Sva(mp)en och utbildningsministern Gustav Fridolin har nu gett upp sitt omogna naivt okunniga uttalande om att han skulle vända den svenska skolans resultat på 100 dagar. Till Schibsted/Aftonbladet säger han nu att det kommer ta sex år innan skolan slutar försämras och den blir alltså inte ett dugg bättre, tvärt om sämre, under socialisternas nuvarande mandatperiod 2014 – 2018
Det handlar bara om att försämringen av skolan ska upphöra och resultaten ska vända upp från en allt lägre nivå.
Aftonbladet:
“Men nu ger Fridolin ett skarpt löfte: inom sex år ska den nedåtgående trenden ha vänts.– På enskilda skolor kan man vända trenden snabbt, på bara ett eller några läsår. För ett helt skolsystem tar det längre tid. Där pratar det globala analysföretaget McKinsey i sina utvärderingar om att det tar ungefär sex år.”
Så var det med den saken.
100 dagar-uttalandet är förpassat till den soptunna där det hör hemma. Enskilda skolor kan sluta bli sämre på bara några läsår men generellt kommer inte skolresultaten sluta bli sämre förrän om sex år.
Passande nog inte ens under rådande mandatperiod alltså.
Jag applåderar Gustav Fridolins ärliga besked till landets föräldrar. Bra att du berättar som det är och att skolan kommer bli ännu sämre innan det vänder uppåt runt år 2020. Med tanke på att det exempelvis tar fem år att utbilda nya lärare, så är ju sex år i underkant, särskilt när man beaktar volymen erfarna lärare som går i pension fram till 2020.
Inte ens om vi kan locka de bästa av de bästa av de bästa1. till läraryrket, så kommer de knappt vara ute som oerfarna lärare år 2020. Verkligheten är dock att på speciellt matematiska och naturvetenskapliga lärarutbildningar kan i princip vem som helst komma in, bara man klarar av att sätta lite slumpmässiga kryss på högskoleprovet.
Fridolin lämnar inga besked om hur lång tid det tar efter år 2020 innan skolresultaten är tillbaka på dagens nivå, om någonsin …
1. Obskyr pop-kulturell referens.
21 kommentarer
Fridolin är en sån sjukt skön kappvändarbroiler. En superpolitiker utan någon som helst verklighetsförankring. Den oduglingen verkar låtsas helt att hundradagarsmålet ens funnits. Dags att avgå, det var verkligen jätteroligt med Fiolen som utbildningsmisär, ser fram emot Svetsarsteffes kommentarer om opålitliga Alliansen och dumma Sverigedemokrater som röstar emot deras budget.
Om Sjöstedt och hans kamrater skulle ha en ryggrad ska även de rösta emot. Det var det han gick på val med.
Oj. Wow. Sverige på det sluttande planet.
Även om vi till nästa intagning fick in de allra bästa eleverna skulle det förmodligen inte göra så stor skillnad. Lärarna och forskarna på lärarutbildningarna är desamma och de har ingen som helst ambition att på ett verklighetsförankrat sätt förbättra svenska skolans resultat.
Apropå 1. kan vi inte hoppas på aliens som lärare ?
Kan vi inte ta in kvalificerade lärare från Finland?
Svensktalande och allt.
Eller så tar vi in lärare från något annat seriöst land och har undervisningen på engelska.
Frigolit är så nära aliens vi kommer förutom "alliansen"…
Tycker att du är lite orättvis mot Fridolin. Det han lovade var att inom 100 dagar GÖRA förändringar. Inte att dessa förändringar skulle ha genomslag och förbättra skolan inom 100 dagar.
Jag undrar jag om denna fokus på lärarna är så givande egentligen, med tanke på att den bästa läraren ändå i slutändan är den som lyckas motivera eleverna.
Att kunna motivera andra är mer ett personlighetsdrag än något man kan utbilda sig till. Det synes mig därför vara en mera framgångsrik väg att vidta åtgärder för höja elevernas motivation.
Det bästa är förstås en inre motivation att vilja höja sin socioekonomiska ställning, men det verkar förutsätta en mental tidshorisont som inte är så vanlig i dagens skuldkultur, och det bästa får heller inte bli det godas fiende, så därför bör skolan bli tydligare med piskan och moroten, det skall tidigt i skolan stå klart att det lönar sig att anstränga sig, och bli tråkigt om man inte gör det.
Alla invandrarkulturer har förstås problem med nytt språk osv. Men ser man på vilka av invandrarkulturerna som lyckas bäst i skolan i förhållande till förutsättningarna, så ser man också att det är motivationen som avgör. Inte lärarnas *pedagogik*.
Visst.
Lärare behöver inte kunna sitt ämne utan bara gå omkring och vara en coach.
Det där har vi hört förut. En del i den allmänna kunskapsfientliga kulturen som breder ut sig. Varför ska man överhuvud taget ha lärare? Kanske räcker det med "fler vuxna i skolan".
Varför ska man över huvud taget lära sig något? Är det inte bättre att man är en bra kompis? (Ide från min lärare på 70-talet i kommunal grundskola)
Det är väl uppenbart att i en starkt studiemotiverad klass behöver läraren inte vara lika bra som i en klass med sopprötter och sabotörer i skön blandning.
Vad jag menade var att en satsning på att höja elevers motivation skulle ge betydligt större resultat, och snabbare, än att styra om fler högproduktiva till att bli lärare och vässa pedagogiken. Vilket tar flera år.
Finns många exempel på hur inledningsvis utblottade och icke läskunniga invandrabefolkningar genom hög studiemotivation på några generationer höjt sig rejält. Tänk kineser och indier över världen (utanför Kina och Indien). Inte var det de kvalificerade lärarna, och hur mycket myndigheterna satsade på deras barns skolgång dit de kom som kulis som gjorde det.
Men han gör ju nåt 😉
Han tänker åka på en resa till 290 kommuner. kan väl vara skönt att komma bort från allt det jobbiga som pågår i riksdagshuset. Det ger även fin mediaexponering ute i landet.
http://www.dn.se/nyheter/politik/fridolin-vi-maste-jobba-tillsammans/
Vilket kommer kräva en massa skön olja i transporter…
Uppsidan är förstås att han kommer vara för upptagen för att faktiskt göra nåt… Det kanske kan ge skolan det lugn som behövs för att vända trenden…
Undrar vad unge Fridolin förhandlat bort för att få en egen Eriksgata.
290 kommuner och 290 tidningsartiklar om Frigolit..
Mums de…förstår att han vill ut på eriksgata..
Svensk skola kommer inte att bli något förrän man inser och tar itu med disciplinproblemen.
För att kunskap skall kunna förmedlas effektivt krävs koncentration, för koncentration krävs tystnad och full uppmärksamhet. ( dvs inga mobiler i klassrummet!)
Det krävs också att eleverna behärskar grundläggande svenska..(ja ni förstår vad jag eg menar..)
Att lokal rektor och riks/lokalpolitiker backar upp sina lärare, stöder dem i sin gärning, ser jag som självklart.
På en skala 1-10 är detta idag ungefär på nivån 0.2…
Nu kan man bli arbetsbefriad samma dag för att man tagit ett bråkig elev i armen finns det en del att göra..(exempel ur verkligheten)
Att Frigolit (= flyter alltid ovanpå) skulle kurera detta håller jag för helt osannolikt, int emed dagens kränkthets- och diskrimineringskultur…
Fattas det inte en viktig faktor i ekvationen nämligen Migrationsverkets prognoser. Enligt Mats Edman på dagens Samhälle beräknas upp till 600.000 flyktingar och anhöriginvandrare komma till Sverige under perioden 2014-2018. Ytterligare 2 år och 200.000 till sammanlagt 800.000 fram till 2020.
Det är 800.000 människor från tredje världen med låg eller ingen utbildning, undrar hur det kommer att påverka skolresultaten? Hur många lärarlösa lektioner kommer då att hållas?
Sverige deltar i en kapplöpning mot botten, den tävlingen kommer vi definitivt att vinna.
Så gott som vem som helst med Ma D eller vad det heter nu för tiden om jag inte missminner mig. Sådant som typ bara natur läser o de lär ju inte vilja bli lärare direkt.
Jag tror att det vänder snart. Elever idag har så svårt att det helt enkelt inte kan bli mycket sämre.
Dessutom skall ni komma ihåg att ni måste sända era barn till dessa allt mer falerande statligt reglerade institutioner och det under hot om era barns kidnappning. Det har våra svenska "liberaler" sett till.
Centern försökte ändra skolplikten i Sverige till en utbildningsplikt likt Finland men se det blev ramaskri. I Sverige är det viktigare att befinna sig på en i förväg utsedd geografisk plats än att man utbildas. Fundera över det alla ljushuvuden som var med i ramaskriet. När ni ändå funderar så fundera på hur det påverkar det hela att institutionen och platsen har mer fokus än själva utbildningen.
Ni som hugger på lärarna skall fundera på om det inte är ni som är delaktiga i det som är problemet. Nu är det tio år sedan jag arbetade i skolan men jag är övertygad om att problemet snarare hittas i attityder hos allt från rektore, skolchefer, kommun och riksdagspolitiker till föräldrar.
Visst fanns det mindre bra lärare men det fanns desto fler bra.
Detta togs även upp, mer utförligt, i denna blogg. Intressant och spännande att denna stora blogg tar upp det polikdelen (som är en mycket liten blogg jämförelsevis) också skriver om, nästan samtidigt.
http://politikdelen.com/2014/12/02/de-100-dagarna-som-blev-till-6-ar/
"Nästan samtidigt", du menar dagen innan?