Bland de företag som är absolut mest känsliga för bostadsbubblan, ner på konkursnivå, hittas Oscar Properties (OMX:OP). Det är en given kandidat för blankning när väl bubblan smäller.
Veckochart Oscar Properties. |
Oscar Properties Holding AB, dagsaktuell på grund av att ordföranden sålt aktier för miljonbelopp, bygger lyxbostadsprojekt som sedan säljs till överpriser till bostadsrättsspekulanter. Med tanke på att det nu byggs mer än under miljonprogrammet i Sverige och speciellt i Stockholmsområdet, samtidigt som det i princip enbart byggs överprissatta lyxbostäder, så är Oscar Properties en renodlad blankningskandidat när bostadsbubblan spricker. Än så länge har man i princip enbart verkat i bostadsmarknaden för Stockholms innerstad.
Caset är så dåligt att vi rent av kan prata om konkurs i det framtida läget att man blir sittande med osålda bostadsrätter. Nu skyddar man sig förstås via olika dotterbolag man kan sätta i konkurs individuellt, men det kommer inte bli snyggt oavsett på sista raden. Framför allt är skyddet i att man dumpar över lägenheterna på en nybildad bostadsrättsförening, där företagets representanter sitter i styrelsen. Hur sårbart Oscar Properties blir beror på vilka garantier de lämnat för osålda lägenheter och om de finansierar bostadsrättsföreningarna initialt. Men framför allt kommer en kraschande bostadsmarknad göra att företagets projekt fryser inne och det enda som kan motivera aktieinnehav på nuvarande nivåer är att det ständigt genomförs och avyttras nya projekt. Det finns ingen möjlighet för bolaget att dra i handbromsen inför eller under en krasch, det vore som att Volvo skulle säga att “vi slutar sälja bilar”.
Ordföranden har nu sålt aktier, men hävdar till AFV att det är för att flytta dem till en annan depå. Vilket ju är intressant – att sälja på toppen för att utlösa maximal reavinstskatt bara för att flytta till en annan depå? Verkligen? Kan en annan depå motivera en miljon i reavinstskatt?
4-Traders.com rapporterar om ett börsvärde på drygt 3 miljarder SEK och förväntade skulder på drygt 2 miljarder, för ett bolagsvärde om totalt 5 miljarder. Bolaget bokförs som lönsamt med lågt p/e i intervallet 5-6 och en vinstmarginal på runt 15%. Alla prognoser ser fina ut, inget kan hända med bostadsmarknaden. Ser alltså förrädiskt lockande ut.
Senast har man nu slagit sig för bröstet med att man expanderar bort från Stockholms innerstad till att även satsa på Göteborgs innerstad.
Nu kraschar inte bostadsbubblan riktigt än, men när det sker kommer de idag till synes attraktiva siffrorna snabbt förändras. Skulle du vilja sitta på aktier i ett bolag som enbart utvecklar bostadsrätter och lyxlägenheter när bostadsmarknaden kraschar? Sedan kanske det inte är möjligt att i det läget blanka Oscar Properties?
Bostadskrasch kommer ske tillsammans med börsnedgång och man bör fråga sig hur det blir med kunderna om deras börsportföljer sticker ner med bostadspriserna? Bostadsbubblan i Sverige är så omfattande att den omöjligtvis kan spricka utan att få mycket stora konsekvenser för övriga ekonomin, inklusive den svenska börsen.
35 kommentarer
Av ren nyfikenhet, vad händer om ett företag man blankar konkursar?
Du säljer ju de lånade aktierna när du blankar för att förhoppningsvis köpa tillbaka aktierna på en lägre nivå för att lämnha tillbaka dem.
Så om företaget går i konkurs så har man gjort max förtjänst på blankningen, nämligen 100% eftersom aktierna blivit värdelösa.
Det där är ju lite fel. Om dom går i konkurs så har du gjort en oändlig vinst, då anskaffningsvärde = 0 och försäljningsvärde = 0+X. Sen är det ju lite transaktionskostnader förknippade med att blanka aktier, så detta tillkommer också.
Ett exempel: Du blankar bolag A när dom står i 100 kr och köper tillbaka vid 10 kr. Då har du gjort en vinst på (100-10)/10 = 90/10 = 900% på ditt investerade kapital.
Själva aktien blir sällan värdelös. Det finns dels ett litet spekulativt hopp om att konkursboet ger lite avkastning, och dels ett hopp om att bolaget köps upp i form av en börsplacering eller som ett led i konkursen. Även konkursade aktier kan vara värda några ören.
Om du blankar för 100kr kan du aldrig göra mer vinst än 100kr(konkurs). Alltså en dubblering av ditt investerade kapital eller med andra ord 100%.
Nja, att blanka en aktie som kostar 100 kronor kostar kanske en krona. Inte hundra kronor.
Högsta vinsten i det exemplet blir då 10000%. Eller snarare 9900%.
Ointressant att tala om "vinst i efterhand" eftersom det krävs säkerhet för att blanka. Går inte att blanka och sedan shoppa loss för allt sitt kapital och hoppas på det bästa.
Måste inte nödvändigt bli det scenariot. Attraktivaste lägenheterna går först och bygga i Stockholm är safe
Ok…
Sades säkert samma sak innan kraschen på 90-talet Carl.
Lite rolig historik (gamla årsredovisningar) från Industrivärdens gamla relativt solida fastighetsverksamhet:
1988: 99% uthyrt, värdering: 1,6 miljarder
1989: 98% uthyrt, värdering: 1,9 miljarder
1990: >99% uthyrt, värdering: 1,6 miljarder
1991: >99% uthyrt, värdering: 1,3 miljarder
1992: 97,3% uthyrt, värdering: 1,3 miljarder ungefär
1993: ?% uthyrt, värdering: 1,1 miljarder ungefär
1994: 93% uthyrt, värdering: 1,1 miljarder ungefär
1995: 88% uthyrt, värdering: 1 miljard ungefär
1996: 93% uthyrt, värdering: 950 miljoner ungefär
1997: Industrivärden ger upp och säljer alla sina fastigheter för 573 miljoner till Tornet.
… det visar hur snabbt det kan gå utför åtminstone på den kommersiella sidan.
Är inte expert på området, men reagerar ändå när experter rekommenderar fastighetsaktier idag. Räntan på botten, priserna i topp. Näst en ränteobligation måste det ju vara den sämsta möjliga investeringen?
80-talets värderingar byggde på att priserna skulle stiga med 20 % om året (snittpriset på kommersiella fastigheter steg med 20 % om året under 80-talet, hyrorna steg inte lika snabbt…) förvaltningsresultaten var negativa – men det brydde man sig inte om, givetvis brakade värderingarna ihop när priserna slutade stiga. Idag klarar de flesta fastighetsägande bolagen på börsen av räntor på iallafall 8 % o fortfarande gå plus på förvaltningsresultatet – i själva verket mer då de har räntesäkrat sina lån och hyror stiger såklart om inflationen skulle dra iväg (vilket är det som driver räntor på 8 % )
Sen är jag beredd att satsa en slant på att de som köper Oscars bostäder inte är de som sitter och lånar till insatsen…
Om bostadsbubblan krashar kan du blanka hela Sverige.
När, inte om.
"Rida rida ranka.
Hästen heter Blanka."
Det ska bli spännande att se vad triggern blir för eventuell nedgång för kommersiella fastigheter och bostäder i Stockholm. Endast måttlig ränteuppgång räcker inte, utan det måste till en extern chock för att något ska rubbas.
När 17% av bostadsköpare finansierar sin insats (15% av beloppet) med blancolån (enligt mäklare i Stockholm) så är höjda räntor en ganska stor anledning till en åtminstone rejäl sättning. Kostnader för 1,5% bolåneränta och 10%+ blancolånränta just nu är skapligt stor skillnad mot samma kostnader om räntan ökar 1%, eller 2%. Helt plötsligt sitter du med 2,5% bolåneränta och runt 15% blancolånränta (dem ökar mer än bolåneräntor vid ökningar bara för att dem kan göra det).
Inte direkt vad jag hade velat göra kan man ju säga!
Jo, jag håller helt med. Samtidigt verkar det ju onekligen som om intresset för både begagnat och nybyggt är väldigt högt i alla storstadsregioner, trots infört 15% insatskrav, amortering på 1-2% på nya lån och hårdare krav från bankerna. Inget verkar rå på prisuppgången, så det känns som om det krävs något mer.
Tar verkligen folk blancolån till 10%? Fackens medlemslån mm brukar väl ligga på 5% ungefär.
Du kan inte ta blancolån och använda som egen insats.
Känner flertalet som köpt sig ett boende och tagit blancolån. Dom som jag vet har lånat mest har lånat 420k till kontantinsatsen.
så det är fullt möjligt. dock blir låneutrymmet på huset lägre då den relativt höga amorteringen på ett blancolån äter upp ditt "KALP" (kvar att leva på) kapital som bankerna är mest intresserad av när dom bestämmer ditt låneutrymme.
Även om det låter som ett bensäkert vinnande case så kan det bli problem med blankningen trots att det visar sig att du har rätt.
Det brukar ofta bli nåt läge under krisen där bankerna helt plötsligt vägrar blanka vissa utvalda små aktier och det blir rusning att köpa tillbaka blankade aktier.
Samtidigt som antagligen banken själva är de som vill blanka och därför avbryter kundernas möjlighet till blankning.
Lustig bild i Affärsvärldens artikel. Tydligen en reklambild från Oscars själva.
Tydligen bedömde de det som en bra ide att visa upp ett kombinerat bostadskomplex/drogodling sekunderna innan en enorm tsunami verkställer narkotikarotelns rivningsbeslut.
Arkitekternas "visionsbilder" har verkligen sprungit iväg åt det surrealistiska hållet på sistone.
Vad sägs om följande: "Science Village" i Lund.
Fyra segways, ett genomskinligt blommande körsbärsträd (mitt i sommaren), en gubbe som lätt avslappnat läser kvartalsrapporten i fiskdammen och så en zeppelinare i luften. Hur mycket kaffe eller andra substanser har man intagit på firman egentligen?
Inte så minimalistiskt. Dock en kreativ lösning att göra saker genomskinliga så att det ryms mer. Något för mäklare av små holkar i Stockholm att ta efter. Vore ju häftigt att få in en konsertflygel, Orfei drängar och Godzilla i en enrummare.
Jag hörde någon föreslå att dagens arkitektbilder skulle bli framtidens motsvarighet till 50-talets kitschiga technicolorvykort på domusvaruhus och parkeringsplatser i obygden.
Här två barn som leder en kopplad älg på Kungsholmen: http://2.bp.blogspot.com/-pjA1zgYvkr8/VZ18C64S4fI/AAAAAAAAy9o/vFHChJlTFFQ/s1600/Wallin_Stadshagen_Adventure2_www_mir__no_-1600×1712.jpg
Sannolikt en tysk turist som skickat ut sina barn på souvenirjakt.
Eller så har de tänkt sig att ta fram en stam tama älgar i området, kan ju vara praktiskt. Ingen skjutning, bara att leda hem dem. Sedan blir det ett litet armageddon när man slaktar i badrummet, men vad fan, det är ju kaklat.
Det fulaste och minst sannolika var väl ändå den röda klätterväggen mitt i allt?
Kan väl absolut finnas skäl att sälja på toppen, kan ju tex ha andra förluster att kvitta dom mot. Då vill man väl hellre realisera vinster nu, och hantera ev förluster senare. Om ordförande ljuger visar sig väl och då är det ju ett extremt dåligt tecken.
Precis, det bör ju registreras "insiderköp" på motsvarande antal aktier så småningom. Den positiva vinklingen är då att styrelseordföranden vill ha aktierna på skattegynnat konto (ISK eller KF) då denne ser en ljus framtid för aktien.
Den som är sugen kan ju hårdbevaka finansinspektionens insiderlista så visar det sig snabbt.
Så mycket snack om bubbla hit och bubbla dit. j2ag har hört samma tugg i 10 år nu från såna som er. Om nk hade rätt så hade vi redan gått i konkurs allihopa. Ni som vet allt kan väl säga när er 'bubbla' kommer brista så vi andra kan syna om ni har rätt eller fel.
Och ja, se det som en utmaning ;).
Hur gör man i praktiken för att blanka, t ex ovan nämnda aktie?
Vad cornucopia även missar är att sålänge bostadspriserna inte kraschar så är Oscar relativt billig, man tjänar ca 1 miljon per lägenhet, skalar upp produktionen till 1.5 miljoner lägenheter i årstakt i sommar och siktar mot 2000. Börsvärde 2.6 miljarder
Potentiell årsvinst på 75 % av dagens börsvärde om några år….
https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/03/14/oscar-properties-oscar-engelbert-avser-salja-375-mln-aktier.html