Sveriges korruptionshuvudstad Muteborg bränner stora summor pengar på en propagandakampanj för Västlänken, en del av det paket som göteborgarna röstade nej till i folkomröstningen i höstas.
Bland annat har man satt upp propaganda över hela Göteborg, men också betalat för att hela Sverige ska se på klämkäcka reklamfilmer med perfekt stylade positiva speakerröster som hyllar hur fantastiskt det ska bli att gräva upp Göteborg under 15 – 20 års tid, inklusive riva en stor del av Liseberg, samt lamslå både individuell trafik och kollektivtrafik under många år framåt.
Till propagandaaffischerna hör följande text:
“Vill du att Göteborg ska växa upp till en grön och nära storstad? […] Då är Västlänken en smart lösning […].”
Är svaret nej på den frågan, utan att man vill behålla ett småskaligt Göteborg, så gör man alltså enligt Göteborg kommun helt rätt som säger nej till Västlänken. Och ordet smart i samma stycke som Göteborg är förstås ironi.
Det framgår även tydligt i reklamfilmerna hur Västlänken handlar om att skattepengar från hela regionen (och pendeltrafikens biltullar) ska plöjas in i Göteborgs kommun, för att ge staden möjligheter att utvecklas. Det ter sig ganska naturligt att hela regionen borde vara emot detta, då Muteborg för de flesta på sin höjd är en plats att arbeta på, eller möjligen skratta åt bakom ryggen.
Inrikes flyttningsöverskott Göteborg 1968 – 2014
Notera att detta även inkluderar asylanter från flyktingförläggningar, som räknas som inrikes inflyttningar. |
Göteborg är en stad i förfall. Korruptionen är massiv och utbredd, kriminaliteten skjuter i höjden och skottlossningar tillhör vardagen och inhemsk befolkning flyr staden. Inrikes flyttningsöverskott är obefintligt, vilket är ett facit på att Muteborg är massivt oattraktivt. Det sägs nu att gängvåldet “skadar Göteborgs varumärke”, men det har staden lyckats så gott med på egen hand. Dock är det tacksamt att kunna skylla på någon annan, utanför det korrupta kommunhuset.
Inrikes flyttningsöverskott blev netto -277 personer, dvs det flyttade netto ut 277 redan boende i Sverige från Göteborgs kommun under 2014. De “goda åren” under 90-talet, när folk faktiskt ville flytta till Göteborg är för länge sedan över och ordningen har återställts någorlunda för Sveriges mest oattraktiva “storstad”.
Nu återstår alltså bara att företagen börjar flytta också. Det finns trots allt ingen anledning att bli kvar eller ens etablera sig i Göteborg. Speciellt inte som man nu har decennier av total uppgrävning av staden att se fram emot.
Västlänken kommer spräcka alla budgetar. Man klarar inte ens av att hålla sig inom budget när det gäller att dra ett enkelt (=“komplicerat projekt” med göteborgsk definition) spårvagnsspår ovan mark – nylagda spårvagnsspår som måste rivas upp framöver när Västlänken ska byggas. Smart, göteborgsk definition.
Att man bränner pengar på att med propagandakampanjer försöka övertyga närmast sörjande om att det är kartan som gäller, inte verkligheten, är bara ännu ett utfall av Muteborgs korruption, nepotism och inkompetens.
24 kommentarer
En socialdömokratisk framtidsvision för hela landet.
Men ligger det inte i hela landets intresse att Göteborg som trots allt elände är ett nav i Norden blir funktionellt fungerande med hänsyn till den västerut fördelaktiga geografiska positionen?
Triangeln mellan Göteborg Stockholm och Malmö måste ju i ett Globalt perspektiv vara effektiv annars är vi rökta för förmåga och därmed investeringar.
Finns säkert även fördelar med en fortsatt ghettoferat Göteborg, t ex blir säkert lättare att hålla nere lönerna när den allmänna misären ökar. Dessutom kan Göteborg konstigt nog stärka sitt varumärke genom all negativ uppmärksamhet enligt devisen att all reklam är bra reklam.
Ett nav är ett nav. Och ett historiskt nav är desto mer värdefullt vilket Gustav II Adolf insåg när Muteborg fick sina stadsprivilegier 1621. Om nu detta nav inte lyckats inrätta sig som nav på ca 400 år kanske det är dags att fundera om. Kanske navet borde ligga någon annanstans. Kanske det inte är, eller ens kan bli nav, trots allt. Vem vet…inte jag,..vem vet… inte du….lalalala
Man kanske ska se Göteborgs västlänk i ett perspektiv om smältande polarisar och ökad handel inom sjöfart. Hamnstaden blir då strategiskt lämplig bas för logistik relaterad till arktis områdets ökande popularitet.
Man kan i alla fall vara säker på att det skulle vara surt att vara utan logistisk förmåga om området blir aktuellt och man väljer Danska , Norska hamnar i stället.
En hamnstad under 60 meter vatten… 😉
Människan har fått anpassa sig till klimatförändringar i 200.000 år.
Äntligen pickade den blinda hönan upp ett korn.
Sedan länge har det funnits en propagandacentral kallad Älvrummet mellan borte ändan av nordstan och operahuset, som man borde passa på att besöka om man har vägarna förbi. Inuti finns en gigantisk modell över hur Göteborg borde se ut och massvis med affischer. När jag besökte stället blev jag chockad över personaltätheten, det var MINST 10 anställda "informatörer" där, ungefär lika många som antalet besökare.
Efter dekadens kommer förfall.
Dekadensen uttryck är inte alltid det synliga. Korruption är den del av dekadens. Moralisk inflation helt enkelt. Och vi vet hur processerna ser ut. Det går länge långsamt. Så långsamt att det dröjer lång tid innan "samhället" förstår allvaret. Inte sällan har den demografiska profilen betydelse. En stor maktfullkomlig boomer-generation i slutet av deras egen livscykel(1945-idag) är också lika med slutet på en stor ekonomisk cykel. Precis som på 20-talet och med den tidens boomer-generation avslutades epoken med en finanskrasch av mått. Deras barn plockar upp stafettpinnen idag indoktrinerade av curling och egenintresset men helt utan erfarenhet av stora negativa strukturella skeenden. Men den tiden är snart här tror jag.
Dekadens är en underliggande strömning i samhället som långsamt når ytan. Den går mao inte alltid att ta på eller betrakta(bara delvis). De yngre generationerna som tar över bärandet har därför svårt att spegla sig själva men värst blir det när maktetablissemanget blir smittat. Möjligheterna och därmed lockelserna är för stora. Då går det i allmänhet fort utför. Fisken ruttnar alltid från huvudet.
Jag menar inte att hela samhället lider av dekadens utan här handlar det om en slags kritisk massa som dock inte låter sig mätas så lätt eftersom samhällsutvecklingen i sig alltid fortskrider "framåt" påverkad av ständiga värderingsskiften. Men genom att läsa historia får man ganska snabbt klart för sig att människan är dömd till att upprepa sina misstag och det är inte svårt att på t.ex det ekonomiska och kulturella planet hitta likheter från tidigare utförsåkningar.
I princip har du nog rätt. En lokal kultur kan utvecklas. Apor i en regnskog använder verktyg på ett visst sätt, andra apor tvättar potatisar innan de äter dem. Kunskapen går i arv, perecis som kunskapen om att ta mutor och bli en välrenommerad korrumperad politiker. Bara att i det senare fallet är det lite mer komplicerat, fast bara lite jämfört med att tvätta potatisar.
Jag tror att en sociolog är rätt person att beskriva hur det går till. Gruppbeteendet är den starkaste drivkraften både i positiv och negativ bemärkelse.
Gissar att Malmö har liknande demografisk utveckling och det är inte alls säkert att Götet är värst.
Landets intresse? Västlänken bidrar med ett samhällsekonomiskt minus på 11,3 miljarder enligt Trafikverkets egna "Nationella infrastrukrurplan för 2014-2025".
Vari ligger det i landets intresse att gräva ner dessa pengar i den göteborgska leran?
Samma logik som vår nuvarande göteborgska politikerprinsessa, i egenskap av infrastrukturminister, använder när hon "pausar" förbifart Stockholm för "kaffepengar"? Samma logik som hon använt när hon i egenskap av utbildningskommunalråd bidragit till att skolan i Göteborg rasat från plats 43 till 234 i den kommunala skolrankingen? Samma logik som politikerna använder när de säger att det är omöjligt med en vändslinga vid Göteborgs Central – som sedan måste byggas (utanför Västlänkens budget) i Mölndal – eftersom alla pendeltåg i Västlänken (från Kungälv, Ale och Alingsås) icke torde behöva köra till Kungsbacka innan de vänder. Samma logik som Trafikverkets lokala projektledare använder när han säger att Trafikverket inte kommer att följa Räddningstjänstens krav på parallell tunnel för evakuering samt idkande av brand- och räddningstjänst, och i stället anser att folk skall självevakuera i schakt med 500 meters mellanrum samtidigt som brand- och räddningstjänst intränger samma väg för att släcka brand och bära ut skadade och andra rörelsehindrade?
Och så vidare.
"ein volk ein reich ein führer" – popkulturell referens
Landets intresse? Västlänken bidrar med ett samhällsekonomiskt minus på 11,3 miljarder enligt Trafikverkets egna "Nationella infrastrukrurplan för 2014-2025".
Vari ligger det i landets intresse att gräva ner dessa pengar i den göteborgska leran?
Samma logik som vår nuvarande göteborgska politikerprinsessa, i egenskap av infrastrukturminister, använder när hon "pausar" förbifart Stockholm för "kaffepengar"? Samma logik som hon använt när hon i egenskap av utbildningskommunalråd bidragit till att skolan i Göteborg rasat från plats 43 till 234 i den kommunala skolrankingen? Samma logik som politikerna använder när de säger att det är omöjligt med en vändslinga vid Göteborgs Central – som sedan måste byggas (utanför Västlänkens budget) i Mölndal – eftersom alla pendeltåg i Västlänken (från Kungälv, Ale och Alingsås) icke torde behöva köra till Kungsbacka innan de vänder. Samma logik som Trafikverkets lokala projektledare använder när han säger att Trafikverket inte kommer att följa Räddningstjänstens krav på parallell tunnel för evakuering samt idkande av brand- och räddningstjänst, och i stället anser att folk skall självevakuera i schakt med 500 meters mellanrum samtidigt som brand- och räddningstjänst intränger samma väg för att släcka brand och bära ut skadade och andra rörelsehindrade?
Och så vidare.
Ny slogan på g tydligen:
Göteborg – En Pangstad
Gyttjeborg. Här gräver vi i den grop vi står i.
Göteborg – En del av Skottland
Göteborg – kom och träffa nya vänner
Göteborg – kom och träffas av göteborgsandan
Vi i huvudkommunen kan också ställa till det!
Slussen skall bli ett byggprojekt i ett antal år framöver.
Bygget startar med Slussen klar 2022 men fortsätter med en bussterminal osäkert var!
Samtidigt skall tunnelbanan byggas ut parallellt med busslinjerna öster ut.
Betänk också att Göteborg tack vare det kommunala utjämningssystemet kan fortsätta vansinnets politik. Kostnaden hamnar hos andra kommuner som tänkt långsiktigt och hushållat med skattepengar.
MAO skrota utjämningssystemet så att det kan bli verklig utveckling.
Om man ska ta det hela i ett större perspektiv, så borgar EU-inträdet, med tillhörande nationalstatsupplösning och upphandlingsraseri, för ökad korruption i det svenska samhället.
Det överstaliga EU gillar inte nationalstater. Utöver språk, lagtradition, historia etc., bygger de statliga och nationella samhällsfunktionerna och verksamheterna i mångt och mycket upp nationalstaterna. EU gillar heller inte dessa verksamhet, ty de inkräktar på EU-tanken. EU tycker att många av samhällsfunktionerna och verksamheterna kan skötas av privata ägare. EU luckrar därför upp nationerna, genom att avyttra dessa verksamheter på privata intressenter genom ett upphandlingsförfarande.
Tillvägagångssättet motiveras ideologiskt med nyliberalism och att marknaden aldrig har fel. Nyliberalism definieras som utförsäljning, bolagisering och privatisering av viktiga samhällsfunktioner, samt fritt flöde över nationsgränsen av människor, kapital, varor, grov kriminalitet och dvärgbandmaskar. Främsta skälet till att bolagisera en verksamhet i ett statligt bolag ägt till 100 % av staten, är att komma ifrån offentlighetsprincipen och hindra allmänhetens och Riksdagens insyn i verksamheten.
Då mer och mer av verksamheten som tidigare var samlad inom kommunens, landstingets och statens råmärken, avyttras, förloras också verksamhetskompetensen. Det är just denna kompetens som är så viktig för att upphandlande myndigheter ska ta fram ett så optimalt beslutsunderlag som möjligt i samband med upphandlingarna, och därefter välja det mest optimala upphandlingsalternativet.
I avsaknad av denna kompetens hos upphandlande myndigheter, tvingas man förlita sig mer på konsulter samt på den partiska kompetens som företagen, som vill vinna upphandlingskontraktet, besitter. Därmed öppnas det upp för skönmålningar, tvetydigheter och alltför förmånliga villkor för de privata företagen, som bistår med upphandlingskompetensen. Härmed får man sannolikt ett från medborgarnas och de upphandlande myndigheternas perspektiv sämre och luddigare beslutsunderlag och upphandlingskontrakt.
Beslutsfattare på de myndigheter, som i högre grad måste upphandla verksamheter på den privata marknaden, förlorar således mer och mer av sitt oberoende och sin kompetens.
För att dra det till sin spets; inkompetenta myndighetsbeslutsfattare, som dessutom är i beroendeställning hos privata företag, är grogrunden för korruption.
Sedan om samhällets bärande drivkrafter är EU-vurm, egoism, gruppegoism, bildningsförfall och bonuskultur, till skillnad från forna dagars patriotism, hederlighet, pliktkänsla och bildningsideal, så gynnas också korruptionen.