade av vissa svenskar.
Jag har inte skrivit något om Kroatien men eftersom jag vet väldigt lite om landet. Däremot så är jag ganska så väl insatt i hur det ser ut i Finland och jag har rest en del i och läst mycket om Östeuropa.
Invandring handlar inte om moral utan en realistisk syn på hur demografiska och ekonomiska förhållanden fungerar.
Att däremot svenska politiker valt att trotsa det irrationella främlingsrädslan är dock något som gör mig stolt över mitt land. Men de beslut som svenska politiker har fattat bygger inte på moraliska överväganden utan ekonomiska.
Sverige har en lång tradition av centraliserad samhällsplanering och jag skulle vilja påstå att de senaste trettio årens invandringspolitik är en del av det arvet.
Ja Olle på ett sätt har du rätt Svenska kvinnor skulle behöva föda flera barn, och Sverige är rikt nog att fixa detta. Som Merkel sa vi klarar det här.
Höj barnbidragen med 70 tusen om året per barn så ska du få se på barnafödande, och ändå blir det enligt riktig forskning mycket billigare än asylinvandringen.
Eller är jag rasist som använder mig av både Norges och Sveriges forskares siffror?
Vill man ha asylinvandring av humanitära skäl, fine, säg det. Men kom inte med massa påhitt om hur lönsamt det är, för det är det inte.
Sedan när är det valfusk att försöka manipulera väljarna? Det har varit en del av valrörelserna sedan urminnes tider. Vi har bara bättre metoder nu.
Jag är pro EU och röstade JA i folkomröstningen.
DOCK, så har EU utvecklats i fel riktning med för mycket byråkrati och för mycket småaktig regleringspolitik och därför behöver EU reformeras i grunden!
Länder som Polen, Ungern, Tjeckien m.fl. tycker jag visar vägen till ett nytt EU och vad som egentligen är syftet med unionen .
Och Turkiet skall under INTE några som helst omständigheter kunna bli medlem !!
Innan Sverige gick med i EU var ju våra närmsta "grann- och broderländer" Vietnam, Kuba, Angola, Mozambique, Zimbabwe etc.
Du har rätt.
För något decennium sedan var Turkiet med på euflaggorna på flygplatserna i Europa minns jag. Även medelhunden talade sig varm för deras medlemskap. De var nästan med, sedan hände något.
Ni ljuger så ni tror er själva. Jag rekommenderar alla att Googla Kalergiplanen. Så ser ni vad EU vill göra med oss européer
"Och allt tack vare lite riktad desinformation på Facebook … "
Det gjorde alltså på sin höjd att 47% istället för 43% röstade brexit. Vill du omyndigförklara de där 43%, eller vad är tanken med påståendet?
Själv gillade jag det EU var, men det har gått åt fel håll de senaste 24 åren. Med denna utveckling kommer EU snart att bestämma vilken längd vi ska ha på vårat hår.
Principiellt och ideologiskt håller jag med; EU var ett utmärkt initiativ för fri rörelse och handel. Inte som en märklig jättestat.
I praktiken är det dock så idag att EU räddar de svenska medborgarna från den svenska statens vansinniga hjärngrepp. Det gäller allt ifrån frihet till integritet. Så jag är väl lite splittrad här: jag gillar inte konceptet, men vi ska samtidigt vara väldigt, väldigt glada att EU stoppar vår stat från att kränka både frihet och integritet i den mån den försöker.