I de asiatiska tidszonerna faller börserna nu på morgonen och även S&P 500-terminen pekar på en negativ börsöppning i Europa idag. En möjlig tolkning är att upprekylen på börserna kan vara över eller åtminstone ta en tillfällig paus.
I skrivande stund går Nikkei -1.04%, Hang Seng -0.48% och All Ordinaries -0.61%. Måttliga nedgångar i de asiatiska tidszonerna.
Även om husse i USA, amerikanska S&P-500, steg marginellt efter europeisk stängning, så pekar nu terminen lägre än vid europeisk stängning. Detta talar också för att de europeiska börserna bör öppna negativt.
Samtidigt väntas inte någon större dramatik i börsöppningen.
De flesta börsindex har rekylerat upp de senaste veckorna, men uppgången har blivit allt svagare. Vi kan få se en period av konsolidering innan vidare uppgång, eller så är upprekylen helt enkelt över. Oavsett är inte en svagare börs något märkvärdigt efter den senaste uppgången.
Dagschart S&P-500 |
Annars är dagens stora händelse att slutrapporten kring den ryska nedskjutningen av passagerarplanet MH17 släpps idag. Rysstrollen och rysk propagandamedia har redan börjat förneka rapportens icke-publicerade slutsatser och bombarderar Internet med mer eller mindre fantasifulla … fantasier.
Den tidigare preliminära rapporten hittas här. Den slutliga rapporten förväntas även innehålla bland annat en forensisk analys av flygplanet och förloppet, samt patologiska analyser av mordoffren. Detta innebär att det kan finnas förväntningar på slutsatser kring vapensystem etc.
4 kommentarer
Vi får väl se hur börsen öppnar. Lugnt säger Avanza.
Kinas importvolym minskade(år /år) vilket gav fall i öster. Oljans pris säger jag!
RT får vara en av mina källor ang flygskjutningen. Sannolik nån MÖP som tryckt av. Putin var nog inte informerad!
Spelar väl ingen roll om han var informerad? Som högst ansvarig är det ändå hans fel.
Spelar väl ingen roll om han var informerad? Som högst ansvarig är det ändå hans fel.
Vi har en "confirmation Sell-signal" enligt DOW Theory(men inte för S&P500)
Det innebär inte att vi inte får en non-confirmation om nu Transport eller Djia går över "secondary high". Sker det ligger vi ändå kvar i Sell så länge inte båda indexen bekräftar varandra.