Mitt första tekniktest med att skicka ett brev med en uppkopplad GPS-spårare i är nu färdigt. PostNord levererade brevet utan anmärkningar och i rätt tid. Tekniskt fungerade spårningen och på knappt tre dygn förbrukades 25% av batteriladdningen. Nästa steg är att eskalera svårighetsgraden för PostNord successivt för att se när något väl inte fungerar som det ska.
#brevet läggs på lådan utanför Kungsmässan. |
Rapporterna om personer som förlorat brev, förlorat paket eller fått kraftigt försenade leveranser är otaliga. Då jag själv tröttnat på en och annan borttappad räkning med efterföljande inkassokrav så har jag helt enkelt köpt en GPS-spårare och tillhörande abonnemang för att se vad det är som egentligen pågår hos PostNord.
I fredags postade jag ett första tekniktest, och leveransen kom som den skulle idag måndag. Svårigheten var minimal då det var regionalt och jag har inte dolt att detta pågår med uppdateringar på Twitter, bland annat under hashtaggen #brevet. Till slut började PostNord själva följa det hela.
@cornubot har postat en GPS-tracker i ett brev. Följ färden hos #PostNord mot slutdestinationen genom hash-taggen #brevet
— PostNord (@PostNordKom) October 9, 2017
Tekniskt sett fungerade allt som det skulle. Med varierande upplösning om en rapport var 20:e eller var 10:e minut, plus rörelsedetektor och falldetektor så gick bara 25% av batteriet åt på tre dygn. Spåraren bör alltså med hög upplösning klara åtminstone tio dygn och har uppfyllt leverantören iTraqs specifikationer.
Härnäst kommer jag uppgradera svårigheten och skicka brevet tvärs över landet – norr, söder och öster, samt till storstäder med kanske lite skakigare posthantering än här på landet med suveräna lantbrevbärare.
Därefter ska det redas ut det här med B-post. Läggs B-post verkligen i en separat hög och får ligga och jäsa några dagar innan de skickas vidare? Eller är det en bluff? Extrahanteringen att lägga posten åt sidan kostar rimligtvis tid och utrymme, dvs pengar. B-post borde alltså vara dyrare för PostNord att hantera.
Då regeringen nu går med på att posten ska få ta två dagar att leverera är detta högst relevant – ska posten börja lägga post åt sidan ett dygn? Man ska ju fortfarande bära ut post varje dag, så var ska besparingen ligga då det rimligtvis kostar extra för PostNord att lägga post åt sidan? Antagligen genom att erbjuda dyrare post som levereras på en dag?
Sedan ska #brevet (om inte GPS-spåraren försvunnit innan dess) uppgraderas till #paketet med hemleverans till dörren till någon som är hemma dagtid, för att se hur det går till när “sökt kunden, inte hemma, lämnat hos ombud” inträffar trots att ingen har sökt kunden. Vi är många som varit med om detta.
När vi tröttnat på den nivån är det dags att börja skicka #paketet i iPhonekartonger. En del läsare har rapporterat att elektronikförpackningar har en tendens att försvinna i hanteringen.
I bästa fall får vi till slut reda på vart all försvunnen post tar vägen. För med några miljoner försvunna brev är det inte små volymer vi pratar om.
Sammantaget kommer detta förstås kosta bloggen en del pengar, specifik fyra frimärken per #brevet – två i varje riktning, plus dubbla kuvert – jag lägger förstås ett förfrankerat returbrev inuti #brevet så mina testmottagare kan returnera. Trackern kostade runt 1000:- SEK och abonnemanget 59 USD om året. Men vill man få koll på vad som egentligen pågår hos PostNord så får det kosta.
Så vad hände under tekniktestet?
Klockan 6:08 i fredags lades #brevet på brevlådan utanför Kungsmässan i Kungsbacka. Angiven tömning skulle vara 13:00 på söndag.
Klockan 13:52 igår söndag började #brevet röra på sig och begav sig på en runda runt de finare delarna av Kungsbacka via IKEA Kållered och sedan till postterminalen vid Centralstationen i Göteborg. En slutsats är att om man vet vilken rutt posttömningen kör så kan man få senare än angiven hämtning i postlådor närmare terminalen. Fast inte för nära – rimligtvis körs det en separat runda närmast terminalen. Att utreda optimal tömningsplats, utan att behöva åka in till terminalens egna lådor lämnas som en övning till #brevet framöver.
Klockan 16:21 igår söndag anlände #brevet till terminalen och spenderade sedan tiden i ena hörnet, närmast urlastningskajerna.
Klockan 17:24 igår söndag flyttades brevet längre in i terminalen i flera rörelsesignaler fram till 17:29. Därefter är det oklart huruvida brevet rörde sig före det var dags att kastas ner i den enorma sorteringsrobotens. Oklarheten beror på svag GPS-signal inne i terminalen. Temperaturen höjdes dock vid ett tillfälle från 14 till 16 grader, vilket kan tala för att brevet hittades närmare sorteringsroboten, som rimligtvis orsakar en del spillvärme som inte lyckas ventileras bort.
Brevets resa genom sorteringsroboten. Här har den nått andra ändan klockan 00:41. |
Idag 00:20 detekterades så ett fritt fall när #brevet rimligtvis tömdes ner i sorteringsroboten. Brevet var sedan i rörelse – gissningsvis i sorteringsroboten – fram till 00:43, varefter GPS:en tappade täckningen och geopositionerade till en basstation på andra sidan järnvägsspåren.
Idag 01:04 stannade så #brevet vid änden av roboten, där den kom till vila. Den var vid denna position redan 00:41 och 00:43, men sedan tappades GPS-täckningen bort, vilket talade för att den fortfarande processades. Se skärmdump till höger.
Idag 05:25 flyttades #brevet till de stora lastbilslastkajerna på terminalen, därifrån posten går vidare ut och åkte omgående vidare mot Skenes posthus utan några stopp på vägen.
Därefter lämnade #brevet posthuset på utsatt tid före lunch efter att ha sorterats av och till respektive brevbärare. Av respekt för brevbärarnas personliga integritet anger jag här inte några tider eller rutter, utan #brevet anlände som det skulle till min brevlåda.
Överlag ett skolexempel på hur PostNords logistik ska fungera. Nu återstår att upprepa detta i olika kombinationer tills något inte fungerar som det ska. Härnäst ger sig #brevet av till en annan ort norr, söder eller österut. Och den här gången har inte PostNord en aning om vart det ska.
32 kommentarer
Hoppas du talar om för Postnord var du vill att brevet ska hamna, annars är det svårt att lasta dem för att det inte kommer fram 😉
Du menar så att de kan utreda vad som gått fel när försändelsen kommit fram I tid? 🙂
Jag menar: om man inte skriver rätt adress på försändelsen så minskar chansen att den kommer fram överhuvudtaget 😛
Bloggaren kanske har missat att vi lever i en Post-Modern (Häpp!) tid där det inte finns någon verklighet utan bara konkurrerande berättelser. I Post-Nords berättelse är allt fint.
ALL post som läggs på en låda i VGR och norra Halland sorteras i Göteborg…
Du får åka till Säffle, Laxå eller Ullared och lägga på lådan där för att din post skall sorteras någon annanstans.. dvs i Hallsberg eller Alvesta.
Postnord går in i beredskapsläge för att identifiera breven / paketen…
Förstås inte! Men helt klart intressant att följa detta. Bra initiativ Lars! Postnord borde ge dig betalt för att du gör detta!
Detta borde Postnord själva göra med jämna mellanrum..
eller vänta nu, det är ju staten vi pratar om
Vet du att de inte gör det?
https://www.svd.se/postens-skracksiffror–miljontals-brev-kan-ha-forsvunnit
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bconn: Kantar Sifo skickar varje månad några tusen anonyma testbrev till olika (för PostNord okända) mottagare för att mäta kvaliten.
Se resultatet här:
http://www.postnord.se/information/om-postnord/kvalitet
Henrik, på PostNord
Det ni verkar ha problem med är paket från utlandet. Har ni sån statistik också? Mitt senaste paket som enligt avsändarens tracker nått Post Nord är sedan dess försvunnet. Jag fick ett svar på mail att ni inte hade något sådant trackernummer i era system, sen ignorerades mina följande mail.
Är det paket från Kina? Där finns det problem genom att det inte kommer någon föravisering, adressetiketter som ibland inte riktigt ser ut som de ska göra samt att PostNord knappt får betalt för att hantera frakten. Jag tror inte att dina mail har ignorerats utan kundservice har nu tyvärr långa svarstider. Försök gärna kontakta kundservice på twitter, @PostNordSverige
Vad händer med paket som har "konstiga" adressetiketter då? Jag förstår att brist på föravisering gör att det tar längre tid, men det borde inte kunna medföra att försändelser försvinner?
Exakt den brevlådeturen körde jag på söndagar för några år sedan som student. Jag har PostNord (då Posten) att tacka för många timmars trevligt extrajobb/sommarjobb med gällande kollektivavtal och trevligt arbetsklimat.
Ett annat fall av intresse kan vara A-post som skickas fre-sön. Jag skickar/tar emot A-post som är avsända de dagarna relativt ofta och den kommer a-l-d-r-i-g fram på måndagen utan först på tisdagen. Vilket indikerar att sorteringen är inställd över helgen. Vilket naturligtvis vore okej om Postnord informerade om att så var fallet.
Tips till allmänheten:
Märk ditt brev med "Avsändare: Lars Wilderäng" så kan du vara säker på att ditt brev kommer fram.
Främsta besparingen med B-posten är att den inte skickas med flyg
Tror du får göra testet lite mer anonymt. Nu har generaldirektören beodrat Givakt och samtliga postiljoner är mobiliserade för att säkerställa leveransen av detta brev i tid.
Konspirationsteori: i robotens källkod finns nog följande:
if( !radio_signal_detected && random_number() < LOSS_RATIO )
send_to_junkyard();
Isf kommer du få behålla din spårsändare:)
Då får man ha en som bara är GPS-mottagare, för då kan man ju iaf inte detektera att det är en spårare.
Nåja då vet avsändaren ju bara att försändelsen försvunnit spårlöst – och det förblir spårlöst eftersom försändelsen inte ringer hem och berättar var den är.
Vi vet redan att en mängd försändelser "försvinner", men fysikaliska teorier gör gällande att materia inte försvinner. Tror man på dessa teorier så måste ju försändelser när hamna någonstans. Var detta någonstans är ett mysterium.
Eller rättare sagt vad som är ett mysterium är att posten själv har skickat försändelser med tracker som inte kommit fram – och mysteriumet är förstås varför inte PostNord inte lokaliserar försändelsen och undersöker platsen (kanske ligger där ett berg av "försvunna" försändelser.
En kompis var i Frankrike och skickade en tavla från hem därifrån.
Resan från Frankrike till staden han bor i gick fortare än unkörningen.
Efter sortering försvann tavlan.
Han låg på och gnällde sedan hittades tavlan, då hade den fått en annan adresslapp till ett företag. Han bråkade lite till och fick hämta tavlan
Frågan är om du lyckas hitta något intressant med trackern. Jag menar att där finns en uppenbar bias bland anekdoterna. Man skall inte tro att de som får posten levererad på rimligt sätt kommer twittra om det eller i övrigt göra en affär av det.
Rapporter om "försvunna" paket är alltså inte egentligen ett tecken på att det är speciellt vanligt. Man måste ställa det i relation till antal paket som skickas.
Var själv inne på den här idén, men kompletterad med liten larmsiren samt riggad spray av typen självförsvarsfärg.
Tänk er: en rödlila posttjänsteman ertappad med handen i syltburken skulle kanske bryta igenom tystnaden från PostNord. Strax före Jul, när de flesta paketen stjäls, skulle det kunna vara lämpligt att sjösätta plojen. PostNord byter färg igen, från gult till blått till röd-lila…
Du måste skicka det från Kina.
Som brevbärare tycker jag det här både är intressant och toppen. Ser fram emot följetonger, vi undrar också vart problemen ligger då vårat kontor rullar på bra. Att det skulle vara större strul i storstäderna varierar alltså mellan kontor. Att vi inte kan tömma alla postlådor i en hel stad samtidigt borde vara logiskt, likaså att en del b-post åker tåg istället för flyg gör att sen blir billigare. Att paket inte körs ut har oftast att göra med underbemanning eller fel koder.
Hoppas du hittar någon av alla de som snor post från brevbäraren också. Vi har otroliga problem med detta i Sthlm, och håller på att byta ut alla lås på alla lådor i hela stan då vissa tjuvar verkar ha nycklar. 🙁
Att vi ska dela ut varannan dag tror jag kommer påverka enormt, hoppas bara det inte blir massuppsägningar. Alla är lite oroliga. Fortsätt gärna skicka så vi kan få reda på vart problemen ligger!
Jag tror att varje område har två B-postdagar i veckan. På de dagar som inte är B-postdagar kan ett område klaras av väldigt fort kanske t.o.m hoppas över helt och hållet.
Nä, B-post delas ut varje dag. De stora volymerna skickas som B-post
Det tror jag inte, det finns dagar i veckan då jag i princip aldrig får någon post. D.v.s. då det varken är B-dag hos Postnord eller utdelningsdag hos konkurrenterna.
Så kan det förstås vara, men det kommer B-post varje eftermiddag som sorteras och delas ut nästa dag tillsammans med den "färska" A-posten. Det är ett faktum. Gör ett studiebesök på närmaste brevbärarkontor
Hej
mycket intresseant läsning , jag har själv varit med om att fina paket försvinner spårlöst , förra julen , en mycket fint inpaketerat julklapp försvann helt plötsligt efter inlämning på ica maxi , ingen tar ansvar o postnord hänvisar till ica maxi o ica maxi till postnord , swish sa det så försvann julklappen för 500kr i tomma intet .
Postnord har skumma anställda , kollar dom upp sina anställda ?
får vem som helst jobba med post ?
första tecknet på ett land som är på väg utför är när statliga institoner börjar rasa , postnord , sjukvård , akassa , etc.
är helt säker på att om du packar ett fint paket så kommer det försvinna nånstans , vore en bra ide att lägga en gps-mottagare inuti en iphone eller nåt o se vart det tar vägen.
mvh o trevlig helg